Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pimeä työ

Lähettäjä: Huuhaa 
Päivämäärä:   24.2.20 23:06:38

Mitä ajatuksia pimeä työ tai sen tekeminen teissä herättää? Oletteko ikinä käyttäneet vaikka suvun tai paikallisen ryhmän harrastekuvaajaa ikuistamaan tapahtumia? Oletko ehkä itse tehnyt joskus näin? Miksi? Kiinnostaisi kuulla ajatuksia koska herättää aika monenlaisia mielipiteitä ihmisissä.

Itse en näe kovin kamalana jos vaikka harrastekuvaajaa pyydetään ikuistamaan hääjuhlaa ja tassuun saa vaivanpalkkaa. Hyvää treeniä ja korvaus vaivannäöstä. Toki nykyään on tosi helppo laskuttaa esim ukon kautta, mutta silti.

  Re: Pimeä työ

Lähettäjä: Pölyhuisku 
Päivämäärä:   24.2.20 23:16:55

taitaa olla aika yleistä että harrastelijakuvaajat tekee joskus tämmöisiä keikkoja ja aina välillä kyllä näkyykin että joku etsiskelee nimenomaan harrastelijoita jos jonkinmoiseen hommaan. Mikäpäs siinä jos sillä hieman taskurahaa lisää saa, vaikka taitaa se ns.veropetos olla jos ei verottajalle ilmoita itsenäisesti.

  Re: Pimeä työ

Lähettäjä: Normi 
Päivämäärä:   24.2.20 23:22:59

Joo, siis tässä vaiheessahan aina kaikki sukankutojat ja harrastelijakuvaajat tulee huutelemaan, että minä tienaan niin vähän ettei se verottajaa kiinnosta jne. :)

Todellisuudessahan verottajaa kyllä kiinnostaa ihan kaikki työ ja niistä tienattu raha, eli kaikki pitäisi periaatteessa ilmoittaa, ja verottaja sitten itse arvioi sen onko verotettavaa vai ei. Vaikka tuloa olisikin vähän, niin siitä olisi hyvä myös pitää yksinkertaista kirjanpitoa. Just in case.

Itse en tuomitse suuntaan enkä toiseen, mutta näin se siis todellisuudessa menee. :)

  Re: Pimeä työ

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   24.2.20 23:26:29

Ysärillä oli aika yleistä, että tehtiin kuutamokeikkaa ihan ma-pe 7-16. Ei, en hyväksy sellaista veronkiertoa. Toki olen sitä mieltä, että palkkauksesta pitäisi tehdä helpompaa ja työntekijän byrokratiaa keventää, esimerkiksi satunnaisen keikkatyön osalta, mutta veronkierto ei ole se oikea tapa.

En kuitenkaan ole nillittäjää jos satunnaisesti joku harrastelijakuvaaja jotain tutuille tekeekin. Siinä vaiheessa kun ruvetaan tekemään vieraitakin, kannattaa se tehdä ihan virallisesti, oli työ mikä tahansa.

  Re: Pimeä työ

Lähettäjä: Pölyhuisku 
Päivämäärä:   24.2.20 23:43:14

Samaa mieltä kyllä kuin ylempi että palkkauksen pitäisi olla helpompaa ja byrokratiassa olisi keventämisen varaa. Helpottaisi monen elämää ja voisin kuvitella että osaltaan vähentäisi pimeää duunia kun kynnys alkaa ''puljata'' olisi matalampi.

  Re: Pimeä työ

Lähettäjä: Normi 
Päivämäärä:   24.2.20 23:50:59

Nykyäänhän laskutuspalvelut kuten Ukko, Eezy jne. on tehneet satunnaisen työn tekemisen ja siitä laskuttamisen todella helpoksi. Eli ainakaan siitä ei pitäisi olla kiinni, kun enää ei tarvitse ottaa riskiä ja ryhtyä yrittäjäksi, jos kyseessä on vain pienimuotoinen (sivu)työ / osa-aikainen tai satunnainen keikka.

Itse olen perustanut yrityksen nimenomaan valokuvaustoiminnalle jo ennen näitä nykyisiä palveluita. Jos nämä olisivat silloin olleet jo olemassa, niin mahdollisesti olisin aloittanut toiminnan sitä kautta, ns. kevytyrittäjänä.

