Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lomakielto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.5.22 22:43:10

Olen varmaan naiivi, mutta en ollut kuvitellutkaan että alallani olisi tämmöinen vuotuinen lomakielto normaalia ja olen järkyttynyt. Muutin siis uudelle paikkakunnalle ja hain fysioterapeutin töitä. Olen nyt työskennellyt tässä uudessa paikassa n. puoli vuotta ja tänään ihan vahingossa tuli työkaverin kanssa puheeksi ensi joulu. Kerroin, että minulla ei ole oikeastaan millään muulla lomalla vuodessa väliä, mutta jouluna toivon saavani välipäivät vapaaksi, jotta pääsen lapsuuden perheeni luokse toiselle puolelle Suomea. Työkaveri oli ihmeissään, että enkö tiedä että joulun aikaan on aina 3 viikon lomakielto ja kuulemma samoin myös pääsiäisen aikaan.

En ollut koskaan tätä ennen kuullut, että fyssareilla olisi missään lomakieltoa. Ymmärrän toki, että kaikki yksikön terapeutit eivät voi lomailla samaan aikaan, mutta että ihan lomakielto.

Laitoin sitten asiasta sähköpostia esimiehelleni ja hän vahvisti, että näin on. Tämän enempää en asiaa tänään kerennyt selvittää, mutta oli pakko päästä purkamaan ahdistusta jonnekkin.

Minulle tosiaan on vuodessa muuten ihan sama, että koska lomani on, mutta tuo joulu on aina ollut tärkeää. Meitä on useita sisaruksia ja kokoonnumme jouluna aina isolla porukalla vanhemmilleni. Koska välimatkaa on nykyään 800km, niin mikään viikonloppureissu ei tule kyseeseen, vaan jouluna olen heidän luonaan aina n. Viikon. Kaikenlisäksi olen nykyään sinkku, joten sitä kurjemmalta tuntuu ajatus joulusta yksin täällä kun muu perhe on yhdessä.

Onko muilla kokemusta vastaavista lomakielloista? Harkitsen itse oikeasti uuden työn etsimistä sellaiseen paikkaan, jossa olisi mahdollista tuo joulu olla lomalla.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.5.22 22:45:37

Olisiko tuo siksi, että on tullut kinaa ko päivien lomista aiemmin? Laillistahan tuo ei ole.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: ............. 
Päivämäärä:   23.5.22 22:46:58

Jos yksikkö on semmoinen, että on auki ympäri vuoden, on aina, ilman lomakieltoakin, se riski,että välillä on töissä. Yleensä iso osa haluaa lomailla joulun ympärillä. Varsinkin niinä vuosina, jolloin muutamalla lomapäivällä saa pitkän loman. Jos siis haluaa takuulla olla vapaalla, pitää etsiä työpaikka, joka on kokonaan joulun tienoilla kiinni.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: ............. 
Päivämäärä:   23.5.22 22:49:49

Ja vaikka joulunaikaan saisi lomia pitää, ensi jouluna sinulla ei vielä olisi kertynyttä talvilomaa. Kaikissa työpaikoissa ei lomien siirtäminen pois kesältä ole mahdollista (sijaistamisen vuoksi), vaan kesäloma pidetään kesälomakaudella ja talviloma talvilomakaudella.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   23.5.22 22:49:53

Meillä on myös jouluna lomakielto. En ole edes ajatellut että se olisi laiton. Mihin laittomuus perustuisi?

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.5.22 22:50:23

Yksikkö on auki 24/7, mutta Fysio- ja toimintaterapeutit työskentelevät ma-pe aamuvuoroissa. Hoitajat toki kolmi vuorotyössä.

Onko tämmöinen lomakielto täysin laillista?

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.5.22 22:51:38

Lisäksi siis palkaton loma onnistuu myös minulle kaikkiin muihin ajankohtiin. Esimieheni erikseen aiemmin puhui, kuinka voin halutessani hakea palkatonta lomaa, mutta unohti kertoa näistä lomakielloista..

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.5.22 22:53:55

"Olisiko tuo siksi, että on tullut kinaa ko päivien lomista aiemmin? Laillistahan tuo ei ole."

Mikähän laki tekee tuon laittomaksi? Työntekijää pitää kuulla, mutta työnantajalla on oikeus päättää lomista ja jos työnantaja päättää, ettei joulukuussa lomaile kukaan, niin ihan laillista se on. Olkoonkin kuinka v:maista tahansa.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Miettii 
Päivämäärä:   23.5.22 22:56:18

Oletteko siis lomakiellon aikaan töissä normaalisti ja saatte pyhiltä vähintään tuplakorvaukset? Kuka edes tulee asiakkaaksi esim. aattona jonnekin fysioterapeutille? Minä en ainakaan menisi, vaikka silloin olisi ainoa vapaa aika. Vai onko tämä työpaikka jonkun sairaalan yhteydessä?

