Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä jouluruoka-apukassiin?

Lähettäjä: Tonttu 
Päivämäärä:   23.11.20 21:18:48

Annan jouluapua vähävaraiselle lapsiperheelle kouluruokakassin muodossa. Mitä kassiin olisi hyvä varata? Ajattelin, että ostaisin perheen toiveen mukaan valmiit laatikot tai tarpeet niiden tekemiseen, perunoita, salaattitarpeet, valmista rosollia pienen rasian, pienen kinkun, sekahedelmäpussin, puuroriisipussi, kermaa, punaista maitoa ja kuivattuja herneitä pussin. Näistä saisi joulupuuroa, tavanomaiset joulupöyfän tarjoilut ja jälkkäriksi kiisseliä, sekä kinkun jämistä hernekeittoa. Mitä muuta kassiin voisi laittaa? Sienisalaattia? Joululeipää? Pipareita? Vai pitääkö pyytää avunpyytäjää luettelemaan mitä haluavat ja ostaa sen mukaan.

Re: Mitä jouluruoka-apukassiin?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   23.11.20 21:26:07

Niin miten just vaikka leipää ja juustoa ? Kurkkua, tomaattia jne? Kiva lisä ois tietenkin joku suklaa, piparit, glögi/kaakao.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   23.11.20 21:26:51

Oho salaattitarpeet mainitsitkin jo :D

Lähettäjä: Lille 
Päivämäärä:   23.11.20 21:32:42

Lapsiperheen joulukassiin pistäsin lapsille mieluisia juttuja myös eli mehua, limua, jotain pringlesiä tai suolatikkuja.
Lohi ois tietysti myös aika pop. Piparitaikinaa, muutama muotti ja koristelukuorrutetta.

Lähettäjä: Elena 
Päivämäärä:   23.11.20 21:50:29

Syötkö itse noin vaatimattomasti jouluna? Eikö köyhä saisi mitään "normaaliin" joulupöytään kuuluvaa; graavi- ja kylmäsavulohta, silliä, sienisalaattia, juustoja, konvehteja, pipareita, glögiä..

Lähettäjä: Köyhä 
Päivämäärä:   23.11.20 21:50:48

Kaakao on herkkua,nam. Jos s-ryhmän lahjakortin sais niin sellainen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.11.20 21:59:30

Suklaata

Lähettäjä: KL 
Päivämäärä:   23.11.20 22:52:08

Voitko kysyä saajalta mitä haluavat? Itse ainakin arvostaisin ihan vaan jauhelihaa, perunaa, kanaa, graavilohta, leipää, makaronia, hedelmiä, vihanneksia ja vaikka vähän suklaata.

Lähettäjä: Feritina 
Päivämäärä:   24.11.20 02:08:26

Suklaata, glögipurkki, piparitaikina, lehtitaikina ja luumuhillo, pari jotain hyvää juustoa (jos tykäävät juustoista), joku limupullo ja mehu, sinappi kinkun kanssa, lohta ja joululimppu.

Onpa ihanaa että autat!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.11.20 02:40:11

Ostaisin piparitaikinaa, tomusokeria koristeluun, torttutaikinaa ja hilloa, sekahedelmiä ja puuroriisiä, juustoa, kalaa, joululimppu ja levite, voipaketin, punaista maitoa, suklaata..eli vähän erikoisempia juttuja ihan siksi että näitä ei vähävarainen itse raski kuitenkaan ostaa vaikka antaisit kassin arvosta rahaa kouraan. Näin saat annettua heille vähän luksusta ja joulun tuntua pöytään. En ehkä oataisi perunoita ja laatikkoaineita koska ne on edullisia ja perhe varmasti ostaa ne itse.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   24.11.20 03:57:00

