Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 18:31:46

Jos vanha romuni leviää eikä ole varaa korjata sitä ja joudun siksi irtisanoutumaan, tuleeko siitä karenssi? Tänään syttyi iso liuta varoitusvaloja.

Olen lehdenjakaja.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.10.19 18:37:45

Tottakai tulee

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   19.10.19 18:39:35

Varaudu etukteen. Lainaa toinen auto, huollata nykyinen autosi tai hommaa polkuoyörä.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.10.19 18:41:43

Älä suotta irtisanoudu, tyhmäähän se on.
Sulla tuskin on mitään sopimusta missä vuokraat omaa autoasi työnantajasi työajoihin? Jos ei ole, niin et ole velvollinen autoa toimittamaan työtehtäviisi.

Voi ne firman omatkin autot hajota, silloin firma hankkii uuden kiesin tilalle.
Työsuhteesi ei kuitenkaan ole riippuvainen oman auton käytöstä eli et todllakaan ole karenssin uhala velvollinen ostamaan uutta autoa.

Jos sinut tuon takia irtisanotaan, olisin pitkälti sitä mieltä että irtisanominen on laiton.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 18:47:43

*, miten ap ei ole riippuvainen siitä autosta? Käveee 20 km päivässä jakaen lehtiä ilman autoa..?

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 18:55:42

Eipä ole näillä palkoilla varaa autoa huollattaa. Maksaako sossu huollon?

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.10.19 19:02:12

Jos työsopimuksessasi ei lue, että vuokraat autosi työnantajan käyttöön, saa auto levitä. Sitten ilmoitat töihin, että autosi on rikki, etkä voi sillä ajaa. On työnantajan ongelma järjestää sinulle siinä kohtaa sopivat välineet työntekoon.

Älä nyt ainkaan itse irtisanoudu siinä kohtaa.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.10.19 19:03:52

Sun täytyy jostain lainata/vuokrata/ostaa joku kulkine, jotta työsi jatkuu.
Lehdenjakaja käyttää omaa autoa (pl posti) ja se on tai ainakin oli mun sopparissa kirjoitettu.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.10.19 19:04:00

"*, miten ap ei ole riippuvainen siitä autosta? Käveee 20 km päivässä jakaen lehtiä ilman autoa..?"

Työnantajan ongelma, ei aloittajan.
Oman auton käyttöä työtehtävissä ei voida velvoittaa, eli jos työ vaatii liikkumista niin työnantaja järjestää kulkuneuvon.

Aloittajan TYÖSUHDE ei ole riippuvainen siitä onko hänellä oma auto käytössä vai menikö se romuksi. TYÖSUHDE ei kaadu siihen ettei omaa autoa enää ole. Ainakaan itse ei kannata irtisanoutua koska siitä napsahtaa karenssi. Ja jos työnantaja irtisanoo siksi ettei työntekijä voi omalla autollaan hoitaa työn vaativaa liikkumista, niin luultavasti irtisanominen on laiton.

Auton puuttuminen on työnantajan ongelma. Työntekijä on tavallinen palkansaaja.
Asia oli tietenkin ihan eri, jos aloittaja tekisi työtä omalla toiminimellä ja toinen yritys olisi hänen yritykseltään ostanut postinjakopalvelun eli sekä auton käytön että työntekijän.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: *" 
Päivämäärä:   19.10.19 19:17:54

Ei mene noin kuin tuo yllä oleva * selittää.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.10.19 19:21:10

Kyllä muuten voidaan velvoittaa oman auton käyttöä, jos se on ollut edellytyksenä työhön palkkaamiselle ja työn tekemiselle. Näin esimerkiksi monissa hoitoalan, lehdenjakelun (ei posti, mutta esimerkiksi mainokset), vaikkapa myynnin ja huollon työtehtävissä.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: lehtokurppa 
Päivämäärä:   19.10.19 19:34:18

Soittaisin liittoon ja kysyisin.

Luulisi, että asiasta olisi keskustelu jo työsopimuksen allekirjoittamisessa. Ainakin oma auto (ei työauto) on vaihtelevasti joka vuosia korjaamolla, osien tilaaminen voi kestää, ja hyvällä korjaamolla on kokemuksieni mukaan usein jono. Kai on etukäteen keskusteltu, miten tämmöinen tilanne ratkaistaan.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.10.19 19:51:27

Voiko työnantaja tarjota toisen alueen, jonka jaon voi hoitaa kävellen tai pyörällä?

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.10.19 20:58:19

"Oman auton käyttöä työtehtävissä ei voida velvoittaa, eli jos työ vaatii liikkumista niin työnantaja järjestää kulkuneuvon."

Kun työpaikkailmoituksessa mainitaan, että oltava oma auto, silloin on oltava oma auto. Silloin myös työnantaja maksaa kilometrikorvaukset työajoista. Esim. myyntiedustajilla on usein juuri tällainen käytäntö - oma auto edellytetään ja sen käytöstä maksetaan tietenkin kilometrikorvaus.

Jos taas työhön kuuluu autoetu (= työnantaja antaa työntekijän käyttöön auton, josta tämä maksaa veroa ellei auto ole täysin "työauto", joka jätetään työpäivän jälkeen työnantajan pihaan, silloin se ei maksa työntekijälle mitään), työnantaja järjestää auton.

Jos työssä edellytetään omaa autoa, silloin edellytetään omaa autoa. Ei työnantaja ole silloin velvollinen järjestämään autoa työntekijälle, koska työntekijältä on työsuhteen alkaessa edellytetty omaa autoa ja tämä on työntekijän tiedossa. Mitä on sovittu työsuhteen alussa ja työsopimuksessa.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: sivusta 
Päivämäärä:   19.10.19 21:03:27

"Auton puuttuminen on työnantajan ongelma. Työntekijä on tavallinen palkansaaja."

Jos työnantaja edellyttää työntekijällä olevan auton, hän ei palkkaa autotonta. Jos työntekijän autoa ei voikaan jostakin syystä käyttää ja autoa on edellytetty työtä tarjottaessa ja se on vastaanotettu niin, että työntekijällä on auto, työnantajalla ei ole velvollisuutta tarjota autoa, koska on aikanaan sovittu että auto on työntekijällä. Työntekijä on ottanut työn vastaan tietäen, että siinä tarvitaan autoa.

Kai siihen tilalle voi samanlaisen kotteron hommata, jos nykyinen hajoaa? Palkkaahan työstä saa ja todennäköisesti oman auton käytöstä verottoman korvauksen. Ainakin pitäisi saada ja vaatia kun omaa autoa käyttää.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 21:04:52

On sovittu että on oma auto, mutta kiinnostaa tuleeko karenssi koska en auton hajoamiselle mitään voi eikä raha meinaa riittää edes ruokaan.

Maksaako sossu korjauksen?

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 21:07:15

"Eipä ole näillä palkoilla varaa autoa huollattaa."

