Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: muikku 
Päivämäärä:   14.1.21 16:55:12

eläimestä? Tykkään lihasta mutta ajatus siitä että syö jotain elävää, on luotaansatyöntävää..

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Molskis 
Päivämäärä:   14.1.21 16:57:09

Ehkä ei kannatakaan koittaa saada sitä ajatusta pois mielestä ja siirtyä kasvisruokavalioon? Ilman lihaa elää mainiosti eikä tarvitse edes kitua.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Ripi 
Päivämäärä:   14.1.21 16:57:30

Liha on eläimestä, sehän on totuus. Myös kasvisruoka on ollut joskus elävää. Ei sun ole pakko syödä lihaa, jos ajatus ahdistaa.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.1.21 16:59:12

Olin vuosia sitten käymässä Tunnelin S-marketissa. Kalatiskillä n 7-8 v tyttö pirahti itkuun, kun näki kokonaisia kaloja. Itki isälleen kovaan ääneen, ettei kaloja saa tappaa. Jauhelihaa kuitenkin ostivat... Kannattaa kyllä ihan kertoa lapsille, mitä se ruoka oikein on. Monilla tuntuu olevan käsitys, että jauheliha tulee kaupan hyllystä. Olipa tänäänkin joku pahoittanut Hesarissa Helsingin merikotkista mielensä, kun ne pyydystää kaloja ja hanhien poikasia, niin on vaikea selittää lapsille sellaista. :D

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.1.21 17:11:32

Jos et pysty hyväksymään sitä tosiasiaa, että liha on peräisin eläimestä, kannattaa vaan ihan suosiolla luopua lihansyönnistä. Mielestäni on tekopyhää muutenkin syödä mitään mitä ei itse pystyisi tappamaan.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: keski-ikäinen 
Päivämäärä:   14.1.21 18:06:15

Heh! "ajatus siitä että syö jotain elävää" Kyllä se liha on kuule kuollut siinä vaiheessa kun sitä jo syödään. Ihan eri asia on kasvikset, monia jo jääkaapissa olleita raakoja juureksia voi idättää mullassa kunhan itusilmu vaan löytyy. Että periaatteessa kasvis on elävämpää lautaselle mennessään kuin liha.
Itse en kestä ajatusta huonosti tuotetusta lihasta, en kestä ankeita elinoloja, teurasmatkaa ja lopetusta esim kaasuttamalla (siat tainnutetaan kivuliaasti kaasulla). Pitkään jatkuneen anemian takia kuitenkin syön lihaa (eläinperäinen hemirauta imeytyy paremmin kuin kasviperäinen rauta).
Kasvatan siis itse lampaita ja teurastan ne itse myös. Tiedän sitten ihan tasan mitkä on ollut eläimen elämän olosuhteet ja hyvä kuo,ema tulee kotona, stressittömästi. En olisi vielä 15 vuotta sitten voinut kuvitellakaan että pystyisin pulttaamaan ja laskemaan veret ja suolestamaan, mutta ajan kanssa ankaraa ajatustyötä tehden, onnistuu nykyään. Mitään kivaa se ei silti ole, tappaminen meinaan.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.1.21 18:20:22

"Mielestäni on tekopyhää muutenkin syödä mitään mitä ei itse pystyisi tappamaan."

No hohhoijaa. En itse halua tappaa yhtään eläintä, en hyttysiä, muurahaisia, kärpäsiä tai kastematoja mutta syön silti lihaa. Sinäkään et varmaan ikinä tapa yhden yhtäkään ötökkää?

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   14.1.21 18:26:03

H: Tappaa varmasti, jos kulkee esim. autolla. Lukematon määrä ötököitä liiskaantuu autoihin (ja juniin, busseihin ja lentokoneisiin) vuosittain, myös lintuja, jäniksiä ja jopa isompia nisäkkäitä kuten peuroja, kauriita ja hirviä pääsee liikenteessä hengestään.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: keski-ikäinen 
Päivämäärä:   14.1.21 18:32:19

Minäkin joskus ajattelin että on tekopyhää syödä lihaa vaikkei pysty sitä tappamaan. Sitten tajusin että en itse pystyisi ikinä esim piikittämään, ottamaan verinäytettä, katetroimaan ja leikkaamaan ihmistä, mutta minulle itselleni on tehty nämä kaikki toimenpiteet, enkä silti pidä itseäni yhtään tekopyhänä :D

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Su 
Päivämäärä:   14.1.21 18:54:04

Näihin ketjuihin tulevat aina ne, jotka muka syövät vain oman tilan eläimiä ja muuta lähiruokaa. Ja muistavat sitten kertoa, kuinka soijarouhe tuhoaa maapallon

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: keski-ikäinen 
Päivämäärä:   14.1.21 19:22:01

Su, onko tässä ketjussa nyt monikin tehnyt niin?

