Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.20 01:27:12

Heips. Olen 19 vuotias nuori ja minusta on tullut vilukissa. Aina ennen olen tarjennut aina. En ole yleensä käyttänyt sukkia, meriveteen tarkeni mennä uimaan vuodenajasta huolimatta, koskaan ei ollut kylmä. Teinivuosina huomasin, että mulla on todella huono ääreisverenkierto, sormet ja jalat on tosi kylmät koko ajan. Ne ei sinänsä palele, on vaan kylmät. Nyt viime kuukaudet kelien kylmettyä olen palellut koko ajan. Ihan sama paljonko vaatetta on päällä. Olen varmaan palelluttanut itseni niin monta kertaa, ettei paluuta enää ole. Työnkuvaani kuuluu paljon pakastehuoneessa oleskelua, sekään ei auta asiaa. Asunnossani on myös todella kylmä, joten en edes pääse missään vaiheessa lämpeämään. Mutta jos jo nyt palelen näin kauheasti, niin miten selviän talvesta, varsinkin talliolosuhteissa? Mikä neuvoksi?

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: dindin 
Päivämäärä:   19.9.20 02:08:35

nestehukka. juo enemmän.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   19.9.20 03:06:42

Läski, kalorit ja kilpirauhaslääkitys. Niillä olen saanut oman monikymmenvuotisen palelun pois.

Olen aina ollut tosi hoikka, painoindeksin normaalipainon alarajalla

Ja söin ennen myös epäsäännöllisesti. Usein päivän eka ateria oli joskus klo 17 tai klo 18.

Ja kilpirauhasarvoni olivat aina viitteissä mutta viitteiden aina alarajalla.

Ja olin aina jäässä.

Sitten lopulta ne kilpirauhasarvoni tipahtivat viitteiden ulkopuolelle ja sain kilpirauhaslääkityksen. Tämä auttoi vähän.

Isoin muutos tuli vasta kun aloin syömään säännöllisesti ja paino nousi painoindeksiä kytäten normaalipainon ylärajalle. Kohdallani kilot eli ihan rasva lopetti palelun. Tuntuu kyllä ihmeelliseltä kun on ollut jäinen luuviulu koko aikuisen elämänsä ja kaikki teinivuodet ja nyt ei kylmästä tietoa.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.20 06:05:15

Oletko kokeillut liikuntaa, joka parantaa verenkiertoa? Jumppahetki töistä tultua panee veret liikkeelle. Toinen konsti on mennä kuumaan suihkuun. Jos on oikein kylmä, ei siihen pelkkä lämmin vaatetus auta.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   19.9.20 06:24:18

Ala käymään avannossa vähintään kerran viikossa.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: Mes 
Päivämäärä:   19.9.20 06:51:14

Olin juuri tulossa sanomaan samaa kuin N.

Eli avantoon vain säännöllisesti.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: no jo 
Päivämäärä:   19.9.20 06:57:36

Pitää syödä riittävästi ja nimenomaan ravitsevaa ruokaa eikä tyhjiä kaloreita.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: M3 
Päivämäärä:   19.9.20 07:34:08

Jos se on kilpirauhasen vajaatoimintaa niin siihen ei suihkut, avannot, jumpat tai vaatteet auta. Itse istuin toimistossa toppatakissa ja pipo päässä ja palelin, nukuin kolmen paksun peiton alla villasukissa ja pitkissä kalsareissa, patteri tietysti täysillä, ja palelin.

Onko sulla muita oireita? Väsymystä, hiustenlähtöä, aivosumua(eli muisti- ja keskittymisvaikeuksia), turvotusta? Jaksatko urheilla? Hikoiletko jos urheilet? Jos näistä useampia, pyytäisin kilpirauhaskokeet lääkäristä, mutta myös rauta-arvot kannattaa mittauttaa. Käytäthän jodioitua suolaa? Kuuri kilpirauhaselle tarkoitettua monivitamiinia kannattaa kokeilla, onkohan Bioteekki valmistaja.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.20 08:22:57

Lihominen. Annas kun arvaan, painoindeksisi on korkeintaan normaalipainon alarajoilla?

