Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: Onko oikeasti tuol 
Päivämäärä:   9.9.24 17:30:13

Sattumalta/ bookbeatin suosittelujen perusteella olen lukenut muutaman kirjan jotka kertovat ex jehovantodistajan elämästä, lapsuudesta aikuisuuteen.

Minulle jäi kirjoista todella hämmentynyt ja ristiriitainen olo. Oikeastikko nykyaikana pelotellaan ja aivopestään lapsia noin pahasti? Oikeastikko lapsilta kielletään kaikki kiva ja normaaliin lapsuuteen ja nuoruuteen liittyvä uskonnon varjolla? Vai onko kirjoissa vain kärjistetty asioita koska ovat lahkosta eronneiden kertomuksia? Pieniä lapsia kasvatetaan pelolla ja heidän käsityksensä siitä mikä on oikein ja mikä ei on täysin vääristynyttä. Kaikki elämässä perustuu jumalan ja @!#$ pelkoon. Kiellettyjen asioiden lista on loputon ja lapsilla on jatkuva syyllisyys ihan ihmeellisistä asioista, esim joulukoristeen askartelusta tai siitä, että ovat syöneet luokkakaverin tarjoaman synttäri karkin. Vanhemmat eivät saisi olla enää lastensa kanssa tekemisissä jos lapsi eroaa tai hänet erotetaan jehovantodistajista. Verensiirtoja ei voida ottaa vaan mielummin kuollaan ja annetaan lastenkin kuolla jos he tarvitsisivat verensiirtoa koska jumala kieltää verensiirrot.

Ihanko oikeasti nykypäivänä toimitaan noin ja miten aivopesu voi olla sukupolvesta toiseen noin tehokasta? Vai onko nykyään jehovantodistajillakin järkevämpi suhtautuminen uskontoon ja ovat lopettaneet lasten jatkuvan alistamisen ja simputtamisen uskonnon varjolla? Tuo heidän käytöksensähän lapsia kohtaan on pelkkää henkistä väkivaltaa mikä suvaitaan koska raamatussa sanotaan niin. Lapsilla jatkuva syyllisyys kun tekevät syntiä vaikka oikeasti heidän käytöksessään ei olisi mitään väärää.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 18:00:40

Itsellä on muutama jehovantodistaja tuttu eikä ole kyllä yhtään tuollaista. Aika tavallista elämää elävät nykyään.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   9.9.24 18:53:56

Lasten pelottelu pitää uskonnot elossa.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   9.9.24 19:11:38

Työn puolesta kohtaan noin viisi Jehovan todistajaa vuodessa ja verensiirto sääntö on ehdoton. Koko urani aikana on kaksi aikuista kuollut puhtaasti trauman aiheuttamaan vuotoon, molemmat nuorehkoja ja muuten terveitä. Jos verensiirto olisi sallittu, olisivat molemmat todennäköisesti selvinneet. Karmeinta on se, kun onnettomuuden uhri on vasta tulossa päivystysalueelle, ne ällöttävät ”vanhimmat”, aina keski-iän ylittäneitä miehiä, ovat jo ennen uhria paikalla vahtimassa, ettei verta anneta. Viidakkorumpu toimii kyllä hyvin eikä yksityisyyden suojaa ole.

Alaikäinen otetaan muodollisesti aina ”huostaan” ja veri annetaan. Vanhimmat ja vanhemmat rukoilevat viereisessä huoneessa lapsen sielun puolesta, hoitohenkilökuntahan on jumalattomat pahikset…

Käsittämätöntä tekopyhyyttä ja aina saamme saman Jenkkimateriaalin verettömistä vaihtoehdoista. Kyllä me työmme osaamme ja käytämmekin kaikille mahdollisimman vähän verituotteitta. Ne ovat arvokkaita eikä niitä turhaan tai varmuuden vuoksi käytetä. Mutta joskus on vain pakko…

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   9.9.24 19:17:46

Peruskoulussa oli pari kaveria jehovia. Ainakin ala-asteella leikittiin heillä normaalisti, yläasteella olivat melko pahiksia, polttivat tupakkaa ja meikkasivat runsaasti.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   9.9.24 19:21:05

Kyllä tuo edelleen pitää paikkansa kaikki, mitä noissa kirjoissa lukee. Lisäksi nykyään on vielä erikseen lapsille tehtyjä syyllistäviä videoita tyyliin "näin toimimalla et suututa Jehovaa ja saatat päästä paratiisiin". Kyllä, pshimmanluikan aivopesua. Terv. JT:iden taholta fyysisen, henkisen ja hengellisen väkivallan kohteeksi lapsena ja nuorena joutunut

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: viikseri 
Päivämäärä:   9.9.24 19:37:14

"Lähettäjä: joo
Päivämäärä: 9.9.24 18:53:56

Lasten pelottelu pitää uskonnot elossa."

