Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: vuokraaja 
Päivämäärä:   23.9.21 18:55:45

Muutin vuosi sitten töiden perässä uudelle paikkakunnalle. Aiemmalla paikkakunnalla asuin lähes 20 vuotta ja aina riitti vuokrattavia ja liikutettavia hevosia kisaamiseen asti. Omaa en ole ikinä hankkinut, mutta muiden hevosista ja varusteista huolehdin aina. Olen luotettava, huolellinen, joustava, maksan vuokran ajallaan, valmentaudun omakustanteisesti ja olen aina myös valmis auttamaan esim. hevosen sairastuttua sen hoidossa, omistajan kisareissuilla jne. Ehkä näistä syistä on aina hevosia alle riittänyt.

No nyt uudella paikkakunnalla vuokrasi 2kk eräällä "paremmalla" tallilla naisen tosi kaunista puokkia. Päädyin purkamaan vuokrasopimuksen, sillä meillä ei vaan arvomailmat yhtään kohdanneet. mm. ilmoitin hevosen selän olevan selvästi tosi kipeä- arkoi satulointia ja muuten niin lempeä ratsu näytti tosi pahaa naamaa. Liikkui myös huonosti satulan kanssa. Omistaja käski mennä vaan ratsastamaan (en mennyt, liikutin maastakäsin). Yhtä väliinpitämätön asenne oli myös rupiin jaloissa ja loimessa olevaan reikään. Lisäksi omistaja ei sovitusta poiketen juuri koskaan liikuttanut hevosta omina päivinään. Näin ollen minua odotti aina virtainen ja jäykkä ratsu.

No oletin kaiken olevan tämän puokin omistajan kanssa ok, irtisanoin vuokrasopimuksen kuukauden irtisanomisajalla ja maksoin vuokran ajallaan ja hoidin hevosen hyvin. Eipä tunnu enää uutta vuokrahevosta tältä paikkakunnalta löytyvän, tarjolla on useita mutta kenellekkään en kelpaa. Sain sitten kiertoteitse tietää että tämä hevosenomistaja on puhunut musta kuraa pitkin kyliä. Ei vissiin tarvitse enää ratsastusta täällä harrastaa...

Mitä tälle voi ? Esiintyä jatkossa jollain tekaistulla nimellä? Kukaan oikeen ei täällä tunne minua, joten kaikki mielikuvat minusta perustuu nyt varmaan tuon yhden omistajan juttuihin.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: o_O 
Päivämäärä:   23.9.21 18:59:03

ompa yllätys. juuri nämä jotka on katkeria siitä, etteivät nää oman hevosensa todellista kuntoa ovat tätä pohjasakkaa, jotka purkavat pahan olonsa näin.

Tsemppiä ja toivottavasti sulle löytyy heppakaveri! :)

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   23.9.21 19:00:45

Kokeilisin yhteyttäottaessa kertoa tapauksesta. Ehkä jotkut epäilisivät tarinaa.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   23.9.21 19:05:59

Samaa mieltä edellisen kanssa, kerrot suoraan että levitellään väärää tietoa ja koeaikakin vuokrauksessa on ok. Ja tottakai pistät myös viestiä sille ex-vuokriksen omistajalle että nyt loppuu.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Hiisi 
Päivämäärä:   23.9.21 19:20:16

sillä meillä ei vaan arvomailmat yhtään kohdanneet. mm. ilmoitin hevosen selän olevan selvästi tosi kipeä- arkoi satulointia ja muuten niin lempeä ratsu näytti tosi pahaa naamaa."
Asiat voi muotoilla monella tavalla-Ilmoitit mm. tämän.Miten.Tuosta saa käsityksen, että pidit omistajaa vähäpätöisenä etkä arvostanut yhtään.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: vuokraaja 
Päivämäärä:   23.9.21 19:25:29

Hiisi: Soitin siis omistajalle että mielestäni hevosen selkä on nyt tosi kipeä, mitä tehdään. Kerroin oireet - niiaa selkeästi selkää painellessa, näyttää tosi pahaa naamaa satulalle (ei tyypillistä). Käski juoksuttaa - kerroin että liikkuu jäykästi ja haluttomasti satulan kanssa. Käski ratsastamaan vaan jos ei onnu- otin satulan pois ja jumppasin maastakäsin. Juoksutin, otin peruutuksia jne. omistaja ei halunnut tulla edes katsomaan/pyytänyt toisen ihmisen näkemystä tilanteesta ...

