Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.1.20 12:51:15

https://www.iltalehti.fi/iltvluontojaelaimet/a/ff88cb6a-4072-4537-acd2-570d7b461696

Africa sija-talossa skorpionilukit asuu ja lisääntyy vapaasti. Niitä on pieni mahdollisuus nähdä koska ne viihtyy hämärässä. Onko joku nähnyt niitä siellä?

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.20 13:16:03

aaaaaaaaarghhgggggg

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Hilima 
Päivämäärä:   21.1.20 13:24:36

Nonni. *poistuu kirkuen paikalta*

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.1.20 13:24:38

" Lähettäjä: .
Päivämäärä: 21.1.20 13:16:03

aaaaaaaaarghhgggggg"

Saa nähdä millainen sadetanssi siitä tulisi jos tuollainen tipahtaisi päähän kesken vierailun.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.1.20 13:25:35

Eläinmuseossahan on myös vapaana Suomen myrkyllisimpiä hämähäkkejä.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   21.1.20 13:26:04

Ovat tosi vaikeita nähdä. Jo kahdesti olen turhaan etsinyt.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: zio 
Päivämäärä:   21.1.20 13:31:16

Göteborgissa Lisebergin huvipuiston vieressä on se tiedekeskus (jonka nimeä en muista), siellä vipeltää isoja torakoita jokapuolella, myös ravintolatiloissa vessoista puhumattakaan. Ovat karanneet viidakko-osaston tiloista.. ne vielä menettelevät (kunhan eivät päälle kiipeä), mutta noi lukit näyttävät aivan karmeilta!

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Abc 
Päivämäärä:   21.1.20 13:42:32

Nonni, eipä tarvi tuonnekaan mennä. Hyi @!#$ mitä ötököitä noi lukit, ihan hemmetin isojakin :O

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: zio 
Päivämäärä:   21.1.20 13:49:47

Minkä kokoisia nuo lukit ovat? En halua googlata, etten vahingossakaan näe enää kuvia niistä. :’D

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   21.1.20 13:57:18

Näkisin takuulla jos menisin

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   21.1.20 14:13:01

Lottovoittajan tuuri on nähdä niitä. Edes kaikki henkilökunnasta eivät säännöllisesti näe niitä. Eiväthän ne missään kulkuväylillä hengaile. Enkä minä ole niitä nähnyt nurkkia koluamallakaan.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   21.1.20 14:14:03

Onneksi omat lapset on jo sen ikäisiä, ettei tuonne enää tarvitse mennä! En uskalla avata edes linkkiä :D.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Eppu 
Päivämäärä:   21.1.20 14:55:32

Miksi, miksi, MIKSI mä avasin ton linkin? Miksi piti vaikka jo nimestä voi päätellä että kyseessä on joku hirveä. Hyi helev...

Joo, kunnioitan kaikkia eläviä olentoja ja hyönteiset ja hämiäiset on tärkeitä jne. Mutta tuota tyyppiä kunnioitan pysymällä kaukana siitä.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Theressa 
Päivämäärä:   21.1.20 14:58:27

Apua :D

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Kicky 
Päivämäärä:   21.1.20 15:06:46

Zio/ myös apinat karkaa sieltä toisinaan xd löytyi kuitenkin donkenista myöhemmin! Universeum siis kyseessä.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   21.1.20 15:09:54

Olenko minä oikeasti ainut joka on ihan intona näistä?

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Abc 
Päivämäärä:   21.1.20 15:17:05

^ olet :D

Piti mielenkiinnosta googletella, muttei paljoa löytynyt tietoa, jotain kuitenkin: "Skorpionilukki (Damon variegatus) kuuluu hämähäkkieläimiin. Skorpionilukkia tavataan tropiikissa, esimerkiksi Kaakkois-Aasiassa. Nimi skorpionilukki tulee siitä, että laji muistuttaa ulkoisesti jonkin verran skorpionia ja lukkia. Skorpionilukilla on kahdeksan pitkää, ohutta raajaa. Etummainen raajapari on kehittynyt 15 senttimetriä pitkiksi saalistusrihmoiksi, joissa on herkät tuntokarvat. Skorpionilukki ei ole myrkyllinen, vaan sillä on voimakkaat pyyntileuat (pedipalpit), joilla se saalistaa ravinnokseen sirkkoja ja muita hyönteisiä" lähde Wikipedia.

15cm pitkät saalistusrihmat?!?! :O

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.20 15:23:11

Vähän upeaa! Nyt tekee mieli mennä bongailemaan.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Maya 
Päivämäärä:   21.1.20 15:25:29

Jaiks... mulle riittää jo meillä päin olevat mustaleski ja ruskohämähäkki, onneksi ei tarvi vierailla tuossa paikassa.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.20 15:28:21

Makeita! :)

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   21.1.20 15:39:43

Jäi vaivaamaan, mitä matelijoita tuolla on vapaana. En minä hämägäkkejäkään rakasts, varsinkaan tuon kokoisia, mutte nuo matelijat, ainakin käärmeet tai muut jalattomat, aiheuttavat jo paniikinpoikasen.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.1.20 15:46:11

Hui, muistaakseni jotain liskoja on vapaana

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   21.1.20 15:52:00

Ok. En kyllä sellaiseenkaan oikein tahtoisi törmätä. Aika hyvin on muhun saatu käärmekammo iskettyä, vaikken niitä mienkään vihaa ja jonkun kyyn hengenkin olen tainnut pelastas, kun muut olisivat sen tappaneet.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.1.20 15:52:31

"Lähettäjä: Hui
Päivämäärä: 21.1.20 15:39:43

Jäi vaivaamaan, mitä matelijoita tuolla on vapaana. En minä hämägäkkejäkään rakasts, varsinkaan tuon kokoisia, mutte nuo matelijat, ainakin käärmeet tai muut jalattomat, aiheuttavat jo paniikinpoikasen."