Niinpä. Ihmiset voivat elää ilman uskontoa, mutta uskonto ei pysy elossa ilman ihmisiä.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: jw 
Päivämäärä:   9.9.24 19:43:10

Ei pidä tuomita uskontoa muutaman mädän omenan takia.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 19:47:15

Kyllä nuo totta ovat, mutta täytyy muistaa että kirjat silti ovat yksipuolisia. Eli missä ovat tyytyväisten ja onnellisten tarinat? Kirjoihin päätyy ne kauheuimmat, jotka ovat myös eronneet. Toisessa perheessä on ehkä toimittu lempeämmin.

Ja uskon, että jokainen vanhempi salaa mielessään on kiitollinen, että lapsi tarvittaessa otetaan huostaan verensiirron takia. Liian iso taakka olisikin vanhemmalle.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: ???? 
Päivämäärä:   9.9.24 19:49:38

"Vai onko kirjoissa vain kärjistetty asioita koska ovat lahkosta eronneiden kertomuksia?"

Todennäköisesti. Ota mistä tahansa uskonnosta eronneen kirja. Ovat kaikki melko samanlaisia. Sitten jos kysyt niiltä uskonnossa eläviltä, niin johan on erilainen näkökulma.

Tätini perheineen on jehovan todistajia. Tai no, lapset aikuisena eronneet liikkestä, mutta yhä on lapsiin ja meihin muihinkin sukulaisiin yhteydessä. Ei sieltä nyt mitään synttärionnitteluja ikinä tullut, mutta muuten ei merkittävää eroa käyttäytymisessä suhteutettuna muihin sukulaisiin.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   9.9.24 19:51:56

jw: ihan muutama mätä omena ei ole kyseessä, kun on mm. useissa maissa pedofiilien piilottelua ja peittelyä jne. Tuntuuko hyvältä maksaa lahjoituksia, jotka menevät uhrien hiljaiseksi maksamiseen ja asianajopalkkioihin? Näistä asioistahan ei tietenkään salilla kerrota. JT:t eivät saa lukea muuta materiaalia kuin omaa kirjallisuuttaan, koska pelkäävät luopioita niin paljon. Ja saattaisihan joitakin tuollainenkin asia häiritä...

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   9.9.24 19:54:59

^ onhan Lauri Tähkäkin maksanut entisen puolisonsa hiljaiseksi, mutta niin vaan oli jäähyväiskeikka täynnä..

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   9.9.24 20:00:46

Olisi muuten meidänkin lapsuudenperheestä moni sanonut, että on ihan normaali ja hieno perhe. Ainut vaan, että koko touhu oli väkivallalla pakottamista. Kun joku kysyi ovilla (mihin oli pakko mennä, muuten sai selkään), että olenko siellä vapaa-ehtoisesti, oli pakko vastata, että olen. Muuten olisi taas tullut selkään. Eikä se elämä mitään normaalia ollut, eikä se ole JT-lasten osalta edelleenkään. Lapset pitäisi pitää täysin erossa uskonnoista.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   9.9.24 20:57:42

Jos verensiirto olisi sallittu, olisivat molemmat todennäköisesti selvinneet.

- olisi pitänyt tehdä niinkuin se eräs nokkela lääkäri joka oli kysynyt jehovan todistajalta että saako olla antaa plasmaa ja punasoluja eikä verta.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   10.9.24 11:38:54

Lähettäjä: mama
Onks Jehovan todistajat oikeesti kieltäneet verensiirron ja valvovat tuolla tavalla tarkasti miten uskonharjoittajaa hoidetaan.
Luulis et tuollaiset ihmisen hoitoa valvovat "vanhemmat" vois heittää sairaalan tiloista ulos. Hehän selvästi estävät lääkäriä pelastamaan ihmisen hengen.

