Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: Lena 
Päivämäärä:   10.9.24 22:06:02

Mulla on 13 vuotias koira joka ollut jo yli vuoden kipulääkityksellä lonkkien takia. Nyt kertaalleen leikattu polvi alkanut vaivaamaan ja koira oikeastaan lopettanut ravaamisen. Laukannut ei ole enää ainakaan vuoteen.
Muuten on pirteä, touhukas, pääsee ketterästi rappuset ja sohvalle. Oon miettinyt olisiko nyt aika laittaa koira pois. Lenkeillä hidastaa, kun ei halua siirtyä käynnistä raville muuta kun pieniä pätkiä kerrallaan. Riittäisikö tämä sinulle syyksi laittaa koira pois? Miten sen päätöksen pystyt tekemään kun toinen on ihan pirteä? Miten se päivä päätetään milloin toinen kuolee :(. Tarvitsen nyt näkökulmia ja tukea päätökseen. Omasta lähipiiristä sitä ei tule.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   10.9.24 22:10:34

Laittaisin pois, kun haluton liikkumaan. On siis todella kipeä.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 22:15:26

En välttämättä ihan näillä tiedoilla vielä pistäisi koiraa pois. Jos ei kuitenkaan ole kivuliaan oloinen ja tekee vielä asioita mielellään ja pärjää kotona. Onko kipulääkettä varaa nostaa?

Panostaisin ehdottomasti lenkkien laatuun. Lenkin ei tarvitse eikä kannata olla varsinaisesti lenkki, jossa kilsat tai aika ratkaisee, vaan koiran voi antaa puuhailla metsässä/pellolla rauhakseen omaan tahtiin ja käyttää nenää. Lenkeillä ei missään tapauksessa tarvitse ravata, vaan kannatta ottaa aikaa hajujen tutkimiselle vaikka sitten vauhti olisikin hidas. Suosi pehmeää ja joustavaa pohjaa ja vältä asfalttia.

Onko koiralla ylipainoa? Jos on, niin pitäis ehdottomasti saada pois jos on lonkka/polvivaivaa.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: Ympäri vuoden 
Päivämäärä:   10.9.24 22:24:14

Laitoin koiran pois, kun sydänvika oli pahentunut ja eläinlääkäri suositteli lääkityksen aloittamista. Koira eli pirteänä ja reippaana viimeiseen päivään asti. Eläinlääkäri tuli kotiin lopettamaan, ja koira juoksi häntä heiluen ell vastaan ulos.

Minusta tuntui, että jos en nyt tee sitä päätöstä, kun selkeä muutos huonompaan on tapahtunut, en ehkä enää tiedä milloin se päätös pitää tehdä. En ole katunut päivääkään, vaikka oli aivan ihana ja erityinen koira kaikinpuolin ja ikävä on kova. Monen mielestä varmaan meni liian aikaisin, mutta itse olen tyytyväinen. Joten tämän perusteella sanoisin, että jos nyt tuntuu siltä ja olet alkanut miettimään asiaa, on hyvä aika tehdä se viimeinen päätös.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.9.24 22:24:14

Mieti, millaista sen pirteän koiran elämä on, kun jo ravaaminen sattuu. Ei ole koiran elämää köpötellä kipeänä.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 22:30:16

Huh, minulla on 15-vuotias koira jolta edelleen löytyy kolme askellajia ja kuvilla todennettuna terveet nivelet. Tuossa tunti sitten leikki iltalenkillä vastaan tulleen kaverikoiran kanssa hippaa.

Mitenhän "pirteä" on koira, joka ei voi kuin köpötellä hitaasti, koska muuten sattuu liikaa?

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: ???? 
Päivämäärä:   10.9.24 22:32:23

Mulla vähän sama tilanne. 14-vuotias koira, tämä kyllä ravaa ja laukkaa pätkiä, mutta portaita ei enää meinää päästä ja makuullemeno ja sieltä ylöspääsy alkaa olla aika hidasta. Monenlaista muutakin kremppaa, mutta ei mitään akuuttia. Kipulääkettä saa tarpeen mukaan. Kuitenkin pirteä, nukkuu yöt, syö jne.

Nämä on kaikista vaikeimpia kun huononevat hiljalleen. Tähän asti olen jotenkin eläimistä aina tiennyt kun se hetki on, mieluusti laitan liian aikaisin kuin liian myöhään. Tämä on nyt vaan ollut jotenkin tosi hankala. Päivä kerrallaan kai.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   10.9.24 22:33:01

Koira siis ollut vuoden kipulääkityksellä, ei halua enää juosta ja pysähtelee lenkillä.

