Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: 50+ 
Päivämäärä:   15.1.21 10:09:53

Kysymys tai kysymyksiä vaihdevuosi-iän ohittaneille. Olen itse tulossa siihen juuri, ja tuleva vähän hirvittää. Olen kokenut kuun vaiheet eli kuukautiskierron vahvasti ja pitänyt siitä, että elämä ei ole tasaista. Ikävintä on ennen menkkoja, kun joka paikkaa turvottaa ja on ällö olo, mutta se onneksi menee ohi. Ovulaation aika on sen sijaan ihanaa, kun on ns. kiimassa ja kaikki on vaan niin ihanaa ja mahtavaa, koko elämä.

Mitä kuukautiskierron vaihetta vaihdevuosien jälkeinen aika muistuttaa? Onko turvotuksia ja kurjaa oloa, niin että on kuin koko ajan olisi kohta kuukautiset? Loppuuko kaikki kiva, katoavatko halut, lakkaako kiinnostus, voiko tuon etapin jälkeen enää rakastua?

Onko elämä tasapaksua tylsää kohta tästä eteenpäin?

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: Aamu 
Päivämäärä:   15.1.21 10:13:47

Olen 55, kuukautiset loppuivat vuosi sitten. Kaipaan ovulaatiota, että olisi jotain seksihaluja. Mies on aivan ihana mutta kun ei huvita niin ei.

On tämä elämä aika tasapaksua, mutta olen oikein onnellinen ja tyytyväinen elämääni. Tällä hetkellä suunnittelemme ulkomaille muuttamista, joten jännitystä on tiedossa :)

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: Xyz 
Päivämäärä:   15.1.21 10:50:57

Olen 62-vuotias ja seksihaluja olis vaikka muille jakaa. Onneksi miesystäväni on viriili vaikka on myös samaa ikäluokkaa, niin ei tarvi naapurista hakea.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: 56 v 
Päivämäärä:   15.1.21 10:55:44

Ei ole mitään horoonivaihteluita ja se on niiiiin ihanaa! Kuukautiset loppui 2 vuotta sitten ja vuoden oon syönyt hormoonilääkettä, koska aallot ja huono uni.

Seksistä tykkään edelleen paljon, olen kostea eli sillä saralla ei vaikeuksia.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: -64 
Päivämäärä:   15.1.21 11:07:23

Kuukautiset loppui 53 vuotiaana. Vähän on lämpöaaltoja - ei pahoja. Helpompi elää kun ei rinnat enää kipeät eikä mielialavaihteluita. Halut hävinneet - minua ei haittaa, miestä ehkä enemmän. Kivan tasaista muuten :)

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: Råtta 
Päivämäärä:   15.1.21 11:16:42

Menkat loppui 56-vuotiaana ja samalla loppui kivut, turvotus, mielialan vaihtelut ja kaikki se kurjuus. Jos vanhenemisessa on jotain hyvää, niin tämä!

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: 50+ 
Päivämäärä:   15.1.21 12:00:45

Kiitos kommentojille! Näistä vastauksista voinee päätellä, että yksilöllistä on, eli ei voi etukäteen tietää, miten se kullakin itsellä menee.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.1.21 12:36:53

Olen 60 ja kärsinyt vaihdevuosioireista jo 10 vuotta. Nukkuminen vaikeaa kuumien aaltojen vuoksi, muutaman vuoden käytin hormonikorvausta mutta lääkäri ei suositellut sitä jätkettavan ja ne oireet alkoivat uudelleen. Olen lihonut 15kg ja olo on väsähtänyt.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: 54 
Päivämäärä:   15.1.21 12:41:11

Olin ennen herkkä ihastumaan, kaipaan sitä tunnetta, sillä enää en ihastu.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: 50+ 
Päivämäärä:   15.1.21 12:45:44

Piste, kuinka paljon liikut? Pelkään lihomista ja turpoamista, mutta liikun paljon.

Vaihdevuosioireet ovat mitä ovat, kun niitä tulee, jos tulee. Minua kiinnostaa erityisesti se, mitä elämä on sen kaiken jälkeen. Onko se ns. ohi. Toivon todella, ettei käy kuten 54:lle eli etten enää ihastu. :( Onko jollakulla muulla eri kokemus vai onko se absoluuttinen totuus, että ihastumiset ym. ovat kerta kaikkiaan ohi?

