Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: loppuu? 
Päivämäärä:   9.9.24 20:05:18

Olen 47, eli premenopaussi-iässä. Erehdyin kuuntelemaan Paula Heinosen ”hyvinvointia vaihdevuosiin” kirjaa ja se kyllä vei elämänhalun.

Vaihdevuosi-iässä voi kuulemma keskittyä lapsenlapsiiin (olis edes niitä lapsia), vapaaehtoistyöhön tai vaikka mökkeilyyn. Lisäksi kuukautisten loppuminen kuulemma vapauttaa paaljon energiaa. Millä perusteella? Minulla on helpot kuukautiset, en koe niitä ongelmaksi.

Tähän mennessä kyseinen opus ei kyllä ole luonut yhtään uskoa tulevaan. Iho ja limakalvot kuivuu, lihasmassa pienenee, unet huononee, libido huononee jne. Sanokaa nyt jotain lohduttavaa.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   9.9.24 20:11:08

No mitäs tässä, olen melkein samanikäinen ja eipä kiinnostele vapaaehtoistyöt.. Olen miettinyt samoja, menkat ovat olleet ihan siedettävät aina, uni aina maistunut, seksikin ja helkkari jos nekin alkaa mennä alamäkeä.

Mielialoissa olen huomannut kyllä asioita. Joko "muun maailman " typeryys aiheesta on alkanut v*ituttamaan tai sitten v*ituttaa ilman syytä enemmän kuin ennen. Olen miettinyt onko vaihdevuosien syytä se, ettei jaksa katsella enää ihan kaikenlaista hölmöilyä vai onko iän tuomaa ns viisautta kun eihän kaikenmaailman hölmöilyä TARVITSE edes sietää..

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 20:32:09

Minä jonka elämä meni pilalle 12-vuotiaana pikkutyttönä endometrioosin takia, odotan kieli pitkällä vaihdevuosia.

Olen 43 eli vielä joku 12-13v suvun naisten mukaan pitää odottaa. Mun 75v äidillä ei ainakaan ole iho kuivunut ja paikallisestrogeenit auttaa muihin asioihin. Seksi ei ole koskaan kiinnostanut lähtökohtaisestikaan.

En osaa kuvitella miten ihmeellistä, varmaan kuin taivas, kun kuukautiset ja niihin liittyvät ongelmat loppuvat. Keho tottuu olemaan ilman estrogeenia kyllä. Me oltiin tyttöinä kokonaan ilman estrogeenia eikä oltu kuivia korppuja mistään. Vaihdevuodet on sitä, kun keho opettelee taas tulemaan toimeen ilman. Kyllä se siitä. Tuntuu varmasti kuin saisi oman itsensä takaisin.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 20:33:16

No se Heinonen on ihan huruakka. En jaksanut kuunnella edes sitä kirjaa loppuun. Sen vaahtoamisäänikin ärsyttää. Just sellanen maailmanlopun profeetta joka ennustaa hirveät vaihdevuodet ja sitten tuo pelastuksen omilla neuvoillaan.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   9.9.24 20:36:10

Jaa-a, mulla varmaan vaihdevuodet jo osittain päällä, ikää 50 vuotta. Kuukautiset on tosi epäsäännölliset, runsaat, saisivat jo todellakin loppua. Seksielämä on loistavaa, jaksaminen ihan ok, en jaksa yhtään idiootteja, mutta osaan onneksi käyttäytyä julkisesti.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.9.24 20:36:53

No mä olen 50 ja loistokunnossa. Lihakset pysyy kun niitä treenaa. Hormonikorvaushoito toimii, mikään ei vituta. Harrastan hevosia entiseen malliin, miehen kanssa sujuu hyvin (petipuuhat paremmin kuin koskaan) vaikka ollaan toisiamme katseltu jo yli 30 v.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: 6-kymppinen 
Päivämäärä:   9.9.24 20:38:52

"Iho ja limakalvot kuivuu, lihasmassa pienenee, unet huononee, libido huononee jne. Sanokaa nyt jotain lohduttavaa."

