Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: Hoh 
Päivämäärä:   30.6.22 21:09:19

Minkähän vuoksi mulla menee aina perunamuusia syödessä vatsa sekaisin? Menee siis ihan kunnolla, 5-10 min syömisen jälkeen pakko juosta vessaan. Epäilen kyllä, että suolistossa on jotain ”vikaa” muutenkin, en nyt ala tarkemmin selittämään mutta aika samanlaisia oireita kuin ibs, mutten ole lääkärissä käynyt. Ei ole mikään uusi vaiva, vaan ollut jo useamman vuoden.
Oon koittanut tehdä maidolla ja myöskin pelkällä ruokakermalla, molemmista menee sekaisin. Maitoa jos juon saattaa välillä mennä, myös laktoosittomasta, mutta muuten maitotuotteista ei (esim. justiin ruokakerma tai vaikka jogurtit). Peruna yksinään ei myöskään aiheuta sen kummempaa reaktiota.
Ärsyttää, muusi on ihan lemppariruoka.

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   30.6.22 21:12:01

Älä laita maitoa

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   30.6.22 21:16:12

Minulla meni parikymppisenä parin vuoden ajan kans aina muusista sekaisin. Sitten vain lopetin sen syömisen useaksi vuodeksi ja sitten se vaan alkoi kestään sitä. Ajattelin että oli jotenkin niin raskas pläjäys mahalle tms

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.6.22 21:18:10

Ei juuri äsken syöty ruoka aiheuta oireita viidessä minuutissa. Ruuansulatus ei toimi niin nopeasti. Mitä syöt edellisellä aterialla ennen muusia?

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   30.6.22 21:20:06

Kokeile luomumaito, luomukermaa, luomuvoita. Homogenoimattomat maitotuotteet sopii itselle, normista maha sekaisin heti.

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: Onkohan 
Päivämäärä:   30.6.22 21:21:15

Itselläni sama tulee maitopuuroista, riisipuuro pahimpana.
Kylmät maitotuotteet kestän, mutta lämmittetyjä en.

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   30.6.22 21:25:53

No kokeile kauramaitoon, aika moni suomalainen ei oikeasti kestä maitoa.

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.6.22 21:32:58

Kuten yllä niin kokeile vesi tai sitten kunnon luomukerma ja voi. Oma maha ei kestänyt pasta/leipä + kermakastike/tietyt juustot ruokia vaan nimenomaan 10-15 min ja ripuli. Jätin gluteenin pois ja loppui pääosin. Eikä maha kestä oikein maitotuotteita, täysrasvaiset luomut sietää paremmin.

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   30.6.22 21:47:02

Ehkä syöt vaan liikaa muusia? Sitä tulee huomaamatta syötyä enemmän kuin pelkkiä perunoita. Tai laitatko paljon rasvaa joukkoon?

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: Kokeiltu on 
Päivämäärä:   30.6.22 21:54:56

Koita ehdottomasti luomumaitoa muusin joukkoon

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: OB 
Päivämäärä:   30.6.22 22:04:35

Kokeile planti kaurakermaa, sellainen oranssi 2dl, on kylmiössä. Tulee tosi kermainen muusi.

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: s. 
Päivämäärä:   30.6.22 22:06:41

Johtuu siitä, ettei siinä ole lihaa. Ei ihmisen mahaa ole tarkoitettu käsittelemään kasvisruokaa.

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: Nti 
Päivämäärä:   30.6.22 22:07:10

Perunan tärkkelys tekee mulle mahavaivat ja maitoproteiini, mutta jugurttia voi syödä ja maitoa juoda.

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.6.22 22:07:17

Muusin voi tehdä keitinveteenkin

Sukulaiseni on allerginen perunalle, sekin on mahdollista

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.6.22 22:13:16

Jos aloittajalla ei muuten mene kermasta vatsa sekaisin niin miksi sitten muusiin laitetusta kermasta menisi? Tuskin tuossa on kyse maitotuotteista.