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   14.1.21 20:00:42

Ei sitä lihaa pakko ole syödä jos ei halua.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.1.21 20:11:18

Älä syö lihaa.
Olen ollut syömättä lihaa noin 10 vuotta. Hyvin pärjää ilmankin

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: jnt 
Päivämäärä:   14.1.21 20:17:44

Ehkä kannatta ajatella että ihminen kehittyi älykkääksi syömällä lihaa ja jopa tulella sitä kypsentäen. Eli kaikki aika ei kulunut ruuan hankintaa ja liharuoka tarjosi aineet aivojen kehittymiseen. Syöt kiitollisena lihaa, ajatellen esi-isiäsi jotka mahdollisti myös sinunkin kehittyvän älylliseksi ihmiseksi perimäsi mukaisesti.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   14.1.21 20:21:15

Liha on tarpeeton ruuaksi, ilman sitä pärjää oikein hyvin.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.1.21 20:37:59

peräisin
LähettäjäH

Päivämäärä14.1.21 18:20:22

"Mielestäni on tekopyhää muutenkin syödä mitään mitä ei itse pystyisi tappamaan."

No hohhoijaa. En itse halua tappaa yhtään eläintä, en hyttysiä, muurahaisia, kärpäsiä tai kastematoja mutta syön silti lihaa. Sinäkään et varmaan ikinä tapa yhden yhtäkään ötökkää?

^ Aika kaksinaismoralistista. Et halua tappaa eläimiä mutta ilomielin maksat eläinten kitumisesta (esim. Sikojen tainnutus kaasukammiossa) kunhan joku muu tekee sen puolestasi ja viiltää kurkut auki puolestasi.

Minusta se on tuplasti pahempaa ettei kykenisi itse käsittelemään ruokaansa vaan haluaa sulkea silmänsä ja maksaa avokätisesti siitä että joku satuttaa eläimiä puolestasi. Ja sitten verrata sitä vahingossa tapettuihin ötököihin.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: PETA 
Päivämäärä:   14.1.21 20:39:21

People Eating Tasty Meat

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.1.21 20:41:00

Lähettäjäjnt

Päivämäärä14.1.21 20:17:44

Ehkä kannatta ajatella että ihminen kehittyi älykkääksi syömällä lihaa ja jopa tulella sitä kypsentäen. Eli kaikki aika ei kulunut ruuan hankintaa ja liharuoka tarjosi aineet aivojen kehittymiseen. Syöt kiitollisena lihaa, ajatellen esi-isiäsi jotka mahdollisti myös sinunkin kehittyvän älylliseksi ihmiseksi perimäsi mukaisesti.

^ Ja minä kannustan kiitollisena raiskauskulttuuria koska ilman sitä minä ja sinä ei oltaisi elossa. Kannustan myös kiitollisena orjatyövoimaa koska ilman sitä meillä ei olisi nykyistä elintasoamme. Kiitos esi-isät, kaikki mitä te teitte on ihailtavaa nyky-yhteiskunnassa ja luolamiesten metsästys ja lihan kypsennys on täysin sama asia kuin luontoa tuhoava, 70 biljoonan eläimen tehotuotanto keinotekoisissa ja stressaavissa elinolosuhteissa!

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   14.1.21 20:42:39

Itse syön omaa nautaa ja eläimen lopettaminen ei ole minulle ongelma mutta syön myös broileria kalaa ja joskus harvoin sikaa ja tiedän että ne jotka sitä työtä tekevät tosissaan ja ammattimaisesti hoitavat eläimensä kunnolla ja toimivat asiallisesti tuotantoketjun joka vaiheessa.
Yleensä ne jotka tietävät asioista vähiten vouhkaavat niistä eniten.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Elävältä syöty 
Päivämäärä:   14.1.21 20:43:43

Muakin ällöttää ajatus että pitäis syödä ostereita elävältä...
Kalakin on aika inho kun se vielä potkii kun sitä perkaa vaikka eihän se enää elä

Mitään lihaa en ole kyllä elävältä syönyt

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.1.21 20:46:49

"Kiitos esi-isät, kaikki mitä te teitte on ihailtavaa nyky-yhteiskunnassa ja luolamiesten metsästys ja lihan kypsennys on täysin sama asia kuin luontoa tuhoava, 70 biljoonan eläimen tehotuotanto keinotekoisissa ja stressaavissa elinolosuhteissa!"

<--- TÄMÄ!!

