Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.5.22 09:51:21

A: teetkö vuorotyötä, joissa napsahtaa välillä sunnuntainakki?
B: olisiko sinusta hyvä, että sunnuntailisät poistettaisiin?
C: tekisitkö sunnuntaityötä samalla palkalla kuin muut päivät?

Omat:

A:En
B:Ei
C:En

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   22.5.22 09:54:18

A. Kyllä
B. Ei
C. En

Kaupan ala, jopa kolmasosa palkasta saattaa koostua lisistä, sunnuntailisä suurimpana.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Mes 
Päivämäärä:   22.5.22 09:59:01

A. Kyllä
B. Ei
C. En

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.5.22 10:01:58

kyllä
en
ei

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: tuatnoinikkään 
Päivämäärä:   22.5.22 10:07:26

A EI
B EI
C EI

Vastailin toiseenkin topikkiin. Lisään vielä, että mitä iloa perheelliselle, parisuhteessa olevalle tai kelle tahansa on viikolle osuvista vapaista kun kaikki muut ovat silloin töissä/koulussa. Milloin vietetään yhteistä aikaa?

Joskus mietityttää miten esimerkiksi isojen 24/7 avoinna olevien markettien työntekijät järjestävät elämänsä. Muista miten hankalaa oli sumplia elämä ja tapaamiset joskus parikymppisenä kun olin marketissa töissä. Eikä siihen aikaan olleet kaupat auki sunnuntaisin, lauantaisin tais kaupat mennä klo 18 kiinni viimeistään.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.5.22 10:15:17

Kyllä
Ei
En

Pitäisi sen sijaan muuttaa sunnuntailisä viikonloppulisäksi, joka olisi molempinapäivinä +50%

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   22.5.22 10:15:48

A. Kyllä
B. Ei
C. Ei

Meillä vuorolistat yritetään suunnitella niin, ettei tarvitsisi olla "puolikasta viikonloppua" töissä vaan oltaisiin sekä lauantai että sunnuntai ja viikolla olisi sitten kaksi vapaata peräkkäin. Ajattelen, että kun kerran koko viikonloppu pitää uhrata töille, niin kyllä siitä pitää myös saada kunnollinen korvaus. Aika monet ystävien tapaamiset, juhlat ja muut tapahtumat olen joutunut ohittamaan, kun viikonloppunakki on napsahtanut.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   22.5.22 10:32:20

A) ei
B) ei
C) vuorotyössä en, mutta käytännössä nyt teen joskus sunnuntaisin jonkun tunnin töitä ihan samalla palkalla kuin muinakin päivinä.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.5.22 10:34:05

A: teetkö vuorotyötä, joissa napsahtaa välillä sunnuntainakki? En tee vuorotyötä, mutta joskus tulee viikonlopputöitä
B: olisiko sinusta hyvä, että sunnuntailisät poistettaisiin? Työllisyyden näkökulmasta kyllä, mutta sen pitäisi näkyä palkassa jotenkin muuten
C: tekisitkö sunnuntaityötä samalla palkalla kuin muut päivät? Ks. edellinen

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.5.22 10:36:48

no tämäpä auttaisi taas oikein positiivisesti hoitajapulaan kun sunnuntailisät poistettaisiin

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: merituuli 
Päivämäärä:   22.5.22 11:50:17

A: kyllä
B: jos tasapainottuu lisä lauantaille, niin joo
C: en

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.5.22 11:53:30

Kyllä
Ei
Ei. Minulla on toisaalta käytössä tunteja, jotka saan tehdä milloin vaan, ja joskus teen niitä sunnuntaisin. Palkkana on tällöin ihan normaali arkipäivän palkka, mutta koska valitsen ajan itse, niin teen silloin kun itselleni hyvä.

Meillä ollaan töissä koko viikonloppu silloin kun ollaan, ja perättäisiä vapaapäiviä tulee hyvin.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   22.5.22 11:59:14

A) 2/3 viikonlopuista töissä
B) Ei todellakaan
C) Jos vain suinkin voisin välttää, en.