Mä olisin enemmän huolissani siitä että joku sisilisko liiskautuu kengänpohjaan. Jos siis täysin valtoimenaan vilistävät ympäriinsä.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.20 16:52:23

Minulla on ollut aikoinaan skorpionilukkeja, ne voi kuulostaa kauheilta mutta ei ne livenä ole kamalia. Silloin kun niitä nyt sattui näkemään. :D Mielenkiintoisia otuksia.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.20 22:42:14

Turre et oo ainoa. Harmi ettei niitä onnistu näkemään.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   21.1.20 23:07:47

Siellä taitaa olla irrallaan pikkulintujen lisäksi kilpikonnia. Saattaa, olla, että osa hengaa vapaana vuoroissa. Tropiikki-ja aavikkotalojen tuulikaapiss on kyltit, mitä voi bongailla iraallaan kulkemassa.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Niini 
Päivämäärä:   21.1.20 23:31:32

Mun mielestä noi on tyylikkään näköisiä.

Olisi ihan kiva nähdä ja kuvata niitä jos ne vapaana vilistäisivät. Mutta periaatteesta en todellakaan käy eläintarhassa.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.1.20 23:39:20

En oo käyny korkeasaaressa (tai muussakaan eläintarhassa) vuosiin. Joskus kun kävin, muistan että viiriäisiä ainakin oli vapaana.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.20 00:18:12

oon käynyt tuolla usein mutta yhtään lukkia en nähnyt. onhan tuolla luonnossakin ötököitä vaikka kuinka mutta näemme vain murto-osan jos sitäkään joka päivä :)

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.20 00:19:49

Hienoja! Ihan kuin jostain tieteiselokuvasta. Harmi etten ole nähnyt.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: reka 
Päivämäärä:   22.1.20 01:04:30

Skorpionilukit ovat todella rauhallisia ja kun niiden käyttäytymistä pääsee lähemmin näkemään, niin myös aika suloisia kavereita. Minulla oli pari tuollaista hoidossa jonkin aikaa ja siinä tuli samalla seurailtua niitten elämää. Yksi vietti käytännössä kaiken aikansa yhdessä paikassa, toisen piilopaikassa ei ollut vesipistettä, joten se kävi aina juomassa ja saalistamassa vakiopiilonsa ulkopuolella - yleensä pimeällä.

Ulkonäöltään ovat kieltämättä kyllä aika karmivia ennen kuin siihen tottuu.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.20 09:53:01

Africasian tropiikkipuolella on vapaana tällä hetkellä muistaakseni seuraavat lajit:
- Balinkottarainen (valkoinen lintu joka laulaa kauniisti)
- Harjapyy (musta lintu jolla punainen töyhtö päässä + vihreät naaraat)
- Mingdanaonhaavakyyhky (vähän kuin pulu jolla punainen kaula)
- Isopäivägekko (n. 30cm pitkä vihreä lisko jossa oransseja täpliä)
- Viherbasiliski (jopa 70cm pitkä vihreä lisko joka on vaikea bongata)

Siellä aavikkopuolella lentelee vapaana vain pieniä keltaisia kyläkutoja-lintuja, ja molemmilla puolilla sitten pyörii koloissa piilottelemassa näitä skorpionilukkeja, joita siis todellakaan ei edes kaikki työntekijät näe vuosittain.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Abc 
Päivämäärä:   22.1.20 15:37:43

Vaikka niitä harvoin näkisi, niin se kun tiedät että jossain niitä on.. ja tuurilla sellanen tipahtaa päähän :O hyi, pelkkä ajatuskin karmii.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   22.1.20 16:00:25

"Olisi ihan kiva nähdä ja kuvata niitä jos ne vapaana vilistäisivät. Mutta periaatteesta en todellakaan käy eläintarhassa."

Aina jaksaa huvittaa nää "periaatteet" jotka perustuu vuosikymmeniä vanhaan eläintarhamalliin, josta nykyaikaiset hyvät eläintarhat ovat valovuosia edellä. Käymällä esimerkiksi Korkeasaaressa tuet monen uhanalaisen lajin suojelua, mikä siinä sotii periaatteitasi vastaan? Lajien suojelu?

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: zio 
Päivämäärä:   22.1.20 17:35:52

Voitin kammoni, ja katselin kuvia. Julmetun pitkät ne pyyntirihmat, mutta muuten se ei (onneksi) ollut yhtään niin iso ja pelottava, kuin luulin. Yksi kuva, jossa lukki oli jonkun kämmenellä, ei ollut yhtään paha. En kyllä omalle kädelle silti ottaisi, en varmasti. :D Minulla oli lapsena sauvasirkkoja, ja nekin tuntuivat melko etovilta, kun käppäilivät kädellä pitkine raajoineen..

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.20 18:03:58

Nuo tosiaan jemmailevat jossain kivenkolossa eivätkä suinkaan hyöki ohikulkijoiden niskaan. Haluavat olla rauhassa omissa oloissaan sen sijaan että vaanisivat pahaa-aavistamattomia eläintarhassa kävijöitä. Tosin itselleni varmaan kävisi se lottovoitto että tuollainen kiipeää jonnekin housunlahkeeseen.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   22.1.20 23:45:07

"omg!!!"
Tämä pissisten voittokulku ei näköjään lopu koskaan.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.20 00:09:17

"Aina jaksaa huvittaa nää "periaatteet" jotka perustuu vuosikymmeniä vanhaan eläintarhamalliin, josta nykyaikaiset hyvät eläintarhat ovat valovuosia edellä. Käymällä esimerkiksi Korkeasaaressa tuet monen uhanalaisen lajin suojelua, mikä siinä sotii periaatteitasi vastaan? Lajien suojelu?"

Kuinka naivi ja tietämätön oletkaan...

Monen periaatteita vastaan sotii varmaankin mm. se, että Korkeasaari antoi paviaanien lisääntyä vapaasti ja hallitsemattomasti "koska paviaaninpoikaset vetävät yleisoä" (tämä sanottiin Korkeasaaresta suoraan), ja koska paviaaneja oli siten kokoajan liikaa tiloihin nähden, niitä lopetettiin samaa tahtia kuin uusia syntyi (joka vuosi suurin osa lopetetuista oli edellisvuonna syntyneitä poikasia) ja toiminta oikeutettiin Korkeasaaren puolesta sillä, että paviaani ei ole uhanalainen joten niitä voi tappaa huoletta kun niitä kyllä riittää.
Eläinoikeusjärjestöt painostivat Korkeasaaren luopumaan paviaaneista joitakin vuosia takaperin sekä tuon poikastehtailun ja lahtaamisen vuoksi, että paviaanien huonokuntoisten tilojen vuoksi. Paviaanit pääsivät parempiin oloihin Tanskaan.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.20 00:35:03

Eikö teistä kukaan ole muka Harry Pottereita katsonut ja nähnyt skorpionilukkia?