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: jnt 
Päivämäärä:   14.1.21 20:57:22

Kovasti kommentoidaan tunteella mutta ei faktoilla. Tosiasia on että ihmisen aivojen kehitys vaati liharavintoa, se mahdollisti nykyisen kaltaisen ihmisen. Apinoista ainakin simpanssi metsästää ja syö raakaa lihaa. Siksi se on apinoista älyllisimmin kehittynyt. Pelkkään kasviravintoon taantuminen heikentää ihmisaivoja, eli älyllinen kehitys kääntyy laskuun. Lapsistaan välittävä äiti syö lihaa jo ennen raskautumista. Äidin elimistö taltioi mm. aivoihin käytettävää rasvaa tulevan sikiön varalle. Koska sen saanti on rajoittunutta jo lihankin osalta.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Tätsä 
Päivämäärä:   14.1.21 21:20:39

Jnt kuulostaa trollilta. Löytyisikö sulta jotain vinkkiä siihen lähteeseen mistä nämä viralliset tutkimukset ja toteamiset näistä sinun väitteistä löytyy? :) vai puhutko vaan mututuntumalla mielipiteitäsi totuutena?

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.1.21 21:35:07

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 14.1.21 17:11:32

Jos et pysty hyväksymään sitä tosiasiaa, että liha on peräisin eläimestä, kannattaa vaan ihan suosiolla luopua lihansyönnistä. Mielestäni on tekopyhää muutenkin syödä mitään mitä ei itse pystyisi tappamaan.

..
Näin itsekin ajattelin ja päädyin kasvissyöjäksi. Ja kyse nimenomaan moraalista. Kun aloin miettiä, että jos minusta olisi kiinni, niin antaisinko sen tuotantoeläimen elää niin ahtaasti ja virikkeettömästi kuin ne elävät. En. Sydämeni itkisi, jos joutuisin niiden elämää seuraamaan, haluaisin taluttaa sen eläimen ulos, isoon tarhaan, antaa sen juoksennella, kaivella, tonkia, kirmailla. Haluaisin että se voisi tehdä lajityypillisiä juttuja, haluaisin että se voisi elää lajityypillisissä laumoissa, hoitaa poikasiaan. Voisinko itse taluttaa sen parin päivän ikäisen itkevän vasikan emänsä luota pois. En. En haluaisi tehdä sitä. Se tuntuisi väärältä.

Kun miettii, että minun pitäisi itse kohdella eläimiä niin kuin tehotuotannossa kohdellaan alkaa lihansyönnin hinta tuntua liian kalliilta. Kyllä minä voin olla ilmankin. En halua maksaa jollekin ja sulkea silmiäni kun joku toinen tekee asioita, joita pidän väärinä ja julmina.

Kun tosiaan sillä kasvisruualla elää oikein hyvin.

Kyllä, lihassa on toki hyötyjäkin. Siinä on ravintoaineita. Sitä tuskin kukaan kiistää. Kyse on enemmän siitä mikä on riittävä syy nykyiselle julmuudelle ja kidutukselle. Olisiko ihmislihan syöminenkin ok, jos siinä olisi jotain vähän paremmin imeytyvää vitamiinia? Onko orjuus ok, koska se hyödyttää orjuuttajaa?

Toinen ihan fakta on se, että nykyinen tehotuotanto on erittäin uusi ilmiö. Kautta aikojen liha on ollut ylellisyystuote ja ihmiset ovat myös nähneet nälkää. Nykyään lihaa ahmitaan kaksin käsin. Vain ihan silkkaa turhamaisuutta. Vain silkkaa nautinnonhalua ja itsekkyyttä. Niissä määrissä mitä tuotetaan ei ole mitään välttämätöntä eikä niitä mitenkään voi terveydellä perustella.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: jnt 
Päivämäärä:   14.1.21 21:40:07

Hae vaikka aivojen evoluutio.

löytyy vaikka seuraava:
Kypsennys ratkaisi pulman

Meille syöpöt aivot eivät tuota ongelmia, mutta miten ruokinnasta suoriutuivat kivikautiset eläjät? Laajentamalla ruokavaliotaan, vastaavat bioantropologit. Osa heistä vannoo riistan nimeen. Lihan proteiinit ja rasvat sisältävät niin paljon energiaa, ettei aivoilla ollut hädän päivää. Sopivasti erectus oli ensimmäinen ihminen, joka lähti metsälle. Toiset korostavat merieläimistön merkitystä. Kalat ja simpukat sisältävät runsaasti monityydyttymättömiä rasvahappoja, joita ilman aivot eivät kehity oikein. Kolmas joukko on sitä mieltä, ettei mikään yksittäinen ruoka-aine ratkaissut lisäenergian tarvetta. Avainasemaan nousi ruoan kypsennys.– Jos esi-ihmiset olisivat syöneet runsaskuituista mutta vähäenergiaista raakaa ravintoa, he olisivat olleet kuin apinat: natustaneet lehtiä, marjoja, pähkinöitä ja hedelmiä lähes taukoamatta. He olisivat tarvinneet myös apinoiden isot hampaat ja suuren suoliston, jossa kasvikunnan hitaasti sulavat antimet saavat viipyä pitkään. Niitä heillä ei ollut. Hammasrivi oli jo pienentynyt ja suolisto menettänyt 40 prosenttia tilavuudestaan. Näin selvät muutokset tarkoittavat, että varhaiset ihmiset söivät pehmeää, helposti sulavaa ruokaa, sanoo Harvardin yliopiston professori Richard Wrangham, kokkaushypoteesin kärkimies.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   14.1.21 22:14:19