Saathan sinä palkan lisäksi verottomana korvauksen oman auton käytöstä, 0,43c/km. Jos auto on tosi vanha ja halpa, ei sitä missään merkkikorjaamolla korjauteta vaan halpiskorjaamoissa tarvikeosilla.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 21:07:54

Mihin se raha menee? Oletko oikeutettu tukiin jos tulot ovat kovin pienet?

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Linnikka 
Päivämäärä:   19.10.19 21:12:37

Vähävarainen, jolla ei ole luottotietoja, voi hakea esim sosiaalista luottoa auton korjaukseen töihin päästäkseen, mikäli kuntasi ko luottoa tarjoaa.

Oletan, ettei ole luottotietoja, jos normaalia lainaa/ luottokorttia ei voi hakea auton huoltoon/ korjaukseen/ uuden hankintaan.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   19.10.19 21:14:39

Varaudu etukäteen.
Montakohan kertaa mulla ois mennyt duunit alta jos se ois tyssännyt siihen että auto lakoaa?
Ei pysty edes laskemaan.
Olen järjestänyt lainaksi auton, jopa työnantajani on tarjoutunut lainaamaan autoaan.
Tai sitten olen ostanut jonkun parin sadan romun jolla pääsee eteenpäin hetken ja siitä saa vielä vähintään omat takas kun myy sitten kun oma auto on kunnossa.

Ja jos sun tulot on niin pienet että et autoa pysty huollattamaan/korjauttamaan niin onko se edes sellainen auto jossa on halvat kulut ja halvat osat.
Jos on pelkästään merkkihuollon varassa niin köyhä on autoineen kusessa.

Kysele edullisia korjaamoita ja yritä vähän verkostoitua asian suhteen.
Takuulla joku sun tuttus tuntee jonkun joka tuntee jonkun joka voi joko korjata edullisesti tai vinkata että missä se onnistuisi.

Ja sitten jos autos alkaa laota niin puhu pomos kanssa esim. Palkattomasta vapaasta jonka aikana auto on laitettavana jossain pajalla.

Mä vietin just viikon pakkolomaa samaisesta syystä.
Auto hajos ja totesin että siinä ei ole järkeä tällä kertaa juosta hakemassa laina-autoa sieltä sun täältä niinkuin aina teen.
Tietenkin se oli epätoivottua olla pois töistä just sillon kun mulla menee rahaa auton korjaukseen mutta minkäs teet?

Auton korjauksia varten kannattaa kerätä vähän vararahastoa ettei se tee lovea just sen hetken tuloihin.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 21:19:45

Pyydä työnantajalta vaihtoa piiriin, joka hoidetaan pyörällä? Eihän se herkkua ole syyssäissä, tiedän, mutta sen aikaa että saat säästettyä rahat uuteen (halpaan) autoon.

Ja tiedoksi tietämättömille, lehdenjakajan työ on huonosti palkattua osa- aikahommaa. Auto on kovilla jatkuvan käynnistämisen ja sammuttamisen kanssa, eli ihan romua ei kannata hommaan hankkia.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 21:35:33

Saan käteen 1,1 tonnia kuussa ja sillä pitäisi maksaa PKS-seudun vuokra ja lapsen kulut ja oma elämä ja autoilu. Ei tässä nyt kertakaikkiaan vain ole rahaa mihinlään remonttiin kun auton arvokin on nolla.

Mitä te kuvittelette lehdenjakajien tienaavan. Eihän meille anneta edes täysiä tunteja.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   19.10.19 21:48:31

Älä irtisanoudu itse niin ei tule karenssia, odota että työnantaja irtisanoo sinut.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   19.10.19 21:51:27

Saat varmaan osaaikatyön lisäksi Kelasta soviteltua päivärahaa? Jos et niin kipin kapin ilmoittautumaan työttömäksi hakijaksi koko päivä töihin, voit sitten pitää samalla osaaika työtä ja saada soviteltua päivärahaa.. Varmaan saat lisäksi asumistukea tms..
Auton huoltaminen on kallista ja suosittelen säästämään vaikka 20 e k joka kk varalle huoltoon, tähän hätään se ei varmasti auta, menisin eka nyt sossulta kysmäön mitä tehdä. Sitten työkkäriin.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Bg 
Päivämäärä:   19.10.19 22:24:22

Tungen samaan topikkiin, anteeksi! mutta onko jollain kokemusta tuleeko karenssia jos määräaikainen työsopimus loppuu ja jatkoa tarjotaan, mutta en halua jatkaa. Työ hankalan matkan päässä ja auto vetää viimeisiään. Haluaisin luopua autosta, mutta tuohon työhön päästäkseni pitäisi mennä kolmella bussilla ja viedä matkalla lapset tarhaan ja kouluun.
Lisäksi minulla on toinen työ lähempänä ja tästä mahdollisuus saada enemmän tunteja.
Vuosi sitten sain 3kk karenssin kun irtisanouduin 5h/ vk työstä ja otin paremmilla tunneilla toisen osa-aikatyön. Karenssia ei kumonnut se, että oli kaksi osa-aikatyötä. Siitä kolmannesta ei olisi saanut irtisanoutua. Jos nyt te-keskus saa tietää etten jatka 10h/vk työtä ja saan karenssia, en selviä rahallisesti.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Agrobakterium 
Päivämäärä:   19.10.19 22:36:20

Bg, minä en saanut. Kirjoitinkin kesän alussa tänne tilanteestani: (Mieheni) Auto oli lahoamispisteessä niin että sillä nippanappa pääsi edes töihin, kun sammuili ja tehot katosivat kesken (28km suuntaansa) matkan. Julkiset eivät kulkeneet. tarjosivat minulle määräaikaiseen jatkosopimusta ja sanoin etten voi ottaa vastaan, kun auto ei tule kestämään varmaan enää kuukauttakaan. Esimies kertoi ilmoittavansa työkkäriin että saan karenssia JOS en ota jatkoa vastaan. En ottanut jatkao siltikkään. Enkä saanut karenssia. Jäin siis kokonaan työttömäksi tämän jälkeen.

Ja tähänkin jeesustelijoille tiedoksi: mies oli juuri aloittanut opiskelut ja omalla alallani on todella surkea palkka (n. 2000e/kk verottomana). Auto maksoi huimat 700e ja korjauskustannusten arvio oli 1500-2000e joten ei todellakaan ollut varaa korjauttaa. Sen jälkeen kun lopetin työn, auto kosahtikin ihan totaalisesti ja päätettiin jatkaa elämää autottomana.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   19.10.19 23:08:10

Laske kumpi halvempaa, ottaa karenssi vai ostaa 500 euron auto ja jatkaa töitä. Kannattaisiko
myös tosissaan harkita että jos lähtisiki paremmin palkattuun työhön tai muuttaa sinne missä pystyy asumaan halvemmalla jolloin voi tehdä huonomm7nkin palkattuja töitä. Tää on paskamainen homma tämä elämä kun kaikkea ei voi saada.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   19.10.19 23:12:44

Eikä ole tarkoitus vithuilla tai syyllistää, älä huonoa tykkää. Onnvain tosi että jos tert tonnin hanttihommia on sulaa hulluutta asua pääkaupunkiseudulla. Ei meilläkään olisi hoitsun ja diunarin palkoilla mitään mahdollisuuksia asua siellä hyvin. Joutuisi johonkin lähiökerrostaloon ja siitäkin saisi maksaa itsensä kipiäksi. Ihan hulluksi menny asuntojen hinnat!