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Tursas 
Päivämäärä:   23.1.20 00:39:08

Kaikki ötökät aina rakastaa meikäläistä joten ihan varmasti tommonen hirvitys löytyisi minun päästä tai olkavarresta käppäilemästä :D

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: zio 
Päivämäärä:   23.1.20 06:13:27

Enpä ole ainuttakaan Harry Potteria nähnyt tai lukenut.. ei riitä mielenkiinto sellaiseen.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.20 07:49:15

., mitkä Harry Potterissa on skorpionilukkeja? Ne anteeksiantamatyomien kirousten uhriksi joutuvat hämähäkitkö?

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.20 11:40:19

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 23.1.20 07:49:15

., mitkä Harry Potterissa on skorpionilukkeja? Ne anteeksiantamatyomien kirousten uhriksi joutuvat hämähäkitkö?"

Mä olin tulossa kysymään samaa. Olen katsonut kaikki leffat varmaan 50 kertaa eikä silti skorpionilukki tuntunut yhtään tutulta.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.20 15:09:38

Muakin kiinnostaa missä HP:ssa on skorpionilukkeja? Olen lukenut kirjat suomennettuna ainakin 100 kertaa, ja siellä puhutaan vain hämähäkeistä. Samoin elokuvissa esiintyvistä puhutaan vain hämähäkkeinä. Onko leffoissa käytetty "näyttelijöinä" skorpionilukkeja?

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.20 15:13:48

Kerron myös omista periaatteistani. Niin kauan, kun eläintarhoissa mennään raha edellä ja siellä pidetään myös elinvoimaisia lajeja (eivät tarvitse suojelua), en käy.
Ei suomessa tarvi nähdää mitään mitä ei suomen luontoon kuulu. Eri asia jos suomalainen yritys (vaikka sit korkeasaari) haluaa investoida jonkun sukupuuton partaalla olevan lajin suojeluun. Tai orvoksi jääneen eläimen. Tms.

Tuo että rahan takia pidetään kaikkea nähtävillä hyönteisistä kaloihin on inhottavaa. Ne eläimet haluaisi olla kotonaan

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.20 15:27:57

"Eri asia jos suomalainen yritys (vaikka sit korkeasaari) haluaa investoida jonkun sukupuuton partaalla olevan lajin suojeluun."

Korkeasaari on tappiollinen ja pyörii veronmaksajien rahoilla, ei lipputuloilla.

Vuosittain sinne kaadetaan miljoonia euroja veronmaksajien rahaa.

Kuitenkin rahankäytöstä ja tarhan toiminnasta johto päättää kuin paikka olisi heidän omilla rahoillaan pyörivä yksityinen yritys.

Toiminnan kritiikkiä löytyy paljonkin, jos etsit muualta kuin Korkeasaaren maksamista lehtiartikkeleista eli piilomainoksista.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.20 15:35:01

..., niin? Ei se poista sitä, että Korkeasaaressa pidetään turhaan elinvoimaisiakin lajeja. En ehdota, että eläimet vapautetaan luontoon, vaan uusia ei tehtailtaisi/hankittaisi enää. Jos ongelmaksi tulee se, että lopulta jää vain yksi yksinäinen surkea lajinedustaja, sen voisi sijoittaa eri lajin seuraan jos sopeutuu tai lopettaa.

Mun päähän ei vaan mahdu se, että elinvoimaista lajia pidetään vangittuna. Mikä on siihen syy?????

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.20 15:42:31

"Korkeasaaressa pidetään turhaan elinvoimaisiakin lajeja."

Niin pidetään, koska ne ovat ns yleisölajeja, ja koska niidenkin ylläpitoon saa valtiolta rahaa...

Mikäs niitä on veronmaksajien rahoilla pitäessä, kun paikka saa toimia tappiolla ja silti palkat juoksee...

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   23.1.20 17:17:15

"Muakin kiinnostaa missä HP:ssa on skorpionilukkeja? Olen lukenut kirjat suomennettuna ainakin 100 kertaa, ja siellä puhutaan vain hämähäkeistä. Samoin elokuvissa esiintyvistä puhutaan vain hämähäkkeinä. Onko leffoissa käytetty "näyttelijöinä" skorpionilukkeja?"

Youtubeen jos laittaa hakusanaksi Harry Potter whip spider, tulee ainakin minulle heti ensimmäisenä elokuvan pätkä, jossa se skorpionilukki näkyy.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.20 17:30:40

Korkeasaaressa 1/3 lajeista on ainakin jossain määrin uhanalaisia, mutta 2/3 lajeista ei ole millään tapaa uhanalaisia.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.20 17:34:17

Eli 30% esillä olevista lajeista uhanalaisia ja 70% lajeista sellaisia, joiden vankina pitämiselle ei ole minkäänlaisia lajinsuojelullisia perusteita.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   23.1.20 17:36:59

:D

- Yksi eläintarhojen tärkeä tehtävä on opetus. Suomi on täynnä kauriita, peuroja, hirviä, pöllöjä, myyriä, näätiä, karhuja, ilveksiä ja muita yleisiä lajeja. Kuinka moni nykysuomalainen näkee näitä lajeja oikeasti luonnossa?

- Se, että näkee jonkin eläimen omin silmin, vaikuttaa ihmisten ajattelutapaan. On ihan eri asia tietää että Suomessa on parituhatta ilvestä ja katsella ilveksen kuvia, kuin nähdä se ilves ihan elävänä. En osaa pukea tätä kunnolla sanoiksi, mutta yleensä luonnon asiat alkavat kiinnostaa paljon enemmän, kun sen näkee ja kokee ihan itse livenä.

- Kyllä, eläintarhat joutuvat pakosta menemään raha edellä. Eläinten pito ei ole ilmaista ja jos halutaan suojella uhanalaisia lajeja, tarvitaan rahaa.

