Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Tonnikeiju 
Päivämäärä:   22.1.20 07:48:33

Pähkäilen tässä ratsastamisen aloittamista.
Olen nuorena aktiivisesti ratsastanut kunnes elämä vei menojaan ja toi painoa reilusti, jolloin lopetin ratsastuksen.
Jo silloin kun ratsastin painoni pyöri 90-120kg välillä. Ratsastin vain isoilla hevosilla (säkä 180cm+).
Nyt painon saanut pudotettua yli 200kg siihen 120kg tietämille ja haluaisin päästä edes hetkeksi köpöttelemään hevosen selkään.
Koska uskaltaisi lähestyä jotakin tallia asian tiimoilta? Tai kehtaako yksityiselle mennä kysymään mahdollisuutta tähän?
Entä mistä löytää uudenmaan alueelta isoja hevosia?

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Grimm 
Päivämäärä:   22.1.20 08:26:39

Kysy ratsastuskouluista pääsisitkö jollain isolla hevosella köpöttelemään, luulisi sen onnistuvan. Kerro tilanteestasi ja painostasi rehellisesti.

Hienosti olet saanut painoa pois, onnittelut!

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.20 08:28:36

Lähettäjä: Grimm
Päivämäärä: 22.1.20 08:26:39

Kysy ratsastuskouluista pääsisitkö jollain isolla hevosella köpöttelemään, luulisi sen onnistuvan. Kerro tilanteestasi ja painostasi rehellisesti.

Hienosti olet saanut painoa pois, onnittelut!

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   22.1.20 08:31:17

Onnittelut. Tosin hevosen taluttelussa kuluttaisit enemmän omaa energiaa ja se tukisi liikunnallisesti tavoitteitasi enemmän kuin istuminen hevosen kävellessä.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: nyymi 
Päivämäärä:   22.1.20 08:31:34

85kg tuntuu olevan monissa ratsastuskouluidsa rajana joten vielä pitää malttaa ja jatkaa töitä. Voithan kysyä joltain tallilta jos muuten pääsisi hevosten kanssa puuhailemaan? Onko aivan pakko päästä selkään?

Hienoa työtä olet tehnyt!

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Tonnikeiju 
Päivämäärä:   22.1.20 09:12:43

Olen yli 180cm pitkäkin enkä varmaan "ikinä" ole painanut alle 90kg.
Tuossa 90-100kg kohdilla vaatekoko kuitenkin ollut 38/40 M/L, vaikka kaikkien mittareiden mukaan olenkin ylipainoinen.

Täytyy soittaa muutamalle tallille missä tiedän, että on raskaampia hevosia.

Nytkin käyn aktiivisesti lenkeillä, joogassa, bodypumpissa, kahvakuulatunneilla sekä vesijuoksemassa, eli kehon hallinta alkanut palautumaan hyvinkin ja paino laskee koko ajan.

Ideaali tilannehan olisi löytää joku hevonen jota käydä hoitamassa, voisi kerran kaksi kuussa käydä selässä ja muuten maasta käsin talutella/juoksuttaa.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Tzxc 
Päivämäärä:   22.1.20 09:20:11

Jos hallitset itsesi etkä ole perunasäkki niin siitä vain..

Itsekin 100kg, mut ratsastustaustaa niin paljon etten heilu selässä ja lihaksia asennon pitämiseen. Ratsastan 165-175cm kokoisilla.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Zappi 
Päivämäärä:   22.1.20 09:27:12

Minä painan nyt noin 115 kg, ja olen kirjannut omaksi tavoitteeksi 80 kg, jolloin ratsastamaan. Siinä painossa viihdyn itse hevosen selässä. Viimeksi olen ratsastanut, kun painoin about 95-100 kg, sain pidettyä nätin istunnan kaikissa askellajeissa ja hevonen liikkui myös kauniisti (katsoin videon), mutta itsestä tuntui, että en pysty ratsastamaan niin hyvin kuin haluaisin. Kyseinen hevonen oli vielä täysin istunnalla ohjattava, joten oli oikeastaan ihme, että liikkui niinkin hyvin. Sen verran kuitenkin hevosen onneksi, että minulla on läskiksi suht hyvä lihaskunto, käyn salilla useamman kerran viikossa.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.20 09:40:33