Olisihan se mukava vaikka käydä perheen ja ystävien kanssa terassilla syömässä eikä hikoilla kumiviitta päällä, kumpparit jalassa ja nykyään vielä maski päässä esmes vanhusten lauantaisaunassa... "Ei, äiti ei nyt voi kun menen töihin" on hyvin tuttu sanonta meillä.
Ellei lisiä olisi, voisin kuvitella että käteen jäävä kk palkkani olisi jotain 1400-1500e. Tekemällä nuo pyhät ja hitosti yövuoroja (keskimäärin 4-8 per 3vkoa ) saan käteen jäävän tilin nostettua ~2000e/kk.
Ja tokihan vihreille sitten sopii myös, että eduskunta ja kaikki muutkin tekevät töitä ympäri viikkoa, poistetaan sitten kaikki pyhät ja viikonloput samalla jos kerran aletaan. Ei meille viikonloppuisin töitä tekeville muutenkaan enää ole arkipäivillä ja viikonlopuilla mitään eroa...

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.5.22 12:49:55

A: Kyllä, tavallaan
B: ei
C: en

Omalla työpaikallani tarvitsee joskus tehdä jotain ylitöinä. On vaikeaa saada riittävästi halukkaita kasaan, että hommat tulisivat hoidetuksi. Siksi työnantaja järjestää ylityöt sunnuntaina, jolloin halukkaista on ylitarjontaa. :D

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.5.22 13:07:11

A: Kyllä
B: Ei
C: En

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.5.22 13:17:05

En
Ei
En

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   22.5.22 15:49:43

Kyllä
Ei
En

"Tekemällä nuo pyhät ja hitosti yövuoroja (keskimäärin 4-8 per 3vkoa )" Eihän toi edes ole paljoa yövuoroa, itse teen 9 vuoroa/3vko plus ylityöt. Ja mulla on 12-16h vuoroja, siitä ihmettelin kun itselle 3 viikon periodissa on yksi viikko jossa vain yksi vuoro, eihän tuo ole yhtään mitään jos vuorot on 8-10h.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   22.5.22 16:11:32

A: teen
B: ei
C: en

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   22.5.22 16:24:53

Kyllä, ei ja en todellakaan.

Onnea vihreiden yritykselle

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.5.22 16:30:03

A: teetkö vuorotyötä, joissa napsahtaa välillä sunnuntainakki?
Kyllä, kolme sunnuntaita kuukaudessa, yksi vapaa.

B: olisiko sinusta hyvä, että sunnuntailisät poistettaisiin?
En saa työstäni sunnuntailisää joten ihan sama omalla kohdallani.

C: tekisitkö sunnuntaityötä samalla palkalla kuin muut päivät?
Tekisin koska teen jo nyt. Olen työajaton työntekijä ja on kiinteä kk-palkka.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   22.5.22 16:48:13

A: en enää, mutta olen tehnyt työtä, jossa vähintään 2 viikonloppua/kk töitä + lisäksi jompi kumpi päivä joka toinen kk

B: ei

C: en tekisi, vaikka muuten ei olisi ongelma viikonloppuna töissä ollakaan. Korvaus siitä pitää kuitenkin olla kohdillaan.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.5.22 16:56:21

Tuo on tuplapiste aivan eri asia. Teen minäkin usein sunnuntaita tunti tunnista, jos muuten ei aina riitä.
Kuitenkin pääsääntöisesti työaikani on arkisin ja palkka on riittävä.

Monilla vuorotyöajoilla palkka on surkea ja se palkka tuleekin enimmäkseen lisistä ja yötä ja sunnuntaita tehdään viikottain, ei joskus.

Olen kirjanpitäjä.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   22.5.22 17:43:27

Miksi kysytään juuri vuorotyöstä? Tuleehan sunnuntailisää muillekin kuin vuorotyöläisille.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: club 
Päivämäärä:   22.5.22 17:59:34

Mä sulkisin kaupat/ravintolat/muut viihdykkeet lauantaiksi ja sunnuntaiksi, loppuisi sitten rutina

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.5.22 18:00:53

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/dce492f5-eb0f-42dd-b0cd-79631a337a53

Vihreät päätti, ettei ehdotakaan sunnuntain tuplapalkan poistoa tavoiteohjelmassaan

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.5.22 18:16:04

"Mä sulkisin kaupat/ravintolat/muut viihdykkeet lauantaiksi ja sunnuntaiksi, loppuisi sitten rutina."