Eikai tuossa juuri muuta mahdollisuutta ole, kuin että voi lähteä heti töiden jälkeen perjantaina reissuun ja olla viikonlopun, mahdollisesti pitkän viikonlopun sukuloimassa, koko viikkoa ei voi. Onnistuuko lentäminen kohteeseen?

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.5.22 22:57:14

Hae toista työtä, kyllä tuollaisessa paikassa jotain muutakin mätää on

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.5.22 22:59:39

Kyllä väittäisin, että lomakiellolle on oltava peruste. Esim puolustusvoimat voi määritellä lomakiellon tietyistäs syistä. Sairaalatkin varmasti pandemian tms takia, mutta se, ettäon käytänne jatkuvasti, ettei kukaan pidä lomaa aikana x ei voi olla laillinen. Mitäs jos joku päättäisi, että heinäkuussa on lomakielto tästä lähtien maailman tappiin. Kuinka moni jäisi töihin ja jokin peruste kiellolle on oltava.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.5.22 23:05:17

Pyhävapaat on eri asia kuin loma :D

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.5.22 23:05:34

Googlailin huvikseni lomakieltoa ja tällaisesta pysyvästä lomakielto-käytänteestä ei löydy yhtään mitään tietoa miltään sivustolta. Aloittajana ottaisin yhteyttä liittoon, sillä noinhan tuo ei voi olla.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.5.22 23:06:33

.., ei tässä ole pyhistä kukaan puhunut. Luepa nyt viestit ajatuksella uudelleen.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.5.22 23:10:43

Täytyy huomenna olla yhteydessä liittoon ja pääluottamusmieheen.

Pyhiä ei siis toki olla töissä, mutta välipäivien ajalle ei ole mahdollista saada lomaa.

Viime vuonna tämä lomakielto oli 6.-26.12., tänä vuonna 19.12.-8.1.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   23.5.22 23:10:44

Oli meilläkin ennen "lomakielto". Riippui aina miten pyhät asettui ja miten listat vaihtui. Nyt muutamana vuonna ollut lupa että kaksi saa olla lomalla myös joululistalla vuorollaan. Muutamia päiviä lähinnä. Mitään palkattomia tai saldovapaita ei saa vain rehellisiä lomapäiviä jos vuorosi on ja talvilomaa tienattu. Eli meillä olisit joulun töissä.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.5.22 23:11:09

Työnantajalla on direktio-oikeus eli ihan ilman mitään erillistä lakia ta voi päättää, ettei lomia anneta ajalla xx-yy. Kurjaa jos se aika sattuu juuri joulun kohdalle mutta ei millään tavalla laitonta.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Farmaseutti 
Päivämäärä:   23.5.22 23:13:55

Apteekeissa joulun välipäivät ovat vuoden vilkkaimmat päivät, silloin ei kukaan lomaile. En koskaan ole ajatellut että tässä olisi mitään ongelmaa saati laitonta :D

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.5.22 23:16:04

Farmaseutti: olin minäkin aiemmin kaupan alalla, jossa toki töissä oltiin mukisematta myös välipäivinä. Nyt kuitenkin fysioterapeuttina olen elänyt uskossa, että taistelut lomista esimerkiksi välipäivinä olisivat takanapäin mutta näköjään onkin entistä vaikeampaa..

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.5.22 23:25:55

Siis kaupan alalla oltiin mukisematta töissä mutta taisteltiin kumminkin?

Ehkä nykyinen työnantajasi nimenomaan haluaa välttää sen taistelun ja olla tasapuolinen, jos yhdelle annetaan palkatonta välipäiviksi niin miksei muille? Moni tykkäisi varmaan viettää joulun välipäivät vapaalla kun ovat palkan puolesta tavan arkipäiviä.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.5.22 23:27:09

No tarkoitin lähinnä tuolla taistelulla sitä että oli itsellä ajatus ettei tarvitse enää murehtia sitä että välipäivät menee töissä. Ja koska olin 10 vuotta kaupanalalla niin sattui myös vuosia kun sain nuo vapaaksi, kun kiertävästi meni.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: BB 
Päivämäärä:   23.5.22 23:32:33

Etsisin muuta työtä. Ahdistava ajatus, ettei ikinä koskaan pääsisi jouluksi kotiin (tai muualle, missä perhe kokoontuu).

  Re: Lomakielto

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   24.5.22 06:17:47

Ei meilläkään saa lomapäiviä joulun yhteyteen, ei palkallisia eikä palkattomia. Pyhät ollaan toki vapaalla, päivystäjää ja roskalenkkiläisiä lukuunottamatta.

