Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hiilarikammo

Lähettäjä: Merviläinen 
Päivämäärä:   24.2.20 12:05:05

Mihin perustuu hirveä hiilarikammo tällä palstalla?
Vielä ymmärrän jos joku laihduttaja karsii ruokavaliotaan mutta puolet suomalaisista naisista on edelleenkin normaalipainoisia.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.2.20 12:06:41

No kuuluisiko me kammoajat siihen ylipainoiseen puoleen. Normaalipainoisistakin osa voi vältellä hiilareita ettei se paino nouse.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: DumDum 
Päivämäärä:   24.2.20 12:13:32

Ei hiilarikammolla, ts. VHH:lla, ole mitään tekemistä ylipainon kanssa sinänsä. Todella moni on vain huomannut olonsa paremmaksi kun karsii perunat, pastat, riisit ja viljat pois ja tilalle vihanneksia.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: Merviläinen 
Päivämäärä:   24.2.20 12:17:23

Se onkin kummaksuttavaa kun miettii omaa lapsuutta ja nuoruutta, ihmiset söivät leipää, perunaa, riisiä ja makaroonia, lihavia oli harvassa ja olokin oli hyvä.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: DumDum 
Päivämäärä:   24.2.20 12:20:17

Yhtä lailla silloin sairastettiin, lääkärit olivat vain harvemmassa ja näin ollen diagnoosia ei saatu. Sukukirjassa lukee aika monen kohdalla kuolinsyynä vanhuus. Totta toki, mutta ehkei se kuuskymppinen ihan kunnossa tainnut olla.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.2.20 12:21:50

"Se onkin kummaksuttavaa kun miettii omaa lapsuutta ja nuoruutta, ihmiset söivät leipää, perunaa, riisiä ja makaroonia, lihavia oli harvassa ja olokin oli hyvä."

Aikana jolloin ruoka oli enemmän kortilla, ja jolloin elämä oli fyysisempää. Nykyään eletään enemmän kaupungeissa, ja sitä höttöhiilaria on rajattomasti tarjolla.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: Merviläinen 
Päivämäärä:   24.2.20 12:25:55

En minä nyt niin vanha ole, ihan 70- ja 80-lukuja muistelen.
Kaupunkeja oli jopa silloin, ei kaikki kuokkineet suota pelloksi;)

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: Mosse 
Päivämäärä:   24.2.20 12:37:38

Lapsena liikuttiin enemmän, pyöräiltiin ja leikittiin jolloin energiaakin kului ihan eri tavalla kuin nykyään älypuhelinta selatessa.
Olen vähentänyt hiilareita todella paljon ja kilpirauhanen toimii nyt pienemmällä lääkityksellä kuin ennen ja sen myötä on tullut muita positiivisia vaikutuksia elämänlaatuun.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: Fläp 
Päivämäärä:   24.2.20 12:40:44

Merviläinen. Samaa ihmetellyt. Ihme muotibuumi. Proteiinia kehiin. Juu ei syön kuten ennenkin. Ei ylipainoa.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.2.20 12:41:17

Koska ruokavalion huonojen hiilihydraattien määrä on prosessoidun ruuan myötä ylipainon ja sairauksien määrä on räjähtänyt?

"puolet suomalaisista naisista on edelleenkin normaalipainoisia"

Karmeaa että vain puolet. Jokaisen pitäisi olla normaalipainoinen jollei sitä joku sairaus estä.

Paljon näkee kuvia ja katukuvaa jossa ei näy yhtäkään normaalipainoista suomalaista. Tämä on huolestuttavaa ja rumaa.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: Paksukainen 
Päivämäärä:   24.2.20 12:51:13

Mä en syö melko vähän riisiä, pastaa ja perunaa ja leipääkin menee harvoin. En mitenkään välttelemällä välttele vaan nuo jääneet pois ihan sen takia, että pakko näin reilusti ylipainoisena jostain vähentää ja mielummin vähennän niistä ei niin hyvistä ruuista.

Nythän on uutisoitu, että ihmiset syövät liikaa proteiinia ja pitäisi syödä enemmän hiilareita. Aiheuttaa Itämeren rehevöitymistäkin liiallinen proteiinin syönti, joten ei ole ympäristönkään kannalta hyvä asia. Hmm, pitää viissiin alkaa vähentää siis proteiinejakin. Voi kun voisi lopettaa syömisen kokonaan!

