Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.22 14:29:56

Onko täällä yli 30vuotiaita e-pillereiden käyttäjiä? Olen 33v ja käyttänyt e-pillereitä 15v, paria vuoden taukoa lukuunottamatta. Minulle pillereiden syönti on hoito pcos oireisiin, ilman pillereitä paino nousee, hirsutismi vaivaa, hiukset lähtee päästä ja mieliala heittelee, ahdistaa ja masentaa. E-pillereiden kanssa olo on hyvä ja hormaali. Aiemmin sanottu että voin huoletta syödä vaikka vaihdevuosiin. Nyt uusi gyne sanoi että e-pillereitä ei pitäisi käyttää yli 35v vaan vaihtaa esimerkiksi kierrukkaan. Kierukka ei vaan auta yhtään hiustenlähtöön, karvojen kasvuun yms vaan pahentaa oireita, olen kokeillut sitä samaa valmistetta minipillereinä.

Oletko käyttänyt pillereitä vuosia tai "vanhaksi" ilman haittoja?

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   28.8.22 14:54:10

Olen lapseton 43v ja käytän pillereitä endometrioosin takia. Edellinen gyne patisteli vielä yrittään lasta (olin silloin 39v) ja vaihtamaan kierukkaan. Vaihdoin gyneä.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.8.22 14:54:43

Olen 38 v ja pillerit ollut käytössä jotain 20 v. Ongelmia nolla.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.22 15:06:59

Noniin hormaali eli siis normaali olo on e-pillereillä. Ilman tosiaan en pärjää, tauot ja yritykset olla ilman oli ihan @!#$ä. Mitä pillerimerkkejä teillä on käytössä?

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.8.22 15:11:10

Yasminia syön. Minulla on aika epäsäännöllinen elämä, joten on hyvä, että voi ajoittaa menkat siten, ettei häiritse esim matkoja tms. syön yleensä 2-2.5 laattaa putkeen.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   28.8.22 15:13:46

37v ylipainoinen tupakoitsija, olen syönyt e-pillereitä jotakuinkin 22 vuotta. En ole nähnyt mitään syytä lopettaa. Merkki Meliane, syön yleensä 9-10 laattaa putkeen.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.22 16:03:05

40 vee, pillereinä Harmonet. Olen syönyt 22 vuotta putkeen, ei ongelmia. Gyne kirjoitti reseptin enää 2 vuodeksi ja sanoi, että sitten kierukka.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Siiri 
Päivämäärä:   28.8.22 16:10:22

Olen 49-vuotias ja syönyt pillereitä viimeiset 30 vuotta. Noin 35-vuotiaana e-pillerit vaihdettiin minipillereiksi, näillä mennään ongelmitta. Ja syön pillereitä taukoja pitämättä, joten kuukautisista ei tarvitse kärsiä.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.8.22 16:17:34

"37v ylipainoinen tupakoitsija, olen syönyt e-pillereitä jotakuinkin 22 vuotta. En ole nähnyt mitään syytä lopettaa. Merkki Meliane, syön yleensä 9-10 laattaa putkeen."

Saatko ihan tuosta vain uusittua? Minulle viimeksi uusiessani (olin 36) piti oikein selitellä lääkärille, miksi haluan pillerit. En polta, ei sukurasitteita ja painokin normaali. Oli ehdottelemassa kierukkaa tms.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.8.22 16:20:41

Puhutaanko tässä ketjussa nimenomaan yhdistelmäpillereistä? (ei minipillereistä)

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.8.22 16:33:37

-, ainakin meliane

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.8.22 16:34:15

Lähti aikaisin. Siis ainakin meliane ja yasmin ovat yhdistelmäpillereitä.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.8.22 16:34:40

Harmonet näemmä myös.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.8.22 16:35:35

Zoely käytössä ollut jo muutaman vuoden. Tätä ennen kokeiltu useammat pillerit läpi.
15 vuotta yhteensä käyttänyt.

Kierukkaa ei ole gyne edes suositellut todella runsaiden vuotojen ja kipujen takia.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   28.8.22 17:02:26

38v täällä, Mercilonia olen syönyt nyt 20 vuotta, ei ongelmia. Mies menee ensi vuonna laittamaan piuhat poikki, kun vakigyne sanoi, ettei mielellään yli 40-vuotiaille määrää pillereitä.

