Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.21 13:48:50

Tapasin muutama viikko sitten miehen, jonka kanssa ollaan nähty nyt kerran viikossa. Toissapäivänä harrastimme seksiä. Otin mieheltä myös suihin.

Eilen illalla kurkkuni tuli todella kipeäksi ja tänään huomasin sen olevan ihan turvonnut, punainen ja täynnä vaaleita peitteitä. Kävin koronatestissä ja ottivat myös nielunäytteen.

Mutta aloin tässä miettimään voiko uudella seksikumppanilla olla jotain tekemistä asian kanssa? Kysyin häneltä niin ei ole kuulemma kurkku kipeä. Otin suihin ilman kumia ja nyt väkisinkin mietin että sainko siltä jonkun taudin. Onko se mahdollista että näin nopeasti?

Toinen kysymys on se että haluan sukupuolitautitestiin, vaikka yhdynnässä käytimme kumia niin silti. Miten sinne pääsee ja onko se ilmainen? Olen alle 25. Viimeksi kävin testeissä 18-vuotiaana koulun kautta. En ole käynyt sen jälkeen koska siitä tähän asti oli sama seksikumppani.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: -+- 
Päivämäärä:   1.3.21 13:52:10

Katso onko terveyskeskuksessasi ehkäisyneuvola (usein perhe/lastenneuvolan yhteydessä). Soita sinne. Testi ja neuvolan palvelut ainakin meillä ilmaisia.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: jaskan nakkas 
Päivämäärä:   1.3.21 13:53:03

mISSÄ ASUT?

iSOIMMISSA KAUPUNGEISSA ON SUKUPUOLITAUTIEN POLIKLINIKKA, JOHON PÄÄSEE IHAN VAAN SOITTAMALLA ILMAN LÄÄKÄRIN LÄHETETTÄ.

Hup, oli oli caps lock päällä :D

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: Hkk 
Päivämäärä:   1.3.21 13:54:32

Otit käytännössä puolituntemattomalta mieheltä suihin ilman suojaa, hyi @!#$.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   1.3.21 13:58:42

Sukupuolitautien poliklinikka voisi olla oikea suunta, joskin HIV:n testaaminen kai voidaan tehdä vasta kolmen viikon päästä altistumisesta. Muut toki jo aiemmin. Jatkossa sitten muistat, että kumia käytetään testaamattomien kumppanien kanssa aina myös suuseksissä, niin miesten kuin naistenkin kanssa.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.21 14:04:32

Kiitos vastauksista! Tutkin vain kaupunkimme terveyskeskuksen sivuja enkä löytänyt sukupuolitaudeista mitään.

Joo todellakin muistan. Tää oli nyt sellainen kantapään kautta -opetus taas :D

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   1.3.21 14:07:18

Periaatteessa mahdollista, mutta todennäköisempää että sulla on joku muu tauti vaan osunut kohdalle. Harva seksitauti tarttuu kurkkuun ja oireilee noin pian. Tippuritartunnasta oon kyl kuullut että eräällä tutulla tuli nielu tosi kipeäksi. Käy testeissä (testi nielusta) ja olisi varmasti hyvä että mieskin kävisi, ihan muutenkin.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   1.3.21 14:08:33

Ja tosiaan muista nimenomaan pyytää nielusta se testi. Miksi ei samalla antaisi myös virtsanäytettä jos noin kauan edellisestä testistä on, ei kumi ole ihan 100 % varma suoja.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   1.3.21 14:09:36

Mulla oli nykyisen kumppanin kanssa samaa alussa. Mitään muuta ei testeissä kummaltakaan ikinä löytynyt kuin minulta todella ärhäkkä nielutulehdus. Ei ole sen jälkeen onneksi uusinut.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.21 14:10:00

xxx, siis sukupuolitauti testi nielusta? Miten sellaisen saa kun viimeksikin pyysin kaikkia mahdollisia niin testasivat vain virtsasta eikä siitäkään ymmärtääkseni ihan kaikkia tauteja vain ne yleisimmät. HIV-testiin pääsin vasta muutama vuosi myöhemmin muun syyn takia.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.3.21 14:11:34

seksiä uuden tuttavan kanssa vasta kun sp-testit otettu ja todettu puhtaaksi.

