Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   22.1.20 11:07:52

Tuli mieleen että miten tälläsessä tapauksissa toimitaan?

Päiväkoti soittaa kesken päivän että lapsi on kipeä. Lähdet töistä hakemaan häntä ja viet lääkäriin jotta saat todistuksen töihin että lapsi on kipeä. Päiväkoti soittanut että lapsella esim 37 lämpöä. Lääkärissä ei ole lämpöä eikä muutakaan oiretta. Ja päiväkoti olettaa ettei lapsi tule seuraavana päivänä kun on kipeä mutta lääkäri ei mäe syytä kirjoittaa saikkua. Mites selität tämän työnantajalle kun eihän työnantajan tässä pitäisi kärsiä.

Olen näes kuullut että meidän lähipäiväkoti harrastaa tätä että soittavat hakemaan jos lapsella 37 lämpöä ja sitten kotona ei saada lämpöä mittariin ja lapsi muutenkin terve.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.1.20 11:15:44

Anna kuulopuheiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Jos lääkäri ei kirjoita sairauslomaa eikä lapsi ole oikeasti kipeä (pelkkä kuume ei ole sairauden mittari) niin hänet viedään sitten seuraavana päivänä hoitoon.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: Kummerling 
Päivämäärä:   22.1.20 11:27:43

No sitten pyydetään tietysti päivähoidosta todistus, että näin oli. Miehen edellisessä työpaikassa piti toimittaa päiväkodista todistus, että lapsi oli poissa. Lääkärintodistusta ei tarvinnut. Nykyään meillä molemmilla työpaikat, joissa ei todistuksia kysellä (tai no minä en edes ilmoita, teen vaan kotoa käsin).

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: Hipe 
Päivämäärä:   22.1.20 11:32:32

Sanot päiväkotiin seuraavana päivänä että kuumetta ei ollut kotona ja lapsi voi olla hoidossa.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   22.1.20 11:38:03

Meidän päiväkodissa ei oteta edes hoitoon seuraavana päivänä, ovelta saisit kääntyä takaisin..

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.20 15:09:36

^ Ja mites sitten, jos se lääkäri ei ole todistusta kirjoittanut?

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: johan 
Päivämäärä:   22.1.20 15:20:43

huoh päiväkoti ei voi toimia noin. Mikäli lääkäri on todennut ettei tarvetta sairaslomalle ole, ei päiväkodilla ole siihen mitään sanomista.
Itse tekisin päiväkodin toiminnasta valituksen, jos tuollaista tapahtuisi useammin kuin kerran. Ensimmäisen kerran jälkeen keskustelisin asiasta vakavasti päiväkodin kanssa ja sen jälkeen tekisin valituksen toiminnasta. Tarvittaessa pyytäisin vielä lääkäriltä todistuksen siitä, ettei lapsi ole kipeä.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.20 15:40:09

Eihän 37 vielä edes ole lämpöä monellakaan ihmisellä! Itse käskisin tuommoisessa tapauksessa pitämään lapsen levossa 15min ja mittaamaan uudelleen. Jos ei olisi tuosta noussut, eikä muita oireita olisi niin muksu saisi kyllä olla hoidossa päivän loppuun.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   22.1.20 16:09:07

Ja joillan se on jo 1,5 astetta kuumetta!

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   22.1.20 16:18:29

"Lähettäjäjohan

Päivämäärä22.1.20 15:20:43

huoh päiväkoti ei voi toimia noin. Mikäli lääkäri on todennut ettei tarvetta sairaslomalle ole, ei päiväkodilla ole siihen mitään sanomista.
Itse tekisin päiväkodin toiminnasta valituksen, jos tuollaista tapahtuisi useammin kuin kerran. Ensimmäisen kerran jälkeen keskustelisin asiasta vakavasti päiväkodin kanssa ja sen jälkeen tekisin valituksen toiminnasta. Tarvittaessa pyytäisin vielä lääkäriltä todistuksen siitä, ettei lapsi ole kipeä."