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   15.1.21 13:13:51

"Olen 60 ja kärsinyt vaihdevuosioireista jo 10 vuotta. Nukkuminen vaikeaa kuumien aaltojen vuoksi, muutaman vuoden käytin hormonikorvausta mutta lääkäri ei suositellut sitä jätkettavan ja ne oireet alkoivat uudelleen. Olen lihonut 15kg ja olo on väsähtänyt."

Sama homma. Paitsi etten ole lihonut kun 5 kiloa, mutta niitä ei sitten saa millään pois vaikka olisit kaksi kuukautta vesikuurilla - harmittaa! Seksi ei kiinnosta, ei ole kiinnostanut yli 10 vuoteen, mutta se ei ole elämässäni ollut koskaan sellaista että jäisi kaipaamaan.. En näe tässä muuta hyvää kun että kuukautiset loppuivat, muuten vanheneminen on ihan persuksesta.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: dskjjbd 
Päivämäärä:   15.1.21 13:19:55

Vaihtarit kestäneet yli 10 v. Kuukautiset loppuivat joskus 6-7 vuotta sitten. Rättipäiviä en kaipaa :) Kuumat aallot -> huono nukkuminen -> väsy on ollut ongelma. En ole koskaan ollut mikään munahaukka mutta nyt vois melkein luostarissa olla tyytyväisenä ;)

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.1.21 13:28:55

Jos haluja ei ole, lääkäri auttaa.

Estrogeeni on kiva, testosteronikin mahdollinen.

En minä ainakaan suostu kärsimään vaihdevuosista, kun apujakin on tarjolla. Ikää nyt 52, kuukautiset vielä harvakseltaan, mutta estrogeeni jo käytössä.

Ja herranjestas sentään, liukkari on sentään keksitty, kun joku sitä kosteutta mietti. Elämme vuotta 2021!

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: No minä 
Päivämäärä:   15.1.21 13:44:06

..en saa ainakaan käyttää mitään estrogeenia. Hormonikorvaushoito aiheutti ensin valtavat myomat ja kohdun poiston, seuraavaksi tulikin sitten rintasyöpä. Ikää 57 ja seksi EI voisi vähempää kiinnostaa. Melkein suolihuuhtelukin olisi kiinnostavampi.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   15.1.21 13:44:39

Tasaiseksi ja harmaaksi muuttuu kun menopaussi on ohitettu ja ne vaihdevuosien alkuoireet. Siis ellei ole sitten hormonikorvausta. Ne joilla on, eivät oikeastaan ole vielä vaihdevuosissa saati ohittaneet niitä.
Ulkonäkö muuttuu, hiukset ohenee ja harmaantuu, iho kuivuu ja rypistyy ja ihan kaikki limakalvot kuivuvat. Silmiä, korvia, nenää, ja jokaista koloa täytyy rasvata ja kosteuttaa. Seksiä ei voi edes ajatella ilman liukuvoiteita. Ei seksielämä sinänsä kuole mutta haluttomuudesta kokonaan tai osittain tulee tosiasia tällaisellekin hyvin viriilillekin naisihmiselle. Seksi on edelleen kivaa mutta se tulee harvemmin mieleen. Ei vaan tule vaikka ennen ei mennyt päivääkään ettei se jossain vaiheessa käynyt mielessä. Ei se silti tarkoita että et voisi ihastua ja rakastua.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: 60v 
Päivämäärä:   15.1.21 15:53:18

Pakko kommentoida kun omat kokemukset ihan toisenlaiset. Olen 60v ja mieheni 70v, vaihdevuodet meni ohi ilman hormonihoitoja jo 15 vuotta sitten. Meillä hyvää seksiä joka päivä, ei tarvitse siis hormoneja eikä liukasteita. Jotta näinkin voi käydä.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: 50+ 
Päivämäärä:   16.1.21 04:31:46

Kyllä vastausten perusteella näköjään suurempi todennäköisyys on, että elämä on "ohi" kuin että tähän asti iloa ja nautintoa tuottavat asiat pysyvät. :(

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   16.1.21 05:50:39

Seksihalujen hiipuminen on erinomainen asia jos puoliso kuolee. Olisi jotenkin kornia juosta mummoikäisenä vonkaamassa. Minä olen tyytyväinen että en enää palele jatkuvasti kuten nuorena. Hormoonit ei ole koskaan tuottanut iloa eikä surua.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   16.1.21 07:23:44

Tässä parhaillan vaihdevuodet päällä, joten en osaa vielä aloittajan kysymykseen vastata, mutta tulin vinkkaamaan kuumista aalloista kärsiville, kokeilkaa Menoforxe Strongia, salviaa. Ei se kaikille auta, mutta jos yhdellekin, niin hyvä niin. Itsellä tasoittui aallot ja sitä myöden nukkuminen. Tällä hetkellä selviän ilman hormoneja.