Iho on ollut aina kuiva joten ei muutosta. Limakalvot ei toki ole uudenveroiset, mutta ei haittaavatkaan. En ole huomannut lihasmassassa muutosta, edelleen ihan sama normi hoikka nainen olen. Unet pysyy hyvänä hormonikorvaushoidon. Libido vaan paranee ja seksi on parempaa kuin koskaan! Mutta hormonikorvaushoito kannattaa ottaa, muuten saattaa ollakin ankeaa...

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: 55v 
Päivämäärä:   9.9.24 21:14:09

Ehdottomasti hormonikorvaushoito!!! Ja salitreeni päälle, niin ei huolen häivää! Elämä hymyilee!!!

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.9.24 21:35:38

Voi keskittyä vapaaehtoistyöhön ja mökkeilyyn? Ymmärrän, jos noin todetaan eläkkeelle jäävälle, mutta vaihdevuosi-iässä ollaan yhä työikäisiä... Harvan työnantaja varmaankaan arvostaisi, jos päättäisikin keskittyä harrastuksiin. :D

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: Jennifer 
Päivämäärä:   9.9.24 21:40:46

Minkäs ikäinen se Madonna olikaan... 65... + ?

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.9.24 21:45:26

Parasta oli että menkat loppui ja myös ajan kanssa hormonaalinen migreeni. Itsellä ei ole ollut mitään kuumia aaltoja yms ongelmia. Ikävä puoli tietty että petihommia varten pitää käyttää kosteuttavia tuotteita.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: 60 
Päivämäärä:   9.9.24 21:52:05

Mitäh?
Voi toki olla, että joillekin vaihdevuodet on tosi hankalia.
Mulla ne ehkä alkoi kuumilla aalloilla 10 vuotta sitten (kierukan ansiosta kuukautisista ei ollut vuosiin haittaa mihinkään).
Kuumat aallot toki jatkuu edelleen, mutta muuten en ikinä ole kokenut olevani mitenkään toimintakyvytön, vaan elämä on jatkunut ihan ennallaan.
Työelämässä normaalisti, ratsastan useita kertoja viikossa normaalisti, ihan niinkuin ennenkin.
Tästäkin asiasta voi tehdä pahan peikon jos haluaa. Vaikka todella joillain voi olla oikeasti tosi vaikeaa, tietenkin.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   9.9.24 21:59:20

Kärttyisyys, mieli maassa, hirveät hikikohtaukset ja jessus varsinkin öisin, hyvästi kunnon yöunet… Seksi (onneksi) loppunut, ei ole mun juttu ikinä ollut. Sellaista vaihdevuosielämää, en nyt menisi kehumaan :-/

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.9.24 22:09:12

Onko jep hormonikorvaushoito käytössä? Kuulostaa siltä ettei ainakaan riittävä sellainen

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 22:09:54

Et ole kuunnellut koko kirjaa näköjään.
Minä olen lukenut sen ja siellä on kyllä paljon positiivisiakin asioita. Ei pidä yleistää.
Tuo luettelo oireista ei päde todellakaan kaikkiin ja ratkaisuja kyllä neuvottiin siihen mitä voi tehdä.
En minäkään ollut samaa mieltä kaikista asioista tuossa kirjassa olevista asioista mutta siitä sai kyllä joitain hyödyllisiä neuvoja.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: billie 
Päivämäärä:   10.9.24 00:13:30

No mulla esimei ollut minkäänlaisia vaihdevuosioireita. Kuukautiset loppui 53-54 vuotaana, pikkuhiljaa. Luulin yks kesä että nää on nyt kuumia aaltoja, mutta olikin vain ne kovat helteet, kun syksy tuli loppui hikoilu. Mieliala on ollut hyvä koko ajan, en ole kuiva, lihalset ei ole tippunut, naama ihan ok yhä, ratsastan joka päivä, käyn pilateksessa ja salilla,vietän akiivista elämää perheen ja ystävien kanssa. Ja ikää on nyt 62 vuotta.
Mun gyne sanoi ettävaihdevuodet on joka ainoalla naisella täysin yksilölliset, niistä ei itse asiassa voi sanoa mitään yleistävää. jokanen on oma ihmisensä.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   10.9.24 06:41:55

