Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: jaksaa ihmetyttää 
Päivämäärä:   3.3.21 17:14:38

menimme naimisiin nuorina ja niin rakastuneina, aikaa on kulunut melkein 30 v ja ihastuin miehessä hänen vaatimattomuuteensa, kiltteyteen, johonkin kuvitteelliseen turvallisuudentunteeseen. kyseessä oli /on perinteinen maajussi, aikamiespoika joka asui kotitilallaan vanhempiensa kanssa ja kiltisti puursi tilan töissä aamusta iltaan ja tietenkin äiti hoiti kodin ja ruuat pöytään.

minun astuttua kuvioon en tajunnut mihin hyppään ennenkuin oli liian myöhäistä, illuusio ahkerasta, kiltistä, itsestä ja vanhemmista huoelhtivasta miehestä kariutui vuosien myötä vaikka monta vuotta menikin hyvin näytellessä, ennenkuin todellinen luonne paljastui. Lapset ilmestyivät miltei heti parin vuoden välein ja ettei asia luisi nyt kauhuanopin ja -miniän väliseksi valitusvirreksi niin pysytään tuossa otsikon asiassa eli miehen huonosta hygieniasta ja varsinkin suuhygieniasta.

tottakai siinä ensimmäisinä seurusteluaikoina minun luonani mies harjasi hampaitaan ja ostin hänelle harjan ja tuubin ja pusutellessa kaikki tuntui olevan ok. Tilanne muuttui kun muutimme yhteen miehen kotitilalle ja saman katon alle vanhempien kanssa, ei hammasharjoja käytetty ja loppui ne pusuttelutkin sekä muu kanssakäyminen ellei hampaita pesty.

erohan tuosta tuli aikoinaan, yhtenä vaikkei vähäpätöisimpänä syynä . emme oole tekemisissä keskenämme mutta erottuamme jätettiin yhteinen mökki molempien nimiin ja käymme siellä vuorotellen kunhan sovitaan saunomassa ja uimassa. tie kulkee tilan pihan poikki ja joskus tulee poikettua kahville kuulumisia vaihdellen väleissä ollaan ja appivanhemmatkin kuolleet. uutta emäntää ei ole ilmaantunut , mies on tyytyväinen peltojen viljelyyn, metsätöihin ja katselee iltaisin telkkaria, hiljainen , harmiton mies. mutta edelleenkään ei vuosien aikana pese hampaitaan ja kyllä sen haistaa vaikka muuten peseytyykin useamman kerran viikossa. vessassa ei näy harjaa eikä tahnaa eikä taida ilmaantua.

mietinkin vaan että miten ihminen voi elää ilman hammaspesua tai jotain suunraikastusta kun kyse ei ole mistään alkuasukkaasta. eikö se ala tuntumaan kauhealta itsestäkin jos suu on kuin kaatopaikka ja ikinä ei puhdisteta, on kyllä hammaslääkärillä käynyt ja joskus kehunutkin kun lääkäri on kehunut hampaita vahvoiksi, tiedä sitten...

no, eipä minulla tässä mitään pointtia ollut.

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.3.21 17:27:11

Haha, aivan kuin minun exäni. Ei Ikinä pessyt hampaitaan, ellen pakottanut. Sanoi että on muka huono hammasluu hänellä ja sen takia muka hampaat niin hajalla... Jep jep. Siis oikeasti. Ei olisi koskaan pessyt hampaitaan. Ylpeili jopa että korvaa hampaiden pesun mynthonilla??? Hyi olkoon. Onneksi on ex, yököttää koko tyyppi nykyisin, ja katselin sitä ja sen kakkaisia hampaita yli 10 vuotta.

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: Muistelo 
Päivämäärä:   3.3.21 19:55:04

Meillä kävi työhaastattelussa nuori mies, jolla oli pikimustat hampaat. En ole koskaan nähnyt moista. Ei saanut paikkaa, mutta jäin miettimään miten saa hampaat siihen kuntoon ja miten ne pysyy vielä suussa.

Oliko noilla exillä kuitenkin normaalin väriset hampaat?

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   3.3.21 19:57:11

Kyllä ne hampaat hajoavat jossain vaiheessa. Kaikki. Joudutaan ottamaan pois sitten ja mahdollisesti laittelemaan tekohampaita. Tiedän tämän, kun yhdellä lähipiiriin kuuluvalla miehellä oli sama tapa, ei pessyt hampaitaan. Kalliiksi tulee hammaslääkärikäynnit sitten lopulta.