”Näin itsekin ajattelin ja päädyin kasvissyöjäksi. Ja kyse nimenomaan moraalista. Kun aloin miettiä, että jos minusta olisi kiinni, niin antaisinko sen tuotantoeläimen elää niin ahtaasti ja virikkeettömästi kuin ne elävät. En. Sydämeni itkisi, jos joutuisin niiden elämää seuraamaan, haluaisin taluttaa sen eläimen ulos, isoon tarhaan, antaa sen juoksennella, kaivella, tonkia, kirmailla. Haluaisin että se voisi tehdä lajityypillisiä juttuja, haluaisin että se voisi elää lajityypillisissä laumoissa, hoitaa poikasiaan. Voisinko itse taluttaa sen parin päivän ikäisen itkevän vasikan emänsä luota pois. En. En haluaisi tehdä sitä. Se tuntuisi väärältä. ”

Tämän takia lähdin maatalousalalle hoitamaan eläimiä. Voin kehitellä virikkeitä, suunnitella ja kehittää tiloja. Viedä niitä ulos niin paljon kuin haluan. Antaa emojen hoitaa jälkeläisiään. Minusta olen eläimelle enemmän hyödyksi näin kuin kasvissyöjänä.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   14.1.21 22:26:05

Mä taas mielummin syön just sitä lihaa, josta tiedän että se on tehty siitä "pirkko-lehmästä" tai "kullero-kanasta". Syön silti muutenkin kaupan hyllyltä lihaa. Enkä koe mitenkään huonoa omatuntoa. Toki yritän valkata sellaisia lihoja, joiden tuottajasta tiedän jotain, aina niin ei kuitenkaan ole.

Itse tiedostan hyvinkin, että liha tulee eläimistä. Olenhan ollut lapsesta pitäen mukana kalassa ja sukulaiset metsästää paljon. Monilla tuttavilla on myös liha- ja lypsykarjaa. Olen itsekin hoitanut lihakarjaa.

Ainut ongelma on itselleni se, että haluaisin tietää, että eläimet on saaneet elää ihan kivan elämän ja lopetus tapahtuu kivuttomasti. Näistä en tokikaan voi olla varma, kun ostan lihaa kaupasta.

Noin muuten en näe mitään ongelmaa lihansyönnissä. Normaali elämän kiertokulku. Itse pyrin myös siihen, että syön paljon perinteisiä ruokia: kuten (jauhe)lihakeittoa, kalakeittoa, makaroonilaatikkoa ja sen sellaista. Niistä toki voi tehdä hyvin lihaisat versiot, mutta niiden valmistuksessa on myös helppo vähentää niissä käytettävää lihaa.

Kyllä ne matoset aikoinaan minutkin syö, enkä koe siitä mitään ongelmaa.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: ninde 
Päivämäärä:   14.1.21 23:15:34

Äitini ei kerran voinut jouluna syödä meillä kinkkua, koska hänellä oli siihen "liian henkilökohtainen suhde". Tämä siis tarkoitti sitä, että olimme kertoneet hänelle kasvattavamme paria possua yhdessä naapurin kanssa jouluksi - äiti ei kyllä kumpaakaan näistä possuista koskaan elävänä tavannut.

Joulupäivänä veljen perheen joulupöydässä äidillä ei sitten kyllä ollut mitään ongelmaa tanskalaisen tehotuotetun kinkun kanssa... ;D

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   14.1.21 23:20:48

Syö aina eettisestä lihaa tai siirry kasvissyöjäksi. Itse uskon, että jos ostamme eettistä lihaa, se lopulta syrjäyttää muun. Joo, olen pikkuneiti lapsekas, mutta silti.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.1.21 23:21:15

"Tämän takia lähdin maatalousalalle hoitamaan eläimiä. Voin kehitellä virikkeitä, suunnitella ja kehittää tiloja. Viedä niitä ulos niin paljon kuin haluan. Antaa emojen hoitaa jälkeläisiään. Minusta olen eläimelle enemmän hyödyksi näin kuin kasvissyöjänä."

Onko sinulla oma tila? Aika harvalla eläinhoitajalla/ lomittajalla on mahdollisuus vaikuttaa mihinkään muuhun kuin siihen että a) lyö eläintä tai b) ei lyö eläintä.