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.20 09:43:01

Hyvä vinkki tähän aikaan vuodesta et käy avannossa kerran viikossa. :D

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.9.20 10:17:24

Vaatetus auttaa paleluun. Ei mitään fleece rytkyjä, vaan oikeaa villaa päälle. Villasukat paljaisiin jalkoihin ja villakerrasto ihoa vasten.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   19.9.20 10:46:47

Jep, normaalipainon alarajalla tai alapuolella kyllä palelsi ihan koko ajan ja ihan joka paikassa, ihan sama mitä oli päällä. Nyt painon ollessa hieman ylempänä ei palella.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   19.9.20 11:14:08

No sillä avannolla tarkoitetaan tässä kohtaa vuotta ihan luonnovettä, vaikkei se ympäriltä jäätynyt olisikaan. Kun nyt aloittaa, niin talvella on helpompi mennä.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.20 12:37:35

Tarkasta myös vaatteesi. Pukeudutko muoviin vai villaan?

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: md 
Päivämäärä:   19.9.20 12:43:21

Korkea verenpaine. Tai matala.
Kilpirauhasen vajaatoiminta.
Liian vähäinen liikunta.

Moni ei käytä lihaksia, varsinkaan jalkojen lihaksia, jolloin verenkierto on huono ja jalat ovat kylmät. Esim. istutaan paljon jolloin perse on lytyssä ja takareidet samoin. Alaraajoihin ei kierrä veri. Ja lisäksi käytetään jäykkiä ja ahtaita kenkiä jotka eivät anna jalkaterälle tilaa liikkua, jalkaterän, nilkan ja pohkeiden lihaksia ei käytetä ja varpaat on supussa. Minä huomasin ison eron kun kesällä kävin neljänä peräkäisenä päivänä kävelemässä hiekkarannalla ihan siksi, että varpaat harottelisivat ja käyttäisin jalkaterän, nilkan, pohjeiden, reisien ja pakaroiden lihaksia kunnolla. Ero oli jo kahdessa päivässä ihan valtava! Varpaita oli huomattavasti helpompi harotella. Ja enää ei ole varpaat palelleet, kun edelliset 10 vuotta olen AINA ollut villasukat jalassa, öisin nukkunut kahdet villasukat jalassa...

Ja voit vaikka etsiä kuvan paljasjalkakengistä ja verrata sen muotoa tavalliseen kenkään. Ei ihme että jalat ovat kylmät kun tavallinen kenkä on kapea ja lyttää varpaat suppuun, kun pj-kengässä on todella leveä varvastila joka ei kiilaa varpaita lyttyyn.

Samoin kädet on jäässä kun käsillä ei tehdä mitään ja käsivarsien ja yläselän lihaksia ei käytetä. Voimatreenillä tuokin ongelma katoaa kun veri alkaa virrata.

Ja aloin treenata lihasta. Tehokas lyhyt kotijumppa joka päivä, niin loppui se palelu. Kun aiemmin olin vain istunut aamusta iltaan tietokoneen ääressä kirjoittamassa opintoihin liittyviä esseitä ja opinnäytetöitä, niin hytisin ja hampaat kalisi. Mutta kun aloin taukojen aikana punnertaa, venytellä, kyykätä jne, niin kummasti se paleleminenkin väheni... Ja lisäksi olin yliopistolla ilman kenkiä, villasukkasilteni, jolloin kengät eivät liiskaa varpaita suppuun ja tauoilla kävellessäni jalkaterän lihakset saivat töitä ja veri kiersi. (Ja toki yliopistolta lähtiessä otin ne likaiset villasukat pois ja laitoin kenkiin puhtaat villasukat, en niitä jotka olin sotkenut yo:lla kävellessä :D)

Ja kyllä, minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta jossa pahin oire järjetön palelu. Mutta ei se helpotu thyroxinia vaan liikuntaa lisäämällä! Liikunta parantaa verenkiertoa, liika thyroxin nostaa verenpainetta (syke kasvaa) niin ääreisverenkierto huononee.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.9.20 13:35:07

Ei siihen auta ikävä kyllä mikään. Itsellä ikää 40v ja samaa vaivaa. Verenpaineet, kipparit ja muutkin labrat kunnossa. Normi painoinen olen. Sormet ja varpaat palelee aina, joskus sormet jopa siniset kun niin jäässä. Muutoinkin olen tosi kylmäverinen. Kesällä ainoa kun ri tarvii villasukkia ja paksuja vaatteita. Me ihmiset ollaan vaan erilaisia.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: Oooo 
Päivämäärä:   19.9.20 15:09:46

Rauta-arvojen tarkistus ja sitten jos ovat matalat raudan syönti.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: uuh2 
Päivämäärä:   19.9.20 15:14:17

