Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Naiset saikuttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.1.21 17:45:33

neljänneksen enemmän kuin miehet. Aina valitetaan kuinka miehet valittaa miesflunssia ja muuta turhaa, mutta totuus näyttää olevan päinvastoin. Vai onko naiset oikeasti reilusti sairaampia kuin miehet?

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   13.1.21 17:46:40

Laitahan linkki niin katsotaan oliko tutkimuksessa arvioitu syitä tähän.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.1.21 17:48:26

Mitenhän tämä tutkimus on tehty? Naisvaltaisilla aloilla myös vaaditaan useammin sairaslomatodistus. Omalla ilmoituksella poisolosta ei jää samanlaista jälkeä.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.1.21 17:49:45

Ei ole tutkimus, vaan kelan maksamien saikkurahojen mukaan.

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/3228038

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.1.21 17:50:19

Äiti jää aika usein sairaiden lasten kanssa kotiin. Kai nämäkin siihen on laskettu?

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   13.1.21 17:58:35

Kai äidit enimmäkseen hoitaa niitä sairaita lapsia kotona ja saa itse kaikki taudit.

Minä en ole sairastanut, enkä saikuttanut, ikinä edes murto-osaa siitä määrästä mitä silloin kun lapsi aloitti päiväkodissa. Se sairastui välillä kerran viikossa. Itse sain noista taudeista noin puolet. Kun pitää sylissä oksentavaa lasta tai pyyhkii räkää tai vähän väliä joku aivastaa päin, ei mikään käsihygienia tai vitamiinit estä pöpöjä tarttumasta.

Ennen lapsen saamista matkustin 2 h päivässä ruuhkajunassa ja istuin 300 hengen avokonttorissa, eikä minulla ollut flunssaa edes joka vuosi.

Luojan kiitos, sairastelu väheni vähitellen. Nyt lapsi on tokaluokkalainen, eikä sillä ole viimeiseen 3 vuoteen ollut mahatautia kertaakaan, ainoastaan pari flunssaa jotka eivät ole tarttuneet minuun.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.1.21 18:05:15

Mutta miehet tekevät enemmän itsemurhia

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.1.21 18:06:26

Liekö tässäkin aloittajan se naisvastainen rassukka, joka on kirjoitellut tänne useita aloituksia milloin mistäkin asiasta, jolla voi perustella itselleen katkeruuttaan naisia kohtaan?

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: Nyymi 
Päivämäärä:   13.1.21 18:06:58

Naiset on myös raskauden takia saikulla ja välillä ne on pitkiäkin aikoja. Tästä aika varmasti tulee eroa miehiin, kun miehillä ei ole mitään vastaavaa.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.1.21 18:08:14

Mä olen tehnyt aikoinaan kirjallisuuskatsauksen koulussa liittyen siihen miten sairauslomilta palaamista voidaan ennustaa tuki- ja liikuntaelinsairauksien osalta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa käytiin läpi myös tekijöitä, jotka vaikuttavat sairauslomalle jäämiseen ja sairausloman pituuteen. Lähdemateriaalina käytettyjen tutkimusten perusteella tosiaan naiset jäävät herkemmin sairauslomalle ja jopa kokonaan pois työelämästä. Syinä oli mainittu mm. se, että miehille tarjottiin naisia herkemmin ja aiemmin kuntoutusta ja heidät myös herkemmin koulutettiin uusiin työtehtäviin.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.1.21 18:14:58

Olihan siellä näköjään paljon muutakin..
Mm. emotionaalisten tekijöiden (suurin osa tälläisten töiden tekijöistä on naisia) katsottiin kasvattavan sairauslomalle jäämisen riskiä huomattavasti niin fyysisten kuin henkistenkin syiden takia.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.1.21 18:16:48

Jos se on naisvastaisuutta, että lukee ja kommentoi ja tuo muidenkin kommentoitavaksi uutisia, jotka eivät ehkä ole kaikkia kaikinosin miellyttäviä, niin sitten olen naisvastainen. Mieluummin niin kuin pää pensaassa kulkeva hölmö.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   13.1.21 18:23:03

Miksiköhän äidit pitää lastenhoitovastuun itsellään?