Ei mun moraali kestä kipeän hevosen ratsastusta.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Hiisi 
Päivämäärä:   23.9.21 19:30:58

Aloitus melko kärkäs"Ilmoitin" Miten esitit asian puhelimessa?
( juu olisin vaan lopettanut vuokrauksen kun olisin vinkannut vaikapa heppa taitaa olla kipeä- en muuta )

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Hiisi 
Päivämäärä:   23.9.21 19:32:50

Jos siis omistaja olis vastannut noin.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Kerttu 
Päivämäärä:   23.9.21 19:35:32

Ihan asiallisesti ilmoitettu ja vieläpä soittamalla.
Tekisin kuten muutkin, että kertoisin tilanteesta jotenkin neutraalisti.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.9.21 19:35:38

Mikä tuota Hiittä vaivaa, heikkolahjaisuus?

Eipä tuossa voi muuta kuin kertoa kiertoteitse omaa versiotasi tarinasta. Ja jo vuokrista hakiessa mainita että susta ehkä liikkuu juttuja jotka oot valmis todistamaan perättömiksi. Saattaisin kyllä myös vuokrata eri nimellä jos kukaan ei sua tunne jos ei vaan natsaa. Mitään väärää et ole tehnyt, taisi omistajalla vain kalikka kalahtaa ikävästi, tietää itsekin toimivansa väärin ja sekös harmittaa.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Tosi 
Päivämäärä:   23.9.21 19:37:48

Sä maksat vuokran, hevosenomistaja kaiken muun. Mä olen nyt kyllä hevosenomistajan puolella. Sinun kannattaisi ostaa oma hevonen.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.9.21 20:07:22

En kestäisi itsekään huomauttelua jostakin loimessa olevasta reiästä ja muusta tyhjänpäiväisestä. Olen itse saanut vuokraajalta kasan kuvia puhelimeen miten hevosen kaviot on huonossa kunnossa. En ymmärrä miten kuvat oli edes saatu näyttämään siltä. Kengittäjäkin kovasti ihmetteli kuvat nähtyään. Muutenkin joka asiasta tehtiin tikusta asiaa. Hevosen omistajana tuollaisia ihmisiä ei kauaa jaksa katsella. En tosin ymmärrä tuota selän takana haukkumista.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.9.21 20:13:15

Ja hevosen omistajana olen tietoinen mahdollisista ruvista ym, mutta nekään kun ei parane päivässä. En myöskään jaksaisi alkaa vuokraajalle todistelemaan asian olevan hoidossa ym. Ehkä tuo "välinpitämättömyys" on ollut vain omistajan turhautumista omaan huomautteluusi asioista.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Pikkke 
Päivämäärä:   23.9.21 20:14:13

Joo: ehkä hevosesi kaviot oli juuri sellaiset kun kuvissa näytti?? Eikait kuva valehtele?

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.9.21 20:27:59

No kyllä vaan kuvilla saadaan aika paljon valehdeltua jos se sulle tulee jotenkin uutena juttuna :DDD ja hevosella oli kyllä normaalia pientä lohkeamaa ylikasvaneessa osassa kaviota, vuolun jälkeen kaviot priimat.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   23.9.21 20:29:00

Loimen reikä ja ruvet nyt ei välttis ole mikään ongelma, riippuu ihan tilanteesta. En kyllä itsekään jaksaisi vuokraajaa, joka pätee joka asiasta.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   23.9.21 20:33:46

Samaa mieltä kuin edellinen. Ruvet ja loimien reiät nyt vaan kuuluu hevosen elämään.
Olin muuten luennolla aiheena hevosen selkäkivut. Siellä sanottiin että satuloidessa kiukuttelu ei korreloi selkäkipujen kanssa..

