Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lomittajan työ

Lähettäjä: Alanvaihto? 
Päivämäärä:   30.6.22 12:05:58

Tässä oon alan vaihtoa ajatellut, jotta voisin toteuttaa haaveen ja muuttaa maalle hevsoten kanssa. Lomittajan hommia olis tarjolla ja työnanntaja kouluttaa tekijät.
Toisesta topicista sain käsityksen että työ on verrattain helppoa? Mitä kokemuksia ja muilla?

Re: Lomittajan työ

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   30.6.22 12:14:15

Todella helppo löytää töitä.
Maalla on leppoisaa ja tilojen väki toivottaa iloisesti tervetulleeksi kaikki tulijat.
Homman oppii parissa viikossa ja pääosin yhtä ja samaahan työ on, vaikka paikat hiukan vaihtelee.
Päivällä on pitkästi vapaa-aikaa ja ehtii tehdä sitten omien heppojen kanssa vaikka mitä.
Tiloilla on nykyisin hyvät sosiaalitilat ja mahdollisuus peseytyä ja pyykätä työvaatteensa sekä syödä ja kahvitella työn lomassa.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   30.6.22 12:15:40

Varmasti :D

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   30.6.22 12:22:55

Ole yhteydessä potentiaaliseen työnantajaan ja kysy, mitä tiloja he alueella lomittavat ja millaiset aikataulut ja työmäärät olisi tarjolla. Voi tulla paljon ajamista, jos pitkän matkan päässä olevalle tilalle pitää ajaa kahdesti päivässä, ja välissä kotiin hoitamaan hevoset.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   30.6.22 12:42:00

Mä oon lomittaja, olin ensin suoraan tiloilla töissä (yhdellä oppisopimuksella) ja sen jälkeen aloin lomittaa. Riippuu alueesta, miten on töitä, kuinka pitkää päivää, kuinka kaukana, millaisissa paikoissa. On helppoja lyhyitä työpäiviä lähellä, on vaikeita kaukana niin että viikon aikana ei mitään muuta ehdi tehdä kuin töitä ja nukkua.
Joka paikassa on eri tavat, ja vaikka olisi sama tekniikka (esim samanlainen lypsyasema), tuntuu että nekin toimii joka paikassa eri tavalla... Työ ei tosiaan ole helppoa mutta jos saa hyvät eväät alkuun, niin mä ainakin pidän työstäni.

Lähettäjä: ,,,,,,, 
Päivämäärä:   30.6.22 12:57:28

"Todella helppo löytää töitä.
Maalla on leppoisaa ja tilojen väki toivottaa iloisesti tervetulleeksi kaikki tulijat.
Homman oppii parissa viikossa ja pääosin yhtä ja samaahan työ on, vaikka paikat hiukan vaihtelee.
Päivällä on pitkästi vapaa-aikaa ja ehtii tehdä sitten omien heppojen kanssa vaikka mitä.
Tiloilla on nykyisin hyvät sosiaalitilat ja mahdollisuus peseytyä ja pyykätä työvaatteensa sekä syödä ja kahvitella työn lomassa"
😂😂

Lähettäjä: Toppis 
Päivämäärä:   30.6.22 13:07:04

Juu loimittajan homma on todella helppoa varsinkin näin kesällä. Talvella sitten onkin hommaa vaikka sekin riippuu toki paikasta ja paikan tavoista.
Suosittelen👍

Lähettäjä: LomittajA 
Päivämäärä:   30.6.22 13:59:15

Lomitusalueet laajenee koko ajan. Meillä nyt pisimmät työmatkat 250km suunta. Kannattaa ottaa huomioon missä asut, löytyykö jo tietoa paikallisyksiköiden yhdistymisistä tulevaisuudessa. Töitä riittää ja varma paikka mutta itse jouduin matkojen takia lopettamaan nykyhinnoilla. Olisihan niitä tiloja ollut lähelläkin, lomitettavaa on n. 40-kertainen määrä työvoimaan nähden mutta akuuteimmat pitää hoitaa ensin, oli ne sitten missä asti ikinä

Lähettäjä: mi 
Päivämäärä:   30.6.22 14:54:24

Töitä varmasti riittää.

