Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  miehen yskä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.2.21 16:35:20

En kestä miehen jatkuvaa yskää. Koko ajan ottaa ikään kuin vauhtia ja hirveä ryintä seuraa.
Tämä on täysi mysteeri, mikä sitä aiheuttaa.
Ei tupakoi, keuhkot kuvattu.

Mies ei vain tajua, että se stressaa minua, kun kotona ei ole ikinä hiljaista vaan koko aikaista ryintää. Miestä ei närästä eikä osaa sanoa, miksi yskii. Onko jollain vastaavaa ongelmaa?

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: ........... 
Päivämäärä:   28.2.21 16:57:17

Ettei kuitenkin olisi närästystä? Onko lääkityksiä?

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: ........... 
Päivämäärä:   28.2.21 16:57:35

Onko se yskä siis kuivaa vai limaista?

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.2.21 17:00:41

Kuivalta se kuulostaa, mutta tietysti kun mies ottaa vauhtia yskiäkseen, voi kuulostaa välillä limaiselta.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.2.21 17:01:24

Mun mies alkaa yskimään paljon ja äänekkäästi aina kun on tosi stressaantunut. Onko miehelläsi rankkaa töissä tai muuten tapahtunut jotain joka aiheuttaa stressiä?

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: *o* 
Päivämäärä:   28.2.21 17:05:58

Närästys ei aina ole perinteistä närästystä, vaan voi hyvinkin olla tuollaista jatkuvaa rykimistä. Ei varmaan olisi ainakaan pahitteeksi kokeilla apteekista saatavaa reseptitöntä happosalpaajaa, esim somac, ei se mitenkään vaarallistakaan ole.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.2.21 20:47:32

Astma, kannattaisi tutkituttaa tarkemmin.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: ..g 
Päivämäärä:   28.2.21 21:19:45

Jos on korvassa jokin roska tai vaikkua, sekin voi yskittää.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: nainen 
Päivämäärä:   28.2.21 22:17:50

Mulla samanlaista ongelmaa, pääasiassa aamuisin joudun joskus useitakin tunteja yskimään limaa pois nielusta/keuhkoista, välillä kuivaa yskääkin. Vaiva vaan pahentunut vuosien saatossa. Astmaa testattu parikin kertaa mutta saamani lääkkeet eivät ole auttaneet yhtään. Ja taas työterveydestä patistetaan uusiin astmatutkimuksiin kun ”siihen on selkeästi viitteitä”. Väsyttävää, ja uskon myös että hyvin ärsyttävää muulle perheelle. En tiedä enää mitä tämän kanssa tekisin kun työterveydessä ei tunnu kukaan ottavan tosissaan asiakseen löytää tähän apua, vaiva on ikävä, kovaääninen, väsyttävä ja kurkku koko ajan kipeä :-( enkä ole edes koskaan tupakoinut. Alkaa olla vitsit vähissä. Koronan kun tähän vielä saisin niin taitais saada samantien tilata ambulanssikyyti sairaalaan...

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.2.21 22:21:49

Ei kannata vauhtia ottaa yskään. Siihen voi jäädä koukkuun

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: keuhkotkovilla 
Päivämäärä:   28.2.21 22:39:57

Mulla puolvuotta kestänyt yskä ollut mykoplasma ja keuhkoklamydia. Pahanhajuista keltaista sekä läpinäkyvää todella sitkeää limaa nousi yskiessä. Ja sitä lisäksi oli jumissa nenänielussa. Keuhkoputkentulehduksen sain 2-3krt vuodessa flunssan yhteydessä kun noi kroonisia. Lisäksi jatkuva väsymys. Kun tehtiin tarkempia tutkimuksia niin niitä mykoplasma "lajeja" oli montaa erilaista ja ottaa aikaa että kaikki lähtee pois. T: 3 v flunssien jälkeen pitkiä aikoja yskinyt...