Eikö tuollainen oo jo kuolemantuottamus ? Ja lääkärinvalan vastaista?
Mitä Jehovat tekevät, jos uskon harjoittajan henki on pelastettu verensiirrolla? Pääsevätkö he lukemaan jäsenen potilastiedot? Vai miten tuota verensiirtoa valvotaan?

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   10.9.24 12:00:15

Kyllä se on täysin lasten aivopesua, kuka sitten minkäkinlaisia keinoja uhkailuun käyttää on tapauskohtaista. Eikä vain jehovilla vaan kaikissa näissä lahkouskonnoissa aivopesu aloitetaan heti lapsesta asti. Ne "onnellisetkin" ovat täysin aivopestyjä ja muottiin pakotettuja, mutta jääneet uskomaan ja hyväksyneet sellaisen elämän ja voivatkin olla onnellisia ja tyytyväisiä siihen, mutta ihan yhtä aivopestyjä kuin nämä lähteneet ja traumatisoitumisensa ymmärtäneet.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: kokous 
Päivämäärä:   10.9.24 12:48:17

Onko joku jo sanonut että journalismi on ahnetta touha? Se perustuu koko ajan siihen miten paljon saa myytyä. Vähän niinkuin uskonto: joudut pois jos et pärjää tarpeeksi hyvin. Jw'ssä on se toinen puoli että kaikki pitävät kaikista (ainakin suunnilleen). Sieltä löytyy lisäksi saman henkisiä ja eri ikäisiä ihmisiä ja ystäviä.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: pulla 
Päivämäärä:   10.9.24 12:52:41

Juhlapyhiä voi kiertää esim. hyviä syyspäiviä(halloween), hyviä talvipäiviä(joulu/uusivuosi), hyviä kesäpäiviä(juhannus)...

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 12:55:33

"Lapset pitäisi pitää täysin erossa uskonnoista."

Ei ateistit sen parempia ole. Vika ei ole uskonnossa vaan siinä mihin uskotaan ja miten toimitaan. Väkivalta (henkinen, fyysinen ja hengellinen) on väärin. Itse olen kasvanut uskovassa perheessä (jossa uskottiin myös @!#$ olemassaoloon), mutta meitä lapsia ei IKINÄ peloteltu helvetillä eikä ikinä vedottu kasvatuksessa Jumalaan, Jumalan mielipahaan tai uhkailtu että kiukuttelusta tai huonosta käytöksestä joutuisi helvettiin. Mielestäni nuo asiat ovat hengellistä väkivaltaa ja ne tulisi kriminalisoida. Lapset vasta opettelevat elämään. Heihin ei sovelleta maallista lakiakaan eivätkä he ole rikosoikeudellisessa vastuussa. Ja kuka ylipäätään sanoo "jos et syö ruokaa kiltisti, niin tuota menoa päädyt vankilaan!"

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: lahjakasa 
Päivämäärä:   10.9.24 12:56:13

Tiedän jehovantodistajan jolla on aina papareita tarjolla ja jouluna joulukonvehteja :D

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: oona 
Päivämäärä:   10.9.24 12:59:00

Uskonnot taitaa monelle olla tyyliin toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Sillä tavoin ei voi ryhtyä äärimmäisyyksiin. Tervettä maalaisjärkeä siis.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   10.9.24 13:01:48

Potilaan valinnan vapaus ylittää kaikki muut lait, eli jos ihminen itse ilmaisee vakaan tahtonsa täydessä sielun ja ruumiin voimassa ja sanoo, ettei halua verta, ei verta saa antaa.

Potilasta saa hoitaa vastoin hänen tahtoaan ainoastaan silloin, jos potilas on psykoottinen (uskontoa ei kuitenkaan pidetä psykoosina) JA itselleen TAI muille vaarallinen. Jokainen Jehova on tehnyt Hoidonilmaisun kirjallisena ja se on aina tallennettu asianmukaisesti potilastietoihin. Tästä seurakunta pitää visusti huolta.

Ja kyllä, ne vanhimmat vahtivat hyvinkin tarkkaan potilaan lähistöllä. Varmaankin on on tapauksia, jossa on päästy leikkaussaliin asti hengissä ja veri annettu siellä, ikä sitä merkitä vastoin kaikkia potilasohjeita mihinkään; mutta jos tilanne on ensiapualueella päällä, on veren antamista vaikeaa piilottaa.
Ja sitten toisaalta; jos joku on näin vakaasti ja harkiten halunnut, miksi me olemme "parempia" ihmisiä ja päättäisimme hänen puolestaan toisin ja estäisimme hänen taivaaseen pääsyn? Nämä ovat mielenkiintoisia filosofia kysymyksiä.