Ärsyttävää, mutta elämä on.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.22 06:22:38

Tuollaiset sovitaan jo työhaastettelussa, jos on joku ns. ehdoton lomatoive johon halutaan sitä vapaata vaikkei edes lomia ole vielä kertynyt. Eli jos nyt aloittaja vaihdat työpaikkaa niin sovi ihan kirjallisesti tuo joulun pitkä lomatoive, koska sillä kävelet niin monen vanhan vakkarin yli että ei kannata luottaa mihinkään "kyllä se varmaan järjestyy, katellaan".

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   24.5.22 06:41:28

Meillä on vuosia ollut kotihoidossa sama systeemi, tuohon 3 viikon listaan jossa joulunpyhät ovat, ei kukaan saa lomia. Ei ole väkeä vaan riittävästi kun siinä on ne pyhävapaatkin.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   24.5.22 06:45:57

Mä vaihtaisin työpaikkaa.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: mj 
Päivämäärä:   24.5.22 06:53:48

Onko tuo laillista? Kyse on siitä, että työntekijöitä on kohdeltava tasapuolisesti ja jos saman työnantajan kaikilla työntekijöillä ei ole sama, niin sitten ei ole laillista.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   24.5.22 07:30:10

No niin.
Jos aloittaja saa tänä vuonna välipäivät vapaaksi, ja vaatii niitä vapaaksi samalla perusteella seuraavana vuonna. Ja sitä seuraavana jne.

Hyvin ymmärrän työnantajaa tässä, kun pitää katsoa vähän pidemmälle kuin yhtä vuotta.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   24.5.22 07:35:02

".., ei tässä ole pyhistä kukaan puhunut. Luepa nyt viestit ajatuksella uudelleen."

Luepa itse, kyllä täällä oli jo pyhät ja lomat illoisesti sekaisin ainakin yhdellä kirjoittajalla, ei kuitenkaan aloittajalla.

"Googlailin huvikseni lomakieltoa ja tällaisesta pysyvästä lomakielto-käytänteestä ei löydy yhtään mitään tietoa miltään sivustolta. Aloittajana ottaisin yhteyttä liittoon, sillä noinhan tuo ei voi olla."

Et löytänyt, koska mitään ongelmaa ei ole. Työnantajalla ei ole mitään lakisääteistä pakkoa myöntää lomaa joulun välipäiville tai heinäkuun kolmannelle viikolle oli se työntekijlle kuinka tärkeää tahansa. Ei siihen tarvita erillistä lomakieltoa vaan direktio-oikeuden perusteella lomaa ei ko. ajankohdalle tarvitse myöntää. Perusteluna mm. töiden järjestelyt jo yksistään oikeuttaa siihen, että lomia ei joinain aikoina voi pitää.

"Onko tuo laillista? Kyse on siitä, että työntekijöitä on kohdeltava tasapuolisesti ja jos saman työnantajan kaikilla työntekijöillä ei ole sama, niin sitten ei ole laillista."

Tasapuolinen kohtelu ei tarkoita sitä, että kaikki asiat esim. eri osastojen välillä toimii tasan samalla tavalla. Hyvin voi olla tilanteita, joissa töihin tarvitaan ryhmä xx joulun välipäivinä, mutta ryhmä yy saa tai joutuu olemaan lomalla siinä.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   24.5.22 07:59:31

Täysin normaali käytäntö terveydenhuoltoalalla. Eikä mitenkään laiton. Ei työntekijä voi olla lomalla silloin kuin haluaa.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Pipa 
Päivämäärä:   24.5.22 08:17:02

Ja ei voi varsinkaan olettaa että uutena työntekijänä saisi edes ne välipäivät vapaaksi.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   24.5.22 08:17:05

Mun entissä työpaikassa kukaan ei saanut pitää lomia, palkallisia tai palkattomia, joulunpyhinä, koulujen hiihtolomaviikoilla, pääsiäisviikoilla, juhannusviikolla ja syksyllä koulujen syyslomaviikolla. Yksinkertaisesti siksi että nuo ajankohdat oli kaikista kiireisimpiä aikoja töissä, muutamalle päivälle osaavan tekijän saanti hankalaa ja oli työnantaja kertakaikkiaan kyllästynyt kun porukka oli narissut, marissut ja suunnilleen tapellut siitä kuka saa pitää talviloman hiihtolomalla. Työpaikassa jossa on monta perheellistä ja kaikkien on omasta mielestään ihan pakko saada loma juuri kiireisimpään aikaan ja esim.vuorovuodet ei kelpaa on ainoa vaihtoehto se ettei kukaan lomaile viikoilla X-Y.