No sepä ei olekaan niin yksinkerartaista. Sain erään perheen yhteystiedot FBn jouluapua-ryhmästä ja siellä säännöt kieltävät rahan antamisen.
Kysyin perheen pitkäaikaistyöttömältä äidiltä, että vienkö heille tarveaineet jouluruokiin (aikaahan hänellä olisi...) vai teenkö ruuat valmiiksi, niin hänpä sitten pyysi valmista. No, teen sitten kinkun, laatikot, rosollit, salaatit, leivonnaiset, graavi- ja savulohen sekä leivät ja juustot.
Saakin tehdä varmaan paljon, sillä perheessä on 4 poikaa, 2-kympin molemmin puolin ja kokemuksesta tiedän, että ruokaa uppoaa tuossa iässä <3
Tuo limu varmaan uppoaa porukkaan, saa ehdotella muutakin 'extraa' joulukassiin, vien sen jouluviikolla.

Päivämäärä:   24.11.20 04:35:24

Esim okt:oon missä jokin kylmäkomero minimi, ja jos tosi hätä, ensisijassa kysyisin sinuna tuonko jo miten paljon maitoa, kananmunia, erilaisia hiutaleita, mannaryynejä, ohraryynejä, millaisia jauhojakin, ison säkin perunoita ja miten ison. 5, 10?
Jauhelihaa, makkaraa mistä voi tehdä mitä huvittaa ja nekin voi pakastaa. Hernekeittoon voikin käyttää kinkunjämiä jos tahtoo siihen lihaa.

Tomusokeri ei oilein ole mihinkään oleellista köyhässä taloudessa.

Graaviloji taas on yliampuvaa jo viedä. Kas kun ei ankkaa ja hanhenmaksaa. Överiä. Graavinlohen hinnalla saa jo ihan jotain tavallista palapaistia tai mitä tahansa koko lihaa mistä jo syökin jotain.

Moniaalla joulupöytään kuuluvat kyllä halvemmat herkut joissa ei ole mitään vikaa, kuten jouluun sopiva herkullinen lasimestarinsilli. Sen osaa kyllä itsekin tehdä jos viedään sopivaa kalaa.

Tavallisia joulumausteita ja perusruokamausteita - kysy onko loppu. Ne eivät ole kalliita mutta mikäli on pitkään rahat loppu, ei ole millä ostaa uusia eikä ekana. On melko tympeä laittaa ruokaa tai leipoa mikäli puuttuu sinapit, ketsupit, öljyt, hiivat / kuivahiivat, korppujauhot, sokerit, suolat, pippurit, laakerinlehdet, lihaliemikuutiot, leivinjauheet, soodat, vaniljasokerit, jauhetut kardemummat, neilikat, inkiväärit, kanelit, pomeranssinkuoret ja ylipäätään kaikki se klassisista klassisin mitä ruokaalaittava ja leipova nainen hyppysiinsä tarvitsee arjessa tai joulunalla. Jouluruokiin ja leipomisiin tarvitaan tummaa siirappia, voita, leivinmargariinia, kananmunia, sokeria, kermaa. 1pkt voita ei riitä mihinkäänlastikoiden teossa eikä näissä hommissa.

Lapsille lettujen jätskien tai vastaavien kanssa hilloa, vohveleita, jotain säilykehedelmiä?

Puolukkahillokin kuuluu joulupöytään jos nyt muuallekin. Kilosta tai parista pakastepuolukoita ja mannaryyneistä tai ruisjauhoista saa toki jo erinomaista marjapuuroa ensisijassa.

Piparkakkupusseja pari. Ollaan rehellisiä: sähkö maksaa ja noita saa kaupasta. Ei kukaan kaikkea jaksa eikä ehdi.

Jos voit ihan läheltä mennessäsi koukata vielä pakasteita, jos heillä siis on pakastin, keittoihin läjä niitä halpoja keittojuurespusseja (esim hernekeittoon, perunakeittoihin) ja jotain halpoja pakastevihannessekoitus -pusseja, pinaattipusseja, seitiä, lapsille jäätelöä ja ranskalaisia, torttutaikinaa, torttuhilloa.

