Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   4.6.20 09:22:15

Olen aina elänyt matalatuloisessa perheessä, jossa ei ole juurikaan ollut varaa ylimääräiseen. Viikko ennen palkkapäivää on pitänyt elää parilla eurolla. Itse olen vielä opiskelija.

Yhtenä päivänä törmäsin täällä erääseen kommenttiin, jossa sanottiin että "silloin nuorena 10 000€ tilillä oli tosi iso raha". Aloin miettiä, eikö se sitten vanhempana ole? Itse olen tottunut koko elämäni ajan siihen, että muutama tuhat euroakin on suunnilleen saavuttamattomissa oleva raha.

Kuinka paljon keskituloisella siis on yleensä rahaa tilillä? Kerro alle vaikka ammattisi sekä se, kuinka paljon sinulla suunnilleen on rahaa.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.6.20 09:26:41

Kuun loppua kohti on tuloista ja menoista riippuen jotain 200-400 e yleensä tilillä. Olen ratsastuksenohjaaja, yrittäjä.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Ullis 
Päivämäärä:   4.6.20 09:29:01

Mä siirrän aina suoraan palkasta säästöön ja taloudenhoitotilille, joten sinne käyttötilille ei jää kuin jotain 300e. Sillä yritän pärjäillä.
Mulla on käteistä säästössä n. 35000e.
Olen ihan tavallinen toimistotantta, palkka 2600e.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.6.20 09:29:21

Ikää 31v, parisuhteessa. AMK-koulutus sos. ja terv.ala. Palkkapäivänä tilillä rahaa 1900-2000e, josta siis n. 100e edelliskuulta jäänyttä rahaa. Palkkapäivänä siirrän aina parisataa säästöön ja lopu "ylimääräiset" seuraavana palkkapäivänä. ASP:lla 22 000 e ja omalla säästötilillä 3700 e. Rahastossa vajaa 9 000 e.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.20 09:34:38

KTM, netto tällä hetkellä n. 9000e

käyttötilillä sen verran kun käyttöön per kk laskee menevän (yleensä n. 4000e jätän), lainat yms menee tältä tililtä.

Muilla tileillä ja osakkeissa/rahastoissa noin 500ke.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   4.6.20 09:36:22

Kyllä kymppitonni on iso raha, joka muuta väittää niin valehtelee. Olen itse melko onnekkaassa asemassa, kun olen perinyt niin paljon että minun ei tarvitsisi välttämättä tehdä ollenkaan töitä. Minulla on siltikin nyt tilillä 200 € ja se riittänee seuraavaan palkkaan joka tulee ensi viikolla..

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Cot 
Päivämäärä:   4.6.20 09:37:32

Käyttötileille jätän palkkapäivänä vaan suurinpiirtein sen verran rahaa, kun tarvitaan ja ne kuluvat melkein nolliin ennen seuraavaa palkkapäivää. Olen pitänyt vuosikaudet kirjaa menoistani, niin tiedän ne melko tarkalleen. Säästöön siirrän palkkapäivänä muutamaan eri kohteeseen (säästötilit ja rahastot). Mulla on lyhyen tähtäimen säästötili, josta "saan" ottaa rahaa isompiin ostoksiin, ja pidemmän tähtäimen puskuritili, johon en koske kuin äärimmäisessä hädässä.
Säästössä on nyt rahastoissa muutama tonni ja puskuritilillä noin 8000€.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   4.6.20 09:45:29

Mulla on nuoresta asti ollut useita tonneja tilillä koko ajan. Olen säästänyt ne pääosin kesätöistä. Omaisuuden kartuttamisessa on auttanut myös, kun olen nuorena saanut myös hieman perintöä (25000), mikä meni asunnon omarahoitusosuudeksi. Olen 25-vuotiaasta asti asunut omistusasunnossa, joten rahaa ei ole mennyt vuokran maksuun, vaan omaisuuden kartuttamiseen.

Hiljattain vaihdoin kalliimpaan asuntoon, josta maksoin omarahoitusosuutena 50000. Jätin tilille 20000 varoiksi ja tulevaa auton vaihtoa varten. Olen yleensä pitänyt tilillä yli 10000 euroa. Jos laskee sen alle, ei tunnu taloudellisesti niin turvalliselta.

