Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Epätasa-arvoinen työvuorojen suunnittelu

Lähettäjä: gaselli 
Päivämäärä:   24.2.20 23:13:58

Tessinä mara, enkä ainakaan tessistä ole löytänyt mitään tätä koskevaa. Voiko siis olla ihan laillista olla tälläinen täysin epätasa-arvoinen työvuorojen suunittelu? Kenenkään työsopimuksissa ei ole erikseen sovittu mitään tehtävistä työvuoroista.

Pohjustuksena kerron oman tilanteen: minua suositeltiin kyseiseen työapikkaan entisen työnantajan toimesta. Ensin tehtiin 4kk sopimus ja sitten kerralla 1,5v ajaksi. Puhelimessa keskusteltiin nykyisen esimiehen kanssa ja silloin ennen aloitusta ja sanoi"aluksi ainakin pelkkää iltavuoroa että pääset jyvälle", tämän jälkeen kyllä on ollut myös muutamia aamuvuoroja. Mutta niitäkin niin harvakseltaan, että viimeksi olen aamuvuorossa ollut 3 päivää 4 viikkoa sitten. Ja seuraavaksi olen aamuvuoroon menossa kahden viikon päästä kolmeksi aamuksi. Tästä kysyin esimieheltä vuoden alussa ja hän vain tuumasi että heillä aamuvuoroa pääasiassa tekevät vain vakituiset työntekijät. Sunnuntaivuoroja ei käytännössä saa kukaan muu kuin pomo itse, itselleen merkkaa sunnuntaiksi 10-12h vuoroja ja muille max. 5-6h. Yksi työntekijä tekee vain ja ainoastaan pelkkää aamuvuoroa ma-pe koska kuulemma firman omistaja on joskus aikoinaan näin käskenyt (työntekijä ja omistaja sukua keskenään). Tämä aamuvuoroa tekevä ihmienn on ite sanonut että hän tekee sitä vuoroa mitä hänelle listaan laitetaan, olipa se sitten viikonloppua tai ei.

Asiaa ei helpota se että pomo kokee heti pienimmätkin keskustelut aiheesta kritiikkinä häntä kohtaan. Viimeksi huomautimme väärin järjestetyistä viikonloppuvapaista, tähän vastauksena oli "no tehdään sitten niinkuin sielä tessissä nyt määrätään, menee niin vaikeaksi sitten ettette saa jatkossa enää toivoa vapaita!"

  Re: Epätasa-arvoinen työvuorojen suunnittelu

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   24.2.20 23:27:54

Mikä kaupunki? Kuulostaa mun vanhalle paikalle ikävä kyllä

  Re: Epätasa-arvoinen työvuorojen suunnittelu

Lähettäjä: gaselli 
Päivämäärä:   24.2.20 23:29:53

Niinjoo sekin vielä että meillä muilla (paitsi sillä joka tekee pelkkää aamuvuoroa) lähes kaikki vapaat alkavat aina iltavuorosta. Tes käytännössä sallii tämän, vaikkakin siinä on vain mainittu että kahden päivän vapaat täytyisi pyrkiä järjestämään aamuvuorosta alkavaksi. Mutta ei mainita mitään yhden päivän vapaista. Kyllä nyppii päästä iltavuorosta kotiin 21.00 jos seuraavana päivänä on vain yksi vapaa.

  Re: Epätasa-arvoinen työvuorojen suunnittelu

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   25.2.20 00:28:50

Oivoi... Yhdessä paikassa lupasin tehdä enemmän iltaa ARKISIN, jotta toinen työntekijä voi lapsen omaavana pitää illat vapaana. Yhtäkkiä olikin niin, että olin KAIKKI viikonloput ja illat töissä. Yritin sopia mm siitä, että toinen saa joulun vapaaksi (ja viikonlopun joulun päälle) ja minulla olisi vapaana uusi vuosi. Tämähän ei neidille käynyt, koska hän halusi pitää vapaana kaikki pyhät. Lähdin suosiolla pois tuolta,kun ei voitu yhtään neuvotella ja olin aina altavastaava.

  Re: Epätasa-arvoinen työvuorojen suunnittelu

Lähettäjä: pink 
Päivämäärä:   25.2.20 00:33:41

Joissain työpaikoissa vuorosuunnittelu on ihan puhdasta kiusaamista. Esimerkiksi jos joku toivoo tiettyjä joulunpyhiä vapaaksi ja toinen taas pyytää että saisi jouluna kaikki mahdolliset vuorot niin eiköhän vaan vuorot järjestellä niin että vapaita toivonut on koko joulun töissä ja paljon vuoroja toivonut ei saa ensimmäistäkään vuoroa.

  Re: Epätasa-arvoinen työvuorojen suunnittelu

Lähettäjä: Heps 
Päivämäärä:   25.2.20 04:48:07

Mä teen työpaikalla meidän kolmityövuorolaisten työvuorolistat. Mulla on 20 ihmistä listalla ja otan vastaan ja pystyn toteuttamaan lähes aina kaikkien vuorotoiveet. Ei tarvitse rajoittaa toiveitaan, kaikki saa tasapuolisesti vuoronsa, jotkut toivovat enemmän öitä ja jotkut vähemmän jne. Kaikki onnistuu eikä ihmiset riitele keskenään.

Olen ollut työpaikoissa, joissa itse olen ollut työntekijänä listalla ja aina on ollut jotain, että tyyliin max yksi toive saa olla per kolmen viikon lista eikä sekään usein edes toteutunut. Listat olivat pääasiassa lähes toistensa kaltaisia, joka johtui vain listantekijän täydellisestä kyvyttömyydestä tehdä niitä listoja.

Aloittajan pomo ei yksinkertaisesti osaa suunnitella työvuorolistoja. Siksi on päädytty näin epätasa-arvoiseen tilanteeseen. Aika kurja tilanne. Todella törkeää tuo pomon pyhävuorojen pito.

  Re: Epätasa-arvoinen työvuorojen suunnittelu

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.2.20 06:39:49

Meillä liikkeen pomo saa kiinteää kk- palkkaa joten on ihan ylemmän tason määräys että hän tekee pyhät, kustannussyistä. Toki voi pyytää vuoroja x ja tessin mukaiset vkl- vapaat on annettava, muuten esimerkiksi liitto ei puutu asiaan, tessissä on ympäripyöreitä "pyrittävä noudattamaan kohtuullisuutta"- kohtia mutta ei muuta.

  Re: Epätasa-arvoinen työvuorojen suunnittelu

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   25.2.20 07:46:34

Ihan laillista on. Pyhövuorojen osalta ei edes ole kyseenalaista vaan ihan normaalia. Aamu-iltavuorojen suhteen taas on vaikeampi sanoa onko kyseessä epätasoarvo vai ihan sopimuskysymys. Voi esimerkiksi olla, että paljon aamua tekevälle on aikanaan tehty sopimus, että tekee vain aamua. Sekin on ihan laillista ja aiheuttaa helposti mainitun tilanteen, varsinkin jos aamuja on jo muutenkin tarjolla vähemmän. Silloin on ihan sallittua jakaa vuorot niin, että 5 vuoroa viikossa tekevät saavat aamua+iltaa ja 2-3 vuoroa viikossa tekevät tekevät vain iltaa. Viikonloppuvapaat on tes:n mukaan toteutettava ja vuorotoiveisiin oltava mahdollisuus, mutta mikään pakko niitä ei ole toteuttaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.