Lisäksi mulla kehittyi noiden aikana todella vaikea suun hiivatulehdus ja kärsin edelleen jatkuvasta suun kuivumisesta ja pahasta hengityksestä ellen pidä huolta nesteytyksestä ja nenän/suun kosteutuksesta.

Mulla eniten apua jokapäiväisestä höyryhengityksestä siihen tarkoitetulla laitteella ja physiomer nenähuuhtelusta. Erdopect yskänlääke ainut mikä yskänlääkkeistä toiminut. Ensin tosin irrottaa limaa ja vasta sitten kuurin jälkeen helpottaa yskä. Ja Tallinnasta saatava Gelomyrtol on huipputuote. Se on krooniseenkeuhkoputken tulehduksen tarkoitettu. Näillä oon saanut oman yskän kuriin ja nyt 8kk yskimättä vaikka olisi ollut flunssa välissä.

Mä oon yskinyt siis niin paljon että kurkunpäässä vaurioita ja virtsaputkikaan ei sitä kestänyt ja olin virtsaputken laskeumien poistossakin...

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: keuhkotkovilla 
Päivämäärä:   28.2.21 22:41:45

Lisään vielä että streptokokki C ja g löytyi useasti. Nielurisaleikkauksen jälkeen niitä ei enää löytynyt.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.2.21 22:46:09

Sisäilmaongelmia?

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: Enni 
Päivämäärä:   28.2.21 23:47:57

Allerginen?

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: oooi 
Päivämäärä:   1.3.21 07:26:53

Laita mies korvien pesuun!

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.3.21 07:29:47

Yskiikö välillä niin pahasti että yökkää?
Silloin kyseessä saattaa olla keuhkoklamydia.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.3.21 07:40:45

Onko verisuonisairaudet tutkittu? Verenpaine ja kolestroli?

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: kauan 
Päivämäärä:   1.3.21 07:43:11

Meillä miehellä ollut yskä, välillä kuiva, välillä ei kuiva, nyt marraskuusta lähtien! Joskus tuntuu , aivan kun olis tapa! Tutkittu, kuvattu keuhkot ym, astmakokeita tehty, tuloksetta, ja nyt mietin , että voisko olla tuo uniapneakone, joka kuivaa kurkunpäätä? Siihen yhteyteen on kuitenkin määrätty öljypohjanen suihke, kun laittaa koneen paikalleen, mutta kyllä, ei apua!
Onhan se huolestuttava, mutta monenlaista kun tutkittu, muuta ratkaisua en osaa ajatella kun tuon koneen enää?
Tuo kone on epäsäännölisen sydänrytmin takia, ollut jo kauan, mutta nyt muutaman kuukauden tämä "tapa" ollut, varsinkin aamuisin yskii !

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.3.21 09:01:53

Voi hyvä luoja.

Mikä ihmisiä vaivaa nykyään? Onko tämä provo, trollaus?

Siis jos kehittyy tyhjästä edes kipeä olematta yskä joka ei mene ohi, mennään lääkäriin! joka tapauksessa, ellei mene ohi, mutta etenkin hyvä tavaton ellei ole oltu edes sairaina ja kehittyy yskä. Se voi olla mitä tahansa kaikkein pahimmasta alkaen sydänvian kautta alaspäin. Ei se täällä selviä, pitää mennä lääkäriin. Lääkäri kyselee, kuuntelee keuhkot, määrää labrat ja keuhkoröntgenit ja niiden tulosten perusteella eteenpäin jotain muuta. Voi joutua putkikuviin ja voidaan tähystää keuhkot suun kautta, ottaa koepalaa, jne. Sydänvika tai muu mikä aiheuttaa nesteen kertymistä keuhkoihin voi tehdä olon ahtaaksi ja yskittää. Esimerkiksi jokin muukin syöpä kuin siinä missä oireet ilmenevät.