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.2.20 13:33:31

"En minä nyt niin vanha ole, ihan 70- ja 80-lukuja muistelen.
Kaupunkeja oli jopa silloin, ei kaikki kuokkineet suota pelloksi;)"

Aika selkeä ero on jo 90-lukuun tämän vuosikymmenen liikkumismääristä. Myös se kaupungistuminen on ollut aika vahva jos vertaa 70-lukuun.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: Klart 
Päivämäärä:   24.2.20 13:38:09

Ja minä luin että Merviläisellä on hiirikammo ja tulin lukemaan...:/

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: Tee 
Päivämäärä:   24.2.20 15:29:46

Kun muistelee omaa lapsuuttaan niin ei voi kuin ihmetellä kuinka pirun kovassa kunnossa on ollut.
Aamulla ensin koiran kanssa puolen tunnin lenkki. Äiti oli tästä hyvin tarkka. Kouluun kahden kilometrin matka kävellen tai pyörällä, koulun jälkeen koira lenkille jolloin saatettiin kävellä kilometri tai pari kysymään lähteekö kaveri oman koiransa kanssa lenkille.
Talli päivinä sitten kolme kilometriä suuntaansa kesällä pyörällä talvella kävellen.
Ei todellakaan kyytejä tippunut vanhemmilta.
Ja iltapalan jälkeen koira iltapissalle.
Hyvin riitti aikakin kun ei pahemmin telkkaria katseltu eikä tietokoneista edes osattu haaveilla.

Mutta vaikka ikää on ja liikkuminen vähentynyt en perunasta enkä muista hiilareista luovu ennenkuin lääkäri niin määrää. Mielummin pienempiä annoksia kuin elää ilman. Aivan kuin herkkujen kanssa.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: Ite 
Päivämäärä:   24.2.20 15:54:34

Jotkuthan pitää marjoja ja hedelmiäkin pahana asiana. Täälläkin joku vertasi niitä karkkeihin.
Viljoista syön kauraa ja joskus ohraa riisin asemasta.
Kasviksia aika paljon, mutta välillä ne tökkii. Sen huomannut, että jos syö paljon kasviksia, maha on kauhea pallo.
Minulla ei tule hiilihydraateista väsymystä.
En tosiaankaan luovu jäätelöstä, suklaasta ja salmiakista.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: Eva 
Päivämäärä:   24.2.20 16:39:57

Netfliksissä hyvä dokkari hiilaripskasta

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.2.20 16:48:52

"Jotkuthan pitää marjoja ja hedelmiäkin pahana asiana."

Eipä ne välttämättä sinällään paha asia ole, mutta tiukassa vhh-ruokavaliossa on. Koko päivän hiilarit (jopa alle 20g/vrk) tulee täyteen pienestäkin marja/hedelmämäärästä. Itse otan mieluummin reilun määrän kasviksia kuin pikkumäärän hedelmiä. Ja jos ruokavalio on runsasrasvainen, siitä tulee vain lihottava kun ei pysy hiilarirajoissa.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.2.20 16:58:18

Pitäisi varmaan perehtyä, mitä noiden hiilareiden sijaan tosiaan syödään, että nälkä menee.

Jos minä karsin perunat, pastat, riisit ja viljat pois, niin jäljelle jää vähän rehuja ja ne lisäkkeet. Apua, miten niillä elää? Leipä esim. on mun perusruokaa.

Lähinnä mietin, onko tuo oikeasti terveellistä/tulisiko energisempi olo?? Ylipainoa ei kyllä ole, vaan vähän ali ja ikää 49 v.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.2.20 17:17:05

Mä en syö viljaa ollenkaan, kun vatsa ei kestä. Minulla on siis ärtynyt suoli. Riisistä ja perunasta taas en tykkää, joten syön lähinnä kasviksia ja kohtuullisesti broiskua ja kalaa. Hedelmistä käytän vain sitruunaa, mutta marjoista tykkään. Puolukkaa ja mustikkaa on pakkanen täynnä. Tosi paljon on nykyään ihmisiä, joille ei viljat sovi ollenkaan.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.2.20 01:35:55

"Se onkin kummaksuttavaa kun miettii omaa lapsuutta ja nuoruutta, ihmiset söivät leipää, perunaa, riisiä ja makaroonia, lihavia oli harvassa ja olokin oli hyvä."

