Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.9.21 21:18:56

Jos haluaisi oppia sijoittamaan ja muita näitä osake-juttuja, niin onko jossain vaikka verkon kautta jokin rautalanka-kurssi aloittelijalle?
Lähtökohtaisesti en tiedä aiheesta mitään.

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.9.21 21:21:43

Kannattaa ostaa halvalla ja myydä kalliilla.

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   23.9.21 21:22:04

Spotifyssa on Mimmit sijoittaa -podcast. Se on tehty siinä mielessä, että asiat väännetään rautalangasta. Itse ainakin pääsin sillä alkuun.

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.9.21 21:59:28

Nordnetissä on selkeitä ohjeita

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.9.21 22:18:32

Helpoiten oppii ihan vaan avaamalla arvo-osuustilin ja alkamalla sijoittamaan. Muutamassa vuodessa tulee vähän näkemystä ja kokemusta (ja pari mokaakin todennäköisesti). Jokainen sijoittaa erilaisella strategialla, sijoitushorisontilla, vakaumuksella ym. Eli rohkeasti vaan kokeilemaan, jos löysää rahaa löytyy.

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.9.21 23:27:10

Minkälaisella summalla olisi järkevää aloittaa sijoittaminen?

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.9.21 05:43:54

Kiitos vinkeistä!
... Tekemällä oppii, mutta haluaisin edes auttavasti ymmärtää mitä olen tekemässä, että osaisi edes ne suurimmat sudenkuopat välttää :D .

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: Myh 
Päivämäärä:   24.9.21 05:59:31

Ei niitä osakkeita kannata muutamalla kympillä ostaa. Itse ostan rahastoja nordnetissä.

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   24.9.21 08:11:28

Johonkin matalakuluiseen rahastoon kuukausisijoittajaksi. Nordnetissä taitaa 15e olla minimi. Mimmit sijoittaa podista saa tosiaan hyviä vinkkejä ja Nordnetissä löytyy luettavaa.

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: Jaxuhali 
Päivämäärä:   24.9.21 08:20:41

Suorat osakeostot teen vähintään 1000€. Koska menee kulut ostosta, joten ei kannata satasilla ostaa.
Itse ostan ja pidän, muutaman vuoden säästin pelkiin rahastoihin. Mutta niiden kulut kannattaa katsoa tarkkaan! Nordnetillä on kuluttomia rahastoja. Mutta ne ei tuota niin hyvin kuin jotkut muut.. ne on niitä päätöksiä mitä jokainen sit tekee.
Mieti myös mihin haluat sijoittaa? Mihin itse uskot, tai ketä/mitä uskot? Onko se suoraan johonkin yrityksiin? Raaka-aineisiin? Valuuttoihin?
Tyylejä on monia. Sitten on vielä kaikkea jännää esim. Treidaamista. :-) mut lue joku kirja vaikka alkuun tai kuuntele YouTubesta tms. Juttuja niin hahmotat paremmin mihin lähteä. Ja muista että aina on riski!

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.9.21 08:29:18

Kiitos ihanat, kun jaksatte neuvoa! Näillä pääsen varmasti alkuun.

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   24.9.21 08:54:11

... "Lue joku kirja vaikka alkuun" ?

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.9.21 09:01:40

Lue tai kuuntele kirja Sijoittajaksi 7 päivässä tai joku muu vastaava.

Opiskele aihetta muutenkin. Lue netistä, kuuntele podcasteja, youtubea, ym.

On myös olemassa maksullisia kursseja aloittelijoille, mutta ilmankin pärjää.

Sijoita vain ne rahat, mitkä olet valmis menettämään.

Hajauta. Jos sijoitettavaa on vähän, rahastoista on hyvä aloittaa, kun niissä on hajautusta jo valmiina. Vertaile kuluja.

Aloita rohkeasti jostain, vaikka pienellä kk-sijoituksella (tässä se hyvä puoli, että tulee myös ajallista hajauttamista).

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.9.21 09:14:24

Sijoittamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa. Jos on sen verran järkeä omasta takaa, että ymmärrät kulupuolen, niin nopeasti saat kiinni minkälaisilla kertaostoilla mitäkin kannattaa ostaa. Omia salkkuraportteja tutkimalla saa hyvin nopeasti selville kannattiko. Ja sijoittajan tärkein ominaisuus kärsivällisyys yleensä kehittyy ajan myötä. Eli ei kannata hötkyillä. Hätäilemällä tulee yleensä isoimmat vahingot.

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.21 09:15:55

Jos ostat suoria osakkeita, älä osta alle tonnilla. Monelle aloittelevalle sijoittajalle ei ole mahdollista hajauttaa riittävästi ostamalla osakkeita, joten suosittelen rahastoja. Muista että rahaston historiallinen kehitys ei ole tae tulevasta. Eli jos rahasto on noussut vuodessa vaikka 30 %, se ei todennäköisesti nouse sitä samaa seuraavana vuonna.

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.9.21 09:23:15

En ole opiskellut mistään.

