Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: 50.v 
Päivämäärä:   9.9.24 13:28:26

Olen lopettanut miltei jokapäiväisen herkkujen syönnin ehkä 1,5 kk sitten, mutta en vaan laihdu. Muuten syön ihan terveellisesti kasvispainoitteista ruokaa. Painoa pitäis saada pois n. 15-20 kg. Mikä neuvoksi? Onko se tämä ikä vai mikä.

  Re: Paino ei vaan tipu

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   9.9.24 13:31:13

Miinuskaloreilla laihtuu iästä huolimatta. Eli ei auta kuin lisätä kalorit vajeen puolelle.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.9.24 13:40:01

Vähennät sitä syömistä. Vaikka se olisi kuinka terveellistä, voit silti syödä sitä niin, ettei kalorivajetta synny. Lisää myös liikuntaa ja arkiaktiivisuuttasi.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 13:40:48

Ihan sama minulla. Luultavasti huono nukkuminen häiritsee laihtumista.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: nelikymppinen 
Päivämäärä:   9.9.24 13:53:11

Kuinka paljon syöt sitä "tavallista ruokaa"? Paljonko saat siitä kaloreita? Varsinkin hiilihydraatteja? Saatko riittävästi hyvälaatuista rasvaa ja proteiinia ja aljonko liikaa kaloreita syöt? Ethän vain syö rasvattomasti ja luule, että paino sillä putoaa?

Elimistö ei käytä ravinnokseen omaa rasvakudostaan, jos se saa kaiken tarvitsemansa energian ruuasta. Pitää siis elää miinuskaloreilla.

Ja jos ruokavalio on rasvaton, elimistö luulee että rasvasta on pulaa eikä sitten suostu mitenkään luopumaan omistaan. Elimistö kun ei tajua, että rasvaa on enemmän kuin riittävästi. Sille pitää tarjota hyvälaatuista rasvaa ja pitää kalorit miinuksella, että se älyää luopua omistaan. Varsinkin naisilla kroppa toimii noin ihan hormonitoiminnan vuoksi, kun rasvakudos on sille elintärkeää. Miesten kroppa ei ihan niin hanakasti pidä rasvakudoksesta kiinni.

Hiilarit (varsinkin vehnä) myös keräävät kroppaan nestettä, joten siitäkin tulee kiloja. Joten turvottavia hiilareita vähentämällä vähennät löllöä kropasta ja kiloja, joten vaikka rasvakudosta ei lähtisi grammaakaan, voi kiloja silti lähteä vaikka kuinka monta.

Ja jos elimistö ei saa tarpeeksi proteiinia ruokavaliosta, se ottaa sen omista lihaksistaan, jolloin lihasmassa pienenee ja myös kalorinkulutus pienenee. Myös silloin, kun lihaksia ei käytä, lihasmassa pienenee. Laihduttajan pitää siis treenata lihaksia ja syödä riittävästi proteiinia, jotta kilot lähtee rasvakudoksesta eikä lihaksista. Eikä sen tarvise olla mitään "tähtään voimanostajien SM-kisoihin tai fitness-lavalle" -tasoista treeniä. Sen verran vain, että lihasmassaa ei menetä ja ehkä sitä saa jopa lisää, lähtötilanteestakin riippuen. Monille riittää ihan kotijumppa kehonpainolla tai esim. kahvakuulaa ja jumppakuminauhaa käyttäen.

Sanotaan, ettei liikunta laihduta. Ei laihdutakaan, jos ruuasta saa enemmän kaloreita mitä päivässä kuluttaa, vaikka kuinka harrastaisi liikuntaa. Monilla kuitenkin liikunnan lisääminen auttaa myös painonpudotukseen, koska sillä saa lihaksia liikenteeseen ja syötyjä hiilihydraatteja kulutettua ja aineenvaihduntaan vauhtia. Kunhan niitä menetettyjä kaloreita ei sitten korvaaa lisäsyönnillä. "Kun kävin lenkillä niin saan syödä enemmän".

Pitkäkestoinen liikunta laihduttaa monia parhaiten. Mutta jos ei ole aikaa liikkua pitkäkestoisesti, kannattaa liikkua edes lyhytkestoisesti. Minä käyn lenkillä 30-90 minuuttia, yleensä n. 40 minuuttia. Kävelen reippaasti ja saatan ehkä hölkätä pikkupätkiä. Ei kuulosta kovin kummoiselta liikuntamäärältä, mutta jo tuo auttaa painonhallinnassa kummasti. Ruokavalio on melko vhh, en syö karkkia, mehua, limsaa, jne. Enkä makeutusaineita ollenkaan. Joskus syön 100 % kauraa tai ruista, mutten päivittäin. En lisää sokeria mihinkään. Hedelmiä syön jonkin verran, mutten päivittäin.

