Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kohteen kierto (OK)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.11.20 19:39:48

Miten lähteä opettamaan koiraa, jolle irtoaminen vaikeaa ja millä käskysanalla, kun "kierrä" on jo käytössä ohjaajan kiertämiseen?

Re: Kohteen kierto (OK)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.11.20 19:42:44

Meillä on "takaa", ja kädellä näytän kummalta puolelta kohde kierretään. Toisilla on niihin omat sanat.

Opeta se kiertämään ensin kohde ihan sinun vieressäsi. Ja siitä sitten siirryt sentti kerrallaan kauemmas. Ei sitä suoraan millekään kaukaiselle kohteelle opeteta, se irtoaminen tulee sieltä kyllä kun itse kiertäminen on riittävän varmaksi ja kivaksi opetettu :)

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   13.11.20 19:43:27

Ihan millä vaan käskysanalla.Vaikka norppa.Opeta eteenmeno lisää kartio kun eteenmeno hallussa lisää käsky läheltä lähettäen jne.

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   13.11.20 20:08:13

Treenaa ensin kohdetta, joka on ihan lähelläsi. Tyyliin puu, jonka vieressä seisot. Silloin välimatkasta ei tule koiralle ongelmaa. Kun koira oppii lähellä olevan kierron vahvaksi, voi alkaa kasvattaa välimatkaa. Se käy sukkelasti, kun itse kiertoliike on koiralle tuttu ja mieluisa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.11.20 17:25:28

Kiitoksia tähänastisista vinkeistä! Yhä haluaisin mielenkiinnosta tietää, mitä sanoja te käytätte kohteen kiertoon ja ohjaajan kiertoon. "Norppa" ei oikein tunnu luonnolliselta tai istu omaan suuhun. "Takaa" voisi olla ihan hyvä.

Ja kysyn siksi, että oon ihan keltanokka vielä koiraharrastusten parissa ja oon jo monta kertaa törmännyt siihen, että oon opettanut jonkun liikkeen sellaisella sanalla, jota muut käyttävät usein johonkin ihan toiseen liikkeeseen ja sitten saan taas miettiä, mikä sana uuden liikkeen kanssa olisi taas itselle looginen ja istuisi omaan suuhun. Eihän sillä tietysti ole mitään väliä, mikä se sana on, kunhan koira vain ymmärtää mitä sillä haetaan, mutta silti haluaisin mielenkiinnosta kuulla mitä sanaa te muut käytätte.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   25.11.20 17:51:13

Oma koira tykkää noista "kierrä" leikeistä.
Ulkona voi tosiaan kiertää puuta ja sisällä vaikka käsilaukkua tai tuolia.
Aloita ihan siitä että olet kohteen vieressä ja vähitellen lisää matkaa. Oma koira innostuu aina siinä kohtaa kun huudan sille JES silloin kun se on juuri kääntymässä takaisin jolloin saatan myös itse lähteä karkuun (pari askelta pois päin) ja näin siihen saa vielä vauhtiakin. Oma koira ainakin tykkää tuosta "jahtaamisesta".

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.11.20 18:06:13

Hyvä vinkki kohteen kirron opettamiseen on ollut se, että käytä paluu matka hyödyksi. Eli se on jo palkkaa. Naksuttimen ja palkkasanan aika on silloin kun koira on kiertänyt kohdetta juuri sen verran, että tulee oikealta puolelta ohjaajaa kohti. Eli niin, että koira on sen tötsän takana. Silloin naksu ja innokasta hihkumista ja pakoon juoksua, jos koira sellaisesta innostuu.

Ja tosiaan välimatkaa pikkuhiljaa kasvattaen.