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 23:27:59

Kai sitä nyt muuta tekisi, jos joku palkkaisi. Vaan kun ei mun ikäisiä pitkittyneen työttömyyden jälkeen palkkaa.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   19.10.19 23:29:14

Kait sitä nyt aina johonkin pääsee. Vaihda maisemaa, voisi piristää :)

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   19.10.19 23:34:00

Agrobakterium: niin MIEHELLÄSI oli auto, sinulla ei. Kukaan ei voi velvoittaa edes aviomiestä antamaan autoaan puolisolleen jotta tämä pääsee töihin. Jos sinne ei julkisilla pääse niin olet virallisesti ollut autoton.
Ap on kuitenkin ottanut työn vastaan jossa vaaditaan omaa autoa ja se lukee työsopimuksessa. Silloin se auton olemassa olo on ap:n vastuulla, oli se oma tai lainattu niin se pitää olla.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.19 00:25:38

"Saan käteen 1,1 tonnia kuussa ja sillä pitäisi maksaa PKS-seudun vuokra ja lapsen kulut ja oma elämä ja autoilu."

Soviteltu päiväraha? Asumistuki?

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Cpt. Obvious 
Päivämäärä:   20.10.19 00:28:07

"Kannattaisiko myös tosissaan harkita että jos lähtisiki paremmin palkattuun työhön"

Mikseivät kaikki pienituloiset ole jo tajunneet tehdä tätä? Jos tuntuu että työstä ei saa tarpeeksi palkkaa jotta sillä eläisi, niin lähtekää nyt ihmeessä paremmin palkattuihin töihin! Idiootit!

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.19 00:56:51

Minusta on kamalaa miten täällä joskus neuvotaan.. ota lainaa johonkin romuautoon, muuta kauas tukiverkoista, pyöräile tai kävele 15km töihin.. itse taidan tehdä toisen lapsen kun mulla varmaan sama edessä muuten..
muutenkin suomen tukijärjestelmä on ihan surkea, jotkut saa rahaa tarpeeksi vaikka kotona maksamalla mutta joillain ei riitä raha työssäkäyvänä kohtuullisen kokoiseen kotiin(lähinnä jos lapsia.. toki lapsia ei kannata tehdä jos ei varaa, mutta sitten järkevintä pysyä työttömänä) esimerkiksi meidän perhe ei saa mitään tukia koska asumme samassa talossa vanhempieni kanssa. Vain hoitorahan ja lapsilisän. Jos asuisimme muualla vuokralla, kela maksaisi asumistukea ja toimeentulotukea. Nyt varmaan kannattaisi muuttaa muualle niin me päästäisiin halvemmalla. Valtio vaan joutuu maksaa paljon enemmän. Riittäisi jos tähän saisi vaikka vähän pienempää toimeentulotukea. Itse maksetaan nyt samaa vuokraa kuin ennen asumistuen kanssa. Ei olisi kannattanut muuttaa tähän mutta vanhat vanhemmat kaipaavat apua talon ja pihan hoidossa ja kuluissa. Toki tähän joku sanoisi että muuttakaa pois mutta ei houkuta myydä tätä kotia heidän eikä meidän. Toiveissa olisi että tilanne paranisi ja mieheni tai minä saisin töitä. Hän opiskelee nyt

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   20.10.19 01:19:20

Käsittääkseni jos nettotulot on alle 1300 jotain, on vielä oikeutettu asumistukeen.

Mun aikasemman jaarittelun pointti oli se että tollaset on vaikeuksia joita elämässä tulee eteen.
Ne pitäs hoitaa pois eikä luovuttaa.
Toi luovuttaminen on semmonen käytösmalli jossa heittäydytään avuttomaksi koska se että heittää pyyhkeen kehään on siinä hetkessä helpompaa kun lähteä ratkomaan asiaa.
Työnantajat on joskus ihan ihmisiä ja heillä on varmasti itselläänkin ollut yllättäviä ongelmia niinkuin kaikilla muillakin.
Juttelemalla asioista nyt ennen kun on se päivä että sulla ei ole autoa, sillä ainakin antaisit sellaisen kuvan että haluat pitää työsi.

Tähän voi vastata tietty että helppo mun on sanoo, ja niin onkin mutta 10 vuoden vapaaehtoisen työttömyyden jälkeen ei ollut helppo tehdä!
Mulla on aina ei-niin-varmatoimisia autoja ja muitakin ongelmia on ollut työpaikalle pääsyssä.
Olen hevosalalla ja minä en saa rahaa ellen tee sitä sovittua työtä, lisäksi se antais musta epäluotettavan kuvan jos hirveen usein joutuu perumaan kun tulee este ja se johtaa siihen että asiakkaat alkaa pyytää jonkun muun mun tilalta.

Oon todellakin tehny työn lisäksi hommia että pääsen sinne ja siks mun autoa ei ehdi edes korjauttaa kunnolla kun tarvin sitä joka päivä.
No nyt mun autosta meni moottori paskaks.
Ja asia on niin että mulle on rahallisesti kannattavampaa korjauttaa se kun myydä pois, eikä moni autokorjaamo edes ota tollasia duuneja kun ei osaa tehdä.
Siispä se on telakalla nyt niin kauan että sen ehtii kunnolla korjata (eli hankkia se moottori jostain, hoitaa joku pakun omistaja auttamaan kuljetuksessa ja ottaa selvää että kuka voi sen tehdä. Saattaa joutua turvautumaan siihen että kyselee jostain ko. automerkin rasvanäppi nettifoorumilta että haluaako joku töitä.).

Sit tartuin puhelimeen seuraavana päivänä kun auto hajos edellisenä, ja nettiautosta selasin halpiksia hintaluokassa about 500e, löydän sopivan, soitan myyjälle, puen ostohousut jalkaan ja lähden julkisilla rahojen kanssa.
Töiden jälkeen siis, johon päästäkseni mun oli lainattava autoa kaverilta.

Mä en edes ymmärrä autoista ja niiden korjauksen järjestämisestä hirveesti, eikä mulla ole montaa autollista tuttua kun useimmat on juoppoja ja sekakäyttäjiä ja ne jotka eivät ole, tarvitsevat autoa itse.

Eli jos/kun tulee ongelma, siinä on aika monta asiaa jotka pitää hoitaa, ensinnä se että miten mä saan itseni, koiran ja auton pois paikoista joihin ei julkiset kulje.
Hinurit on niin kalliita että se on mun viimeinen vaihtoehto kun ei vaan ole varaa semmosiin.
Sillon pitää vaan vetää kaikista naruista jotka vaan tulee mieleen.

