Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun vanhemmat eivät halua ammattilaisen apua..

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   3.3.21 19:29:22

Kuvio on erittäin monimutkainen sillä asiassa on neljä osapuolta. Itse olen vuosi sitten muuttanut pois kotoa, mutta sinne jäi vielä 15-vuotias siskoni. Asun sen verran lähellä että nytkin lomalla siskoni on luonani kaksi yötä.

Isäni on aina kohdistanut meihin henkistä väkivaltaa, myös äitiini mutta äitini ottaa tämän kiltisti vastaan. Hän ei myöskään tietenkään pyydä anteeksi ja aina kun isälläni on hyvä päivä ja jonkin idea, meidän pitäisi lähteä siihen innostuneina mukaan. Jos ei, saa taas kuulla kunniansa.

Tänään taas kerran otimme yhteen äitini kanssa siitä miten hän kantaa kaunaa minun vaikeista teinivuosistani. Että häneltä ei silloin kukaan kysynyt miten voi ja mietti ammattilaisen apua muttei kuitenkaan hankkinut sitä, ja nyt minun täytyisi aikuisena (24v) jotenkin maagisesti korjata hänen tunnontuskansa hän mielestään. Kysyin voisiko nyt hankki sitä ammattilaisen apua ja totesi ettei hän usko terapiaan tai muuhun keskusteluapuun..

He myös keskenään riidoillaan aiheuttavat meille pahaa henkistä oloa eikä heidän seurassaan halua viettää aikaa. Siskoni tulee muuttamaan kotoa pois muualle opiskelemaan heti peruskoulun jälkeen ja itse vietän minimiajan siellä, eikä äitini ymmärrä miten tässä näin käy.

Tästä ei nyt kyllä tule ollenkaan selkeäksi miten tulehtuneen välit meillä on vanhempiimme mutta terapiaa heidän täytyisi saada. Onko mahdotonta kun toinen on narsisti ja toinen uhriutuva marttyyri?

  Re: Kun vanhemmat eivät halua ammattilaisen apua..

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   3.3.21 20:23:26

Todennäköisesti vanhempiesi kohdalla juna on ns. mennyt. Jos olet huolissasi teini-ikäisen siskosi kasvuolosuhteista, lastensuojeluilmoitus on mahdollinen.

  Re: Kun vanhemmat eivät halua ammattilaisen apua..

Lähettäjä: Mmmmmmmmm 
Päivämäärä:   3.3.21 20:32:57

Aikuiset ihmiset päättää itse siitä meneekö terapiaan vai ei. Sinä taas voit päättää haluatko elää tuollaisessa ympäristössä vai ei. Ainut tässä jonka päätösoikeutta on ehkä rajoitettu on alaikäinen sisko. Ja hänkin voi itselleen saada apua lastensuojelun kautta. Miksi yrität tehdä päätöksiä muiden ihmisten puolesta?

  Re: Kun vanhemmat eivät halua ammattilaisen apua..

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   3.3.21 21:03:49

Koska kaikki nämä osapuolet kääntyvät aina puoleeni kysymään neuvoja, mikä ei kuitenkaan miellytä

  Re: Kun vanhemmat eivät halua ammattilaisen apua..

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   3.3.21 21:07:15

Voit toki kannustaa vanhempiasi menemään terapiaan tmv., mutta jos he ovat siihen haluttomia, et voi tehdä mitään. Sen sijaan voit hoitaa itseäsi ja opetella pitämään omat rajasi, esim. kieltäytyä neuvomasta tai vaikkapa kuuntelemaan äitisi kaunaisia valituksia. Et voi vaikuttaa heihin, mutta voit vaikuttaa itseesi, ja se kannattaakin, koska varmasti tuollaisessa ympäristössä kasvaminen on jättänyt jälkensä.

Ja edelleen, jos olet huolissasi siitä, että pikkusiskosi kasvaa tuhoisassa ympäristössä, voit tehdä hänestä lasun.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.