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.1.21 18:32:10

Sairaan lapsen hoitamispäivät eivät tilastoidu kelan sairauspäivärahatilastoihin, koska niistä ei makseta mitään korvausta Kelasta, vaan ne jäävät kokonaan työnantajan maksettavaksi. Myöskään lyhyistä alle 10pvän saikuista ei tule kela-päivärahaa, joten nekään ei tilastoidu kelan tilastoihin. Niistäkin kulut maksaa työnantaja yksin.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.1.21 18:47:29

Mikä tämän aloituksen pointti on?

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.1.21 19:09:00

No en toisaalta ihmettele. Edellisissä työpaikoissa oli aika paljonkin työntekijöillä mm. Olkapäävaivoja eikä niitä koskaan hoidettu ja tutkittu sen kummemmin. Saikkuja oli paljon. Osa joutui lopuksi leikkaukseen eikä kykene enää tuon alan töitä tekemään.

Itselläni myös olkapää reistailee tämän tästä, mutta ei sille mitään tehdä. Ei suostuta kuvaamaan tai tekemään mitään muutakaan. Jos olisi riittävästi rahaa niin kävisin yksityisellä. Saikulla ollaan sitten usein, mutta sellaista se on.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.1.21 19:45:50

Lääkärit ei kuuntele eikä usko naisten kertomaa, siitäkin on ihan tutkimuksia. Sanotaan luulosairaaksi, kunnes onkin jo liian myöhäistä.

Pään pensaaseen laittava hölmö on juuri sellainen että poimii uutisista vain ne omaa naisviha agendaa palvelevat ja jättää muut huomiotta. Linja se on sekin.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.1.21 23:26:35

"Lääkärit ei kuuntele eikä usko naisten kertomaa, siitäkin on ihan tutkimuksia. Sanotaan luulosairaaksi, kunnes onkin jo liian myöhäistä."

Niinpä. Olen myös miettinyt sitä, että valtavan monella naisella on hoitamaton krooninen raudanpuute, ja mitähän se tekee kudoksille jatkuessaan vuosikymmenien ajan...

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.1.21 23:28:19

En ole koskaan ymmärtänyt että miksi pitäisi mennä sairaana töihin.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   13.1.21 23:35:00

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 13.1.21 19:45:50

Lääkärit ei kuuntele eikä usko naisten kertomaa, siitäkin on ihan tutkimuksia. Sanotaan luulosairaaksi, kunnes onkin jo liian myöhäistä.

Omalla kohdallani pitää paikkansa. Paras oli kun lääkäri sanoi että työtapaturman aiheuttama vamma on luulosairautta, meillä naisilla kun on tapana liioitella asioita niin kovin.

Kystien aiheuttamat vuosia jatkuneet kivut ovat olleet normaalia naiseutta ja selkään annettiin pitkään jumppaohjeita vaikka niistä ei ollut hyötyä koska ei se kumminkaan ole mitään. Myöhemmin paljastui vika joka ei lähde jumppaamalla, leikkaamalla ehkä joskus jos siihen viitsitään ryhtyä. Akne myös paranee raskaudella, kannattaa kuulemma koittaa pyöräyttää vauva ennen mitään muuta.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   13.1.21 23:37:48

Tämä on tosi surullinen asia. Ei siksi että naiset yleensä huolehtivat terveydestään vaan siksi että miehet eivät huolehdi.
Jos puhutaan pitkistä saikuista eikä mistään flunssasta (Kun kerran Kela kuvioissa jo mukana) tämä on vain yksi syy miksi miesten elinikä on yhä matalampi kuin naisten.

Mikä siinä on ettei suomalainen mies mene lääkäriin ennenkuin tilanne on todella vakava ? Siihen ei ainakaan pitäisi ketään rohkaista eikä ihannoida moista tyhmyyttä!

Aika moni meistä keski-ikäisistä naisista saa aina olla huolissaan puolison terveydestä. Eivät he itse piittaa, vakavat sairaudet löytyvät ehkä työterveystarkastuksessa jos se työpaikan työterveysohjelmaan sattuu joskus kuulumaan ja jos sairaus sattuu silloin löytymään. Luojan lykky siinä tapauksessa.