Olen nyt 36 v. ja bruttopalkka on 3000 euroa kuussa.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Maajussi 
Päivämäärä:   4.6.20 09:46:51

Rahaa tulee 2 vk välein 5000 - 8500 e kerralla.
6500 e /kk menee lainoihin.

Lopusta maksetaan laskuja, kaikkia ei koskaan saa nipusta maksettua.
Ruokarahaakin on pakko vähän jättää.

Säästö? Mikä se on ja miten sitä sais???

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Einomallaa 
Päivämäärä:   4.6.20 09:53:18

Olen keskituloisesta perheestä. Parikymppisenä autoin äitä pankkitunnusten käyttöönotossa, silloin osui silmään, että 50 000 markkaa oli tilillä. Suunnilleen saman verran nyt minullakin, 12 000 euroa. Sijoituksissa on jonkin verran, ei paljoa.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   4.6.20 09:59:07

Hirmu summia tilillä ihmisillä. Melkein kaikki mikä tulee niin menee. Hevosia kotona,yksi lapsi ja matalapalkka ala. Säästössä nyt n.3000e mutta sieltä joutuu välillä ottamaan niin ei koskaan kartu isommaksi...

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Mae 
Päivämäärä:   4.6.20 10:07:13

41v palkka 1900€/kk
Tilillä 20 000. Sama oli nuorempanakin.

Mielestäni, jos on ollut 5 vuottakin töissä, ei tuon 10 000 pitäisi olla ongelma, kahdessa joutuu jo nipistää.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: dipu 
Päivämäärä:   4.6.20 10:56:35

Varmaan riippuu henkilöstä ja tilanteesta aika paljon.

Mulla on ihan hyvät tulot. Käyttötilillä on yleensä jotain 4000, säästötilillä alkaa tällä hetkellä olla noin 20 000. Varmaan näillä tuloilla "pitäisi" olla enemmänkin, mutta olen myös tykännyt käyttää rahaa aika huoletta. Viimeksi kun säästötilllä oli isompi summa rahaa, tein isomman lyhennyksen sellaiseen asuntolainaan, jossa oli aika huonot ehdot.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   4.6.20 11:18:00

Olen alle 25v ja säästöissä on nyt 30 000t.

Riippuu varmasti niin paljon ihmisen tilateesta, onko esim. jo työvuosia takana kuinka monta, onko hyvä palkkaisessa duunissa etc. Mun summa jollekkin iso palkkaiselle tuskin on juurikaan mitään.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Epis 
Päivämäärä:   4.6.20 11:24:05

Olen työskennellyt vuosia tallityöntekijänä ja omistin hevosen, silloin ei säästöön jäänyt mitään.
Nyt olen hieman paremmin palkatussa työssä, vaikka edelleen matala palkkaisella alalla. Käteen jää noin 1700€ verojen jälkeen. Säästän ASP tilille 100-200€/kk ja toiselle säästötilille 20-400€ kuukaudessa muun elämisen menoista riippuen. Ennen seuraavaa palkkaa tilille jää yleensä vain joistan euroista muutamaan kymppeihin. Tarvittaessa säästötililtä otan rahaa isompiin menoihin mutta siitä huolimatta säästötilille kertyy rahaa.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Epis 
Päivämäärä:   4.6.20 11:32:02

Ja lisättäköön vielä, että ASP tilillä vasta reilu 1500€ ja säästötilillä reilu 3200€.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.6.20 11:32:51

Eipä ole viimeiseen 4 vuoteen ollut suuria säästöjä ja nekin mitä on niin on koiria varten. Taloudellinen tilanne toivottavasti paranee sitten kun puoliso pääsee töihin.
Mulla jää palkasta käteen n. 1500€, 50e menee aina johonkin rahastoon mutta eipä sillä nyt pitkälle pötkitä.

On ollut kyllä aikamoinen totuttelu tähän tilanteeseen, kun tulot tipahti 50%.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Ohoh 
Päivämäärä:   4.6.20 11:36:02

Lähettäjä: m
Päivämäärä: 4.6.20 11:18:00

Olen alle 25v ja säästöissä on nyt 30 000t.

No nyt on jo pätäkkää.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Dinki 
Päivämäärä:   4.6.20 11:44:25

Hurjilta summilta tuntuu minustakin, olen 25v yksi AMK tutkinto tehty ja matala palkka-alan töitä parivuotta osa-aikaisesti. Nyt hyvin työllistävän alan maisteritutkinto kesken.