Silloinhan vasta rutistaisiin, kun 8-16 työntekijöillä ei olisi vapaa-aikana mitään mukavaa tekemistä.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   22.5.22 18:26:05

"Joskus mietityttää miten esimerkiksi isojen 24/7 avoinna olevien markettien työntekijät järjestävät elämänsä. "

Hankalasti. Ongelmaa vielä pahentaa jatkuvat yhden päivän vapaat. Mihinkään et koskaan pääse lähtemään, ketään et jaksa nähdä kun olet niin väsynyt ja perheen keskenkin yhteinen aika on vähissä.

A:Kyllä
B:Ei
C:En

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.5.22 18:30:03

"Miksi kysytään juuri vuorotyöstä? Tuleehan sunnuntailisää muillekin kuin vuorotyöläisille."

Koska vuorotyö on työtä, jota ei tehdä aina vain säännöllisesti ma-pe 8-16 tai 9-17.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.5.22 18:32:14

Korjaan sen verran, että näin perustallaaja sen mieltää. Toki esim säännöllistä työaikaa vaikka 15-23 tekevä ei tee vuorotyötä, mutta hyvin usein vuorotyöksi mielletään kaikki, joka on ma-pe 8-16 työn ulkopuolella.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   22.5.22 19:15:17

Edelleen olen sitä mieltä, että kaiken ei tarvitse olla avoinna 24/7. Sairaalat, palolaitokset, sähkärit jne tietysti päivystävät, heille kunnon palkka siitä, ja kaupat saisivat olla kiinni lähes kuten ennen vanhaan. Ravintolat saisivat olla avoinna, jos löytävät väkeä töihin eli maksavat kunnon palkkaa.

Toki toinen vaihtoehto voisi olla se, että koulut ja päiväkodit päivitettäisiin nykyaikaan!

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.5.22 19:20:21

Zäkä, Helsingissä meillä on ongelmana se, ettei porukkaa vaan ole töihin ja siksi moni paikka on kesän kiinni. Lue huviksesi tuo toinen sunnuntaita koskeva topic etusivulla, en viitsi toistaa itseäni tässä.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   22.5.22 19:24:35

Ällö: joo, minä luen! Siihen asti sanon, että palkkaa vuorotyöstä kunnolla ja ikävimmille vuoroille enemmän kuin muille. Tai sitten supistetaan aukioloa.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   22.5.22 19:45:11

No niin.

Vähän kuin hevosalasta puhuttaessa sanon, ettei oman hevosen pitäminen ole mikään kansalaisoikeus, mitä toisten tulee sponsoroida, sanon nyt samaa ravintola-alasta. Minä olen ihan oikeasti joutunut vääntämään rouvien kanssa tallimaksuista jopa kotonani. Ei, en ota satasella enkä neljällä kenenkään hevosta riesoikseni! Sitten itketään ettei kannata maksaa pyytämääni hintaa, kun ei ole edes maneesia ja sinne pitäisi sitten matkustaa ja maksaa... No voi voi, menkää sinne maneesitallille täysihoitoon! Mutta kun se on kallista XD jos rouva haluaa hevosensa meille, rouva maksaa siitä paljon ja maneesimaksut päälle. Samoin kuin minä maksan ravintolassa sen minkä he pyytävät, tai sitten minä en syö siellä

Entisessä työpaikassa yrittivät kusettaa keikkatyöläisiä, kunnes heitä ei enää tullutkaan. Firma ei pyöri ilman työntekijöitä, joten joutuivat palkkaamaan väkeä ja tekemään muita järjestelyjä. Sitä en tiedä, paljonko nostivat hintoja sitten, kun minä en jaksanut sitä touhua jäädä katselemaan. Vielä on kuitenkin firma pystyssä.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   22.5.22 19:56:12

Lauantait, sunnuntait ovat olleet parhaita työpäiviä. Ei niistä kukaan
ole maksanut.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.5.22 20:13:25

A. Kyllä
B. Ei
C. En

Olen töissä hoivakodissa. Jos meillä ei olisi sunnuntailisiä niin kukaan keikkalainen ei vastaisi puhelimeen sairastapauksen sattuessa. Olisivat nääs kahvilassa perheensä kanssa.