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   23.9.21 20:33:52

Ja jos vuokraaja ei ois näistä ilmottanu ja saanu sen takia potkut, niin sekin olisi aloittajalta väärin...
Aina pitää kysyä, että ootko huomannu tätä ja sitä. Ja riippuen vastauksesta jatkot. Ei syyllistämistä, neuvoa voi jos omistaja haluaa asialle tehdä jotain "joskus näin tällaisen, tehtiin näin, voiskohan toimia". Ja jos tosiaan käskee mennä kipeällä, sanoo suoraan että oma moraali ei kestä tai keksii jonkun muun syyn ja yrittää rauhassa purkaa suhteen.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   23.9.21 20:35:39

Oliskohan tuo satuloinnissa ilmeily lisäksi enemmänkin sitä, että heppa testaa omistajaansa kokemattomampaa vuokraajaa...?

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.9.21 20:47:10

Tsemppiä AP. Kyllä näitä tätejä on nähty, heidän mielestään hevosessa ei ole vikaa (”se vaan testaa”/”se on vaan TAMMA”/”ei siinä eilenkään vikaa ollut”) vaikka ongelmat näkyy kilometrien päähän. Ei kannata taistella tuulimyllyjä vastaan. Harmi että kohdallesi osui heti joku hullu, mutta sinnikkäästi jos jatkat niin varmasti löydät.

Äläkä vuokraa enää tädeiltä.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Vuokraaja 
Päivämäärä:   23.9.21 23:42:28

Tapoihini kuuluu kyllä ilmoittaa omistajalle aina jos huomaan hevosessa reikiä, ruhjeita, arkuutta tms. Ne vaatii tarkkailua ja itse ainakin haluaisin tietää.

Ruvet oli ilmestyneet kolmessa päivässä lähes polveen asti kolmeen jalkaan. Osa verestävää rupea ja osa kuivempaa. Kyllä ne hoitoa vaati. Loimen reikä oli aika oleellinen, kun reikä oli siinä ainoassa sadeloimessa selässä. Se ohutkarvainen pv oli sitten aina tarhasta haettaessa loimen alta ihan märkä. Tosi kivaa sellainen jääkylmä loimen alle valuva vesi. Ja kyseisellä tallilla ihan pitkät tarhausajat niin varmasti paleli.

Joku voi toki pitää minua nipona ja valittajana, mutta mielummin kerron turhaan esim. hokinpolkemasta, kun jätän kertomatta ja sitten siitä aiheutuukin jotain isompaa. Hevosen laiminlyöntiä en katso.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.9.21 01:19:15

Asioita voi kertoa niin monella tavalla. Tuskin on pilannut sun mainetta. Kyllä fiksu ihminen erottaa sadun ja paskanjauhamisen.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Sam 
Päivämäärä:   24.9.21 10:39:51

Väärällä nimellä en kyllä yrittäisi missään tapauksessa. Aivan äärimmäisen kiusallinen tilanne jos ja KUN asia jossain vaiheessa tulee ilmi, aivan varmasti lopulta näin kuitenkin tulee käymään. En tiedä miten hevosen omistajana suhtautuisin siihen, että tekaistulla nimellä esiintynyt paljastuu sellaiseksi henkilöksi josta liikkuu ikäviä juttuja. Ei tuo väärä nimi ainakaan lisäisi luottamusta siinä kohtaa, enemmänkin alleviivaa että on syytäkin peitellä jotakin. Siinä menee maine pahimmillaan lopullisesti, kun vielä tuo tarina lähtee kiertämään. Rehellinen oma versio tapahtumista heti kättelyssä voisi toimia paremmin, riippuen toki vähän siitä miten tunnen edellisen vuokrahevosen omistajan. Jos kyseessä olisi oikein hyvä tuttu tai kaveri, luultavasti ennemmin luottaisin hänen sanaansa. Mutta jos kyseessä melko vieras ihminen joka kokee asiakseen huudella juoruja pitkin kyliä, niin se käytös kertoo jo ihmisestä itsestään..