Olet laihduttanut 200kg?? :O Woah! Onnea ja kunnioitusta sinulle ihan mielettömästi. Mahtava juttu :)

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.1.20 10:31:09

120kg on vielä aika paljon. kun pääset alle 100kg voisit harkita uudelleen. mutta upeesti oot saanu painoa pois, viimeset kilot vielä karistat.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   22.1.20 10:46:44

Ennen kuin luin aloitusta pidemmälle, olin tulossa ehdottamaan rajaksi 90 kiloa... Mutta onko juuri se hevosen selkään pääseminen tärkeää? Itse tykkään melkein eniten siivoilla tallia, hoitaa hevosia, tehdä maastakäsittelyä, talutella tai juoksuttaa/ohjasajaa. Tällaisessa puuhailussa tulee mukavasti liikuntaa.

Jännä juttu muuten tuo vaatekoko!! Mä olen 174 cm ja 79 kg. Housujen koko on 44 ja yläosa 40-42.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.20 10:50:41

Olen 170cm ja painan 75kg.
Mulla on paidat yleensä S/M
Ja housut 40/42

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   22.1.20 10:51:06

"Jo silloin kun ratsastin painoni pyöri 90-120kg välillä. Ratsastin vain isoilla hevosilla (säkä 180cm+).
Nyt painon saanut pudotettua yli 200kg siihen 120kg tietämille ja haluaisin päästä edes hetkeksi köpöttelemään hevosen selkään."

-> -> Siis tuossa on pakko olla joku virhe! En usko että kukaan on pudottanut yli 200 kiloa... Oletko painanut siis painavimmillasi yli 200 kg? Eli olet pudottanut n. 80 kiloa, jos nyt painat 120 kg? Se menisi jotenkin vielä järkeen...

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Fnf 
Päivämäärä:   22.1.20 11:27:05

Siis tuossa on pakko olla joku virhe! En usko että kukaan on pudottanut yli 200 kiloa... Oletko painanut siis painavimmillasi yli 200 kg? Eli olet pudottanut n. 80 kiloa, jos nyt painat 120 kg? Se menisi jotenkin vielä järkeen...

Kai tyhmäkin tajuaa aloittajan tarkoittaneen painonsa olleen yli 200kg ja saanut pudotettua 80kg, eli painaa nyt 120kg. Ihme saivartelua.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   22.1.20 11:51:15

No en mä sille mitään voi, jos aloittaja kirjoittaa epäselvästi/väärin.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   22.1.20 12:03:42

Hienosti olet saanut painoa alas! Yksityisille en laittaisi viestiä, menee kalliit satulatkin pilalle.

Jollekin ratsastuskoululle voit laittaa ja kysellä löytyykö.

Eiköhän kesään mennessä vaaka näytä jo siltä ettei tarvitse edes hattu kädessä kysellä.

Onnea vielä!!

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Purr 
Päivämäärä:   22.1.20 12:28:38

Mä aloin myös nyt vuoden alusta laihduttaa, painoa oli aloittaessa reilu 110 ja nyt pari kiloa lähtenyt. Haaveena olisi palata ratsastusharrastuksen pariin myös muutaman vuoden tauon jälkeen. Mä tein niin että kysyin suoraan lähimmältä ratsastuskoululta painorajaa jotta tiedän mikä on ensimmäinen tavoite mitä kohti mennä. Painoraja oli 90kg. Tallilla ei ole mitään shirejä vaan suurimmat puoliveriset 175cm ja muutama hädin tuskin 160cm suokki.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.1.20 13:05:57

"Kai tyhmäkin tajuaa aloittajan tarkoittaneen painonsa olleen yli 200kg ja saanut pudotettua 80kg, eli painaa nyt 120kg. Ihme saivartelua."

Me ollaan hötönetissä, ei täällä mitään maalaisjärkeä tunneta.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Tonnikeiju 
Päivämäärä:   22.1.20 14:16:31

Kirjoitin varmaan epäselvästi, mutta tosiaan pahimmillani olen painanut n.230kg ja nyt painan +-120kg.
Miten tuo lause olisi pitänyt kirjoittaa, jos sanoo pudottaneensa yli 200kilosta painon 120kiloon?