Aloittajan työpaikalla on varmasti ollut sama tilanne että iso osa on halunnut lomaa välipäiviksi ihan samasta syystä, mikään ratkaisu ei ole kelvannut kaikille ja on aiheuttanut kränää työyhteisössä ja työnantaja on ottanut linjan että kukaan ei saa jouluksi lomaa.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: merituuli 
Päivämäärä:   24.5.22 08:28:25

Sama edessä joskus ettei joulusin pääse enää sukuloimaan. Itseäni ei ehkä niin haittaa, muutenkin koen rasittavaksi joulun vieton. Lapsiperheelliseksi vaan tulossa niin mies varmaan käy lasten kanssa ilman minua joulun riennoissa.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Kukkamulta 
Päivämäärä:   24.5.22 08:32:51

Ei tuo ole lomakielto, se on työntekijöiden suussa syntynyt sanonta. Lomakielto tarkoittaa, että poikkeustilanteen takia sovittuja lomia voidaan siirtää ja uusia ei myönnetä. Teillä on vain aika, jolle ei myönnetä lomia.

Työnantaja voi määrätä loman ajankohdan. On aika luksusta, jos saa itse toivoa ja varsinkin jos se toteutuu. Monilla aloilla on kiertävästi loma, viime vuonna jos oli toukokuussa, tänä vuonna kesäkuussa ja parin vuoden päästä sattuu syyskuu.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.22 08:34:40

Aiemmassa työssä, jossa olin 10 vuotta en saanut ikinä joulun välipäiviä tai mitään muitakaan pyhien yhteyteen liittyviä kuten helatorstain jälkeinen perjantai vapaaksi. Koska ne oli tosi kiireisiä päiviä. Nykyisessä työssä taas vapaita voi pyytää milloin vain, mutta hyvin usein olen esim. koko pääsiäisen töissä. Ei haittaa yhtään, saa pyhälisiä.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.5.22 09:07:32

Omasta mielestäni taas tuollainen yleinen kielto on pelkkää kyykyttämistä silloin, jos kyseessä on pieni yksikkö, jossa työntekijät voivat sopia asioista myös keskenään. Jos esimerkiksi aloittajan työkavereiden perheet ovat lähellä, he saattaisivat ymmärtää hyvin, ja olla töissä ne välipäivät esimerkiksi siitä hyvästä, että aloittaja ei lomailisi heinäkuussa.

Tässä on yksi iso syy siihen, miksi olisi vaikea palata yksinyrittäjyydestä palkkatöihin. Sen ymmärrän, että aina ei jokainen vapaatoive onnistu pakottavista syistä. Työntekijöiden toiveiden pitäisi kuitenkin olla ensisijaisia, eikä niitä varsinkaan saa jättää huomioimatta koska esimies "ei jaksa ja ehdi". Tämä on yksi syy siihen, miksi työelämä kuormittaa niin paljon, kun töistä käsin yritetään kontrolloida ihmisen kaikkea muutakin elämää. Myös tarpeettomasti.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.5.22 09:12:03

Vaihda työpaikkaa tai ota saikkua.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Lompsis 
Päivämäärä:   24.5.22 09:56:16

Ei meilläkään teleoperaattorin aspassa ollut mitään mahdollisuuksia pitää lomia joulun aikoihin. En pidä asiaa mitenkään ihmeellisenä.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.5.22 09:57:50

Olisko työnantaja kyllästynyt lomien sumplimiseen ja päättänyt, ettei kukaan ole lomalla jouluna?
Olen ollut työpaikassa, jossa oli kiertävät listat ja SILTI aina oli tyyppejä, jotka nurisivat kun joutuivat töihin vaikka olivat juuri edellisvuonna olleet vapaalla.
Samoin viikko 8. Mulle oli aivan sama, jouluna oli kaikkein hiljaisin aika, mielelläni menin töihin selailemaan nettiä ja vastaamaan pariin hassuun puheluun.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.5.22 10:19:04

No meillä pääsäntöisesti kukaan ei voi pitää lomia kesä-heinäkuussa, vaan kesälomat on toukokuussa ja elo-syyskuussa.
Itse voin pitää pätkiä heinäkuussa, mutta en koskaan 4 viikkoa yhteen.
Sellaista se on elämä.
Kesä on pahinta sesonkia ja seisakkitöitä on ympäri pohjoismaita, asentajat painaa vielä kellon ympäri reissuhommissa.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.22 10:56:04

Miten olet fyssarina voinut luulla, että saat automaattisesti välipäivät vapaaksi? Ne ei ole pyhäpäiviä vaan ihan normaaleja arkipäiviä.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.5.22 11:03:40

Aloittajan tapauksessa ei kuitenkaan ole kyse siitä, että kaikkien tarvitsisi olla töissä juuri noina päivinä, vaan siitä, että laitetaan kielto, jottei asiasta jouduta keskustelemaan. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   24.5.22 11:11:54

Se kieltohan voi olla työntekijöidenkin toive. Useassa paikassa on niitä pomon suosikkeja tai saikuttajia/loman etkoilijoita tai jatkoilijoita saikulla. Tai heitä, joiden muisti ei pelaa huomautuksista huolimatta vuoden taakse. Ei noita saa muuten kuriin kuin tekemällä selvän kiellon. Osa myös hukannut oikeudentajun ja omatuntokin käy vajaalla. Hyvä esimies toki sanoo suoraan että et saa lomaa etkä myöskään hae saikkua mutta siinäpä sitten ollaan palaverissa kiusaamisesta.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.5.22 11:14:27

Ei tuossa tosiaan mitään laitonta ole. Työnantaja saa määrittää milloin työntekijät on lomalla. Kunhan kesällä tulee se oliko nyt 2vk että pitää saada putkeen lomailla.

