Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten paljon auto maksaa vuodessa

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   24.2.20 23:37:01

Olen nuori, 25 ja en tiedä autoista mitään. Asun ihan maalla ja enää en pärjää ilman autoa. Kesällä bussi ei kulje enkä pääse kesätöihin. Opiskelen yhä eli en kieri rahassa, auto pelottaa hankintana ja olen sitä pari vuotta jo lykännyt. Enää ei voi.

Miten paljon auto maksaa vuodessa? Mulla ei ole ketään autollista hyvää tuttua jolta kysellä ja mielessäni auton pito maksaa ihan hirveitä summia mutta en tiedä perustanko niitä realismiin.

Esim. meneeko 1000e maksava auto heti rikki?
Pitääkö sellaiseen ostaa erikseen talvirenkaat vai kuuluuko niiden tulla auton mukana?
Jos ajaa vaikka 60km arkipäivisin, mitä bensa maksaa kuukaudessa?
Onko liikennevakuutus ja vero lähempänä tonnia vuodessa vai vaikka kolmea tonnia?

Ei ole hajuakaan tällaisista perusasioista. Pitäisiköhän mun ensin säästää vaikka 10.000e ennen kun hankin auton? Sitten kyllä taitaa jäädä osto.

  Re: Miten paljon auto maksaa vuodessa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.2.20 23:48:36

No tonnin autosta ei tiedä koska se hajoaa, mutta ek toisaalta tiedä 20 000€ autostakaan. Kannattaa katsoa huoltokirjaa. Jos on huollettu niin tuskin hajoaa heti.

Meillä on kakkosautona nuota tonnin autoja ja tällä hetkellä on ooppeli. On bensakoneella joten halvat verot ja halpa vakuutus (pelkkä liikennevakuutus). Tätä ennen ollut volkswagenia ja seat. Hyviä ja edullisia pitää nekin. Kannattaa vaan vältellä 1,4 koneella olevia.

Renkaat on toki pitänyt ostaa, mutta nekin saa halvalla. Meillä on ykkösautossa paremmat renkaat ja tässä ooppelissa jotkut linglongit tai vastaavat mitkä nyt halvalla sai.

Laske paljonko tulee vuodessa kilometrejä. Jos yli 20 000km niin saattaa diesel tulla halvemmaksi.

  Re: Miten paljon auto maksaa vuodessa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.2.20 23:51:46

Ja vakuutuksen hinta riippuu niin monesta asiasta, ettö laske se vakuutusyhtiön sivuilla. Onnistuu ihan niin että nettiautosta otat jonkun auton rekkarin ja sillä haet hinnan.
Verojenkin hinnan näkee traficomin sivuilta, mutta siihen tarvii vähän muitakin tietoja kuin rekkarin.

Ja kannattaa tarkastaa aina ettei oo verorästejä. Sen saa tietoon kun traficomin sivuilta hakee auton tiedot.

  Re: Miten paljon auto maksaa vuodessa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.2.20 01:12:40

2-3t e vuodessa pakollisiin, siihen päälle se mitä ajat polttoainetta ja mitä osia kulutat, huollot, renkaat jne...
Ei auton pito ole halpaa mutta mieluummin viimeiset rahat autoon kuin elämä ilman autoa

  Re: Miten paljon auto maksaa vuodessa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.2.20 03:04:39

Se huoltokirja tosiaan kertoo paljon auton kunnosta, ja merkki. Itsellä menee tällä hetkellä vakuutuksiin n550/ve osakaskolla, siihen autovero olisko n250e/v, huoltoon voi varata 500e/v, renkaat pitää vaihtaa 3-4v välein eli se on suunnilleen 350e/2v, bensoihin menee viikossa 60e tuolla 60km/pv kun ei ajele motaria, motarilla menee enemmän.

  Re: Miten paljon auto maksaa vuodessa

Lähettäjä: Pampula 
Päivämäärä:   25.2.20 09:06:44

Auton kulut riippuu autosta.

Vanha, alle tonnin halpis kannattaa ostaa juuri katsastettuna ja sillä ajatuksella että ajaa sen romuttamolle. Huoltokirjaa katsomalla saa vihjeitä auton kunnosta, mutta ei totuutta.

Halpa auto kannattaa etsiä pienellä moottorilla (1,2l bensakone), eikä mitään vanhaa ja painavaa 2.0l maantielaivaa.

Vakuutuksen määrä riippuu yhtiöstä, keskittämis- ja järjestöalennuksista, kuljettajan iästä, bonuksista, vuotuisista ajokilometreistä ja tietenkin autosta. Halpikseen ei kannata ottaa muuta kuin liikennevakuutus, jos siitä paljastuu kestävä ajokki niin harkitsee sitten lisää.

Eli hankintahinta, vero, vakuutus.