Kuka on väittäny että elämä on helppoa ja kaikki menee kun strömsössä.
Ei kaikki muutkaan ole tehty rahassa.
On huonoja kausia jolloin kaikki menee eikä riitäkkään niin sit joutuu venyttämään sitä köyhistelyä pidemmälle aikavälille.

Jos haluaa elämässa eteenpäin niin ongelmanratkaisutaito tai edes halu on välttämätön.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.19 02:00:29

Mutta ei mulla ole auton korjaamiseen muuta mahdollisuutta kuin laina, jonka takaisin maksaminen on mahdotonta. Ei kai nyt lainaa kannata ottaa jos jo sen ottaessa tietää ettei siitä selviä. Suomi on täynnä luottotiedottomia pikavipeillä aloittaneita.

Mulla on kuun lopussa tilillä rahaa muutama euro vaikka edes uusia kenkiä puhkimenneiden tilalle en pysty ostamaan. Työlenkkareissa on pohjassa reikäm

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   20.10.19 02:34:57

Oletko sinkku/yksineläjä?
Jos sulla ei ole lapsia eikä vuokra liian korkea tuloihin nähden niin siitä pystyy säästämään niin että pystyy maksamaan lainan vaikka osissa.

Jos et pysty niin sulla on joku rahanreikä auton lisäks mut se ei ilmennyt alotukdessa.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   20.10.19 04:14:07

Etkö ole edes hakenut asumistukea? Noilla tuloilla sitä nimittäin saa aivan varmasti vuokra-asuntoon. Ja osa-aikaisena saa soviteltua päivärahaa.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Hello 
Päivämäärä:   20.10.19 06:17:02

Kait sitä nyt aina johonkin pääsee. Vaihda maisemaa, voisi piristää :)

Ap:llä varmaan onkin varaa lähteä kokeilemaan sitä "jonnekin pääsyä". Ihan kuin muuttaminen olisi ilmaista tai siellä jossain muualla paremmin palkattuja töitä kuin pk-seudulla.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   20.10.19 08:01:39

Nyt fb roskalava ja asuinalue yhteisöön mukaan: tarvitset lenkkarit. Asia järjestyy tunnissa, kun käyt toimeen.
Pyydät autoa lainaksi, tai korjausapua. Vastineeksi siivoat pihaa tms. Taatusti teidänkin lähellä on auto mummolla autotallissa, auton voi hyvinkin saada lainaksi.
Ja sitten palkka- ja tiliotteen kanssa huomenna iltapäivällä Kelaan, tädit katsovat mitä voi tehdä.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: ;; 
Päivämäärä:   20.10.19 08:12:29

Ei voi työnantaja velvoittaa pitämään autoa. Jokainen voi sen autonsa vaikka myydä, jos haluaa. Se ei ole työnantajan omaisuutta. Eikä se sen kuluja maksa.
Meillä yhessä duunissa haettiin autollisia. Kahella oli auto, kahella ei. Eikä näillä kahella ollu edes aikomusta hankkia. Niitä sitten kuskas kuka millonkin, ja ta oletti, että autolliset hakee ne töihin jne... ilmotin myyväni autoni, ja loppu tää kuskailu. Eli ta hoisi ne hommiin.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   20.10.19 08:26:32

Tässä keskustelussa kaupungistuminen ja ihmisten kasaaminen julkisen liikenteen ulottuviin vaikuttaa hyvältäkin idealta.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   20.10.19 08:33:37

Ei maksa sossu korjausta, joka voi olla vanhalle romulle kalliimpi kuin seuraavan auton hinta. Itselläni on n. 500 euron arvoinen auto, mutta myös vara-auto, kun ei tuosta koskaan tiedä. Jos tuo hajoaa ja korjaus maksaa enemmän kuin auto, se laitetaan romuksi ja ostetaan seuraava.

Todellisessa tilanteessa ei tietenkään ITSE irtisanouduta, koska se on karenssin paikka. Jos ei millään pysty työtään hoitamaan, eli ei saa laina-, vuokra- tai työnantajan autoa, TYÖNANTAJA irtisanoo, ja siinä vaiheessa on toivoa, että ei saisi karenssia. Sitäkin on sattunut, että työnantaja on hankkinut työauton silloin, kun työntekijän oma auto päätti päivänsä.

Työnantaja ei voi velvoittaa pitämään autoa, mutta ... Toisinaan työ on sen laatuista, että ei sitä voi tehdä ilman omaa autoa. Silloin auto on oltava, ja siitä on työsopimuksessa maininta. Aloittaja saa kuitenkin kilometrikorvausta. Se on nyt jotain 45 snt/km. Kyllä se pitäisi riittää auton ylläpitokuluihin, ja jostakin täytyisi vaan pihistää sen verran, että tarvittaessa voisi hankkia seuraavan auton.

Auton hintaan voi hakea avustustna sossusta, jotain Takuusäätiön pienlainaa, kunnan sosiaalista luottoa tai Diakoniarahaston avustusta. Ne kaikki vievät oman aikansa, mutta takaisin töihin pääsisi vaikka lomautuksen jälkeen.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   20.10.19 08:42:34

Jos ei ole rahaa auton korjaukseen tai johonki muutaman satasen räpsyyn, tuskin on rahaa muuttoonkaan...

Työnhaku haastatteluineen, Asunnon katsomiseen menevät matkat, Takuuvuokrat, muuttoauto, bensakulut, aina pitää ostaa jotain uutta kun joku ei mahdukaan uuteen asuntoon... puhumattakaan siitä minkä riskin uuden asunnon kanssa aina ottaa, lähtivätkö edelliset asukkaat sittenkin jostain asuntoon liittyvästä syystä...

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.10.19 08:47:40

” lenkkarit. Asia järjestyy tunnissa, kun käyt toimeen.
Pyydät autoa lainaksi, tai korjausapua. Vastineeksi siivoat pihaa tms.”

Ei oo todellista mitä neuvoja. Ymmärrätkö että kyse on työpäivistä, luultavasti monta päivää viikossa, eikä mistään kerran kahteen viikkoon kauppareissusta? Aika paljon saisi ”siivota pihaa” että lainaisin jonkun työajoihin autoani. Kyllä työnantaja saisi maksaa autot eikä random naapurin mummot.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   20.10.19 09:59:11

Aloittaja kertoi, ettei saa täysiä työtunteja, ja itsekin lehtiä jakaneena tiedän, ettei siihen mene täyttä työpäivää.
Aloittaja kertoi, ettei ole varaa hankkia lenkkareita, vanhoissa on pohja puhki. En tietenkään tarkoita, että aloittaja alkaa patikoimaan vaan ihan nyt vain käytännön mukavuuden kannalta ehjät lenkkarit on kivat.
Ja kuten moni jo kertoikin; on työsopimuksia, joissa edellytetään omaa autoa. Työnantaja maksaa kmkorvauksen, mutta työntekijä hoitaa auton ja kulut.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   20.10.19 10:02:51

hienoa hommaa, pienellä palkalla rämppäät autosi kytkimen ja ajat kalliit bensat tienpäälle.
nostan hattua alottajalle, että haluaa tehdä kyseistä työtä :) ansaitsisi parempaa!

