Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Univaikeudet, väsymys, korkea syke

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.6.22 08:43:00

En ole viimeisen parin viikon aikana herännyt varmaan kertaakaan levänneenä. Nukahtamisessa kestää ikuisuus (eilen meni melkein 3h) ja herään aamulla väsyneenä ihan liian aikaisin, aikaisemmin kuin tarvitsisi. Urheilukello kertoo, että öisin syke on korkeammalla, kuin normaalisti.

Teen töitä normaalisti 8h/päivä (tosin etänä, kuten olen tehnyt pitkään), ja pyrin käymään salilla 4 x viikossa. Ja toki liikkumaan myös ulkona, kun sää on hyvä. Mutta salitulokset vaan heikkenee, kun ei ole yhtään energiaa ja tuntuu, ettei treeneistä palaudu kuten ennen. Päivisin tuntuu, että voisin nukkua koko ajan.

Mistä tämä johtuu? Stressi, vaikka mielestäni elämässäni ei sellaista tällä hetkellä juuri ole? Liikaa rasitusta? Liian vähän?

Tarkennan, että nukahtamisvaikeuksia minulla on ollut aina, mutta tuo aikaisin herääminen on uusi ongelma. Makuuhuoneessa on suht viileää, eikä myöskään kovin valoisaa. Kaikkien veriarvojen pitäisi myös olla ok. Jotain neuvoja? Ärsyttää, kun ei voi nauttia kesästä :(

Re: Univaikeudet, väsymys, korkea syke

Lähettäjä: uneton 
Päivämäärä:   30.6.22 09:02:37

Keho kertoo stressistä, vaikea sanoa mikä sen aiheuttaa, mutta kokeile keväntää harjoittelua viikoksi. Älä käy salilla vaan harrasta vain heti töiden jälkeen kevyttä ja rentoa kävelyä, pyöräilyä tms. Rauhoita illat, lopeta älylaitteiden käyttö pari tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa ja tee jotain rauhoittavaa kuten lukeminen.

Päivämäärä:   30.6.22 09:40:21

Pidin itseasiassa taukoa treeneistä, ja muutenkin treenien tiheys on vähän vähentynyt kun tuntuu, ettei vaan jaksa. Ainakaan toistaiseksi en ole huomannut suurta apua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.6.22 09:48:00

Lepoa, lepoa, lepoa.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   30.6.22 10:07:04

Yleensä jos itselläni on yösykkeet korkealla useamman yön putkeen niin olen pian flunssassa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   30.6.22 10:31:48

Paljonko juot kahvia päivässä?

Oletko kokeillut melatoniinia?

Nestehukka, tai raudan puute?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.6.22 11:35:01

Oot raskaana?

Päivämäärä:   30.6.22 11:51:54

En ole raskaana.

Kahvia juon yhden kupin aamulla, enkä enempää. Tästä olen yleensä tarkka. Melatoniinit on kokeiltu jo aikapäivää sitten, eivät juurikaan auta nukahtamiseen.

Vettä juon useita litroja päivässä, mutta voisi kyllä näillä säillä katsoa vähän tarkemmin, että nestettä tulee varmasti tarpeeksi.

Ferritiini on ollut joskus matala ja on vähän heittelehtinyt ylös alas, mutta rautaa syön kyllä.

Päivämäärä:   30.6.22 15:55:32

Kilpparin liikatoiminta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.6.22 16:11:58

Jooga, hengitysharjoitukset rauhoittamaan kroppaa ja älylaitteet pois muuten kuin työajalla.

Lähettäjä: Dödö 
Päivämäärä:   30.6.22 16:19:11

Ferritiini

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   30.6.22 16:21:45

Liika vedenjuonti. Natrium, Kalium vaje.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   30.6.22 17:04:54

Meditaatio voisi auttaa.

Mutta korkealle sykkeelle lienee syy joka pitää selvittää.

Korkea syke öisin voisi viitata uniapneaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.6.22 17:07:37

Miten otit melatoniinia? Jos otit sitä useamman viikon samaan aikaan joka ilta esim 3mg ja silti ei auttanut niin sitten ei mitään, mutta jos kokeilit jotenkin eri tavalla (tyyliin yhden markettimelatoniinin vähän silloin kuin sattuu muistamaan) niin se voisi olla uuden kokeilun arvoista.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   30.6.22 17:57:53

Korkea syke ja yhtäkkiä alkanut heikotus/suorituskyvyn lasku ovat tyypillisiä kilpirauhasen liikatoiminnan oireita.

Lähettäjä: uneton 
Päivämäärä:   1.7.22 08:26:50

Älylaitteiden käyttö melatoniinin ottamisen jälkeen kumoaa melatoniinin vaikutuksen. Tästä oli joku tutkimus vasta. Mutta ei melatoniini kaikille auta, itse en saanut siitä apua.

Voisitko olla ylikunnossa? Mietin tuota korkeaa sykettä. Ylikuntohan tulee kun harjoittelua ja kokonaisstressiä on liikaa, ei käsittääkseni vaadi ihan hirveästi edes liikuntaa ei-urheilijalta. Siihenhän auttaa vain usean kuukauden lepo ja rentoilu.

Lähettäjä: Hullu koira 
Päivämäärä:   1.7.22 08:40:25

Tulipa ensimmäisenä mieleen ylikunto. En ole aiheen asiantuntija, mutta varmasti tähän löytyy tietoa.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   1.7.22 08:41:41

Voisi olla myös kilpirauhasen liikatoiminta

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   1.7.22 09:26:09

Ylirasitustila. Lepoa kupoliin.