Kyllä nyt on jo aika.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: Lena 
Päivämäärä:   10.9.24 23:00:45

Kyllähän nuo teidän kirjoittamina kuulostaa aika kamalalta. En ikinä ajatellut olevani se ihminen joka laittaa koiran pois liian myöhään. Kyllähän se liikkuminen on niin iso osa koiran elämää että mitä jää jäljelle jos se otetaan pois. Ei me toki mitään hikilenkkejä olla enää tehty, mutta eihän tuo edes metsässä enää kirmaile. Toki esim. Vieraiden tullessa riekkuu ja iloitsee ja ehkä siksi on vaikea saada läheisiltä tukea. Ne eivät näe koiraa arjessa, vaan näissä vieras hepuleissaan pyörimässä ja änkemässä häntää heiluttaen syliin. Jos/kun sen lopetus ajan varaan, niin varaanko huomiselle? Ensi viikolle? Parin viikon päähän? Mitä haluan vielä koiran kanssa tehdä ja miten viettää viimeiset päivät. Koira ei onneksi tästä ymmärrä, mutta minä valitettavasti joudun päätöksiä tekemään.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   10.9.24 23:20:25

Varaa sellaiselle päivälle, että saat levätä ja rauhoittua itse ainakin seuraavan päivän. Varaa lopetus samalle päivälle, älä siis soita ja varaa aikaa viikon päähän, sen tulevan päivän odottaminen on kamalinta ja koira voi mennä yhtäkkiä huonommaksi.

Kun oma koira alkoi vanhentua ja tuli se päivä, että takapää oli yhtäkkiä heikompi ja portaissa piti auttaa kun se tuli alas, sovin lääkärin lopettamaan sinä päivänä.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.9.24 23:26:26

Toi Hmm viesti siitä, että älä varaa aikaa viikon päähän on ihan totta. Tein itse ton virheen toisen kissan kanssa ja se viikko oli ihan hirvee. Toiselle varasin sitten ajan heti samalle päivälle, kun lopullisen päätöksen tein.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 23:49:52

Kaikilla klinikoilla ei ole vapaita aikoja samalle päivälle, lopetusta ei tehdä vartin rokotusajalla, joten välttämättä ei samalle päivälle onnistu.

Mutta katso nyt sitä koiraa ihan rehellisesti ja mieti, elääkö se oikeasti elämisen arvoista elämää, vai kärsiikö se tarpeettomasti ja turhaan.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.9.24 23:53:40

” Koira siis ollut vuoden kipulääkityksellä, ei halua enää juosta ja pysähtelee lenkillä.

Kyllä nyt on jo aika.”

Aika olisi jo ollut hyvän aikaa sitten!

Mieluummin vähän liian ”aikaisin” kuin päivänkin liian myöhään. Koira ei lopetuksesta kärsi.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.24 00:31:12

Ei minun isovanhemmat ole juosseet enää aikoihin, mutta ei ne silti halua kuolla. Koirallakin on itseisarvo. Nykyään ne on lähinnä esineitä, jotka laitetaan pois, kun eivät ole enää nuoria ja liikunnallisia.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   11.9.24 01:12:25

.: Ihmisen ja koiran elämä on aika erilaista. Ihmisen elämässä voi olla paljon mieleistä sisältöä vaikka olisi neliraajahalvaantunut. Kyllä eläimille yksi ihan elämän peruspilareista on liikuntakyky. Se kun otetaan pois niin ei ihan hirveästi jää.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: Metsästelijä 
Päivämäärä:   11.9.24 06:52:15

Itse pidän sitä rajana, että jos koiralle pitää syöttää koko ajan kipulääkettä. Minulla on epileptikko jolla on lääkitys tähän. Jos joudun alkamaan syöttämään vielä jotain kipulääkettä tuohon päälle niin koiran päästän pois. Toki sillä erotyksella moniin, että minulla nämä koirat on käyttöön tarkoitettuja ja ei ole varaa kovin montaa siihen kelpaamatonta pitää häkissä.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   11.9.24 07:07:05

Miksi ihmeessä koira pitäisi laittaa pois ihan vaan kipulääkityksen takia, jos sen kanssa elää ihan täyttä elämää. Ei se ole mikään hyvinvoinnin mittari. Toki jos se lääke ei enää auta toivotulla tavalla, kuten aloittajan tapauksessa, niin sitten on jotain ratkaisuja tehtävä.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.24 07:12:51

Jos koira ei ravaa, se on kipeä eikä kipulääke tehoa. Ravi on luontainen askellaji koiralle.

Itse varasin aina muutaman päivän päähän lopetusajan, sillein että oli vapaata sen jälkeen.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.9.24 07:22:55

.