Itse odotan suorastaan tämän vaiheen ohimenoa ja menkattomuutta. Mulle menkkojen tuomat vaihtelut ovat kaikki järjestäin negatiivisia ja kun menkoista pääsen eroon, niin elämänlaatu paranee kerta heitolla.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   16.1.21 07:24:47

*Menoforce Strong, mistä tuo x tuonne kirjoitukseen tuli :D ...

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: jbsdbjvds 
Päivämäärä:   16.1.21 08:26:47

Vaihtarivuodet ovat hyvin erilaisia naisilla, jotka voivat käyttää estrogeenia. Itse en voi ja siksi on aikamoista elämä. Toisaalta elämän tuoma viisaus ja onnellisuus korvaavat näiden vuosien huonoja puolia :)

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.1.21 08:52:31

En voi myöskään käyttää estrogeeniä.

Vaihdevuosia eletty jo yli 10v. Nyt jo helpompaa, kuumia aaltoja tulee enää harvoin, eikä niistä koskaan ole ollut kovin suuria ongelmia. Tulevat enimmäkseen yöllä, mutta kun nukun alasti, niin peitto pois -> peitto päälle, kun alkaa viluttaa.
Suurempi ongelma on ollut vaihtelevat ja kovat nivelkivut. Olen aina ollut liikunnallinen ja käyn nytkin jumpissa, kävelemässä, pyöräilemässä, ratsastan yms. On vaan kurjaa, kun ei pysty tekemään monia liikkeitä esim. polvillaan tai kyykyssä. Jos yrittää, niin seuraavana yönä ei nukuta särkyjen takia. Lääkkeitä en ota, kokeillut olen, mutta eivät auta. Sitä en tiedä, ovatko kivut juuri vaihdevuosioireita, mutta niihin aikoihin alkoivat.
Seksi on muuttunut kuivemmaksi, enkä enää ole niin innokas kuin aikaisemmin. Meillä on pitkä parisuhde, yli 40v, mikä voi vaikuttaa innokkuuteen. Seksiä meillä on kuitenkin n. 1x/viikko, liukuvoiteiden avulla.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: kevällä 54 
Päivämäärä:   16.1.21 09:17:45

Täällä seksi ensin parani joskus 50 v. kiepeillä. Aloin saada orgasmeja nopeammin, ja ne olivat parempia. Aika usein puuhailin niitä kylä itse.

Mies on muutaman vuoden vanhempi, ja kadottanut tasaisesti seksihalujaan. Olen jo vähän iihmetelllyt, mihin ylipäätään tarvitsee naista, ei seksiin ainakaan.

Mutta itsellänikin on nyt loppusyksystä ollut sairaus, joka on vienyt seksihalut. Tässä sitten eletään kuin munkki ja nunna. Jos saan vielä kroppani kuntoon, täytyy uudestaan arvioida tilannetta.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   16.1.21 09:33:12

Itsellä ollut helpot vaohdevuodet- ei kuumia aaltoja yms ongelmia, menkat vaan jäi. Hormonaalinen migreeni helpotti myös. Nyt joskus vaan lieviä särkyjä . Halut oli nuorena hyvät, vieläkin on mutta selvästi vähemmän. Onneksi ukollakin vähentynyt että menee sopivasti.
Ikävintä tietty että seksin takia pitää käyttää kosteuttavia hoitotuotteita että se olisi mukavaa ja orgasmit on varjo entisestään , mutta onneksi sentään edes niitä.
Hormonipitoiset voiteet varmaan auttaisi enemmän mutta syöpärisikin takia en halua niitä käyttää . Mutta näillä mennään.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   16.1.21 09:36:20

Viivalle tiedoksi että se liukkari ei muuten auta kunnolla "kuiviin " paikkoihin. Pinnan solut haluavat oikeata kosteutta eli hoitavaa sellaista.
Ja tosiaan nuo hormonihoidot lisää mm rintasyöpäriskiä.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: 57 v 
Päivämäärä:   16.1.21 09:47:05

Minulla jäi kuukautiset pois 49-vuotiaana, alkuun ei ollut muita oireita kun lämpösiä aaltoja. Nyt on tullut kuvioon mukaan ärtyneisyys, mielialan vaihtelut, kuumat ja kylmät aallot, nivelkivut ja lisääntyneet halut, menen ihan luomuna sillä tuskin edes saisin mitään hormonihoitoa.