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   20.10.19 10:48:55

Aloittaja on siis osa-aikatyössä. Työttömyysturvalain mukaan työttömän pitää hakea KOKOAIKATYÖTÄ, jotta saa työttömyysturvaa. Osa-aikaisesta työstä luopumisesta ei siis saisi tulla karenssia. Ei ainakaan siinä tapauksessa, että olisi edes pikkuinen pätkä kokoaikatyötä.

Ei aloittaja suinkaan omillaan aja kalliita bensoja tien päälle vaan hän saa verovähennystä matkalla kotoa lehtien noutopaikkaan n. 25 snt/km, joka vähennetään verotettavasta tulosta ja n. 45 snt/km verotonta tuloa jokaisesta kilometristä, jotka ajaa lehdet kyydissä. Se kilometrikorvaus on tarkoitettu käytettäväksi nimenomaan auton kuluihin, ja siksi on verotonta.

Fab : oletko koskaan kuullut liikkuvuusavustuksesta? Sitä maksetaan työttömyysturvaa saavalle silloin, kun muuttaa työn vuoksi.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   20.10.19 14:51:56

j:
Olen kyllä. Maksimimäärä on 700 euroa ja se maksetaan kahden viikon jaksoissa takautuvasti.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   20.10.19 15:10:43

Täh, 700 € kahden viikon jaksoissa takautuvasti liikkuvuusavustusta?
Saa siitä ennakkoakin, ja matka erikseen.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.10.19 15:17:32

"Ei voi työnantaja velvoittaa pitämään autoa."

Ei voikaan, mutta jos menee ottamaan vastaan työn, jossa edellytetään omaa autoa, silloin se on oltava. Pakkohan ei ole sellaista työtä hakea.

"Se ei ole työnantajan omaisuutta. Eikä se sen kuluja maksa."

Jos työssä edellytetään omaa autoa, se on tiedossa työtä hakiessa ja vastaanottaessa. Ei työnantajaa kiinnosta, ajaako työntekijä uudella ferrarilla vai rämällä tojotalla, kunhan auto on käytössä. Koska sellainen on ilmoitettu olevan työn ottaessa ja tiedetty, että sitä työssä vaaditaan.

Jos työssä edellytetään omaa autoa, työnantaja maksaa sen kuluja. Sitä sanotaan kilometrikorvaukseksi.

Tämä on täysin normaali käytäntö esim. myyntitöissä. Suurin osa myyntiedustajista ajaa omalla autolla asiakaskäynneille, ja auton käytöstä maksetaan kilomerikorvaus. Jos auto hajoaa ei työnantajan tarvitse mitään autoa tilalle hankkia, koska hajonnut autohan ei ollut alunalkaenkaan työnantajan, vaan työntekijän, joka tietenkin vie oman hajonneen autonsa korjaamolle tai hommaa uuden. Juuri siksi, ettei auto ole työnantajan omaisuutta, työnantajan ei tarvitse sellaista työntekijän käyttöön hommatakaan.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.19 15:18:44

"Taatusti teidänkin lähellä on auto mummolla autotallissa, auton voi hyvinkin saada lainaksi."

Lainaisitko itse autoasi tuntemattomalle?

Että siltä pohjalta.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   20.10.19 16:02:44

Aloittaja, niin mites se asumistuki? Sulta on sitä useamman kerran kysytty.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: No huhhuh 
Päivämäärä:   20.10.19 17:13:13

"Taatusti teidänkin lähellä on auto mummolla autotallissa, auton voi hyvinkin saada lainaksi."

Aloittajalla ei ole varaa korjauttaa autoaan tai hommata parin sadan "uutta" autoa tilalle. Miten ajattelit, että hänellä olisi varaa lainata jonkun vieraan ihmisen autoa ja maksaa mahdollinen omavastuu, jos kolaroi auton jossakin? Mummon (?) autohan ei tarkoita mitenkään automaattisesti jotakin halpaa rämää.

Vai ajattelitko, että jossakin lähellä joku (mummo?) lainailisi tuosta vaan autoaan ilmaiseksi jollekin lähellä asuvalle randomille?

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.10.19 17:24:25

Mä en ymmärrä miksi kukaan suostuu ajamaan työnantajan ajoja omalla autolla.
Myyntityö erikseen, jos on jotain kaupparatsun homma mihin tietoisesti haluaa vaikka joutuu omalla autolla rälläämään pitkiäkin matkoja.

Just nämä lehdenjakotyöt ja vaikka yksityisten firmojen kotihoitopalvelutkin edellyttää oman auton käyttöä asiakkaitten välillä siirtymisiin. Sit kun se auto hajoaa työajossa niin käteen jää vaan iso lasku.

Voihan se auto hajota omassakin ajossa, mutta se on ihan eri asia. Omaa autoa ei oo silloin käytetty oleellisena osana tulojen hankintaa, ja pahimmillaan menee osa-aikatyön koko tuotto auton korjaamiseen...

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: eihyvääpäivää 
Päivämäärä:   20.10.19 17:36:11

"Mä en ymmärrä miksi kukaan suostuu ajamaan työnantajan ajoja omalla autolla.
Myyntityö erikseen, jos on jotain kaupparatsun homma mihin tietoisesti haluaa"

No ajattelitko, että aloittaja EI ole tietoisesti halunnut lehdenjakajaksi??????

"Voihan se auto hajota omassakin ajossa, mutta se on ihan eri asia. Omaa autoa ei oo silloin käytetty oleellisena osana tulojen hankintaa, ja pahimmillaan menee osa-aikatyön koko tuotto auton korjaamiseen"

Onko se auton korjaaminen jotenkin halvempaa, jos se on hajonnut omassa ajossa verrattuna siihen että se olisi hajonnut työajossa? Omassa ajossa et saa senttiäkään ajetusta kilometristä, työajossa saat 42c/työkilometri verottomana. Ei sillä autolla työajoa tarvitse ilmaiseksi ajaa, nimenomaan kilometrikorvaus on korvaus oman auton käytöstä. Siinä on 42c/työkilometri "ylimääräistä" rahaa korjata auto verrattuna siihen, että se olisi hajonnut omassa ajossa.

"Sulla tuskin on mitään sopimusta missä vuokraat omaa autoasi työnantajasi työajoihin?"

Eihän sitä autoa kukaan vuokraa mihinkään, vaan työntekijä käyttää omaa autoaan työajoihin ja tästä työnantaja maksaa kilometrikorvausta. Tämä mainitaan työsopimuksessa, joka tarkoittaa että sopimuksen tehdessään työntekijä on suostunut siihen, että käyttää omaa autoaan.

Mitä ihmeen vaikeaa tässä on ymmärtää? Jos ei halua käyttää omaa autoaan työajoihin, silloin_ei_haeta_sellaisiin_töihin_joissa_sitä_vaaditaan.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.10.19 17:47:32

"Saan käteen 1,1 tonnia kuussa ja sillä pitäisi maksaa PKS-seudun vuokra ja lapsen kulut ja oma elämä ja autoilu."

