Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.21 22:07:15

?

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.1.21 22:12:19

Jos olet äiti, niin et tietenkään voi olla hyvä vanhempi. Jos olet isä, niin voit soittaa päivän nokkahuilua perseelläsi ja olla vuoden isä.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   23.1.21 22:15:17

Olen ollut nyt kolme vuotta koti-isänä, enkä usko, että aktiivista läsnäoloa voi korvata mitenkään.

Olen huomannut, että vasta sitten, kun luottamus kasvaa riittävästi, lapsetkin paljastavat oman haavoittuvuutensa ja todellisen luonteensa.

Omat lapsemme esimerkiksi uskaltavat kiukutella paljon enemmän minulle kuin äidilleen. Olen se turvallisempi vaihtoehto.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.1.21 22:16:51

Mies: eli työssäkäyvä isä on paska?

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   23.1.21 22:18:36

"Mies: eli työssäkäyvä isä on paska?"

Kaikkea ei voi elämässä saada, täytyy tehdä valintoja. Ei minulla ole kouluun mikään kiire. Valitsen mieluummin niukan elintason ja lasten kanssa olemisen kuin opettamisen.

Sitäkin ehdin tekemään loppuelämäni ihan kylliksi.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.1.21 22:19:41

Niin, eli molemmat vanhemmat vaan kotiin lapsen kanssa vai mikä on pointtisi?

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   23.1.21 22:25:11

"Niin, eli molemmat vanhemmat vaan kotiin lapsen kanssa vai mikä on pointtisi?"

Pointtini on se, että kaikkea ei voi elämässä saada. Jos tahtoo tehdä uraa tai menestyä yrittäjänä, se usein tarkoittaa, ettei voi olla hyvä vanhempi, koska vanhemmuus on ennen kaikkea kiireetöntä läsnäoloa, rutiinien ylläpitoa ja loputonta kärsivällistä toistamista ja opettamista.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.21 22:28:31

Joskus hyvin harvoin pystyy tekemään sekä uraa että olemaan kotona. Tiedän yhden yrittäjän, joka pääsee 300te vuosituloihin sillä että tekee töitä tunnin tai kaksi päivässä. Lopun aikaa viettää lasten kanssa. Joskus oli huolissaan siitä, saavatko lapset aivan liian ruusuisen kuvan työelämästä.

Fakta kuitenkin on se, että jos on paljon poissa joko fyysisesti tai henkisesti niin välttämättä on lapsille jollain tavalla etäinen. Toisaalta taas eipä ne normaalia työpäivääkään tekevät vanhemmat aina ehdi olla niiden lastensa kanssa kovin paljon.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   23.1.21 22:31:42

"Tiedän yhden yrittäjän, joka pääsee 300te vuosituloihin sillä että tekee töitä tunnin tai kaksi päivässä."

Niin niin. Ja sit sä heräsit.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.1.21 22:33:03

Mies: eli kun toinen vanhemmista käy töissä jotta toinen voi olla kotona, se työssäkäyvä on paska

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   23.1.21 22:35:13

"Toisaalta taas eipä ne normaalia työpäivääkään tekevät vanhemmat aina ehdi olla niiden lastensa kanssa kovin paljon."

Eivät ehdi, eivätkä myöskään halua. Lasten kanssa oleminen on raskasta työtä, se on niin tylsää. Helpompaa on käydä töissä, hoidattaa lapsensa muualla ja kerätä yhteisiä huippukokemuksia vaikka lomalla.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.1.21 22:37:10

Niin. Huonon vanhemman mielestä se lasten kanssa "oleminen" on tylsää.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   23.1.21 22:39:59

"Niin. Huonon vanhemman mielestä se lasten kanssa "oleminen" on tylsää."

Tuolla kriteerillä kaikki vanhemmat ovat huonoja vanhempia. Hyvin harvasta on leikkimään lasten kanssa aktiivisesti. Mieluummin etsitään lapsille leikkiseuraa tai istutetaan heidät ruudun ääreen.