Riippuu koirasta. Kaikki vinttikoirat ei pahemmin ravaile koskaan.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   11.9.24 07:31:36

Olisin jo päästänyt pois, sillä koira on todella kipeä, jos ei pysty edes kipulääkkeiden kera liikkumaan nopeasti. On todellakin aika luopua.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   11.9.24 07:32:27

Kyllä nyt on jo aika. Parempi lähteä saappaat jalassa.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   11.9.24 07:47:49

Minustakaan säännöllinen kipulääkitys itsessään ei ole syy laittaa koiraa pois, jos koira sen kanssa elää normaalia kivutonta elämää. Meillä kahdella koiralla ollut vanhana loppuvuodet kipulääkitys nivelrikkoepäilyn takia (kummallakin lievät oireet ennen lääkitystä) ja kummallakin pysyi samalla kohtalaisella annostuksella elämänlaatu normaalina, hyvänä. (Edes ennen lääkitystä kummankaan liikkumishalu ei ollut sammunut, liikkuivat kaikissa askellajeissa.)

Mutta jos kipulääke on maksimiannostuksella ja sen teho ei enää riitä eli koira alkaa oireilla, on minusta oikea ratkaisu tehdä se vaikein päätös.

Liikkumishaluttomuus on ainakin minulle vakavasti otettava merkki siitä, että asiat eivät ole hyvin.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   11.9.24 08:18:42

Koirani alkoi ontumaan ja oli haluton juoksemaan, seuraavaksi alkoi selkä kipuilla. Kipulääkityksellä oli, mutta seuraavaksi takajalat alkoivat pettämään. Koira näytti iloiselta ja pirteältä, mutta kivun määrästä ei ollut tietoa ja säälitti kun liikkuminen oli mitä oli. Laitoin pois.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   11.9.24 08:44:48

Itse ajattelen niin, että vanhuuteen kuuluu vähän ne kivutkin. Jos mulla on joku vanha pihankoristeheppa tai koira, en välttämättä laita pois, vaikka välillä olisi joku huono päiväkin. Toisaalta, kaikki ovat kyllä liikkuneet omasta halustaan ihan kaikissa kolmessa askellajissa.

Vaikea kysymys, onhan sulla se hoitava eläinlääkärikin, jonka kanssa keskustella?

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   11.9.24 08:52:08

Ei minun isovanhemmat ole juosseet enää aikoihin, mutta ei ne silti halua kuolla. Koirallakin on itseisarvo. Nykyään ne on lähinnä esineitä, jotka laitetaan pois, kun eivät ole enää nuoria ja liikunnallisia.

- OE/Animalistien näkökanta.
Tiedoksi vaan että eläin ei ole ihminen ja ihmisen on lopulta päätettävä eläimen poislaitosta.
Joutuvathan " eläinsuojelukeskuksen " eläimetkin lopulta tapettavaksi kun ne eivät ole enää edustavia rahankerjuuseen = lihotettu sairaaksi

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   11.9.24 08:55:42

Jos mulla on joku vanha pihankoristeheppa tai koira, en välttämättä laita pois, vaikka välillä olisi joku huono päiväkin

- eli tulet itse lopulta "sokeaksi" eläimen tilanteelle ja lopulta eläimen olot on suoraan sanottuna eläinrääkkäystä etkä sitä itse edes huomaa.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.9.24 09:09:00

Huono päivä, eli alkaa jo kävelykin käymään liian vaikeaksi?

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   11.9.24 09:09:24

Meillä samantyyppinen tilanne, 13v koira jolla nivelrikkoa ja yksi jalka aikanaan leikattu. Lisäksi vielä munuaisten vajaatoiminta todettiin vuosi sitten. Munuaisten vt on ruokavalion ja tukiravinteiden avulla pysynyt hyvänä, se ei oireile mitenkään. Tuo nivelrikko taas näkyy sellaisena jäykkyytenä. Ravaa kyllä ja laukkapyrähdyksiäkin ottaa, mutta menee paljon tönkömmin kuin nuorempana. Makuulle menot ja nousut ovat alkaneet näyttää jäykiltä. Toisaalta sitten kuitenkin koira on iloinen, syö hyvällä halulla, nukkuu levollisesti. Sillä on jatkuva kipulääkitys nivelrikon takia.

Olen samaa mieltä, että nämä pikkuhiljaa pahenevat ovat vaikeimpia. Missä on se raja, että elämä on tai ei ole enää hyvää? Ei tähän taida olla yhtä vastausta. Itse olen pyrkinyt aina seuraamaan ainakin nukkumista: nukkuuko levollisesti vai alkaako olla levottomuutta - jos jälkimmäinen, niin silloin on kipuja liikaa. Lisäksi seuraan koiran yleistä mielialaa ja katsetta, onko se yhä positiivinen vai alkaako mieli painua.

