Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Henkinen väkivalta - omat ristiriidat

Lähettäjä: Ny 
Päivämäärä:   20.10.19 15:05:43

Haluaisin kuulla teidän kokemuksia ja ajatuksia siitä kuinka olette oivaltaneet, käsitelleet ja saaneet korjattua sen, että valitsette/ajaudutte/jäätte henkisesti väkivaltaisiin suhteisiin.

Itse olen nyt kolmesti ollut parisuhteessa jossa tätä on ollut, nyt viimein on aika pysähtyä juurisyille ja muuttaa mun loppuelämä tämän asian suhteen.

Kerron vähän taustaa tästä viimeisestä;
Jo alussa miehen kanssakäyminen muiden ihmisten kanssa osoitti hänen olevan tyyliltään jyrä ja karkea. Suhde kuitenkin alkoi epäröinnistäni ja jo alussa näkyvistä merkeistä huolimatta.

Suhteessa minua kontrolloitiin, rajoitettiin, minua/ajatuksiani/tekemisiäni kritisoitiin. Hänellä oli tarve kyykyttää, syyllistää hänen omasta käytöksestään ja uhkailla. Hän kävi minuun myös käsiksi. Silmittömät raivokohtaukset kuuluivat asiaan. Elämästäni tuli hyvin rajattua, olin jatkuvasti stressissä ja voin pahoin.

Silti jatkoin suhteessa 4 vuotta. Yritin puhua että sä et voi toimia näin, tämä loukkaa ja satuttaa. Yritin poistua tilanteista. Yritin huutamalla, raivoamalla ja syyttämällä saada hänet tajuamaan ja kuuntelemaan.

Ummistin silmiäni todellisuudelta ja sen vaikutuksilta. Takerruin hyviin hetkiin ja esitin ulospäin että kaikki on ok.
Vähättelin hänen huonoa käytöstään ja omaa huonoa vointiani ja korotin murusiakin hyvistä asioista suhteettomiin arvoihin.

Koko tämän ajan, kaaoksen keskellä, mies kertoi kuinka rakastaa minua enemmän kuin mitään maailmassa. Minä en koskaan sanonut niin, koska en rakastanut. Nuo sanat hänen suustaan olivat minulle täysin tyhjiä ja merkityksettömiä, hänen käytöksensä kertoi muusta kuin rakkaudesta.

Päätin lopulta suhteen.

Olen nyt kysymysten äärellä. Miksi minä katson, että on ok olla suhteessa, jossa jatkuvasti joutuu puolustamaan oikeuttaan olla olemassa. Tuntea, ajatella, valita, vaatia, sallia niinkuin minulle on hyväksi.

Vaikka sanon että tämä ei ole ok, jäämällä suhteeseen kerron että se on.

Mitä työkaluja tai prosesseja olette käyttäneet päästäksenne tällaisesta omasta käytöksestä irti ja oletteko onnistuneet?

Taustalla on kasvuympäristö jossa opettelin selviämään vastaavankaltaisesta kohtelusta joten ajattelen että tämä on opittu malli jonka haluan nyt viimein särkeä ja muuttaa terveeksi ja hyväätekeväksi suhtautumiseksi omaan itseen.

  Re: Henkinen väkivalta - omat ristiriidat

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.10.19 15:22:57

Jos päätit suhteen, eikö se silloin tarkoita ettet hyväksy sitä? Eli ei sinun tarvitse perustella itsellesi miksi hyväksyt sen, kun et hyväksy.

  Re: Henkinen väkivalta - omat ristiriidat

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   20.10.19 15:24:08

Terve itsekkyys voisi olla kova juttu. Koeta sisäistää, että sinulla saa olla parisuhteelle toivomuksia, joiden jäädessä täysin täyttymättä sinun ei tarvitse olla kyseisessä suhteessa. Sinun ei tarvitse vain sietää, kestää, ymmärtää ja antaa uusia mahdollisuuksia vaan voit edellyttää, tahtoa, poistua ja lähteä. Et ole kenellekään velkaa sitä, että sinun täytyy koettaa loputtomalla sietämisellä katsoa, kasvaisiko hän joskus vuosien päästä parisuhdekelpoiseksi. (Ei muuten useinkaan kasva!)

  Re: Henkinen väkivalta - omat ristiriidat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.19 16:30:02

Genuinella hyvä neuvo. Hyvin moni nainen on jo lapsena oppinut, että naisen kuuluu kestää ja sietää. Laittaa oma hyvinvointinsa taka-alalle ja miellyttää. Loputtomasti ymmärtää. Tätä mallia sitten toteutetaan myös parisuhteissa.

Se tosiaan olisi hyvin tärkeää tiedostaa, että sinulla ei ole mitään velvollisuutta jäädä toimittamaan kynnysmaton ja sylkykupin virkaa. Sinä SAAT ajatella omaa hyvinvointiasi. Eikä sinulla myöskään ole mitään velvollisuutta alkaa kasvattamaan aikuista ihmistä. Miehen käytös ei ole sinun vastuullasi.