- Elinvoimaiset lajit olivat suomalaisten eläintarhojen perustusaikoihin helposti saatavilla ja niitä ihmiset lähtivät myös katsomaan. Pikkuhiljaa esim Korkeasaari pyrkii siihen, että suurin osa lajeista olisi niitä uhanalaisia, mutta se ei tapahdu yhdessä yössä. Joskus voikin onnistua, että elinvoimainen laji korvataan suoraan jollain uhanalaisella lajilla, mutta ei aina. Silloin tarvitaan mm. tilaremontteja. Eli jälleen sitä rahaa.

- Jos asuisit vaikkapa Vaasassa ja olisit lähdössä Korkeasaaren, lähtisitkö innokkaammin jos nähtävänä olisi 50 lajia viiden sijasta?

Minun mielipiteeni on se, että niin kauan kun ihminen katsoo oikeudekseen tuhota lajien elinympäristöt tai muuten vaan metsästää ne hengiltä, on myös ihmisten velvollisuus huolehtia niistä lajeista. Aina huudetaan että palauttakaa ne eläimet luontoon sieltä eläintarhoista mutta kysynpä vaan, että mihin luontoon? Valtaosa uhanalaisista lajeista on uhanalaisia juuri elinympäristöjen tuhoutumisen vuoksi.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   23.1.20 17:42:02

Mainittakoon myös noista elinvoimaisista lajeista, että varsinkin lintujen osalta monet tarhayksilöistä ovat luonnosta loukkaantuneina pelastettuja, jotka ovat kyllä kuntoutuneet mutta eivät niin hyvin, että pärjäisivät luonnossa. Paljon on myös orvoksi jääneitä luonnoneläimiä, ihan vaikka hirvistä lähtien. Olisiko siis parempi vain suoraan lopettaa nämä lukuisat eläimet, jotta saataisiin tilaa niille uhanalaisille?

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.1.20 17:49:46

"Lähettäjä: heh
Päivämäärä: 23.1.20 17:42:02

Mainittakoon myös noista elinvoimaisista lajeista, että varsinkin lintujen osalta monet tarhayksilöistä ovat luonnosta loukkaantuneina pelastettuja, jotka ovat kyllä kuntoutuneet mutta eivät niin hyvin, että pärjäisivät luonnossa. Paljon on myös orvoksi jääneitä luonnoneläimiä, ihan vaikka hirvistä lähtien. Olisiko siis parempi vain suoraan lopettaa nämä lukuisat eläimet, jotta saataisiin tilaa niille uhanalaisille?"

Tähän on jatkettava sillä että ainakin itse arvostan todella paljon Korkeasaaren villieläinsairaalan tekemää työtä. Sinänsä hullua koska se on ihan se ja sama hoidetaanko joku talviunilta kesken kaiken herännyt siili kuntoon vai ei mutta silti tykkään siitä että myös villieläimet saavat tarvittaessa apua.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: hauskoja 
Päivämäärä:   23.1.20 17:56:10

on noita siellä jossain terraariossakin. Eräällä vierailulla työntekijä nappasi sellaisen näytille käteen.

Ja siis, hämähäkkejä ja muita ötöjä nyt ylipäätään vaanii missä tahansa, eli kammoisten ei kannata viettää aikaa kuin hyönteisverkon sisällä kotonaan. Todennäköisyys törmätä kotonaan hämähäkkiin lienee huomattavasti suurempi kuin nähdä skorpionilukki korkeasaaressa irrallaan.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.20 18:10:04

"varsinkin lintujen osalta monet tarhayksilöistä ovat luonnosta loukkaantuneina pelastettuja, jotka ovat kyllä kuntoutuneet mutta eivät niin hyvin, että pärjäisivät luonnossa. Paljon on myös orvoksi jääneitä luonnoneläimiä, ihan vaikka hirvistä lähtien. Olisiko siis parempi vain suoraan lopettaa nämä lukuisat eläimet"

Ei, mutta juuri niin Korkeasaari tekee.

Ei siellä hoideta ja pidetä loukkaantuneita villieläimiä, ellei juuri silloin tarvita tarhalle esimerkiksi uutta joutsenta.

Jos joutsenelle ei ole tarvetta, se lopetetaan, tai ohjataan muualle hoitoon.

Villieläinhoitoloita kyllä on, mutta niissä eläimet eivät olekaan ennen kaikkea näyttelyesineitä kuten Korkeasaaressa.

Käsityksesi Korkeasaaren tai ylipäätään eläintarhojen toiminnasta tuntuu olevan vähän lapsenomainen.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: hop 
Päivämäärä:   23.1.20 18:10:24

Nämä ötökät tulivat uniin toissä yönä, tosin niillä oli tavallinen hämppiksen ruumis ja edessä suun tilalla pitkä skorpionin häntä :D Oli oikein kiva uni, totta tosiaan. Näin niin kuin hämähäkkikammoisena.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   23.1.20 18:32:31

Arvon ..., oma käsityksesi taas tuntuu olevan kovin negatiivinen ja vailla kunnollista ymmärrystä eläintarhoista ja niiden tarkoituksesta (vai onko tämä vain jotain Korkeasaari-vihaa). Totta on, että Korkeasaaren villieläinsairaala lopettaa herkästi elinvoimaisten lajien yksilöitä, vaikka niillä olisi mahdollisuus selvitä tarhaoloissa. Fakta on nimittäin myös se, että kaikille ei vain ole tilaa. Ranua ja Ähtäri sen sijaan ovat jättäneet monia villejä hoidokkejaan jatkamaan elämäänsä lopettamisen sijaan.

Korkeasaaren villieläinsairaalan sekä Ranuan ja Ähtärin lisäksi Suomessa ei oikeastaan ole kunnollisia isompia villieläimiä hoitavia tahoja. Pari lintuhoitolaa löytyy ja iso joukko yksityishenkilöitä, jotka hommaa tekevät omalla kustannuksellaan. Entä jos tästä kaavasta poistetaan eläintarhat, mitenpä veikkaat että käy?