Minua tämä asia pelkästään ärsyttää.
Kun rakastaa puolisoaan niin kyllä toivoisi että he itsekin vähän kiinnostuisivat voinnistaan eikä olisi siinä asiassa luin lapsia...

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: pink 
Päivämäärä:   14.1.21 01:48:00

Mä kävin selkäkipujen takia lääkärissä. Olin siinä kunnossa, että en päässyt omin avuin kävelemään lääkärin huoneeseen. Heti kättelyssä lääkäri tokaisi mulle, että mun oireissa tai kivuissa ei ole mitään mielenkiintoista ja että 85% naisista valittaa selkäkipuja koko ajan joka tapauksessa. Sain onneksi lääkkeet, joilla asia saatiin hoidettua pois päiväjärjestyksestä. Mulla siis ei ole selässä mitään sellaista vaivaa, jota voisi hoitaa jumppaamalla. Selkä jämähtää välillä, on todella kipeä siihen asti että saan kipulääkkeet ja relaksantit ja sitten taas mennään vuosia ja vuosia niin että selkä ei ole kipeä lainkaan.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.1.21 15:04:28

"Lääkärit ei kuuntele eikä usko naisten kertomaa, siitäkin on ihan tutkimuksia. Sanotaan luulosairaaksi, kunnes onkin jo liian myöhäistä."

Tämä on ihan totta.

Toiseksi väittäisin naisten olevan keskimäärin alttiimpia sairauksille ja vaivoille ihan hormonitoiminnan vuoksi. Hormonitoiminnan muutokset on kuitenkin läsnä naisen elämässä murrosiän alusta alkaen ja totuus on ettei tiede ole vielä selvittänyt hormonitoiminnasta kuin pienen ripauksen. Kaikki vaikuttaa kaikkeen kuten sanotaan.

Olen ykköstyypin diabeetikko ja tämä näkyy muiden diabeetikoiden kanssa käydyissä keskusteluissa. Koko kehon hyvinvointiin ja verensokerien hallintaan vaikuttaa olennaisesti naisen muuttuva ja osin ennakoimaton hormonitoiminta jollaista miehillä ei ole ja jota miesten tuntuu olevan kovin vaikea ymmärtää.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: DumDum 
Päivämäärä:   15.1.21 15:34:30

Kokemukseni mukaan diabeetikoille pistetään aina sairauslomalappu käteen, oli vikaa tai ei.

Itse kun en ole saikuttanut taas viiteen vuoteen, en ihan allekirjoita tuota naiset saikuttaa. :D

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   15.1.21 15:52:49

Itse olen saikuttanut nyt viimeisen puoli vuotta enemmän kuin aikaisemmin. (Jos ei lasketa ratsastusonnettomuuden vuoksi saatua 9kk ja toisesta 1kk saikkua.)

Miksi olen nyt saikulla vähän väliä? Lihakset eivät vaan pelaa kuten pitäisi, (raskaus)hormonit heittää miten sattuu ja nyt veriarvoissakin sanomista.

Joten ei nyt ihan kroppa toimi kuten pitäisi.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.1.21 17:36:19

Yhdessä ekoista työpaikoistani yksi työkaveri oli usein saikulla ja muut jupisi selän takana. Ystävystyttiin sen verran, että hän kertoi saaneensa synnytyksessä pahoja vaivoja niin ettei pystynyt aina fyysiseen työhön. Työpaikan äijille ei viitsinyt kertoa. Opinpahan ainakin sen, että muiden saikut ei kuulu minulle...

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.1.21 18:16:57

"Niinpä. Olen myös miettinyt sitä, että valtavan monella naisella on hoitamaton krooninen raudanpuute, ja mitähän se tekee kudoksille jatkuessaan vuosikymmenien ajan..."

Tää jaksaa aina ihmetyttää muakin. Otettiin joskus laajat verikokeet ja mun hemoglobiini oli 109 ja ferritiini 6. Lääkärin mukaan siinä ei ollut mitään epänormaalia, mutta itsellä kyllä lamppu syttyi päässä. Miksi näitä asioita on vähäteltävä, kun raudan aloittamisen jälkeen niin moni ongelma ja jatkuva flunssa mullakin helpotti näin pienellä muutoksella? Joillakin tuntuu jo pienikin raudanheittely ja mun ferritiini oli todellakin aivan liian matala.