Olet tosiaan hyödyksi toki niille eläimille. Siltikään se ei tee yhtään paremmaksi sitä, että söisit kurjemmissa olevien eläinten lihaa ja näin taloudellisesti tuet niiden kohtelun jatkamista. Jos taas syöt vaan sitä lihaa mitä itse olet kasvattanut on se toki jo aika hyvä (kuten sanoin, että silloin oikeasti oma moraali kestää sen mitä tukee). Autat tilaa, jos heillä ei oikein muuten riitä asiakkaita. Jos taas joutuvat myymään eioota, niin et auta, sillä osuutesi voisi ostaa joku muu, joka mahdollisesti muuten söisi epäeettisempää lihaa.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   14.1.21 23:40:18

”Onko sinulla oma tila? Aika harvalla eläinhoitajalla/ lomittajalla on mahdollisuus vaikuttaa mihinkään muuhun kuin siihen että a) lyö eläintä tai b) ei lyö eläintä.”

Ei ole omaa tilaa. Mutta kun hyvin työnsä hoitaa, niin vastuuta saa enemmän.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.1.21 00:24:08

"No hohhoijaa. En itse halua tappaa yhtään eläintä, en hyttysiä, muurahaisia, kärpäsiä tai kastematoja mutta syön silti lihaa. Sinäkään et varmaan ikinä tapa yhden yhtäkään ötökkää?"

Olen tappanut ötököitä sekä vahingossa että tarkoituksella, mutta en silti halua syödä niitä eikä sillä ole mitään tekemistä tappamisen kanssa. Kalankin pystyn tappamaan ja perkaamaan, joten kalaa kyllä syön. Nautaa tai sikaa en pystyisi tappamaan ja paloittelemaan ravinnokseni, joten ne eivät kuulu ruokavaliooni.

Ja joo, on erittäin tekopyhää todeta, että ei haluaisi tappaa edes hyttystä, mutta syö silti eläimiä. Jos maksat jollekin siitä, että hän tappaa eläimen ravinnoksesi, olet ihan yhtä lailla ja enemmänkin syypää eläimen kuolemaan kuin teurastaja. Myöskään se, jos maksaisit palkkamurhaajalle, että hän tappaisi puolestasi jonkun ihmisen kun et itse halua liata käsiäsi moiseen, ei tekisi sinusta yhtään vähempää murhaajaa ja syyllistä - vaikka siis palkkaisit toisen tekemään likaisen työn.

Minulla ei ole mitään lihansyöntiä vastaan niin kauan kuin ihminen kykenee teoillaan seisomaan sen takana, mutta kaupasta jauheliharasioita kantavat ihmiset, jotka pyörtyisivät nähdessään Mansikin teurastuksen, ovat lähinnä naurettavia ja tekopyhiä.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: ahven 
Päivämäärä:   15.1.21 09:25:19

Lapsena opin että ennen perkausta järvikalat pitää tainnuttaa esim puukon varrella kalan päälakeen kopsautetaan reippaasti, kalalta menee taju, sitten katkaistaan pää ja sitten perataan..

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.1.21 09:37:25

Ja mun mielestä tää menee helposti siihen, että osa alkaa kasvissyöjiksi, koska välittää eläimistä. Se on ihan hyvä asia.

Mutta jos kaikki eläimistä välittävät siirtyvät kasvissyöjiksi ja muille aloille ja jäljelle jää ne, joiden mielestä eläimet ei tunne edes kipua, niin millaiseksi luulette eläintuotannon muuttuvan? Minusta on tärkeää, että meitä lihansyöjiä, jotka välittävät myös eläimistä, on sekä kuluttajina, että mukana tuotannossa. Kuluttajina voimme osoittaa valinnoilla (aina kun mahdollista) sen, että millä tavalla tuotettua lihaa haluamme. Ja jos taas olemme töissä liha- ja maitotaloudessa, pystymme vaikuttamaan eläinten oloihin.

Minusta on ihan naurettavaa, jos joku kuvittelee, ettei se yksi eläintenhoitja voisi muuta kuin lyödä tai jättää lyömättä. Monilla tiloilla se eläintenhoitaja voi saada hiljalleen vastuuta ja mahdollisesti päästä vaikuttamaan esim. suunnitelmiin rakennusten uusimisesta ja siitä millaisia esim. juuri virikkeitä eläimille hankitaan. Ei kaikki ole tumpeloita, jotka seisoo kädet suorina ja tekee mitä käsketään. Osa meistä osaa vaikuttaa. Samalla voidaan myös tuoda tietoa ja näkemystä yrityksiin ja SE on se tärkein asia.

Tokikaan kaikki yrittäjät eivät halua että joku palkattu alkaa kertoa mitään. "Suu tukkoon ja tee työs!". Mutta mun kokemuksen mukaan tosi moni yrittäjä tykkää, jos saa uusia ideoita. Myös oikealla tavalla ilmaistuna asioita voi saada menemään perille. Paremmin kuin marssimalla keskustassa ja asettumalla "vastakkain" maatalouden kanssa. Ja onpa näitäkin tapahtunut, että yrittäjä on myynyt tilansa ja yrityksensä työntekijälle, kun aika koittaa. Ja silloin todellakin saa valtaa päättää.