Ihan omaa lapsuutta 90-luvulla muistelen eikä kukaan valittanut että perunasta tulee vatsa kipeäksi niinkuin nykyään joka toinen hokee.

Olisikohan kyse ihan siitä että ruoka ylipäätään on niin prosessoitua kuraa, että vatsakipuja ja ongelmia tulee sen vuoksi ja perunahan on huonommin sulavaa joten sen voi hyvin yhdistää siihen. Sitten tehdään tiukkoja muotidieettejä....

Kuulimpa tä ssä yhden omat dieetit ja omat ruokaherkkyydet itselleen kehittäneen neitokaisen sanovan, että ottaa mökille omat pullovedet siksi kun vatsa tulee niin kipeäksi kaivovedestä. Sitä samaa kaivovettä käyttää kaikki muut ongelmitta ...miten me ihmiset nykyään pysytään hengissä kun kaiken pitää olla erikoista ja itselle räätälöityä että kelpaa??? Olisipa kiva kuulla mitä suomen puolesta sotineet Isoisovanhempamne sanoisi kun kuulisivat että nykynuoriso nirsoilee ja nyrpistelee nokkaa jopa maailman puhtaimman veden äärellä!!!

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.20 02:05:06

"En minä nyt niin vanha ole, ihan 70- ja 80-lukuja muistelen.
Kaupunkeja oli jopa silloin, ei kaikki kuokkineet suota pelloksi;)"

Niinpä. :D. Olen sinua hieman nuorempi, mutta tunnen itseni ikivanhaksi nykynuorten kommentteja lukiessa. Siitä tietää tulleensa vanhaksi kun oma lapsuus on nykyajan parikymppisille kaukaista historiaa, 1980-luku tai 1800-luku, onko sillä väliä, kaukaista ja ilmeisen kehittymätöntä aikaa molemmat.

Henkilökohtainen suosikkini oli tämä : "Aikana jolloin ruoka oli enemmän kortilla." Ihan kuin olisi kyse pula-ajasta. Ajatelkaas lapset, meillä oli jopa supermarketteja.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.20 06:47:56

"Henkilökohtainen suosikkini oli tämä : "Aikana jolloin ruoka oli enemmän kortilla." Ihan kuin olisi kyse pula-ajasta. Ajatelkaas lapset, meillä oli jopa supermarketteja."

Voi kulta pieni. Olen elätyt ja muistan ajan kasarista saakka. Ruoka tosiaan on ollut kortilla. Ei sota-ajan ruokakortilla, mutta kuitenkin. Olet ehkä niin nuori ettet muista edes ysärin lama-aikaa? Se on kumma juttu että 80- ja 90-luvuilla oli vielä perheitä joilla ei oikeasti ollut varaa kunnolliseen ja riittävään ruokaan. Nyt sossun masseista ei voi valittaa nälkää jos ei ole elämänhallintaongelmia.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: kreepy 
Päivämäärä:   25.2.20 07:10:36

Kyllä meillä ainakin -80 luvulla tarkkaan katsottiin, että lautaset syötiin tyhjäksi ja ruokaa ei heitelty roskiin. Vanhemmat oli ottaneet järkyttävän lainan taloa varten ja joka markka piti kyllä laskea, ettei yllätyksiä tullut. Kotona kasvatettiin vastuulliseen kulutukseen, ja jos joku olisi sanonut, että saadaan joka viikko 10 markkaa omaa rahaa, oltaisiin kuoltu nauruun moisesta vitsailusta. Nykyään 20 € viikko taitaa olla ihan normaali summa muksuille omaan käyttöön ja siinähän tämä ero näkyy aika karkeasti kaikessa kulutuksessa.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   25.2.20 07:47:50

Tuo että ihmiset liikkuvat vähemmän ja ravintoa on nykyään tarjolla "rajattomasti" on ihan fakta, ja muutos on ihan parin vuosikymmenen takaa. On ollut useammassakin ylipainodokkarissa samat jutut.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: Mosse 
Päivämäärä:   25.2.20 08:19:02

On ravintoloita ollut ennenkin mutta harvalla oli varaa käydä niissä samaa tahtia kuin nykypäivänä.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: hiiliri 
Päivämäärä:   25.2.20 08:57:53