Jos haluaa kahvitella sunnuntaina palvelun kera niin varmasti on valmis maksamaan siitä sen verran, että se on yrittäjälle kannattavaa. Jos ei ole niin kahvila pysyy kiinni. Kahvila ei ole kenellekään pakollinen tarve, mutta sairaalassa on sunnuntaisinkin oltava porukkaa.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Mes 
Päivämäärä:   22.5.22 21:03:28

Jos tulisi tuo palkankorotus, niin että palkka pysyisi samana vaikka pyhälisät poistettaisiin, niin en silti enää haluaisi tehdä viikonloppuisin töitä sillä mieheni tekee ma-pe töitä ja meillä perheen yhteistä vapaata vain joka kolmas viikonloppu.

Eli jos ei tulisi mitään haittakorvausta viikonloppuvuoroista, tekisin töitä vain silloin kun miehenikin.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   23.5.22 05:36:33

""Miksi kysytään juuri vuorotyöstä? Tuleehan sunnuntailisää muillekin kuin vuorotyöläisille.""

"Koska vuorotyö on työtä, jota ei tehdä aina vain säännöllisesti ma-pe 8-16 tai 9-17. "

Ahha. Teen pelkkää yötyötä mutten ole tajunnut olevani vuorotyöläinen.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.5.22 06:42:40

A Kyllä
B Ei (enkä kannata myöskään lauantai, tai ilta- ja yölisien poistoa, vaikkei tässä sitä kysyttykään)
C En, jos saisin valita

ps. säännöllisesti tiettyä vuoroa tekevää ei esim. tilastokeskuksen mukaan lueta vuorotyöläiseksi, vaikkei työaika sijoittuiskaan ns. toimistotyöikaan

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Alte 
Päivämäärä:   23.5.22 07:13:56

A en (enää)
B ei
C ehkä

Suurin osa ihmisistä pitää siitä että elämässä on selkeät suuntaviivat joiden mukaan voi suunnitella kaiken. Minä voisin tehdä jatkuvaa yötä mutten koskaan kolmivuoroa. Kaksivuorokin aikanaan oli kamala.

Samalla periaatteella pidän siitä että minulla on töitä ma-to. Sinällään minulle on viikonpäivällisesti ihan sama milloin työt teen, voisi ihan yhtä hyvin olla la-ti töitä ja muut vapaata. Tai tehdä pe-su pitkää paivää. Työni on kuitenkin varsin vuorovaikutteista ja suurin osa kollegoista on lapsellisia ja heidän elämänsä suuntaviivat määrittää tarhat ja koulut. Ne vaikuttavat lomiinkin; meillä suljetaan toimisto heinäkuuksi ja silloin ovat kaikki lomalla. Minä olisin mielummin toukokuussa mutta se ei oikein onnistu.

Eli väittäisin että viikonpäivien tasapäistämiseen tarvittaisiin yhteiskunnan täydellinen muutos. Kaiken pitäisi toimia joka päivä, koulujen, virastojen, toimistojen jne. Koska ihmiset kuitenkin tarvitsevat vapaansa ja mielellään rutiininsa, olisi tuo vaikea kokonaisuus.

Ei voida vaatia etttä vain matalapalkka-aloilla työskentelevien pitäisi tasapäiväistäminseen joutua.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Wella 
Päivämäärä:   23.5.22 07:30:45

A: kyllä
B: en
C: en

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.5.22 08:30:52

Alte: juuri noin. Jos oletetaan, että ihmiset tekevät töitä "24/7" niin koulujen ja päiväkotien jne tulee muuttua siihen suuntaan myös! Lapsille on taattava hoitopaikka ja koululaiset ilmoitetaan kouluun sen mukaan, miten vanhemmilla on töitä. Eipä vaan tule ikinä onnistumaan.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   23.5.22 08:38:23

Hyvä tietää, mitä tuokin puolue oikeasti tavoittelee

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.5.22 08:58:25

Kannattaa sometar lukeane useammat kolmentit,eikä tarkertua yhteen.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.5.22 10:04:59

A: Kyllä
B: Ei
C: En

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   23.5.22 11:03:20

A: Olen lähes kaikki sunnuntait töissä.
B:

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   23.5.22 11:04:37

Lähti liian aikaisin.
B: ei.
C: en, koska olen sunnuntait töissä nimeomaan rahan takia.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.5.22 13:28:34

A: teetkö vuorotyötä, joissa napsahtaa välillä sunnuntainakki?
B: olisiko sinusta hyvä, että sunnuntailisät poistettaisiin?
C: tekisitkö sunnuntaityötä samalla palkalla kuin muut päivät?

