Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: pihvi 
Päivämäärä:   24.11.20 22:19:10

Viimeisen vuoden aikana olen alkanut saada lihasta jotain outoja oireita. Ensin se alkoi naudan- ja sianlihasta ja riistasta, pienenkin palan syöminen aiheutti naaman helahtamisen kirkkaanpunaiseksi ja kasvojen hikoilun, samalla suuhun ja huuliin tuli kihelmöivä, kutittava tunne, korvissa alkoi humista ja sellainen hassu tykyttävä tunne kasvoissa. Toisinaan tuli myös vihlova päänsärky ja etova olo. Kesän aikana aloin saada samoja oireita yhä enenevissä määrin kanasta ja muusta siipikarjasta, sitten kananmunasta, tonnikalasta, ja myöhemmin tänä syksynä ensimmäistä kertaa lohesta. Kaiken huippuna nyt viikonloppuna sama ilmiö iski kun söin leipäjuustoa isomman määrän.

Mitä ihmettä tämä on? Lääkärissä en ole käynyt kun ei tämä ole tuntunut niin vakavalta asialta ja lihansyönnin lopettaminen ei ole mitenkään huono juttu. Mutta jos edes kalaa tai maitotuotteita ei voi syödä niin alkaa ruokavalia mennä liian rajoittuneeksi minun makuuni, en missään nimessä halua joutua vegaaniselle ruokavaliolle. Ja olen siis koko ikäni ollut sekasyöjä ihan ilman ongelmia, mutta enää en voi syödä lihaa lainkaan ja muutkin eläinkunnan tuotteet ovat jäämässä tosi vähiin. Voiko allergia puhjeta noin vain yhtäkkiä? Ja voiko lihalle ylipäätään olla allerginen? En ole sellaisesta koskaan kuullut.

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.11.20 22:20:56

On olemassa. Esimerkiksi punkin puremasta voi tulla allergiseksi lihalle.

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.11.20 22:21:43

https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000007427898.html

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: pihvi 
Päivämäärä:   24.11.20 22:35:57

Enpä ollut punkin aiheuttamasti allergiasta kuullut. Sinänsä toki mahdollinen juttu sekin, useampana kesänä olen punkin joutunut itsestäni poistamaan.

Toisaalta kuitenkaan ei täsmää, tuossa jutussa sanottiin että allergiaa aiheuttaa vain nisäkkäiden liha. Minä saan oireita myös linnuista ja näköjään nyt myös kalasta.

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.11.20 23:02:47

Kuulin joskus kauan sitten viisauden johon uskoin ja uskoin vielä tänäänkin, että maailmassa ei ole ainetta jolle kukaan ei olisi allerginen. Samassa yhteydessä kuulin myös lihasta, että joku on alleginen naudalle mutta ei härälle vai olikohan se päin vastoin.

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   24.11.20 23:02:54

Mausteille esimerkiksi pippurille allerginen?

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: pihvi 
Päivämäärä:   24.11.20 23:18:55

T: Ei pitäisi olla mausteista kyse, käytän eri mausteita ruuanlaitossa tosi paljon enkä saa mitään oireita mausteisesta kasvisruuasta, mitä nyt satunnaisesti on pakki vähän sekaisin jos vahingossa teen poikkeuksellisyn tymäkkää currya tms. Ja olen myös nyt syksyllä kokeillut ihan maustamattoman paistetun kanan syömistä ja ei siitä tule mitään, lävähtää nuo allergiaoireet heti päälle silti.

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: Kokki 
Päivämäärä:   25.11.20 00:24:59

Kyllä voi olla. Esim pahoin maitoallerginen ei välttämättä pysty syömään naudanlihaakaan, koska maitoallergia johtuu "proteiiniallergiasta" ja sitä on lihassa.
On tullut myös tapauksia, että on vain pystynyt syömään hirvenlihaa tai possua tms.

Kannattaa kokeilla eri eläinten lihoja, että mistä ei tulisi oireita.
Ja kannattaa käydä allergiatesteissä. Allergia voi puhjeta koska vaan.

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   25.11.20 00:32:16

Tiedän parivuotiaan lapsen, joka on allerginen mm. sian- ja naudanlihalle.

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: Jr 
Päivämäärä:   25.11.20 00:46:59

Vehnälle allerginen? Jos olet syönyt vehnää viime päivinä ja saat allergiaoireita kaikesta mitä syöt niin luulet olevasi vaikka mille allerginen.

Minä, siskoni ja kaverini jätimme vehnän pois niin kaikki muutkin allergiat katosivat samalla. Eli muita allergioita ei ollutkaan vaikka jokainen meistä luuli niin. Vain vehnälle allergisia.

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: pihvi 
Päivämäärä:   25.11.20 01:25:38

Kokki: kokeiltu on nauta, sika, lammas, hirvi, poro, kauris, kana, hanhi, kalkkuna, ankka, tonnikala, kirjolohi, taimen, lohi ja noista kaikista siis oireita. Ahven ja kuha ja muikku olleet ok, samoin ravut ja katkaravut ja simpukat. Kananmuna aiheuttanut sellaisenaan oireita, ruuanlaitossa/leivonnassa ollut ok. En nyt jaksaisi ruveta mitään alligaattoria ja kengurua syömään vaan taidan pitäytyä kasvisruoissa valkoisella kalalla höystettynä.

