Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käräjäoikeuteen todistajaksi

Lähettäjä: voi viude 
Päivämäärä:   3.3.21 13:51:28

Joudun siis Käräjäoikeuteen todistajaksi eikä oo harmainta aavistustakaan miten siellä toimitaan. Olisko täällä joku ollut siellä ja voisi vähän valottaa, et mitä siellä tapahtuu?

Re: Käräjäoikeuteen todistajaksi

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   3.3.21 14:06:34

Kirjoita googleen: käräjäoikeuden todistaja

Klikkaa ensimmäistä hakutulosta.

Lähettäjä: alli 
Päivämäärä:   3.3.21 15:59:28

mä olin joskus, sovittuna aikana paikalle oikeeseen paikkaan, sitten piti vannoa vala tai itse taisin valita ilman raamatta vaihtoehdon.

vastaat kun kysytään niin hyvin kuin osaat /pystyt . kovasti valehtelemaan tuonne ei vissiin kannata lähteä.

tosin omassa tapauksessani (työkaverin laiton irtisanominen ) vastapuoli valehteli kyllä laveasti ja törkeästi ja voittikin vielä . vasta hovioikeus korjasi tilanteen.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.3.21 16:25:05

" tosin omassa tapauksessani (työkaverin laiton irtisanominen ) vastapuoli valehteli kyllä laveasti ja törkeästi ja voittikin vielä . vasta hovioikeus korjasi tilanteen."

Vastaaja saa valehdella niin paljon kun haluaa, asianomistajan täytyy puhua totta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 18:08:17

Odotat eteistilassa kunnes sinut kutsutaan sisään. Sinulta kysytään henkilötiedot ja vannot valan tuomarin sanelun mukaan. Todistajaksi sinut nimennyt tekee sinulle kysymyksiä, ja sen jälkeen muutkin asianosaiset voivat kysyä. Kerrot, mitä tiedät ja muistat tapahtumasta. Kyseessä ei ole tietokilpailu. Voit sanoa myös, jos et muista jotain. Lopuksi sinulta kysytään, onko sinulla vaatimuksia palkan menetyksestä ja matkakuluista.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.3.21 18:21:15

Jouduin muutama vuosi sitten töiden puolesta. Sain luvan todistaa puhelimitse, kun muuten olisin joutunut ajelemaan useita satoja kilometrejä. Käräjäpäivänä odottelin siis puhelua, joka tuli puolisentoista tuntia myöhässä arvellusta aikataulusta. Aluksi vannoin puhelimessa valan, sen jälkeen minulta kyseltiin sekä riitatilanteeseen että yleisesti ammattiini liittyviä kysymyksiä (joista kummastakaan ei todennäköisesti ollut asianomistajalle mitään hyötyä, koska tapahtuneesta oli ehtinyt vierähtää lähemmäs kymmenen vuotta enkä enää edes muistanut eläessäni tavanneeni koko asiakasta). Kaikkiin kysymyksiin en osannut vastata, minkä myönsin suoraan. Vaikka todistuksellani oli mitätön painoarvo, tilanne oli silti varsin epämukava - etenkin kun puhelinyhteys oli tosi kehno, minkä vuoksi en tahtonut kunnolla kuulla kysymyksiä ja jouduin vähän väliä varmistamaan, mitä siellä toisessa päässä oikein tahdottiin tietää.

Päivämäärä:   3.3.21 22:37:47

No mulle sanottiin, et joudun maksamaan 500e, jos en saavu paikalle..

// tarkoitinkin, että onko joku täällä ollu todistajana ;)

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   4.3.21 07:49:22

Aloittaja on haastettu todistajaksi sakon uhalla. Sinne on siis mentävä.
Ole paikalla ajoissa, mene saliin kun sinut kutsutaan, tervehdi puheenjohtajaa joka kertoo mihin istut.
Sen jälkeen todistajan vakuus.
Puheenjohtaja kertoo koko ajan sinulle mitä tapahtuu.
Sinua kuulee ensimmäisenä se, joka sinut on kutsunut kuultavaksi, luultavasti syyttäjä,
Sen jälkeen sinua kuulee asianomaisen edustaja ja sen jälkeen vastaajan edustaja. Viimeisenä syyttäjä voi esittää täydentäviä kysymyksiä.
Kysy kun sinulle vastataan, jos et muista niin et muista.
Lopuksi puheenjohtaja pyytää sinulta vaatimukset matkakuluista, tämä paperi on tullut haasteen mukana, täytä se valmiiksi jo etukäteen.
Vie tämä paperi puheenjohtajalla ja kiitä - tämän jälkeen olet vapaa poistumaan.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   4.3.21 08:51:11

Hyvä ohjeet yllä. Mentävä on sakon uhalla ja palkaksi saat päivärahan ja kulukorvauksen.

