Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: Pistepiste 
Päivämäärä:   12.1.21 15:40:10

First world problems taas kerrakseen.

Kauhea himo ramenia. Sää ulkona on vähän mitä on, täällä ei näytä tuulevan yhtä pahasti kuin aamulla enää ja ladut näyttää ikkunasta ajokelpoisilta.

Mutta onko aivan moraaliton veto tilata Woltilla/Foodoralla ruokaa ja pistää joku lähettiraukka tuonne taistelemaan. Nälkään en kuitenkaan kuole vaikken just nyt ramenia saisi (pitäisi vaan opetella tekemään itse, mutta kun on niin vaativa ruoka).

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   12.1.21 15:42:14

Woltin ja foodoran käyttäminen on jo ylipäätään boikotoitavaa.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.1.21 15:43:11

Päätin etten altista ainoaa tänne kuljettavaa firmaa (joka ei ole kumpikaan edellä mainituista), mä voin syödä tänään jotain muutakin.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.1.21 15:48:34

No ainakin täällä ne foodora/woltti kuskit istuu jossain oottamassa et tulis tilauksia. Kai ne mielummin tekee töitä josta saa rahaa kun vaan istuu jossain oottamassa, vai maksetaanko heille tuntipalkka?

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.1.21 16:27:33

Ei makseta tuntipalkkaa eikä juuri mitään muutakaan. Tuollaista orjatyövoimaa pitäisi boikotoida yhteiskunnallisella tasolla.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   12.1.21 16:31:10

Nuo kuskit eivät ole työsuhteessa. He eivät saa lomia, sairauslomaa tai mitään. Tuo on ahneiden alustapalvelun pitäjien luotsaamaa hyväksikäyttöä.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.1.21 16:38:25

jos tilaat niin anna ainakin mahdollisimman runsas tippi

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.1.21 16:52:53

Itse tilaisin. Jos huolestuttaa niin anna tippiä. Kovin moni kuski tippiä vartomaan jää joten ei ole tullut annettua.

Olen aina kuvitellut että nämä kuskit saavan asianmukaisen palkan, ihan sopimuksen mukaisen mutta ei vissiin sitten liene totta? Onkohan tälle jotain luotettavaa lähdettä olemassa? Vaikea kuvitella että näin nyky-yhteisökunnassa jos kauppaa palveluja ison sovelluksen, kuten vaikka Foodoran kautta niin kuskit ovat asianmukaisesti palkattuja.

Luulisi että olisivat jo nostaneet metakan siitä kuten muilla aloilla on tapana jos työsuhteet ovat epäoikeudenmukaiset.

Joten mielelläni kuulisin perusteluja miksi näin on jos on. Onko luotettavia lähteitä? En itseni vuoksi kysy vaan ihan yleisen mielenkiinnon vuoksi. Tuntuu jotenkin kurjalta jos asianlaita on niin kuten tässä topassa on kuvailtu.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   12.1.21 16:59:54

Mietin kans töistä kotiin tullessa etten kehtaa tänään tilata Woltin kautta mitään.

Ja juu Wolt ja Foodorakuskit toimii täysin proviikkapalkalla.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   12.1.21 17:23:05

Samaa mietin, mutta päädyin myös siihen, että muutenhan ne kuskit eivät saa palkkaa eli parempi se sille kuskille on, että tilauksia tulee. Oletan kuitenkin, että työvuoronsa saa päättää itse eli ketään ei pakoteta tuonne myräkkään? Eikä tuo ilma itse asiassa edes niin huono ainakaan täällä Turussa ole, ei ole mitenkään kylmä ja pahin pyrytys on jo ohi.

"Itse tilaisin. Jos huolestuttaa niin anna tippiä. Kovin moni kuski tippiä vartomaan jää joten ei ole tullut annettua."

Minä olen ottanut tavaksi antaa ainakin pari euroa tippiä kuljettajalle. En siis mitään kolikoita heitä käteen vaan ihan siinä Woltin sovelluksessa, vai miten tämä kommentti pitäisi tulkita. :D

Wolt-kuskit saavat ihan ok palkkaa, mutta työehdoissa taitaa olla aika paljon parannettavaa. Jotain parannuksia taisi jo tulla, mutta ovatkohan heidät vielä pakotettu ns. yrittäjiksi? En ole seurannut viime aikoina. Ravintoloilta nämä Woltit ja muut toisaalta vievät aika ison osan, eli jos ravintola tarjoaa omaa kuljetuspalvelua, käyttäkää aina sitä! Tutun ravintoloitsijan mukaan Wolt myös on ravintolalle edullisempi kuin Foodora.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.1.21 17:32:41

Mä mietin samaa ja tulin siihen lopputulokseen, että mun takia ei kenenkään tarvitse kuolla tonne liikenteeseen.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: Kuka 
Päivämäärä:   12.1.21 17:33:51

Miten niin täysin provikka palkalla?
Eli kun joulukuussa oli kampanja että ilmainen kuljetus niin meinasitte että kuskit ei saaneet palkkaa lainkaan :D

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   12.1.21 17:43:39

Kuka, Wolt laskuttaa myös ravintolaa josta ruuat hakee.
Ei kai kukaan luule, että firma pyörisi sillä parilla eurolla, jonka asiakas maksaa?