Tässä kaupungissa päiväkotilapset sairastaa eniten koko maassa, kaupunki on tehnyt sen takia hygieniaohjeistusen jota meidän päiväkoti noudattaa kirjaimellisesti (ja monen muunkin pk:n pitäisi). Sairaslomatodistuksen saa tk:sta soittamalla ja tk:ssa on tämä hygieniaohjeistus tiedossa.
Aloittajan kuvailema tilanne ei siis ole meillä mahdollinen.
Esim itse hain syksyllä oksentavan lapsen pois kesken päivän ja pk:ssa mulle kerrottiin, että hygieniaohjeistusta on tiukennettu ja oksennustaudin jälkeen pitää olla kaksi oireetonta päivää (ennen oli yksi). Mainitsin tästä kun soitin tk:hon ja siellä todettiin, että niinpäs vain on, laitan sulle tähän kolme päivää.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.20 17:02:08

Meillä kun lapset aloittivat pk:ssa tuli just noita soittoja, että lapsi on kipeä kesken päivän. Onneksi sai olla sen 4pv ilman saikkutodistusta poissa silloisesta työpaikasta. Nykyisessä työpaikassa vaaditaan omasta ja lapsen sairaudesta heti lääkärintodistus. Ja pitää mennä tietylle lääkärille, mikään hoitajan kirjoittama lappunen ei kelpaa. Miehen työpaikalla tuo 4pv käytäntö niin hän onkin nykyään se, joka jää kotiin ja minä menen töihin.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: Hopo 
Päivämäärä:   22.1.20 21:23:49

Meidän päiväkotiin tuodaan lapsia takaisin samana päivänä, jos lääkäri toteaa, että ei olekaan kuumetta/ mitään isompaa vaivaa, jos on päiväkodista aamulla soitettu, että lapsi liian kipeä hoitoon.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   22.1.20 21:41:05

Ymmärtääkö arvon huoh, että työnantajan ei tarvitse hyväksyä mitään muuta kuin oman lekurin lippuset, että tolla sais pyyhkiä persettä.

"Sairaslomatodistuksen saa tk:sta soittamalla ja tk:ssa on tämä hygieniaohjeistus tiedossa.
Aloittajan kuvailema tilanne ei siis ole meillä'

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: Kossi 
Päivämäärä:   22.1.20 21:55:53

Eikös 37 astetta ole normaali ruumiinlämpö? Miksi ihmeessä päiväkodista soitetaan tuommoista asiaa? "hei, mitattiin sun lapsen lämpö, se on normaali, tuletko hakemaan lapsen kotiin?".... Ööö...

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: metku 
Päivämäärä:   22.1.20 22:02:49

Onpa kurjaa tuollainen turhasta soittelu! Meidän lapset on olleet kahdessa eri päiväkodissa eikä tuollaisista 37 tai vaikka 37.2 ole perään soiteltu, on vaan sanottu hakiessa että "mitattiin kun oli niin vaisun oloinen" tms. Eikä ole koskaan sanottu ettei voisi seuraavana päivänä tuoda, enintään vaan että seuralla vointia illan.

Meillä on onneksi 3 pv omalla ilmoituksella mahdollista pitää sairauslomaa ja lisäksi noin puolet työstä voi tehdä etänä ilman erillisiä lupia, joten etäpäiväksi menisi itsellä.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.1.20 22:06:10

Siis aloittaja on kuullut huhuja asiasta, ensi käden tieto voi olla jotain ihan muuta.

Harvoin päiväkodista turhaan soitellaan, ne nuutuneet menevät siellä muiden mukana, selkeästi kipeät erikseen. Ja valitettavasti usein vastaus on kiukku, "ei se aamulla kipeä ollut, en mä nyt heti pääse", parhaassa tapauksessa lapsi on jo kakannut supon pk:ssa aamulla...

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   22.1.20 22:13:23

"Lähettäjä.....

Päivämäärä22.1.20 21:41:05

Ymmärtääkö arvon huoh, että työnantajan ei tarvitse hyväksyä mitään muuta kuin oman lekurin lippuset, että tolla sais pyyhkiä persettä."

Mikä sulla ahdistaa?

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.1.20 23:37:21

"Ymmärtääkö arvon huoh, että työnantajan ei tarvitse hyväksyä mitään muuta kuin oman lekurin lippuset, että tolla sais pyyhkiä persettä."

Joo kyllä se lapsi on vietävä työterveyslääkärin vastaanotolle :D Mieti nyt itse vähän.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   23.1.20 00:25:33

Satun tietämään että soittavat 37 lämmöstä koska kaverin lapsi on siellä ja saa näitä soittoja tosi usein. Oma lapsi vielä kotona.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: Hei haloo 
Päivämäärä:   23.1.20 04:29:09

37.1 on joillain ihmisillä normaali ruumiinlämpö. Et jossain mättää nyt, ihmisten peruslämpö vaihtelee.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: Niinpäniin 
Päivämäärä:   23.1.20 06:00:01

"Lähettäjä: .....
Päivämäärä: 22.1.20 16:09:07

Ja joillan se on jo 1,5 astetta kuumetta!"