Käyttötilillä 150e, säästötilillä 2300e ja ASP 2800e.
Eipä juuri tämän enempää ole ollut vielä missään vaiheessa elämää. 10 000e tilillä olis jo huippua.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   4.6.20 12:00:20

Mulla on vasta viime vuosina alkanut jäädä rahaa säästöön. Mulla ei koskaan ole oikein ollut mitään syytä säästää, joten rahat ovat menneet kaikkeen tarpeelliseen ja varmasti tarpeettomaankin. Mielummin elän sellaista elämää kuin haluan ja käytän rahat kuin kituutan ja säästän.

Nykyään palkka on sen verran iso että säästöön jää väkisin niinä kuukausina jolloin ei ole mitään isompaa ostettavaa. Mitään tiettyä summaa ei aina tilillä ole vaan jotain noin 0e ja 3000e välillä tai onkohan nollassa käynyt enää vuosiin.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Huttunen 
Päivämäärä:   4.6.20 12:09:19

Kohta 30 v, tileillä säästössä joku 3000 ja käyttötilillä yleensä parisataa

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   4.6.20 12:20:48

Kiitos vastauksista, selkeyttää paljon omaa ajattelua. :)
- ap

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Hmmmm 
Päivämäärä:   4.6.20 16:44:12

Säästöjä 0, velkaa kyllä sitten löytyy. Ikää 35v, ja hevosia useampi.
Veikkaan että he, joilla rahaa säästössä, eivät omista hevosia? -Ainakaan keskituloiset?
Vuokraajia varmaan olette, kun osaatte laskea kumpi ratsastaminen on kannattavampaa ;)

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.6.20 16:46:36

10v ollut töissä ja tienannut joka vuosi 40-60k, rahaa tilillä nyt n. 9k, ei sijoituksia. Ei sitä rahaa hautaansa mukaan saa, mä nautin elämästä ja rahoistani niin kauan kuin täällä olen :)

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: PKS 
Päivämäärä:   4.6.20 17:04:34

Tileillä rahaa noin 17.000€, joista käyttötilillä 1-2 tonnia. Lapsesta saakka on opetettu, että jemmarahaa pitää olla, eikä kaikkea kannata pitää käyttötilillä (jo alle kouluikäisenä oli kaksi tiliä). Nyt tilejä on useampi ja tarkoitus olisi pitää käteisvaranto noin 15.000€ tietämillä.

Olen ihan duunariperheestä, mutta nykyään kohtuullisen hyvätuloinen.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   4.6.20 17:06:08

Juu, nimimerkki Hmmm on oikeassa. Olen tehnyt sen valinnan, että en ole hankkinut omaa hevosta. Sitten ei varmasti olisi rahaa säästössä. :D

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: kippo 
Päivämäärä:   4.6.20 17:18:18

Kuun puolivälissä tilillä ei ole enää penninjeniä.
Mutta omia hevosia on 8, joku niistä radaltakin aina jotain tienaa.

En jemmaa rahaa yhtään mihinkään, ja jos enemmän tulee joskus, pistän ne kyllä heti haisemaan.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.6.20 18:01:13

Alle 25v ja yhteensä tileillä reilu 20k. Ansaittu hevoshommissa Suomessa ja ulkomailla, uskokaa tai älkää :)

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Telli 
Päivämäärä:   4.6.20 21:32:16

26v olen, säästöt + käyttötili yhteensä n. 9000 tällä hetkellä. Tavoitteena saada sopiva pääoma kasaan asuntolainaa varten.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.6.20 21:49:15

Ihan sika vähän. Yleensä loppukuusta ei oo yhtään mitään, luottokorttia käytän.
Mutta jos realisoin esim asuntoni niin velkojen jälkeen käteen jäis ainakin 60te.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   4.6.20 21:56:00

Käyttötilillä nyt 2100€, palkkapäivään 1,5vk
Säästötilille nakkaan kuukausittain 200-700€, mutten edes tiedä paljonko siellä nyt on.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   4.6.20 22:46:31

Jos mulle jää 200 e kahdelle viikolle ruokarahaa/bensarahaa/käytrörahaa niin olen onnellinen. Joskus harvoin voi jäädä 300 e.

Vakituinen työ, matala palkka, omakotitalo, 3 lemmikkiä ja mkehen 2 lasta. Noihin ne rahat menee...