Ja pituuskin on myös se joka ratkaisee aika paljon, 160cm ja 120kg on eri kuin 185cm ja 120kg.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   22.1.20 14:25:04

No just tuolla tavalla kuin sen nyt kirjoitit.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.1.20 14:28:23

Jos kirjoitat "pudotin 200kg siihen 120kg tietämille" niin se tarkoittaa että painoit 320kg alunperin.

Anyway, upeaa työtä, pian pääset varmaan jo ratsaille.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   22.1.20 14:40:53

"Ja pituuskin on myös se joka ratkaisee aika paljon, 160cm ja 120kg on eri kuin 185cm ja 120kg."

Hevosen selkään se 120kg on kuitenkin liikaa, ihan sama vaikka olisit 2,5 metriä pitkä. Eri asia sitten jos ratsastus tarkoittaa vaikkapa varttia käyntiä, semmoinen saattaisikin onnistua jos löytyy tarpeeksi jytky hevonen. Mutta lähes kaikilla ratsastuskouluilla tunneille osallitumisen painoraja kulkee viimeistään siellä 100 kilossa hevoskalustosta riippuen, joillain se sitten on 90kg, tai 85kg jos ei löydy isoja ja vankkoja hevosia. Eli jos haluat ratsastustunneille niin tähtää nyt suosiolla siihen että siirryt neuvolassa punnittavien puolelle. 20kg lähtee kesään mennessä kun ylipainoa vielä tuon verran. Tsemppiä!

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.20 16:47:00

Ajaminen ja ohjasajo ovat myös kivoja tapoja hevostella, pääsisitkö jossain niitä kokeilemaan?

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.20 17:00:10

Löytyisiköhän jostain oikein jytky hevonen. Meidän tallilla on yksi percheron (muistaakseni) tai joku muu ranskalainen työhevonen. Ihan jäätävä tankki. Säkää on ehkä 175cm ja painoa tonnin pintaan. Luulisi että sellaisen selkään voisi mennä ainakin hetkeksi.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   22.1.20 17:02:56

Ei työhevosen selkään painavana! Omasta painostaan huolimatta eivät ole luotuja kantamaan painoa, raamikas, lihaksistoltaan kunnossa oleva puoliverinen paras.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.20 17:03:32

Ihmetyttää tuo vaatekoko, itse olen 164/56 ja vaatekoko tuo sama M/38

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Pulassa 
Päivämäärä:   22.1.20 17:27:55

Nyt 185/120 vaatekokoni on 46/48.
Isoimmillani se oli sen 62/64.

Mutta tässä tosiaan koko ajan painoa pudotan, niin enköhän tässä tänä vuonna jo pääse alle sadan :)

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   22.1.20 17:37:13

"Tuossa 90-100kg kohdilla vaatekoko kuitenkin ollut 38/40 M/L, "

No ei sentään!

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   22.1.20 17:44:12

Että 185cm pitkä henkilö, jonka paino on 90-100 kg mahtuisi vaatekokoon 38/40 M/L ??! Ei todellakaan.

Minkään hevosen selkään ei tarvitse yhdenkään yli 90 kiloisen kiivetä. On niitä muitakin harrastuksia ja hevosia voi harrastaa muullakin tavalla.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Zappi 
Päivämäärä:   22.1.20 17:53:05

Valitettavasti en minäkään ihan usko tuota 38/40-kokoa, silloin kun painoin noin 70 kg (171 cm), mahtui tuon koon vaatteet joten kuten. 90-100 kg käytin kokoa 46-48.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Pulassa 
Päivämäärä:   22.1.20 21:02:06

Voin vaikka ladata kuvan todisteeksi koostani?
Ja 90-100kg ratsastin 15 vuotta aktiivisesti, kisasinkin esteitä ja koulua hannoverilla.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.1.20 22:10:45

Tottakai satakiloinen voi laittaa päälle m- koon vaatteita, kunhan kangas joustaa riittävästi.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Tiia 
Päivämäärä:   22.1.20 23:01:59

Se, että on ennen toiminut haitallisesti,ei ole hyvä perustelu ryhtyä siihen uudelleen. Satakiloiset ei kuulu esteille, kevyeen ja lyhyeen ratsastamiseenkin heille tarvitaan erittäin poikkeuksellinen hevonen.