Plasman antaminen ei ratkaisen mitään, Jehovien Hoitotahdossa nimenomaan kielletään myös veren osat. Eivät he mitään tietämättömiä hölmöjä ole, joita ovela lääkäri voi noin vain huijata.

Tämä verikielto on heille hyvin tärkeä oppinsa osa ja vaikka me muut emme ymmärrä, täytyy sitä kunnioittaa.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   10.9.24 13:07:40

On JehovanTodistajia jotka hyväksyvät plasman antamisen ja ehkä ne punasolut ym.
Mutta verensiirtojen kieltäminen perustuu Raamatun oppeihin jossa veri on pyhää ja sitä ei saa nauttia eikä myöskään siirtää toisesta ihmisestä toiselle. Oikeastaan muita ehdottomia kieltoja ei ole kuin että älä tapa äläkä tee huorin. Sitten on ne 7 käskyä jotka toimivat hyvin elämänohjeita kaikille.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   10.9.24 13:08:44

Kuuntelin yhden Jehovantodistajista kertovan kirjan. Järkyttävää mitä paskaa lapsille ”syötetään” jo pienestä pitäen.
Onneksi mun vanhemmat on normaaleja.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: älä 
Päivämäärä:   10.9.24 13:10:54

Jeesus kumosi kaikki käskyt mutta voimaan jäi: kohtele muita niinkuin tahdot itseäsikin kohdeltavan. Veri on pyhä jeesuksen kautta. Jeesusta kuvaavaa viiniä ja happamatonta leipää ei syödä eikä juoda vaan se kulkee kädestä käteen muistojuhlassa.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: MAx 
Päivämäärä:   10.9.24 14:02:52

Lähettäjä: .2
Päivämäärä: 9.9.24 19:17:46

Peruskoulussa oli pari kaveria jehovia. Ainakin ala-asteella leikittiin heillä normaalisti, yläasteella olivat melko pahiksia, polttivat tupakkaa ja meikkasivat runsaasti.

---
Ei ole meikkaaminen kiellettyä.. (taitaa olla lestadiolaisilla tämä). Tupakka tietääkseni ei ole ok polttaa.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   10.9.24 14:15:14

Jokaisella Jehovan todistaja taustaisella ihmisellä on varmasti omanlainen kokemus kyseisestä uskonnosta. Mitä kirjoja aloittaja on lukenut? Voisin hyvinkin ottaa lukulistalle jos en kirjaa jo ole vielä lukenut.

Oma kokemukseni JT lapsuudesta oli hyvin ahdistava. Pelkäsin koko ajan tekeväni jotain väärin. Suorittamista ja kiirettä korostettiin ja jatkuva riittämättömyydentunne masensi. En kertakaikkiaan pystynyt suorittamaan niin paljon, että minuun olisi oltu tyytyväisiä. "Maailmallisten" kavereiden kanssa ei olisi saanut olla, mutta JT piireissä olin myös toisen luokan kansalainen. Vasta reilusti aikuisena tajusin, että ei tuossa uskonnossa ole mitään järkeä. Onneksi näen asiat nyt kauempaa selvempänä.

Kiitos Mama kokemuksistasi! Tuo verensiirto kielto on vaarallinen ja perusteeton kielto. Mutta siihen suhtaudutaan erittäin tarkasti. Jos jollekin on annettu verta ilman että siitä on ollut kykenevä kieltäytymään, niin asia on ok. Mutta jos jotenkin paljastuu että on antanut siihen suostumuksen, niin ainakin ennen henkilön katsottiin silloin eronneen. Silloin tuli karttaminen käyttöön. Aikaisemmin ei saanut ottaa mitään osia verestä. Nykyään saa omantunnon mukaan ottaa osia verestä. Eli jos et saa syödä vaikka appelsiinia, niin voit juoda mehua josta on poistettu esim hedelmäliha ja voi syödä kuoresta valmistettuja marmelaadeja. Mutta koko appelsiinia ei. Tämä on tällaista turhauttavaa sääntö kikkailua josta monet maksavat elämällään. Se on aika varma pääsylippu paratiisiin jos kuolee verensiirrosta kieltäytymisen takia. Sitä voi sitten omaiset muistella surun keskellä. On varmasti kauhea tilanne olla hoitohenkilökuntaa kun näkee että taas on jollakin riski kuolla turhaan, vaikka keinot olisi pelastaa potilaan elämä. Minun mielestä nämä vanhimmat, jotka tulevat vahtimaan sääntöjen noudattamista, pitäisi häätää haasteen uhalla ulos tilanteesta.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   10.9.24 14:31:48