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   4.6.20 22:50:44

Jos jollain on varaa laittaa jotain jollekkin säästötilille niin verottaja ei ole kyllä ajan tasalla. Pitäsköhän ilmoittaa.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: påp 
Päivämäärä:   4.6.20 22:57:20

Juuri täytin 30, tilille tupsahtaa kuussa noin 2500 €. Velaton omakotitalo löytyy + 3 koiraa. Rahastoissa ja muissa sijoituksissa on tällä hetkellä arviolta 150 t€, käyttö- ja säästötileillä yhteensä ehkä 50 t€. Rahaa aloin säästää jo ihan pikkulapsena, olen aina inhonnut asioiden ostamista ja muuta turhaa kulutusta. Pitkän tähtäimen suunnitelmana olisi töiden vähentäminen jo hyvissä ajoin ennen eläkeikää, unelmana olisi elää riittävän mukavasti n. 50% työaikaa tehden jo muutamien vuosien sisällä.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   5.6.20 09:15:27

2000-7000e on tilillä yleensä. Kun menee yli sen, niin siirrän 5000e säästötilin puolelle. Vuoden mittaan palkkaa tulee aina enemmän kuin menee, mutta vuositason säästöt vaihtelee riippuen onko ollut ulkomaanmatkoja, auton korjauksia, taloyhtiön pieniä remontteja, isompia juhlia tmv. Ne menee käyttötililtä, ei säästöistä. Säästötili menee tyhjiin kun ostaa asunnon. Nykyistä ostaessa siellä oli 30t, nyt on seuraavaa hankintaa varten jemmassa 40t.

"Mielummin elän sellaista elämää kuin haluan ja käytän rahat kuin kituutan ja säästän."
-En koe että elintasoni olisi yhtään parantunut sillä, jos olisin käyttänyt tilin ihan tyhjäksi aina kuun päätteeksi. Edes köyhänä opiskelijana, kun sinne jäi vain pari hassua euroa. Tarkoituksellisesti en ole koskaan säästänyt, en vaan keksi mitään säännöllistä ostettavaa, joka arkeani parantaisi. Tilille kertyvä kate taas tarkoittaa sitä, että aina joskus, kun tarvitsen jotain isompaa ja kalliimpaa, voin ostaa sen kaikkein parhaan ja mieluisimman vaihtoehdon. Tästä seuraa että voin aina käyttää mieleisiä vaatteita, huonekaluja, jne. ja kun ne hyvälaatuisina kestää kauan, ehtii säästöjä taas karttua sillä aikaa, kun ei ole mitään ostettavaa.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Aijjaa 
Päivämäärä:   5.6.20 09:18:38

Ikää kohta 40.säästöjä n. 28 000 e. Lainaakin on. Palkka n. 1600 netto.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   5.6.20 09:28:22

32 v, ettopalkka 2300-2500 e/kk. Palkan tullessa edellisestä on jäljellä yleensä 100-200 e. ASP-tilillä noin 5000 e ja sinne laitan 150-250 e/kk. Laitan toiselle tilille syrjään yleensä 100 e/kk ja tällä toisella tilillä on yleensä noin 1000 e. Tyhjenee sitten säännöllisesti kun on esim. isompia eläinlääkärikuluja, satulan hankinta, isompi auton korjaus tms.

Vuokralla asutaan, taloudessa 2 aikuista ja 1 lapsi, koira ja HEVONEN. Siihen hevoseen ne mun rahat sitten meneekin eli säästäminen on aika työlästä. Näillä, joilla on paljon säästössä, ei oo varmasti yhtäkään hevosta. Oon monesti miettinyt, kuinka paljon nopeammin saisin säästettyä ASP-tilillekin kun ei olis sitä hevosta, mutta ei ilmankaan osaa olla...