Olen hoikka, tupakoimaton eikä veritulppia suvussa.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   28.8.22 19:31:59

Ällö, ei ole koskaan tarvinut perustella tai asiasta sen enempää keskustella.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Rinaldos 
Päivämäärä:   28.8.22 19:33:53

Olen 43 v. ja käytän edelleen.
Pari vuotta sitten, viimeksi kun piti uusia resepti niin gynekologi kysyi että onko tarvetta käyttää vai ottaisinko kierukan. Mielestäni on, ei ole kuukautisia ollut vuosikausiin!
Mulla on ollut käytössä cerazette ja se vaihdettiin halvempaan versioon, minkä nimeä en nyt tällä hetkellä muista.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Hiisi 
Päivämäärä:   28.8.22 19:58:34

Vaihdoin 46-vuotiaana yhdistelmät mineihin, lääkärin ohjeesta. Yhdistelmäpillereitä söin ilman taukoja yli 25 vuotta. Minejä saan syödä yli 50-vuotiaaksi.

Yhdistelmäpillereistä on jokin "luonnollinen" versio, mitä olisin myös voinut kokeilla, sitä voi syödä pisempään. Menkkojen loppuminen kokonaan oli toiveissa ja minit tekivät sen.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   28.8.22 20:01:47

Yazit käytössä ja levyt syön putkeen. Ikä 45 ja ei lapsia. Endon oireet vaivaa ilman pillereitä ja en halua menkkoja. Ei ole kukaan kyseenalaistanut

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.22 15:23:21

Näköjään siis monelle halutaan vaihtaa yli 40v e pillerit minipillereihin jotka ei taas minulle sovi ollenkaan. No täytyy nauttia niin kauan kun e pillereitä saa syödä.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   29.8.22 15:34:39

Mä oon kohta 39v ja syönyt aika kauan Harmonetia. Pidin jossain kohtaa taukoa kun eka pidempi seurustelusuhde päättyi, mut jouduin alle 2vko välein järjettömissä vatsakivuissa päivystykseen, niin lääkäri käski alkaa syömään uudestaan. Sanoi, että epäilee endometrioosia mut ei suostunut gynelle laittaan tutkimuksiin kuitenkaan.

Syön yleensä 3 levyä putkeen, jolloin anemia ei ehdi paheneen ja vuodot on paljon vähäisempiä. Mutta käytän myös ehkäisyyn, en halua raskaaksi tulla näin huonolla terveydellä. Ei ainakaan vielä ole kukaan vaatinut vaihtaan mihinkään...

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   29.8.22 17:42:13

39v, pillereitä syönyt pcos:n takia ainakin 15v ajan. Aluksi Diane Nova/Cypretyl ja jossain vaiheessa vaihdoin Zoelyyn (etsittiin syytä haluttomuuteen). Nyt ei ole mieskontakteja ollut vuosikausiin. Koskaan ei ole lääkärit kyseenalaistaneet (yhdistelmä)pillereiden syömistä ja vaihdevuosi-ikään saakka aion minäkin niitä napsia. En halua elää pcos oireiden kanssa.

Minipillerit/kierukkahan ei auta esim pcos ongelmiin, koska niissä on vain yhtä hormoonia. Eli sen hoidossa täysin turhia.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Maikki 
Päivämäärä:   29.8.22 18:11:55

Mua kans kiinnostaa, että onko muuta, kun yhdistelmäpillerit, jotka hillitsee karvankasvua?

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   29.8.22 18:40:58

"38v täällä, Mercilonia olen syönyt nyt 20 vuotta, ei ongelmia. Mies menee ensi vuonna laittamaan piuhat poikki, kun vakigyne sanoi, ettei mielellään yli 40-vuotiaille määrää pillereitä."

Tämä on aika yllättävää. Soittelin tässä vähän aikaa sitten työterveyteen, koska mulla on epämääräisiä oireita ja haluaisin selvitettävän, onko kyseessä varhaiset vaihdevuodet (olen 39v) vai onko elimistössä jotain häikkää (sukurasite syöpään). Lääkäri myöntyi antamaan lähetteen gynelle, mutta sanoi että runsaita menkkoja voidaan hoitaa Cyklokapronilla tai e-pillereillä. Eli ainakaan tämä lääkäri ei ollut e-pillereitä vastaan tämän ikäisellä.