Itse ainakin toivon, että kaikki eläimistä välittävät eivät ala kasvissyöjiksi pelkästään tai että kaikki eläimistä välittävät lähtevät pois maatalouden töistä.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: möö 
Päivämäärä:   15.1.21 09:48:47

Lehmän täytyy voida jyvin että se makoilee navetassa, menee itse lypsettäväksi, poikii, ja menee kaviotrimmiin itse..

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.1.21 11:13:03

Itse en usko, että eläinten eettinen kohtelu ja niistä rahallisesti hyötyminen on mahdollista. Isommat tilat, patempi hoito, paremmat virikkeet, kaikki maksavat. Ja kun eläinmäärä suhteessa pienenee ei tilallinen saa tarpeeksi rahaa, jotta voisi elättää itsensä koska eivätihmiset (minäkään) ole valmiita maksamaan niin suuria summia lihasta.

Kuinka moni esimerkiksi ostaisi jauhelihaa, josse maksaisi 15 euroa paketilta? Luulen että tosi harva.

Siksi haaveilu eettisestä lihatuotannosta on jokseenkin epärealistista. Se voi toimia harrasteluna ja sivutyönä. Siitä voi saada laittamansa rahat takaisin. Mutta että sillä oikeasti eläisi ja riittäisi kuluttajia, jotka olisivat valmiita maksamaan moninkertaisen hinnan.

Ja ei, en ole edes tappamista ja lihan syömistä vastaan. Sitä olen, että toisen elävän olennon kustannuksella tehdään rahaa. Kaikki hoito, eläinlääkärilaskut, lääkkeet yms. nähdään menoina jotka heikentävät taloudellista kannattavuutta. Siitä seuraa ja on seurannut se, että vähän kaikesta tingitään.

Näen ainoana toimivana ns. lemmikkimuotoisen eläintenpidon, jossa perustanaon aito välittäminen ja eläimien hyvinvointi edellä meneminen. Raha on sivuseikka eikä sillä rahoiteta elämää.

Ja ei, toisten ihmisten kulutusvalinnoista ei voi olla vastuussa. Olen vastuussa vain siitä mitä itse tuen, minkä toiminnan jatkumista rahoitan.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   15.1.21 11:23:02

Ostan lihan kaupasta, se on kuollutta eläintä, mulla ei ole aikomustakaan metsästää itse ruokaani eikä mulla ole yhtään huono omatunto.

Tekopyhää muka, hah hah.
Tarviiko siitä elämästä tehä niin vaikeeta?

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.1.21 11:24:15

JNT sekoittaa evoluution ja nyky-yhteiskunnan. Ala-asteen tietotaitoa sinulle: Evoluutio ei kulje taaksepäin. Olemme kehittyneet niistä päivistä, kun ainoa tapa saada kunnon rasvaa ja proteiinia oli se satunnainen ihasaalis. Tänä päivänä aivojen kunnolliseen kehitykseen ei tarvitse lihatuotteita, ja koska se evoluutio ei kulje taaksepäin, ei ihmisen aivot alkaisi maagisesti surkastumaan siitä syystä että tänä päivänä proteiinin- ja rasvantarpeemme täytettäisiin kasviperäisellä ravinnolla.

Siksi ei ole olemassakaan tutkimustulosta joka edes etäisesti viittaisi siihen, että kasviperäinen ravinto veisi meitä kehityksessä taaksepäin, sillä jos jotain, se veisi kehitystä eteenpäin.

Kielii järjettömän ontuvasta ja ahtaasta ajattelusta ettei osaa reflektoida nyky-yhteiskunnan asioita tässä päivässä vaan muodostaa mielipiteensä ja ajatuksensa ainoastaan sen perusteella, mitä tapahtui miljoonia vuosia sitten, välittämättä siitä, mitä tapahtuu tänään.

Aggressiivinen laumahierarkiakin on ollut evoluutiomme kulmakiviä, mutta sattumoisin tuskin ajattelet sen olevan ok ja evoluutiotamme kunnioittavaa, jos revin vaatteeni päältäni, hakkaan rintaani kumeasti huutaen ja hyppään repimään hiuksesi päästäsi eläimellisesti mylvien, ja raiskaten tyttäresi sen päälle voiton merkiksi, vaikka aggressiivinen hierarkia ja väkivalta on pelannut ihan yhtä tärkeää osaa ihmisen kehityksessä laumaeläimenä, kuin lihansyönti.

Silti lihansyönnin kohdalla se ei yht'äkkiä olekaan täydellisen epäloogista perustaa omaa moraaliaan luolamiesten käytökseen.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: jnt 
Päivämäärä:   15.1.21 14:00:16

Evoluutio on ajassa kehittymistä. Jos ravinnosta puuttuu oleellinen aineosa, evoluutio kehittyy ja ihminen kiipeä takaisin puuhun, ja isoilla kulmahampailla järsii kasviksia suureen mahaansa.