Asumismenot perheessä: vuokra 700 e/kk, sähkö+sähkönsiirto noin 150 e/kk, polttopuut noin 600-800 e/vuosi, vesi+ paskakaivon tyhjennys x e.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Skylar 
Päivämäärä:   5.6.20 09:35:44

Eri tileillä n. 7000€ tällä hetkellä ja sijoituksilla arvoa jotain 15000€. Suunnilleen 100000€ kämpästä velkaa pankille 20000€ + yhtiölainaa toinen mokoma.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Klassi 
Päivämäärä:   5.6.20 09:38:49

29v
Nettona palkka n. 2200 euroa/kk
Omistusasunto miehen kanssa josta velkaa vielä n. 170t.
Säästössä reilu 30t. Olen ihan tyytyväinen että saa melko pienestä palkasta säästettyä n. 1000 euroa kuukaudessa.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   5.6.20 11:18:42

"Mielummin elän sellaista elämää kuin haluan ja käytän rahat kuin kituutan ja säästän."
-En koe että elintasoni olisi yhtään parantunut sillä, jos olisin käyttänyt tilin ihan tyhjäksi aina kuun päätteeksi. Edes köyhänä opiskelijana, kun sinne jäi vain pari hassua euroa. Tarkoituksellisesti en ole koskaan säästänyt, en vaan keksi mitään säännöllistä ostettavaa, joka arkeani parantaisi. Tilille kertyvä kate taas tarkoittaa sitä, että aina joskus, kun tarvitsen jotain isompaa ja kalliimpaa, voin ostaa sen kaikkein parhaan ja mieluisimman vaihtoehdon. Tästä seuraa että voin aina käyttää mieleisiä vaatteita, huonekaluja, jne. ja kun ne hyvälaatuisina kestää kauan, ehtii säästöjä taas karttua sillä aikaa, kun ei ole mitään ostettavaa."

Sama täällä, olen siis alle 25v ja säästöön kertynyt 30 000 t.

En myöskään ole kituutellut vaan kuluttanut silloin kun on tuntunut, matkustellut paljon, ostellut vaatteita, kosmetiikkaa, kampaajat ja omistan suurikokoisen koiran.

"Näillä, joilla on paljon säästössä, ei oo varmasti yhtäkään hevosta. "

Ei ole ei mutta enpä sellaista vastuuta omaksi haluaisikaan, tuon rahan edestä olenkin sitten matkustellut yms. 2 kissaa ja suurikokoinen koira johon olen kuluttanut myös useita tonneja.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: DumDum 
Päivämäärä:   5.6.20 11:44:20

Käyttötililä on aina muutama satanen, säästötilillä muutama tonni. Lisäksi osakkeita, rahastoja ym. mitä voi helposti rahaksi muuttaa jos on tarvetta.

Muuta omaisuutta on kertynyt kyllä ihan tarpeeksi tähän ikään mennessä.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: DumDum 
Päivämäärä:   5.6.20 11:57:43

Sehän on aina valinnan vapaus tunkeeko rahansa hevon persiiseen vai säästääkö johonkin muuhun.
Saman rahan kun voi pistää vaikka matkusteluun jahka koronarajoitukset hellittävät maailmassa.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Aijjaa 
Päivämäärä:   5.6.20 12:02:14

Jaa no enpä ole erityisemmin kituuttanut ja elän sellasta elämää kuin haluan. Hevonen oli mut ei oo enää. Enkä haluakaan.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Aijjaa 
Päivämäärä:   5.6.20 12:04:57

Enkä harrasta tällä hetkellä hevosia muutenkaan.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   5.6.20 12:19:04

"Mielummin elän sellaista elämää kuin haluan ja käytän rahat kuin kituutan ja säästän."

Tuohon mun lausahdukseen nyt muutamat tarttuneet niin selvennän että en tarkoittanutkaan sitä yleisesti vaan vain itseäni koskien. Jokaisella on tietysti omat kulutustottumuksensa ja näkemyksensä mikä on itselle mieleistä ja tarpeellista ym. Monilla esim on kumppani, jonka kanssa jakaa asumiskustannuksia, ei ole kalliita harrastuksia eikä tarvitse liikkua autolla juurikaan. Tällöin pienilläkin tuloilla tietysti jää helpostikin säästöön rahaa. Lisäksi nuoret tuntuvat saaneen paljonkin rahaa jo pienestä pitäen, joten on ollut mahdollista alkaa kasvattaa säästöjä jo lapsena. Eli jo lähtökohdat ovat voineet olla ihan erilaiset kuin muilla.