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: DumDum 
Päivämäärä:   12.1.21 17:47:23

Noissa kuljettajissahan näkee sen kulttuurieron. He eivät osaa vaatia, eivät ymmärrä että heille ei kerry eläkettä. Elävät tässä päivässä.

Alkuperäiseen kysymykseen, ainakaan minä en tilaisi edes pizzaa tällä kelillä. Aura käynyt viimeksi eilen ja odotamme seuraavaksi sen tulevan illalla tai yöllä.
Tämä Suomen kolmanneksi suurimmassa kaupungissa.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: o-o 
Päivämäärä:   12.1.21 18:58:47

Samaa mietin tänään, mutta päädyin käymään itse Alepassa. Samaa mieltä kuin yllä: ei kenenkään tarvitse kuolla tai palella tuolla minun pitaleipäni takia.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   12.1.21 19:03:03

Eivät ne kuskit nyt täysin provikalla voi olla. Vai kuivitteletteko te, että joulukuussa kuskasivat ruokia ihan vain huvikseen, ilman palkkaa.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: Kuka 
Päivämäärä:   12.1.21 19:05:57

Nopealla googlauksella selvisi että minimi tuntipalkka on 10e/h. Miksi hitossa ette tilaa oli sää mikä hyvänsä?? Siivoojillakin on pienempi pohja palkka, luulisin. Ja kai noita muitakin on.
Hitto mitä pelleilyä.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   12.1.21 19:13:52

Kuka, ymmärrätkö, että tuosta maksetaan kaikki yrittäjyyskulut, bensat jnejne? Käteen ei todellakaan jää kymppiä. Jos sairastut, et saa rahaa. Jos teet vähemmän keikkoja,sinulle tarjotaan niitä vähemmän jne. Taukoja saa joo pitää, mutta sitoudut koko työvuoroon (esim tuntia) ja seuraava "vuoro" alkaa heti perään, eli taukoa ei ole. Jos et ota seuraavaa vuoroa, ei sinulle tarjota sitä seuraavaakaan.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.1.21 19:39:56

Minkä litteän kiven alla te oikein olette asuneet? Jos yhtään on seurannut maailman menoa, niin tietää että näiden wolttikuskien työ"suhde" on hyvin kaukana tavallisen palkansaajan työsuhteesta. Palkka on riippuvainen tehtyjen keikkojen määrästä ja hiljaisimpina aikoina niitä keikkoja ei suinkaan riitä jokaiselle. Kannattaa myös suorittaa jonkinlaista lähdekritiikkiä eli älä lue Woltin sivuilta miten työntekijöitä kohdellaan (tai väitetään kohdeltavan) vaan katso kolmansien osapuolten selontekoja tällaisesta alustatyöstä.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: Kuka 
Päivämäärä:   12.1.21 19:51:55

Just luin aiheesta. Tyytyväisiä työntekijöitä. Mitä parempaa voi edes olettaa jos työhön ei vaadita koulutusta eikä kielitaitoa??
Älkää sitten tilatko, niin ei oo kohta noita kuljetus firmoja ja loppuu niidenkin työt, saadaan lisää 2000 työtöntä.
Hitto mitä pässejä täällä on. Ei ketään pakoteta sinne töihin.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.1.21 19:53:56

No miks mennä sit wolttiin töihin. Olkoon kotona ja saakoot työttömyyskorvausta jos se woltin palkka on niin surkea. Niin sama sitten mennä töihin sinne tai jäädä kotiin. Jos ei voi sitten esim hakea muualle töihin. Pakkoko sinne woltille mennä jos se on ihan saata'nasta koko työ

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.1.21 20:03:32

Itellä käy sääliksi jo tavallista postipatea koska tiet on täällä meillä ihan hirveät, mutkaiset mäkiset ja aurat vetää postilaatikot aina piiloon ja tietysti posti tulee silloin kun asukkaat on töissä niin ei kukaan niitä ehdi esiin kaivamaan

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   12.1.21 20:05:22

Niin eli ulkolaisien työntekijöiden tietämättömyyttä on ok käyttää hyväksi ja toimia harmaalla alueella ilman työntekijän oikeuksia?

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.1.21 20:16:46

Ällö, ei muutkaan yrittäjät saa saikkupäivästä rahaa:)

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: Mnhv 
Päivämäärä:   12.1.21 23:52:51

Oottepa te kyllä eläneet pimennossa. Tästä alustapalvelujen pakkoyrittäjyydestä ja sen ongelmakohdista on ollu viime vuonnakin aika monta juttua eri medioissa. Ei lopu eettinen arveluttavuus yhteen lumimyrskyyn...