Lisäisin tähän vielä, että JT:iden on aivan luvallista valehdella maailmallisille esim. että mitään erotettujen tai eronneiden karttamista ei ole olemassa. Ja että kaikki kultin sisällä on muka vapaaehtoista. Ei ole. Kaikki on määrätty kultin pääkallopaikalta USA:sta, kuinka tulee uskoa ja mitä mieltä tulee olla asioista. En kyllä itse ainakaan kutsuisi ystäviksi sellaisia ihmisiä, joilla on joku ehto "ystävyyteen", esim. ettei uskontokunta vaihdu. Ei ehdollinen ystävyys ole aitoa ystävyyttä.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   10.9.24 14:54:54

Näin on Viiru.

Ohjeet miten milloinkin tulee toimia ja mihin uskoa, tulee kultin pääkallopaikalta. Opit voivat vuosien varrella muuttua, mutta niitä ei saa missään vaiheessa kyseenalaistaa. Vanhoja oppeja ei kaivella eikä kysellä. Ja ulkopuolisille todellakin kaunistellaan käytäntöjä. Kuka oikeasti edes kehtaisi esim sanoa, että juu kyllä mun serkku joutui eroon lapsuuden perheestä kun se erosi uskonnosta. Ei sille enään puhuta eikä kysytä kuulumisia, vaikka serkku haluaisi joskus nähdä äitiään. Ohjeet on, että tämä on rakkaudellinen järjestely, jotta serkku tulisi taas seurakunnan yhteyteen.

Kaikenlaista höpöhöpöä sitä onkin sietänyt, vaikka pahalta tuntui jo silloin kun olin mukana. Mutta kun lapsesta asti aivopestään, niin toisenlaisen vaihtoehdon ajatteleminen vaati paljon rohkeutta ja aikaa.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   10.9.24 16:08:26

Joo ajattelin hoitohenkilöitä.
On varmaan turhauttavaa antaa ihmisen kuolla käsiin, kun hänelle ei voi antaa pussillista verta.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: todellisuudessa 
Päivämäärä:   10.9.24 16:11:42

"Ei pidä tuomita uskontoa muutaman mädän omenan takia."

Se itse uskonto on se mätä omena.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 16:20:51

Meillä on työporukassa yksi Jehovan todistaja. Tosi kiva työkaveri ja vakaumusta ei huomaa töissä mitenkään.
Ainoastaan joulun aikaan huomasi, että suhtautuminen joulun viettoon on todella paljon tiukempaa kuin meidän työporukan muslimeilla. Tämä Jehovan todistaja oli ainoa, joka ei voinut tulla joululounaalle muiden kanssa koska oli riski, että ruokalassa soi joululaulut.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: hyps 
Päivämäärä:   10.9.24 16:26:36

Äskettäin kokouksiin tuli säädös että myös naisilla voi olla tilaisuuteen sopivana pidetyt housut (ei esim farkkuja tai collareita vaan siistit ja asialliset).

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: yvette 
Päivämäärä:   10.9.24 16:31:03

Jos ihminen katuu tekojaan, tai niitä pidetään epäsopivana, voi luautakunta oman harkintansa mukaan antaa synnin anteeksi. Mitää pedaria ei tietenkään mutta joku örveltäjä voidaan ottaa kunhan parantaa tekonsa ja yrittää parhaansa olla sortumatta uudelleen. Koskee myös kaikkea uhkapelaamista. Myös arpoja.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   10.9.24 16:33:25

Hyps: Samoin tuli myös se, että miehillä saa olla parta.

  Re: Olen lukenut muutaman kirjan jehovan todistajist

Lähettäjä: jehwis 
Päivämäärä:   11.9.24 11:35:30

Uskonto pitää ymmärtää oikein. Ps. luontaisedut ;)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.