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.20 21:09:49

"oma käsityksesi taas tuntuu olevan kovin negatiivinen ja vailla kunnollista ymmärrystä eläintarhoista ja niiden tarkoituksesta"

Ei, vaan realistinen, pohjautuen juurikin siihen, että tiedän tasan tarkasti miten Korkeasaaressa toimitaan.

"Totta on, että Korkeasaaren villieläinsairaala lopettaa herkästi elinvoimaisten lajien yksilöitä, vaikka niillä olisi mahdollisuus selvitä tarhaoloissa."

Kun kerran tiedät, miksi sitten yritit aiemmin vängätä muuta?
Ei Korkeasaari ole mikään villieläinten hyväntekeväisyyshoitola, vaikka sitä imagoa tietenkin mainonnassa ja mediassa ajetaan, ja hyvin kyseinen markkinointistrategia on sinuunkin uponnut päätellen siitä, kuinka raivokkaasti yritit sitä imagoa puolustaa.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   23.1.20 22:44:40

Näytä toki minulle se kohta teksteistäni, jossa väitän Korkeasaaren pitävän kaikki vapautuskelvottomat luonnoneläimet.

Tämä "realistinen käsityksesi" vaikuttaa varsin erikoiselta. Väität tietäväsi miten Korkeasaaressa toimitaan, mutta selvästi et ymmärrä syitä näiden toimintatapojen takana. Ulkopuolisten on toki vaikea sisäistää eläintarhojen toimintaa eivätkä ihmiset tunnu aina kykenevän järkevään ajatteluun, kun on kyse eläimistä.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.20 23:09:16

hehillä on valikoiva lukutaito. Omaan kommenttiini lisäsin juuri tuon argumentin takia, "tai orvoksi jääneen eläimen. Tms.". Eli jos yksilö ei yksin pärjää, syystä tai toisesta, on sitä tottakai autettava. En näe vääryyttä pitää elinvoimaisenkin lajin yksilöä vangittuna, mikäli eläimen hyvinvointi ja hengissäpito sitä vaatii. Sanoin myöskin, ettei eläimiä tulisi päästää luontoon, vaan olla hankkimatta uusia lajinedustajia. Pl. nämä orvot, sairaat, vammautuneet. Ja jos/kun on enää se viimeinen lajinedustaja jäljellä, eikä se viihdy/pärjää yksin, voi sen yrittää sopeuttaa toisen lajin seuraan tai lopettaa.

Että te olette sitten tyhmiä. Perusteluna käytettiin sitä, että veronmaksajat sen maksaa. En taida kommentoida tuohon yhtään mitään. :D

Ai sua ei kiinnosta luonto, joten surullisten ja vangittujen eläimien näkeminen sitten herättää kiinnostuksen? Aivan. Tämä ei toivon mukaan ole mikään kovin yleinen ajattelutapa. Ellet tarkoittanut, että herää kiinnostus lakkauttaa tollaset hupieläintarhat (elikkä ne jotka pitää muitakin eläimiä kun uhanalaisia/sairaita/orpoja/you name it).

Suomen luonnossa tosiaan on vaikka mitä eläimiä. Jos haluaa, niin kyllä niitä näkee. Vai miten meinaat, että metsästäjät ja lintubongarit hoitaa homman kotiin? Ymmärrän kyllä pointin, mutten kuitenkaan ihan täysin ymmärrä. Kyllä mäkin halusin nähdä delfiinejä (koskaan en ole delfinaariossa käynyt, enkä halunnutkaan sellaista tukea), joten Kyproksen matkalla varasin laivamatkan ja pääsin niitä näkemään. Australiassa ajoin pieneen kaupunkiin, jossa järjestettiin delfiinien ruokintatilaisuuksia. Delfiinit oli ihan villejä, asuivat meressä mutta tulivat ruoka-aikaan lähelle rantaa, kun tiesivät, että kohta saa sapuskaa. Tällainen on mun mielestä sitä, mihin pitäisi pyrkiä. Mene Afrikkaan ja varaa safari (tutki sen taustat ensin kunnolla, ettei ole mikään eläinoikeuksien polkija asialla) tai joku viidakkoseikkailu Etelä-Amerikasta. Kyllä niitä keinoja on, turha kostaa niille eläimille jos sulla ei ole varaa tai aikaa matkustaa niiden luo. Ei se ole niiden vika, että JUURI SINÄ haluat nähdä JUURI SEN ELÄIMEN, mutta LÄHELLÄ JA HALVALLA. Eikä niillä ole mitään velvollisuutta olla kaikille näkyviä? Eihän mitään ihmisiäkään pidetä häkeissä nähtävillä, ja lapsista kasvaa rasisteja, kun eivät ymmärrä erilaisuuden päälle. Eikä se Korkeasaareenkaan meno ole mikään kaikille kuuluva kansalaisoikeus...

Opetus. ??? Et sä siitä opi mitään, että näät sen eläimen livenä, varsinkin kun se on vangittu johonkin hemmetin aitaukseen. XD suosittelen lukemaan kirjoja, nettiä ja katsomaan kuvia ja videoita. Joo, eläintarhoissa on tietoa niistä ja päläpälä. Näkee sen läheltä jne. Mutta se tärkein opetus, mikä pitäisi kaikille opettaa, on se ELÄIMEN ARVO. Se ei ole mikään arvoton lelu, jota voi pitää huvikseen häkissä, koska sellainen ei ole edes paras eikä tehokkain opetuskeino. Ne asiat voi lukea muualtakin kun sen häkin seinästä.

Jos lähtisin vaikka Vaasasta, niin Helsinki on jo tosi lähellä vaikka sen yhdenkin lajin näkemiseen, kerta se on niiiiin pakko nähdä. Paskat argumentit sulla. Ehkä sit parempi jäädä sinne Vaasaan ja olla näkemättä ne viisikin, kun ei kerta saa nähdä kaikkia.... tai siis vähintään viittäkymmentä!