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   30.6.22 15:08:35

""Todella helppo löytää töitä.
Tiloilla on nykyisin hyvät sosiaalitilat ja mahdollisuus peseytyä ja pyykätä työvaatteensa sekä syödä ja kahvitella työn lomassa"
😂😂""
Just näin, päivän naurut!! On tää niin helppoo.. Päivässä tulee kevyesti ajoa 150km, joten kannattaa miettiä.

Missähän helvatussa "toppis" lomittaa jos on helppoa kesällä? Talvella on vielä ongelma miten aamulla pääsee töihin lumimyräkällä.
Terv; Osa-aikainen rahaton, kroppa hajalla ja täysin tympääntynyt hallintoon mikä ei toimi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.6.22 15:25:25

Tiloja on niin monenlaisia. Osassa on oikeasti modernia, helppoa ja mukavaa. Sellaista että hyvillä mielin hoitaa niitä eläimiä. Sitten on niitä paikkoja missä hommat olisi pitänyt lopettaa 30 vuotta sitten. Kärräät eläinten paskat navetasta tunkiolla käsipelillä ja emäntä olettaa että käyt siivoamassa tuvan ja tekemään isännälle ruokaa sillä aikaa kun hän on poissa.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   30.6.22 15:51:31

Mihin olet muutamassa hevosten kanssa? Jos on vaihtoehtoja, niin kannattaa muuttaa maalle sellaiselle alueelle, missä on vielä lomitettavia tiloja. Hevoslomituksia ei ehkä ensi vuonna enää järjestetä, pystytkö tekemään töitä nautatiloilla, sikaloissa, kanaloissa tai lampaiden/vuohien kanssa? Konehommat kannattaa olla hallinnassa, niin töitä on enemmän, traktorit, ruokkijat, apevaunut, Avant.

Asun itse maalla ja teen lomituksia, täällä on vielä maatiloja. Työmatkat ovat 2-10 km yhteen suuntaan. Se on tosiaankin kiinni siitä missä asuu ja kelpaako ne lähitilat sinulle ja sinä yrittäjälle.

On myös tiloja, jotka huolivat vain tietyt lomittajat.

Toivottavasti tulet monenlaisten ihmisten kanssa toimeen. Tervetuloa alalle.

Lähettäjä: Susa 
Päivämäärä:   30.6.22 15:58:37

Juu sikalassa 35 astetta lämmintä ja kaikki paikat paskassa. Kevyt sisätyö 🤣

Lähettäjä: vili 
Päivämäärä:   30.6.22 16:37:54

Nimimerk; Joopa asuu satumaassa=)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   30.6.22 16:40:08

En ehkä kuvailisi lomittajan työtä ensimmäisenä helppona :D mutta kannattaa kokeilla jos kiinnostaa ja koulutusta on tarjolla. Itse oon ihan kylmiltään hypännyt emännäksi tilalle, ja vaikka viimeksi tänään itkin väsymystä kun ei oo viikkoon kerennyt nukkua kun max 4h pätkiä, niin silti eläinten kanssa työskentely on vienyt sydämeni.

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   30.6.22 17:00:08

No en kyllä helpoksi sanoisi. Tosin riippuu paikasta ja vuodenajasta.

Päivämäärä:   30.6.22 17:34:24

Vili, miten niin? En tuossa Joopa:n tekstissä nähnyt muuta satumaista kuin ehkä matkat mutta esim mulla on 20km säteellä ainakin 40 navettaa. Tosin käyn enemmän isoissa navetoissa joten mulla on paljon myös pidempiä työmatkoja (pisin 50km suuntaansa eli päivässä 200km). Keksimäärin silti n. 20km suuntaansa. Ja joopan lomittamissa tiloissa voi olla se useampi lomaoikeutettu joten ei mikään ihme että lyhyitä matkoja. Meillä ainakin toimisto on sen verran kohtuullinen että aina ei ajateta mihinkään 100km päähän jos ei ole pakko.