Olen kerännyt kiloja ja se näkyy ja tuntuu. Syy on ihan puhtaasti ravinnon runsaudessa ja liikunnan vähyydessä ja sitä kesti muutaman vuoden. Kun muutin ruokavalion järkevämmäksi ja lisäsin liikuntaa, alkoi tuloksia näkyä. Matka on vielä kesken, mutta tiedän varsin hyvin missä ongelma on ja ihan oma vikani, jos paino ei tipu. On se onneksi tippunut. Vanhat vaatteet kiristää vielä vähän ja jos vanhoja vaa'an lukemia miettii, niin sellainen 4 kg olisi vielä jäljellä, että olen vanhassa painossa ja ne vanhat vaatteet sujahtavat päälle ongelmitta. Ja kun ne vanhat vaatteet on hyväkuntoisia ja mieluisia, niin en halua heittää niitä pois ja ostaa uusia tilalle.

  Re: Paino ei vaan tipu

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   9.9.24 14:01:55

Pistä ylös syömisesi ja vertaa kulutukseen. Kuinka aktiivinen on päoväsi, istutko päivän toimistossa ja köpötteletkö koiran kanssa par kilsaa? Tuossa ei kärsi kyllä paljoa kaloreita syödä verrattuna esim tallityöntelijään joka menee päivän pää kolmantena jalkana ja heittää päälle pari reipasta hölkkämaastoa. Tulee helpostikin tuhannen kalorin ero...

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   9.9.24 14:32:12

Syöt todella vähän, juokset paljon ja kovaa ja nukut hyvin vähintään 8h joka yö. Helppo homma viisikymppiselle, kokemusta on.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   9.9.24 14:36:54

Olipa hyvä kirjoitus nelikymppiseltä, allekirjoitan!

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.9.24 14:48:41

Lisäisin liikuntaa, onko jotain harrastusta mitä olet toivonut aloittavasi vuosia? Myös pyörälenkit, kävely/juoksulenkit on hyviä. Talvella jos tykkää hiihtää, luistella tai lasketella.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: 50.v 
Päivämäärä:   10.9.24 08:34:02

Kiitos vinkeistä! Nukkuminen ongelma mullakin, koko ikäni olen ollut huono nukkuja. Toimistotyö etänä, eihän siinä kaloreita kulu. Olette oikeassa. Koiraa lenkitän, hevonen on mutta en ratsasta painon takia. Muuhun liikuntaan ei aika riitä.

  Re: Paino ei vaan tipu

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   10.9.24 08:55:37

Noniin eli kulutus on todella, todella matala. Ei oikeasti kärsi kummoista määrää syödä. Tuossa tuskin tulee edes askeleita tarvittavaa määrää.

Mihin aika menee, työmatkoja ei ole, lapsetkin jo itsenäisiä (oletus)? Millainen koira, saisiko lenkeistä reippaampia? Olisiko kuntoportaita lähistöllä, tunti niissä pari kertaa viikossa (nätisti aloittaen), siihen kolmanneksi joku jumppa, uinti tms. Luulis että viikossa löytyy kolme ylimääräistä tuntia kun vähän järjestää. Hevosen kanssa reippaita kävelylenkkejä masstossa?

Laihtuminen on matematiikkaa. 7000 kcal vaje vie yhden kilon. Parissa viikossa pitöisi siis saada 500 kcal vaje päivään jolloin tippuisi puoli kiloa viikossa, kaksi kuukaudessa eli vuodessa olisi tuo ylimääräinen kadotettu. Nyt vain miettimään/laskemaan millä vajeen teet. Tunti koiran kanssa vie max 300 kcal reippaalla kävelyllä, siitä osviittaa eli onko helpompi ottaa ruuasta?

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: Marja 
Päivämäärä:   10.9.24 09:29:55

Täällä sama tilanne.
Ikää on 38v ja olen nyt parin kuukauden ajan jättänyt arkisin herkut pois, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Huolehdin veden juonnista, proteiineista ja hyvistä rasvoista. Hiilarit otan puurosta ja illalla syön pari leipää, päivällisellä vähän pastaa tai perunaa. Liikuntaa olen lisännyt niin että 4-5 kertaa viikossa käyn joko pitkän ja rauhallisen lenkin (n.1h). Lyhyemmissä lenkeissä koitan pitää reipasta tahtia. Mutta ei, kerran näytti jo kilon vähemmän, mutta tänä aamuna oli lukemat ennallaan.