Mä veisin ison kasan säilyviä hedelmiä kuten halpoja kirpeitä omenoita. Näppärä tekee niistä myös vaikkapa omenariisipuuroa, omenakiisseliä, omenapiirakkaa. Halpoja mandariineja. Appelsiineja. Appelsiineistakin voi tehdä appelsiiniriisiä tai käyttääpari johonkin muuhin jälkiruokaan.

Punakaalista saa mielettömän hyvää raastesalaattia kun yhdistetään jotain kuten kirpeää pakastemarjaa tai kirpeänmakeaa hilloa tai purkkiananasmurskaa. Appelsiiniakin on käytetty.

Mieti itse enempi mihin tahdot keskittyä.

Päivämäärä:   24.11.20 05:06:18

Minulle jouluisia hedelmiä joita ennen aina ostin muorille olivat ne punaiset jouluomenat, appelsiinit, mandariinit, päärynät. Kiivitkin koska ovat kalliita, köyhät useimmiten eivät itse osta. Niistä voi tehdä vaikka todella upean Brita-tortun itse.

Minä olen kyllä köyhä mutta kiivejä ostan ja ne säilyvät jääkaapissa pitkään. Jos nestelääkkeiden vuoksi joskus tuntuu siltä, kalium voisi olla matala, syön 0.5-1 kiivin ja kaikki on taas OK. Jollekulle nestelääkkeitä käyttävälle, usein vanhemmalle henkilölle jolla esim ei ole pakastinta missä marjoja joissa kaliumia, kiivit voi olla erinomaisia tuliaisia tuosta syystä. Säilyvät viikkoja kylmässä.
Sen saa jääkaapista pikaisesti käsiinsä. Banaaneissa on myös mutta säilyvyyys huono eivätkä omiaan kenellekään jolla esim verensokeri nousee. Kiivit käyvät hedelmäsalaatteihin ja juhlaviinkin jälkiruokiin todella upeasti.

Minusta mihin tahansa kehtaa viedä tuliaisiksi hedelmiä koska tahansa - ei vain jouluna - ja sitä tulisikin opetella ottamaan uudelleen tavaksi. Joku siitä jossain minulle puhui ja olen tismalleen samaa mieltä. Pois se suklaan kanssa pelaaminen ja tilalle hedelmien vienti! Lisäksi jotain kuumaan mehuun soveltuvaa mehua, mmausteteetä, kaakaota, tummaa kaakaota, leivontasuklaata, kokonaisia mausteita kuten neilikkaa ja kanelitankoja, joita viskata pikkukasariin missä tekee sen kuuman mehun ...

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   24.11.20 05:53:00

... Miksi sinun mielestäsi vähävaraiselle ei voi viedä joulupöytään lohta (joka maksaa 10€/kg), vaan että sen vähävaraisen täytyy mielestäsi järsiä kaalia, perunaa ja jauhelihaa, kun "ne ovat halpoja".
Eivätköhän he niitä syö sen 364 päivää vuodessa?
Itse lähden kyllä siitä, että jouluna nautitaan ruokapöydässäkin ja samallahan nuo graavilohet suolaantuvat ym. ruuat valmistuvat kuin itsellekin ja pojan perheelle, joka ei pääse tulemaan aaton ruokailuun muun perheen ja ystävien kanssa.

Lähettäjä: N32 
Päivämäärä:   24.11.20 06:10:40

"Ajattelin, että ostaisin perheen toiveen mukaan valmiit laatikot tai tarpeet niiden tekemiseen, perunoita, salaattitarpeet, valmista rosollia pienen rasian, pienen kinkun, sekahedelmäpussin, puuroriisipussi, kermaa, punaista maitoa ja kuivattuja herneitä pussin. Näistä saisi joulupuuroa, tavanomaiset joulupöyfän tarjoilut ja jälkkäriksi kiisseliä, sekä kinkun jämistä hernekeittoa. Mitä muuta kassiin voisi laittaa? Sienisalaattia? Joululeipää? Pipareita? Vai pitääkö pyytää avunpyytäjää luettelemaan mitä haluavat ja ostaa sen mukaan."