Tässä tarinassa ei nyt kaikki täsmää.
Sisältääkö tuo 1,1 tonnia jo asumistuen ja osa-aikaisille maksettavan sovitellun työttömyyspäivärahan?

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   20.10.19 17:53:09

Yllättäen aloittaja jättää asioita kertomatta eikä vastaa kysymyksiin.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Ehkä 
Päivämäärä:   20.10.19 18:05:31

"Mä en ymmärrä miksi kukaan suostuu ajamaan työnantajan ajoja omalla autolla."

Koska haluaa tehdä työtä eikä olla työttömänä?

Joskus takavuosina aloittelevakin myyntiedustaja sai työsuhdeauton, toki työnantaja oli kansainvälinen yritys, mutta jo pitkään on ollut yleinen käytäntö että omilla autoilla ajetaan ja saadaan siitä korvaus. Jos ajoa tulee vaikkapa 2000km/kk, se tekee 840e/kk verotonta. Jos auto kuluttaa n. 7l/100km ja bensan hinta on n. 1,5e/l, bensakulut ovat tuolla ajomäärällä 210e/kk. 840-210=630e/kk verotonta.

Ei niitä ajoja ilmaiseksi ajellakaan.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.10.19 18:28:47

No ihan sama, itse ainakin ajattelen että työnantajan tehtävä on ensisijaisesti hommata kalusto jos kyse on kuljetusta vaativasta työstä kuten lehtien/muun postin jakaminen. Tai sitten ottaa alihankkijan joka tarjoaa kaluston ja työmiehen eli tuon paketin minkä työnantaja saa nyt vaatimalla oman auton käyttöä työssä.

Tilanteelle ei juuri mitään voi, jos auto hajoaa eikä ole varaa korjata tai hankkia uutta. Aloittajan tuloilla voi lainan saaminenkin olla nihkeää, ja varsinkin jos autolle ei varsinaista omaa käyttöä ole niin...

Tuo työsopimus tuskin on sidonnainen siihen onko työntekijällä enää autoa käytettävissä vai ei. Työnantaja on palkannut henkilön työsuhteeseen, ei yrittäjää joka takaa tarvitavan kaluston. Työsopimusta tehtäessä on ollut auto, nyt ei ole. Piste.

Mitä se kenellekään kuuluu mitä tukia aloittaja saa? Tuo palkka kuulostaa olevan ihan ok kun ei täysiä tunteja ole. Noilla tuloilla luultavasti saa asumistukea jos ei asu yhdessä puolison kanssa. Sillä asumistuella ei kuitenkaan autoa korjata. Tai jollain kelan maksamalla sovitellulla päivärahallakaan, joka ei kovin paljoa voi olla.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   20.10.19 18:43:22

"Tuo työsopimus tuskin on sidonnainen siihen onko työntekijällä enää autoa käytettävissä vai ei. Työnantaja on palkannut henkilön työsuhteeseen, ei yrittäjää joka takaa tarvitavan kaluston."

Etkö sä nyt ymmärrä? Jos joku palkataan jakamaan lehtiä ja vaatimuksena on auto, silloin on oltava auto.

Työpaikkailmoituksissakin jo mainitaan "auto välttämätön". Jos työsopimus tehdään oletuksella omasta autosta, silloin oma auto on oltava. Jos se hajoaa, se korjataan tai hommataan jostakin toinen auto. Työnantajalle se ei kuulu koska työntekijähän on suostunut työhön jossa vaaditaan omaa autoa. Työntekijä ns. takaa kaluston ja työnantaja maksaa kaluston käytöstä työhön.

Ei kenenkään ole pakko ottaa vastaan työtä jossa vaaditaan autoa. Jos ottaa, lähtökohta on että on auto.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.10.19 18:58:36

Nykyään maksetaan yhä vähemmän kilometrikorvauksia omasta ajosta. Tavallisempaa on se, että työnantaja hankkii leasing-auton tai käytetään vuokra-autoa.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: sr 
Päivämäärä:   20.10.19 19:19:26

"Nykyään maksetaan yhä vähemmän kilometrikorvauksia omasta ajosta. Tavallisempaa on se, että työnantaja hankkii leasing-auton tai käytetään vuokra-autoa."

Ei ole todellakaan tavallisempaa. Suurimmalla osalla myyntityön tekijöistä on oma auto.

Suurin osa myös haluaa ajaa nimenomaan omalla autolla, vaikka vaihtoehtona olisi työsuhdeauto, koska autoetua verotetaan sekä halutaan itse valita auto, jollaisella ajetaan. Omaa autoa ei veroteta ja jokainen saa ostaa sellaisen kuin itse haluaa eikä tarvitse valita työnantajan ehdottamista autoista. Ja tottakai oman auton houkuttavuutta lisää kilometrikorvaukset. Jos on auton käyttöetu työnantajalta, kilometrikorvaus on vain 11c/km, vaikka polttoaineet maksetaankin itse. Vapaa käyttöetu on melko harvinainen ja siitä tosiaan verotetaan työntekijää, ilmainen työnantajan auto ei työntekijälle ole. Paitsi jos kyseessä on huoltoauto-tyyppinen auto, jota sölytetääntyönantajan tiloissa ja jota käytetään vain työajalla työajoihin, ei työmatkoihin eikä varsinkaan omiin ajoihin.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: sr 
Päivämäärä:   20.10.19 19:22:07

Liiton sivuilta vilkaisin; jäsenistä 57% oma auto, 30% vapaa autoetu, 6% käyttöetu, 6% ei käytä autoa työhönsä.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.10.19 19:27:35

"Nykyään maksetaan yhä vähemmän kilometrikorvauksia omasta ajosta. Tavallisempaa on se, että työnantaja hankkii leasing-auton tai käytetään vuokra-autoa."

Näin. Työnantaja on itse vastuussa jollekin taholle siitä että luvattu työ tulee tehtyä ajallaan. Jos työntekijän oma auto hajoaa ja työnantajan lupaama työ jää sen vuoksi tekemättä, on ensimmäisenä tämän työnantajan pää pölkyllä. Hän ei ole pitänyt osuuttaan sovitusta. Se tuskin kiinnostaa työn tilaajaa (esim. sanomalehteä tai kotihoidon asiakasta, mitä vaan) että hommaan palkattu yirtys on palkannut tehtävää täyttämään henkilön jonka piti omalla autollaan työajot ajella.

Ja tuo aiempi myyntityöhomma mihin viittasin, sitä vaan meinasin että niissä hommissa on jonkunlainen mahdollisuus tienata vähän isompiakin summia kuin tonni kuussa. Joku voi haluta sellaiseen hommaan jos uskoo kykyynsä myydä. Lehtien tai muun postin jakamisella ei provikoita tienata vaikka kuinka jurraisi omalla autolla eestaas. Myyntityöhönkin jotkut firmat lupaa leasing-auton alle, ja sitä saa käyttää omiin ajoihinkin.

