Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hyödylliset temput koiralle?

Lähettäjä: Apujoukko 
Päivämäärä:   25.11.20 16:26:10

Kertokaa tai ehdottakaa hyödyllisiä temppuja joita voisi opettaa koiralle? Esim valoje/ovien kiinni laittaminen, avaimien etsiminen, kaukosäätimen tuominen... Mitä muuta?

  Re: Hyödylliset temput koiralle?

Lähettäjä: pepperoni 
Päivämäärä:   25.11.20 16:34:17

Mulla on nivelrikko sekä lonkissa että polvissa. Kumartuminen on hankalaa. Onneksi koira on oppinut nostamaan mulle maasta tavaroita. Se "siivoilee" myös itsenäisesti tuoden mulla kaikkea lattialta löytämäänsä. Sen ajatus kai lähinnä on "Mitä tästä saa?" Noudettavaksi kelpaa vaikkapa kuivunut lehti.

  Re: Hyödylliset temput koiralle?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.11.20 16:39:03

Kantarellien ja suppisten etsintä.

  Re: Hyödylliset temput koiralle?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.11.20 16:39:57

"Paikka", ja koira pysähtyy kuin seinään jääden paikoilleen, kunnes toisin pyydetään.

  Re: Hyödylliset temput koiralle?

Lähettäjä[rose] 
Päivämäärä:   25.11.20 16:42:08

pepperoni, voiko tuota opettaa vanhalle koiralle? Ja miten se opetetaan?

Mulla on nivelreuma ja tällä hetkellä sen verran "kovia" kipuja, ettei kyykkiminen oikein onnistu

  Re: Hyödylliset temput koiralle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.20 17:04:31

Miksi ei voisi opettaa vanhalle koiralle? Vaikka sanonta kuuluu "vanha koira ei opi uusia temppuja" niin jos metodit ovat oikeat ja kärsivällisyyttä riittää niin tottakai voi opettaa melkein mitä vaan.

  Re: Hyödylliset temput koiralle?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   25.11.20 18:30:51

Täällä kanssa on opetettu tuomaan tavaroita ja riisumaan esim sukat ja hanskat. Itsenäisesti ei tee. Nyt työn alla että veisi lattialta pyykit pyykkikoriin. Ihan huvikseen opeteltu mutta mietin että voisihan tuosta hyötyäkin olla. Osaa myös etsiä avaimet.

Ensin opetin omilla leluilla että tuo sen mitä osotan ja sitten rupesin osottelemaan pyyhkeitä yms muita helppoja suuhun otettavia. Nyt tuo kaiken ämpäristä pleikka ohjaimeen :D

  Re: Hyödylliset temput koiralle?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   25.11.20 19:03:44

Mä yleensä tykkään katsoa näitä Silvian pentukurssin videoita, jos kaipaan inspiraatiota. Tiedä sitten hyödyllisyydestä, mutta nää on aika monikäyttöisiä temppuja:

< https://youtu.be/DcmeFfYIGwo>

  Re: Hyödylliset temput koiralle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.20 22:45:51

Vankan perustottelevaisuuden (luokse, seis, omalle paikalle meno ja olo, odottaminen käskystä) lisäksi meillä hyödyllinen on ”takana” käskystä taluttajan taakse meneminen ja siellä kulkeminen. Liikutaan paljon metsässä ja varsinkin jyrkemmissä alamäissä mennessä tuo on hyvä tapa, samoin esim. julkisissa kulkuneuvoissa ja vaikka juna-aseman portaikossa.

  Re: Hyödylliset temput koiralle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.11.20 23:05:43

Itsellä hyödyllisimmät:
-puiden kieräminen niin että hihna ei jää jumiin. Osaa tän ilman käskyä ja osaa myös ennakoida ja katsoa miltä puolelta katutolppaa esim. minä kuljen.
-ihmisen takaa kiertämisen samalla logiikalla kuin nuo puut
-autossa odottaminen ja ulos tulo vasta käskyllä. Turvallisuusjuttu
-osaa selvittää itse jalkoihin sotkeutuneen hihnan
-osaa pyytää ulos ja ruokaa

Ne on ehkä ainoat hyödylliset. Ja koira osaa noin 40 temppua.