Itse ostaisin vain tarpeeseen eli ehdottomasti kysyisin mitä haluavat! Esim. itse en syö kunkkua, vaan kalkkunaa, samoin kuivatut herneet ja sienisalaatti menisi hukkaan... Ota huomioon allergiat; voiko olla tavallista maitoa vai tarvitaanko laktoositonta!? Osta nimenomaan mahdollisimman paljon luksusta eli niitä kalliimpia tuotteita (esim. sitä lohta; ellei satu olemaan kala-allergikko), jotta hekin saavat edes kerran vuodessa vähän parempaa pöytään.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   24.11.20 06:53:57

Joo mä kysyisin myös jos mahdollista Jouluruuat jakaa mielipiteitä aika vahvasti.Esim ehdotetut suklaat,glögi,neilikka,joululeipä,kaakao,limu,tee ym ei meillä olisi käyttöä ei myöskään yhdellekkään laatikkoruualle.

Päivämäärä:   24.11.20 09:21:52

Jäin miettimään. Minäpä yritän selittääesimerkin kautta hieman realiteetteja.

Terveille aikaansaaville henkilöille missä on kylmäsäilytystilaa ja kunnon hella ja uuni, normaali korjea jääviileä sekä pakastin on paras viedä aineksia ja sanoa siinäpä on. Paras hinta-hyötysuhde.

Jos vie vanhoille, sairaille tai muutoin syystä toisesta huonosti kykeneville ja jaksaville,
tai johonkin paikkaan missä ei ole juuri säilytystiloja, viileäkaapin tyylistä, mutta pakastin on, eikä edes kunnon uunia välttämättä jossain kämäisessä vuokra-asunnossa - on järkevin viedä laatikot valmiina. Myös kannattaa kysyä, onko teidän uuni niin hyvä, sillä paistaa kinkun tyyppisen vaikeuksitta.

Minullakin on huono uuni. Yhtern nurkkaan en voi pistää mitään pellille. Ajatelkaapa paistaa kinkkua ja laatikoita vastaavalla! Se on aivan sama onko työtön tai muutoin kotona ja "aikaa", tuollaisellakaan ei aivan kaikenlaista ala tekemään. Vieraille en kehtaisi edes kertoa jollei kysyttäisi suoraan. Ei tulisi edes mieleen.

Minullakin on vain jääpakastin ja arkku. Ei jääviileää eikä mitään ruokakaappia, saati vanhanajan viileäko eroa tai kuistia tai kellaria.

Jos nyt teoriassa joku tonttu kiikuttelisi minulle mitään kysymättä kokonaista ilmaista kinkkua suurena lahjana, mihinkä minä sen lykkäisin? Mitä minä sen raa'an tai edes paistetun hienon uoean ison kinkun tekisin?

Keskivertohenkilönä jolla pakastin ja käsissä kypsä kinkku jota perhe söisi ja vailla viileätä tilaa sille, alkaisin mielettömään savottaan teurastamaan pilkkomaan hätäpäissäni sitä jäähän - jos se olisi paistettu jo.

Jos se olisi paistamaton kinkku, jota en voisi edes paistaa, koska on niin paska uuni - joutuisin kieltäytymään ja kertomaan että paras viedä se jollekulle muulle. Sille ei olisi mihin se laittaa.

Jos minusta kyse, en päästäisi ovea pidemmälle: meillä ei ole ketään syömään kinkkua. Meillä ei vuosikymmeniin syöty perheenpään teiden erottua lopusta perheestä eikä ole ollut jouluusta, kuusen jalkaa eikä koristeitakaan.Se kinkku oli meillä tasan perheenpään oma, emme me muut oppineet sellaisiin. Se on sitäpaitsi niin äärettömän suolainen juttu, esimerkiksi minä en saa edes ajatella sellaiseen suuntaankaan. En ole ainoa suimalainen jolla on jokin mieletön turvotusvaiva ts nesteen poistumisessa sydänvian, syövän seurausten tai munuaisten vuojsi tajuttomat ongelnat. Minulla on näistä kahta, enkä ole kuin keski-iässä.