  Re: Pimeä työ

Lähettäjä: Pölyhuisku 
Päivämäärä:   24.2.20 23:55:53

Itse oon käyttänyt kans ukko.fi;tä jos olen keikkaa tehnyt. Mukavan mutkaton palvelu.

Kuinkahan paljon tämmöisiä muuten narahtaa vuosittain jotka just tekevät vaikka yhden kuvauskeikan netin ilmoituksen kautta ja saa rahat pimeänä tilille tai tassuun? yritin mielenkiinnosta googlailla, mutta eipä kai näistä ''yksittäisistä keikoista'' niikseen kiinni jää ellei joku käräytä.

  Re: Pimeä työ

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.2.20 00:12:48

^mistä kukaan tietää onko yksittäiskeikan tehnyt ilmoittanut verottajalle tulon vai ei? Ja riippuu ihan siitä, että mitä ne tulot ovat. Esimerkiksi sukan kutojalla kirjanpito tarkoittaisi vain turhaa työtä (tai kuluja jos käyttäisi kirjanpitopalvelua) ja voitot olisivat niin pieniä, ettei niistä mitään menisi (kun esimerkiksi miinustaa materiaalit).

Itsekin saanut pimeää palkkaa satunnaisista keikoista. Ja ei, en ole jaksanut kirjata niitä mihinkään, en edes päiväkirjaani. Rahana nää on tarkoittanut alle 200e/ vuosi.

Tarkoitus alkaa lähitulevaisuudessa sivutoimiseksi yrittäjäksi. Tällöin toki toiminimi ja kirjanpito. Tulot jää arviolta johonkin 1000e/ v.

  Re: Pimeä työ

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   25.2.20 00:18:11

"Lähettäjä: Pölyhuisku
Päivämäärä: 24.2.20 23:55:53

Kuinkahan paljon tämmöisiä muuten narahtaa vuosittain jotka just tekevät vaikka yhden kuvauskeikan netin ilmoituksen kautta ja saa rahat pimeänä tilille tai tassuun? yritin mielenkiinnosta googlailla, mutta eipä kai näistä ''yksittäisistä keikoista'' niikseen kiinni jää ellei joku käräytä."

Mä itse neulon ja neulepiireissä on ihan jatkuvasti puhetta tästä pitäisikö verottajalle ilmoittaa jos tienaa villasukilla jotain satunnaisia tuloja. Jossain alan lehdessä asiaa oltiin kysytty verovirastolta ja sieltä tuli vastaus että kyllä, jokainen euro pitäisi ilmoittaa, mutta heillä ei yksinkertaisesti resurssit riitä jahdata niitä ihmisiä jotka ovat tienanneet sukkien kutomisella vaikka 11,36e. Verottaja käytännössä vähän pitkin hampain sanoi että jos toiminta on oikeasti pientä niin mikään ei mene rikki jos jotain parin kympin tienestejä menee pimeänä.

Mua aina jaksaa hymyilyttää nämä vitosen villasukat ja se kuinka tarkkaan mammat toisiaan vahtivat. Samaan aikaan useampi ihan jo mittavan kokoinen ratsastuskoulu/yksityistalli pyörii joko kokonaan tai osittain pimeänä. Mulla on kokemusta yhdestäkin paikasta jossa tallinpitäjä ei edes maksanut työntekijöistä mitään työntekijämaksuja vaan yksityishevosten omistajat maksoivat tallivuokran käteisellä tälle työntekijälle. Tallilla oli paljon muutakin vilunkipeliä. Kyseessä kuitenkin iso ratsastuskoulu joten verottajan ohi meni vähintään kymmeniä tuhansia joka vuosi.

  Re: Pimeä työ

Lähettäjä: Pölyhuisku 
Päivämäärä:   25.2.20 00:42:38

Heppa, aika jännä jos hommasta on tiedetty noinkin ''laajasti'' ettei oo kärähtänyt. Aikamoista touhua.

Heh, siinäpä kyllä riittäisi verottajalla puuhaa kun jokaisen mamman villasukkamyyntejä ratsattaisiin :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.