Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Määrättiin työharjoittelijan ohjaajaksi

Lähettäjä: kysymättä &#%* 
Päivämäärä:   24.9.21 02:01:21

Pakko purkautua jonnekin.

Jäin kuukausi sitten kesälomalle. Lähiesihenkilö oli silloin saikulla. Viimeisenä työpäivänä ennen lomaa työkaveri kertoi, että toimitusjohtaja oli soittanut hänelle, että olisi tulossa työharjoittelija, jonka pitäisi päästä tekemään juuri niitä samoja töitä, joita työkaveri tekee. Tj oli kertonut, että harjoittelija tulee seuraavalla viikolla haastatteluun ja työkaverin pitäisi olla haastattelussa paikalla.

Oletin, että työkaverista tulee harjoittelijan ohjaaja.

Palasin lomalta ja lähiesihenkilö ilmoitti, että tj on paökannut työharjoittelijan, joka aloittaa ensi viikolla ja minä olen harjoittelijan ohjaaja. Kuulemma työkaveri ei pysty toimimaan ohjaajana.

Ärsyttää tämä, ettei asiasta voitu keskustella etukäteen vaan ”lisätyö” tulee ilmoitusluontoisena asiana.

  Re: Määrättiin työharjoittelijan ohjaajaksi

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   24.9.21 04:46:09

Millä alalla olet?

Minä työskentelen sairaanhoitajana yliopistollisessa sairaalassa ja täällä on täysin normaalia, että jatkuvasti toimitaan ohjaajana. Opiskelijoita on paljon eikä vuodessa ole yhtään viikkoa etteikö osastolla olisi opiskelijaa. Meillä on ihan tavallista, että osastonhoitaja vain ilmoittaa että sinä ohjaat opiskelijaa x seuraavat 8 viikkoa.

  Re: Määrättiin työharjoittelijan ohjaajaksi

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   24.9.21 06:56:07

Toivottavasti harjoittelijaparka ei joudu kärsimään vastentahtoisesta ohjaajasta.

  Re: Määrättiin työharjoittelijan ohjaajaksi

Lähettäjä: merituuli 
Päivämäärä:   24.9.21 06:59:18

Nyt alkuun kun sulattelet asiaa niin pyri hyötymään tilanteesta. Kouluta uusi tyyppi niin hyvin, että keventää omaa työtaakkaasi ja samalla saat pohdittua omaakin tekemistä, kun pääset selittämään miksi jotain tehdään.

Ja jos mahdollista laita harkkari välillä jonkun muun kanssa tekemään töitä niin saa laajempaa näkökulmaa mitä siellä tehdään. Silloin saat välillä omaa rauhaa.

  Re: Määrättiin työharjoittelijan ohjaajaksi

Lähettäjä: Sos 
Päivämäärä:   24.9.21 07:02:21

Toivottavasti harjoittelijaparka ei joudu kärsimään vastentahtoisesta ohjaajasta.
--
Tämä kannattaa pitää mielessä. Itsekin kolahti aihe kun 3 viikon päästä lähden harkkaan 6 viikoksi.. Vieläpä ollessani ihan tutkinnon alussa joten kokemusta ei käytännössä ole yhtään.

  Re: Määrättiin työharjoittelijan ohjaajaksi

Lähettäjä: moottori 
Päivämäärä:   24.9.21 07:04:05

No mutta, lähiesimiehesi tietää että sinä olet ohjaajana. Jos oma työsi on muuta kuin se mihin ohjaat niin käyt esimiehesi kanssa läpi miten priorisoit ajankäytön ja mietitte valmiiksi miten toimitaan kun aikasi ei riitä kaikkeen.

Jos taas harjoittelija tekee sitä mitä sinäkin niin sehän on kaikki sinulta pois, katsot vierestä kun toinen tekee.

  Re: Määrättiin työharjoittelijan ohjaajaksi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.9.21 10:16:03

Meilläkin ennen vaan määrättiin, mutta sanoin että en ohjaa yhtäkään opiskelijaa ennen kuin pari työkaveria ovat olleet ohjaajina. Luistavat siitä hommasta aina.
Itsekin opiskelen tässä töiden ohessa niin tällä hetkellä en jaksaisi edes ohjata ketään.