Yksinäisen jolla huonot puitteet tai suolaa pakosta karttavien on aika vaikea arvostaa syliin tömäytettyjä kokonaisia kinkkuja. Tiedän sattumoisin ne joudutaan lahjoittamaan pois. Aina törmää lappuihin ilmoitustaululla "huolisiko joku kinkun"..

Te jotka olette terveitä ja hyvät jääviileäkaapit ja okt:n kellarit ja viileäkonttuurit, ette mistään tietenkään voi tajuta miten rajoitettua ja vaikeaa voi olla esimerkiksi jossain vuokra-asunnossa kaupungissa. Ei pysty niin kuin okt:ssa ja maalla. Jollekin yksinäiselle mummolle tai papalle viemisissä pitää käyttää jotain järkeä. Kukaan 1 ihminen jaksa pupeltaa rasvaista suolaista lihaa kuin lehmä ruohoa eikä ole terveellistä mättää kaksin käsin "jotta ei mene hukkaan" ja "jotta ei pilaannu".

Tai sellaisia kuten etteivät kaikki täällä
A.syö kinkkua edes ilmaista
B.jotkut eivät voi eivätkä saa syödä kinkkuja ja vastaavia suolattuja ainakaan sellaisia määriä kuin keskiverrot pyhinä syövät.

Joululaatikoiden tekoon tarvitaan todellakin muutakin kuin ne perunat tai porkkanat. Voita maitoa kermaa siirappia korppujauhoja mausteita kananmunia sekä isot riisipuurot porkkanalaatikkoon ja maksalaatikkoon. Siihen vielä hyvää jauhettua naudanmaksaa reilu määrä päälle. Lisäksi pitää olla joko reilusti isoja pakastusta kestäviä vuokia tai kertakäyttövuokia. Jollei ole tilpehööreihin varaa eikä niitä ole, pelkällä lantulla perunalla ja porkkanalla ei vielä tehdä laatikkoja on miten innokas ja motivoitunut laittaja onkin.

Jos tahdot viedä valmiit laatikot, se on ihan sinun asiasi teetkö ne itse vai ostatko marketista. Mikään ei toisaalta pakota voemään juuri laatikoita tai laatikkotarpeita ylipäätään. Ei niitä ole pakko olla edes. Ihminen voi syödä jouluna vaikkapa hyvä karjalanpaistia, pihvejä, palapaistia, kalaa, kalaa, riistaa tai poronkäristystä, perunoita, kastiketta, klassisia etikkasäilykkeitä, karpalo- tai puolukkahilloa, lasimestarinsilliä, klassisia lisäkesalaatteja kaupasta tai itse tehtyinä kuten sieni-, italian-, punajuuri-omenaraaste ym. sekä hedelmiä tai jälkiruokaa, paistoksia, ohra- tai riisipuuroa joko luumu-, rusina- tai sekahedelmäkeitolla, jollain kiisselillä, marjasopalla, tai raparperi- tai omenariisipuuroa tai marjapuuroa maidolla. Eihän sillä ole mitään rajaa eikä siihen ole mitään lakia.

Jouluna voi syödä mitä tahansa mihin on varaa, mitä saa ja mitä huvittaa jos terveys ei estä.