Sitäpaitsi kaupunkiajo kuluttaa enemmän, eikä kilometrejä kamalasti välttämättä edes tule, eikä niitä huimia kilometrikorvauksiakaan. Hyvä jos saa kuitattua autoveron ja liikennevakuutuksen päivittäiskulut bensojen päälle. Loput auton kulut menee omasta kukkarosta, myös ne korjaukset ja renkaat ja ja ja...

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: sr 
Päivämäärä:   20.10.19 19:36:41

"niissä hommissa on jonkunlainen mahdollisuus tienata vähän isompiakin summia kuin tonni kuussa. Joku voi haluta sellaiseen hommaan jos uskoo kykyynsä myydä."

Kunnollisissa, tunnettujen tuotteiden myyntitöissä edustajilla on ihan kiinteä kuukausipalka, ei ne mitään provikkapalkkaisia ole. Myyntiedustajalla en nyt tarkoita mitään turhakkeen tyrkyttäjää kauppakeskuksessa tai lehtimyyjää, vaan henkilöä joka myy tuotetta/palvelua asiakkaille, jotka ovat jälleenmyyjiä. Käytännössä aina myyntiedustajilla on kiinteä kuukausipalkka. Toki kauppaa on myös tehtävä kk-palkkansa eteen, mutta tunnetut suositut tuotteet nyt myyvät itse itsensä, lähinnä edustaja käy sopimassa kampanjoista ja kertomassa uutuuksista.

Asiaan tämä ei mitenkään liity, mutta tuntuu olevan paljon harhakäsityksiä myyntitöistä ja autonkäytöstä töissä.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   20.10.19 19:42:39

"Työnantaja on itse vastuussa jollekin taholle siitä että luvattu työ tulee tehtyä ajallaan."

Ja työntekijä on vastuussa työnantajalleen siitä että työ tulee tehtyä ajallaan. Kun on työpaikkaa haettu ja soppari tehty ja ollut tiedossa, että vaaditaan omaa autoa, silloin se on oltava. Työntekijän käytössä oleva auto on työsuhteen ehto siinä missä mikä tahansa muukin, jos se on aikanaan työsuhteen ehdoksi sovittu "työssä vaaditaan omaa autoa". Jos olisi sovittu että työnantajan autolla ajetaan ja auto hajoaisi, työnantajan olisi hommattava työn tekemistä varten toimiva auto eikä työntekijän. Tässä toisinpäin, jos on sovittu että työntekijällä on auto työntekoa varten, työntekijän on hommattava toimiva auto eikä työnantajan.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: lehtokurppa 
Päivämäärä:   20.10.19 19:46:27

Joskus tuttavapiirissä oli ison firman kiinteistövälittäjiä. Nämä saivat auton käyttöön talon puolesta, mutta siitä meni jokin maksu. Myös puhelimesta meni maksu.

Palkka oli nousevasti provikkapalkkaista, eli tulot nousivat huimasti myynnin mukaan.

Jos myi yhden asunnon kuussa, oli hiukan plussalla. Jos ei myynyt mitään, jäi auton ja puhelimen takia miinukselle. Jos myi monta isoa asuntoa (kallis alue), saattoi saada mitä tahansa 5000 eurosta ylöspäin, jopa kymppitonneja kuussa. Parhaat myyjät saivat lisäksi kalliita yllätyslahjoja.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: pp* 
Päivämäärä:   20.10.19 19:49:52

Tämä on provo tai aloittaja koittaa saada hyväksyntää sille että jää töistä pois. Pk-seudulla on nytkin auki hirveä määrä jakelutöitä, pyydät siirtoa piiriin missä ei jaeta omalla autolla, tai siirryt postinjakelun puolelle, niitäkin töitä tarjolla hirveä määrä.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: sr 
Päivämäärä:   20.10.19 19:54:36

lehtokurppa; kiinteistövälittäjät ovat ryhmä, joilla useimmiten on talon autot, oletettavasti koska sillä saadaan näkyvyttä kun autot ovat samanlaisia ja koska työssä voi joutua kuljettamaan myös asiakkaita, josta taas tulee enemmän paperitöitä jos käytössä on oma auto (korotus km-korvaukseen). Mutta työsuhdeautosta menee "maksu", siis verotusarvo joka vaihtelee autokohtaisesti ja joka lasketaan niin, että verotusarvo lasketaan ikäänkuin palkan lisäksi (laskennallisesti, ei sitä työntekijä saa) ja tästä laskennallisesta arvosta työntekijä maksaa veroa siinä missä palkastakin. Sama pätee puhelinetuun.

Kiinteistövälittäjillä käsittääkseni on vähittäiskaupan alasta poiketen peruspalkka ja sen päälle bonukset/provikka myyntien mukaisesti. Kaupan alalla palkka on kuitenkin ainakin isoilla firmoilla kuukausiperusteinen (pikkufirmoista en tiedä) ja tosiaan suurimmalla osalla oma auto käytössä, jolloin mitään verotusarvoja ei ole ja kilometrikorvaukset saa täysimääräisinä työajosta.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   20.10.19 20:05:25

Karenssista en tiedä, jos auto hajoaa eikä ole varaa korjata tai ostaa uuttaa ja työ sitä vaatii, niin selvähän on että työtä ei voi tehdä ja oudolta tuntuisi jos työkkäri pakottaisi ihmisen korjauttamaan autonsa tai hankkimaan uuden. Se selvinnee vain kysymällä. Mutta jatkossa ei sitten kannata hakea ja ottaa vastaan töitä, missä autoa edellytetään jos auto on sellainen, että se voi hajota koska vain eikä sitä ole varaa korjata.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: lehtokurppa 
Päivämäärä:   20.10.19 20:09:50

sr, noilla välittäjillä oli jokin nimellinen peruspalkka, mutta se ei riittänyt työauton ja puhelimen maksuun, jos myyntiä ei ollut kyseisenä kuukautena yhtään. Järjestelmä siis suosi selkeästi tehokkaimpia myyjiä.

Autoa sai myös käyttää omaan ajoon omilla bensoilla, ja sen sai lainata puolisolle. Ulkomailla käyntiin piti ottaa kalliimpi vakuutus.

Aluetoimistojen pomoilla taas oli 'oikea' peruspalkka, ja bonusta tuli, jos yksikkö tuotti hyvin.

Mutta eri firmoilla on varmaan eri käytäntöjä.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: PRT 
Päivämäärä:   20.10.19 20:16:55

Minä olen jättänyt tarkoituksella auton hankkimatta, koska ei olisi varaa yllättäviin kuluihin. Jos hankin auton, työkkäri rupeaa pakottamaan automatkan päässä oleviin töihin.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: sr 
Päivämäärä:   20.10.19 20:21:23

lehtokurppa; omiin ajoihin saakin käyttää silloin kun on työsuhdeauto, siitähän se työntekijä juuri maksaakin sitä veroa. Käyttöetu on tuo kun maksetaan itse bensat, vapaa autoetu sitten se kun työnantaja maksaa kulut.