Liikunta,ravinto (riittävä).Vitamiinien riittävä saanti ja muiden syiden poissulkeminen verikokein.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: Merviläinen 
Päivämäärä:   19.9.20 15:26:43

Minä olen palellut tyyliin aina.
Ajatus avannosta kauhistuttaa, en tarkene uida edes kesäisin. Villa kutittaa, alle on laitettava puuvillaa. Tiettyjen vammojen takia liikkuminen on vaikeaa. Ruokaa syön ja paljon, läpi tulee lahjakkaasti.
Sähkölämpöpeitto auttaa aukuuttiin kylmetyskohtauksiin, pipo on myös tärkeä koska pään kautta lämpöä karkaa melko paljon.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   20.9.20 10:16:48

Olen myös helposti paleleva, mutta minua auttaa selkeästi kaksi asiaa: kunnon alusvaatteet ja liikunta.
Eli aluspaidan pitää olla ihossa kiinni pitkälle alaselkään ja kunnolla lämmittävää materiaalia (tyyliin vanhan ajan laamapaita, villakerrasto, Back on Track-paita tms.) Samoin sukkikset tai pitkät kalsarit tiiviisti ihoa vasten. Sitten toinen väljempi kerros päälle.
Toinen juttu on tuo liikunta: isot lihakset kunnolla hereille, töihin ja verta kierrättämään, että aineenvaihduntakin toimii kunnolla. Nämä asiat, joihin voin itse vaikuttaa, helpottavat omaa palelemista selkeästi.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.9.20 10:26:50

Liikunta!

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: Mirri 
Päivämäärä:   20.9.20 10:38:16

Siihen liittyy jotain, jota ei ole ehkä tutkittu hirveästi. Tai ehkä onkin, en ole jaksanut tutkia. Mä en nuorena palellu. Palvelu alkoi tossa 8 vuotta sitten, samaan aikaan kuin krooninen migreeni. Tai en ihan aina palellu, helteellä oli liian kuuma ja saunassa ahdisti.

Nyt mua ei ole maaliskuun jälkeen palellut. Eikä migreeni ole enää krooninen. En tiedä mitä on tapahtunut, paljon pieniä erilaisia asioita ainakin., mutta en ole lihonut tai laihtunut, en ottanut rautalisää, en saanut kilpaparilääkitystä, en alkanut juomaan enemmän, en syö terveellisemmin. Nukun kyllä enemmän. Ja puuhastelen pientä enemmän.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: Koistinen 
Päivämäärä:   20.9.20 10:45:54

Minä olen lihava painoindeksi on 30 ja minua palelee niin maan prkeleesti.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   20.9.20 11:30:24

Minua palelee jos makoilen ja katselen televisiota. Siivous, ruuanlaitto, leipominen ja kunnon jumppa auttavat takuuvarmasti.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: Viluti 
Päivämäärä:   20.9.20 13:40:05

Mulla lähti huonon ääreisverenkierron aiheuttama palelu pois kalaöljykapseilla. Enää ei sormet sinerrä yhden jugurtin syömisen takia

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   20.9.20 13:52:40

Kilpirauhasen temppuilee tai rauta-arvot huonot. Mulla loppui ikijää, kun struuma leikattiin. Kilppariarvot aina viitteissä.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   20.9.20 14:31:38

Minulle auttaa parhaiten kuuma juotava, mutta toki senkin tehoa lisää olla samalla hyvän vaatekerraston tai paksun viltin alla, niin lämpö pysyy paketissa.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: Min 
Päivämäärä:   20.9.20 15:00:02

Mua palelee syksyllä, talvella ja keväällä aina. Nyt alkaa taas kylmä hiipiä joka jäseneen, kauhea tunne, keväästä asti olenkin ollut poikkeuksellisen lämmin. Kädet ja jalat on jääkalikat ja peiton päällä pitää öisin olla villainen viltti. Mulla ei ainakaan laihuudesta johdu, olen pullukka. Mulla tää vaivaa erityisesti sisällä, tosin en ulkona aikaa vietä paikoillani vaan liikun rivakasti eteenpäin ja pysyn näin lämpimänä.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   20.9.20 18:10:01

Yksi syy voi olla matala keltarauhashormonitaso.

  Re: Mikä auttaa jatkuvaan paleluun

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.9.20 21:56:02

Pois sieltä vilttien alta työn touhuun tai liikunnan pariin!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.