Edes lastenhoidon ammatikseen valinneet eivät mitenkään innokkaasti lasten touhuiluihin osallistu.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.21 22:43:32

Onko zäkällä jostain huono omatunto vai miksi pitää väkisin vääntää toisen tekstejä?

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.1.21 22:49:51

Zäkä on meidän perheessä se aikuinen, joka on saanut olla kotona. Eikä ole ollut tylsää.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.21 22:54:44

Mielestäni tätäkin asiaa voi tarkistella monelta kantilta. Talouden turvaaminen on mielestäni myös yksi tärkeä osuus hyvää vanhemmuutta. Että on rahaa laadukkaaseen ravintoon, asumiseen rauhallisella ja lapsiystävällisellä alueella, vaatteisiin, lapsen harrastuksiin ja mahdollisesti vielä mukaviin menoihin (huvipuistot, lomamatkat jne). Kaikki näistä ei toki ole välttämättömiä tai aina kalliita, mutta kyllä itse ainakin muistelen lämmollä niitä asioita joita tehtiin yhdessä ollessani pieni (ja jotka vaativat myös sitä rahaa). Olen kiitollinen että sain harrastaa hevosia vaikka se olikin kallis harrastus.

Toki uran huipulle pääseminen vaatii usein paljon enemmän työtä ja ajankäyttöä ja nämä lisätunnit ovatkin yleensä pois ajasta lapsen kanssa. Tällöin itse miettisin onko se todella sen arvoista. Yhdessä vietetty kiireetön aika, jolloin vanhempi on aidosti läsnä lapsen kanssa, tuo lapselle turvaa ja vahvistaa vanhemman ja lapsen sidettä. Ja tässä hektisessä, somen täyteisessä maailmalla se on usein vanhemmallekin tervettä.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.1.21 22:58:07

Mies voi, nainen ei :)

Samoin kuin mies on hyvä osallistuva vanhempi kun vie lapset mäkkiin ja nainen on laiska ja tyhmä ja syöttää lapsensa porsaiksi kun tekee saman.

No ei tietenkään, mutta varaudu, että tätä aatetta saat edelleen niskaasi.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.21 23:08:00

"Mielestäni tätäkin asiaa voi tarkistella monelta kantilta."

Ei voi. Olen psykologi ja valinnut uran lastenhoidon sijaan. Eivät lapset tälläkään tavalla pilalle mene, mutta tutkimustiedon mukaan lasten on sitä parempi kasvaa, mitä enemmän heidän jokapäiväisessä arjessaan on pysyviä ja turvallisia aikuisia.

Päivähoito on luotu markkinatalouden ja vanhempien tarpeisiin. Samalla se on kuitenkin lapsia vastaan.

Lapset tarvitsevat kehittyäkseen nimenomaan tylsyyttä ja rajoja ja turvallista arkea. Tämän kehitystehtävän tukemista ei voi korvata sillä, että lomalla on hauskaa yhdessä.

Lapsia kasvattaa se, että arjessa on turvallista mutta tylsää, eikä se, että lomalla on mukavaa.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.1.21 23:49:22

Ei voi. Mutta täällä menee puurot ja vellit sekaisin kun opettaja selittää olevansa mieluummin kotona. Opettajan työ ei ole mikään ura, miten se yleensä mielletään. Opettajalle, sairaanhoitajalle tai kaupan kassalle on se ja sama jääkö viideksi vuodeksi kotiin lasten kanssa, se ei vaikuta työhön, etenemiseen tai "urakehitykseen". Sitten on aloja, joissa viiden vuoden poissaolo todellakin vaikuttaa asemaan, tilipussiin, työtehtäviin ja huipulle pääsemiseen. Ja jos haluaa osoittaa olevansa jossain parempi kuin kukaan muu firmassa, ei olla hiekkalaatikon reunalla vuosia ja sen jälkeen hoitovapailla. Työssä menestyminen niin että se merkittävästi vaikuttaa etenemiseen ei onnistu jos töissä ei olla, usein pitkääkin päivää. Ja se on pois perheeltä, valitettavasti.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.1.21 00:01:01