A: En (olen joskus tehnyt 3-vuoroa)
B: En tyrmäisi
C: Mä jakaisin sunnuntailisästä puolet tuntipalkkaan ja maksaisin jonkun pienemmän, vaikka euromääräisen lisän sunnuntaityöstä.
Nykyisellään 200% korvaus sunnuntaityöstä on kyllä ihan järjetön. Ei monellakaan pienyrittäjällä ole varaa palkata työntekijöitä.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.5.22 13:38:57

Vastaan kahdesta näkökulmasta, koska olen ollut yrittäjä ja olen palkkatyössä nyt.

Yrittäjää
-----------
A: teetkö vuorotyötä, joissa napsahtaa välillä sunnuntainakki?
Teen, suurin osa hommista viikonloppuisin

B: olisiko sinusta hyvä, että sunnuntailisät poistettaisiin?
Ei väliä, koska sovin aina kuitenkin asiakkaiden kanssa hinnasta itse.

C: tekisitkö sunnuntaityötä samalla palkalla kuin muut päivät?
Käytännössä kyllä. Itse maksan omat kulut ja oman palkan, joten lasken hintani sellaiseksi, että mielelläänb teen työtäni. Tämä on myös hiukan alan valintaan liittyvä kysymys, koska se mitä tein, oli viikonloppu- ja iltapainoitteista väkisin.

Työntekijänä
---------------
A: teetkö vuorotyötä, joissa napsahtaa välillä sunnuntainakki?
En

B: olisiko sinusta hyvä, että sunnuntailisät poistettaisiin?
Ei. Jos joku on vakitöissä, niin minusta on oikein, että viikonlopuista maksetaan. Viikonloppuisin kuitenkin lapset on koulusta vapailla ja monilla puolisot vapailla, joten moni haluaa viettää aikaa perheensä kanssa. Joten jos pitäisi työntekijöiden tehdä samaan tapaan töitä päivästä riippumatta, se vaikuttaisi ihan varmasti monien pari- ja perhesuhteisiin. Joten jos halutaan, että joku luopuu perheen yhteisestä ajasta, niin siitä pitää olla valmis myös maksamaan enemmän.

C: tekisitkö sunnuntaityötä samalla palkalla kuin muut päivät?
En tee. En saa itse sopia, milloin teen viikonloppuisin hommia, joten niistä saa työnantaja maksaa enemmän.

------------
Pointtina siis se, että yrittäjänä jokainen on valmis valitsemaan omat työaikansa ja asiakkaansa. Työntekijänä taas olet velvoitettu noudattamaan tiettyjä sääntöjä, kuten työaikaa ja työnantajalla on enemmän oikeuksia sanella, mitä sinun kuuluu tehdä ja milloin. Ja jos työt alkaisi valua enemmän sinne viikonloppuihi, se veisi monelta sellaista aikaa, jolloin voisi viettää sen perheen tai ystävien kanssa. Nytkin osalla tutuista on ongelma, koska ovat vapaalla viikolla ja kaverit viikonloppuisin. Helposti jäävät enemmän yksin.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   23.5.22 13:43:41

Maatalousyrittäjänä teen tietysti itse töitä jokaisena viikonpäivänä ja kyllähän minulle kävisi jos pyhälisiä ei tarvitsisi työntekijöille maksaa. Mutta. Olisiko niitä työntekijöitä enää sen jälkeen? Veikkaan että ei. Niinpä ajattelen että ne olisi hyvä säilyttää.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.5.22 14:01:00

"Nykyisellään 200% korvaus sunnuntaityöstä on kyllä ihan järjetön. Ei monellakaan pienyrittäjällä ole varaa palkata työntekijöitä" silloin pulju pidetään kiinni ja annetaan työntekijöiden huilata. Tai tehdään itse se pyhävuoro. Tai niinkuin monissa esim. kylpylöiden hieronta- ja kauneuspaikoissa, viikonloppuisin hoidot ovat asiakkaalle kalliimpia.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: utelias 
Päivämäärä:   23.5.22 14:20:34

Jos tuo sunnuntailisä jyvitettäisiin muuten palkkoihin eli sunnuntaityötä tekeville peruspalkkoihin yleiskorotus niinm miten se helpottaisi yrittäjien palkanmaksuvelvoitetta?