Ja se on ihan normaalia, että talvilomat käytetään talvikaudella ja kesälomat kesällä. Ja jos aloittajan kanssa ei ole erikseen sovittu ylimääräisistä lomapäivistä, ei niitä olisi kuitenkaan vielä edes kertynyt talvelle.

Ei ole tosiaan mikään automaatio, että saa just ne päivät vapaaksi, jotka haluaa. Sellaista se on, kun on työelämässä. Itseäkin harmittaa, kun meillä on koko firma lomalla heinäkuun, kun itse olisin halunnut lomailla elokuun. Mutta minkäs teet kun työnantaja päättää että firma on kiinni heinäkuun.

Luultavasti aloittajan esimies on kyllästynyt vääntämään, että kuka saa tänä vuonna pitkän jouluvapaan. Sen kun varmasti haluaisi about kaikki. Helpompi sanoa, että kukaan ei saa.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   24.5.22 11:28:36

Siitä en tiedä onko itsessään lomakielto laiton, mutta sehän ei muuta faktaa ettei työnantajan tarvitse antaa lomaa. Eli vaikka riitauttaisit liiton avulla asian työnantajan kanssa ja sen jälkeen lomakielto poistuisi ja toivoisit lomaa, saa työnantaja kieltäytyä.

Jätä asia sikseen ja hae saikkua sillon. Kyllä nykyään saa saikkua millä vaan tavalla. Ei ole moraaalisesti oikein mutta ennemmin minä saikkua ottaisin kuin ottaisin lopputilin.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   24.5.22 12:09:39

..: ei siihen tarvita pienessäkään työyhteisössä kuin yksi minäminäminä vänkääjä joka itse haluaa olla lomilla aina välipäivät, hiihtoloman, heinäkuun ja kiukkuaa ja ei jousta pätkääkään niin työnantaja tekee tuon ratkaisun että kukaan ei saa lomaa noihin ajankohtiin.

Jos homma toimii sujuvasti ja työntekijät osaa itse sumplia niin silloin työnantajakin joustaa tiettyyn rajaan asti. Mutta aina on niitä jotka ei vaan tunnu tajuavan että jos yrityksen sesonki on esimerkiksi hiihtolomalla ei silloin saa lomaa vaikka kuinka perheen traditiona on viimeiset kymmenen vuotta ollut mennä hiihtolomalla Leville laskettelemaan. Tai jos jouluvapaat esim. sairaalassa kiertää ei yksi voi kiukutella että heidän perheen joulunvietto on tärkeämpi kuin muiden ja siksi hänen pitää aina saada joulut vapaaksi.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   24.5.22 12:22:17

Mä olen leipomossa töissä. Ei meillä saa jouluna eikä pääsiäisenä välipäiviä vapaaksi. Tavaraa menee silloin paljon.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.22 12:40:51

Fyssareilla joulun välipäivät tuskin ovat vuoden ruuhkaisinta aikaa? On päivänselvää, että jokaisella alalla pyritään olemaan maksimikapasiteetilla töissä silloin kun on sen alan ruuhka-aika, mutta fyssareilla se ajankohta tuskin on joulu. Joten moinen kielto on lähinnä työntekijöiden alistavaa kohtelua, kuin perusteltua. Mikä on se syy, miksei joulun aikaan voisi olla kiertävät loma-ajat? Ensimmäinen ryhmä lomailisi ennen jouluaattoa, toinen ryhmä välipäivät ja kolmas sen jälkeen.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.5.22 12:54:17

"..: ei siihen tarvita pienessäkään työyhteisössä kuin yksi minäminäminä vänkääjä joka itse haluaa olla lomilla aina välipäivät, hiihtoloman, heinäkuun ja kiukkuaa ja ei jousta pätkääkään niin työnantaja tekee tuon ratkaisun että kukaan ei saa lomaa noihin ajankohtiin."