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: life_is_life 
Päivämäärä:   3.3.21 20:23:22

Mulla kans ex sellainen, ettei paljoa hammasharjaa ja tahnaa käyttänyt. Pyyhki etuhampaita välillä paidan hihaan, koska se riitti ihan hyvin hampaiden puhdistukseen... Ja se hengityksen haju, kun poltti tupakkaa ja ryyppäsi..

Ja muu perushygienia _huonoa_, jokusen vuoden jaksoin ja känniagren takia, sitten lopulta lähdin kävelemään. Onneksi.

Eläköön sikolättielämäänsä miten tykkää.

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: M´ 
Päivämäärä:   3.3.21 21:13:55

Pelottavan yleistä miesten keskuudessa, mistä tulee mieleen, että miksi pojat taas kasvatetaan eri tavalla kuin tytöt?. Miksi vanhemmat eivät vaadi samoja siisteysasioita myös pojilta? Pitäisikö armeijassa olla valvotut hampaiden pesut aamuin ja illoin, jos jollekin jäisi vaikka tapa päälle?

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   3.3.21 21:48:59

Ei ne sota-ajan jälkeläiset tainneet hammas - ja suuhygieniasta huolehtia joten eivät lapsillekaan opettaneet. Itse 70 - luvun lapsena koulussa oli jo hammastarkastukset aivan toisella mallilla mitä äidilläni. Hän kertoi että tuhkaa hierottiin hampaisiin kun ei muuta ollut. 20 vuotiaana oss hampaista puuttui ja laitatti englannissa ne kuntoon kun lähti sinne töihin.

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   3.3.21 23:28:46

Mut jotenkin kiinnostaa kun käyt vessassa tominnan jälkeen peseytymässä ja tutkimassa tilanteet??

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: jaksaa ihmetyttää 
Päivämäärä:   4.3.21 00:27:26

- No en tutki tai pengo vessan kaappeja, harvoin tuolla tulee käytyä sisätiloissa muutenkaan. Lapset käyvät perheineen ja isänsä terveydentilasta puhe kulkeutuu myös siihen että suun huolto puuttuu kokonaan.
Siivouspuolen ilmeisesti hoitaa veljensä vaimo/t , ja lapset silloin kun tosiaan ovat käymässä.

no on näitä hampaiden pesemättä jättäjiä sitten muillakin ettei vain ainoastaan omalle kohdalle sattunut. Onneksi noilla lapsilla on hyvät rutiinit hoitaa hampaansa, eikä ole tarvinnut pienenäkään reikiä käydä paikkuuttamassa.

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.3.21 07:17:25

Mun exä oli samanlainen. Ero tuli muista syistä, mutta kun tajusin päässeeni eroon haisulisuusta niin ei yhtään enää harmittanut ero :D Joskus melkein pakotin mennä peseen hampaat kun olin ostanut harjan ja tahnan (tai oikeastaan 8 eri harjaa että varmasti olisi juuri oikeanlainen tarjolla) niin puolen tunnni n väittelyn jälkeen meni vessaan, mutta kun kuuntelin oven takana niin ei edes pessyt hampaita ja suu haisi kuin rankki edelleen. Se siis oikeasti raahautui vessaan ja odotti siellä muutaman minuutin eikä silti pessyt hampaita. Sillon tajusin että kyseessäon pakko olla jonkinasteinen mieneterveysongelma, siis joku fobia/trauma/pakkomielle. Suu haisi kuvottavalta, hampaiden pinnassa oli silmiinpistävä paksu töhnäkerros.

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   4.3.21 08:19:45

Mun isä ei ole pessyt hampaita arviolta 20 vuoteen. Hampaissa on voimakas eroosio, ns. ”Etuosa” hampaista puuttuu, ne ovat normaalia paljon lyhyemmät ja lähes kokonaan tumman ruskeat. Isäni välttelee aihetta enkä tiedä ovatko kipeät, pakkohan niiden on. Muuten käy kyllä suihkussa, parturissa, käy lääkärissä kun tarve on mutta hampaat on karseassa kunnossa. Sellainen maalaispoika ollut aina, ei ilmeisesti vuosisadan alussa syntyneet vanhemmat paljoa suuhygieniaa opettaneet.