Onko pakko uskoa kaikkea kuulemaansa, ja mainoksiakin?
Edelleen elän hyvää elämää, olen töissä eikä minulla todellakaan olisi aikaa huolehtia lapsenlapsista, jos minulla sellaisia olisi.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: heli 
Päivämäärä:   10.9.24 07:01:25

Ei ole lapsia, vapaaehtoistyö ja mökkeily ei kiitos. Lieviä hikoilupuuskia ollut, iho ei kuiva, seksi ei sen kummemmin ole ikinä kiinnostanut, ihmisistä olen aina ärsyyntynyt helposti. Ikää nyt 56 ja hyvin olen pärjännyt ilman hormonikorvausta ja sitähän ei vaan varulta kannata ottaa, lisää melko paljon rintasyöpäriskiä.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: Jepjep 
Päivämäärä:   10.9.24 07:23:21

Ikää 50+ ja hormonikorvaushoito käytössä. Ennen tätä hoitoa oli tosi lähellä, etten irtisanoutunut töistä, lopettanut harrastuksia, antanut eläimiäni pois ja ottanut avioeroa. Ihan kaikki vtutti koko ajan. Hieman ehkä hikoilua, mutta tuo mieliala oli mulla se pahin oire. Lisäksi ihan joka paikkaa koskee, mutta siihen ei edes hoito ole auttanut. Salitreeniä joo, mutta siellä ei kyllä juuri mitään voi tehdä. Ihan minipainoilla lyhyitä sarjoja ja silti kipeytyy ihan hirveästi. Nukkumisesta ei tule mitään,kun selkään ja olkapäähän sattuu. Kävely tekee kipeää joka askeleella. Tähänkö ottaisin jotain kivaa pikku vapaaehtoistyötä, no vttu hiphei.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   10.9.24 08:23:26

Itsellä ikää 55, kuukautiset loppui pari vuotta sitten, ei hormonikorvaushoitoa eikä ongelmia. Silloin tällöin, ehkä pari kertaa illassa, tunnistan kuuman aallon, mutta ei se ole mitään kamalaa hikoilua vaan sellainen melkein mukava lämpöaalto. Olen aina ollut hyvin viluinen ihminen, niin ei yhtään haittaa että edes joskus on minuutin lämmin :D Talvella viileässä niitä aaltojakaan ei valitettavasti juuri tule.

Nukun hyvin ja limakalvot kunnossa. Luonteeltani en mielestäni ole sen v-mäisempi kuin ennenkään. Vaikkapa pitkän ajomatkan jälkeen autosta noustessa lihakset on kyllä jäykät, ensimmäiset askeleet on vähän töpötystä. Tuota on ollut jo yli 10 vuotta että en tiedä johtuuko vaihdevuosista. Polvi- ja lonkkanivelissä on ihan röntgenillä kolmevitosena todettu kulumaa, ehkä aikanaan runsaasta ratsastuksesta, eli tuskin sekään on vaihdevuosien vika.

Mökkeilyssä ei mitään vikaa, mutta omaa en hankkisi kun en tahdo mennä aina samaan paikkaan. Vapaaehtoistyölle ei riitä aikaa, kun on päätyö ja parikin sivuhommaa ihan palkallisena. Lapsenlapsia ei ole kun ei lapsiakaan, ei kai se ihme ole jos joku tykkää lastenlastensa kanssa viettää aikaa, jos lapsista tykkää. Parempi niin, kuin että keskittyisi niiden pari-kolmekymppisten omien lastensa elämään :D Itsellä ihan muut harrastukset joissa viihdyn.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   10.9.24 08:28:53