Suuret ruoka-annokset lihottaa. Niukka liikunta. Liikuttiin lapsena ,autolla vanhemmat kuljettaneet. Perunaa läskiä lihaa pääasiassa ruokana. Salaateista tiedetty mitään. Harvoin appelsiineja yms. tarjolla.Ruisleipä leivottiin aina kotona.Vaaleaa leipää ei ollut.Pullaa kahvin kera.Ylipainosia oltu.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: Mosse 
Päivämäärä:   25.2.20 09:09:31

Oli sitä vaaleaa leipää, tehtiin viikonloppua varten,muuten ruisleipää kun säilyi paremmin.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: +×÷- 
Päivämäärä:   25.2.20 09:15:38

Merviläinen, meillä ei kyllä käytetty riisiä kotona tuolloin koskaan paitsi jouluna riisipuurossa, eikä koulussakaan kuin joskus harvoin hemapa-"risotossa". Makaroniakin lähinnä vain makaronilaatikossa, ei mitään nykyisiä ns. pastaruokia. Eli on kyllä käytännöt vaihdelleet.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.2.20 12:39:46

"Voi kulta pieni. Olen elätyt ja muistan ajan kasarista saakka. Ruoka tosiaan on ollut kortilla. Ei sota-ajan ruokakortilla, mutta kuitenkin. Olet ehkä niin nuori ettet muista edes ysärin lama-aikaa? Se on kumma juttu että 80- ja 90-luvuilla oli vielä perheitä joilla ei oikeasti ollut varaa kunnolliseen ja riittävään ruokaan. Nyt sossun masseista ei voi valittaa nälkää jos ei ole elämänhallintaongelmia."

Tämä kulta pieni on tosiaan elänyt 80- ja 90-luvuilla, ja tietää, että _yleinen_ elintaso oli kyllä myös tuolloin sellainen, että ruoan puute ei ihmisiä hoikkina pitänyt. Se surullinen tosiasia, että _oli_ sellaista köyhyyttä että ruoasta piti tinkiä (ja sitä muuten on nykyäänkin, sossun masseista ei edelleenkään paljon juhlita) ei kuvaa keskivertoperheen tilannetta myöskään kasarilla eikä ysärillä. Joten jos etsitään syytä siihen, miksi tuolloin ei ollut noin puolet väestöstä ylipainoisia, niin syy ei silloin voi olla se, että ruokaan ei ollut rahaa. Sillä ryhmällä ei ollut, jolla meni huonoiten, mutta nyt pitäisi katsoa kokonaiskuvaa.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   25.2.20 12:47:16

Kun katselee ympärilleen ei ole mitään kammoa vaan suorastaan himo.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: hiiliri 
Päivämäärä:   25.2.20 12:57:03

Himot ne hiirelläkin.

  Re: Hiilarikammo

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   25.2.20 18:08:57

"Lähettäjä: Merviläinen
Päivämäärä: 24.2.20 12:17:23

Se onkin kummaksuttavaa kun miettii omaa lapsuutta ja nuoruutta, ihmiset söivät leipää, perunaa, riisiä ja makaroonia, lihavia oli harvassa ja olokin oli hyvä."

Jaa. Veikkaanpa, että silloin ruoka-annokset olivat maltillisempia, ruokaa ei puputettu koko ajan eikä ihmiset harrastaneet jatkuvaa välipalalaiduntamista kuten nykyisin, ihmiset liikkuivat enemmän ja möllöttivät paikallaan ja perseellään vähemmän. Ovatko nuo kaikki tuntemasi ihmiset edelleen hengissä ja terveitä?

Minä olen 35 v, ja minun lapsuudessani ja nuoruudessani ruokaa ei ollut koko ajan tarjolla, me lapset leikimme ulkona toistemme kanssa, juoksimme ja pelasimme esim. polttopalloa ja hippaa. Emme nyhvänneet kotona koneen äärellä ja tsättäilleet toisillemme ja kuluttaneet kaikkea aikaa perseellämme istuen. Lihavia oli tuolloinkin, olo ei ollut hyvä, ja kaikki eivät tuolloinkaan olleet terveitä.

Sinä et taida kovin montaa kymmentä vuotta minua vanhempi olla?

Minä jätin vehnän ja rukiin pois koska niistä tuli allergiaoireita ja huono ja väsynyt olo. Ja liika sokeri ei ole hyväksi, sekin väsyttää. Joten vähemmällä sokerilla ja järkevämmillä hiilareilla olen paljon paremmassa kunnossa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.