Olen laihduttanut elämässäni pari kertaa 10-25kg ja nyt ekaa kertaa yritän tehdä sen rauhassa ja itseä kuunnellen. Vaan eipä tapahdu mitään. Olen aiemmin laskenut kaloreita, proteiineja, rasvoja jne. Nyt en enää jaksaisi vaan haluaisin olla normaalipainossa normaalilla syömisellä.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 09:31:00

Laihdutus ei ole matematiikkaa! Olisi jo aika ymmärtää tuo typerä asia vanhentuneeksi. Kaloriteoria on vääristänyt ihmisten ajattelun.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: Toukka 
Päivämäärä:   10.9.24 09:36:16

Hiilarien syklitys toimii minulla.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: Halpisruoka 
Päivämäärä:   10.9.24 09:44:40

Kuinka paljon sulla on lihasta
Hanki lihaskuntoa lisää ja vältä hiilareita. Niitä on nykyään kaikessa liikaa.
Kannattaa lukea aiheesta "Petos lautasella" vaikka. Silmät aukeaa tajuamaan kuinka meitä vedätetään nykyisessä ruokateollisuudessa.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   10.9.24 10:28:06

Ota hevonen käsikynkkään ja lähde sen kanssa kävelylenkille. Se on hyvää energiankulutusta.

Itse en suosittele vähentämään hiilaria kovin paljon, kosna kroppa tarvitsee sitäkin. Se on totta, että jos sen jättää pois niin muutama kilo nestettä ja turvotusta lähtee, mutta sitten täytyy jatkaa loppuelämä samalla linjalla. Jos laihdutat ilman hiilaria ja alat syömään niitä myöhemmin niin siinä tulee kiloja uudestaan.
Kaikkea voi syödä kohtuudella.

Hyvää ja terveellistäkin ruokaa voi syödä liikaa. Punnitsemalla on helppo tarkistaa annoksen koko.
Ja tietysti ruokapäiväkirja, jossa jokainen suupala merkitään.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: Lapu 
Päivämäärä:   10.9.24 10:54:42

Marja: 1h lenkki ei ole pitkä. Silloin ei tarvitse pitää rauhallista vauhtia. Reipas kävely 5-6km/h tai kovempaa. 4-5 kertaa viikossa on liian vähän. Lihaskuntoharjoittelu puuttuu.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   10.9.24 11:47:46

Kyllä sillä terveellisellä tai kasvisruuallakin voi lihoa. Tai sillä että syö parin tunnin välein pikku välipalan "terveellisesti". Niillä proteiinituotteillakin voi lihoa.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: Marja 
Päivämäärä:   10.9.24 17:32:08

Lapu: ei olekaan 1h pitkä lenkki monella mittapuulla, mutta mulle se on tunnin pidempi kuin ei lenkkiä ollenkaan. Eikä varmaan tarvitse pitää rauhallista tahtia, mutta haluan pitää, koska elämä on muutenkin yhtä sykkimistä.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 17:35:07

Just hain mättöä kun alko viduttamaan tämä laihdutus.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.9.24 18:34:28

Itselläni liikkuminen on välillä haasteellista sydänoireiden vuoksi (vajaatoiminta).
Löysin mun lajin barreilustaa (pilateksen ja baletin yhdistelmä), tähän löytyi hyvät kotijumppaohjeet (nykyisin myös suomenkielellä).

Sydänlääkitys pitää olla kunnossa (ei alkoholia/tupakkaa/suolaa ja sokeria niukasti, ei kovaa rasvaa tai light tuotteita).

Pitkäst/sikeät yöunet.

Tällä kombinaatiolla paino normaali ja sydänsairaus tasapainossa.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: Lapu 
Päivämäärä:   10.9.24 19:53:07

Marja, Ok, sitten ei vaan kannata valittaa, kun mitään ei tapahdu.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.9.24 19:55:33

Auttaako uiminen ton lihasmassan säilymisessä? Uin kilometrin parikertaa viikossa, 1 km/ 30 min, eli ihan reipasta vauhtia. Onko tästä hyötyä laihtumisessa ja lihasmassan säilyttämisessä?