Ei muuten ole! Kenelläkään.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   23.1.20 06:11:55

Lapsella on kuume kun mittari näyttää 38. 37 on vielä täysin normaali.

Matalat ruumiinlämmöt on lähes poikkeuksetta mittausteknisiä virheitä. Nykymittarit ( juu, jopa ne apteekista ostetut) tuppaa näyttämään liian vähän, vanhan tyyliset elohopeamittarit (niissä taitaa nykyään olla jotain muuta kylläkin) joita pidetään se vajaa 10 min. Kainalossa, antavat oikean tuloksen. Tai laadukkaat korvamittarit.
Ette usko kuinka usein päivystyksestä tullaan hakemaan saikkua kun on kuumetta 37.1. Siis ihan aikuiset ihmiset! ”Kun mun oikea ruumiinlämpö on 34.8, ”

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: Naapuriapu 
Päivämäärä:   23.1.20 06:41:53

Ei ole minullakaan koskaan mitattu millään mittarilla kotona tai lääkärissä / sairaalassa yli 36 lämpöjä, ellen ole ollut oikeasti kuumeessa. Kotimittareilla mitattuna on aina vain päälle 35. Jos on 37 tai vähän yli, olen jo ihan kipeä muullakin tavoin tai juuri tulossa kipeäksi. Pelkkiä lämpöjä en seuraa, enkä niiden perusteella saikkua pidä, vaan jos tulee muuten liian sairas olo ja pitää jättäytyä petiin sen takia.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: Naapuriapu 
Päivämäärä:   23.1.20 06:48:21

Toissa vuonna joulunalla, viikonlopun jälkeen oli päiväkotiin tuotu maanantaita vasten yöllä oksentanut lapsi, joka vanhemman mielestä "oli aamulla ihan terve". Tuon takia meni neljän muun eri perheen joulu pilalle, kun oksennustauti iski tämän tartuttajan takia joka perheessä lähes kaikkiin perheenjäseniin. Meilläkin oli joulunvietossa 9 henkilöä, joista kolme lapsia, niin 6 sairastui tuohon vatsatautiin vuorotellen. Edesvastuutonta tuoda yöllä vatsataudissa oleva seuraavana aamuna hoitoon. Vanhemman asia on järjestää lapsen hoito mkten parhaaksi näkee, mutta ei päiväkotiin vatsatautisia. Tässäkin kun vielä oli viikonloppu ollut välissä, niin todennäköisesti ulkopuoliset olisivat säästyneet, ellei lasta olisi maanantaina tuotu hoitoon oksennusyön jälkeen heti.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.20 06:52:06

Auts, paljonkohan kuumetta mun miehellä oli oikeasti, kun digitaalinen apteekkimittari antoi 40,1 astetta (lähdettiin joo sairaalaan ja keuhkokuumehan sillä oli). Samoin lapsille pikkulapsiaikaan antoi myös korkeita lukemia, mutta jännästi mun kohdalla ei anna kun sen 37 ja risat, vaikka olo on tosi kipeä. Julkista en koskaan ole kuormittanut saikkulapputoiveilla eli V voi silti huokaista ;)

Harmi että terveydenhuollon ammattilaiset(?)kin pitävät kuumetta edelleen sen sairauden mittarina. Ei ole kuumetta, et ole kipeä, thats it.

Aloittaja, älä huolehdi etukäteen. Et voi tietää kaverin tilannetta sen tarkemmin, ei päivähoidossa mittailla rutiinisti lasten ruumiinlämpöä, mutta toki jos lapsi on selkeästi kipeän oloinen niin tilanne on eri.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: lazy bastard 
Päivämäärä:   23.1.20 07:08:51

Muutamassa tällaisessa soittelussa on vain haluttu keventää työkuormaa ja soiteltu lapsien vanhempia hakemaan lapsia kotiin, jotta työmäärä kevenisi. Ryhmäthän ovat osassa paikoissa aivan epäinhimillisiä henkilökuntaa ajatellen, mutta eihän se nyt oikein ole vanhemmille saati vanhempien työnantajille lähetellä lapsia "muka sairaina" kotiin.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.20 07:13:40

Lähettäjä: Kossi
Päivämäärä: 22.1.20 21:55:53

"Eikös 37 astetta ole normaali ruumiinlämpö? Miksi ihmeessä päiväkodista soitetaan tuommoista asiaa? "hei, mitattiin sun lapsen lämpö, se on normaali, tuletko hakemaan lapsen kotiin?".... Ööö..."