Niin ja se piti vielä sanoa, että pelkästään hyvä ettei hormonit ohjaa enää koko elämää. Jotkut mieshuolet eivät enää maailmaa kaada, niille voi kohauttaa olkia ja mennä eteenpäin kuin mummo lumessa. Näin sinkkuna ei tarvii roikkua jossain tindereissä ja viestitellä urpojen kanssa. Jos kiva mies osuisi kohdalle niin mikäs siinä, mutta ilmankin pärjää. Enpä uskaltaisi hormonikorvausta aloittaa senkään takia, ettei ala sitten mouruta ympäriinsä lemmentuskaansa niinkuin joku Marita Kattila :D

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   10.9.24 08:30:18

Jep jep, mulla samoja oireita, aamuisin sattuu jalat ja jäätynyt olkapää siirtyi nyt toiseenkin käteen. Olen menossa lääkäriin, pitääkin kysellä, että johtuuko vv oireista, nämä kivut.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   10.9.24 08:34:57

Meillä on suvussa pahin vaihdevuosiongelma nukkuminen, tai siis nukkumattomuus. Eikä se ole mikään parin vuoden ohimenevä juttu, vaan kestää loppuelämän. Ihan hirveä ajatella, että minun pitäisi pahimmillaan 70-vuotiaaksi kitua töissä muutaman tunnin heikkolaatuisilla yöunilla. Nytkin nukahtelen välillä töihin. Onneksi sentään pahin mitä voi tapahta on pudota toimistotuolilta.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   10.9.24 08:40:48

Mulla loppui menkat 50 v yhdellä kerralla eikä mitään muita oireita, limakalvojen kuivumista lukuunottamatta. Vagifem hoitaa sen. Liikun kuten ennenkin (paljon), hevostelen, kunto on erinomainen ja paljon parempi kuin kolmikymppisillä työkavereilla. Joille ikävä kyllä (koska ikää tulee heillekin, ja huono kunto ei helpota kenenkään elämää) joku sinänsä mitättömän lyhyt kolmen km kävelylenkki on ihan mahdoton ajatus, ja lihasvoima olematon.

Ero tuli kun kyllästyin passiiviseen ukkoon, uusi mies on eri maata ja seksielämä parempaa kuin ikinä.

Lapset aikuistumassa, omat talousasiat ok... Elämäni on tällä hetkellä upeaa ja olen siitä kiitollinen, aina ei ole todellakaan ollut helppoa.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: 52 v 
Päivämäärä:   10.9.24 08:50:35

Tässä 52 vuotiaana odotan kuin kuuta nousevaa että menkat loppuisi.

Sen verran jo ilmeisesti vaikuttaa, ettei miehet juurikaan enää kiinnosta.
Nauraen muista vuosia sitten, kuinka miehet merkkasi jotain. Ja kuinka hormonit on saanut aikaan kaikenlaisia tilanteita.
Lähinnä ärsyttää joku väljähtäneen näköinen ukko.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: Mirja 
Päivämäärä:   10.9.24 09:24:48

Kaikki loppuu.

Heh, no ei. Kuumia aaltoja vielä, mutta ei muuta. Luulin etteivät miehet enää kiinnosta, mutta kun kohtasi ohimennen erään nuoren kollin, niin järkytyksekseni sillä oli seurauksia. :D

Mieli on tasaisempi. Jotenkin tyynempi olo. Nyt vaihdevuosien jälkeen.

Itse vaihdevuodet olivat @!#$ä, suoraan sanoen aivan kauheaa. Litroittain kuukausien vuotoa, rauta-arvot ihan minimissä, raivokohtauksia, aivosumua jne jne.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 12:32:07

Vai pitäisi sitä vapaaehtoistyöhön ryhtyä. Kun on täysi työ oman jaksamisen kanssa ja selvitä arjesta

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 12:43:46

Jos hormonikorvaushoitoa voi käytää, ja oireita on, suosittelen vahvasti. Miksi kärsiä, jos apua on saatavissa? Mä en nukkuisi ilman estrogeeniä. Ei kivaa kenellekään. En tarvi mitään suurta annosta, mutta tämä pienikin pelastaa elämälle.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 12:47:28