Mutta eihän sillä ole mitään väliä, mitä se yksi haluaa, koska jos useampi haluaa eikä voi joustaa jostain tietystä ajankohdasta, niin sitten vuorotellaan. Ja niiden toiveiden määrääkin voi rajoittaa. Siihen, että koko työporukkaa kohdellaan kuin jotain päiväkotiryhmää, ei ole mitään muuta syytä kuin huono johtaminen. Ja se kyllä varmasti äkkiä karkottaakin ne hyvät työntekijät, jolloin jäljelle tosiaan saattaa jäädäkin vain niitä, jotka eivät ymmärrä normaalia puhetta ja perusteluita.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   24.5.22 13:01:49

Ei kielto ole alistamista tai kyykytystä jos työnantaja ei jaksa kuunnella vänkäystä siitä kuka saa tiettynä ajankohtana olla vapaalla. Jos omassa työpaikassa lomien ja vapaiden sopiminen on sujuvaa ei se sitä ole jokapaikassa kun siihen ei tosiaan tarvita kuin se yksi vänkääjä jonka toiveet pitäisi olla aina ensimmäisenä ja kaikkien muiden pitää joustaa.

Jos esimerkiksi kesälomat menee vuodesta toiseen tappeluksi niin ainoa ratkaisu on se että sitten lomat kiertää eikä omia toiveita voi esittää.

Mistä me tiedetään jos aloittajan työpaikalla on tilanne että kaikki muutkin on halunneet ne joulun välipäivät vapaiksi, niitä on joskus saanut ja se on aiheuttanut riitoja työyhteisössä kun joku aina kokee että häntä syrjittiin. Työnantaja on sitten tehnyt päätöksen että kukaan ei saa välipäiviksi vapaata kun kerran se on noin vaikeaa.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: nnm 
Päivämäärä:   24.5.22 13:09:10

"Aloittajan tapauksessa ei kuitenkaan ole kyse siitä, että kaikkien tarvitsisi olla töissä juuri noina päivinä, vaan siitä, että laitetaan kielto, jottei asiasta jouduta keskustelemaan. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa."

Välipäivinä voi olla myös kiirettä kun useilla ihmisillä on vapaata ja aikaa käydä silloin joten silloin kaikki työntekijät tarvitaan. Tässähän oli nimenomaan kyse välipäivistä eikä itse joulusta.

"Mikä on se syy, miksei joulun aikaan voisi olla kiertävät loma-ajat? Ensimmäinen ryhmä lomailisi ennen jouluaattoa, toinen ryhmä välipäivät ja kolmas sen jälkeen"

Ei kaikki halua tuhlata talvilomaansa joulunaikaan.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Mmmmmmmm 
Päivämäärä:   24.5.22 13:10:10

“ Aloittajan tapauksessa ei kuitenkaan ole kyse siitä, että kaikkien tarvitsisi olla töissä juuri noina päivinä, vaan siitä, että laitetaan kielto, jottei asiasta jouduta keskustelemaan. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa.”

Eli sinun mielestäsi olisi parempi että ei puhuta kiellosta, odotetaan että työntekijä pistää toiveen vapaasta ja sitten vaan listassa ei ole vapaata. Minusta paljon reilumpaa on kertoa työntekijälle jo etukäteen ettei joulun aikana saa lomaa.

Jos haluaa ehdottomasti lomaa tiettynä aikana, täytyy etsiä sellainen työpaikka joka on kiinni kyseisenä aikana. Muuten pitää aina ottaa huomioon se että työpaikalla on muitakin jotka haluavat lomaa samaan aikaan eli ei voi olettaa automaationa saavansa vapaata tiettynä aikana.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   24.5.22 13:17:14

..: joo, vuorotteluksi se tietenkin menee kuten tuossa edellisessä viestissä kirjoitin. Kun kaikki ei voi olla yhtäaikaa lomalla mutta kaikki tahtoo kuitenkin sen heinäkuun on vuoroteltava MUTTA sitten on niitä ihmisiä jotka silti käyttäytyy kuin päiväkoti- ikäinen ipana kiukutellen ja murjottaen kun ei saa lomaa heinäkuuksi joka vuosi. Fiksu aikuinen ymmärtää että tänä vuonna olen lomalla toukokuussa, ensi vuonna kesäkuussa, sitten heinäkuussa, sitten elokuussa ja sitten syyskuussa ennenkuin kierros alkaa alusta eikä kiukkua työkavereille, pomolle ja suunnilleen siivoojalle siitä että mutkun mä haluuuuuun heinäkuussa olla lomalla joka vuosi.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Js 
Päivämäärä:   24.5.22 14:13:47

Vältetään akkojen riidat ja kaunat kun kukaan ei saa välipäivälomia. Naisten kateus ja selkäänpuukotus suuri syy esim hoitoalan työilmapiiriongelmiin.
Työt jäävät hoitamatta kun kytätään toisia.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.22 14:23:50

nnm: Ei tuon tarvitse olla pakko, vaan oikeus. Jokainen joka haluaa pitää joulun aikana lomaa, pitää sitä oman ryhmänsä mukaisena ajankohtana. Jos ei halua joululomaa, ei pidä. So simple.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Paksi 
Päivämäärä:   24.5.22 14:29:10

"Mun entissä työpaikassa kukaan ei saanut pitää lomia, palkallisia tai palkattomia, joulunpyhinä, koulujen hiihtolomaviikoilla, pääsiäisviikoilla, juhannusviikolla ja syksyllä koulujen syyslomaviikolla."