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   10.9.24 20:27:32

S; kyllä tuolla jo kulutusta tulee, vedä perään vesijumppa, virtuaalijumppia alkaa olen jo liki jok hallissa. Ei tuolla lihas kasva, enemmän aerobista kuitenkin. Hyvää liikuntaa ja monipuolista ja tuohan se lisää kalorivajettakin eli auttaa laihtumisessa.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: moi 
Päivämäärä:   10.9.24 20:33:01

Mulla toimi ainoastaan 17 tunnin pätkäpaasto 5 x viikossa. Väliajalla söin aamupalan ja yhden lounaan ihan mitä ruokaa tahansa, en laskenut mitään. Nälkään reilusti hyvää vettä, niin pärjää ja vähintään 2 senttiä lähtee vyötäröltä kuukaudessa. Olin myös pirteämpi, kevyempi mieli.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   10.9.24 20:37:40

S; uinnille voi varmaan laskea sen 500 kcal kulutuksen tuntiin, hiukan enemmänkin jos reipasta uit.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.9.24 22:06:53

Marja, sulla on tuossa kertomassasi tosi paljon asioita minkä takia et laihdu. Ruokavaliossa tosi paljon korjaamista ja liikunnassa myös.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: Marja 
Päivämäärä:   11.9.24 09:30:58

Piste ja Lapu:
Kaikkien ohjeiden mukaan painon pitäisi laskea, kun syö normaalia kotiruokaa, ei napostele tai herkuttele jatkuvasti ja lisää liikuntaa. Noh, olen tehnyt tuon kaiken. Ja kuten sanottu, en oikeastaan valita, ainoastaan totean, että ei pidä paikkaansa minun kohdallani selvästikään.

Tiedän kyllä mitä pitää tehdä, että laihdun, mutta en jaksa enää ryhtyä siihen. En jaksa enää sitä, että elämäni pyörii pakkoliikunnan ja syömisten rajoittamisen ympärillä.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.9.24 09:35:46

Niin siis paljonko saat energiaa päivässä? Selvitä peruskulutuksesi ja laske kalorit, ihan jokainen. Se on helppoa esim. Fatsecretin avulla. Kaloreita ei tarvitse laskea loppuelämäänsä, mutta jo lyhytkin aika auttaa sinua hahmottamaan, paljonko eri ruoissa on energiaa.

1,5 kk on myös lyhyt aika. Ja helposti on voinut käydä niin, että kun olet jättänyt herkut pois, oletkin syönyt enemmän oikeaa ruokaa.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: nope 
Päivämäärä:   11.9.24 09:37:02

Tiedän kyllä mitä pitää tehdä, että laihdun, mutta en jaksa enää ryhtyä siihen. En jaksa enää sitä, että elämäni pyörii pakkoliikunnan ja syömisten rajoittamisen ympärillä.

Hei ei tietenkään pidä vetää tuollaiseen ääripäähän!! Unohda moinen ajatuskin. Ei elämän kuulu pyöriä moisten asioiden ympärillä tietenkään. Elämäntapamuutos, ei dieetti on paras ohje - niin kliseinen kun se onkin.
Pystytkö tarkastelemaan esim voisitko vaikka valmistaa noita arkiruokiasi jotenkin kevyemmin?

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   11.9.24 09:43:02

"Varsinkin naisilla kroppa toimii noin ihan hormonitoiminnan vuoksi, kun rasvakudos on sille elintärkeää."

Päteekö tämä vaihdevuosien jälkeenkin?

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.9.24 09:47:19

Olen reippaasti ylipainoinen, itse aloitin laihdutuskuurina toimivan elämäntapamuutoksen viime kuussa.
Olen tehnyt vasta todella pieniä muutoksia, jätin pois sokeriset herkut, vaalean leivän ja ruokajuomaksi vaihdoin veden täysmaidon sijaan. Paistamisen sijaan höyrytän ruokaa, ja makua saan voin ja suolan sijaan mausteilla ja yrteillä.
Pyöräilen kuntopyörällä puolisen tuntia päivässä, tarkoitus lisätä liikuntaa kunnon kohotessa. Arkiliikuntaa tulee puutarhatöissä, ja muistan nykyään valita portaat hissin sijaan.
Jo nyt huomaan että housut menevät paremmin kiinni. Vaakaa en omista, hankin kyllä myöhemmin, mutta ymmärrän etteivät useiden vuosien aikana kerrytetyt kilot häviä viikoissa...
Tsemppiä kaikille elämäntapamuutosta tekeville :)

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   11.9.24 09:55:28

Ei mikään ohje voi luvata että laihtuu normaalilla kotiruualla ja vähillä herkuilla jos ihminen ämppää sitä ruokaa suuhunsa ylittäen oman kulutuksen. Varsinkaan jos tosiaan ei halua rajoittaa yhtään sen ruuan määrää.