Kuuntelen paljon äänikirjoja ja tuo Heinosen ääni oli kyllä tosiärsyttävä ja syyllistävä. Ei ollenkaan lohduta vaikeissa vaihdevuosioireissa painivaa kuulijaa.
Olisin toivonut oikeita neuvoja mutta kaikella on paikkansa ja tämä kirja kuuluu Ö-mappiin.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 12:48:41

Joo se on paha kun Heinonen paasaa itse sen kirjansa.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 12:51:07

Sen verran jo ilmeisesti vaikuttaa, ettei miehet juurikaan enää kiinnosta.
Nauraen muista vuosia sitten, kuinka miehet merkkasi jotain. Ja kuinka hormonit on saanut aikaan kaikenlaisia tilanteita.
Lähinnä ärsyttää joku väljähtäneen näköinen ukko.

Tämä. Miten sitä onkin aikanaan viitsinyt miesten takia mennä ja tehdä, nyt ei todellakaan viitsisi vaivautua. Onneksi oma kumppani on vanhempi eikä vonkaa koko ajan.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   10.9.24 13:00:23

Vaihdevuodet on mullakin meneillään, mutta kyllä mua silti miehet ja seksi kiinnostaa.

Hikoiluttaa, tulee kamalia rytmihäiriöitä ja saan hirveitä raivokohtauksia. Hävettää ihan hirveästi välillä, kun tulee lenkilläkin kirottua koiralle ja töissä työkavereille. Osa porukasta on töissä selvästi ottanut vähän etäisyyttä raivohulluun eukkoon. Ja välillä tulee masennushetkiä, kun peilistä katsoo joku vanha mummo. Tuntuu että on jokin identiteettikriisi, kun ei meinaa tajuta omaa ikäänsä

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   10.9.24 13:21:37

Nyt tulee tyhmä kysymys. Oma ikä alkaa kolmosella vielä.

Jos käyttää e-pillereitä koko aikuisiän, niin hidastaako / lykkääkö se vaihdevuosien alkamista? Joudun endometrioosin takia syömään 365 pv vuodessa e-pillereitä ilman taukoja, jos sillä on merkitystä.

Mutt tätä olen miettinyy aina välillä, vaikkei vaihdevuodet olekaan vielä ajankohtaiset.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   10.9.24 13:49:24

Mulla loppuivat kuukautiset 52-vuotiaana heti, kun lopetin käyttämästä ehkäisyä. Vaihdevuosioireita ei ole kuin aamuöinen herääminen, mutta laitan sen ennemminkin stressin piikkiin. Hevosia jaksan hoitaa kuten ennenkin eikä työt eikä mies ota päähän.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: jaaha 
Päivämäärä:   10.9.24 14:02:42

56v, ei oikeastaan vaihdevuosiongelmia. Käytössä Vagifem silloin tällöin.

MUTTA

Parasta aikaa ikinä! Huolettomuus ja itsevarmuus, jaksaa ihan yhtä hyvin kuin ennenkin, seksi sujuu paremmin kuin loistavasti!
Tosin, mullekin tuli vastaan nuorempi kolli (kuten joku täällä niin hyvin sanoi) ja a vot mitä menoa ;)

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   10.9.24 20:38:11

Olen miettinyt samaa. Olen suunnilleen saman ikäinen, parisuhde seksin osalta kuollut. Nyt iski paha ahdistus, kun tajusin että elämä on ollut ”holdilla” melkein 10v ja nyt sitten oon jo vanha kurppa…

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: eioota 
Päivämäärä:   10.9.24 20:43:31

Menkat loppui 45. Miehet loppui 48. Uusi itsellinen elämä alkoi 50. Nyt 52 olen pelkästään helpottunut, vaikka hikeä joudunkin pyyhkimään ja kiloja kertyy. Mitään ei tarvitse enää suorittaa väkisin eikä hermoilla miesjuttuja. Jos ei kiinnosta, en tee. Peitto on mun kilpi maailmaa vastaan jos masentaa. Olen turvassa.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: joopa 
Päivämäärä:   10.9.24 20:47:33

52-53 loppui kuukatiset ja alkoi järkyttävä hikoilu, unettomuus, nivelsäryt ja olin täysi hirviö kaikille. Hormonikorvaushoito toi elämänilon takaisin. Pikkuhiljaa nyt yritän tulla toimeen pelkällä paikallishoidolla (vagifem).