Ei niin kiimainen voi olla. Oma terveys tärkeämpää kun sängyssä peuhaaminen.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.21 14:11:45

Ei kai sillä kurkku kipeä ole kun tauti on kikkelissä.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: fart 
Päivämäärä:   1.3.21 14:27:37

Aika moni omassa kaveripiirissä harrastaa suuseksiä ilman ehkäisyä. Ihan yleistä noin että kumia käytetään vain yhdynnässä ja samoin toiminut itsekin.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   1.3.21 14:42:07

Mulla on reagoinut kurkku noin kahden uuden kumppanin kohdalla suihinoton jälkeen. Reaktiot loppui parista kolmesta kerrasta. Mitään tauteja ei ole mulla koskaan ollu eli aina puhtaat testit. Liittyi siis johonkin erilaisiin bakteerikantoihin tjsp.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.3.21 14:50:04

Voi tarttua klamydia ja tippuri nieluun. Miten täällä ei aikuiset tiedä, että kurkkuklamydia on ihan juttu?? Voi tarttua ihan mihin vaan, silmäänkin.

Fart, juu ei tosiaankaan noin. Onko seksivalistus lopetettu kun ILMAN KUMIA TAI TESTEJÄ ei mennä millään limakalvolla kiinni sukuelimiin. Yöök

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.21 15:07:03

Ninni, erittäin mielenkiintoista! Mun angiinatulos nimittäin tuli, negatiivinen. A-streptokokki tutkittiin. Oliko sullakin siis vaaleita peitteitä nielussa?

En omista kuumemittaria, mutta oloni ei ole yhtään kuumeinen tai kipeä muutenkaan, vain kurkkuun sattuu nieleminen. Ja sekin on nyt helpottanut jo kun otin buranaa. Imusolmukkeeni eivät ole turvonneet.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.21 15:11:31

Ja siis hetkinen. Jos mulla nyt on tippuri tai klamydia nielussa, niin tarttuuko se suutelemalla edelleen toisten nieluun? Voiko ne kuitenkaan oireilla näin nopeasti?

Aion kyllä siis mennä sinne testiin, mutta vasta viikon päästä, että mahdolliset tartunnat näkyy. Voinko odotellessa suudella muita?

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   1.3.21 15:12:57

En muista oliko peitteitä mutta kurkku turposi ja oli niin kipeä että nieleminen vaikeutui tosissaan.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   1.3.21 15:14:05

Eivätkä sp-taudit oireile noin nopealla aikataululla

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.3.21 16:03:57

Pitäiskö sun ottaa hetki taukoa suutelemisesta muiden kans jos otat suikkiin jo joltain? Nyt jotain rajaa tuohon touhuun.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   1.3.21 16:15:19

Ei tartu suutelemalla.

Mutta testi pitää tosiaan osata itse pyytää ottamaan myös nielusta.

Suosittelen kondomin käyttöä myös suuseksissä, ellei ole vakituinen kumppani kyseessä. Monet ei käytä, mutta kyllä ne taudit voi suuhunkin tarttua.

Klamydia ja tippuri pitää tosiaan testata erikseen nielusta. Klamydia ei kovin helpolla tartu nieluun (itse olen pari kertaa sen testannut kun ollut suojaamatonta suuseksiä ihmisen kanssa jolla sitten löytyi se klamydia testissä). Yhdeltä tutulta kuulin, että oli jotain tindernaista nuolemalla onnistunut saamaan tippurin nieluunsa.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.21 16:20:03

No ei tässä nyt ole ketään suudeltavia näköpiirissä, kunhan muotoilin kysymyksen noin että ymmärtää mitä tarkoitan. Tai siis muita suudeltavia kun tuo kyseinen mies :D

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: Kokki 
Päivämäärä:   1.3.21 16:26:18

Mulla oli seksisuhde miehen kanssa jonka käynnin jälkeen aina tulehtui nielu... Lopulta aina hänen vierailujen jälkeen kurlasin suolavedellä 3-4× pvä pari päivää ja tulehdukset loppui siihen... jostain syystä nielu aina kiukustui jostain hänen bakteereistaan vaikka siisti kaveri muuten olikin.. häntä ennen eikä hänen jälkeensä ole tälläistä ongelmaa ollut...