Sinällään tuo ohje on pätevä ja toimii liki
kaikille. Toki täällä on se pieni osa yliedustettuna jolle tuo ei toimikaan.

Mitään laskemista ei ole pakko harrastaa. Jos et laihdu, vähennä syömisiä, kato kahen viikon päästä mitä vaaka ja mittanauha sanoo, jos ei mitään tapahdu, vähennä lisää. Jos taas tapahtuu niin suunta on oikea ja jatkaa samaan malliin.

Itse otin kolmessa kuukaudessa 8cm vyötäröltä ja 6 kg painosta, normipainon sisällä niin että sa vatsalihaksia näkymään ja kaikki nesteet ja läskit lähti. Vähensin vähän annoskokoa ja hiilareita, karsin turhat pois (saunasiiderit, karkit tms). Ikää kohta se maagiset 50 kohta jolloin laihtumisen ei pitäisi olla mitenkään mahdollista. Yhtään kaloria en laskenu tai annosta punninnu. Helpomaa kuin heinän teko. Ja tämä tsemppinä ja esimerkkinä, elekää ottako vitttuiluna.

  Re: Paino ei vaan tipu

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   11.9.24 09:57:57

Näköjään nakannut ulos välistä. Katotaas tuliko ny oikein.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: Marja 
Päivämäärä:   11.9.24 10:11:21

Viiva: Olen menneinä vuosina laskenut kaloreita Fatsecretin avulla ja uskallan väittää, että olen hyvin tietoinen kaloreista ja makroista. Tiedän myös mikä liikunta kuluttaa missäkin määrin kaloreita.

Minulla oli vaan pointtina kirjoituksessani, että usein sanotaan, että liikunan lisääminen ja herkuttelun vähentäminen laihduttaa ja itsellä se ei toimi. Lisäksi väitän etten ole suurentanut myöskään ruokien annoskokoja, juurikin siksi että olen vuosien varrella niin monet annokset punninut ja merkannut ylös.

Mutta jos en nyt tällä "perusmeiningillä" laihdu, niin sitten olen lihava ja tyydyn siihen. Ainakin nyt on jo pidemmän aikaa tuntunut siltä.

  Re: Paino ei vaan tipu

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   11.9.24 10:20:02

Sehän se on tärkein että on itse tyytyväinen itseensä! Suotta ressata normeja tai yhteiskunnan ihanteita.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: Marja 
Päivämäärä:   11.9.24 10:24:13

Mainittakoon muuten, että normaalipainossa pysyminen on vaatinut minulta jo nuorena äärimmäisen vähäistä syömistä ja paljon liikuntaa.

Muistan kun olin vielä 24 vuotiaana hoikka / normaalipainoinen (167cm/52-55kg), niin söin aamulla yhden voileivän tai jogurtin. Lounas oli opiskelijaravintolan lounas ilman mitään leipiä. En syönyt mitään makeaa koskaan, en edes juhlissa. Päivällinen oli pussillinen hernemaisspaprikaa ja nakkeja/tonnikalaa ja iltapalalla taas jogurtti/leipä.
Tuon lisäksi silloinen työni oli jonkin verran fyyysistä, ratsastin 4-7krt/vk:ssa ja harrastin juoksua pari, kolme kertaa viikossa. Taisin käydä spinningissäkin.

Sitten kun lisäsin syömisiä, paino nousi nopeasti 65kg:n ja siitä se onkin sitten noussut ja iän myötä vaihdellut 78-90kg:n välillä. Nyt ollaan 90 kilossa. Tuo 78kg vaatii sen kalorien laskennan, vähäiset hiilarit ja jumppaa 4 x viikossa (hiit) + lenkit. Ikinä ei ole enää laskenut alle tuon 78 kilon sen jälkeen kun 10 vuotta sitten nousi sen yli.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   11.9.24 10:25:45

Ihminen on koko siihen astisen elämänsä summa. Mitä vanhempi olet, sitä pienempi merkitys yhden päivän tekemisillä on.

Itse lisäsin reilusti liikuntaa ruokavalion pysyessä ennallaan n. 1,5 vuotta(!) sitten. Paino ei edelleenkään ole pudonnut yhtään, mutta nyt kehon koostumus on alkanut vähitellen kiinteytyä, rasvaa on vähemmän ja lihasta enemmän. Olen n. 40v eli 20% nuorempi ja jo nyt vaikutukset tulee vasta vuosissa, ei kuukausissa.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.9.24 10:34:28

Nykyisin ei vaan ymmärretä, kuinka pienellä syömisellä ne tarvittavat kalorit saadaan. Joka päivä syödään pulla tai viineri ja vähän suklaata normiruuan lisäksi ja sitä ei pidetä minään. Se kuitenkin on 500-800 kaloria ylimääräistä. Kymmenessä päivässä tulee kilo, kuussa kolme kiloa.
Ainoa tapa säilyttää normaalipaino on käydä kerran viikossa puntarissa ja reagoida jo pieniin muutoksiin.