  Re: Määrättiin työharjoittelijan ohjaajaksi

Lähettäjä: Nuttu 
Päivämäärä:   24.9.21 11:16:52

Saako kukaan harjoittelijan opastamisesta perehdyttämistä tai vastaavaa?

  Re: Määrättiin työharjoittelijan ohjaajaksi

Lähettäjä: PKS 
Päivämäärä:   24.9.21 11:37:09

Ei kai kukaan perehdyttämistä ilmaiseksi tee? Jos joutuu hoitamaan omat hommat ja opastamaan vielä muita, niin palkkaa tuosta pyytäisin lisää.

  Re: Määrättiin työharjoittelijan ohjaajaksi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.9.21 11:46:31

Meillä saa ainakin opetuslisää, jos on oppilas mukana. Ja sehän vielä keventää omia hommia.

  Re: Määrättiin työharjoittelijan ohjaajaksi

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   24.9.21 12:02:32

"Jos joutuu hoitamaan omat hommat ja opastamaan vielä muita, niin palkkaa tuosta pyytäisin lisää."

Tuo perehdyttäminen oletettavasti tapahtuu työajalla eikä ylitöinä. Pitää osata hyödyntää opiskelijan käsiä niiden "omien" töiden tekemisessä.

  Re: Määrättiin työharjoittelijan ohjaajaksi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.9.21 12:08:35

Töissä nyt tehdään työnantajan määräämiä tehtäviä. Sulle on määrätty harjoittelun ohjaus, niin sitten teet sitä. Siitä sulle maksetaan palkkaa.

  Re: Määrättiin työharjoittelijan ohjaajaksi

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   24.9.21 12:37:49

- juuri näin. Työsopimuksessa yleensä lukee että toimenkuvaan kuuluvat muut työnantajan määräämät työt ja ne voivat olla juurikin harjoittelijoiden ohjaamista. Eikä niistä makseta mitään ylimääräistä.

  Re: Määrättiin työharjoittelijan ohjaajaksi

Lähettäjä: Nana 
Päivämäärä:   24.9.21 12:56:09

Olen sairaanhoitaja ja toimin osastollemme tulevien opiskelijoiden koordinaattorina. Minulla on taulukko josta pystyn seuraamaan kuinka usein kenelläkin on ollut ohjattavia ja koska. Ei tulisi mitään jos kyselisin kaikilta erikseen sopiiko ja koska sopisi. Opiskelija asiat kun täytyy hoitaa muun työn ohessa. Nyt tämänkin sykysyn ja joulun väliselle ajalle olen tarvinnut 44 ohjaajaa opiskelijoille. Jaan ohjaajille tiedot opiskelijoista ja jos joku tulee minulle sanomaan, että onko ihan pakko ja ei pysty niin sitten katson uuden ohjaajan. Onneksi suurinosa ohjaa mielellään, moni sanoo, että tykkäävät ohjata ja heille saa laittaa opiskelijoita usein. Äkkiä ajateltuna osastolla on 3 vanhempaa työntekijää joille en laita opiskelijoita koska tiedän, että he suhtautuvat opiskelijoihin nuivasti. Se ei ole kenellekkään teilua, että he ohjaavat naamanurinpäin. Tästä en ole tehnyt isompaa numeroa enkä tiedä onko kukaan kiinnittnyt asiaan huomiota, ei ainakaan ole tullut kyselyitä miksei heillä ole opiskelijoita.

  Re: Määrättiin työharjoittelijan ohjaajaksi

Lähettäjä: Rillle 
Päivämäärä:   24.9.21 15:48:21

Olen kans ollut lähihoitajana opiskelijavastaava osastolla. Ei siinä mitään voi keltään kysellä, että otatko vai etkö ota, kun opiskelijoita on niin paljon. Määräsin ohjaajat eikä kukaan koskaan mussuttanut vastaan. Paitsi jos en ollut huomannut tarkastaa loma-aikoja.. eikä siitä mitään extraa maksettu, ei vastaavuudesta eikä ohjaamisesta.

  Re: Määrättiin työharjoittelijan ohjaajaksi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.21 17:56:43

Mä olen tehnyt tänä vuonna 2 harkkaa ja en käytännössä edes nähnyt ohjaajiani. Tuskin on iso homma sulle.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.