Jr: En usko että vehnästä johtuu. Olen ollut useita päiviä/viikkoja kasvisruualla putkeen ja vetänyt leipää, pastaa jne kaksin käsin täysin ilman oireita. Mutta heti kun suuhun menee lihaa saan oireita, ei siis tarvitse edes nielaista, riittää että pureskelen ja efekti on välitön.

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: qqqqq 
Päivämäärä:   25.11.20 13:00:00

Oletko kokeillut olla täysin viljattomalla esim. viikon tai kaksi? Minä luulin etten ole viljoille allerginen, mutta sen sijaan sain oireita esim. raaoista kasviksista (tomaatti, kurkku, porkkana jne ja jositakin hedelmistä). Mutta kun olin melkein 2 viikkoa täysin viljattomalla, en ollutkaan enää allerginen kasviksille. Ja kun aloin yksitellen kokeilla viljoja, huomasin että saankin oireita vehnästä ja rukiista ja jonkin verran myös kaurasta ja riisistä. Pidin siis aina muutaman päivän aina viljatonta ennen kuin kokeilin uutta viljaa.

Olin siis väärässä kun luulin etten saa viljoista mitään oireita. Ja ne kaikki muut oireet mitä sain, johtuivatkin siitä että oireilen viljoja. Olin vain niin tottunut viljojen aiheuttamaan oloon etten huomannut sitä. Mutta viljattomuuden myötä huomasin eron olevan valtava. Iho on huomattavasti paremmassa kunnossa ja naaman iho hyväkuntoinen ja tasainen (aiemmin oli herkkä, epätasainen, tukkoinen, sieltä täältä kuivahko ja joistain kohdista todella öljyinen), kropan iho ei enää kuivu mistään, silmänaluset ovat vaalentuneet ja silmäpussit hävinneet, eikä naama enää "roiku ja plösötä". En edes tajunnut miten plösö naama minulla oli viljoja syödessä, mutta kun näin miten eri näköinen olen viljattomalla, niin en halua viljoja enää syödä kotonani. Muualla voin syödä viljoja, mutta itse en niitä enää kotiini osta. Mikään läskinaama en ole koskaan ollut kun minulla on siro kasvojen luusto, mutta se vähäinenkin plösöys tekee naamastani ihan eri näköisen. Nuorennuin viikossa naamastani noin 10 vuotta :O

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.11.20 13:08:55

Aika mystiseltä kuulostaa. Meinasin ehdottaa että olisit allerginen esimerkiksi lihojen antibioottijäänteille, mutta eipä jossain hirven- tai kauriinlihassa sellaisia ole..

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: pihvi 
Päivämäärä:   25.11.20 22:02:53

qqqqq: Kesällä olin kuukauden verran viljoja syömättä kun majailin pahasti vilja-allergisen ihmisen kanssa saman katon alla. Ei muuttaut minun oloani yhtään mitenkään. Eikä ollut vaikutusta silläkään kun aloin taas viljoja syömään. Ainoastaan liha aiheuttaa oireita, ei mikään muu.

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.20 22:10:59

Varmaan kannattaa vielä kokeilla eri lihat kun niissäkin on eroja allergian kannalta.

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: pihvi 
Päivämäärä:   25.11.20 22:32:01

piste: Mitä lihaa ehdotat noiden jo kokeiltujen lisäksi? En nyt uudestaan halua testata niitä jotka on jo sopimattomaksi todettu, ei ole pelkästään yhden testin jälkeen tehty johtopäätöksiä minkään lihan suhteen.

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: putkeen? 
Päivämäärä:   25.11.20 23:29:54

Oletko kokeillut hevosta ja sitten jotain Suomessa tuntemattomampaa, esim. kengurua, strutsia, biisoni..? Miksei vaikka alligaattoriakin jos jostain löytyy.

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: pihvi 
Päivämäärä:   25.11.20 23:44:32

Hevosta olen kokeillut, ei onnistu.

En oikein näe pointtia noiden eksoottisempien lihojen kokeilussa, ei meidän paikkakunnan kaupoissa sellaisia myydä enkä rupea näkemään hirvesti vaivaa jonkun lihapalan tilaamisen vain siksi että voisin senkin todeta epäsopivaksi. Ja vaikka se joku alligaattori olisikin ok, en ole niin lihanhimoinen että sitä on pakko saada hinnalla millä hyvällä. Olen ennemmin kasvissyöjä. Ja kuten todettu, jotain vaaleita kaloja pystyn toistaiseksi syömään.

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   26.11.20 00:16:12

Taitaa olla vain korvien välissä vika.

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   26.11.20 05:56:07

Lapsilla lihalle allergisuus on yleisempää kuin aikuisilla. Lapsilla allergiat kuitenkin useimmiten häviävät murrosiässä.

Kannattaa mennä allergiatesteihin eikä arvuutella itsekseen. Jos tuntuu siltä että saa oireita useammasta ruoka-aineesta kannattaa myös selvittää olisiko ristiin allergia.
Samoin eläin voi syödä sellaista rehua joka voi aiheuttaa allergiaa. Silloin kun rehuihin vielä laitettiin kalaa, niin kala-allergiset saattoivat oireilla niitä syöneiden eläinten lihalle tai kananmunille.

  Re: Onko liha-allergiaa olemassa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.11.20 06:19:19

Nimimerkki ., sanoitko tosiaan että allerginen naudalle, mutta ei härälle? :D
Härkä, joka on kuohittu sonni, on NAUTA. Suomessa myytävä kotimainen härkä on useimmiten vanhaa lehmää tai sonnia, jotka molemmat on nautoja. Suomessa ei kuohita sonneja lihantuotannossa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.