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 21:24:47

Kerron omalta osaltani myös erään tarinan:

Olin kolmekymppinen nuorimies ja elämääni tuli yllättäen mukaan viisikymppinen nainen. Sinkkuja olimme molemmat. Emmähän me todellakaan olleet mikään seurusteleva pari, mutta aina silloin tällöin tekemisissä keskenään.

No kun kemiat alkavat kohtada toisiaan miehen ja naisen välillä, niin tapahtuuhan siinä jotain.

Yhdyntöjä oli usein aina mahdollisuuden tullen, ehkäisyä ei käytetty, koska naiseni kertoi olevan nykyään hedelmätön kuukautisten loputtua.

Rakastelua jatkui muistaakseni noin seitsemän kuukauden ajan, kunnes naiseni ilmoitti hieman hätääntyneenä, että kuukautiset ovat palanneet ja kertoi huomanneensa, että halut ovat lisääntyneet koko ajan sen jälkeen kun yhdyntämme alkoivat.
Noin vuoden ajan täytyi käyttää kondomia, ennen kun tilanne palautui ennalleen.

Tämä on varoittava esimerkki ja suurin osa ihmisistä varmaan tietää mitä tarkoitan.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 21:32:00

Miten teillä on pokkaa raivota muille? Ei mullakaan kiva fiilis ole mutta itken yksinäni sitten. Pitää ottaa muut huomioon ja työpaikalla nyt viimeksi on sopivaa raivota viattomille sivullisille. Käyttäytyä pitää vaikka olisi mitkä vuodet.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.9.24 21:48:44

. Itsellä lievät vv oireet ja ei tulisi mieleenkään raivota työpaikalla kenellekkään. Meillä tuon töissä hoitavat 30-40 vuotiaat. Miettinyt että vaivaako erittäin pitkään jatkuva teini-ikä vai mikä...

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   10.9.24 22:38:51

Minulla se vaikein vaihe oli noin 45-vuotiaasta eteenpäin. Elämässä oli kaikkea muutakin hankaluutta ja moni vaiva nyt jälkikäteen ajateltuna liittyi esivaihdevuosiin. Kuukautiset loppuivat 53-vuotiaana ja silloin aloitin hormonikorvaushoidon. Ja ai että! Sain elämäni takaisin eikä tulisi mieleenkään harrastella asioita mitkä eivät kiinnostaneet ennenkään.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: tyytyväinen 
Päivämäärä:   11.9.24 06:26:45

Vaihdevuosioireita ei ole koskaan ollut, vaikkei kuukautisia ole ollut enää kymmeneen vuoteen. Vain kuukautisten loppumisesta tiesi vaihdevuosien yleensä edes alkaneen. Elämä on hyvää, jäin viime keväänä eläkkeelle ja meidän liitossa myös seksi sujuu entiseen malliin.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: aamukahvilta 
Päivämäärä:   11.9.24 06:37:00

Omalla kohdallani meni kivuttomasti. Huomasin lieviä oireita, mutta ei elämä pilalle mennyt. Hikoilua tuli ja se oli varmasti kaikista ärsyttävintä. Ja yöunet lyheni. Mutta minulla ei esim kuukautisia ollut muutenkaan juuri lainkaan kymmeniin vuosiin alhaisen painoni / syömisongelmien takia, joten niiden osalta mitään ei muuttunut. Mutta esim mielialani tuntui vaan kohenevan ja löytyi jonkunlainen rentous elämään. Tiedä sitten johtuuko siitä vai puhtaasti rakastumisen sattumisesta samaan ajankohtaan, mutta omalla kohdallani tietynlainen elämänhalu palasi ja myös miesrintamalla asiat vaan noh,.. sanotaan että parani ja halut kasvoi.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.9.24 07:28:34