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   1.3.21 16:36:23

Joo joo, syyllistäkää vain aloittajaa ja yökkäilkää, mutta itse en tunne KETÄÄN, joka käyttäisi suuseksissä kondomia. Tästä on aikanaan tullut juteltua jonkun vastaavan threadin jälkeen sekä nais- että miespuolisten kavereiden kanssa eikä kukaan ollut koskaan käyttänyt kondomia suuseksissä, vaikka moni oli harrastanut paljon jonkinlaisia lyhyitä tapailusuhteita ja yhden yön juttuja. Osa ei edes tiennyt, että on olemassa naisten kondomeita.
Taitaa olla myös aika harvinaista, että tapailukumppanin kanssa juostaan testeissä ennen seksin harrastamista. Niissä ei muuten sitten myöskään näy kaikki taudit, kun osaa ei ole mitään järkeä testata vaan oireita sitten hoidetaan. 10 vuotta sitten niitä en muuten itse saanut vastaavassa tilanteessa ilman oireita, mutta kaveri neuvoi valehtelemaan, että oli ulkomailla harrastanut suojaamatonta seksiä ja sitten sai testit.

Ei se toki poista sitä faktaa, että fiksuahan se olisi käyttää kondomia ja käydä niissä testeissä. Moni muukin asia elämässä olisi fiksua, esim. olla syömättä herkkuja, olla juomatta alkoholia, harrastaa hikiliikuntaa päivittäin yms. Näissä itse asiassa keskimääräiset terveysvaikutukset ovat luultavasti suuremmat kuin jossain kondomittomassa suuseksissä uuden poikaystävän kanssa.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.3.21 16:55:59

Sukupuolitaudit tarttuu tosiaan kurkkuunkin ja mies voi olla ihan oireeton. Mä tartutin miehelle herpekseni (josta se oli kyllä tietoinen ennen sänkyyn päätymistä), joka on hänellä oireillut näiden vuosien aikana tasan kerran noin vuosi yhdessä olon jälkeen. Herpeskään ei ole jatkuvasti aktiivinen.

Todennäköisintä on joku nielutulehdus ihan vaan bakteerireaktiona. Itsellä menee alapään bakteeritasapaino välillä sekasin, suussa voi käydä vähän samoin. Tai sitten kyseessä voi olla vaikka mononukleoosi, joka tarttuu muistaakseni jo suudellessa, mutta on virus, johon ei tietty lääkitystä ole, vaan se täytyy vaan kärsiä pois. Mykoplasma taas testataan harvoin, mutta se oireilee useammin miehillä kuin naisilla.

Mulla on kerran ollut myös suussa hiiva suuseksin takia ja se oli oikea pirulainen, mutta ei oireillut peitteinä, vaan enemmänkin valkoisina läiskinä. Riittää varmaan testien saamiseksi se, että sanoo, että on uus kumppani.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.3.21 17:18:42

Mulla tulee toisinaan nielu kipeäksi ihan oman miehen kanssakin ja hänellä ei varmasti ole minkään sortin sukupuolitauteja ja muutenkin suomalaismieheksi on todella hygieniatietoinen. Olen tullut siihen tulokseen, että jos itsellä on joku tauti vähän uinuvana, niin se sitten iskee päälle, kun provosoituu suuseksistä.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.3.21 17:37:39

Tiedän yhden (lesbo)pariskunnan, jolla toisella tuli silmätulehdus pian suhteen alettua. Ihmeteltiin, kun millään ei parantunut, mutta lopulta selvisi että oli saanut klamydian siihen silmäänsä, mikä oli ollut monta vuotta oireettomana tällä tartuttaneella kumppanilla. Kummallakaan ei siis ollut ollut seksisuhteita vuosiin ennen tätä.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: AST 
Päivämäärä:   1.3.21 18:14:00

Mulla ollut klamydia pelkästään suussa... Onneks lopulta löyty syy kauheille oireille

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: Råtta 
Päivämäärä:   1.3.21 18:35:07

Jatko-ohjeeksi vielä testeihin hakeutumista varten: suurimmassa osassa kuntia saa sukupuolitautilähetteet myös terveyskeskukseen soittamalla. Omassa työpaikassani on ohjeena että lähetteen hoitaa eteenpäin ihan jokainen jolta asiaa kysytään, tämä siksi että kynnys hakeutua testiin jäisi mahdollisimman pieneksi eikä tulisi pompottelua. Testit otetaan normaalisti virtsa- ja verikokeina, mutta kannattaa erikseen mainita jos epäilee taudin mahdollisuutta nielussa, silmässä tai peräaukossa.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   1.3.21 18:57:46

Toi klamydia silmässä on kaikkein pahin kun johtaa hoitamattomana helposti sokeutumiseen. Tuuria ollut sillä lesbolla jos vuosia oli.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.21 19:13:27

Kolme pistettä, kipeytymisen ymmärrän, mutta tuliko sinulle peitteitä kurkkuun?