Ylipäätään toi koko homma oksettaa, että ihminen kokee oikeudekseen keksiä, että hei mä haluun nähä tollasen eläimen, ja se sitten pitäis hopeatarjottimella tuoda sun eteen. Tai Helsinkiin. Olen itse pitkään haaveillut valkohain näkemisestä, mutta pystyn kyllä elämään näkemättäkin. Tiedän haista(miten tuo taipuu?) tosi paljon, vaikken ole ikinä sellaista itse nähnytkään. Varmasti enemmän kun joku, joka on käynyt esim. haihäkissä, tai jossain sealifessä. Sellaista en lähde itse rahoittamaan, täytyy vaan toivoa, että valkohai tulisi joskus ihan luonnossa vastaan, toivottavasti kylläinen sellainen ja riittävän kaukana. En toki ole nyt edes sellaisissa maisemissa pyörinytkään, mutta en myöskään kannusta porukkaa pitämään haita vangittuina, koska minä minä minä.

Ja joo, varmaan kakkaisin alleni ja todnäk kuolisin, jos valkohai tulisi oikeesti vastaan. Mut pointti olikin se, että se ei ole mikään syy hankkia sellaista eläintä vangituksi näyttelyesineeksi. Ymmärtäkää nyt jo.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.20 23:14:51

*** eli elokuvassa on käytetty "näyttelijänä" väärää lajia. Tämäkin selviää googlesta. Oliko vaikea kertoa, mikä kohtaus oli kyseessä?

Kyseessä on Villisilmä Vauhkomielen hämähäkki (näytettiin ne anteeksiantamattomat kiroukset) (Liekehtivä Pikari).

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   23.1.20 23:49:41

"*** eli elokuvassa on käytetty "näyttelijänä" väärää lajia. Tämäkin selviää googlesta. Oliko vaikea kertoa, mikä kohtaus oli kyseessä?"

Minä en ole lukenut yhtäkään Harry Potter-kirjaa enkä katsonut elokuvia, enkä tiedä mitä elukoita niissä kuuluu olla missäkin kohdassa.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   24.1.20 08:19:13

Älkää hei käykö eläintarhoissa :(

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.20 09:37:08

"Ei siellä hoideta ja pidetä loukkaantuneita villieläimiä, ellei juuri silloin tarvita tarhalle esimerkiksi uutta joutsenta."

Otetaanpa ne faktat kuntoon, ennen kuin huudellaan.

Kaikkien Villieläinsairaalaan hoitoon tuotujen eläinten hoidon lähtökohtana on eläinsuojelulain mukaisesti terveen eläimen palautus luontoon, ja jokainen sinne hoitoon tuotu eläin otetaan vastaan. Saman eläinsuojelulaki määrää, että mikäli eläin on vahingoittunut siten, ettei se voi hoidosta huolimatta enää selviytyä itsenäisesti luonnossa, se lopetetaan kivuttomasti. Ainoastaan poikkeustapauksissa eläin voi jäädä eläintarhaan, jos se ei kärsi kivuista ja sille voidaan tarjota lajille sopivat tilat - tähän vaaditaan joka kerta erillinen viranomaislupa (ELY-keskukselta), eli omine päineen ei Korkeasaari tai mikään muukaan hoitola saa siirtää eläintarhan puolelle.

Lisää tietoa löytyy täältä: https://www.korkeasaari.fi/villielainsairaala/

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.20 09:52:41

Uhanalaisuus tai elinvoimaisuus ei ole pysyvä ominaisuus, vaan esim. suppealla alueella elävän elinvoimaisenkin eläinlajin tilanne luonnossa voi muuttua yhdestä katastrofista, esim. Australian metsäpalot.

Uhanalaisuusluokitus voi olla myös eri maailmanlaajuisesti ja paikallisesti - esimerkiksi suokukko on maailmassa elinvoimainen (LC), mutta Suomessa äärimmäisen uhanalainen (CR). Sama homma on partakorppikotkilla, maailmanlaajuisesti laji on 'vain' silmälläpidettävä (NT), mutta Alpeilta se on kertaalleen kuollut sukupuuttoon.

Ja Korkeasaari onkin osallistunut partakorppikotkien luontoonpalautushankkeeseen, eli Korkeasaaressa syntynyt partakorppikotka liitelee nykyisin Alpeilla vapaana. Eikä muuten ole ainoa luontoonpalautushanke; kesällä oli uutisointia että kaksi Korkeasaaressa syntynyttä mongolianvillihevosta vapautettiin Gobin autiomaalle, ja syksyllä metsäpeuroja Seitsemisen ja Lauhanvuoren kansallispuistoihin. Korkeasaaren sivujen mukaan aikaisempia luontoonpalautushankkeita on ollut mm. visenteillä, ilveksillä, metsäkissoilla ja huuhkajia.

Ylempänä olikin jo maininta että Korkeasaari ei todellakaan tahkoa tuottoa, mutta siis sen organisaatiomuotohan on kirjaimellisesti voittoa tavoittelematon säätiö. Sen sijaan Korkeasaari kerää varoja suojeluhankkeisiin; viime vuonna lahjoituksia kerättiin noin 140 000 euroa. Ja näistä yksikään euro ei mene hallintokuluihin, vaan jokainen euro menee oikeasti suoraan kenttäprojekteihin eläinten luonnollisille elinalueille.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.20 10:01:59

"Mene Afrikkaan ja varaa safari (tutki sen taustat ensin kunnolla, ettei ole mikään eläinoikeuksien polkija asialla) tai joku viidakkoseikkailu Etelä-Amerikasta. Kyllä niitä keinoja on, turha kostaa niille eläimille jos sulla ei ole varaa tai aikaa matkustaa niiden luo."

No sehän se vasta kestävää matkailua onkin, että tuhatpäin mennään safarille huristelemaan autolla. Ei noissa maissa infra kestä sitä, että jokainen joka haluaa nähdä villieläimen, menee paikan päälle. Siinä sitten aletaan rakentamaan teitä, hotelleja ja vesiputkia, ja lisätään peltoja jotta saadaan turistit ruokittua. Sitten niitä eläimiä ei enää näykään kun elinalueet on tuhottu, ja parhaassa tapauksessa aletaan houkuttelemaan niitä esille ruualla. Siinä onkin sitten kohta lauma villieläimiä, jotka hakeutuu ihmisten luokse nälissään - ja jota sitten tapetaan kylistä ja kaupungeista, kun aiheuttaa vaaratilanteita. Tätähän on jo jollain kuvauskojuilla nähtävissä.