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: pink 
Päivämäärä:   13.1.21 01:25:23

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 12.1.21 20:16:46

Ällö, ei muutkaan yrittäjät saa saikkupäivästä rahaa:)"

Koskaan yelistä kuullut? Ensimmäinen päivä taitaa tosin siinäkin mennä omaan piikkiin.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.1.21 02:10:25

Yrittäjä voi hinnoitella palvelunsa ja laskea kannattavuutta haluamallaan tavalla. Näillä "yrittäjillä" ei ole tätä mahdollisuutta. Näistä on jo tehty linjaus, jonka mukaan woltin ja foodoran lähetit ovat työntekijöitä, mutta oikeuksia ei silti ole vielä. On todella väärin, että heikoimmassa asemassa olevia sorretaan.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: Red 
Päivämäärä:   13.1.21 07:11:41

Samaa mieltä kuin Mnhv. En tiedä, miten olette välttyneet näiltä lehdissä olleilta oikeusjutuilta, lähettien oikeuksia ajavilta somekampanjoilta tai ylipäätään uutisoinnilta lähettien täysin kestämättömältä kohtelulta. Jos on sitä mieltä, ettei asiasta muka olisi metelöity, on oikeasti elänyt laput silmillä. Lähetit tekevät töitä, koska heidän on pakko saada jostain rahaa, mutta se ei tee heidän työehdoistaan hyväksyttäviä, "mitäs läksit" on todella huono argumentti.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: takku 
Päivämäärä:   13.1.21 07:53:29

Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 12.1.21 15:42:14

Woltin ja foodoran käyttäminen on jo ylipäätään boikotoitavaa."

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   13.1.21 11:43:18

Tänään oli Ylen uutisissa taas juttua näistä. Aika karuhan noiden lähettien asema on. Tekee pikkuhiluilla duunia ja maksaa siitä itselleen vielä eläkkeet, vakuutukset ja työttömyysturvankin. Ja koko ajan ihmiset vinkuu, kun pitäisi saada kuljetukset halvemmalla.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   13.1.21 12:36:02

"Oletan kuitenkin, että työvuoronsa saa päättää itse eli ketään ei pakoteta tuonne myräkkään?"

Kyllä niiden on pakko sovittu vuoro mennä tekemään ihan niin kuin muissakin töissä.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.1.21 12:40:11

Ällö, kai tajuat että ne jotkut tekee tota koska haluavat, ja tietävät että joutuvat maksamaan itse ne kulut? Nytkin joku pitää jotain Instagram tiliö/blogia/vlogia mitä lie missä yrittää päästä tammikuun aikana 6000 euron tienesteihin wolt-lähettinä.

!, itse asiassa wolt-kuskit saavat päättää milloin ja mihin aikaan tekee töitä. Ja jos tilauksia ei ole voivat vaikka lopettaa siltä päivältä, tai jos niitä on tosi paljon niin tehdä sen minkä jaksaa.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   13.1.21 12:40:18

Ylen sivuilla on useampikin hyvä juttu ruokalähettien työstä. Kannattaa lukea ajatuksen kanssa, ja miettiä sitten, aikooko toimintaa tukea.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.1.21 12:48:15

Tätä toimintaa puolustelevat vain ne henkilöt, jotka haluavat mahdollisimman helposti sen pizzansa kotiin ja ei viitsitä uhrata ajatustakaan muulle. Vuorot voi monella muullakin alalla valita haluamikseen vaiikapa henkilöstövuokrausfirmassa työskennellessään. Loppujen lopuksinäiden woltkuskien asumistukien maksaja on yhteiskunta, joka antaa sivuvaikutteisedti yritystukea woltille mahdollistaen toiminnan jatkumisen. Ei näin.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: Kuka 
Päivämäärä:   15.1.21 16:15:14

Mutta tilatkaa pizzat suoraan pizzeriasta. Kaikki ravintolat ei ole woltissa/foodorassa koska se on niille ravintoloitsijille niin kallista.
Otin aiheesta ihan selvää.....

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: Pistepiste 
Päivämäärä:   15.1.21 16:42:23

Oho tää keskustelu on vielä ylhäällä.
En loppujen lopuksi päätynyt tilaamaan, kun keli oli niin sysikakka. Mutta sen verran mukavuudenhaluinen olen, että silloin tällöin tilaan foodoran/Woltin kautta ruokaa, mutta aina annan sekä ravintolalle, että kuskille tippiä jonkin verran.
Peruspizzat tilaan suoraan pizzerioista.

  Re: Onko aivan väärin tilata ruokaa tällä säällä

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.1.21 19:14:45

"Lähettäjä: piste
Päivämäärä: 15.1.21 14:56:56

Täh? Nimenomaan tilatkaa aina kun tekee mieli niin sillä on työllistävä vaikutus."

Onhan silläkin työllistävä vaikutus kun pikkutytöt tekevät tallilla keikkaa nälkäpalkalla ilman mitään virallisia sopimuksia. Töitähän hekin tekevät. Se on sitten eri asia, kuinka eettistä ja moraalista tämä työnteko on. Myös se lähi-nepalilaisen käytännössä orjatyötä tekevä henkilö tekee työtä, mutta ihan kaikki meistä eivät tällaista työtä halua tukea.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.