Lähettäjä: ,., 
Päivämäärä:   1.7.22 09:41:51

Kannattaa käydä verikokeissa mm. tuon kilpparin toiminnan ja ferritiinitason selvittämiseksi.

Päivämäärä:   1.7.22 09:54:08

Aloittaja täällä! Kuten sanoin, verikokeissa olen käynyt. Viimeksi nyt maaliskuussa, ja kaikki kilpirauhasarvot olivat ihan normaaleja.

Nukuin viime yönä yli 9h, ja älykello kertoi sykkeen olevan melkein 70. Yleensä se on alle 60. En nyt tiedä, onko tuo vielä kovin iso vaihtelu, mutta vähän oudolta tuntuu.

Piste, melatoniinia minulla on ollut vuosia kaapissa ja olen monesti kokeillut esim. 4mg annosta. Ehkä se vähän pistää väsyttämään, mutta ei se ole nukahtamisongelmiani parantanut.

Tuo nukahtamisongelma on vähän erillinen asia muutenkin, tai siis kun siitä olen kärsinyt lähes aina. Korkea syke on ehkä nyt se, mihin etsin vastausta. Mietin voisiko flunssa olla alkamassa, mutta toisaalta ei ole mitään (muita) flunssan oireita ja covid-kotitestikin oli negatiivinen (ja korona jo aiemmin sairastettukin).

Ylikunto ihme kyllä sopii oireisiin. Olen kyllä treenien suhteen ottanut viime aikoina huomattavasti iisimmin, kuin aiemmin. Pitää tutkia lisää.

Lähettäjä: ,., 
Päivämäärä:   1.7.22 11:45:51

Katsottiinko verikokeissa ferritiini?

Päivämäärä:   1.7.22 12:02:20

Katsottiin. Se oli 60, mikä on ihan hyvä parannus vuosien takaiseen aiempaan lukuun (25).

Rautaa yritän muistaa syödä säännöllisesti kun selvästi raudat tippuu heti, jos en näin tee. Pitkään ferritiini oli tosi alhaalla, mutta en usko että se on nyt syy tähän ihan hetki sitten alkaneeseen oireluun.

Lähettäjä: miner 
Päivämäärä:   1.7.22 12:04:09

Treenit kannattaa jättää kokonaan pois, kunnes olo normalisoituu ja harrastaa mielen virkistykseksi vain rauhallista kävelyä kohtuullisissa määrin kauniissa maisemissa ja metsässä sekä muutenkin rauhoittaa kaiken puuhaamisen tahtia. Aika monia asioita voisi varmaan lykätä vähän myöhemmäksi. Jos melatoniini ei toimi, voi kokeilla hiilihydraattien (esim. vaalea leipä) syömistä juuri ennen nukkumaanmenoa tai molempia samaan aikaan. Kuulemma paahtamattomassa seesamiöljyssä on rauhoittavia ainesosia, sitä voi hieroa jalkoihin illalla. Tehokas hermoston rauhoittaja on 5-6 pitkää syvää ja rauhallista peräkkäistä hengitystä silloin kun yrittää rauhoittua.

Lähettäjä: Siri 
Päivämäärä:   1.7.22 12:06:57

Minkä ikäinen aloittaja on? Esivaihdevuodet tekee myös juuri tällaista oiretta ja ne voi alkaa jo neljänkympin molemmin puolin.
Kuinka raskaan salitreenin teet? Vähentäisin salikäynnit puoleen ja nyt kannattaa levätä ja ottaa muutenkin kevyemmin hetki.

Päivämäärä:   1.7.22 12:11:02

Kiitos miner :)

Olen kohta 28, eli vaihdevuodet ei toivottavasti ihan vielä ole iskemässä päälle. Treeni on suhteellisen raskas, PT:n minulle kehittelemä lihastenrakennustreeni. Mutta tosiaan viime viikkoina olen tehnyt astetta kevyemmin, kun on vain tuntunut, että ei ole tarpeeksi energiaa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   1.7.22 12:26:57

Parin viikon täystauko treenistä. Keho tarvitsee palautumista, eikä kuntosi häviä mihinkään sinä aikana. Lihaskin kasvaa levossa. Otat parin viikon ”loman”, syöt hyvin, juot tarpeeksi. C- ja B-vitamiineja. Onko d-vitamiinitasoa tsekattu? Olisin ensiksi ehdottanut raudanpuutosta, mutta jos se kunnossa niin ylikunnolta kuulostaa.

Päivämäärä:   2.7.22 12:32:44

Ty, luitko viestejäni? Tässä on nämä hiljattain mitatut kilppariarvoni:
Tyroksiini, vapaa: 11,7
Tyreotropiini: 0,95

Daavid, tuohon hölynpölyyn en mene :D

Lähettäjä: Åp 
Päivämäärä:   3.7.22 09:57:48

Syke ei ole mitenkään erityisen korkea. Hellejakso voi olla yksi syy, elimistö kuormittuu jo siitä. Varsinkin jos on hieman nestehukkaa päässyt kehittymään.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   3.7.22 11:53:48

Stressi tai oletko lenkkeillyt liikaa?

Lähettäjä: Ty 
Päivämäärä:   3.7.22 12:49:44

-- matalat arvot on joten lekurille. Kerro sun oireista ja miten ne hankaloittaa elämää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.