Eläintarhojakin on hyviä ja pahoja. Pahat tekee voittoa eläinten kustannuksella, hyvät tekee tutkimustyötä ja uhanalaisten lajien suojelua. Kannattaa vierailla eläintarhoissa, mutta tehdä se pohjatyö ensiksi, jotta ei tule tukeneeksi niitä pahiksia.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.1.20 12:24:04

"Lisää tietoa löytyy täältä: https://www.korkeasaari.fi/villielainsairaala/"

Huomasin kyllä jo aiemmin, että tietosi Korkeasaaren toiminnasta rajoittuu siihen mitä Korkeasaaren nettisivuilla lukee :)
Ja että kokemuksesi Korkeasaaren toiminnasta rajoittuu siihen, mitä olet eläintarhan vierailijana nähnyt.

Turha ilmeisesti edes yrittää selittää, että teatterissa tapahtuu paljon muutakin kuin se, mitä näytöksessä näet ja mitä käsiohjelmassa lukee.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.20 12:34:23

"Huomasin kyllä jo aiemmin, että tietosi Korkeasaaren toiminnasta rajoittuu siihen mitä Korkeasaaren nettisivuilla lukee :)"

Ihan muuten hyvä, mutta kommentoin ensimmäistä kertaa. Olen työskennellyt villieläinsairaalassa vapaaehtoisena, joten tietoa on kyllä 'kulisseista'.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.1.20 15:12:50

"kommentoin ensimmäistä kertaa. Olen työskennellyt villieläinsairaalassa vapaaehtoisena, joten tietoa on kyllä 'kulisseista'."

Niin niin tietenkin :)

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   24.1.20 15:34:24

Piste on sen verran toivoton tapaus ja vailla edes alkeellista ymmärrystä eläintarhojen toiminnasta, että minulla ei nyt valitettavasti riitä mielenkiinto sinun valistukseesi. Jos kuitenkin haluat korjata käsitystäsi eläintarhoista, googleta vaikka sellainen eläinlaji kuin visentti ja ylläty.

Kolmipisteen vinoilut menevät myös valitettavasti metsään, alalla työskentelevänä tiedän tästä "teatterista" ihan tarpeeksi. Tätä sinun on toki Korkeasaari-vihasi takaa mahdotonta ymmärtää.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.20 15:34:54

"Ei noissa maissa infra kestä sitä, että jokainen joka haluaa nähdä villieläimen, menee paikan päälle."

Meinaat, että JOKAINEN joka haluaa nähdä villieläimen, menee oikeasti paikan päälle katsomaan? Pointti kun olikin siinä, että kun helppoa vaihtoehtoa (=eläintarhaa) ei ole, se karsii halukkaita pois aika rankalla kädellä. Ja vaikka halua edelleen olisi, ei ole välttämättä mahdollisuutta lähteä. Lapset, lemmikit, raha, aika, sairaudet...

Tai sitten voi ihan itse miettiä, että onko se sinun kehitelty tarpeesi nähdä villieläin niin iso prioriteetti, että lähtee niin kauas katsomaan. Jos olet sitä mieltä, ettei se ole järkevää, niin sitten et mene. Ihan turha kostaa niille eläimille se, ettei ole kestävää matkailua matkustaa niiden luo.

Eihän se tietenkään ole kenenkään mielestä fiksua päristellä jatkuvasti ympäri maapalloa vain nähdäkseen villieläimiä, mutta tosi harva siihen jaksaakaan lähteä vain niiden takia. Yleensä matkalle mennään lomailemaan/seikkailemaan/työmatkalle muutenkin ja siinä yhteydessä voi sitten käydä safarilla tai mitä nyt haluaakaan. Tai joku maailmanmatkailija, yleensä niillä on kiinnostusta muihinkin asioihin kun vain niihin eläimiin. Eli se eläintarhan puuttuminen tuskin lisäisi matkustusta hirveästi.

Ja jos matkustaminen on iso no-no, niin sitten et mene. Se on jokaisen oma päätös. Älä silti kosta niille eläimille sitä!

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.20 15:37:49

heh, kannattaa kuitenkin lukea ne mun kommentit, kun kehotit googlaamaan visentin. :D vaikkei tämä nyt mitenkään yllättänyt, että sulta loppui kommentit kesken.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   24.1.20 15:55:45

Ihan suoraan sanottuna en jaksa lukea jokaista viestiä uudelleen ja yrittää pysyä perässä siitä, että mikä piste vänkää mistäkin asiasta. Kyllä toi sun pitkä purkaukses kertoi ihan tarpeeksi ymmärryksen tasosta. :D

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   24.1.20 16:04:52

Ja kertaanpa oman pointtini vielä:

"Önnönnöö ei eläimiä saa pitää vangittuina" -> ihminen tuhoaa luontoa ja eläinten elinympäristöjä -> lajeja katoaa -> eläintarhakannasta joitain lajeja on mahdollista palauttaa luontoon, kun ymmärretään mikä moka tuli tehtyä -> katso visentti

"Önnönnöö ei saa pitää elinvoimaisia lajeja" -> eläintarhan pito ei ole ilmaista, vaan jotta voidaan suojella niitä uhanalaisia lajeja, tarvitaan rahaa -> rahaa tulee kävijöiltä -> vuodesta toiseen vetonauloja ovat vaikkapa ihan tavallinen suomalainen ruskeakarhu

"Önnönnöö ei saa pitää elinvoimaisia lajeja 2" -> kymmeniä vuosia sitten otettiin niitä lajeja, mitä oli helppo saada, eli kotimaisia -> vuosien saatossa kotimaisia elinvoimaisia tarhapopulaatioita on lisätty ottamalla vastaan luonnossa loukkaantuneita tai orpoja eläinyksilöitä -> monesti kyse on laumaeläimistä (pl monet linnut), eli eläimen hyvinvoinnin kannalta ei voida pitää vain sitä yhtä orpoa kaurista tai hirveä -> vaikka nykyään suunta onkin se, että lajeja vaihdetaan uhanalaisiin, ei se tapahdu yhdessä yössä

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.20 16:05:07

No voihan sen noinkin hoitaa :) Jankutat itse tota samaa paskaa koko ajan ymmärtämättä lainkaan, mitä sanon ja olen sanonut. En minäkään jaksa rautalangasta vääntää.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   24.1.20 16:19:04

Taisi mennä sormi suuhun, kun pitäisi myöntää olevansa väärässä. :D

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   24.1.20 16:19:07

huhhuh, onpa hehillä asiaton, aggressiivinen ja ylimielinen keskustelutyyli.

tyhjä tynnyri pitää kovinta kolinaa.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.20 16:21:14

Täh? Sähän sanoit, ettet jaksa lukea mun valistusta. Niin en mä jaksa kirjoittaa, kun et kerta aio sitä lukeakaan.