En näe yhtään järkevää syytä miksi kukaan vielä laskisi aloittakaa ratsaille.

Kun painon pudottaminen sujuu noin hyvin, ei esimerkiksi 80-85kg liene mahdoton tavoite?

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.20 23:11:48

Lihas taitaa painaa enemmän kuin läski joten miksei nää vaatekoot vois pitää paikkaansa. Me ei kumminkaan voida tietää millainen kroppa kullakin on.

Itse aiheeseen. Hevoselle rasittavaa on painava ratsastaja, joka ei osaa myödätä liikkeessä oikein (esim. keventää). Ihan perus kävely nyt tuskin haittaisi mitään, jos alla on rotevampi iso hevonen. Sitten jos lähdetään menemään muitakin askellajeja, pitää olla jo hyvä kehonhallintakin. Ja sanon tän ihan yleisesti, enhän mä voi tietää millainen kehonhallinta ap:llä on.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.20 23:54:39

"Ja 90-100kg ratsastin 15 vuotta aktiivisesti, kisasinkin esteitä ja koulua hannoverilla."

Nykytiedon valossa se ei kuitenkaan enää ole hyvä ajatus, ainakaan mitkään estehyppelyt.

Ja vaikka kokemusta ja kehonhallintaa olisi ollut, niin jos on ollut taukoa niin se on ihan eri asia. Puhun omastakin kokemuksesta, että sen tatsin menettää jo vuoden tauon aikana. Tavallaan kyseessä on kuin pyörällä ajo että kyllä se taito on selkäytimessä, mutta hevosen selässä tulet huomaamaan että et enää yksinkertaisesti kykene toimimaan ja reagoimaan tilanteisiin kuten ennen. Tuntuu että ne ratsastukseen käytettävät lihaksetkin on mystisesti kadonneet vaikka olisikin saleillut ja harrastanut muuta liikuntaa. Eli kehonhallinta ei ole lähelläkään sitä mitä se joskus oli, vaikka olisit saman painoinen saati sitten jos on painavampi kuin aiemmin ratsastaessa.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Pulassa 
Päivämäärä:   23.1.20 06:19:45

Nyt ei olekaan tarkoitus lähteä kisaamaan, ihan vain "puskailla".

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   23.1.20 09:57:56

"Lähettäjä: Pulassa
Päivämäärä: 23.1.20 06:19:45

Nyt ei olekaan tarkoitus lähteä kisaamaan, ihan vain "puskailla"."

Miksi teit tänne aloituksen jossa kysyt koska voi mennä ratsastamaan kun ainoa vastaus jota haet on se että joojoo mene vaan vaikka painat 120 kiloa? Se ei ole hevoselle reilua ja piste. Olen itsekkin lihava, suunnilleen satakiloinen (ja en ole lyhyt, koska seuraavaksi vetoat siihen mutta ei sillä oikeasti ole juuri merkitystä) ja vaikka tahtoisin ratsastamaan taas niin se ei vaan ole ok! Jos hevosia on harrastanut niin luulisi että silloin on eläinrakas eikä vain oman navan tuijottaja. Palaa asiaan sitten kun paino on siellä 90kg kieppeillä.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Tonnikeiju 
Päivämäärä:   23.1.20 11:22:59

En hae mitään hyväksyntää, vaan pohdintaa asialle.
Enkä missään kohtaa snaonut, että ei painolla ole väliä jos on pituutta, viittasin näillä kommenteilla siihen vaatekokoon.

Kun painon 90kg, on painoindeksini 26. Se olisi sama kuin 170cm painaisi 75kg.
Eli se pituus vaikuttaa kuitenkin siihen, miten se massa jakaantuu kropassa.
185cm ja 120kg bmi on 35, eli 170cm painaisi tällöin 100kg.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.20 11:28:00

Täälläpäin Uudellamaalla ainakin on moniakin paikkoja joissa tuon painoinen voi käydä, joillain talleilla on tosi isoja hevosia. Ja juurikin helpotetusti kävellen esim. Mutta jos vaikka kesään odotat niin mahdollisuutesi kasvavat enemmänkin.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   23.1.20 11:37:37

Onko nimimerkit Tonnikeiju ja Pulassa sama kirjoittaja?