Hormonaalisista syistä naiset kärsivät myös esimerkiksi migreeneistä ja monista muista sairauksista enemmän. Mä sain krooniseen migreeniin apua vasta neljännestä kokeilemastani lääkkeestä.

Miehillä on omat sairautensa, mutta edelleen meillä on sellainen naurettava kulttuuri, että mies ei saisi valittaa mistään. Onneksi oma mies kyllä näyttää, kun on kipeä. Ja onkin usein kipeä (ehkä mä tartutaan sitä usein :D), mutta työ on sen luonteista, että sitä voi rauhassa tehdä eteenpäin ja kukaan ei hengittele niskaan jatkuvasti. Jos on vähemmän tuottava päivä, niin se ei mun miehen töissä haittaa. Voi tehdä vaikka kotoa käsin töitä eli vetää päikkäreitä välissä.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: Jej 
Päivämäärä:   17.1.21 01:01:58

Anssi, minäkin olin tuollainen jatkuvasti 2-3 päivän flunssassa oleva ennen koronaa. Eivätkä ne olleet mitään "flunssia", vaan olin aina oikeasti sairas. Minulla oli niin heikko vastustuskyky, että kaikki työpaikan taudit tarttuivat.

Kunnes tuli korona ja etätyö. Viimeisen vuoden aikana en ole sairastanut yhtäkään flunssaa, koska en ole joutunut altistumaan työpaikan tautiryppäille. Sairaslomapäiviä nolla. Mielellään jatkaisin näin, en millään tavalla nauti jatkuvasta sairastelusta.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.1.21 01:22:49

Minä taas olen se surkimus joka joutuu pitämään kuukaudessa pari päivää saikkua menkkakipujen takia... Hävettää mutta kaikki keinot on yritetty. Onneksi työnantaja on ymmärtäväinen

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: punk 
Päivämäärä:   17.1.21 01:31:08

Jos mulla olisi joku jatkuvia poissaoloja aiheuttava vaiva, niin koittaisin sopia työnantajan kanssa jonkinlaisesta korvaavasta työstä. Siis niin, että tavalla tai toisella korvaisin poissa olemani tunnit ainakin osittain. Mulla oli nuorempana tosi kovia migreenejä ja niitä saattoi olla monta viikossa. Nykyään ei enää ole, mutta jos olisi niin luultavasti pystyisin tekemään 40-60% normaalista työajasta, mutta en sen enempää. Tämän takia pitäisikin löytää joku keino tehdä niitä tunteja silloin kun siihen pystyn. Ehkä jotain kotona tehtävää työtä, ehkä tavallisuudesta poikkeavia työaikoja tai mahdollisuus tehdä töitä normaalin työviikon ulkopuolella.

  Re: Naiset saikuttaa

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   17.1.21 06:59:26

"Äiti jää aika usein sairaiden lasten kanssa kotiin. Kai nämäkin siihen on laskettu?"

Kelan sivuilta:
"Sairauspäivärahaa maksetaan omavastuuajan jälkeen. Omavastuuaika on yleensä sairastumispäivä ja sitä seuraavat 9 arkipäivää."

Eli jos jonkun äitylin lapsi on muutaman päivän flunssassa ja äiti sen takia poissa töistä, se ei näy Kelan sairauspäivätilastossa.

"Viime vuonna sairauspäivärahaa sai noin 295 000 henkilöä eli 9,2 prosenttia ei-eläkkeellä olevasta väestöstä – lähes tarkalleen yhtä moni kuin vuonna 2018, tiedottaa Kela ja arvelee viime vuosien kasvutrendin kääntyneen laskuun."

Ei ihme että maan talous on kuralla! Mutta tuommoista se on kun työterveydestä välitetään vasta kun se on mennyttä, siihen asti ergonomia ja nostorajoitukset ym. työsuojelumääräykset ovat turhanpäiväisiä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.