Nyt kun sunnuntailisä on erillinen, on monella yrittäjällä mahdollisuus valita työllistääkö sunnuntaisin vaiko vain arkena.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.5.22 14:27:34

Meillä saa 100 % lisän sunnuntaista eikä 200 % lisää.
Kun peruspalkka on pieni, su lisät helpottaa elämistä kummasti.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Mä vaan 
Päivämäärä:   23.5.22 20:05:56

Kyllä
Ei
En

Samasta syystä kuin moni edellä on sanonutkin. Miksen olisi viikonloput mieluummin mieheni kanssa kotona/tekisi kaikkea kivaa yhteisellä vapaa-ajalla, jos ei sitä palkassa huomaisi?

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.5.22 20:09:58

Teen joka viikko sunnuntaityötä ja palkka lukee sopimuksessa joten itseni kannalta on ihan sama poistetaanko vai ei

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Pihi 
Päivämäärä:   23.5.22 21:10:24

Oma ehdotukseni olisi nostaa perustuntipalkkaa reilusti ja lisät muodostuisi ikävistä tunneista tai poikkeavista työoloista, esim klo 18-07 portaittain. Monilla aloilla työ ihan samaa oli vkonpäivä mikä hyvänsä. Yrittäjä ei kuitenkaan pysty siirtämään näitä su korvauksia hintoihin.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Tuota… 
Päivämäärä:   23.5.22 21:22:07

Miten pystyy maksamaan jokaisesta tunnista korkeaa peruspalkkaa muttei arkitunneilta alempaa ja sunnuntailta korkeampaa…?

Nykyään yrittäjä voi itse tehdä sunnuntait ja pitää vain arkipalkalla työntekijää eli pääsee halvemmalla. Uudistuksessa arkipalkka nousisi merkittävästi…

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   23.5.22 21:41:08

”no tämäpä auttaisi taas oikein positiivisesti hoitajapulaan kun sunnuntailisät poistettaisiin”

Tätä nauroin itsekin kun luin tuosta aivopierusta. Itse en ainakaan hoida yhtään sydäninfarktin saanutta elvytettyä sunnuntaina ja keskellä yötä peruspalkalla, kuolkoot rauhassa kun minä nukun rauhassa tai olen perheeni kanssa. Peruspalkalla saa perustyöaikaa, ei muuta.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Jaffa 
Päivämäärä:   24.5.22 00:13:14

Entä jos sunnuntailisiä ei poistettaisi, vaan ne jaettaisi lauantain kanssa? Niin että kumpikin päivä on yhtä arvokas? Tai jos haetaan kolmikantaisesti malli sunnuntailisien uudistamisesta vastaamaan paremmin tämän päivän tarpeita työntekijöiden kokonaisansioita laskematta?

Mitään "aivopierua" eihän ole ollut olemassakaan muualla kun Iltiksen satuilemissa otsikoissa.

"Hyvä tietää, mitä tuokin puolue oikeasti tavoittelee"

Mm. pitkäkestoista palkkaohjelmaa matalapalkkaisten naisvaltaisten alojen tilanteen parantamiseksi.

Loput voit lukea täältä: https://www.vihreat.fi/vihreiden-poliittinen-tavoiteohjelma-2023-2027/

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   24.5.22 03:48:05

Monilla aloilla on käytössä sekä lauantai- että sunnuntai lisä. Jos jälkimmäinen jaetaan lauantaille, ja varsinainen la-lisä poistetaan, saavat viikonloppuisin työskentelevät käpälää. Vähemmän käteen.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: äiti 
Päivämäärä:   24.5.22 06:38:10

3 x EN!

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.22 09:56:58

a joo
b ei
c joo

henkilökohtasesti mulle kaikki päivät on samanlaisia, toki lisäpalkasta ei ole haittaakaan. teen vaan puolikasta päivää, joten menot helppo sopia ja työpäivänkin jälkeen ehtii hoitaa asioita.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.5.22 09:59:31

"Meillä saa 100 % lisän sunnuntaista eikä 200 % lisää."

200% korvaus se silloin on. 100+100=200.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: tossi 
Päivämäärä:   24.5.22 10:03:27

A: Olen yrittäjä ja teen kesällä sunnuntaita.
B: Kohtuullistaa voisi kyllä.
C: En osaa sanoa kun en ole palkkatöissä.