Mä olen taas valinnut kalliin asumisen sinkkuna ja paljon autoilua. Lisäksi on useita melko kalliita harrastuksia. Vaihtoehto olisi toki asua pienessä kerrostaloyksiössä lähellä työpaikkaa ja harrastaa vain vähän rahaa vieviä harrastuksia mutta se olisi minulle kituuttamista ja aikamoista kärsimystäkin. Säästöön olisi toki jäänyt paljonkin rahaa ja olisin myöhemmin voinut esim vaihtaa asumismuotoa mutta miksi kärvistellä ensin vuosia kun sen pystyi toteuttamaan heti.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Rautalanka 
Päivämäärä:   5.6.20 12:25:58

"Lähettäjä.

Päivämäärä4.6.20 09:34:38

KTM, netto tällä hetkellä n. 9000e

käyttötilillä sen verran kun käyttöön per kk laskee menevän (yleensä n. 4000e jätän), lainat yms menee tältä tililtä.

Muilla tileillä ja osakkeissa/rahastoissa noin 500ke."

Ja tämä tosiaan edustaa sitä "normaalia", josta aloittaja puhui?!

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Mömmö 
Päivämäärä:   5.6.20 12:34:48

Ihanaa lukea näitä ja saada itse motivaatiota. 2,5 viikkoa tilipäivään ja käyttötilillä on 700€, osakkeiden markkina-arvo on noin 200€. Tästä tilistä koitan saada jopa säästäön muutaman satasen. Luottovelkaa lähemmäs 3000€ ja opintolainaa 15000€. Siinä on mun talous. Kahden tutkinnon inssi ja nettopalkka on 2100€/kk.

Ikää on 28 ja syynä huonoon talouteen on aikaisempi elämä. Mies sekä hänen kanssa elo ja ero. sen jälkeen 3 kk:n välein muuttaminen. Nyt olen löytänyt paikan, missä on hyvä olla. Uhkana tällä hetkellä tosin työttömyys.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Hyppyri 
Päivämäärä:   5.6.20 12:54:54

Mulla ei varsinaisesti ole mitään mihin säästää joten tykkään käyttää rahani hyviin ruokaravintoloihin, hevoshommiin ja matkusteluun. Sitä rahaa kun ei täältä tosiaan mukanaan saa.

”Säästötilillä” 1270€, käyttötilillä 611€, seuraava palkka tulee kuun puolivälissä.

Bruttopalkka ~3500€/kk.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Bolt 
Päivämäärä:   5.6.20 13:05:59

Säästötilillä 20te ja Asp-tilillä 10te. Rahastossa 10te. Korttitilillä käyttörahaa n.1000e(en käytä kaikkea) ja laskunmaksutilillä 1200e. Omaisuutta ei ole kuin aso-asunto, jossa tietty rahat "sisässä" kokonaisuudessaan.
Ei ole velkoja eikä turhia menoja.
Tulot n.1500e kuussa käteen.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.6.20 18:46:35

Käyttötilillä nyt 600€, ja se on vähän liian vähän, palkka tulee 15.6. ja tavoitteena on aina, että siinä kohtaa olisi vielä hyvin rahaa jäljellä. Lapsiperheessä ruokakin on iso menoerä. Ollaan hyvätuloisia nykyään.

Säästöjä on rahana eri tileillä, joka tilillä eri tarkoitus, sekä sijoituksina. Tileillä yhdessä miehen kanssa yhteensä nyt noin 25 000, saisi olla enemmän. Yhteistalouden tilit ovat yhteisiä, käyttötili ja omat säästötilit omia.

Sijoituksia ja omistusasunto tämän lisäksi, niistä lainaa.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   5.6.20 19:03:51

Mä oon pienituloinen ja n. 10 000 säästöjä. Ei ne tulot, vaan menot.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   5.6.20 19:06:46

1400e nerosta jää menojen jälkeen kuukaudesta riippuen 50-150e kuun lopuksi säästöön.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Jeba 
Päivämäärä:   6.6.20 00:34:48

Palkka 900-1500e/kk. Tili viikkoa-kahta ennen palkkapäivää alle 50e. Yhtään ei säästössä. Pieni palkka vaikka kokoaikatyö. Tuosta ei säästöön laiteta pennin jetiä vaan lasten harrastuksiin ja muihin menoihin kaikki "ylimääräinen" pakollisten kulujen jälkeen. Vuokra siis 800e/kk, puhelimet ja netit 150e/kk, auton maksut, ruoka, sähkö jne. Haaveilen säästämisestä.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   6.6.20 10:00:18