Sitten auton vuosikuluihin pitää laskea katsastus ja päästömittaus, vanhoilla autoilla vuosittain. Samoin polttoaineet (kuinka paljon auto kuluttaa/100km), tuulilasinpesunesteet, pyyhkijän sulat, öljynvaihdot, suodattimien vaihdot, pesut, huollot. Kaikkien näiden hintaan vaikuttaa se miten paljon ajaa ja missä. Jos joutuu ajamaan joka arkipäivä vaikka 80 km säässä kuin säässä, niin tuulilasinpesunesteestä lähtien kaikki kuluva kuluu nopeammin kuin silloin jos ajaa puolet vähemmän.

Meillä autovero pikkuautoon n. 240e/v, osakasko 220e/v täysillä bonuksilla, keskittäjäalennuksilla ja vähäisillä kilometreillä. Bensakulut 50-70e/kk, pyyhkijän sulat vuosittain eteen 32e, joka toinen vuosi taaksi 16e, tuulilasinpesunesteet ehkä 15e/vuosi, öljyn ja suodattimien vaihto 115e/vuosi.

  Re: Miten paljon auto maksaa vuodessa

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   25.2.20 09:20:37

Miten paljon auto maksaa vuodessa? Riippuu todellakin autosta. Tärkeimmät menoerät ovat vakuutus, verot, ajoaine ja huollot/katsastus.

Esim. meneeko 1000e maksava auto heti rikki? Ei mene. Minun nykyinen autoni maksoi 600e. Se on pieni, mutta taloudellinen ja kestävä. Olen nyt ajanut sillä parisen vuotta ja vielä ajattelin ajaa ainakin vuoden, pari.

Pitääkö sellaiseen ostaa erikseen talvirenkaat vai kuuluuko niiden tulla auton mukana? Riippuu autosta. Monesti käytetyissä on kahdet renkaat, mutta ei aina.

Jos ajaa vaikka 60km arkipäivisin, mitä bensa maksaa kuukaudessa? Riippuu autosta. Minun autoni esim. kuluttaa 95 n.4.5 litraa satasella. Litrahinta tällä hetkellä n. 1.5 euron paikkeilla. Kaverini auto taasen kuluttaa 98 7 litraa satasella, litrahinta n. 1.6 euron paikkeilla. Laske itse ero.

Onko liikennevakuutus ja vero lähempänä tonnia vuodessa vai vaikka kolmea tonnia? Riippuu edelleenkin autosta. Minun autoni vero on 250e per vuosi, vakuutukset n. 500 per vuosi. Mutta muista, autoni on pieni. Yleensä, mitä isompi, sitä kalliimmat vakuutukset ja verot.

Ei ole hajuakaan tällaisista perusasioista. Pitäisiköhän mun ensin säästää vaikka 10.000e ennen kun hankin auton? Sitten kyllä taitaa jäädä osto.

Ei tarvitse. Jonkinlainen puskuri on hyvä olla. Itse ostin autoni käteisellä, mutta muut kulut sovitan ihan kuukausittaisiin menoihin. Vakuutuksien, bensojen ja verojen lisäksi suurin menoerä oli muutamat korjaukset katsastukseen. Siihen meni n. 400e. Lisäksi kierros uusia talvirenkaita. 300e.

  Re: Miten paljon auto maksaa vuodessa

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.2.20 19:17:08

Miten on käytännössä mahdollista päätyä asumaan ihan maalle ilman, että edes tuntee ketään autollista?

  Re: Miten paljon auto maksaa vuodessa

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   25.2.20 20:54:19

Mulla on ollut auto nyt 1,5v ja kirjaan kaikki maksut koneelle taulukkoon ylös. Kuukaudessa autoon menee reilut 500e/kk (lainankyhennys 200e, bensa 100-150e/kk ja loput on sitten huollot, vakuutukset (maksaa paljon koska boonukset pienet kun auto/ajohistoria lyhyt), verot etc. Auton ostohinta oli 10te. Asun ja käytän autoa yksin, eli kaikki maksut menee myös (vain) omasta kukkarosta.

  Re: Miten paljon auto maksaa vuodessa

Lähettäjä: Mies (kokenut) 
Päivämäärä:   25.2.20 21:02:22

Tonnin autossa satasen vuosihuollot, vakuutus satasen vuodessa. Sadantonnin autossa kymppitonnin vuosihuollot, vakuutus tonnin vuodessa.

Vuodessa käyttämäsi summan polttoaineeseen voit laskea, kun tiedät auton kulutuksen, käyttämäsi polttoaineen hintoineen ja ajamasi matkan.

Auton kulutus voi olla esim. 4 litraa sataselle tai 15 litraa sataselle. Pikkuauton kulutus keskimäärin 5-6 litraa sataselle.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.