Hankala tilanne kyllä. Löytyisikö vanhan asuinpaikkakunnan tutuista hevosihmistä, jolla olisi verkostoja uudelle paikkakunnalle, ja voisi puskaradion kautta kysellä puolestasi, suositellen sinua luotettavana vuokraajana?

Uusiin ihmisiin uudella paikkakunnalla voisi yrittää tutustua vaikka jonkun ratsastusseuran toiminnan kautta. Mukaan reippaasti talkoilemaan ja näin saat paljon uusia kontakteja ja mahdollisuuksia, ja tunnustusta luotettavana ja tunnollisena ihmisenä.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.21 11:03:34

Missäpäin aloittaja on? Mä haluaisin justiin tuommoisen vuokraajan, joka huomaa kaikki pienetkin omituisuudet ja ilmoittaa niistä.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.9.21 11:46:16

Onkohan omistaja puhunut kuraa vai totta? Sitä on vaikea tietää.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: SD 
Päivämäärä:   24.9.21 11:56:26

Vaikea sanoa tilannetta tuntematta miten asiat ovat oikeasti edenneet.
Itse hevosen omistajana mielelläni kuulen kaikki vaivat ja jopa loimen reiät, mutta jos jatkuvasti vuokraaja kertoisi miten mikäkin asia pitää hoitaa, eikä luottaisi tekemiini päätöksiin, voisi se alkaa ärsyttää. Toki itse kyllä en kehottaisi ratsastamaan selkäkipuisella tms, ja meidän vuokraaja on onneksi niin järkevä ja samoilla linjoilla hevosenpidon suhteen, että ihan mielelläni keskustelen hänen kanssaan aina miten mikäkin asia hoidetaan :)

Ja vaikka tuollainen tapaus sattuisi, että kemiat ei kohtaa ja sopimus puretaan, en nyt kenenkään mainetta lähtisi mustaamaan! Jokainen saakoon itse luoda käsityksensä, ellei nyt mikään eläinrääkkääjä ole kyseessä.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Porvoosta päivää 
Päivämäärä:   24.9.21 13:29:53

Meillä päin ”paremmilla talleilla” asuvilla hevosilla on useita ehjiä loimia eikä yhtä riekaleista… Samoin myös tallin puolesta ilmoitetaan, jos joku on saanut rupiruton kinttuihinsa tai jotain muuta vaivaa.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Feel free 
Päivämäärä:   24.9.21 15:15:22

Miksipä et ostaisi itse hevosta. Saat ihan itse päättää jumppaamiset ja kokea rupienhoidon ja satulasovitulsen riemut, salat ja rahanmenot.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: tsau 
Päivämäärä:   24.9.21 22:02:11

Meniköhän osalla ohi heti tuo aloittajan viestin aloitus? Eli aiemmalla paikkakunnalla "ongelmia" kommunikointitavoissa tai muussakaan ei ilmeisestikään ole ollut ja homma on rullannut.

Itsellä siis hieman samanlaisia kokemuksia. Itse asiassa useammallakin paikkakunnalla ehtinyt elämän aikana asumaan ja hevostelemaan, ja aina aiemmin on hyviä diilejä löytynyt ja puskaradiolla uusia poikinut.

  Re: Maine pilalla uudella paikkakunnalla.

Lähettäjä: Riisi 
Päivämäärä:   24.9.21 22:55:31

Aika latistaa juorut. Käy vähän aikaa tunneilla ja etsi keväällä taas vuokrista.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.