Jos saa arkena ruoan saa jouluksikin. Ei "jouluruoka" ole kallista. On vaikea ymmärtää mistä moinen "jouluruokaan apua" kulttuuri on edes lähtenyt. Ellei jouluna ole varaa ruokaan sitä tarvitsee jo ihan arjessa sitä apua. Jos on varaa muulloin on joulunakin. En ole koskaan ollut niin köyhä kuin nyt vaikka köyhästä perheestä olen mutta etenkkn jos on köyhä, ei ole eikä pidä olla ihan hullu ja tyhmä. Ei mitään överiä eikä itseään ruoalla sovi tappaa jonkin parin juhlapyhän vuoksi ollakseen loppukuun vielä enemmän nälässä. Se mitä nyt huudetaan jouluruokana oli meillä maalla ihan tavallista koko talven ruokaa ja köyhinä ihmisinä siellä kaikki itseään suurin osa piti ja oltiin. Meillä oli kuitenkin perheenisillä kinkut jo aikaisin ja useampi per talvi. Laatikoita tehtiin jo syyskuussa pakastaaksi ja syötiin sieltä lämmittäen. Riisi- ja ohrapuurot mannaryynipuurot luumusopat marjasopat marjapuurot leivonnaiset aivan perussettiä. Suolaiset laitetut kalat etikkasäilykkeet yn.

Sehän on ihan tavallista suomalaista maalaisruokaa köyhistä taloista missä pari vaivaista lehmänkantturaa ja vihannes- ja juurikasmaa, marjapuskat, perunamaa, omenapuut, pellot. Takana metsä mistä riista ja marjat.

Mihin kaupungissa / nykyaikana raha pistetään jos siihen ei enää vara? Mitä ihmettä ihmesotkuja väki muka sitten syö? No, oi aikoja oi tapoja.

Minä leivon tällä viikolla omilla resepteilläni hyviä meheviä kuivakakkuja pakastimeen annettavaksi joululahjoiksi. Mulla ei ole muuta antaa, mutta leipoa osaan niille joilla kiiruumpi. Kovin kelpaa.

Tietty jos aletaan mennä nöihin hanhenmaksapateita ja graavilohia ja mätiäja samppanja - piireihin muttamielestäni on aika irvokastaja kornia koettaa hieroa tuollaisten tarpeita köyhien kasvoihin koettaen elvistellen kiusalla esittää sellaiset muka itsestäänselviksi suomalaisiksi klassisiksi jouluruoiksi. Tehdä ihmisille pahaa mieltä. Ihan sama kuin rikkaiden pikkumuksuille lyöden käteen alakouluun yonnin uusimpia iphoneja elvistellä siellä sitten tavallisten perheiden ja köyhien perheiden koulukavereille ja luoda heille paineita.

Lähettäjä: Lille 
Päivämäärä:   24.11.20 09:34:04

No ei minulla lisäisi joulumieltä kauheasti jos saisin "pelastan joulusi, teen itselleni hyvän mielen" - ruokakassissa kirpeitä happamia omenoita, puolukkahilloa ja pomeranssin kuoria.

Lähettäjä: Merviläinen 
Päivämäärä:   24.11.20 09:43:18

Tietenkin kysytään mitä perheen toiveissa on, ei köyhyys tee ihmisestä mitään elävää jätemyllyä joka kiitollisena vetää mitä vaan.

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   24.11.20 09:54:57

Lille, olen kyllä kanssasi samaa mieltä!

Päivämäärä:   24.11.20 10:14:55

Juttelin jonkun kanssa ...

Neuvoisin miettimään sen kautta ketä miksi missä mihin nimenomaan tahdot pärjäämisessä auttaa. Jos se on pitkäaikaisköyhän perheen lapsia, tuskin he nimenomaaan niistä joululaatikoista välittävät. Jos mieluiten tahdot lapsille hyvää mieltä, osta silloin lapsille hyvää ja tai kivaa ja auta esimerkiksi uusimaan lapsille jotain kuluvaa mitä tarve.

Yksi vaihtoehto rahallisessa auttamisessa on tämä. Vie perheen äiti kauppaan. Se tekee hänelle 100% joulun jos on ihminen joka on tarpeessa ja ymmärtää arvostaa. Pyydä tekemään lista puuttuvista kuivakaapin perusleipomis- ja ruoanlaittotarvikkeista (kuten mausteet tai mitä jauhoja tai ryynejä) ja hoida sinä ne. Se ei ole iso juttu. Se on sitä varten että annat hänelle aikaa tähän: Käske sillä aikaa pistää haisemaan pesuaine-, siivoustavara- ja hygieniaosastolla ja vessapaperit, leivinpaperit, imurinpussit, foliovuoat, paristot, lamput, sukat, sukkahousut. Kyllä äidit / naiset tietävät mikä määrä sitä perheessä tarve.