Vähintään tonni tilillä ennen seuraavaa palkkaa. Sellainen perustaso. Palkasta menee sitten eri tahoille sijoitettavaksi ylimääräiset niin ettei nollakorkotilillä makaava rahasumma kasva tuon suuremmaksi,

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Ai 
Päivämäärä:   6.6.20 10:31:55

No eipä pienituloisten kannattaskaan noin kalliita vuokria maksella. Meillä talon ja kakkosasunnon lyhennys yht. 690 e kk :D

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   6.6.20 11:33:00

"
Mä siirrän aina suoraan palkasta säästöön ja taloudenhoitotilille, joten sinne käyttötilille ei jää kuin jotain 300e. Sillä yritän pärjäillä.
Mulla on käteistä säästössä n. 35000e.
Olen ihan tavallinen toimistotantta, palkka 2600e."

Mä teen myös näin. Taloustilille menee 1000€, perheen säästötilille 50€ ja rahastoon 50€. Maksan kaikki laskut palkkapäivänä ja kaikki mitä niiden jälkeen jää yli 300€:n, siirrän säästötilille. Nettotulot 2000-2300€/kk. Rahastossa ja osakkeissa 18000€, säästötileillä 11500€ yhteensä. Velallinen okt pk-seudulla, josta n. 60% vielä lainaa jäljellä, mutta auto on uusi ja velaton. Hevonenkin löytyy ja se on se mikä mun rahat vie, jos sitä ei olisi, saisin säästöön 700-1000€/kk helposti. ;)

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   6.6.20 11:54:00

Reilut 30 000€

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   6.6.20 12:04:14

70 000-90 000 e käyttö tilillä, rahastoissa n. 800 000 e. Rahaa tulee 2vk välein 12 000-15 000 e, töistä riippuen.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: 30v. Tradenomi 
Päivämäärä:   6.6.20 13:02:30

Näistäkin huomaa, että osalla perittyä rahaa ja osalla vanhempien/sukulaisten/kummien säästämää ja se on ihan ok. Mutta ei kannata hätääntyä, jos vastavalmistuneena tili on tyhjä ja opintolainat nostettu.

Säästötilille ja rahastoihin olen onnistunut kerryttämään 14000e, talous- ja lainanlyhennystilillä puskuria n. 1000e ja käyttötilillä n. 900e. Bruttopalkka työstä n. 38000/v, yritystoiminnasta n. 1500 ja pääomatuloja 4000 mitkä menee vielä vuosia kuluihin ja veroihin jos tuosta asunnosta ei pääse eroon...
3 vuotta sitten säästössä oli puskuria n.1000e, mikä tuntui (ja tuntuu edelleen) aivan valtavalta summalta. 3 vuodelta kun laskee, niin säästöön on jäänyt 360e kuukaudessa, eli todella reilusti + asuntolainoja maksettu pois n. 4000e vuodessa (oma osuus).
Omat vinkit säästämiseen on aloittaminen, hajauttaminen ja säännöllisyys. Jos tuo kaikki raha olisi ollut käyttötilillä, niin kyllä se jonnekin olisi mennyt, ja ihan huomaamatta...

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Raha 
Päivämäärä:   6.6.20 13:55:51

40v. Käyttötilillä nyt juuri 613e ja säästötilillä 9800e.
Netto 2100e/kk.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Ai 
Päivämäärä:   6.6.20 14:27:38

Joo ensin siirretään rahaa säästöön ja sitten katsotaan mihin on varaa.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   6.6.20 16:42:14

Olen vajaa 40v. Matalapalkka-alalla, mutta töitä riittää ja teenkin vapaapäivinä keikkaa. Pari hevosta ja koira, asuntolainaa 90 000 ja lyhennän sitä 600€/kk. Säästössä ei mitään, tai olen yrityänyt pitää 500€ vähintään tilillä jos jotain sattuu. Onko mulla tän ikäisensä mitään mahdollisuuksia enää vaurastua?