Olen ostanut nordnetin indeksirahastoja, koska niissä on matalimmat kulut. Muitakin rahastoja on, katson 5 vuoden käppyrästä että miltä se näyttää ja jos se on vielä nousussa koronan jäljiltä mutta ei ole saavutanut ennen koronaa huipputasoaan, ostan, koska se todennäköisesti nousee vielä. Jos käppyrä alkaa oleen taivaassa, en osta, koska en usko että nousu jatkuu ikuisesti. Jos nousua on ollut alusta asti tasaisesti, ostan, koska se todnäk jatkaa kasvuaan edelleen.

Osakkeissa ei tosiaan kannata ostaa satasella tai parilla, koska ainakinNordnetissä osakeosto maksaa aina 7 euroa osti osakkeita yhden tai useamman. Olen kuitenkin ostanut jotain suomalaisia tuttuja yrityksiä joista joku on vinkannut, mutta no, päin persettä ne tällä hetkellä menee. Nordnetilä oli myös kampanjapäivä että sai ostaa ilman kuluja, ostin silloin 500 eurolla eri osakkeita aina 50-100 eurolla per osake, ehkä tyhmää, koska kai myynnistäkin sitten tulee joku könttäsumma.

Nyt KAIKKI on mielestäni jyrkässä laskussa, mutta nyt ei oo hyvä hetki myydä koska tulee tappiota. Ne noussee sieltä todennäköisesti, joten odottelen rauhassa. Mulla on osakkeissa ja rahastoissa yhteensä n 2500e kiinni ja ne on miinuksella 100 euroa tällä hetkellä, eli mitään satasten tappioita ei ole tapahtunut.

Kannattaa hajauttaa, mulla on varmaan 10 eri rahastoa ja 5 eri osaketta. Ostin osakkeissa sassia, finskiä ja muuta matkailua ja odotan toiveikkaana että ne nousevat kukoistukseensa vuosien aikana. mutta noissa summa ton pieniä, alle satanen per lafka. Eli sen suurempia riskejä en ole valmis ottamaan.

Olen tähän mennessä myynyt vain 300 eurolla kun luovuin yhdestä rahastosta, joka oli jo pari kuukautta tullut alas, olin tosin siitäkin ihan kivasti voitolla alkutilanteeseen nähden. Noilla rahoilla ostin sitten niitä nordnetin "ilmaisia" osakkeita kampanjapäivänä.

Treidaamista en harrasta, omalla säästötilillä on lisäksi aina 2000e puskuri yllättäviä menoja varten. Rahastoihin laitan ylimenevän ajatuksena etten ole nostamassa sieltä mitään ainakaan seuraavan vuoden aikana, toivottavasti en myöskään 5 vuoden aikana.

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   24.9.21 10:07:45

Degirosta voin ostaa vaikka 50 eurolla, Nordnetistä n. 1000 eurolla kerrallaan.
Sijoitan n. 500-900e kuukaudessa.
Tällä hetkellä pidän nyörit aika tiukalla, koska meno näyttää siltä että kohta rytisee.

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   24.9.21 10:18:16

"Olen ostanut nordnetin indeksirahastoja, koska niissä on matalimmat kulut."

Tää on myös sellanen mantra, johon kannattaa suhtautua kriittisesti. Mulla on rahastoja, joiden minimisijoitus on 10000e, kulut ovat useamman prosentin, mutta myös tuotto on jotain aivan muuta, kuin näissä matalan kulun rahastoissa.
Jos rahastolla on aktiivinen salkunhoitaja, on ihan selvää, että hän on palkkansa ansainnut. Jos taas se on hyvin simppeli, sijoittaa jonkun indeksin mukaan, ei tarvita minkäänlaista asiantuntijuutta.

  Re: Sijoittamisen opettelu?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   24.9.21 22:09:26

Kiinnitä huomiota kuluihin.

Esim. oma pankkiasiointi on OP:ssa ja siellä arvo-osuustililleen voi ostella osakkeita tällä hetkellä prosenttikattoperustaisella välityspalkkiolla, jolloin ei ole väliä miten pienellä summalla kerrallaan ostaa näin harjoitellessa. (Välityspalkkio 0,17 % (väh. 7 €, Helsingin ja Tukholman pörssin osakkeissa 1 %:n välityspalkkiokatto 12/2022 asti.)
Toki on huomattavasti järkevämpää ostaa vähintään tonnilla kerrallaan noiden kulujen puolesta sitten, kun oikeasti alkaa tietää mitä tekee, mutta jos haluaa testailla miten kaupankäynti ylipäätään toimii, niin tuolla pääsee kokeilemaan vielä vuoden verran ja tutustumaan lajiin, ennen kuin laittaa isompia summia kiinni. Varsinkin kun nyt näyttää siltä, että isojakin heilahduksia voi olla luvassa, niin on mukavampi testailla merkityksettömillä pikkusummilla, kuin laittaa heti useampia tuhansia harjoittelun puitteissa kiinni eri firmoihin. Tietää sitten miten käyttöliittymä toimii, kun on oikeasti aika ryhtyä shoppailemaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.