  Re: Paino ei vaan tipu

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   11.9.24 10:55:59

Ja ihmisten aktiivisuus on pudonnut sen verran että näkyy reilusti kokonaiskulutuksessa. Aloittajan työnkuvalla ja tekemisellä se ei esimerkiksi häävi ole eikä siihen kärsi paljoa syödä.

Yleisesti myös käsitys liikunan rankkuudesta on muuttunut. Pidetään kävelylenkkiä liikuntana (yhtään sitten taas väheksymättä sen terveysvaikutuksia!) ja jumppa on on rankkaa jos hiki tulee. Kympin pyörälylenkkiä pidetään isonakin saavutuksena.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: xxc 
Päivämäärä:   11.9.24 11:06:04

"Nykyisin ei vaan ymmärretä, kuinka pienellä syömisellä ne tarvittavat kalorit saadaan. Joka päivä syödään pulla tai viineri ja vähän suklaata normiruuan lisäksi ja sitä ei pidetä minään. Se kuitenkin on 500-800 kaloria ylimääräistä. Kymmenessä päivässä tulee kilo, kuussa kolme kiloa."

^^
Tämä. Vaikka ei haluaisi jatkuvasti kirjata kaloreita, kannattaisi jokaisen painoa pudottavan joskus kirjata ne kalorit ylös, vaikka yhden viikon ajan.

Se "normaali kotiruoka" voi myös lihottaa, jos syö liikaa. Oikeasti se ei ole ihan hirveästi, mitä ihmisen pitäisi syödä, varsinkin jos tekee istumatyötä. Itsellä on ongelma just siinä, että syön liikaa. Vaikka syön sitä "tavallista kotiruokaa", annokset nousee nopeasti isoksi.

Ja aamu- ja iltapalat on kaikkein vaikeimpia itselle. Esim. leivässä on varsin paljon kaloreita suhteessa siihen, miten se täyttää. Itse rakastan Reissumies Tosi Tummaa. Vähän paahdettuna, pari siivua juustoa päälle. Voisin helposti syödä 2kpl (eli neljä puolikasta) iltapalaksi. Mutta tämä määrä sisältää 350kcal! Siis pelkkä leipä, lisäksi päällisten kalorit. Nykyään en tuota leipää yleensä osta.

Ja siis eihän se 350kcal ole sinänsä paljon, mutta kun päivän mittaan syö useamman tällaisen yllättävän kaloripitoisen tuotteen, kalorimäärä kasvaa nopeasti aivan liian suureksi.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: nougat 
Päivämäärä:   11.9.24 11:10:08

”Ainoa tapa säilyttää normaalipaino on käydä kerran viikossa puntarissa ja reagoida jo pieniin muutoksiin.”

Tämä on aina hauska huomata miten eri tavalla ihmiset elää :)
Itse olen ollut koko elämäni hoikka ja aikuisikäni ollut saman kokoinen (ikää 56v), kerran vuodessa lääkärissä punnittu ja aina se hyvin liki sama lukema normaalipainon alarajoilla. En koskaan ole punninnut itseäni muuten tai omistanut edes vaakaa. Enkä ole myöskään laskenut kaloreita tai kulutustani, enkä edes osaisi laskea mitään hiilareita. Syön ns ihan normaalia ruokaa, ihan reippailla määrillä ja herkkupalaakin menee silloin tällöin. Jumppailen kotona kevyesti ja ratsastan 5x viikossa, siinäpä se. Täytyy kai olla tosi onnellinen, että kehoni toimii näin. Laihduttaminen kuulostaa aivan painajaiselta minun korvissani, mitä olen näistä ketjuista lukenut.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.24 11:10:25

Itsellä meneillään kokeilu että syön joka päivä kilon kasviksia. Punnitsen edellisenä päivänä ja valmistelen ne. Syön aina ensin kasvikset ja vasta sitten muuta. Yllättävän hyvin täyttää ja pitää nälkää.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.9.24 12:01:59

"Minulla oli vaan pointtina kirjoituksessani, että usein sanotaan, että liikunan lisääminen ja herkuttelun vähentäminen laihduttaa ja itsellä se ei toimi."