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   6.6.20 17:29:54

Yleensä suunnilleen kaikki menee mikä tulee. Rahastossa on jokunen tonni. Tällä hetkellä erikoista, sillä mulla on tilillä joku 6500 euroa. Miehen kanssa talovelkaa vielä yht. 75000 ja 4 hevosta pihassa.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Öök 
Päivämäärä:   6.6.20 17:48:24

Selevä. Lienen maan ainoa suht normaali, jolla itsellä ei ole eikä kenelläkään kaverillakaan monia tilejä ja säästöjä. Siis epänormaaleja, esim spurguja kyllä voi olla joilla sama tilanne. Mutta normaaleilla on aina säästöjä ja sijoituksia, plus käyttötililläkin aik kivasti. Koskaan ei tule "ei oo rahaa" -tilannetta, siis edes joskus. Ja just jos meinaa tulla, iskee perintö, ja tärähtää muutama kymppitonni.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.20 17:53:24

Työtön. "Palkkapäivänä" kun oon maksanut vuokran tilillä 240e ja kun siitä sit ostelen ruuat ja maksan laskut niin kuun lopussa on kyllä pyöree nolla.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: my 
Päivämäärä:   6.6.20 18:04:08

Ikää 52 v ja säästössä ei yhtään, joka kuukausi kaikki mikä tulee menee myös, luottokortteja sitten käytetään jos täysin loppuu.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.20 18:11:02

Ei elämäsä tarvi vaurastua ja olla suurta omaisuutta. Siitä on vain huolta ja harmia. Riittää kun on mitä syödä, katto pään päällä, lämpöä ja vaatteet jotka antaa suojaa. Ja vähään tyytyväinen mieli. Pienet ilot ennemmin kuin suuret tulot.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Ai 
Päivämäärä:   6.6.20 18:14:43

Minusta on ihan kiva, että on rahaa ettei tarvii itkeä jos tulee lomautus tai työttömyys. Mutta kukin tyylillään.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   6.6.20 23:13:51

Tällä hetkellä säästetään miehen kanssa isompaan asuntoon, joten omaan säästöön ei kerry kk-tasolla ihan niin paljon. Säästössä ehkä 15 000€ sisältäen omat säästöt sekä oman osuuden asuntosäästöstä. Lisäksi jotain rahastoissa + asunnossa kiinni. Ikää 30 vuotta.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.20 23:46:01

Ei säästöjä, kaikki vähä mikä tulee menee. Olen yli 30v. Ei rikasta perhettä/sukulaisia/perintöjä, vaikka kaikki tehdäänkin paljon töitä.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Nio 
Päivämäärä:   6.6.20 23:54:25

30v, yht. ~30t. Vanhemmat "alempaa keskiluokkaa". Pitkälti saan tästä kiittää vanhempiani, jotka aikoinaan laittoivat kaikki lapsilisät minulle säästöön, ja tästä olenkin hurjan kiitollinen. Mulla on yo-tutkinto, mutta vain vähän oman alan kokemusta, eniten olen itse säästänyt olemalla kaupassa töissä. Periaatteena on ollut, että en elä yli pienen kk palkan ja yritän saada siitä säästöön. Mutta jos joskus menee yli, ei tarvitse stressata. Nytkin kesäharjoittelusta jää reilu tonni käteen ja vaikka välttelenkin turhan ostamista koska tulot on pienet, en liiemmin stressaa, koska säästöjä on.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   7.6.20 08:46:03

"
Selevä. Lienen maan ainoa suht normaali, jolla itsellä ei ole eikä kenelläkään kaverillakaan monia tilejä ja säästöjä. Siis epänormaaleja, esim spurguja kyllä voi olla joilla sama tilanne. Mutta normaaleilla on aina säästöjä ja sijoituksia, plus käyttötililläkin aik kivasti. Koskaan ei tule "ei oo rahaa" -tilannetta, siis edes joskus. Ja just jos meinaa tulla, iskee perintö, ja tärähtää muutama kymppitonni."

Mulla on säästöjä,joita muuttaa helposti rahaksi, vajaa 30ke ja siitä huolimatta elän jatkuvassa ei ole rahaa - tilassa. Se on juuri sitä harkintaa, että mikä on oikeesti tärkeää ja kannattaako rahaa käyttää, vaikka säästöt hupenisi. Mä jätän tilille palkasta aina sen verran, että pärjään kuukauden perusarkea ja kaiken ennakkoon tiedossa olevan extran, lopun laitan säästöön, jolloin kynnys törsätä kasvaa.

  Re: Paljonko "normaalisti" rahaa tilillä?

Lähettäjä: Albenna 
Päivämäärä:   7.6.20 09:37:30

Hötönetissä kaikilla makaa 100t tilillä ja palkka 5-10t/kk :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.