Jos viet itse jotain vaikkapa roskapusseja + pyykkinestettä + pulveria + käsitiskiainetta + nestesaippuaa + shampoita + deodoranttia, etkä tunne ihmisiä, etkä kehtaa kysyä etukäteen mitä käyttää, vie hajusteetonta. Oleta allergia / hajusteallergia niin ainakin sopii kaikille.

Mutta jos viet sen äidin itse pesuaine- ja hygienia hyllylle, ja piffaat, koska et oikeasti tiedä mitä kaikkea hän käyttäisi heti, mielii ja on loppu, se on perhenäidille kuin joulu se. Hän voi ostaa sitten esimerkiksi sillä mitä on itse lapsille vaatetta kirpputorilta tai jotain mitä ei kyllä vieraalta pyytelisi koskaan kuten nyt saada ostetuksi itselleen uudet liivit ja pikkuhousuja niiden resujen tilalle.

Nyt pitää häipyä. Pitää tehdäkin tänään jotain.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   24.11.20 12:39:16

No tottahan heidän toiveita kannattaa kuunnella. Tiedätkö onko heillä allergioita? Älä osta kalaa jos ovat sille allergisia tai jos eivät pidä siitä. Lapset varmasti nauttivat pipareiden leipomisesta joten laita mukaan taikinaa ja ehkä pari sokerikuorrutetta.

Lähettäjä: Tonttu 
Päivämäärä:   24.11.20 15:07:23

Eli, viisainta olisi pyytää lista, mitä perhe haluaa. Mutta kehtaavatko ihmiset pyytää? Ja pitäsikö täsmentää, että käytössä on x määrä rahaa, tee lista mitä haluat. Itse en ainakaan ko. skenariossa kehtaisi pyytää mitään erikoista, ja saattaisin joulun juhlaruuan sijaan ostaa makaronia, herneitä ym. halpaa ja pitkään säilyvää.

Lillen ja Merviläisem kommenteista tulee kyllä olo, että parempi olisi jättää koko ruokakassi ostamatta. "Pelastan joulusi, teen itselleni hyvän mielen" -ruokakassi????

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.11.20 15:11:08

Perus Jouluruoat ovat hyvin halpoja. Siis rosolli, laatikot, riisipuuro, tortut, piparit.

Minä laitan noihin joulukasseihin lohen, pikkukinkun, glögipullon, suklaata, juustoja, servettejä ja kynttilöitä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.11.20 17:29:40

Muistakaa myös, että kaikki ei syö lihaa tänä päivänä. Vaikka olisikin köyhä. Mitä pitkäaikaiseen kuormaan, jota vähävaraisuuskin tuottaa, tulee, niin voi olla että valmis ruoka on saajalle kivempi kun kasa juureksia, että alappas imeltämään perunalaatikkoa... Nimittäin se kuormitus on voinut kuluttaa voimavaroja aika lailla, ja silloin jos niin on, koko perhe todellisuudessa saa paljon enemmän apua, mikäli lahjaruoka on valmista/helppo laittaa. Ollaan yhdessä, jaksetaan paremmin, hyvällä mielellä koko porukka ja syödään hyvää ruokaa.
Kannattaa selvittää siltä joulukassinsaajaperheeltä ainakin allergiat ja muut erikoisruokavalioasiat, jos on.
Kyllä mä kuvittelen että köyhäkin piristyy jouluna jostain tosi hyvästä ruoasta, jostain arjesta poikkeavasta. Luultavasti se penninvenytysdieetti on koko perheelle aika tuttu, jouluna jos olis jotain muuta niin se olis varmasti aika iloinen asia. Jos sen kerran vuodessa voisi ihan hyvällä omalla tunnolla nauttia hyvästä ruoasta, ilman että siitä vyöryy kauppakassivajetta seuraavalle kuulle kun maksaa liikaa.
Mä ostaisin kaikkea tosi jouluekstraa, mitä köyhä ei helpolla raaski: vihreitä kuulia,konvehteja, graavikalaa, sillejä, lohta/siikaa (jos ne syö kalaa), uunikalkkunan, valmista rosollia ja laatikoita, pipareita, pari hyvää juustoa ja hedelmiä, glögiä, jonkun kivan saaristolaisleivän...Kauniin joulukukan ja servettejäkin? Kahvia? Maustettua teetä? Kaunis joulupöytä ja hyvä mieli.

