Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Au 
Päivämäärä:   10.4.21 11:55:01

Noin vuosi sitten alkoi jatkuva päänsärky. Puristavaa ja jomottavaa särkyä välillä takaraivolla, välillä koko päässä, toisinaan migreenimäisesti jomman kumman silmän takana. Ekat kolme kuukautta särky niin kovaa että ravasin lääkärillä, tutkittiin, kuvattiin, diagnoosiksi krooninen migreeni ja niskaperäinen päänsärky. Söin puoli vuotta Triptyliä, säryt lievittyivät jonkin verran ja särkypäivien määrä väheni kunnes lakkasivat melkein kokonaan, jolloin lääkäri käski lopettaa lääkkeen. N. kuukauden kuluessa säryt palasivat, onneksi hiukan lievempinä ja kovin migreenimäinen särky puuttuu, mutta joka aamu herätessä päätä särkee ja iltaisin nukkumaan mennessä päätä särkee. Päänsärky on myös aiheuttanut jännitystä leukoihin, puren hanpaita yhteen ja se pahentaa päänsärkyä.

Mikä tähän nyt auttaisi ja millä kierteen saisi poikki? Fyssarilla käyty, aamut alkaa keppijumpalla, iltaisin joogaan ja töitä tehdessä pidän puolen tunnin välein parin minuutin jumppatuokion. Hierojalla käyn viikoittain. Kiinnitän huomiota ryhtiin. Akupunktiota kokeilin kuuden hoitokerran sarjan, ei apua. Jatkuvasti huivi kaulassa ettei niskaan tule vetoa. Kaikki ihan yhtä tyhjän kanssa, päätä ja niskaa särkee joka ikinen päivä.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Puhi 
Päivämäärä:   10.4.21 12:18:54

Voimaharjoittelu eli niskan ja hartioiden vahvistaminen antaa tutkimusten mukaan avun. Kaikki jumpat, venytykset ja manipulaatiot on tilapäinen apu.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Au 
Päivämäärä:   10.4.21 12:32:40

No siis käsipainoilla minä jumppaan sen kepin ohella päivittäin, lihaskunnon pitäisi olla ihan hyvä.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.4.21 12:33:03

Voimaharjoittelu on JÄNNITYSniskan kanssa ihan yks tyhjän kanssa. Ongelma kun ei ole voiman puute vaan stressi ja siitä aiheutuva lihasjännitys. Eli pitää pureutua siihen, miksi jännität. Purentakisko auttaa öiseen hampaitten narskutteluun, mutta sekin hoitaa vain oiretta eikä syytä.

t. ex-bodari, joka painonnostosta huolimatta kärsi jännitysniskasta. Ongelma ratkesi vaihtamalla työpaikkaa.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Au 
Päivämäärä:   10.4.21 12:42:22

***: No tämä onkin kinkkisempi tilanne. Vaivan alkaessa stressitekijät oli ihan selvät, oli koronan tuomat muutokset töissä, stressi työsuhteen jatkumisesta ja kaiken lisäksi koiranpennulta murtui jalka. Nyt koira on ollut taas terve ties kuinka pitkään, töissä on asiat hyvin ja teen vieläpä lyhennettyä työaikaa. Tuntuu että eniteen stressaan sitä jatkuvaa kipua ja särkyä.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Sarjakakkaaja 
Päivämäärä:   10.4.21 13:04:47

Itse kärsin ennen pahasta jännitysniskasta, joka toi mukaan järkyttäviä päänsärkyjä. Kerran taas jomotti päätä ihna huolella ja olin luvannut lähteä ratsastamaan kaverin kanssa. En kehdannut perua menoa hedarin takia ja hyvä, etten perunut. Ratsastamisen jälkeen pääkipu oli poissa eli rento hevostelu rentoutti myös hartiat. Toimi tuonkin jälkeen.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.4.21 07:23:39

Minulla auttaa itsekin tehty hieronta. Hieron niskan, olkapäiden ja takaraivon kipeitä kohtia. Aluksi otan myös särkylääkettä, koska jännittyneet hartiat tekevät sen, ettei pysty rentouttamaan aluetta. Lisäksi muistettava hyvä ryhti, joka lähtee keskivartalosta ja hartiat lasketaan alas rentoina.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Pöllö 
Päivämäärä:   11.4.21 07:34:49

Googlaa migraine trigger points ja painele niitä kovaa vuorotellen siihen asti, kunnes helpottaa.
Tai pyydä jotakuta toista tekemään.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Bööna 
Päivämäärä:   11.4.21 07:35:30

Kiropraktikko

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: $%^&* 
Päivämäärä:   11.4.21 07:40:36

Minulla paha jännitysniska ja bruksismi jo vuosia, itse pyrin ensisijaisesti hoitamaan tilannetta voimahrjoittelulla ja säännöllisesti hieronnassa käymällä, jotka eivät tuoneet riittäväää apua kuitenkaan. Viime syksynä aloitettiin botox-hoidot, jolla pääsi vihdoin eroon särkylääkekierteestä sekä kroonistuneesta kivusta. Lääkäri tekee pistokset 2-3kk:n välein. Toiminnalilisuutta tukevaa Voimaharjoittelua teen edelleen.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Ko 
Päivämäärä:   11.4.21 08:00:53

Käytätkö työssä maskia?

Minulle maskipakko työssä toi jännitysniskan. Apua on ollut maskittomista tauoista töissä, jolloin pääsee jumppaamaan naamaa. Apua ollut myös lämpöhoidosta ennakoivasti kauratyyny aamuin illoin.