Jos kyseessä olisi esimerkiksi reumaatikko joka syö lääkkeitä, jotkut reumalääkkeet voivat aiheuttaa vahinkoa keuhkoihin tai saada aikaan epätyypillisen närästyksen joka ilmenisi noin. Jopa pahemmin, voi yskiä niin että oksentaa. Mutta mikäli nyt ei ole tiedossa mitään muuta kuin jostain alkanut sinnikäs yskä joka ei mene, aamulla lääkäriin istumaan persiilleen niin kauaksi, että joku käskee. Voi kertoa, että joku asioita tunteva oli netissä sanonut, että on hullu, ellei heti mene lääkäriin ja istu ja odota niin kauan että näkee siellä jonkun joka pistää tutkimisen alkuun. Ja siellä pitää ravata niin monesti, syy selviää ja oireilu kuriin ongelman hoidolla. Ei pidä uskoa jos joku heiluttaa kättä. Jokin syy siihen on. Pointti on, ne vakavat pitää poissulkea ja sitten hoitaa sitä mitä oikeasti jää jäljelle.

Mitään buranaa ja yskänlääkettä- tyylistä ei pidä kelpuuttaa. Hyvien koulukaverien isä lähinaapurustosta kuoli siksi. Sitä ei otettu työvaatteissa teekoossa kulkenutta talkkaria tosissaan lääkärissä ja sillä oli se pahin asia keuhkoissa. Se oli sitten vainaa kun ei katsottu ajoissa ainakaan joko olisi muutoin selvinnyt tai ei. Kavereista tuli täysorpoja viikon sisään kun kumpikin vanhempi meni siihen asiaan sattumalta just silleen. Toinen oli täysylläri.

Teekoossa pitää olla todella topakka eikä olemassaoloansa anteeksi pyytävä eikä se kättä lippaan ja kumarrus / niiaus -metodi toimi. Ei ole koskaan toiminut.

Ihan sama mikä siellä on, jokin siellä on. Nettilääkäriä leikkivä maallikko sanoo, että mitä pikemmin sen jämäkästi siellä huolehtii selvitetyksi, sitä parempi. Jollei paikallisessa arvauslafkassa selvity, hopi hop lähimpään yksityiseen. Ei mitään miettimistä nyt, on arkiviikko ja eikun Kela-kortti, vesipullo, eväät, lukemista ja kännykkä ja laturi matkaan ja istumaan teekoohon tai mihin nyt vaan vastaavaan.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: ........... 
Päivämäärä:   1.3.21 09:29:25

Viiva: Meinaatko, että aloittajan mies on menny omalla lähetteellä keuhkokuviin?

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.3.21 10:19:02

No yskä on jatkunut ainakin 5 vuotta. Välissä mies vaihtoi työpaikkaa ja yskä jatkui senkin jälkeen. Välissä myös muutimme ja yskä on uudessakin asunnossa. Mies kävi vaatimuksestani keuhkokuvassa, mutta muuta lääkäri ei suostunut tekemään. Keuhkokuvassa ei näkynyt mitään.
Lääkäri sanoi vain, ettei ole astma ilman mitään tutkimuksia. Tiedättehän nämä työterveyslääkärit , ei ne mitään tutki. Ja ei se auta, että määrätään lääke, pitäähän se syy selvittää.
Mitä itse luin, niin syitä voi olla vaikka mitä.
Mutta minkäs teet, jos lääkäri ei määrää tutkimuksiin.
Keuhkokuvakin oli työn ja tuskan takana.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: Eili 
Päivämäärä:   1.3.21 11:00:49

Röntgenkuvista ei näy todellakaan kaikkea...