Wau, teillä ei sitten varmaan ollut yhtäkään perheellistä ihmistä töissä. Tai sitten pelkästään sellaisia perheellisiä, joilla oli hiton hyvät tukiverkot, jonne työntää lapset koulujen ollessa kiinni.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: ............. 
Päivämäärä:   24.5.22 14:39:47

LähettäjäPaksi

Päivämäärä24.5.22 14:29:10

"Mun entissä työpaikassa kukaan ei saanut pitää lomia, palkallisia tai palkattomia, joulunpyhinä, koulujen hiihtolomaviikoilla, pääsiäisviikoilla, juhannusviikolla ja syksyllä koulujen syyslomaviikolla."

Wau, teillä ei sitten varmaan ollut yhtäkään perheellistä ihmistä töissä. Tai sitten pelkästään sellaisia perheellisiä, joilla oli hiton hyvät tukiverkot, jonne työntää lapset koulujen ollessa kiinni.

Monessa työssä nämä ovat se suurin sesonki. Näillä kerätään firmalle sitä rahaa, millä maksetaan palkat silloin hiljaisempinakin aikoina. Se on harmillista, ettei osu yksiin yhteiskunnan lomanormin kanssa. Ei siinä yrittäjä voi miettiä sitä yksittäistä työntekijää, vaan on mietittävä sitä firmaa ja sen kannattavuutta.

Töitä on erilaisia. Minulla on aina lomaa heinäkuu ja viikko 8. Samoin joulun aikaan laitetaan projektit kiinni. Näiden aikojen ulkopuolelle on vaikea sumplia pidempää lomapätkää.

Iso osa työnantajista varmasti koittaa sumplia lomia työntekijöiden toiveiden mukaan. Se ei kuitenkaan aina onnistu. Kuitenkin ykkösasia on, että hommat pyörii. Sitten niissä raameissa mitä jää, koitetaan saada kaikki niin tyytyväiseksi kuin mahdollista. Harva varmasti tekee kiusaa tahallaan työntekijöille, vaikka harmillisesti joku tämmöinenkin sekaan ihan varmasti mahtuu, useimmissa työpaikoissa on perusteltu syy siihen, ettei kaikki lomatoiveet mene läpi. Itsekin olen esimiesuralla joutunut paljon lomatoiveita hylkäämään. Eniten joulun ajalta. Tuntuu joka kerta yhtä kurjalta, kun jonkun toive ei mene läpi. Ja kurja on kuulla aina, että miten tämä vaikuttaa työntekijöiden siviilielämään. Tahallaan ja ilkeytyä en ole lomatoiveita koskaan kieltänyt, mutta kyllä moni ottaa sen hyvin henkilökohtaisesti.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   24.5.22 15:42:03

Paksi: itseasiassa olin pitkään ainoa lapseton koko puljussa. Muilla oli lapsia 1-16v. ikähaarukalla, pomolla itsellään kaksi lasta. Ja ihme ja kumma, maailmassa ON ihmisiä joilla on tukiverkostot kuten puoliso joka voi pitää loman hiihtolomalla, isovanhemmat jotka voi katsoa lapsia(ei koululaisia tarvitse vuosikausia hiihtolomilla vahtia...).

Oikeasti on paljonkin aloja joissa sesonkiaikana ei kertakaikkiaan voida lomailla. Aihetta sivuten muutamakin kaveri joiden ammatissa sesonkiaika on erityisesti kesä-heinäkuu ja joka vuosi päiväkodin kanssa väännetään siitä eikö lapset voisi olla erityisesti heinäkuun pois hoidosta eikä sitten loka-marraskuussa kun vanhemmat on lomalla.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   24.5.22 15:45:46

Sos.- ja terveydenhoitoalalla aivan yleistä, että jouluna on lomakielto.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   24.5.22 15:53:55

Pisterivi: noinhan se on että kaikkien toiveita ei aina voi toteuttaa. Mun nykyisellä työpaikalla esimerkiksi on tietyt ihmiset jotka ei voi olla yhtäaikaa lomalla koska toinen on toisen loma-ajan tuuraaja. Esimerkiksi autonkuljettaja ja tuotannon työntekijä X ei voi lomailla samaan aikaan koska X hyppää autokuskiksi kun vakikuski on lomalla. Tai minä ja tietty työntekijä ei voida lomailla samaan aikaan koska minä tuuraan tuon tietyn lomat.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.22 16:25:42