Pidentyneen vaivan kohdalla kyse voi olla myös ns. ryhtivirheestä, eli kannat kehoasi väärin ja konpensoit sitä niskan väärällä asennolla. Siihen auttaa vain asiansa osaava fyssari/osteopaatti(!), joka kertoo mistä prakaa ja miten korjaat. Ystävällä oli esim. Heikot vatsalihakset.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   11.4.21 08:26:02

Ehdotan myös hyvälle bruksaukseen vihkiytyneelle hammaslääkärille menoa. Stressi pahentaa bruksaamista, josta taas tulee pääsärkyä ja se lisää bruksaamista.

Jos asut Turun lähellä, mulla on hyvä neurologi ja hml vinkata, jotka tekevät yhteistyötä keskenään.

Ja mulle 3 hml sanoi, etten muka bruksaa kunnes meni leukanivel rikki!! Ja aivan sairaat pään säryt siis siitä.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   11.4.21 10:19:46

Mulla auttoi lopulta voimatreeni (painonnostoliikkeet ja muut jotka menee epäkkäille ihan täysi no-no, lähinnä voimanosto- ja tukiliikkeet) ja lantionpohjafyssari  ihan superkireä lantionpohja heijastu pallean kautta (tai kumpi nyt on muna ja kumpi kana) päähän, kun opettelin hengittämään niin pikkuhiljaa syväjumit aukesi. Tarkoitti tietysti aivan infernaalisia hedareita kun pahin jännitys suli.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Hemuli 
Päivämäärä:   11.4.21 15:14:40

Itselläni on auttanut 2-3 päivänä viikossa joogaaminen, pahimpaan aikaan hieronnassa käynti, riittävä veden juonti, venyttely ja niskan rentouttaminen niskakeinussa tai lihashuoltovasaralla hartian rentouttaminen. Tietysti työskentelyasentoihin ja kumaraan asentoon näyttöjen äärellä kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Tuskallinen vaiva mutta lopulta useiden vuosien päänsärkykierre alkaa helpottaa.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   11.4.21 16:28:14

Jos särky on migreenityyppistä, todennäköisesti niskasärky johtuu migreenistä eikä päinvastoin. Eli pitäisi pureutua migreenin syihin ja pyrkiä ehkäisemään sitä. Estolääkitystä tuskin noin lievään migreeniin saa, mutta itse otan joskus nukkumaan mennessä kohtauslääkkeen (Maxalt, joka on triptaani) lievenpäänkin päänsärkyyn, jota en saa tulehduskipulääkkeillä katki. Pidä päänsärkypäiväkirjaa, jotta saisit selville, mikä sinulla aiheuttaa migreeniä. Minulla niitä on ainakin palelu ja kirkas aurinko. Pyri tasaiseen elämään: säännöllinen ja riittävä nukkuminen, syöminen ja rasitus.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   11.4.21 17:13:44

Naprapaatti ja nikamalukkojen tsekkaus. Monta liikettä myös elvyttää aluetta, naprapaatti ja hyvä jumppari opettivat.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Ak 
Päivämäärä:   11.4.21 20:39:36

kylmähoito
kaurapussi kylmänä(pakastettuna)
toimii paremmin kuin lämmin.

botox,
tuntui kuin olisi päätä kiristävä vanne olisi poistettu

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.4.21 21:53:55

Mulla kylmä jämäyttää niskan samantein.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Mirri 
Päivämäärä:   11.4.21 21:55:28

Auttoi migreenin pahimpien syiden poistaminen, eli työpaikan vaihto, lisää unta, muutto maalle mikä mahdollisti sen paremman nukkumisen ja rennomman elämän. Yli kunnosta alan vähitellen toipua, joten se on varmaan iso tekijä. Hoitona sauvakävely ja ylätalja. Niskaan ei saa tulla venytyksiä, pää alas päin ei saa rehkiä tai mielellään olla ollenkaan eikä saa tulla vetoa. Oikeaan aikaan osunut akupunktio voi auttaa hierontaan yhdistettynä, mutta muu oikein ei. Neurosonicia en ole kokeillut, sitä joku lääkäri suositteli.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.4.21 21:58:45

Jos tietyt lihakset ovat jännittyneet, voi vastakkaisten lihasten aktivointi rentouttaa.
Olen työssäni pitänyt nk. niskalenkki ryhmiä, joissa on näin tehty.
Esimerkiksi yläniskan jännitykset vähenevät, kun aktivoidaan kaulan lihaksia. Tai lapaluita nostavien lihasten jännitystä vähennetään aktivoimalla lapaluun depressoreita.
Harjoitusten ohella tehdään toki myös venytyksiä, kiinnitetään huomiota ryhtiin, ergonomiaan yms.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   11.4.21 21:59:29

Kuntosalilla liikettä käsiin vähintään 4 kertaa viikossa. Kunnon hiellä niskaan saan niskan paukkumaan auki molemmilta puolilta.

Nyt kun vuoteen ei ole päässyt koronan takia salille, olen huomannut että myös hiihto ja oikeastaan kaikki hikiliikuntaa (päivittäin) pitää niskan auki.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Jokunen 
Päivämäärä:   11.4.21 22:02:06

Cbd-öljy rentouttaa ja vie kipua.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.4.21 22:02:41

Backontrack, venyttelyt ja rentoutumisharjoitukset.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.4.21 00:14:44

Päivittäinen päänsärky johtui mulla hajusteista. Olin käyttänyt samaa hiuslakkaa jo vuosia, mutta yht'äkkiä sen hajuste alkoi aiheuttaa päänsärkyä, vaikken edes haistanut, että se oli hajustettua. Sittemmin olen lakannut sietämästä yhä useampia hajusteita.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   12.4.21 00:31:18

Kiro, napra. Stressin poisto.

  Re: Jännitysniska, mikä auttoi sinulla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.4.21 06:23:22

Oletko kokeillut Tens-laitetta?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.