Mut jos haluat jatkaa keskustelua, niin kerro, miksi sä kehotit mua googlaamaan visentin?

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   24.1.20 16:22:19

Joo myönnetään, pitäisi yrittää paremmin pysyä asialinjalla. Tästä asiasta saa vääntää sen verran usein, että en vaan enää jaksa. Vastapuoli elää niin omissa mielikuvissaan ja "periaatteissaan" ettei näe metsää puilta. Jankutetaan edelleen faktoina vuosikymmeniä vanhoja asioita, eikä suostuta ymmärtämään kuinka eläintarhamaailma kehittyy. Ei edes yritetä ymmärtää sitä tärkeää työtä, mitä eläintarhat tekevät.

Samaa ilmiötä näkee maatalouskeskusteluissa. Ei ymmärretä kuinka tärkeää maalle on olla omavarainen ruuan suhteen ja suorastaan toivotaan, että kaikki tuotanto loppuu.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   24.1.20 16:25:18

., kirjoitatko kenties useammalla nimimerkillä vai mitä tässä olen sekoittanut? Jankutat useammassa viestissä siitä kuinka ei ole oikein pitää elinvoimaisia lajeja. Tätä asiaa olen yrittänyt sinulle valottaa.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.20 16:34:49

Oho, toi sun yksi kommentti olikin multa jäänyt näkemättä. Tullut näköjään sillä välin kun kirjoitin tota edellistä.

En tiedä, mitä sä olet lukenut, mutta mä en ole önnöttänyt lainkaan siitä, ettei mitään eläintä saa pitää vangittuna.

Ja lainaus ensimmäisestä kommentistani:
"Ei suomessa tarvi nähdä mitään mitä ei suomen luontoon kuulu. Eri asia jos suomalainen yritys (vaikka sit korkeasaari) haluaa investoida jonkun sukupuuton partaalla olevan lajin suojeluun."

Ei kukaan pakota (Korkeasaarta) hoitamaan ja ylläpitämään uhanalaisia lajeja. Tottakai eri eläinlajit on rikkaus, jopa välttämätöntä ekosysteemille, mutta jos siihen ei ole varaa, MIKSI se pitää kostaa viattomille eläimille?

Mitä jos vaan lopetettais tämä luonnon raiskaus ja annetaan eläimien olla ihan villeinä? Se, että eläinten ympäristöä ja elinolosuhteita ajetaan alas, ei vain yksinkertaisesti oikeuta sinua vangitsemaan niitä elukoita... tajuan sun pointin, että ihminen on ympäristön pskonut, joten ihmisen täytyy keksiä myös ratkaisu. Mä en silti ole sitä mieltä, että eläintarhat on tähän ratkaisu. Ja monestiko mun täytyy tää sanoa: uhanalaisen lajin suojelussa ei ole mitään väärää. Jos sillä ei oikeasti ole missään luonnossa paikkaa, niin tottakai sellainen luodaan. Se mikä tässä mättää on tuo niiden varjolla elinvoimaisenkin lajin vangitseminen KU TARVII RAHAAAA!!!! et voi suojella tota lajii!

Mielelläni lahjottaisin, mikäli en samalla tukisi moista riistoa. Kyllä meitä eläinrakkaita ja luonnon monimuotoisuuden ylläpitoon kannustavia löytyy. Ihan turhaa kostaa niille eläimille, että joku rahaton haluaa nyt suojella tätä, tota ja tuota. Jos ei ole varaa, älä tee sitä. Älä kosta sitä viattomille. Hanki rahat muualta.

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.20 16:37:00

Tarkoitin, että sä toistelet vain sitä, kuinka eläintarhat suojelevat uhanalaisia lajeja. Etkö itse näe ristiriitaa?
(Minä jankutan elinvoimaisista, sinä vastaat jankuttamalla uhanalaisista...)

  Re: Korkeasaaressa skorpionilukit asuu vapaana

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   24.1.20 16:44:01

Joo.

Ne elinvoimaisten lajien kannat ovat käytännössä vuosikymmenten takaista tarhakantaa. Uutta verta tulee luonnosta ainoastaan loukkaantuneiden ja orpojen eläinten toimesta. Kukaan ei riistä eläintarhoissa olevilta elinvoimaisten lajien edustajilta vapautta, sillä jos ne eivät eläisi eläintarhassa, ne eivät olisi koskaan syntyneetkään. Tarhaamalla myös näitä elinvoimaisia lajeja taataan mahdollisuus jättää näitä aiemmin mainittuja loukkaantuneita ja orpoja eläimiä jatkamaan elämäänsä. Mulla on joku hämärä muistikuva, että olikohan Ähtäri, missä oli ainakin joskus vuosia sitten jokin kaurislauma jonka aikuiset yksilöt olivat kaikki luonnosta orpovasoina löytyneitä.

Ja voin sanoa että todella moni eläintarha-alalla työskentelevä on myös sitä mieltä, että olisi ihan hemmetin hienoa että eläintarhoja ei tarvittaisi. Se tarkoittaisi sitä, että luonnossa eläimillä olisi kaikki hyvin eikä niitä tarvitsisi pitää tarhakantoina. Johan se nähdään jatkuvasti että se luonnon suojelu siellä luonnossa ei vaan tunnu olevan vaihtoehto. Mitä muuta siis jää vaihtoehdoksi kuin eläintarhat?

Lisätään vielä, että ei se luonto ole mikään paratiisi. Hyvässä eläintarhassa eläimillä on tuhat kertaa paremmat olot kuin siellä luonnossa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.