Niin, se ei toimi, jos riittävää kalorivajetta ei synny. Ihmisen aktiivisuus alkaa helposti iän myötä laskemaan, jopa ihan huomaamatta. Yhtäkkiä kuluttaakin paljon vähemmän, kuin nuorena, vaikka aineenvaihdunta ei juuri hidastuisikaan.

Ja jos syö päivässä vaikka 20–30 kcal ekstraa (niin pieni määrä, ettei sitä voi edes laskea järkevästi omaan kulutukseen nähden, koska oma kulutus on aina vain arvio ja pakkaustenkin kalorimäärissä on virhemarginaalia), niin jo se voi riittää siihen, että paino hiipii kilon vuodessa tasaisesti ylöspäin. Ihminen mukautuu tähän uuteen olotilaan eikä painonnousua välttämättä edes huomaa, ellei sitten punnitse itseään ihan jatkuvasti.

Kalorivaje on työkalu laihtumiseen ja CICO on mekanismi, jolla meidän kropat toimii. Jos joku väittää, että kaloreilla ei ole laihtumisessa väliä (niin kuin tässäkin topassa näkee), niin hän ei ymmärrä, miten kalorit toimivat ja mitä kalorivaje tarkoittaa.

Se kalorivaje on perusta ihan kaikelle laihtumiselle. Ihmiset hehkuttavat jotain VHH:ta ymmärtmättä, että se hiilareiden poisjättäminen saa aikaan kalorivajeen, jonka ansioista hekin ovat laihtuneet. Jos se toimii itselle niin hienoa - tärkeintä on löytää ruokavalio, jota voi noudattaa loppuelämänsä suht helposti.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: äu 
Päivämäärä:   11.9.24 13:17:56

Annoskoot ovat myös kasvaneet ihan hirveästi jo senkin takia, että ruokalautaset ovat todella isoja nykyään. Syvä lautanen on kuin saavi ja matala ruokalautanen kuin tarjotin. Vanhat syvät lautaset ovat verrattavissa nykypäivän murokulhoihin ja vanhat matalat lautaset nykypäivän leipälautasiin.

Joskus olin eräässä lounasravintolassa ja siellä oli järkevän kokoiset ruokalautaset. Jos vieressä ei olisi ollut leipälautaset, olisin luullut matalia ruokalautasia leipälautasiksi. Olemme niin tottuneita siihen, että astiat ovat isoja, joten niihin mahtuu isot annokset ja sitä myöten tulee myös syötyä kerralla todella paljon. Varsinkin, kun se ruokalautanen lapataan kukkuralleen ruokaa ja salaatti otetaan eri lautaselle, eikä todellakaan kaikkea lautasmallin mukaan yhdelle lautaselle.

Aina jotenkin aivoja vihloo kun joku kertoo syövänsä "ihan tavallista kotiruokaa" erittelemättä, että mitä se oikein sisältää. Varsinkin kun sitä syödään "lautasellinen".

Tavallinen kotiruoka voi olla todella energiapitoista eikä annoskokokaan välttämättä ole sopiva vaan liian iso. Lisäksi monet juovat hirveästi kaloreita. Ja moni luulee, ettei makeutusaineet mitään haittaa, kun niissä ei ole kaloreita. Harva myöskään tietää/tajuaa, ettei elimistö kykene polttamaan alkoholia ja rasvaa samanaikaisesti, joten moni sössii painonpudotuksen jokapäiväisellä tissuttelulla ja "rentoutusjuomalla", kun pitäähän saunajuoma saada tai illalla voida rentoutua juoman tai useamman kanssa...

Lisäksi moni selittää suu vaahdossa, että hoikkana pysyminen vaatii hirveää kituuttamista ja rääkkiä. Ei se oikeasti vaadi, mutta moni on pysytellyt hoikkana typerän ruokavalion avulla (kuten tämän ketjun nimimerkki Marja) ja kun kropalle alkaa tarjota energiaa enemmän, se hädissään repii itseensä kaiken mitä saa, kun ei tiedä, milloin taas joutuu säästelemään. Ja sitten laihdutetaan taas kituuttamalla ja kun on päästy tavoitepainoon (tai vain kyllästytty kituuttamiseen), syödään taas "normaalisti", jolloin kilot rymisee takaisin. Koko touhussa ei siis ole järjen hiventäkään. Ne, jotka tämän tajuavat ja harrastavat painonhallintaa järkevällä tavalla, eivät joudu kituuttamaan ja rääkkäämään itseään vaan saavat syödä riittävästi ja liikkua sopivasti.