Ja tuosta myös samaa mieltä, että lopetusaikaa ei kannata varata pitkän ajan päähän! Siitä yhteisestä ajasta ei pysty enää nauttimaan. Minulla eka koira meni nopeasti, kun piti lopettaa äkillisen sairastumisen takia samana päivänä. Ei ehtinyt mitään miettimään. Toiselle koiralle varasin torstaipäivänä lopetusajan seuraavan viikon maanantaille, ja se viikonloppu oli ehkä elämäni hirvein. Itkin, jossittelin, epäröin päätöstä, katsoin mitään-aavistamatonta koiraani tuntien kauheaa tuskaa, stressasin huomaako koira että olen ihan pois tolaltani, nukuin paria tuntia yössä. Ihan kauheaa. Tämän nykyisen kohdalla kun päätös tulee, niin varaan mahdollisimman nopean ajan.

Voimia! <3

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: Kissi 
Päivämäärä:   11.9.24 11:09:59

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 11.9.24 00:31:12

Ei minun isovanhemmat ole juosseet enää aikoihin, mutta ei ne silti halua kuolla. Koirallakin on itseisarvo. Nykyään ne on lähinnä esineitä, jotka laitetaan pois, kun eivät ole enää nuoria ja liikunnallisia.

Tämä!!! Nämä samat kiireellä eläimiään (ja toisten!) lopettavat eivät salli ihmiselle arvollista kuolemaa.. Ihminen kyllä on oiva kitumaan sängyn pohjalla likaisissa vaipoissaan kuukausi ja vuosi tolkulla, kyllä joku kotihoitolainen viimeistään hajun huomatessaan soittaa jonkun korjaamaan pois.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: ???? 
Päivämäärä:   11.9.24 12:21:44

Joo en minäkään kyllä allekirjoita tuota, että heti kun ei pääse liikkummaan yhtö nopeasti/pitkiä matkoja/ketterästi, pitäisi olla laittamassa pois. Totta kai myös eläimet hidastuvat ja jäykistyvät vanhetessaan eikä se vielä tarkoita sitä, että niillä olisi maailmanlopun nivelrikko tai muuta. Lisäksi näkö ja kuulo etenkin voi heikentyä, tulla dementiaa ja muuta. Se on sitten se hankaluus, että missä vaiheessa ne menee liian pitkälle.

Mutta tosiaan oman vanhuksen kanssa mennään päivä kerrallaan, vointia kuulostellen.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   11.9.24 12:26:56

”Tämä!!! Nämä samat kiireellä eläimiään (ja toisten!) lopettavat eivät salli ihmiselle arvollista kuolemaa.. Ihminen kyllä on oiva kitumaan sängyn pohjalla likaisissa vaipoissaan kuukausi ja vuosi tolkulla, kyllä joku kotihoitolainen viimeistään hajun huomatessaan soittaa jonkun korjaamaan pois.”

Katsos, kun ihmisrääkkäys on sallittua. Eläinrääkkäys ei ole sallittua. Muutenkin typerää verrata ihmistä ja eläintä.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   11.9.24 12:34:40

"Jos ei kuitenkaan ole kivuliaan oloinen" - voi hyvänen aika, koirahan on tosi kipeä jos ei halua kun köpytellä hitaasti! Ei eläin näytä kipuaa olemalla "kivuliaan oloinen", itkeäkö sen pitäisi jotta näyttäisi kivuliaalta? Kyllä aloittaja nyt alkaa olla ihan ne ajat kun koira pitää päästää kivuistaan.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.24 12:38:11

Aloittajan koira on alkanut pysähtelemään sen hitaan köpötyksenkin lomassa. Se on jo todella paha, jos edes kävely ei ole kivutonta vaan sattuu niin pahasti että pitää pysähdellä.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: Joooo 
Päivämäärä:   11.9.24 12:41:00

Muutama päivä sitten näin koiran, joka liikkui huonosti ja ei olisi halunnut liikkua ollenkaan. Sääliksi kävi koira, omistaja varmaan ajattelee, että normaaleja vanhuuden vaivoja vain.

  Re: Koira pois liian aikaisin?

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   11.9.24 12:41:30

Ei ole sellaista kuin liian aikaisin kun kyseessä vanha koira, jolla säännöllinen lääkitys kipua vastaan. Sen sijaan on se liian myöhään...

Itse tein aikoinaan ensimmäisen koirani kanssa sen virheen, että kun mietin, että olisiko aika ja perheenjäsen sanoi, että ei kai vielä niin oikeasti silloin olisi ollut se aika. Tosiaan kuukauden tästä päivästä koiran kunto romahti ja se meni todella huonoon kuntoon parissa päivässä niin, että jouduin kantamaan sen ell vastaanotolle lopetettavaksi. Silloin päätin, että mieluimmin hetki liian aikaisin kuin päivä liian myöhään.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.