Niin ja toinen asia on se että kotona oleminen ei millään tavalla tee kenestäkään hyvää vanhempaa, vaan siihen vaaditaan ihan muuta kuin poissaoloa töistä. Eli se että jäät kotiin, uhraat työurasi ja omistat aikasi lapsille ei takaa mitään hyvää vanhemmuutta. Kannattaa siis miettiä kannattaako todella työt uhrata jos ei edes saa mitään tilalle. Aika monen mielestä kotona lasten kanssa vuosia tuhraaminen on ihan paskaa. Ja näin ei tietenkään saa sanoa, koska ethän voi millään tasolla rakastaa lapsiasi jos edes kehtaat ajatella ettetkö viettäisi vuosia 24/7 heidän kanssaan. Harmaan alueita ei vanhemmuudessa ole, joko annat itsestäsi kaiken vanhemmuudelle ja nautit joka hetkestä koska "lapset on vaan hetken pieniä", tai sitten lapsia ei saa lainkaan tehdä "kun niiden kanssa ei kerran haluta olla". Tämä tosiaan koskee äitejä, isät saavat kyllä tuoda elannon perheelle tekemällä pitkää päivää töissä.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   24.1.21 00:09:42

"Opettajan työ ei ole mikään ura, miten se yleensä mielletään."

Hyvä pointti. Palkkani oli kuitenkin yli neljä tonnia kuussa ja siihen pääsemiseksi opiskelin yli kuusi vuotta. Suhteessa lomiini palkka oli hyvä.

Ei ehkä ura, mutta sanottakoon sitten, että tukevasti keskiluokkainen.

"Niin ja toinen asia on se että kotona oleminen ei millään tavalla tee kenestäkään hyvää vanhempaa, vaan siihen vaaditaan ihan muuta kuin poissaoloa töistä."

Ihminen ei ole välttämättä hyvä vanhempi, vaikka jäisi pois töistä. Sen sijaan ihminen ei voi olla hyvä vanhempi, jos hän satsaa töihinsä eikä lapsiinsa.

Sama koskee ihan mitä tahansa asiaa. Jos sille ei suo aikaa, ei siinä voi tulla hyväksi.

Lasten mielestä huvituksia järjestelevä viikonloppuisä voi olla paljon mukavampi kuin koti-isä, mutta kokonaan eri asia on se, millainen on vanhemman vaikutus lapsen elämään kokonaisuudessa. Vanhemmuus kun on jotain muuta kuin lomia ja suosion ostamista mukavia asioita tarjoamalla.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.21 01:47:19

"täällä menee puurot ja vellit sekaisin kun opettaja selittää olevansa mieluummin kotona. Opettajan työ ei ole mikään ura, miten se yleensä mielletään. Opettajalle, sairaanhoitajalle tai kaupan kassalle on se ja sama jääkö viideksi vuodeksi kotiin lasten kanssa, se ei vaikuta työhön, etenemiseen tai "urakehitykseen""

Tämä.

Naurattaa joka kerta, kun täällä vedetään ura näihin kotivanhempikeskusteluihin, vaikka ammatti on siivooja, myyjä, hoitaja, kosmetologi, kampaaja, bussikuski, tehtaan pakkaaja tai sihteeri.

Paskaduunia paskalla palkalla vuodesta toiseen kunnes pääsee eläkkeelle, inhotaan omaa työtä, lotto vetää viikottain jottei tarvitsisi enää käydä töissä, samaan aikaan kuitenkin halveksitaan syvästi niitä joiden ei tarvitse käydä töissä "koska minulla on sentään ura enkä makaa kotona!"

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   24.1.21 02:04:13

Paljonko täytyy olla palkka, jotta voi puhua urasta? Miten ura määritellään?