Mistä tästä voisi saada enemmän tietoa? Mikäli taudit ei oireile näin nopeasti ja angiinaa ei ole niin todennäköisesti tämä johtuu niistä bakteerikannoista tai muusta sellaisesta. Millä hakusanoilla voisin hakea aiheesta?

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.3.21 19:19:32

Hakusanoilla sukupuolitauti ja poliklinikka, ja sitten varaa sieltä ajan, niin asia selviää.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: Hyppyri 
Päivämäärä:   1.3.21 19:35:20

Se ettette tunne ketään jotka käyttäisivät suuseksissä kondomia ei poista sitä asiaa että se nyt vaan on tyhmää. Aina molemmat testeihin ensiksi eikä paneskella muita sitten kun niissä on käyty.

Jos ikinä vielä sinkuksi joudun niin olen kyllä sen verta natsi että vaadin suojauksen suuseksiinkin tai sitten sitä ei harrasteta. Ennen niitä testejä.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   1.3.21 19:39:56

"Kolme pistettä, kipeytymisen ymmärrän, mutta tuliko sinulle peitteitä kurkkuun?"
Mulla tuli ja oikein kunnolla. Otettiin ties mitä testejä angiinoista lähtien, mutta kaikki oli negaa ja kurkku parani itsekseen.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.3.21 19:54:29

Joskus on tullut peitteitä, joskus ei. Tätä on ehkä puolenkymmentä kertaa vuosien mittaan tapahtunut. On mennyt ohi alle viikossa.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.3.21 21:02:12

Mulle tuli sieni-infektio suuhun ja muuallekin...

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.21 22:03:38

Hei apua, tosi kiva... uskallanko nyt ottaa siltä enää suihin ollenkaan? En mä tällasta halua enää, kauhea tunne kurkussa.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   1.3.21 22:29:28

Uudelta kumppaniltahan voi tarttua ihan vaan suudellessa myös mononukleoosi, ellet ole sitä sairastanut. Mulle tuli mononukleoosi aikuisiällä (yleisempää sairastaa jo lapsena/nuorena) noin kaksi kuukautta uuden suhteen alkamisen jälkeen eli luulen, että pussaillessa tarttui tältä kumppanilta. Virusta voi erittää myöhemminkin ja tartuttaa oireettomana sellainen jonka sen joskus sairastanut. Monossa tosin usein myös kuumetta.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: Öööö 
Päivämäärä:   1.3.21 23:36:45

trich hiiva chlamy gc. Cuppa.
An-giina.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.3.21 18:21:04

Siis toissapäivänä harrastettu suuseksiä ja eilen alkoi oireilu? Ei ihan seksitauditkaan ala noin nopeaa oireilemaan.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   2.3.21 18:49:23

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kommentti sukupuolitautitestiin: itse olen soittanut vain kunnan terveyskeskukseen ja pyytänyt testejä. Minulta on kysytty mahdollisesta suu- tai anaaliseksistä ja testit otettu sitten näistäkin rei'istä tarpeen mukaan.

Tautiasiaan: uuden kumppanin kanssa ikäisilläsi on herkässä pusutauti. Tarkkaile oireita, jos alkaa pahentua, niin varaudu.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: Kaija 
Päivämäärä:   2.3.21 19:13:00

Mononukleoosi on todella yleinen vaiva. Yleisempi kuin muut yllä mainitut.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   2.3.21 19:15:37

Mononukleoosia minäkin meinasin. :)

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   2.3.21 19:16:01

Itse jouduin pariksi päiväksi tiputukseen sen myötä. Ja juuri kun uusi suhde alkoi tosiaan. Olin tosin 22 v.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   3.3.21 09:49:29

Kuka haluaa suusyövän? Ei varmaan kukaan, mutta silti riski siihen otetaan, kun harrastetaan suuseksiä.

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: Peppu-Pekka 
Päivämäärä:   3.3.21 14:29:09

Ei kai teepussituksesta suusyöpää saa?

  Re: Uusi seksikumppani ja heti nielutulehdus

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   3.3.21 20:03:51

Korona alkaa usein kurkkukivulla.
Se on todennäköisempi kuin sp - tauti noin lyhyellä itämisajalla.
Testiin mars.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.