Mulla tosin on ylipainoa ja Mercilon ei mulle sovi. Minipillerit sopivat joskus 10 vuotta sitten, tämän hetkistä tilannetta en tiedä. Ehkäisylle ei sinällään ole tarvetta.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.22 22:21:06

, minulla myös cypretyl pcos oireisiin. Miten sulla on Zoely toiminut, käsittääkseni se ei ole niin antiandrogeeninen kuin cypretyl.

Maikki tähän käytetään myös spironolactonia joka on heikko antiandrogeeni ja oikeasti verenpainelääke, kokeilin mutta väsytti ja huimasi niin pahasti etten voinut sitä käyttää.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   29.8.22 22:56:14

. : Karvankasvuun ei toimi niin hyvin kuin DN/Cypretyl, mutta kohtuullisesti. Minulla oli älytyömän runsaat menkat, kesti aina 7-10pv ja vuosin kuin seula pillereistä huolimatta (ennen pillereitä ne vielä tuli yleensä kahden viikon välein). Ja tosiaan kun silloin seurustelin niin tuntui että Cypretyl aiheutti haluttomuutta. Ei kyllä ollut loppupelissä ainoa syy.

Zoelylla vuoto on todella minimaalista, välillä kuukausia ettei tule lainkaan. Tähän olen todella tyytyväinen. Karvankasvua siedän, kun se ei kuitenkaan ole niin runsasta kuin kokonaan ilman pillereitä.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   30.8.22 08:26:47

41 v ja minipillereitä syön.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Hiisi 
Päivämäärä:   30.8.22 09:29:13

Lääkäri mainitsi ainakin migreeniriskin, jos jatkaa yhdistelmäpillereillä vanhemmaksi. Minulla ei ole koskaan ollut migreeniä. Se luonnollinen estrogeeni voi olla vaihtoehto, merkki Zoely, jos haluaa jatkaa yhdistelmäpillereillä. Mutta migreenipotilaille ei sekään sovi.

Tupakoitsijoiden pitäisi lopettaa yhdistelmät jo 35-vuotiaana, veritulpan riski on huomattavan suuri.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.8.22 09:31:28

43v, Femoden, syöty yli 20v. Alkanut tulla aurallisia migreenejä, joten on ehkä pakko miettiä vaihtoa johonkin.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Koistinen 
Päivämäärä:   30.8.22 10:24:46

34v tupakoitsija täällä, syön Cerazetteja putkeen ja ei ole ollut haittoja.
Ihanaa kun ei tuu menkkoja!

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: menkat 
Päivämäärä:   30.8.22 10:34:28

Lääkäri juuri halusi vaihtaa diane novat joita olen syöynyt 15v olen siis nyt 36v ja kerrottiin että nykyään ei enää määrätä 1-3v pidempään ja minä olen näitä syönyt yli 15v ongelmitta pcos oireisiin. Lääkäri kertoi että nykyään on Qlaira ja Zoely joita voi "luonnollisen" estrogeenin takia käyttää vaihdevuosiin. Kertoi Qlairan olevan antiandrogeenisempi ja suositteli sitä sen takia minulle, kokeillaan näitä nyt sitten.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Julia 
Päivämäärä:   30.8.22 16:32:42

15v olleet käytössä, kierukkaa suositeltiin mutta eivät mitään sitten sanoneet kun totesin etten sitä halua.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.8.22 18:37:13

45v syön edelleen e-pillereitä pcos oireisiin

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.8.22 20:31:49

Mulla Mercilon 20 - 46v, sitten gyne vaihdatti Qlairaan.
Normipaino, en tupakoi.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Vichy 
Päivämäärä:   30.8.22 20:42:13

Olen 47-v. Käytössä Zoely. Gyne kirjoitti reseptin seuraavaksi Mirenaan. Yhdellä sellaisella pitäisi pärjätä, sen jälkeen ei todennäköisesti ole enää ehkäisytarvetta. Zoely on toiminut hienosti, pitänee jonkin verran poissa vaihdevuosioireitakin. Ikävä luopua siitä, mutta ilm. tulppariskin takia kierukka olisi nyt parempi.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Kukkamulta 
Päivämäärä:   30.8.22 20:44:22

Söin 38 v. saakka pillereitä. 37 vuotiaaksi yhdistelmäpillereitä jotka toimi oikein hyvin, ja vuoden verran minipillereitä jotka oli ihan kamalat. Krooninen migreeni ei ollut ongelma pillereitten saannissa kun on auraton. Päätin itse kokeilla kuparikierukkaa, joka oli ihan ok, mutta hoidin sterin