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.6.22 23:13:43

Yleensä perunalle ollaan allergisia vain raakana.
Olikohan aloittajan syytä käydä lääkärissä, jos niitä muitakin vatsavaivoja on ollut jo vuosia. Asiaa olisi helpompi käsitellä jos ne muutkin vatsavaivat otettaisiin samalla esille.

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.6.22 23:47:02

Mulla IBS:n alkuaikoina etenkin oli tätä ongelmaa juuri muussin kanssa. Ei täysin koskaan selvinnyt, mistä oli kyse ja myöhemmin oon pystynyt silloin tällöin muussia syömään. Outoa on myös se, että asuessani rapakon toisella puolella, mulla ei ollut mitään ongelmaa muussin kanssa. En siis tiedä vieläkään, mistä tässä oli kyse, mutta samanlaisia oireita tuli esim. joistakin vehnätuotteista. Aika paljon joutuu edelleen katsomaan mitä syö hoitaakseen tuota suolistoaan.

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: Hoh 
Päivämäärä:   1.7.22 03:44:34

Kiitos vastauksista! Pitää kokeilla noita luomutuotteita sekä pelkästään vettä muusiin.
Minulla ei ole mitään säännöllistä ruokarytmiä ja muusia en tosiaan syö hirveän usein juurikin tästä syystä (2-4x vuodessa), mutta silloin kun syön menee aina maha sekaisin.
Joku kysyi mitä syön ennen muusia - en välttämättä mitään tai sitten jotain pientä. Esim. hedelmää, leipää tai jotain pientä suolaista. Mahan sekaisin meneminen ei mielestäni ole riippuvainen siitä olenko syönyt jotain tai jos olen, niin mitä. Ja kyllä, maidosta tehdyssä muusissa saattaa käydä niin että kesken syömisen täytyy mennä vessaan tai ruokailun jälkeen se 5-10min. Ruokakermasta tehdyssä muusista 10-20min. En tiedä liittyykö se siihen, että mahdollisesti on joku vika suolistossa että se ruoansulatus toimii jotenkin ekstranopeasti tmv. Tietyistä ruokatuotteista saattaa myös mennä maha sekaisin, mutta ei samalla tavalla ja yhtä nopeasti. Esimerkiksi pikaruokia en voi/halua tästä syystä syödä melkein koskaan. Kotona itse tehdyt ranskalaiset, hampparit ym rasvaset ok. En käytä paljoa rasvaa muusissa, ihan pienen nokareen voita vain.
En syö mielestäni liikaa muusia kerralla, suht. pieniä annoksia otan aina. Yleensä mukana on lihaa - esimerkiksi karjalanpaistia, nakkia/uunimakkaraa, kanaa, joku kastike missä on lihaa jne.
Silloin kun vatsaoireilut alkoi noin kahdeksan vuotta sitten, olin yläasteella. Kävin silloin lääkärissä ja otettiin pelkästään ulostenäyte eikä siinä ollut mitään, ei sen enempää tutkittu. Olen kyllä miettinyt menemistä uudelleen lääkäriin, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.

  Re: Perunamuusista vatsa sekaisin

Lähettäjä: Poks 
Päivämäärä:   1.7.22 07:22:11

Muunnettu tärkkelys
Ruokakerma
Ota selvää ja vältä

Tässä voi olla kyse useammasta eri vaivasta
mutta ruokakerma ei ole hyväksi varmaan muunnellun tärkkelyksen takia. Hiilihydraatit ovat silloin vaivan aiheuttaja.
Muuten maidossa tuo homogenointi tuottaa ongelmia varsin monelle ja epäily kohdistuu laktoosiin turhan takia.
Ja todellakin jotkin aineet saavat juoksemaan vessaan nopeastikin. Makeutusaineet ovat yksi pahimmista...inuliini aika paha myös.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.