Isälläni on hurja palkka, koska hän on lääkärinä pohjoisessa pikkukunnassa, mihin ei saada ketään muuta. Lääkiksen jälkeen hän ei ole koskaan osoittanut intohimoa oikein mihinkään. Kunhan nostaa suurta palkkaa.

Entä taiteilija, joka antautuu intohimoisesti työhönsä ansaitsematta juuri mitään? Onko hänellä ura?

Entä jos köyhä taiteilija lyö joskus läpi, tulee maailmankuuluksi ja rikastuu? Onko hänellä sitten ura?

Olen ihan ulkona tästä ura-käsitteestä. Milloin ihmisellä on ura?

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: 1 
Päivämäärä:   24.1.21 02:16:24

Jos korkeakoulutettu saa melkein heti valmistumisensa jälkeen työpaikan, jossa ansaitsee 4500 euroa kuukaudessa

JA

merkonomi etenee vuosikymmenten mittaan askel askeleelta tehtävään, josta saa 4500 euroa kuukaudessa, niin kummalla on ura vai onko kummallakaan?

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.1.21 03:33:30

Uskon että voi. Äitini oli mielestäni pitkään hyvä vanhempi vaikka teki uraa (nuori asianajaja), myöhemmin ihan muut asiat kuin ura, muut vastoinkäymiset, tekivät hänestä katkeran ja sisäänpäinkääntyneen. Se minkä muistan lapsuudesta oli juurikin se, miten tuntui että äiti todella halusi olla kanssani ja nautti itsekin siitä ajasta jonka sai viettää kanssani, hän onnistui näin uran luomisesta huolimatta välittämään tunteen siitä, että olen tärkeä ja hän on läsnä minua varten.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.1.21 05:36:47

Mun vanhemmat sai mut aika myöhään, joten heillä suurin osa uran vaikeimmasta alkuajasta oli takanapäin. Silti äidillä oli vielä pitkään koulutuksia ja otti vastaan töitä ensiavussa, eli oli pitkiä aikoja pois. On kuitenkin erikoislääkärinä päässyt niin pitkälle urallaan kuin Suomessa voi päästä ja työllään ja tuloillaan turvannut munkin lapsuutta. Muistan, että sen mitä äiti oli kotona, se oli aina läsnä. Olin sosiaalinen lapsi, joten mulle tarha-aika oli kivaa ja tarvitsin muita lapsia ympärilleni. Oli hyvä myös saada tutustua muihinkin turvallisiin aikuisiin.

Mä en muista, että olisi ikinä ollut tunne, että äiti ei ole tarpeeksi läsnä. Tätä kompensoi se, että isä vietti mun kanssa enemmän aikaa kuin monet isät tuohon aikaan. Lukemattomia kertoja käytiin leikkipuistoissa eikä isä ollut sitä tyyppiä joka vain seuraa puiston reunalta lasta, vaan me leikittiin yhdessä paljon, kuten äidinkin kanssa. Isäkin oli tuolloin johtotehtävissä ja varmaan lopulta enemmän pois kotoa kuin äiti. Mutta tässäkin on mutta. Mun vanhemmat toimi myös omaishoitajana isovanhemmalle, joka kuihtui meillä pitkän aikaa pois syövän seurauksena. Vaikka mun vanhemmat jakso hymyillä ja olla mun tukena, ymmärrän nyt, että tuon ajan on täytynyt olla todella vaikeaa ja hektistä heille. Mun vanhemmat on tehneet ihan ihmeellisen työn kyetessään kasvattamaan mut samalla viettäen mun kanssa kunnolla aikaa ja ollen läsnä. Elämän rankkuus näkyi sitten siinä, ettei isä osannut olla tarttumatta pulloon, mistä aloin olla enemmän tietoinen murrosiässä. Vanhemmuus vaatii joskus älytöntä uhrautumista ja ihailen vanhempiani siitä, että pystyivät kuitenkin siihen kaikesta huolimatta. En tiedä, kykenisinkö samaan itse. Enkä tiedä, kykenisinkö parempaan. Pitkistä päivistä ja alkoholista huolimatta en osaa olla millään tavalla heille katkera ja he ovat mulle parhaat mahdolliset vanhemmat. Kukaan ei ole täydellinen.