Lähettäjä: Kossi 
Päivämäärä:   4.3.21 09:36:41

Olennaisinta on se, että puhut totta ja kerrot vain sen, minkä tiedät ja muistat.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   4.3.21 09:48:28

Olen ollut todistajana. Menet sinne kutsuttuna aikana ja odottelet, että sinut kutsutaan todistamaan. Itse jouduin odottelemaan omaa vuoroa useamman tunnin ja siihen tuli taukokin väliin, eli aikaa kannattaa varata. En muista, että kerrottiinko kutsussa, että missä salissa asiaa hoidetaan, mutta ainakin se selvisi sitten siellä paikanpäällä.

Salissa vannot valan ja sitten sinulta kysellään kysymyksiä. Vastaat niihin totuudenmukaisesti ja kerrot vain sen, minkä tiedät varmasti.

Asiasta riippuen tilanne saattaa olla ahdistavakin. Ainakin silloin sali oli tosi pieni ja syytetyt istuivat varsin lähellä. Itse olin vain todistajana ilman varsinaista henkilökohtaista tarttumapintaa asiaan, mutta silti tilanne ei ollut mitenkään erityisen miellyttävä. Toki näin korona-aikana istutaan varmasti väljemmin.

Itse jouduin vielä hovioikeuteenkin. Siellä harvemmin käytetään henkilötodistajia, mutta tässä tapauksessa käräjäoikeuden käsittelyn äänitallennetta ei ollutkaa tjsp. ja siitä syystä osa todistajista kutsuttiin myös hovioikeuden käsittelyyn.

Päivämäärä:   9.3.21 13:52:37

Kiitos vastauksista!

Sitäpä vielä mietin, et jos häviän koko keissin, niin joudunko kulujen maksumieheksi?

Lähettäjä: Nohh 
Päivämäärä:   9.3.21 13:57:40

Siis miten sää todistajana häviät keissin? Täh

Lähettäjä: wut 
Päivämäärä:   9.3.21 14:00:38

Ei todistaja voi hävitä juttua, todistaja vaan kertoo oman näkemyksensä asioiden kulusta.

Vai oletko asianomistajana haastettu oikeuteen todistamaan?

Lähettäjä: öllerö 
Päivämäärä:   9.3.21 14:55:01

Aloittaja on syytettynä ja kyllä, hävitessäsi maksat kaikki kulut, omat ja vastapuolen.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   9.3.21 15:14:35

No siis siinä tapauksessa aloittajan kannattaa hommata asianajaja, tai oikeusavustaja.
Kannata lähteä soitellen sotaan

Lähettäjä: wut 
Päivämäärä:   9.3.21 16:42:43

Voi aloittaja olla myös asianomistajan (eli sen, joka on asian laittanut vireille) roolissa haastettu todistamaan.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   9.3.21 17:06:52

Todistaja ei voita tai häviä juttua. Jos sinut on siis kutsuttu oikeuteen nimikkeellä todistaja, ei asianomistajana. Menet paikalle, kuuntelet ohjeet, vastaat sinulle esitettyihin kysymyksiin ja lähdet kotiin kun homma on ohi. Ei ole mitään ihmeellistä.

Päivämäärä:   9.3.21 17:16:44

Tässä lukee, et asianomistajat.. Sitte on pari muuta ja minä. Sitte myöhemmin, et teidät kutsutaan käräjäoikeuden istuntoon kuultavaksi asian selvittämistä varten.

No mut mä soitan sinne huomenna.

Päivämäärä:   10.3.21 12:09:58

Ei tarvii maksaa kuluja vaikka syytetty todettaisiin syyttömäksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.