Aloittaja täällä;
Ymmärrän kyllä täysin, että kaikki ei voi olla samaan aikaan lomalla ja pitää olla tasapuolinen jne. Sitä en ymmärrä, että pistetään lomakielto, jotta kukaan ei voi olla lomalla.
Työskentelen fyssarina kuntoutus yksikössä ja joulu on hiljaisinta aikaa täällä, koska joulun aikaan suurinosa omaisista haluaa läheiset kotiinsa. Meitä on kaksi fyssaria ja saamme muuten vapaasti päättää lomamme keskenään, kunhan emme ole samaan aikaan poissa. Ja tämä toinen ft sanoi olevansa mielellään välipäivät töissä, jotta voisin olla lomalla. Mutta sitten selvisi tämä saamarin lomakielto, joka vesitti koko homman.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   24.5.22 16:59:48

Jaa, meillä kunta-alalla oikein pyydetään, että pitäkää välipäivät lomapäivinä. On hiljaista, osastot on sulussa, leikkaussalit vähennetty minimiin, vain päivystykset hoidetaan.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Merituuli 
Päivämäärä:   24.5.22 17:18:24

Tuskin te kaikki tyhjä panttina töissä tuolloin olette eli osalla varmasti vapaita osuu joulun kohdille. Jos saatte vuoroja vaihdella niin sen avulla voisit järkätä itsellesi jouluvapaita niin, että pääset reissuun.
Työvuoro suunnittelijalle voit myös toiveita esittää

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.22 17:39:24

Merituuli; fyssarit olemme ma-pe töissä, eli ei osu mitään muita vapaita sinne kuin normi vkloput ja pyhät.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Merituuli 
Päivämäärä:   24.5.22 17:46:04

Onpa harmi. Oot kuitenkin ajoissa tiedostanut tilanteen niin mahdollisuus kysellä ja ettiä joustavampaa työpaikkaa jos eivät lomia yhtään myönnä :(

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.22 20:11:01

Joo onneksi tämä tuli esille nyt eikä esimerkiksi lokakuussa.. nyt aikaa yrittää löytää uusi työ ja vaikkei sitten ekana vuonna onnistuisi, mutta että tietäisi että on edes tulevaisuudessa mahdollista…

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   24.5.22 22:38:09

Js ei oo ilmeisesti ikinä ollut ukkovaltaisilla aloilla. Samanlailla ne miehet riitelee lomista ja kadehtii toisiaan.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   25.5.22 05:47:43

Meilläkin on vuodessa kaksi kahden viikon lomakieltopätkää. Silloin kaikki tarvitaan töihin. On tietysti harmi, että ne toiset 2 viikkoa on just heinäkuussa.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 07:06:51

Itse olen myös fyssari eivätkä hoitohenkilökunnan lomaohjeet koske minua. Käytännössä saan pitää lomani koska haluan, lähinnä ilmoitusluontoinen asia esimiehelle.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 08:48:51

Meillä on sesongin takia 4 kk:n jakso vuodessa, johon lomia ei käytännössä myönnetä. Se ei ole mikään ongelma, koska syy on täysin työruuhkasta johtuva ja loppujen 8 kuukauden aikana loman saa käytännössä ilmoittamalla. Perusteltu syy on helppo hyväksyä.

Ap:n tapauksessa lomien estämiselle taas ei ole mitään perusteita, päinvastoin. Työnantajan olisi järkevämpi keskittää työntekijöidensä läsnäolo kiireisimmille jaksoille.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   25.5.22 14:27:34

Mitä lomaa aloittaja pitäisit, koska eihän sulle ole vielä kertynyt talvilomaakaan?

Tulevana jouluna pyhät on niin, että ei ole montaa vapaata, mutta joku muu joulu taas on kaikki pyhät arkena, niin tulee pitkät vapaat. Voithan sä aloittaja nyt lähteä perjantaina heti töiden jälkeen ja maanantaina takaisin, parempihan sekin kuin ei mitään?

Mä olen ihan tavallinen toimistotyöläinen enkä ikinä ole välipäiviä lomalla. Mikä loma silloin edes olisi? Olen helmikuun lopussa talvilomalla viikon ja kesällä kesälomalla neljä viikkoa.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.5.22 15:04:04

Mitäpä jos kysyisit esimieheltä etkä vaan sokeana usko kollegaa.
Sehän voi olla ettei se koske teitä fyssareita.
Esitä ja perustele asiasi pomolle ja kerro että olet jo kysynyt toiselta fyssarilta että hän on mielellään välipäivät töissä.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.5.22 15:27:36

Aloittajahan oli jo varmistanut asian esimieheltä, lukee aloituksessa. Eikä ilmeisesti tosiaan ole kyse siitä, että olisi pakko olla töissä, vaan työpaikan periaatteesta. Ja voihan sitä pitää palkatonta, jos ei ole kertynyt lomia, kyllä työpaikkaa vaihtavakin lomia tarvitsee.

  Re: Lomakielto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 18:53:01

Sohvapöytä, kyllä palkattomia lomia voi pitää koska vain, kun ne kerran työnantajalle sopivat. Paitsi jouluna, tuossa työpaikassa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.