Yli satakiloisella ei ole mitään asiaa hevosen selkään. Piste. Aivan sama onko lihasta vai läskiä. Se on nyt vaan hyväksyttävä ja maailmassa on paljon muitakin harrastuksia. Miksi on pakko ängetä ratsastamaan, jos kerran itseäkin arveluttaa voiko mennä? Jos se hevonen ei nyt siihen kuole, niin ei se siitä varmasti nautikaan. Että mua raivostuttaa, että tällaisesta edes keskustellaan.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   23.1.20 11:52:16

Ihan samaa mieltä, että satakiloisella ei asiaa hevosen selkään.. Ja ymmärsin aloittajan tekstistä että on laihduttanut 200 kiloa ja painaa nyt sen reilu 120 kiloa.. ja oikeesti ihminen voi painaa sen yli kolmesataa kiloa.. mut onnea aloittajalle kuitenkin, oli laihdutusmäärä mikä tahansa..

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.1.20 11:56:53

Ja se on hevoselle ihan sama mikä on painoindeksi, se koko paino on kuitenkin siellä selässä. Ei jatkoon. Mietit vaan nyt jonkin toisen tavan harrastaa niitä hevosia tai kokonaan jotain muuta.

Ja en ikipäivänä usko että satakiloisen vaatekoko voi olla 38-40 vaikka olis 2,5 metriä pitkä.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Tonnikeiju 
Päivämäärä:   23.1.20 14:04:35

En olekaan sanonut, että nyt menisin selkään.
Tässähän juuri pohdin ja kyselen, mikä on oikea paino ja selkästi se menee sinne alle sadan.

Aikaisemmin jo kommentoinkin, että varmaan tänä vuonna pääsen selkään kun toivottavatsi paino menee sinne alle sadan.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: p.o.p 
Päivämäärä:   23.1.20 18:05:46

Sitten kun painat max 85 kg niin voit ratsastaa köpötellen. Siihen asti puuhastele hevosten kanssa maasta käsin, laihduta ja kasvata kuntoa.

Mitään syytä ei ole mennä hevosen selkään ylipainoisena, vaikka kuinka olisi pitkä ja kävisi kahvakuulatunnilla. Minäkin käyn kahvakuulatunnilla kerran viikossa ja lenkkeilen ja treenaan jumppakuminauhalla ja kahvakuulalla kotona, ja siltikään en väitä olevani hyvässä kunnossa. Ja kun katsoo ihmisiä siellä kahvakuulatunnilla ja heidän kuntoaan, tasoaan ja tekniikkaansa, niin pelkästään se että jaksaa tunnille kerran viikossa vääntyä, ei tarkoita että viitsisi, osaisi tai jaksaisi siellä mitään tehdä.

Miksi aina halutaan ylipainoisena mennä hevosen selkään? Jos et itse jaksa kilojasi kanatella, niin miksi hevosenkaan pitäisi jaksaa? Mene taluttamaan hevosta tunnille, ja sitten kun jaksat juosta koko tunnin niin mene selkään vasta sitten.

Voit vaikka havainnollistaa itsellesi että miltä hevosesta tuntuu. Laita painava ja huonosti istuva ja hölskyvä reppu selkääsi, ja lähde tunnin hölkkälenkille. Jos kunto loppuu jo puolen tunnin päästä ja reppu selässä juokseminen ei tunnu mukavalta, niin miksi sinun kannattelemisesi olisi hevosestakaan mukavaa ja miksi hevosenkaan pitäisi jaksaa sinua kantaa?

Ota siitä laihdutuksesta itsellesi tavoite. Ja tuo, ettet ole "koskaan" painanut alle 90 kg, on huono syy sille ettet vieläkään laihduttaisi alle tuon. Eikö nyt olisi hyvä syy painaa "ensimmäisen kerran elämässään" alle 85 kg?