Lähettäjä: Emilia 
Päivämäärä:   30.6.22 17:47:58

Töitä riittää, vaikka teen itse pelkästään hevostallien lomituksia. Paikat tosi erilaisia, erilaiset hevoset, rutiinit ja pitäjät, mutta samaahan se pääasiassa on kuitenkin paikasta riippumatta. Kivaa ja vaihtelevaa työtä, kesällä aika paljon myös heinähommaa joten helpoksi en sanoisi silloinkaan. Talvetkin toimii, jos on panostettu tiloilla toimivuuteen. Keikkalaisena sikäli helppoa hommaa, että saa valita minne haluaa mennä ja jos osuu huonompi omistaja kohdille ei tarvitse uudelleen kyllä mennä. Aika maltillisina oon onnistunut pitämään työmatkat (satakunnassa asun), mutta helposti sen 100km suuntaansa ajaa vielä. Aika usein oon yöpynyt jos pidempiä aikoja samassa paikassa ja mahdollisuus yöpymiseen on sekä omien eläinten hoitajaan siksi aikaa perheestä.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   30.6.22 18:12:08

Oma asuinpaikka saattaakin olla jonkinlainen satumaa, mutta ihan todellisuutta täällä eletään. Olen käynyt kauempanakin lomittamassa, mutta pääosin tilat ovat samalla alueella missä asun ja lomatoimisto osaa myös laittaa minut lähitiloille. Lypsän, hoidan sikoja ja hevosiakin.

Minulla on vielä vanhanajan lomarengas. Käyn lomittamassa kesäisin jopa polkupyörällä, kun ensin olen vienyt autolla varusteita paikan päälle.

Aloittajalle vielä se mietintä helposta työstä, työ on usein fyysistä, jos on tottunut fyysisen työn tekijä, ei asiat ehkä tule yllätyksenä. Tilat missä ei ole konevoimaa, tehdään hartiavoimilla, niissä myös menee eniten tunteja. Sellaisina päivinä ei paljon muuta ehdi, kun työ vie kaiken ajan ja voimat.

Automaattilypsytiloilla osa työajasta on tietokoneella istumista, käydään välillä ajamassa muutama lehmä lypsylle ja katsotaan kun rehukin tippuu ruokintahihnalle automaattisesti sekä parsien kuivikkeet tippuvat kiskolla kulkevasta vaunusta parsiin. Näitä tiloja on kuitenkin vielä vähemmistö Suomen lypsytiloista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.6.22 18:37:27

Normaalisti työmatka mulla oli 60-150 km suuntaansa. Parsilypsyllä meni polvet. Työmatkojen takia lopetin. Ei ole järkeä käyttää pientä palkkaansa töissä kulkemiseen - verottaja maksaa vain yhden edestakaisen matkan. Palkka oli kahden alan koulutuksen jälkeen 9,5 e/h.

Päivämäärä:   30.6.22 20:24:02

Joopa: sen verran että esim meillä päin on isoja automatisoituja tiloja mutta niillä on yllättävän paljon tunteja. Pieniä parsipaikkoja on parilla kolmella tunnilla aamu/ilta. Itse en niitä tosin kovin tee.

Lähettäjä: Sadeloimi 
Päivämäärä:   30.6.22 22:22:35

Toppis🤣

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.6.22 22:30:14

Eri ihmisille on eri asiat helppoja. Mun mielestä lomittaminen on helppoa. Rankkaa kyllä, mutta ei vaikeaa.

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   30.6.22 22:37:40

^ Juuri noin, kun yllä sanottiin. Minullekin lomittaminen on helppoa, tykkään siitä niin paljon. Rankkaa kyllä, mutta helppoa. Tulen myös ihmisien kanssa hyvin toimeen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.