Juuri oli juttua jossakin lehdessä, että ihmisten perusruumiinlämpö on alentunut, että aika harvalla ilmeisesti enää on normaalilämpö tuo 37.

Itse en muuten tunne ketään, jolla 37 olisi se perusruumiinlämpö. Minulla se on kainalosta mitattuna ehkä 35.8 ja yleensä kipeänä se nousee vähän reiluun 37 asteeseen, joskus laskee. Sitten jos nousee yli 38 asteeseen, tulee usein jo valheellisen terve olo.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.20 07:43:29



Lapsilla tosin ruumiinlämpö on yleensä aikuisia korkeampi.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   23.1.20 07:57:24

Mulla nousee kuume erittäin harvoin, joten jo 36,8 tuntuu kyllä olossa. Jos on 38 niin olen ihan koomassa.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.20 08:00:22

Linkki tässä

Jäi ed. viestistä pois.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   23.1.20 08:48:32

....
No jos näitä soittoja tulee lähes viikottain niin mielestäni on outoa.

Ja tuo että tuodaan oksentava lapsi päiväkotiin on kyllä edesvastuutonta.

Kyllähän tietenkin haetaan kipeä lapsi pois Päiväkodista mutta kun itse pitää selittää asia myös työnantajalle niin milläs selität jos lääkäri toteaa ettei ole kuumetta ja lapsi on normaali.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: Lillis 
Päivämäärä:   23.1.20 10:26:24

Oksennustauti, ripuli ja rokot on vähän eri asia kuin lievä lämmön nousu. Mä en kyllä mistään saa kuumetta aikaiseksi jos lämpö on 37. Eri asia sitten jos se alkaa huitelemaan siellä lähempänä 38...

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   23.1.20 11:00:02

Naapuriapu; tai se että tuodaan toinen lapsi hoitoon toisen jäädessä kotiin oksentamaan. Yksikin oli erittäin närkästynyt kun palautettiin terve tenava ovelta kotiin.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.20 11:17:00

Tuo kuumetta=sairas, ei kuumetta=ei sairas jaottelu on ihan typerä. Mulla on ollut jopa täysin kuumeeton keuhkokuume. Ensin tk-lääkäri diagnosoi sen oireettomaksi poskiontelotulehdukseksi ja vasta kun mentiin yksityiselle niin saatiin oikea diagnoosi ja oikeat lääkkeet.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   23.1.20 12:48:20

En todellakaan kirjoittanut, että kuume olisi mikään sairauden ainoa mittari. Voi olla kipeä ilman kuumettakin, mutta kummastelin kun tullaan hakemaan saikkulappua sen 37.1”kuumeen” takia ilman muita oireita. Virustauti voi tehdä olon kurjaksi vaikkei kuumetta olekaan, mutta pelkkä 37.1 ilman muita oireita ei tarkoita välttämättä etteikö olisi työkuntoinen. Voit triplapiste olla huoletta, kyllä me terveydenhuolloin ammattilaiset osaamme asiamme. Sisälukutaito kunniaan, vinkiksi vaan.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: SK 
Päivämäärä:   23.1.20 18:46:12

Luojan kiitos meillä saa hoitaa kipeää lasta kotona 3 pv ilman mitään todistuksia! Ei tarvitse väsynyttä lasta höykyttää lääkärissä, saati vatsataudissa olevaa!

Onko tuo muuten yleistäkin, että pitää lääkärintodistus olla? Vai vain tietyillä aloilla?

Ihmettelen todella vanhempia, jotka tuovat kuumeisen tai oksentelevan lapsen hoitoon. KUKAAN meistä ei ole töissä niin korvaamaton.

  Re: Lapsen sairaus keskellä päivää

Lähettäjä: Naapuriapu 
Päivämäärä:   23.1.20 19:58:32

Ennea, nimenomaan pitäisi pitää muutkin lapset kotona, jos yksi oksentaa kotona. Sen verran pitäisi ajatella muitakin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.