Lähettäjä: Voihyvääpäivää 
Päivämäärä:   24.11.20 21:50:13

Syötkö itse noin vaatimattomasti jouluna? Eikö köyhä saisi mitään "normaaliin" joulupöytään kuuluvaa; graavi- ja kylmäsavulohta, silliä, sienisalaattia, juustoja, konvehteja, pipareita, glögiä..

^ Niin eli sillä vähävaraisella ei tietenkään ole varaa ostaa _mitään_ itse? Vaikka tuntematon hyväntekijä tarjoaa perussapuskat moneksi päiväksi. Kunnon lokkeilumeininkiä.

Mä ostaisin
- pienen kinkun/kalkkunan
- valmiita laatikoita
- valmissalaatteja (rosolli, sienisalaatti, italiansalaatti)
- perunoita
- silliä
- joululimppua ja voita
- pari purkkia glögiä
- paketin pipareita, yhden konvehtirasian

Näistä saisi jo hyvän pohjan ja olisi perheelle iso säästö, kun joku hankkisi ne pöytään. Perhe voisi sitten itse hankkia valitsemansa extrat (juustot, lohet ym.) Ja kenenkään ei tarvitse nillittää, että "mutta entä jos ei tykkää". Jos ei ilmainen ruoka kelpaa, niin sitten on parempi olla pyytämättä. Ei se raha kenellekään ilmaiseksi tule.

Lähettäjä: Gardon 
Päivämäärä:   24.11.20 21:56:09

Tähti ainoa mille olisi käyttöä olisi lohi.Luettelemassasi kassissa.

Päivämäärä:   24.11.20 22:29:48

Moni sanoo, että meillä ei syödä sitä, tätä eikä ainakaan tuota eli turhaan tuot. Sitä kuitenkin voisi olettaa että jos ruokakassia on pyydetty niin rajoitteet joko a) kerrotaan tai b) niitä ei ole. Mä itse mielelläni laittaisin mukaan vaikka sitä graavilohta (olettaen että saaja ei ole kala-allergikko tai vegaani) juuri sen takia, että on jotain jota ei välttämättä tulisi muuten ostettua. Tai vaikka jotain parempia pähkinöitä naposteltaviksi.

Lähettäjä: peukaloinen 
Päivämäärä:   24.11.20 23:36:33

Me eletään niin eri maailmoissa. Mä laittaisin pähkinöitä, rusinoita, suklaata, joululimppua, glögitiivistettä, hedelmiä, pipari- ja torttutaikinaa.

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   25.11.20 20:35:00

Minä ilahtuisin leivonta tarpeista, voisi lasten kanssa jotakin leipoa.
Kaapista löytyy perustarpeet joten jokin vähän spesiaalimpi lämmittäisi sydäntä, vaikka lohi.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   25.11.20 21:48:08

Minä oon laittanu pienen kinkun, puuroriisiä, maitoa, hedelmiä, salaattitarpeet, punajuuri- ja sienisalaattia, graavi- ja savulohta paketit, torttuja, glögiä, juustoa, kuivattuja hedelmiä, suklaata ja lapsiperheisiin lisäksi mehua ja limsaa ja jotain herkkua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.