Lähettäjä: eivät tiedä mitään
Päivämäärä: 23.1.21 16:45:15
Jokin aikaa sitten oli töissä puhetta nykyään niin yleisistä lasten kirjainyhdistelmä-ongelmista, siis adhd ja vastaavat. Siinä sitten joku sanoi, että ei niitä ennen yhtä paljon ollut eikä niille ollut mitään erityisopetusta koulussa kuten nykyään. Sanoin siihen, että joo ei ollut noita kirjainyhdistelmiä käytössä, mutta oppimisvaikeudet ja häiriökäyttäytyminen olivat kyllä ennenkin tunnettuja ja sellaisille oppilaille oli peruskoulussa tukiopetukset, omat apukoulut ja tarkkailuokat -80-luvullakin vielä, joissa opiskelivat omina luokkinaan. Ei kuulemma ollut "erityistarpeiden" huomiointia perusopetuksessa kuin vasta nyt ja vänkytivänkyti.
Tämä oppimisvaikeus-aihe ei siis ole tässä se tärkeä, joten ei kannata siitä alkaa mouhota, vaan se että miksi joillakin (nuorilla/nuorehkoilla) ihmisillä on koulutuksesta ja netistä huolimatta "juntin" tietotaso, jolla tarkoitan sitä että a) vain ne asiat ovat faktaa ja tapahtunutta, jonka itse on kokenut, b) historia tarkoittaa ajanjaksoa, jonka itse muistaa ja c) omaa mutua vängätään, vaikka se olisi osoitettu vääräksi moneen kertaan?
Yhtä hyvin voidaan ottaa aiheeksi liikenteen nopeusrajoitukset. Tästäkin muistan samantyylisen keskustelun kun joku mouhosi, kuinka Suomessa on AINA ollut liian alhaiset nopeusrajoitukset. Sanoin siihen, että ei ollut ennenkuin -70-luvulla, sitä ennen sai ajaa kaikilla teillä niin paljon kuin kantti kesti ja autolla pääsi. Ei ole ollut sellaista aikaa KOSKAAN kuulemma, että AINA on ollut ne alhaiset nopeusrajoitukset.
Kannattaisiko olla sanomatta mitään jos vaihtoehtona on toitottaa omaa tietämättömyyttään? Tyhmä ei yleensä ole se, joka ei sano mitään, vaan se joka on jatkuvasti suuna päänä vaikkei edes tiedä aiheesta mitään.
|