On kasviskunnan ja eläinkunnan rasvoja. Yksi ryhmä niissä on libidit ja ihmisen aivot tarvitsee eläinkunnan libidejä muodostumiseensa ja hyvinvointiin.

"Aivojen rasvoista suuri osa on DHA- ja omega-3-rasvahappoja.
– Paras omega-3-lähde on kala. Siellä on DHA- ja EPA-rasvahappoja. Elimistö joutuu tekemään ison työn, jos se valmistaa kasvikunnan lähteistä DHA - ja EPA-rasvahappoja."

Jos äidillä on tärkeistä rasvahapoista puutetta, ei sikiökehitys ja syntymän ensivuodet anna riittävästi rakennusainetta aivoille. Jokainen voi päätellä mikä on lopputulos lopun elämän kannalta, joitain jäi puuttumaan.

Koita nyt itse käyttää hakukonetta ja etsiä, kiva se on kysellä lähteitä kun itse olet pihalla asioista ja väistät sen kyselemällä muilta!

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.1.21 14:24:47

Joo ehkä jään keskustelusta ulos siinä kohtaa, kun puhutaan takaisin puuhun kiipeämisestä :D
Nyt äkkiä sitä makkaraa mahaan, muuten evoluutio vaihtaa suuntaa.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   15.1.21 14:36:45

"Ja minä kannustan kiitollisena raiskauskulttuuria koska ilman sitä minä ja sinä ei oltaisi elossa. Kannustan myös kiitollisena orjatyövoimaa koska ilman sitä meillä ei olisi nykyistä elintasoamme. Kiitos esi-isät, kaikki mitä te teitte on ihailtavaa nyky-yhteiskunnassa ja luolamiesten metsästys ja lihan kypsennys on täysin sama asia kuin luontoa tuhoava, 70 biljoonan eläimen tehotuotanto keinotekoisissa ja stressaavissa elinolosuhteissa!"

Tämä!!

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   15.1.21 14:38:02

"Kun miettii, että minun pitäisi itse kohdella eläimiä niin kuin tehotuotannossa kohdellaan alkaa lihansyönnin hinta tuntua liian kalliilta. Kyllä minä voin olla ilmankin. En halua maksaa jollekin ja sulkea silmiäni kun joku toinen tekee asioita, joita pidän väärinä ja julmina."

TÄMÄ niin paljon!

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Koo 
Päivämäärä:   15.1.21 14:40:18

"Pelkkään kasviravintoon taantuminen heikentää ihmisaivoja, eli älyllinen kehitys kääntyy laskuun. Lapsistaan välittävä äiti syö lihaa jo ennen raskautumista. Äidin elimistö taltioi mm. aivoihin käytettävää rasvaa tulevan sikiön varalle. Koska sen saanti on rajoittunutta jo lihankin osalta."

Mitä hittoa minä juuri luin :D Nyt on sellaista soopaa lähtenyt jonkun näppiksiltä, että!

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: .,,, 
Päivämäärä:   15.1.21 14:45:10

Onneksi jokainen voi syödä mitä haluaa, eikä se muita pitäisi häiritä.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: dekkari 
Päivämäärä:   15.1.21 14:46:39

*tapu* *tapu* *tapu* *tapu*...

Kiva provokatiivinen aloitus jolla saadaan kaksi äärilaitaa huutamaan sitä omaa paremmuuttaan.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Koo 
Päivämäärä:   15.1.21 14:47:30

"Aggressiivinen laumahierarkiakin on ollut evoluutiomme kulmakiviä, mutta sattumoisin tuskin ajattelet sen olevan ok ja evoluutiotamme kunnioittavaa, jos revin vaatteeni päältäni, hakkaan rintaani kumeasti huutaen ja hyppään repimään hiuksesi päästäsi eläimellisesti mylvien, ja raiskaten tyttäresi sen päälle voiton merkiksi, vaikka aggressiivinen hierarkia ja väkivalta on pelannut ihan yhtä tärkeää osaa ihmisen kehityksessä laumaeläimenä, kuin lihansyönti.

Silti lihansyönnin kohdalla se ei yht'äkkiä olekaan täydellisen epäloogista perustaa omaa moraaliaan luolamiesten käytökseen."

