Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Moottoripyöräkortti aikuisiällä, kokemuksia

Lähettäjä: Tia 
Päivämäärä:   3.3.21 20:16:45

Onko kukaan ajanut vanhemmalla iällä, oliko taustaa Oliko vaikea saada kortti?

  Re: Moottoripyöräkortti aikuisiällä, kokemuksia

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   3.3.21 20:19:50

Ajoin 28-vuotiaana. Ei ollut minkäänlaista tausta, ei myöskään B-korttia. Jouduin kyllä ottaa lisätunteja, mutta ei se nyt niin vaikeaa ollut.

  Re: Moottoripyöräkortti aikuisiällä, kokemuksia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 20:51:45

Olen.
Taustana lapsesta täysikäiseksi asti olin ajanut mopoilla. Eli itse vehje oli oikein tuttu ja b kortin takia liikennesäännöt hallussa.
Ainut hankaluus oli kun mopot ollut niin paljon pienempiä ja kevyempiä moottoripyörään verrattuna, et sitä uutta ajamis tekniikkaa sai hetken takoa tonne lihas muistiin.

  Re: Moottoripyöräkortti aikuisiällä, kokemuksia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 21:09:18

Ajoin yli kolmekymppisenä samalla kun ajoin kuorma-autokortin. Ei ole minkäänlaista entistä moottoripyörä/mopo taustaa, mutta niin vaan kortti tuli.

  Re: Moottoripyöräkortti aikuisiällä, kokemuksia

Lähettäjä: 1x2 
Päivämäärä:   3.3.21 21:11:32

Ajoin viimevuonna, 30+ ikää. Junnuna mopolla ajellut, muuten ei kokemusta, autokortti löytyy. Moottoripyörän hallinta ajokokeen hidasta osuutta varten oli hankalinta, ja kun koronan takia inssi siirtyi, jouduin ottamaan lisätunteja, että pääsen harjoittelemaan vielä ennen inssiä. Säännöt hallussa ja nopeassa vauhdissa väistötehtävät olivat ihan jees, mutta se hidasajo. Sitä kannattaa treenata jos on mahdollista..

  Re: Moottoripyöräkortti aikuisiällä, kokemuksia

Lähettäjä: Jokunen 
Päivämäärä:   3.3.21 21:13:10

Ajoin viime kesänä A-kortin 41-vuotiaana. Ei mopotaustaa nuorena mutta yhden kesän olin pikkucrossilla treenannu. Lisätunteja piti ottaa 6kpl, inssi ekalla läpi. B-kortti on ollu kohta 20-vuotta joten liikenne ja säännöt on sinänsä tutut mutta kaikki autoilijan tavat ei ole motoristille hyväksi.

  Re: Moottoripyöräkortti aikuisiällä, kokemuksia

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   3.3.21 21:15:39

Jos paikkakunnallasi on useita autokouluja, kannattaa selvittää, millaisia pyöriä niissä on. Pituutesi sopiva pyörä on tietty tärkeä, mutta myös pyörän muut ominaisuudet vaikuttavat. Esim. raskas pyörä on jo hankalampi. Mahdollisimman pysty, mutta ei custom-mallinen on yleensä helpoin. Bemarin pyörät ovat usein ominaisuuksiltaan sellaisia, että niillä nuo käsittelykokeen tehtävät ovat helppoja.

  Re: Moottoripyöräkortti aikuisiällä, kokemuksia

Lähettäjä: Jokunen 
Päivämäärä:   3.3.21 21:33:40

Samaten Yamaha MT-07 on helppo autokoulupyörä, se on markkinoiden kevyin ajokokeessa hyväksytty täystehoinen moottoripyörä ja jopa tämmöisen pätkän (157cm) jalat ylsi maahan.

  Re: Moottoripyöräkortti aikuisiällä, kokemuksia

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.3.21 22:08:24

Mulla 155-senttisenä rossa yamaha mt-07 ei yltänyt kuin varpaat maahan ja se ei (varsinkaan) aloittelijalle riitä.