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: Tiainen 
Päivämäärä:   4.3.21 08:22:19

haha, luin otsikon ja ajattelin että ne on ex-hampaat.

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.21 10:19:34

Kollegojen kanssa oli hampaiden pesusta puhetta. Kaksi siistiä ja nuorta (25-35 v) toimistotyöntekijämiestä sanoivat, että harjaavat hampaat vain kerran päivässä. Seurueen pari samanikäistä naista harjaa kahdesti päivässä. Miehet eivät pitäneet tätä mitenkään outona. Eli jotain on pielessä miesten kasvatuksessa.

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.3.21 10:24:10

Mun ystävän lapsella on mustaviiruiset maitohampaat. En ole kehdannut kysyä, mistä on kyse. Vanhemmat ovat aivan siistejä, normaaleja ja myös siistihampaiset.

Joillain nuorilla miehillä hammasvälit ainakin mustuvat nuuskasta, ällöttävän näköistä. Mutta pienen lapsen ollessa kyseessä en usko että nuuskasta johtuu..

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.21 10:25:47

Mustista viiruista en tiedä mutta minulla on ollut lapsesta asti hyvin keltaiset hampaat, vaikka niitä kyllä pestiin ja hoidettiin.

Kiilteissä on eroja.

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.3.21 10:32:12

Mulla kyllä hammasvälit mustuu ihan kahvista. Vuoden välein käyn suuhygienistillä ja aina on ehtinyt tulla värjäytymät.

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.3.21 10:41:48

Mä vihasin nuorempana pestä hampaita, koska tosi moni hammastahna aiheutti hillittömän oksennusrefleksin. En sitten pessyt hampaita usein.

Jos on pessyt hampaat, niin hyvin pian sen jälkeen tulee ikävä maku suuhun. Mutta se ei ole mitään verrattuna siihen oksennusfiilikseen kun pesee hampaat. Ja siihen "makuun" tottuu,e ikä sitä itse edes huomaa.

Joskus jotain ohjelmaa telkkarista katsoessa tajusin tuon, että se oksetusrefleksi on juuri se, miksi hampaiden pesu jää helposti. Ja samassa ohjelmassa kerrottiin että tahnoja on erilaisia ja mitä kannattaa kokeilla, jos on tällainen ongelma.

Olenkin vuosien saatossa kokeillut eri tahnoja. Ja vihdoin on löytynyt sellainen, jota voin edes jotenkin sietää. Olen yrittänyt pestä hampaita useammin, mutta se henkinen mielikuva siitä oksennuksesta ei auta asiaa. Lisäksi olen todennut, että parempi pestä 1x/vrk hampaat kuin 2x ja oksentaa ja siten pilata hammaskiille.

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.3.21 10:49:03

Hyi.
Mulla on myös ukkona melkonen haisuli.
Ei pese hampaitaan muuten kun käsken sen tekemään.
Haju on niiiiin paha! Jos toi ulkona ollessamme kävelee vaikka parin metrin päästä mun ohi ja voin haistaa sen löyhkän..voi luoja!
Olen monesti meinannut siirtyä nukkumaan olohuoneeseen kun haju jo oksettaa.
Kiikun nyt omalla sängynpuoliskollani selkä siihen päin käännettynä.
On sanomattakin selvä ettei seksielämää enää ole.
On myös kaappijuoppo..siis juo olutta multa salaa..aina kun mun silmä välttää.
Putäs pitää tää eteenpäin jo.. en enää kauaa pysty olemaan tuon kanssa.

  Re: miehen (ex) hampaiden pesemättömyys

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   4.3.21 11:16:14

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 4.3.21 10:19:34

Kollegojen kanssa oli hampaiden pesusta puhetta. Kaksi siistiä ja nuorta (25-35 v) toimistotyöntekijämiestä sanoivat, että harjaavat hampaat vain kerran päivässä. Seurueen pari samanikäistä naista harjaa kahdesti päivässä. Miehet eivät pitäneet tätä mitenkään outona. Eli jotain on pielessä miesten kasvatuksessa."

Yksi ystäväni, n. 45-vuotias mies, pesee myös hampaat vain kerran päivässä. Ilmeisesti ei vain jaksa kahta kertaa, onhan se tosi iso homma... Hänkin on muuten siisti ja käy suihkussa päivittäin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.