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: Pulassa 
Päivämäärä:   23.1.20 21:43:12

p.o.p: treenaan kuusi kertaa viikossa. Kerran kahvakuula, kerran bodypump, kerran vesijuoksu, kerran jooga ja kaksi kertaa sali valmentajan laatimilla ohjeilla.
Tuo 110kg minkä olen pudottanut on lähtenyt vajaassa kahdessa vuodessa ja koko ajan painoa lähtee.
Tarkoitus olisi päästä normaalipainoon, mutta tätä epäilen, koska olen aina ollut ylipainoinen. 10-30kg kun olen vielä pudottanut pääsen plastiikkakirurgin arvioon nahan kiristyksestä.
Väitän, että kuntoni on parempi kuin monella muulla painoisellani, syön terveellisesti ja liikunta on osa arkea.
5km työmatkat menen joko pyörällä tai kävellen päivittäin.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: sgshg 
Päivämäärä:   24.1.20 21:09:26

Miksi et voisi laihduttaa niin, että olisit max 80 kg? Ihonpoistoleikkauksessakin lähtee jo monta kiloa kun löysät nahkat poistetaan, mutta torsoblastiaan pääsee vasta kun on ainakin vuoden ajan kyennyt pitämään saavutetun painon ja nähdään, minkä verran iho itsestään loppupeleissä kutistuu.

Ja mikä pakko läskien on aina päästä ratsaille? 70 kg olisi hyvä paino, jos kerran ratsastustaitoja ei ole. Sitä painavampana ei hevosta ajattelevan kannata ratsaille mennä hytkymään.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.20 21:20:49

Painan itse 80kg ja tämän painoisena pääsee kyllä ratsastuskouluun tunneille. Tunneilla on myös minua isompia naisia ja miehiä. Olen ratsastanut ja liikkunut koko ikäni. Hyppään enää harvoin, juuri tuon painoni vuoksi. Aika moni pitkä, keski-ikäinen nainen painaa sen 80-90kg.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: wehe3 
Päivämäärä:   24.1.20 22:27:36

"Aika moni pitkä, keski-ikäinen nainen painaa sen 80-90kg."

Ja tämä on hyvä asia koska...?

Vai onko se vain hyvä perustelu sille, miksi ylipaino on hyvä ja suositeltava asia?

Eikö sen pitäisi olla huono asia, että 3/4 suomalaisista aikuisista ovat nykyisin ylipainoisia, ja heidän pitäisi ilman mitään tekosyitä pyrkiä liikkumaan ja syömään niin, että painoindeksi olisi normaali?

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: rjrmk 
Päivämäärä:   25.1.20 19:26:03

""Aika moni pitkä, keski-ikäinen nainen painaa sen 80-90kg."

Ja tämä on hyvä asia koska...?"

Tuohon minäkin haluaisin kuulla vastauksen. Miksi ihmisten ylipainoa perustellaan sillä, että "No kaikki muutkin ovat läskejä niin ihan normaalia se on niin ei silloin tarvitse laihduttaa itseäänkään yhtään kevyemmäksi". Miksi siis ei voisi olla normaalista poikkeava, ja normaalipainoinen, jopa lähempänä normaalipainon ala- kuin ylärajaa, eli BMI max 22?

Painoindeksin mukaan pitää olla 190-senttinen, jotta tuo 90 kg menisi vielä normaalipainosta. Kuinka moni pitkä nainen on niin pitkä? Taitaa "pitkä nainen" Suomessa olla 175 cm ja siitä yli, ja 175-senttiselle normaalipainon yläraja on ~76 kg, aloittajan pituiselle (jos hän nyt on tuon 185 cm) ~85 kg. Ja ihan hyvin voisi hänkin nyt ensimmäistä kertaa elämässään laihduttaa itsensä alle 80-kiloiseksi, kun motivaatiota kerta on ja suunta on oikea ja tahtikin ihan ok.

  Re: Koska uskaltaa nousta selkään?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.1.20 23:40:31

Harva omistaja tarkastuttaa kokeneella ammattilaisella satulan sopivuuden hevoselle edes puolivuosittain. Mieti siihen ehkä vähän huonosti istuvaan/väärin topattuun satulaan satakiloinen paino. Ratsastaja tursuu ehkä takakaaren reunoilta vähän ylikin. Tulee melkoinen kuormitus selkänikamille! Ei taatusti tunnu mukavalta eikä tee hyvää hevoselle.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.