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Kukkamulta 
Päivämäärä:   30.8.22 20:46:19

...siis hoidin itselleni sterin kun kierukan vaihtoaika läheni, kierukan poisto onnistui kätevästi samalla. Olisin kierukan sijaan saanut kyllä yhdistelmäpillerit, vaikka kierukkaa ennemmin suositeltiin.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Riks 
Päivämäärä:   30.8.22 20:50:15

31v ja syön minipillereitä. En vois elää ilman, koska menkat muuten holtittomat ja tuntuu että mieliala on paljon rauhallisempi. Aiemmin söin vuosia epillereitä ja kammoksuin minipillereitä kun oon kuullu niistä paljon negatiivisia asioita, mut itseasiassa nää sopii itelle paljon paremmin. Vaikka syön lume pillerit, ei oo menkkoja näkyny

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Isona gyne 
Päivämäärä:   31.8.22 10:06:55

Riippuu muista tukosriskitekijöistä. Suurin riski liittyy aina pillereiden aloitukseen, eli jos olet pitkään käyttänyt, niin ei muuta kuin eteenpäin.

Yli 35v. tupakoivalle en aloittaisi uusia yhdistelmäpillereitä, etenkään jos ylipainoa lisäämässä tukosriskiä.

Pitkään pillereitä käyttäneelle jolla sekä tupakointi että ylipaino lisäriskeinä, kertoisin että riskit on koholla ja suosittelen vaihtoa. Jokainen kuitenkin valitsee itse paljonko riskejä on valmis ottamaan, joten en ehdottomasti kieltäisi jatkoa.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   31.8.22 10:11:33

38v, Harmonetit ollut käytössä 15v lähtien, pari taukoa raskauksien vuoksi. Nyt jo pari kertaa reseptin uusinnan yhteydessä ehdoteltu kierukkaa, mutta en ole vielä ajatellut vaihtaa, kun pillerit toimii hyvin. Ylipainoa kyllä on, tupakoi en, mutta muuten terveys kunnossa ja verenpaineet.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: pc 
Päivämäärä:   11.9.22 11:48:18

Pcos on oireyhtymä missä sun keho tuottaa liikaa testosteronia onko juurisyytä tutkittu, että miksi? Tätä saa luonnollisesti tasapainotettua jos tietää miksi keho tuottaa paljon testosteronia

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Pinja 
Päivämäärä:   11.9.22 12:58:34

41vuotta ikää ja zoelyt käytössä hamaan tulevaisuuteen, niissä ei ole ylä ikärajaa ja hoituu myös vaihde vuodet samalla. Kuukautisia ei näiden kanssa ole tullut ainakaan 8 vuoteen ja en voisi olla tyytyväisempi. Mitään "vanhanaikaisia" Yhdistelmiä en enää uskaltaisi syödä ikäni puolesta ja kaikista muista sain vähintään migreenin ja kansan muita ongelmia mm. Mercilon, yasmin, meliane, femoden, Diane Nova. En tupakoi eikä ole ylipainoa, mutta riski veritulppaan on noilla iso ja sen takia usein suositus on 35v jälkeen minipillerit, kierukka tai nämä luonnonestrogeeni pillerit zoelyt tai qlairat. Yasmin aiheutti joskus vuosia sitten jo paljon polemiikkia kun ihan nuoret tytöt saivat veritulppia ja kaikki eivät niistä selvinneet hengissä tai jäi pysyvää haittaa :( en tiedä olisiko areenassa vielä se yksi dokkari nähtävissä.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.10.22 12:44:51

Mulle lääkäri on määrännyt, että pitää syödä esteogeeniä sisältäviä ehkäisypillereitä, koska oma kehoni ei tuota riittävästi estrogeeniä sen takia saan syödä niitä hamaan tappiin asti

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   2.10.22 13:12:12

38 v., syön minipillereitä ihan sen takia että on mahtavaa kun ei ole menkkoja. En aio lopettaa.

  Re: Yli 30v e-pillereiden käyttäjä?

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   3.10.22 06:11:17

En varmaan sais vastata mutta endometrioosi(epäilyyn) söin e-pillereitä, jotka auttoivat hyvin. 30.5-vuotiaana sain epätyypillisdn migreenikohtauksen ja pillerit vaihdettiin minipillereihin...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.