Lähettäjä: niuho
Päivämäärä: 10.8.20 12:01:36
"Miksi Trabantin huippunopeutta piti nostaa? Vastaus: Jotta tikat eivät saa sitä kiinni (tämä itäsaksalainen auto kun tunnetusti oli tehty puusta)."
Mielenkiintoista, että tämä vanha harhaluulo edelleenkin elää ja voi hyvin vielä kaikkien näitten vuosikymmenten jälkeenkin. Asiaan saattaa vaikuttaa se että heti sotien jälkeisenä pula-aikana Saksassa tosiaan tehtiinkin autoja (tai siis niiden koreja) puusta, esimerkiksi juurikin farmari-IFAssa saattoi olla korirunko paksummasta puusta ja sitten tavaratilan ja ohjaamokopin seinämät maalattua vaneria.
Mutta Trabant ei ollut puuta eikä edes harhaluulon hieman jalostuneemman version mukaista vaneria tai lastulevyä, vaan duroplastia eli puuvillakuidusta ja muovista pellin tavoin prässäämällä tehtyä levyä. Ja tästäkin oli tehty vain isommat paneelit kuten katto, ovet, konepelti ja takaluukku. Duroplast on itseasiassa aika vahva ja kestävä materiaali ja koska se ei tietenkään ruostu, oli trabi näiltä osin jopa pitkäikäisempi kuin vastaava peltiauto (hieman teoreettinen ajatus toki, koska eihän se koskaan teknisesti muuten kestänyt sinne asti). Pienemmissä kolareissa duroplast halkesi siististi ja sitä voitiin korjata ihan vaan puristimien kanssa liimaamalla kuten mitä tahansa kuitulevyä. Ei siis oikeasti ollut vanhan sanonnan mukaisesti "ilma hetken aikaa kämmenenkokoista lastulevynpalaa sakeana"
Näin jälkiviisaana kun ottaa huomioon miten paljon nykyautoissa käytetään todella heppoistakin muoviosaa, ja että duroplast oli suurimmaksi osaksi kierrätysmateriaalia, niin ratkaisuhan oli oikeasti ihan helevatan paljon aikaansa edellä. Poliittisista syistä tämmöistä ei voitu tietenkään myöntää, joten piti sitten keksiä kaikki nämä lastulevyjutut. Silloista maahantuojaahan tämä sitkeä huhu otti niin päähän että hän tilasi Saksasta ylimääräisen Trabantin korin ja asetti sen näytteille niin jokainen sai halutessaan tulla toteamaan että kyllä, trabissakin on oikeasti teräskori :)
|