Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oon kanin hoitajana ja..

Lähettäjä: Kaniton 
Päivämäärä:   9.8.20 22:01:48

Nostin kanin syliin häkistä siivotaakseni aluset. Siinä huomasin, et sen peppu oli ihan keltaisen mähmän peitossa. Mulla ei oo itellä ollu yhtään kania, joten en tiiä mistä moinen johtuu. Onko pissatulehdus vai mitä?

  Re: Oon kanin hoitajana ja..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.20 22:09:07

Siis pissassa? Onko kani vanha tai lihava, ettei ylety tai kykene putsaman itseään?

Jos ei huomiseen mennessä ole siistinyt itseään, alkailisin tarkkailla. Muuten ei kuulosta yhtään vakavalta, meillä isossa laumassa on pari vähän sottaisempaa, osa kiillotta itseään taas jatkuvasti.

Ja aluset. Eli jotain purua häkin pohjalla eikä vain pelkkää vessalaatikkoa? Se voi itsessään aiheuttaa vain tuon, miten se eläin nyt pystyisi likaisissa alustoissa itsensä siistinä pitämään.

Mutta ei siis mitenkään hälyyttävää, jos kani muuten normaali.

  Re: Oon kanin hoitajana ja..

Lähettäjä: Luppa 
Päivämäärä:   9.8.20 22:09:25

Onko aluset liian likaiset ja pissaiset? Kanin peppu pitäisi pestä. Ehkä kannattaa se jättää omistajan tehtäväksi. Ei pitäisi olla normaalia että peppu pissassa. Omistajan pitäisi huolehtia kanistaan paremmin..

  Re: Oon kanin hoitajana ja..

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.8.20 06:38:07

Meillä on ollut useita kaneja eikä kellään ole ollut vastaavaa keltapeppua. Pesisin sen ja seuraisin auttaako ellei niin voi olla jotain vikaa. Yhteys ell ja kysyä sieltä mielipidettä. Kanit eivät näytä kipua mitenkään helposti.

  Re: Oon kanin hoitajana ja..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.20 09:54:57

LähettäjäM

Päivämäärä10.8.20 06:38:07

Meillä on ollut useita kaneja eikä kellään ole ollut vastaavaa keltapeppua. Pesisin sen ja seuraisin auttaako ellei niin voi olla jotain vikaa. Yhteys ell ja kysyä sieltä mielipidettä. Kanit eivät näytä kipua mitenkään helposti.

Minullakin ollut useita kaneja, 22 vuoteen mahtuu 60 kania. Iso osa näitä ihmisten kesäkanej tai muuten tykänneet minulle kun ovat kyllästyneet. Seassa ollut vaikka minkälaista kiitäjää. Ei tietenkään ole normaalia jos kani ei pese itseään, mutta jos kyseessä on hetkellinen tila, en itse tekisi muuta kuin tarkkailisi. Itsellä pari keltapeppua ollut, niin illalla 18 aikaan ihan mähmässä, mutta iltaruokinnlla 21 putipuhdas peppu.

Vanhuus, läski, muuten vain vähän hitaampi yksilö.

Pesisin itse kanin vain siinä tapauksessa, että se seuraavana päivänä on vielä likainen. En menisi netissä neuvomaan tuntematonta vieraan kanin pesusta.

  Re: Oon kanin hoitajana ja..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.20 09:56:50

Meillä kani lopetti itsensä pesemisen koska oli niin sairas. Söi ja joi hyvin vielä, mutta eläinlääkärissä selvisi että maksa ja munuaiset pettämässä. Jouduttiin lopettamaan sinne :(

  Re: Oon kanin hoitajana ja..

Lähettäjä: kasvattaja 
Päivämäärä:   10.8.20 10:05:26

monet eivät myöskään tajua että hyvä heinä on kanien perusruokaa, joka pitää tietenkin myös varsan kunnossa. kurkut, salaatit ym ovat herkkuja, joita monet tuputtaa niille aivan liikaa. seuraisin kania ja pestä se peppu täytyy, riippuen toki siitä koska omistaja palaa, häneltä kannattaa myös kysyä mielipide.

normaalisti tosiaan kani pitää itsensä puhtaana, edellyttäen myös että sen elinalue on puhdas riittävällä kuivikkeella (puru,olki) ja riittävän suuri.

  Re: Oon kanin hoitajana ja..

Lähettäjä: Rouva Hulda 
Päivämäärä:   10.8.20 10:48:29

Kyllä vaan näitä pissapeppuja on kaneissa, mutta silloin on joku vialla.

Mun iäkkäällä pupulla oli viimeiset viikot niin paha nivelrikko, ettei pystynyt itseään pesemään. Ja yksi aikuinen kodinvaihtaja oli niin lihava, ettei taipunut.

Pese sen pylly ja kuivaa hyvin. Ja tietysti siivoat häkin hyvin

  Re: Oon kanin hoitajana ja..

Lähettäjä: Kerttu 
Päivämäärä:   10.8.20 10:49:50

Kauanko vielä olet kanin hoitajana eli voitko jäädä seuraamaan ja odotella, mitä sen omistaja sanoo? Tai laittaa hänelle viestiä ja kysyä, kun omansa tuntee.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.