Seuraavaksi ehkä laskisin kaikki koiran omaa kehonhallintaa harjaannuttavat temput, sillä mitä parempi kehonhallinta, sitä vähemmän loukkaantumisia ja sitä pienemmät ell laskut.

Tosin minulla ei ole nivelrikkoa, reumaa tai muita liikuntaelinsairauksia, joten en koe esimerkiksi tavaroiden nostelua hyödylliseksi.

Ja ainiin, en tiedä onko varsinainen temppu, mutta koira osaa erittäin lahjakkaasti olla tottelematta vieraita. Tämä on mielestäni todella hyvä juttu, sillä monesti vieraat (minulta huomaamattakin) haluavat käskyttää koiraa ihan ihmeellisesti, mikä on todella ärsyttävää ja kuuliaisemmalle koiralle todella epäreilua. Omani onneksi osaa viis veisata vieraiden käskytyksista. Tästä epäreiluudesta siis esimerkkinä ihan "istu" käsky. Ensinnäkin minä olen opettanut, että siinä istutaan sitten kunnes saa luvan nousta ja tehdä mitä tykkää. Tätä ei vieraat tajua, jolloin kuuliainen koira istuisi ja istuisi ja lopulta joutuisi toimimaan väärin (<- käskyn arvo laimenee). Tai sitten vierailla ei ole mitään palkkaa, he saattavat jopa yrittää käskeä istumaan tehdäkseen koiralle jotain epämiellyttävää. Esimerkiksi jos koira ei tykkää että lapsi silittää sitä (edes kiltisti) voi vieras yrittää koiraa käskeä istumaan, jotta lapsi saa silittää. Tämä on ikävää, sillä se silitys on ikään kuin rangaistus koiralle, jonka kuuluisi saada palkinto. Koirani osaa siis hyvin erotella, että minua tottelee, mutta muita vain jos sattuu huvittamaan ja viitsii.

  Re: Hyödylliset temput koiralle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.11.20 00:13:51

Viivan kans samoilla linjoilla. Mua ärsyttänyt aina jos joku yrittää istuttaa mun koiraa ja etenki edesmennyttä jolla oli jo lonkkavaivaa. Osaa mun nykyinen istu komennon mutta yleensä se on sivulle tai maahan ja pitääkö sitä tassua kaikille tyrkyttää. Kylässä ärsyttää että saako koiralle antaa namin kun se niin haluaa ja sitten alkaa se istutus. Koira tottunut että menee maate, nami lattialle ja saa ottaa.

  Re: Hyödylliset temput koiralle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.11.20 00:35:59

En opettaisi omaani avaamaan ovia tai laittamaan valoja. Sen verran aktiivisesti se tarjoaa temppuja saadakseen huomiota. Katso siinä nyt telkkaria, kun koira rämpyttää valoja. :D

  Re: Hyödylliset temput koiralle?

Lähettäjä: pepperoni 
Päivämäärä:   26.11.20 10:10:01

Mörri oppi vaihtokaupalla noutamisen. Kun sillä oli suussa jotakin, pyysin sen itselleni sanomalla "kiitos" ja antamalla makupalan. Mörri sai esineen saman tien takaisin. Mörri keksi idean tosi nopeasti. Aluksi se toi leluja ja vaikkapa pihalta löytyneitä keppejä. Mutta kun tönäisin esim. sukkaa, se tarjosi sitä minulle. Palkan sai vain jos antoi sukan mulle käteen. Jos se putosi, piti yrittää uudelleen. Koska tuota ei koulutettu normaaliin tapaan, siihen ei ole oikein komentosanaa. Yleensä pyydän normaalilla puheäänellä "anna mulle toi" ja osoitan sormella.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.