Luin aloituksen ja mietin että mitä ihmettä!!! Olen 10 vuotta vanhempi, käyn ratsastamassa, juoksemassa ja muutenkin harrastan aktiivisesti ja elän täyttä elämää. Ikääntyminen on luonnollista ja se nyt vain on niin että jos haluaa elää, niin sitä ikääntyy samalla. Ei kuitenkaan tarkoita että elämä loppuu sen vuoksi.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: N54 
Päivämäärä:   11.9.24 07:54:47

Piste: varoittava esimerkki? Viisikymppisellä naisella on munasoluf finito. Ei tässä iässä tule raskaaksi kuin one. in a million. Noi menkat ovat saattaneet johtua käytetyistä hormoneista, vähän niinkuin keinotekoisesti tulleet.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: höpsis 
Päivämäärä:   11.9.24 08:03:36

Hei pelko pois! Ei elämä vaihdevuosiin lopu tai välttämättä edes kuule kurjistu tippaakaan. Ja oireisiinkin on apuja saatavilla, jos sitä tarvitsee :) Älä murehdi.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: Varman päälle 
Päivämäärä:   11.9.24 08:07:06

Tuo varoittava esimerkki kertoi vaan ihan normaalista naisen premenopaussista
Miehet luulee näköjään että on jotenkin epänormaalia että naiselle joka on about 50v tulee noinkin pitkä tauko menkoissa.
(Sen naisenkin olisi kyllä pitänyt tietää!)

Tiedoksi että jos nainen on yli 55v ja vuoteen ei ole ollut menkkoja niin ehkäisyä ei enää varmuudella tarvita. Se on sitten menopaussi.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.9.24 08:07:59

Sille pisteelle jolle tuli 12vn endo:

Endometrioosi ei lopu vaihdevuosiin.
Endometrioosi ei lopu vaihdevuosiin.

Pesäkkeet itsekin tuottavat hormonia.
Edes radikaali ei poista endoaz

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: N54 
Päivämäärä:   11.9.24 08:28:45

Gynen mukaan endopesäkkeet deaktivoituvat menopaussissa. Niin mullekin on käynyt, halleluja.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   11.9.24 08:59:25

Olen endometrioosin vuoksi käyttänyt muutaman kuukauden hormonia, joka tekee keinotekoiset vaihdevuodet.

Ihanaa elämää! Kuumia aaltoja oli joo ja vähän unettomuutta, mutta se ei ollut mitään verrattuna kuukautisiin ja kipuihin. Energiaa ja halujakin oli ihan normaalisti.

Odotan vaihdevuosia innolla, vielä noin 10-15 vuotta aikaa, jos en sitä ennen saa radikaalileikkausta...

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   11.9.24 09:16:15

Osaako kukaan vastata tähän kysymykseeni:

''Nyt tulee tyhmä kysymys. Oma ikä alkaa kolmosella vielä.

Jos käyttää e-pillereitä koko aikuisiän, niin hidastaako / lykkääkö se vaihdevuosien alkamista? Joudun endometrioosin takia syömään 365 pv vuodessa e-pillereitä ilman taukoja, jos sillä on merkitystä.

Mutt tätä olen miettinyy aina välillä, vaikkei vaihdevuodet olekaan vielä ajankohtaiset.''

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: Saana 
Päivämäärä:   11.9.24 09:52:56

Olen 43v. ja esivaihdevuodet menossa. Kun asian viimein hoksasin, kävin gynellä ja sain estrogeeliä. Käytän rinnalla myös Terolutia, jotta menkat tulee säännöllisesti.