Eniten harmittaa nivelkivut ja mielialan heittelyt.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: dolly 
Päivämäärä:   16.1.21 11:36:18

Olen 62v, kuukautiset loppuivat 55-vuotiaana. Eivät yhtäkkiä vaan pikkuhiljaa muutaman vuoden mittaan. Eli saattoivat olla poissa 6kk, sitten taas tulivat muutaman kerran jne. Mutta ihan vihonviimeiset sitten55v.
Mulla ei ole ollut MITÄÄN vaihdevuosiongelmia. Olen ollut todella onnekas. Eli kuukautisten loppuminen oli vaan hyvä juttu, ei tarvis niiden kaa enää pelata. Mieliala, energia yms ainakin toistaiseksi ihan samanalaiset kuin 30- tai 40-vuotiaana. En syö mitään hormoneita tms. Painoa on tullut 5kg lisää, mutta se nyt on vaihdellut muutenkin elämän mittaan. Ehkä nää on koronakiloja... Mutta siis ihan normaalipainossa ollaan, jopa hoikka.
Mulla oli parikymppiseksi asti ihan järkyttävät, siis aivan järkyttävät kuukautiskivut, olen sitä mieltä että on vaan reilua että vaihdevuosioireita ei ole ollut;)

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: 50+ 
Päivämäärä:   16.1.21 16:09:18

Kiitos kaikille tähän mennessä kokemuksensa jakaneille!

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   16.1.21 17:19:47

Mä sain vaihdevuodet kirurgin veitsellä eli ei hormonihoitoja, ja siis tiedän tarkalleen koska hormonityotanto kropasta loppui. No pelottelivat et pahat oireet mut hyvin kesyjä kuumia aaltoja, ja lääkityksen jälkeen muuttui kylmiksi aalloiksi  muuten ei oo vaikuttanut, paitsi on tasaisen seesteinen mieli, ei vedä volttia ja on positiivista. Toki rasvata tarttee kun muuten ei kestä mutta ei muita oireita. Läskit on pysynyt ennallaan. Positiivista vaikka negatiivisen syyn takia tähän joutui.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   17.1.21 17:35:09

Haluan kertoa oman positiivisen kokemukseni vaihdevuosista. Minuun tuli joku ihmeellinen tarmo ja reippaus, kun kuukautiset loppuivat 51 vuotiaana. Mielialakin on tasaisempi ja olen enimmäkseen tyytyväinen. Painoa on valitettavasti tullut joitakin kiloja ja olen huomannut liian sokerin syömisen tekevän kuumia aaltoja. En ole käyttänyt mitään korvaushoitoja.

En oikeastaan tiedä mikä on se ikä, jolloin voi sanoa vaihdevuosien olevan ohi. Olen nyt 56. Seksiä haluan, mutta ei se enää ole mitään hurjaa panemista, kuten vuodet 40-50. On kokemuksia mitä muistella :) Liukkarilla sujuu nykyään ongelmitta.

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   17.1.21 17:51:20

Täällä 62v kyselee käytättekö vagifemia, pausanolia tai muita vastaavia tuotteita?

Onkohan noilla suurta syöpäriskiä?

  Re: Kysymys vaihdevuosi-iän ohittaneille

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   19.1.21 16:20:05

seksi siirtyy suunnitelmallisemmaksi; siis kannattaa ottaa ilo irti liukkareista ennen kuin on pakko, niillä se vasta mukavaa onkin. proaktiivisuus eli se, miten ennakoi seksin syntymistä tunteilla, kommunikaatiolla ja kosketuksella, saa enemmän tilaa kuin reaktiivisuus, eli se, että reagoi keholla välittömästi kun toinen vähän hinkaa. kyse on uusien taitojen oppimisesta, eikä mistään seksin loppumisesta...
sitten vaan kattomaan, liittyykö kuuma-aaltoilu kuitenkin sokerinsyöntiin (hedelmämehuilla saa hikikarpalot nenälle sekunneissa) eli insuliinirasitukseen tai verenpaineen tasautumiseen (sauna, selinmakuulle asettuminen ym tekijät) ja noi kun huomioi, ongelmat vähenee tai poistuu. lihomisessa voi olla kyse ihan siitä, että kroppa ei tartte hiilareita entiseen malliin, mutta niitä vaan ihminen syö. ihanaa on elämä ilman kuukautisia, aivan ihanaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.