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.3.21 11:47:10

Niin, mutta sitähän lääkäri ei kertonut. Ja koska lääkäri sanoo, mies uskoo. Että eikö olisi lääkärien velvollisuus sanoa, mitkä voi olla vaihtoehdot,, jos kerran työterveyslääkäriä pitää käyttää.
Nyt miestä ei saa enää tutkimuksiin, kun lääkäri sanoi, että ei ole astma eikä kasvain.
Aika kädetön itse olen tekemään mitää, kun mies ei suostu tutkimuksiin ja lääkäri ei suostu lähetteen tekoon. Joudun siis kärsimään ja kuuntelemaan jatkuvaa röhää.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: keuhkotkovilla 
Päivämäärä:   1.3.21 14:36:28

Mä en oo saanu työterveyslääkäriltä tähän mitään muuta apua kun lähetteen kurkkupolille nielurisaleikkauksen arviointiin koska ois työt loppunu jo sen hajun takia (asiakaspalvelu alalla)

Eli jopa oma tk otti tän asian lopulta vakavammin kuin yksityinen työterveys...

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: Pia 
Päivämäärä:   1.3.21 14:51:41

Well02 kannattaa kokeilla

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: enska 
Päivämäärä:   1.3.21 15:07:03

Laita huoneilman kosteuttaja niin ei tarvi miehen tehdä mitään tämän asian eteen jos ei kerta suostu hakeutumaan enää lääkäriin.. Saattaa auttaa/lievittää/hidastaa muttei tietenkään estä sitten pahempien sairauksien salakavalaa kehittymistä..

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: . - 
Päivämäärä:   1.3.21 15:13:49

Minua auttoi lämmin vesi mihin lisäsin laadukasta hunajaa. Hunajan laaduissa on paljon eroja. Halvimmat marketista löytyvät ei tosiaankaan käy!

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: kummallista 
Päivämäärä:   1.3.21 18:20:24

Miten ei 5 vuotta yskinyt hae apua

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: Jenna 
Päivämäärä:   1.3.21 18:23:18

Astmalta kuulostaa tai allerginen pyykkiaineelle/siivousaineelle/lemmikille.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: Mira 
Päivämäärä:   1.3.21 19:46:48

Kyllä se ukko vain pitää saada uudestaan lääkäriin. Jos hän ei ajattele itseään, niin voisi ajatella puolisoaan. Mene itse mukaan lääkäriin ja seuraa, että mies kertoo asiat niin kuin ne ovat. Miehet kun usein pyrkivät lääkärille hieman vähättelemään oireitaan. Ja kerro myös, että sinulta menee jatkuva yskimistä kuunnellessa hermot. Jos yksi lääkäri ei ota tätä tosissaan, etsikää seuraava.
Keuhkot eivät yskimällä parane. Päin vastoin, ne rasittuvat aina vain lisää. Se on varmaa, että joku syy pitkälle yskimiselle on ja se syy pitää löytää, vaikka se vaatiikin usein paljon selvittelyjä ja aikaa.
Itse sain usean vuoden yskimisestä keuhkoputkien laajentuman, joka ei parane koskaan. Eli tee melkein mitä tahansa, että saat miehesi tutkimuksiin.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   1.3.21 22:22:29

Poskiontelot kroonisesti tukossa? Silloin voi olla sellaista sitkeää limaa joka ei ihan pienellä kröhimisellä irtoa. Itse luulin ensin liman tulevan kurkusta, kunnes jossain vaiheessa hiffasin että ylhäältähän se tulee. Silloin oli kuvattaessa poskiontelon limakalvossa jokin kysta, en tiedä oliko se se joka aiheutti limaisuutta vai oliko se sivulöydös. Sama vaiva edelleen mutta vain ajoittain.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   1.3.21 22:30:42

Kokeile antihistamiinia.
Apteekista saa sen viikon annoksen ilman reseptiä.
Voi kyllä johtua myös kuivasta ilmasta tai jopa rasitusastmasta.

