Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka hyvin peruskokki osaa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.6.22 20:52:12

...laittaa ruokaa?

Aina ollut vähän hämärän peitossa kokkien ruoanlaittotaito. Ei kai kokeista kuin pieni osa mene johonkin huippuravintoloihin. Suuressa osassa muita taas kaikki tehdään tuloksen ehdoilla esimerkiksi puolivalmisteita käyttämällä.

Kuinka suuri osa kokeista on oikeasti taitavia?

  Re: Kuinka hyvin peruskokki osaa...

Lähettäjä: kokkikolmonen 
Päivämäärä:   29.6.22 02:14:10

Voin kertoa, ettei kovinkaan moni. Eikä suurinta osaa edes pahemmin kiinnosta.

  Re: Kuinka hyvin peruskokki osaa...

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   29.6.22 03:28:48

Riippuu siitä, ollaanko töissä Rossossa vai oikeassa ravintolassa

  Re: Kuinka hyvin peruskokki osaa...

Lähettäjä: pö 
Päivämäärä:   29.6.22 03:59:50

Oon käynyt kokkikoulun ja teen pahaa ruokaa, enkä oikeestaan osaa tehdä ruokaa. En laita kotonakaan ruokaa, joko mies tekee tai woltti tuo. Niitä mun ruokia ei syö kukaan. :D
Ammattikoulusta valmistuu tosi eri tasoisia kokkeja. Osa, jolla on oikeesti kiinnostusta ja on valinnut hyviä harjoittelupaikkoja osaa tehdä ruokaa, ja osa hakee kokkikouluun vaan koska sinne pääsee huonommillakin pisteillä ja tekee harjoittelut vaan päiväkodin pienessä keittiössä mihin ruoka tulee valmiiksi lämmitettynä. Mä oon suorittanut harjoittelut koulujen/päiväkotien keittiöissä pelkästään ja osa opiskelijoista on suorittanut hotelleissa, ravintoloissa ja hienommissa ravintoiloissa.

  Re: Kuinka hyvin peruskokki osaa...

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   29.6.22 04:56:48

Moni harrastelija tekee oikeasti parempaa ruokaa kuin osa ammattikokeista. Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta, kunhan palkka tulee tilille.

  Re: Kuinka hyvin peruskokki osaa...

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   29.6.22 06:11:32

Mun kaveripiirissä on kaksi kokkia, jotka ovat molemmat Hans Välimäen kurssikavereita. Toinen on töissä leipomossa, toinen esimiehenä suuressa lounasravintolaketjussa.
Leipuri on loistava kokki, lounasravintolaesimies luulee olevansa Välimäkeäkin parempi, mutta tekee sysipaskaa, täysin mautonta ruokaa.

  Re: Kuinka hyvin peruskokki osaa...

Lähettäjä: nynny 
Päivämäärä:   29.6.22 06:37:09

Julkkiskokeilla on muitakin taitoja kuin ruoanlaittotaito: esim. sosiaalinen älykkyys ja hyvät puhelahjat. Moni taitavakin kokki saattaa tehdä peruskokkailuja, koska ei esim. osaisi esiintyä edes kameran (saati elävän yleisön) edessä.

Sama muissa ammateissa. Supliikit pärjäävät aina ja millä alalla tahansa.

  Re: Kuinka hyvin peruskokki osaa...

Lähettäjä: Anticis 
Päivämäärä:   29.6.22 06:46:33

"Lähettäjä***

Päivämäärä29.6.22 04:56:48

Moni harrastelija tekee oikeasti parempaa ruokaa kuin osa ammattikokeista."

Nämä yleensä pelastaa laadukkaat raaka-aineet.

  Re: Kuinka hyvin peruskokki osaa...

Lähettäjä: meijju 
Päivämäärä:   29.6.22 10:56:53

Moni peruskokki on vaan duunissa jossain jossa käytetään puolivalmisteita ja pakasteita. Sä osaat sen leikkeen lämmittää, paistaa ranut ja ottaa valmista majoa. Ja tuo vielä monelle suomalaiselle kelpaa "ravintola-annoksena".

Oikeasti kunnon kokit ei tee tuollaisia safkoja kuin vain jos on pakko. Mut tuollaista safkaa pystyisi kuka tahansa tekemään. Eikä montaa peruskokkia sen isommin kiinnosta muu eikä mihinkään kunnianhimoiseen ruuan tekoon ole mahdollisuutta.

  Re: Kuinka hyvin peruskokki osaa...

Lähettäjä: O.o 
Päivämäärä:   29.6.22 11:13:23

"Riippuu siitä, ollaanko töissä Rossossa vai oikeassa ravintolassa"

Ei vaan se riippuu kokista. Rosson kokkikin voi osata laittaa hyvää ruokaa vapaa-ajallaan vaikka työkseen lämmittäisi vain eineksiä.

  Re: Kuinka hyvin peruskokki osaa...

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   29.6.22 11:17:51

Huonosti. Ihan sama, millaisessa ravintolassa on töissä.

Ei se, että osaa seurata jotain monimutkaista reseptiä ja käyttää veistä oikein tarkoita, että on hyvä tekemään ruokaa. Tai edes merkittävästi parempi kuin se, että lämmittää pakasteita. Sellaisen sanominen hyväksi ruoanlaitoksi on sama kuin sanoisi kauniilla käsialalla muiden tekstejä kopioivaa hyväksi kirjailijaksi.

  Re: Kuinka hyvin peruskokki osaa...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.6.22 12:32:28

"Julkkiskokeilla on muitakin taitoja kuin ruoanlaittotaito: esim. sosiaalinen älykkyys ja hyvät puhelahjat."

No sen mitä julkkiskokkien puhumista olen kuunnellut niin en sanoisi sitä noloa ja typerää finglishiä ja trendisanojen viljelyä hyväksi puheenlahjaksi

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.