Käskysanoissa käyttöön voi ottaa myös vieraat kielet.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   25.11.20 20:01:38

Meillä on eri koirille eri sanoja käytössä, yhdelle kierrä ja toiselle töt (eli tötsä/tötterö). Me aloitettiin kierron opettaminen agilityesteen siivekkeen kanssa, suunnilleen tuollaisen: https://dognet.fi/agi/hyppyesteiden_valmistus/large/0038.jpg niin että siiveke on edessäni pitkittäin, koira vasemmalla puolellani ja minulla oikeassa kädessä lelu, jonka koira näkee siivekkeen läpi. Ja itse seisoin alkuun niin lähellä siivekettä että koira ei pääse minun ja siivekkeen välistä, vaan lelun saadakseen sen on kierrettävä siivekkeen ympäri sinne oikealle puolelle. Ja kun koira kiertää, lelu lentää taakse, siis ohjaajan taakse, koirasta katsoen koiran kulkusuuntaan. Pitää vain olla tarkkana että koira ehtii siivekkeen oikealle puolelle ennen heittämistä, ettei lelun perään ampaistessaan kalauta takapäätä siivekkeeseen jos se on vielä väärällä puolella. Ja jos koira ei innostu lelusta, sama hoituu helposti ruokapalkalla. Heittää vaan namin kun koira kiertää, niin saa liikkeeseen heti alusta vauhtia. Vähitellen sitten liitetään tehtävään käskysana ja aletaan siirtyä kauemmas kohteesta.

Lähettäjä: Bää 
Päivämäärä:   25.11.20 23:36:17

Tässäpä nämä tulikin. Aloitin sisällä ja ihan vaan namilla houkuttelemalla, siitä aloin häivyttää houkuttelevaa käsimeekkiä maltillisemmaksi, sitten ottaa etäisyyttä. Koitin vaihdella kierron kohdetta (laatikko, eri tuolit, mikä tahansa selkeä kohde), niin yleistyi käytännössä välittömästi ja voin kohta siirtää treenit ulos.

Meillä käytössä "vasen" (koira kiertää vastapäivään) ja "myömyö" (koira kiertää myötäpäivään). Käytän kehuna välillä "oikein", niin ei voi olla käskysanaa "oikea". :)

Tämä on toiminut myös hyvin ja tuo varmuutta koiraan, jonka on vaikea irrota ohjaajasta:
"Oma koira innostuu aina siinä kohtaa kun huudan sille JES silloin kun se on juuri kääntymässä takaisin jolloin saatan myös itse lähteä karkuun (pari askelta pois päin) ja näin siihen saa vielä vauhtiakin."

Alussa kannattaa myös muistaa, että 1-3 onnistunutta toistoa riittää ja sitten lopetetaan sen tehtävän treenaus. Kun koiralle ei anna mahdollisuutta epäonnistua, vahvistuu käsky huomattavasti nopeammin ja helpommin.

Lähettäjä: Aaa 
Päivämäärä:   26.11.20 14:28:35

Mä opetin targetilla. Eli alusta (meillä se oli patalappu) kartion taakse ja sen päälle namit. Ja sitten lähetin koiran sinne.

Käskysana voi olla vaikka kartio, tötsä, merkki

Lähettäjä: pepperoni 
Päivämäärä:   26.11.20 16:26:14

Mun koiran käskysanat ovat sekaisin ruotsia ja suomea. Kierrä on mulla tässä käytössä, koska sitä tulee käytettyä lenkeilläkin kun koira on esim. mennyt väärältä puolelta puuta. Mut koira kiertää käskyllä gå runt. Kom kom tarkoittaa luokse tulemista, tänne taas sivulle istumaan tulemista. Kom fram ja koira istuu eteen.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   26.11.20 16:29:22

Mä käytän hyvin epäloogisesti sanaa kierrä sekä ohjaajan että kohteen kiertämiseen. Konteksti toki yleensä kertoo koiralle kumpaa tehdä, mutta pitäisi kai keksiä uusi sana jompaan kumpaan. Itse opetin kiertämisen vapaasti sheippaamalla mutta se oli vaikeaa, en suosittele sitä ensisijaisesti. Jos nyt pitäisi tehdä uudestaan, niin tekisin ehkä jollain kosketuskohteella.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.