  Re: Moottoripyöräkortti aikuisiällä, kokemuksia

Lähettäjä: ER 
Päivämäärä:   3.3.21 22:20:14

Mulla aika sama kuin ekalla pisteellä. Miltei nelikymppisenä sain kipinän hankkia vihdoin A-kortin, takana kymmeniä vuosia satunnaista ja vakituisempaa mopoilua eli liikennesäännöt ja 2-pyöräisen peruskäsittely täysin hallussa, joten ajattelin että kyseessä olisi lähinnä tyyppihyväksyntä moottoripyörään. Mutta eipä muuten ollutkaan! Autokoulun pyörä oli joku ihme tykki, jolla ajettiin joko kovaa tai sitten ei ollenkaan. Tuntui, että ainoa mahdollisuus päästä edes liikkeelle oli ampaista kuin raketti kadunreunasta; jo ensimmäinen ajo koululta harjoitusalueelle oli ihan ei-stna-kieli keskellä suuta-meininkiä. Tuntui, että kytkintä piti ykkösellä luistattaa jo pelkästään 40 taajamarajoituksessa pysyäkseen. Ilman luistattamista kone rupesi hitaassa vauhdissa heti moottorijarruttamaan ja potkimaan takaisin ja tuntui, että pyörä sammuu ja kaatuu hetkenä minä hyvänsä. Kahdeksikkojen tekeminen oli siksi kaikkein epävarminta ja vaikeinta, taisin siinä mokata ihan pikkuisen vielä jopa inssissäkin, onneksi katsuri ei huomannut kun oli keskittynyt tarkkailemaan toisen kokelaan suoritusta :) Vastaavasti maantienopeuksissa ei ollut mitään ongelmaa, ja selkeästi pyörä oli tarkoitettu vähintään 60 km/h pudotteluun eikä mihinkään kruisailuun. Pyörä oli myöskin epämiellyttävän korkea (vaikka oli kuulemma joku vakiosta madallettu erikoismalli), vaikka itse olen 180 cm niin se tuntui olevan vain juuri ja juuri vielä siedettävän rajoissa mikä ei sitten myöskään lisännyt varmuutta siihen että hitaasta vauhdista kaatumisen pystyisi aina loppujen lopuksi estämään. Eli ei todellakaan käynyt kateeksi lyhyempiä jotka joutuivat opettelemaan samalla pyörällä.

No, loppujen lopuksi kaikki kokeet ja inssi yms. menivät kyllä ykkösellä läpi, mutta pari ylimääräistä ajotuntia jouduin ottamaan jotta pääsin pyörän kanssa edes hädintuskin riittävän sinuiksi inssiä varten (enkä mielestäni lopullisesti koskaan).

Tästä kaikesta jäi hieman pska maku suuhun ja vähän jopa ajatus että tulikohan hukkareissu, että onkohan moottoripyöräily isolla pyörällä oikeastaan minua varten ollenkaan. Omaa pyörääkään en ollut vielä hankkinut, koska halusin ihan tietynlaisen enkä halunnut hätiköidä asiassa. Noin viikko inssin suorittamisesta sain lainaksi kaverin customin (sekin kyllä ihan ison A:n tehoinen motskari) joka piti siirtää vähän yli 100 km päähän. Hieman pelko persiissä lähdin sitten ajelemaan sen kanssa. Tulos: Ajaminen oli taajamassakin juuri sellaista rauhallista länkytystä ja kruisailua mihin olin hieman tavallista pirteämmän mopon kanssa tottunut, ajoasento oli mukava ja paljon luontevamman tuntuinen, pyörä totteli rauhallisesti, ja tehot löytyivät vasta sieltä mistä halusinkin, eli isolla vaihteella kahvaa reilusti kääntämällä, eikä heti ykkösvaiheella lähdössä. Eli juuri sellaista mitä olin alunperin ajatellutkin, periaatteessa samaa kuin mopoilu mutta raskaammalla ajoneuvolla, isommilla tehoilla ja nopeuksilla mutta kuitenkin tarvittaessa myös se hidas käsittely- ja kruisailumahdollisuus säilyttäen.

  Re: Moottoripyöräkortti aikuisiällä, kokemuksia

Lähettäjä: Juulko 
Päivämäärä:   4.3.21 06:49:29

Ostin rahalla paikallisen ajokortin, ei teoriaa, ei ajotunteja.
125cc moposta ainoat aiemmat kokemukset kaksipyöräisistä.
Nyt alla R6, ja toistaiseksi olen hengissä.

  Re: Moottoripyöräkortti aikuisiällä, kokemuksia

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   4.3.21 09:13:28

Miulla on vanha ajokortti. Siis ABC
En oo koskaan ajanut moottoripyörää. Ja kuorma-auton ajostakin on aikaa.

  Re: Moottoripyöräkortti aikuisiällä, kokemuksia

Lähettäjä: Tia 
Päivämäärä:   5.3.21 15:19:49

Itsellä pari kesää takana motocrossia piikkisellä kotarilla. Pituutta itsellä 173.meillä vain yksi autokoulu.. Viime syksynä hommasin rekkakortin joten pitää lisää haasteita saada.. Ikää tosin jo 38v.. Siksi miettii voiko vanha oppia

  Re: Moottoripyöräkortti aikuisiällä, kokemuksia

Lähettäjä: Tia 
Päivämäärä:   5.3.21 15:21:13

Miehen pyörällä voisi onneksi harjoitella..

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.