  Re: Henkinen väkivalta - omat ristiriidat

Lähettäjä: Ny 
Päivämäärä:   20.10.19 17:35:58

Niin päätinhän minä, mutta katselin sitä vuosia.

Kukaan joka tuntee minut (poislukien kaksi läheisintä ihmistä) tuskin uskoisi että minä jään tällaiseen suhteeseen.

Olen järkevä, analyyttinen, toimintakykyinen, vahva. Mutta parisuhteissa en ymmärrä itseäni.

Välimatkan päästä pystyn näkemään että jokin ei ole ok tai että näille asioille täytyy tehdä a) b) c), mutta omassa suhteessa mun toimintatavat on itsellenikin käsittämättömiä.

Tätä on vaikea avata. Yksittäiset tilanteet muistaa ja seuraukset muttei ymmärrä omia reaktioitaan.

Esim. Toinen tulee päälle kuin yleinen syyttäjä. Saatan sanoa että lopeta tms. Ja sitten sulkeudun. Toinen raivoaa minkä raivoaa, minä "olen muualla". Sitten jatkan elämää, käydään kaupassa, saunotaan. Tämä kierre toistuu ja toistuu.

Mä jotenkin ignooraan mun tunteet enkä vaadi asian käsittelyä tai selvittämistä koska siitä seuraa lisää ja isompia ongelmia. Enkä tajua miksi.

  Re: Henkinen väkivalta - omat ristiriidat

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   20.10.19 18:03:36

Ny: Joskus analyyttisyys voi olla osa ongelmaa. Aina ei ole hyvä asettua tilanteen yläpuolelle, pohtia ja harkita, jos se tarkoittaa sitä, että sivuuttaa oman pohjimmaisen tunteensa - eli sen, että nyt tuntuu aivan h*lvetin pahalta. Joskus pitäisi osata tarttua nimenomaan siihen tunteeseen ja tehdä sitten siitä omat johtopäätöksensä. Ja antaa sen tunteen ensinnäkin tulla.

Kyökkipsylogian hengessä sanoisin, että kyse lienee kohdallasi opitusta toimintamallista: jossakin elämäntilanteessa olet kokenut parhaaksi ratkaisuksi sivuuttaa toisen järkyttävän käytöksen ja jatkaa, niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Nyt sovellat edelleen tuota selviytymisstrategiaa, vaikka se on kääntynyt sinua vastaan. Ellet yhtään saa ongelman ratkaisusta kiinni, tilanteesta kannattaa mennä juttelemaan ammatti-ihmiselle.

  Re: Henkinen väkivalta - omat ristiriidat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.19 18:39:42

Tuo asian sivuuttaminen ja kieltäminen on vain oma defenssi. Helpompi jatkaa samaa skeidaa, jos teeskentelee, ettei mitään ole sattunut. Ummistaa silmänsä siltä, että toinen kohtelee järjettömän huonosti ja tekee törkeitä temppuja. Koska sillä hetkellä, kun sen tajuaa ja sanoo ääneen, että mitä hittoa sä just teit mulle, on velvollinen reagoimaan siihen. Tai joutuu valitsemaan, jääkö suhteeseen, jossa toinen kohtelee kuin paskaa, vai vaatiiko oikeutta itselleen. Jälkimmäisen vaihtoehdon kanssa ero on yleensä ainoa vaihtoehto ja siinä joutuu uskaltamaan sekä toisen raivon yli, että myöntämään itselleen ja muille, että tämä meni nyt puihin koko homma. Etenkin pitkässä ja ns vakavassa suhteessa, jota vieläpä muut pitävät hyvänä, koska olet itse piilottanut räikeätkin epäkohdat, kynnys eroon on korkeampi. Itselläni oli aika kova paikka myöntää, että päällepäin idylliltä näyttänyt loppuelämän suhde oli aivan hirveää paskaa ja että ns epäonnistuin siinä. Mutta kun yksin ei voi pelastaa suhdetta toimimalla normaalisti, jos se toinen ei toimii epänormaalisti.

