Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Keliakia

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   23.1.21 21:59:30

Menin lievien, mutta pitkittyneiden vatsavaivojen eli pehmeän ulosteen vuoksi lääkäriin ja yllättäen tuli alustava keliakiadiagnoosi. Ohutsuolinäytteeseen tulee ilmeisesti lähiaikoina kutsu. Veriarvo ja joku e:llä alkava hienompi sana osoittavat selkeää keliakiaa. Muut arvot ok, eli esim. tulehtunut suoli ei ole kyseessä.

No, lekuri sanoi puhelimessa, että ei vielä tarvitse ruokavaliota alkaa noudattaa, ellei vointi sitä edellytä. Mulla ei ole maha kipeä ollenkaan, turvottaa kyllä jonkin verran mutta laktoosi-intoleranssikin sitä tekee. Sitten kun dg varmistuu, niin ruokavaliota sitten oikaistaan.

Vähän hämmentää kyllä. Voiko olla keliakiaa, vai voiko olla väärin jotenkin? Serkulla ja siskolla on myös keliakiaa, mutta heillä tosi paljon rajumpia oireita ollut, joten tämä tuntuu oudolta.

Re: Keliakia

Lähettäjä: Mei 
Päivämäärä:   23.1.21 22:57:56

Voisko olla että sulla on suoli vielä niin hyvässä kunnossa ettei reagoi suuresti? Mutta jos kerta lääkäri on alustavasti keliakiaa vihjannut niin olettaisin että se suoli sielä kärsii pikkuhiljaa.

Itsellä keliakiaa takana 20 vuotta, aina noudattanut ruokavaliota. Kolmesti olen vahingossa syönyt tavallista ruokaa, esim. Kerran koulun ruokalassa kunnon annoksen lihapullia. Ja noina kertoina ei mitään reaktiota sillä suoli on ollut niin hyvässä kunnossa.

Vaikka lääkäri ei määrännyt mitään, itse alkaisin jo siirtymään gluteenittomaan. Nykyään se ei ole edes vaikeaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.21 23:13:14

Tähystyksestä ei saa oikeaa tulosta vaurioista jos on siirtynyt jo sitä ennen gluteenittoman ruokavalioon. Siksi ei suositella ennen tähystystä muuttamaan ruokavaliota. Toiv. pääset pian tutkimukseen.

Lähettäjä: Hemuli 
Päivämäärä:   24.1.21 00:24:03

Samaa olin tulossa kirjoittamaan kuin viivakin. Eli noudata tavallista ruokavalioa tähystystutkimukseen saakka, jotta suolen todellinen tilanne näkyisi tähystystutkimuksessa. Kurjaa, jos nyt alat syömään gluteenitonta ja tähystykseen mennessä suolen nukka olisikin jo korjaantunut. On helpompi sitoutua gluteenittomaan elämään, jos diganoosi on varmistettu luotettavasti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.21 00:31:50

Gluteenitonta rukavaliota ei aloiteta ennen tähystystä, muuten tähystyksellä ei saada luotettavaa tulosta.

Tähystystä ei enää nykyään tarvita kaikissa tapauksissa. Jos vasta-aineet ovat riittävästi koholla, riittää pelkkä verikoe. Itselläni oli näin ilman mitään oireita. Jäin sattumalta kiinni työterveystarkastuksessa matalasta hemoglobiinista, tarkemmissa verikokeissa todettiin matala ferritiini (4) ja sen vuoksi passitus keliakiaverikokeisiin.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   24.1.21 01:04:31

Mulla oli todella oireeton keliakia. Tai siis olin väsynyt ja ferritiini tippunut alas.
Keliakian veriarvot oli todella moninkymmen kertaiset. Eli pelkkä verikoe antoi selkeän keliakia diagnoosin.

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   24.1.21 02:05:18

..... : samat oireet, eli ei muuta poikkeavaa voinnissa mitä nyt ferritiiniarvon laskusta tullut väsymys.
Rautakuurilla tilanne parani, mutta kun tunsin neljännen kerran että rautavarastot hiipuu, myönsin itselleni että mulla on keliakia.
En siis käynyt lääkärissä, mulla oli painavat syyt olettaa että mistä on kyse.
Vuosi ruokavaliolla niin olo oli normalisoitunut.

Aloittajalle: keliakia ei ilmene läheskään aina samalla tavalla, joten tässä vaiheessa ei voi muuta oikein sanoa kun että todennäköisesti sulla on keliakia mutta siinähän se tutkimuksilla selviää.
Facebookin keliakiaryhmästä saa paljon tietoa, ne on ihan professoreita noiden arvojen ja kaiken suhteen.

LähettäjäTiku82 
Päivämäärä:   24.1.21 02:24:35

Niinkuin muutkin sanonut, ei ruokavalion muutosta ennen tähystystä. Tosin nykyään diagnoosin saaminen ei ole niin välttämätöntä kun ei enää ole keliakiakorvausta.

Ei mullakaan ollut kovin merkittäviä oireita, jatkuva turvotus ja välillä vatsanpoltteita. Gluteenittomalle ruokavaliolle siirryttyäni olo muuttui hurjasti, olin jotenkin turtunut jatkuvaan vatsakipuun. Tosin kun myöhemmin olen vahingossa saanut gluteenia sisältävää ruokaa niin vatsa on todella kipeä ja sekaisin pitkään. Yllättävä muutos on ollut hiusten ja kynsien parempi kasvu gluteenittomalle siirryttyä.

Gluteeniton ruokavalio on alkuun aika hankala noudattaa, ei uskoisi kuinka monessa, jopa yllättävässä tuotteessa käytetään vehnää. Ja toki omat mieltymykset vaikuttaa, jos on pastan ja leivän ystävä niin silloin korvaavien omiin makumieltymyksiin sopivien tuotteiden löytäminen on haastavampaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.