Kaikesta huolimatta siis uskon, että tämän päivän somevanhemmat ovat usein vähemmän läsnä lasten arjessa kuin mitä omat vanhempani olivat. Näen jatkuvasti vanhempia ruutujen äärellä, ku lapset leikkii vieressä. Tai kun lapsi kysyy jotain, murahdetaan vastaus eikä edes nosteta katsetta laitteesta. Lapset tarvitsee aitoa kontaktia. Tosi huolestuttava ilmiö, joka syö enemmän lasten turvallisuuden tunnetta kuin vanhemmat työtunnit. Ei somea ilman tarvitse elää, mutta someriippuvuus on aito ongelma.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.21 06:04:28

"Päivähoito on luotu markkinatalouden ja vanhempien tarpeisiin. Samalla se on kuitenkin lapsia vastaan."

Tutkimusten mukaan päivähoidossa olleet lapset kuitenkin pärjää elämässä paremmin.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   24.1.21 06:27:11

Tuskin tähän on yhtä oikeaa vastausta. Ihmiset olemme niin kovin erilaisia, mm psyyken vahvuus on erilainen vaikka eläisi miten. Oma äitini oli paljon kotona, mutta hän on aina ollut jotenkin kateellinen ja piikikäs meille lapsilleen, mikä on vaikuttanut meihin kaikkiin isosti. Tavallaan hän oli ja on hyvinkin huolehtivainen, on aikaa ja rahaa siihen (isämme huolehti tulotasosta ja oli etäinen). Äidin henkilökohtainen alemmuudentunne kuitenkin näkyi kun kehityimme aikuisiksi, emme olleet enää holhottavissa. Psyyken jokin kehitys jäänyt hänellä hieman vajaaksi. Olisiko koulutus ja työelämä vahvistaneet häntä, vai hajottaneet enemmän, en tiedä. Ei näistä kukaan osaa sanoa.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.1.21 09:31:28

Tämä onkin mielenkiintoinen juttu. Olen ainut lapsi ja vanhemmat yrittäjiä. Äitini oli paljon enemmän kotona ja faija teki pitkää päivää eli aamulla oli usein lähtenyt ennen kuin herään ja kotona aikaisintaan klo 18. Äitini pystyi tekemään 4-5h päivässä töitä. Heillä soi yhteinen yritys.

Tästä huolimatta koen isäni olleen läsnä elämässäni enemmän ja olen kouluiästä lähtien ollut läheisempi isäni kanssa. Aikuisena soitin isälle joka päivä lähes ja ehkä kerran kuussa äidilleni. Huomaan myös että ikävöin isääni enemmän kuin äitiäni.

Minulle ehkä sitä varsinaista yhteistä aikaa tärkeämpää ollut sen ajan laatu. Isälle on ollut helpompi puhua asioista, hän pystyy älykkäämmin keskustelemaan, on lämpöisempi ihminen. Äiti oli kyllä paikalla, auttoi, teki ruuat yms. Mutta hän on aina tuntunut etäiseltä ja jotenkin kylmältä, lisäksi ehkä katkeralta ja keskustelut ei vieläkään onnistu kovin älyllisellä tasolla.

Nämä asiat olen jo ihan ekaluokkalaisesta asti alkanut havainnoimaan. Isä myös osallistui hevosharrastukseen mikä erityisesti lähensi suhdettamme.

Eli minun perheessä isä oli paljon poissa, toi rahat perheeseen ja olen hänen kanssa läheisempi ollut niin kauan kuin pystyn muistamaan.

  Re: Voiko tehdä uraa ja olla hyvä vanhempi?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.1.21 09:35:13

M: voihan opettajakin haluta uran. Tai siivooja. Luulen kyllä, että tässä keskustelussa sitä ammattia tai oikeastaan työtä on vain käytetty esimerkkinä siitä, että ei olla kotona lapsen kanssa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.