Tätä minäkin ihmettelen usein.
Lihansyöntiä perustellaan luomamiesajoilla, mutta sitten samat perustelut muihin toimintoihin eivät kelpaa.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   15.1.21 14:51:21

Energia varojen haaskausta kasvihuoneilmiö, aamulla telkkarissa eräs kasvihuone yrittäjä kertoi päivässä kuluttavan lämmitykseen energiaa vuorokaudessa sen mitä kuluu omakotitalossa vuodessa. Kannattaa miettiä ympäristön saastumista kun lentokoneilla, rekoilla tuodaan ulkomailta kasviksia,soijaa. Samoin kuinka paljon tulee valo saasteita kasvihuoneiden valaistuksesta, vaikuttaa lintuihin.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: jnt 
Päivämäärä:   15.1.21 14:55:53

Ihminen on sitä mitä hän syö.
Tuo kiteyttää kaiken.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Meatleaf 
Päivämäärä:   15.1.21 15:31:02

Ihminen ei ole lihansyöjä. Me ei paljain käsin edes mahdeta mitään eläimen raadolle, saati että meillä olisi hampaat lihan silppuamiseen. Mahakaan ei tahdo sietää raakaa lihaa. Kypsennettynä liha tietysti menee koska käsiteltävyys muuttuu, sen lisäksi että veret on valutettuna ja kroppa suolistettuna ja eläimen lihakset suolattuna tietty.
Ja jotta me onnettomat ”metsästäjät” saataisiin se köntti luonnosta kiinni, pitää ne elukat sulkea helposti saataville pikku laatikoihin ja ketjuihin. Tehotuotella siinä halvalla ja ammattilaiset pakkaa vakuumiin. Se on pitkä tie ja epäekologista. Kaiken putsaamisen ja muussaamisen jälkeen raato ei enää näytä ruumiilta ollenkaan ja moni sen päivittäin nälkäänsä syö, ”koska näin on toimittu viimeiset 50 vuotta”. Mutta juu... oli sitä elämää ennenkin ja tuon ikuisuuden mittaisen ajan voi fiksumpi haastaa. Entä sitten? Sitä ennen ei syöty joka päivä eikä tehotuotettu, silti sitä kummasti elettiin. Jopa sodittiin ja rakennettiin tämä maa! Pula-ajan lapset loi tämän kerskakulutuksen ja me tuoreempi sukupolvi voidaan sitä hyvin haastaa. Meillä ei ole ollut pulaa ruuasta. Ollaan saatu maistaa tenavasta asti muutakin herkkua kuin läskisoossi. katkeamaton kylmäketju palvelee hienosti myös hevi-osastoa. Kannattaa hyödyntää.

Älä syö lihaa, jos se ahdistaa. Ei sitä ole pakko mättää. Lihansyöjille kasvissyönti on AINA ongelma, sitä komppaavaa mielipidettä on turha odottaa. Ihan kaikki hatusta vedetyt vastalauseet tulee kyllä kuorossa. Kuuntele jos jaksat (heitä, meitä) ja usko mitä haluat, mutta ennen muuta sitä mitä SINUN pääsi ja kehosi sinulle kertoo. Se kyllä yleensä kertoo kannattaako jokin vai ei - jos joutuu syömään psyykaten ja nenästä kiinni pitäen, ehkä lautasen sisältöä voisi miettiä uudelleen.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: karvakuontalo 
Päivämäärä:   15.1.21 15:33:40

Alkuasukkaat ajoivat ison lauman isoja eläimiä kalliolta alas. Siitä sitten söivät ja loppu jäi pilaantumaan, ehkäpä susille?

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: jnt 
Päivämäärä:   15.1.21 15:48:26

Mammuttien loppu oli ylisuuri metsästys.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Minnea 
Päivämäärä:   15.1.21 15:52:34

Syön kotimaista nautaa ja kanaa. Sika ei maistu enää, sen hajukin etoo.

Voisin siirtyä kasvissyöjäksi, mutta sen ruokavalion koostaminen on hankalaa ja palkokasveja en voi syödä sairauden takia. Aika surkea olisi proteiinin saanti, joten jatkan sekavaliolla.

Olen kyllä miettinyt lihakanien kasvatusta omaksi ruoaksi. Hyvä keino tehdä nurmesta proteiinia.

Olen siis avoin kasvissyöntiin (vegaaniksi en taida taipua), mutta tuo ainainen lihansyöjien mollaaminen ei kyllä edistä kasvissyöntiä mitenkään.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Sekasyöjä 
Päivämäärä:   15.1.21 15:54:35

Miksi pitäisi saada kielestä pois. Jos syö lihaa, se on teurastettua eläintä. Ja siinä ei ole mitään kauhisteltavaa.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: jnt 
Päivämäärä:   15.1.21 16:57:00

Näkyy olevan teksteissä paljon tehotuotanto sanan variaatioita.
Oikeutta eläimille tehnyt hevostalliin agitaatio iskun suosimallaan tehotuotanto termillä.

  Re: Miten saan mielestä pois että liha on peräisin

Lähettäjä: Huippupihvi 
Päivämäärä:   15.1.21 17:45:58

Ihan tavallisesta suomalaisesta lypsykarjasta tulee huippupihvejä!
Ei tätä en kyllä saa pois mielestäni
Arvostusta tulee ulkomailta asti

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/artikkeli-1.1290988

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.