Aivan superpelastaja!! Älkää naiset ihan oikeasti kärsitkö asiasta, johon on olemassa lääke.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: 42 
Päivämäärä:   11.9.24 10:16:21

Onko normaalia, jos 42-vuotiaana EI ole esivaihdevuosia? Ainoa oireeni on käytännössä se, että heräilen välillä aamuöisin ja nukahtaminenkin voi olla joskus vaikeaa. Syynä voi olla kyllä sekin, että elämäni on niin stressaavaa ja kiireistä , että käyn usein aivan ylikierroksilla nukkumaan mennessäni.

En ole jotenkin yhtään valmis vielä miettimään vaihdevuosia.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.24 10:17:55

Miksei olisi, itse olen 47 enkä koe, että minulla olisi mitään esivaihdevuosia. Kuukautiset tulee säännöllisesti, ei ole hikoilua eikä mielialat heittele. Nukunkin paremmin kuin koskaan elämässäni.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: dodii 
Päivämäärä:   11.9.24 10:23:04

Mua masentaa jo pelkkä aloituksen lukeminen XD Ja kyseinen kirja lentäisi roskikseen lukematta jos siellä tollasta soopaa lukee.

Jokainen on yksilö ja kokee kehonsa muutokset yksilöllisesti. Mulle oli helpotus kun kuukautiset loppui. Loppui halutkin mutta sinkuksi jäätyä sekin oli oikeastaan ihan hyvä juttu. Punaisesta lihasta kannattaa luopua kokonaan, helpottaa vaihdevuosioireita.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: haaHUILIJA 
Päivämäärä:   11.9.24 12:00:16

Mulla alkoi vaihdevuodet vasta 55 vuotiaana. Kaikista raskain oire oli täysi unettomuus ja työelämässä kun olen, niin siksi hain korvaushoidon.

Nyt kohta 60 vee, enkä pysty hormoneja vielä jättämään, yritin kyllä. Mutta...elän täyttä elämää! Harrastan, retkeilen, matkustan. En todellakaan nyt tuhlaa aikaani mihinkään vapaaehtoistöihin ja onneksi ei vielä ole lapsenlapsiakaan, koska nyt on mun aikani olla vapaa!

Tämä ikä on mahtavaa!

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: korvaushoito on 
Päivämäärä:   11.9.24 14:08:59

Mulla on ollut hormoonikierukka jostain noin 30-kymppisestä asti, kuukautisia ei juurikaan ollut. En siis niistä tiedä milloin vaihdevuodet alkoi, mutta kuumat aallot alkoi joskus 48 vuotiaana. Nyt olen 4 vuotta käyttänyt estrogeeniä ( sumute iholle, on mielestäni todella kätevä ) ja auttaa kuumiin aaltoihin sekä aamuyön unettomuuteen. Seksiä ei ole ollut vuosiin, itsellä kyllä haluja olisi vielä ollutkin, mutta mies ei kykene. Onneksi alkaa tässä omatkin halut jo kadota pikkuhiljaa. Hevoset on mulle tärkeä harrastus, ilman niitä olisi aika tympeää elämä. Toki on kaksi lasta mutta he ovat jo aikuisia, niin parempi kun mutsi viettää aikaa tallilla eikä sotkeudu enempää lasten elämään. Lastenlapsia ei vielä ole enkä tietenkään tiedä on tulossakaan, en kaipaa ainakaan vielä.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: 77 
Päivämäärä:   11.9.24 14:16:15

Vaihteleeko mielialat ja tuleeko ajateltua asiat ns. negatiivisen kautta tai tuntuuko usein että sinua ei arvosteta ja sinua koitetaan lytätä??

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   11.9.24 14:25:34

Käuttekö kaikki yksityisellä lääkörilä vai miten saatte apua? "Jos ei yöllä hikoiluta, ei ole vaihdevuodet" -sotelääkäri

T. Endoradikaali

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: Saana 
Päivämäärä:   11.9.24 14:30:35

Yksityisellä. Ei gynelle muutoin pääse ja tavan lääkärit on pihalla kuin seinäkellot.

  Re: Vaihdevuodet, elämä

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   11.9.24 18:36:19

Yksityisellä gynekologilla olen käynyt, kannattaa valita vielä semmoinen joka on erikoistunut vaihdevuosiin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.