Esim. minulla ei ole mahdollisuutta pitää koko vuotta sunnuntaiaukioloa, koska se tarvitsisi aina toisen työntekijän. Voisin olla itse koko päivän, mutta jos sairastun tai se toinen sairastuu, pitäisi aina olla joku kolmas varalta.
Kesällä pidetään auki 7 päivää viikossa, mutta pyhistä jää tosi vähän käteen.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Näkymätön 
Päivämäärä:   25.5.22 08:43:50

Voisi olla hyväksi monelle perheelle jos tunnit olisi saman hintaisia. Nythän ma-pe työ on liukumista huolimatta ma-pe mutta jos yleisesti tunnit olisi saman hintaisia niin perheet voisi pitää viikonlopun arkivapaina. Viikonlopputyöskentely ja arkivapaat yleistyisi. Kouluissakin voisi olla erilaisia vuoroja. Olihan 60 luvulla joissakin kouluissa ilta- ja aamuvuorot kun kaikki alueen oppilaat eivät mahtuneet yhtä aikaa kouluun. Jos oikein muistan niin aamuvuoro oli joku 8-12 ja iltavuoro 11-15 ja tuossa 11-12 välissä oli lounastauot nekin eri aikaan.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: täti-68 
Päivämäärä:   25.5.22 09:40:00

Mulle on ainakin aivan sama jos kaupat ei olisi sunnuntaisin auki. Kukaan ei tarvitse VÄLTTÄMÄTTÄ kauppoja sunnuntaisin. Joten ei, en maksaisi kaupan tyäntekijöille sunnuntailisiä. Enkä muillekaan aloille joilla tuo pyhäpäivän työskentely ei ole pakollista.

MUTTA, mitä meille tapahtuisi jos sairaita ei hoidettaisi myös viikonloppuisin? Mitä jos ambulanssia ei voisi saada lauantai-iltana? Jos hätäleikkauksia ei tehtäisi sunnuntaisin? Jos palokunta ei päivystäisi viikonloppuisin tai poliisia ei olisi viikonloppuöinä?
Joten kyllä, hoitajille, lääkäreille, poliiseille ja muille yhteiskuntaa turvaaville sunnutaista triplalisät ja lauantaista tuplat!!

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   25.5.22 09:58:44

A: Ei napsahda mikään nakki, mutta silloin tällöin PÄÄSEN tekemään sunnuntaita erillisestä pyynnöstä
B: Ei
C: En tekisi

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   25.5.22 10:47:51

Minun työpaikallani sunnuntailisällä on erinomainen terveysvaikutus: sunnuntaina en juurikaan saa lisätöitä omieni päälle, koska sunnuntaina ei juuri kukaan ole sairauslomalla.

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   25.5.22 12:09:06

"hoitajille, lääkäreille, poliiseille ja muille yhteiskuntaa turvaaville sunnutaista triplalisät ja lauantaista tuplat!!"

Mistä leikkaisit, vai nostaisitko veroja?

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   25.5.22 19:26:53

A. kyllä
B. ei
C. päivävuorot tekisin, iltaa ja yötä en

  Re: Gallup sunnuntaityöstä

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   25.5.22 19:40:50

A:En
B:Ei
C:Kyllä ja ei. Jos tekisin vuorotyötä/ylityötä, jossa minut pakotettaisiin sunnuntaihommiin, haluaisin saada siitä kunnon korvauksen. Jos taas teen liukuvalla työajalla hommia sunnuntaina, jotta saan pitää arkena vapaata, en tarvitse tästä ylimääräistä korvausta (kuten nyt teen).

Itse kannatan sitä, että yhteiskunta on auki laajemmin kuin toimistoaikaan. Esimerkiksi kaupoissa oli aiemmin hullut ruuhkat, nykyisin on ihanan sujuvaa ja voi vältellä ihmismassoja.

Koulut voisivat siirtyä kahteen rytmiin, jolloin iltavirkuilla voisi olla paremmat edellytykset menestyä koulussa, luokkakoot voisivat olla pienemmät, koulurakennuksia tarvittaisiin vähemmän.. Opettajia pitäisi kouluttaa paljon lisää, mutta uusia työpaikkoja tarvitaan aloille, joita ei voi roboteilla ja automaateilla korvata.. Luulisi, että säästyneillä kouluinfrarahoilla saisi jonkun verran uusia opepestejä (ja muuta kouluhenkilökuntaa).

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.