Meni aika kauan, että pystyin uuteen suhteeseen. Pari vuotta meni opetellassa, kuka minä olen, mitä minä haluan elämältäni ja suurimpana oppina se, että olen aivan yhtä hyvä ihminen kuin muutkin ja oikeutettu onneen. Samalla parin vanhan kaverin kanssa ystävyys loppui, koska muutuin ihmisenä täysin. Olin elänyt teinistä lähtien muiden käskyn alla ja odotusten mukaan, kunnes aloin löytää itseni. Tutustuin aviomieheeni ja päädyimme yhteen. Olin luullut silloin jo käsitelleeni kaiken. Yllättävää oli se, miten vihaiseksi tulin vielä jälkeenpäin. Puoli vuotta olin aivan raivoissani. Jotenkin se kontrasti hyvässä ja turvallisessa suhteessa vs edellinen suhde sai vielä tunteet pintaan. En ollut sinkkuna eron jälkeen pitänyt kokemiani asioita niin suurina. Hetken harkitsin jopa ammattiapua, koska en tuntunut pääsevän katkeruudesta eroon ja en halunnut tuhota uutta suhdetta vanhoilla paskoilla. No helpotti se, mutta paljon piti työstää asioita päässään. Suuri kiitos maailman ihanimmalle miehelle, joka jaksoi kärsivällisesti katsoa vaiheiluani. En mitenkään erityisesti ole avannut mennyttä, kerran kännissä kerroin sen verran, että tapahtunut tämä tuo ja se ja koitan käsitellä sitä nyt päässäni, mutta mitään akuuttia hätää ei ole.

Olin aloittajan kanssa samanlaisessa suhteessa ja vuosia esitin itselleni ja muille, ettei ongelmia ole. Kerran ex meni minunkin viimeisen rajani yli ja en vain voinut enää sulkea tilanteelta silmiäni. Teki jotain sellaista, jota edes kynnysmatto ei voinut sietää, vaikka käytös oli pahentunut pikkuhiljaa ja siinä oli jo tapahtunut vaikka mitä. Olin vain yrittänyt sietää ja varoa kaikessa tekemisessäni, etten suututa, tosin eipä siitä mitään apua ollut. Eroaminen meni myöskin samoin, ex itki ja aneli ja vakuutteli suurta rakkauttaan, itse en ollut tuntenut yhtään mitään enää aikoihin. Ehkä vähän säikähdinkin sitä, miten täysin tyhjä olin tunteista.

  Re: Henkinen väkivalta - omat ristiriidat

Lähettäjä: Ny 
Päivämäärä:   20.10.19 18:39:44

Genu, luulen että jossain tuolla on se ongelma.

Olen menossa juttelemaan tästä ammattilaisen kanssa.

Kiitos.

  Re: Henkinen väkivalta - omat ristiriidat

Lähettäjä: Ny 
Päivämäärä:   20.10.19 19:54:40

Kiitos piste.

Onnea uuteen elämääsi, olet sen ansainnut!

  Re: Henkinen väkivalta - omat ristiriidat

Lähettäjä: Ny 
Päivämäärä:   20.10.19 20:08:30

Mulla oli myös tuo että varoin kaikkea. Mielipiteitä, tunteita, koko olemassaoloa. Ihan järkyttävää ei-elämää.
Eikä mikään varominen riittänyt. Ja ihmiset kommentoi kuinka upea pari olette, kuinka kaksi tuollaista onkin löytänyt toisensa.
Minä sanoin kiitos ja hymyilin.

Mä toivon että jonakin päivänä voin kertoa tästä jollekin joka kuulee mua, ottaa syliin ja sanoo että kaikki on nyt ok.

  Re: Henkinen väkivalta - omat ristiriidat

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   20.10.19 20:28:55

Ulkopuolisten määrittelyt muiden suhteille ovat joskus jotakin käsittämättömän ajattelematonta. On toki inhimillistä, että ihmiset päässään ajattelevat kaikenlaista muiden suhteista, mutta kynnys niiden ajatusten esittelyyn on joskus turhankin matala. Ei muiden parisuhteesta useinkaan tiedä yhtään mitään. Jopa lähipiiri voi yllättyä siitä, mikä jonkun pariskunnan suhteen todellisuus on ollut. Ja silti pariskuntia ylistetään pintapuolisten asioiden perusteella toisen tai molempien nieleskellessä totuuden sanoja, etteivät ne vahingossa pääsisi ilmoille. (Vaikkei sekään tietenkään ole hyvä, että parisuhdetta moititaan pariskunnan itsensä ollessa ehkä täysin tyytyväinen!)

Erityisesti erojen arvostelu on jotakin käsittämätöntä. Jotkut katsovat asiakseen voivotella muiden eroamisia, onpa joku joskus jopa laukonut, että toinen on eronnut hänen mielestään turhaan. Mitä ihmiset oikein ajattelevat? Toinen on voinut irrottautua ties millaisesta perheh*lvetistä, ja vaikkei taustalla olisi mitään ihan niin synkkiä salaisuuksia, silti toisen harkitun, vaikean ja kipeän päätöksen kevytmielinen arvostelu on aika uskomatonta.

Se, mitä piste kertoi jälkeenpäin raivostumisesta, ei ole mitenkään yllättävää. Tai siis itse toki siinä tilanteessa voi yllättyä paljonkin, kun ihmettelee, miksi kiukku nousee silloin, kun kaikki on jo hyvin. Mutta tavallaanhan se on hirmuisen loogista: vasta, kun on kunnollinen vertailukohta sille, kuinka hyvä suhde voi oikeasti olla, käsittää täydelleen, millaista p*skaa on sietänyt.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.