Itsellä tapatupakoitsijana on pakko yskäistä juuri ennen kuin savukkeen sytyttää. Eli syy voi olla myös psykologinen. Esimerkiksi stressi.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: rhwh 
Päivämäärä:   1.3.21 22:50:23

Kaverillani alkoi paha yskä, kun hän hankki kotiinsa kaapin, jota oli säilytetty hänen vanhempiensa ulkorakennuksessa vuosia. Hän sanoi kyllä, että kappi haisee oudolta, ja ihan kuin hän saisi siitä oireita. Mutta ei silti ole hankkiutunut kaapista eroon, ja yskii yötä päivää niin kovaäänisesti, että hänellä itselläänkin lähtee järki ja kuulo. Hän on myös ollut minun luonani yötä eikä siellä ollessa yksinyt kertaakaan... Eli minä syyttäisin hänen tapauksessaan tuota kaappia. Se kaappi ilmeisesti homeessa tms.

Ja serkullani alkoi ihmeelliset allergiaoireet kun heille tuli perintönä joku ruokailuryhmä, ja he sitten avasivat yhden tuolin täytteet, ja siellä oli pehmusteena hevosen jouhia. Ja serkkuni on pahasti allerginen eläimille... No, se ruokailuryhmä muutti sitten uuteen kotiin hyvin vikkelästi ja serkkuni oireet loppuivat siihen.

Eli aloittajakin voisi miettiä, onko teillä joku huonekalu jolle miehesi on allerginen? Esim. matto? Yhden kaverini luona eräs karvalankamatto kuulemma aiheuttaa oireita, moni on siitä sanonut, matto ilmeisesti homeessa. No ratkaisuhan oli viedä se matto mökille niin ei loju kotona! Voi jeesuksen emätin sentään :D Nyt siellä mökillä ei voi kukaan olla kun se homematto on siellä.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: tähti 
Päivämäärä:   1.3.21 23:14:39

Mulla on melko mittavia sisätautiongelmia ja kun tilanne on paha, niin yskin melkein taukoamatta. Kun vatsalaukku oireilee, niin se heijastuu keuhkoihin mikä saa sitten aikaan jatkuvaa yskää.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   1.3.21 23:41:27

Keuhkosyöpä? Oli meillä. Ei ole enää kuoli pois. Siis tämä kesti yhteensä 5 vuotta.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: omppu 
Päivämäärä:   1.3.21 23:55:01

Physiomer poskiontelot avaa todella hyvin! Vähän liiankin... :D

Physiomer jetset spraylla saa nenänielun auki. Tosin yökkäys refleksi voi tulla ku suolavesi valuu kurkkuun mut on sen arvoista että limaisuus helpottaa ees hetkeks.

Ilman näitä en pärjää allergiaa vastaan...

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: marjukka 
Päivämäärä:   2.3.21 20:35:32

Syövän alkua eikä siksi ole näkynyt röntgenissä...

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.3.21 20:50:01

mies on itse diagnisoinut kurkkurefluksin. Se kuulemma aiheuttaa vain yskää. Mutta ongelma on silti olemassa, kun yskii ja ei ota mitään lääkkeitä.

Syöpä lienee ehkä epätodennäköinen, koska yskä alkanut 5 vuotta sitten ja viime vuonna kävi keuhkoröntgenissä. Myös poskiontelot kuvattiin.
Luulisi, että mahdollinen kasvain olisi siinä ajassa suurentunut niin että näkyisi, vaikka mistä niistä tietää. Tai henki olisi jo mennyt.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   2.3.21 21:53:43

Liian kuiva sisäilma aiheuttaa poskionteloihin tulehdusta, joka puolestaan valuttaa limaa nieluun mikä aiheuttaa yskää.

Eräs tuttava on vahvasti sitä mieltä, että hänelle pitkät kännykkäpuhelut aiheuttavat poski-ja otsaonteloihin ärsytystä mikä aiheuttaa liman kertymistä ja turvotusta poskionteloihin ja yskää liman valuessa nieluun.

  Re: miehen yskä

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   3.3.21 20:48:28

Refluksitauti voi myös yskittää

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.