Omassa lapsuudessani ei juuri makaronia syöty. Ruuan kanssa ei syöty leipää. Ruoka oli kalaa tai lihaa + perunaa. Todella harvoin riisiä. Ei kovin hiilaripitoista siis, mutta proteiinia sai. Silloin harvoin kun oli esim. makaronilaatikkoa, se ei ollut pelkkä makaronia jossa koristeena pari jauhelihan nököä.

Sen sijaan joka paikassa mualla makaronilaatikko on lähes pelkkää makaronia ja kaikki kiusausruuatkin lähes pelkkää perunaa. Ei ihme, että annoskoot on isoja ja pitää syödä kolme sämpylää lisäksi, että nälkä lähtee ja sitten ollaankin ihan hiilareista turvonneita ja väsyneitä, kun verensokeri vetää vuoristorataa ja pohjalukemissa pitää tietenkin taas syödä, koska on niin nälkä ja väsyttää. Ja taas mennään...

Lapsuudenkotini tavallinen kotiruoka oli siis ihan erilaista, kuin mitä aloin syödä kun omilleni muutin, saati mitä koulussa ja opiskelijaravintoloissa oli tarjolla.

Ja kun vertasin kavereiden kotona tarjottuun "normaaliin kotiruokaan", niin se oli erilaista kuin meillä. Heillä ei kukaan metsästänyt ja kalastanut vaan lihat ja kalat ostettiin kaupasta. Ruuan kanssa oli leipää ja leipää syötiin paljon muutenkin.

Joskus olimme kaveriporukalla mökillä. Meitä oli 6 henkilöä. Teimme ruuaksi makaronia + jotain sörsseliä. Eräs perheenäiti, 4 lapsen yh, meinasi kipata kattilaan koko litran säkin makaronia. Herranjestas sentään!!! Melkoiset annoskoot hänellä ja hänen perheessään yhdelle aikuiselle ja neljälle lapselle joista kaksi alakoululaista ja kaksi teiniä. No, heistä jokainen on lihava.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.9.24 13:24:30

"Aina jotenkin aivoja vihloo kun joku kertoo syövänsä "ihan tavallista kotiruokaa" erittelemättä, että mitä se oikein sisältää. Varsinkin kun sitä syödään "lautasellinen"."

Tästä olen itsekin täällä puhunut! On aika ero asia syödä lautasellinen lasagnea tai 150 g lohta ja höyrytettyä parsakaalia. Kotiruokaa molemmat, toisessa vaan kalorit aivan eri luokassa. Tästä oli muutama viikko sitten pitkä keskustelu ja muutama jaksoi sielläkin jankata kotiruoastaan pitkät pätkät.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: äu 
Päivämäärä:   11.9.24 13:46:46

Sekin vielä, että onko se lautasellinen joku matala läjä keskellä lautasta vai koko lautasellinen kukkurallaan. Aika helposti annoskoko jopa nelinkertaistuu ensinmainitun ja jälkimmäisen välillä...

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.9.24 13:48:59

Äu, juuri näin. Mun lautasellinen vastaa nyrkkini kokoista määrää vaikkapa sitä lasagnea ja loput lautasesta on täytetty salaatilla. Jollain muulla se lautanen on kukkuroillaan lasagnea ja vieressä pari siivua kurkkua.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: Lilja 
Päivämäärä:   11.9.24 15:20:53

Minä sanoisin, että joku sun arjen rytmeissä on pielessä, jos toimistotyön ja koiran lenkityksen jälkeen aika ei riitä muuhun.

Unella varmaan on aika suuri merkitys kokonaisuuden kannalta. Sanoisin, että älä yritä tehdä liian suuria muutoksia kerralla. Aloita pienistä asioista ja tee niistä rutiineja.

  Re: Paino ei vaan tipu

Lähettäjä: tiikeri 
Päivämäärä:   11.9.24 16:04:21

Lähettäjä: äu
Päivämäärä: 11.9.24 13:17:56

Annoskoot ovat myös kasvaneet ihan hirveästi jo senkin takia, että ruokalautaset ovat todella isoja nykyään. Syvä lautanen on kuin saavi ja matala ruokalautanen kuin tarjotin. Vanhat syvät lautaset ovat verrattavissa nykypäivän murokulhoihin ja vanhat matalat lautaset nykypäivän leipälautasiin.

Oho, hauska havainto.
Meillä tämä just päinvastoin. Saatiin mummolasta kasa erilaisia ja eri ikäisiä vanhoja astioita ja ne matalat sekä syvät ruokalautaset olivat aivan valtavia verrattuna meidän omiin lautasiimme.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.