Kiinteistövälityspuolella on käsittääkseni siksi paljon vaihtuvuutta, että peruspalkka ei ole kovin suuri ja jos ei myyntiä tule, eihän hommassa ole järkeä sen enempää työntekijälle kuin työnantajallekaan. Itsekin tiedän sellaisia, jotka ovat kokeilleet kun työ tuntuu ns. helpolta katsella, mutta ei se sitten sitä ollutkaan kun piti kauppaakin saada aikaan tai asuntoja myyntiin.

Ja tosiaan sopimusasioitahan nämä ovat. Eikä voi sanoa, että provikkapalkka olisi ehdottomasti kiinteää kk-palkkaa huonompi; se riippuu täysin sekä myytävästä tuotteesta että myyjästä. Itsekin olen myynyt tuotetta, jonka myynnit ovat niin suuria että provikkapalkassa ei olisi ollut mitään järkeä työnantajan kannalta.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   20.10.19 20:22:55

"Jos hankin auton, työkkäri rupeaa pakottamaan automatkan päässä oleviin töihin."

Pakkoko sinun on kertoa, että ostin muuten nyt auton. Eihän ne sun autosta tiedä, ellet itse siitä kerro.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: PRT 
Päivämäärä:   20.10.19 20:26:32

Ei minulla työttömänä ole varaa autoon mutta ei myöskään puenituloisena auton omistamisen riskeihin.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: ehh 
Päivämäärä:   20.10.19 20:34:38

Kun sanoit että "Jos hankin auton, työkkäri rupeaa pakottamaan automatkan päässä oleviin töihin."

Mistä työkkäri sen tietää ellet itse sitä kerro.

Mutta suurin osa hmisistä käy automatkan päässä töissä. Kaverini käy töissä niin kaukana perheen asumispaikkakunnalta, että on vuokrannut asunnon jossa asuu työviikon ajan ja viikonlopuksi sitten perheen luo kun ei halua ajaa pariasataakilometriä joka arkipäivä. Aika harva kävisi töissä jos kriteeri olisi se, että työpaikka on naapurissa.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: PRT 
Päivämäärä:   20.10.19 20:47:22

Kyllä tuo auton omistaminen vaatii kokoaikatyön ja riittävän hyvän palkan.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   20.10.19 21:01:18

j:

Laitatko linkin väitteesi tueksi?
Kassojen sivuilla on vähän erilaista tietoa...
Ytk.fi:
"Hae liikkuvuusavustusta takautuvasti viimeistään kolmen kuukauden kuluessa siitä päivästä, mistä lukien haet liikkuvuusavustusta. Voit hakea liikkuvuusavustusta myös etukäteen, mutta käsittelemme hakemuksen kuitenkin aikaisintaan kahden viikon kuluttua työsuhteen tai työhön liittyvän koulutuksen alkamisesta."

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   21.10.19 16:38:15

Bg: sehän on osa-aikatyö ,jos sinulla on "toinen työ" lähempänä. Ei sen lopettamisesta tule karenssia, sillä lain mukaan pitää hakea kokoaikatyötä, ja voit aina väittää että onhan sinulla mahdollisuus saada tunteja jopa kokoaikaisesti toisessa paikassa.

Fab: voi olla noissa liikkuvuusavustuksissa erilaisia käytäntöjä tai on muuttunut siitä, kun itse joku vuosi sitten hain sitä Kelalta.

Missä myyntityössä käytetään omia autoja ja saadaan kilometrikorvausta? Olen aika paljon ollut tekemisissä noiden kilometrien kanssa ja viime aikoina vain kansalaisopiston opettajille on jokseenkin itsestään selvästi maksettu kilometrit eikä järjestetty työnantajan puolesta autoa.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: lakunappi 
Päivämäärä:   21.10.19 16:54:44

Älä aloittaja irtisanoudu vaan kerro työnantajalle kun auto on ajokelvoton. Jos irtisanovat, et saa karenssia.
Nyt kun merrkivalot palavat on aika ottaa yhteys esimieheesi ja kysyä mikä neuvoksi kun ei autosi ole enää ajokunnossa.

Ei siinä sen ihmeellisempää tarvita, hankkivat sinulle kulkupelin, vaihtavat piiriä tai näyttävät ovea. Pallo on työnantajalla.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Bombelo 
Päivämäärä:   21.10.19 17:05:53

Siis, jättääkö jengi ostamatta auton sen tähden ettei vaan joudu töihin?
Itse olen aina ajellut työmatkat omalla autolla, ei maalta muuten olisi mihinkään päässyt.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   21.10.19 17:09:38

Bombelo; Toiset haluaa tehdä töitä, toiset ei. Mikäs parermpi (teko)syy työttömyyteen kuin autottomuus.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: wf 
Päivämäärä:   21.10.19 17:11:59

Aloittajalla on joku halpa romu, josta saa 40 snt / km. Aloittaja ostaa uuden halvan romun 1000 €:lla ja se maksaa itsensä km-korvauksina takaisin kolmessa kuukaudessa.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   21.10.19 17:13:44

Selvästi alle tonnilla saa kyllä toimivia, leimallisia pirssejä. Kahtoo että on nastat alla joilla talven ajaa. Pistää paaliin keväällä ja hommaa uuden.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Bg 
Päivämäärä:   21.10.19 17:23:06

j: tulee karenssi jos lopettaa minkä tahansa diipadaapa työn jos sen työn työsopparissa lukee toistaiseksi voimassa oleva. Kokemusta on, valitus ollut nyt 14 kk käsittelyssä. Ei auta vaikka jäljelle jää kaksi vähän parempaa työtä.
Mutta te-keskukseen laitoin kyselyä. Luultavasti velvoittavat kulkemaan kolmella bussilla päiväkodin ja koulun kautta töihin. Onhan niitä tunteja hommassa peräti kymmenen viikossa.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Bombelo 
Päivämäärä:   21.10.19 17:25:08

Lähettäjä: Ennea
Päivämäärä: 21.10.19 17:09:38

Bombelo; Toiset haluaa tehdä töitä, toiset ei. Mikäs parermpi (teko)syy työttömyyteen kuin autottomuus.

^ sittenhän se on vallan oikein että iskee karenssi ja voisi samalla lopettaa muutkin tuet. Silkkaa laiskuutta.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   21.10.19 18:17:43

Miksi ihmeessä porukka suostuu työkkärin pompotettavaksi! Esim bg:n hyppyytyksessä ei mitään järkeä! Ehtii itse ne työt, saa taatusti saman mitä tuommoisilla pakkotöillä mistä jää miinukselle. Varmasti jotain aina löytyy, varpaita monen oven rakoon. Vuokrafirmojen kautta etc. Osa sitten vaikka pimeänä jos rahat uhkaa loppua. Työkkärin kautta en ole kuullut kyllä kenenkään järkevästi työllistyneen, vain näitä ilmanaikaisi pomptuksia ja kortiston siivoamisia.

Vähän nyt sitä ylpeyttä naiset ja miehet! Elekää antako tehdä ihtestännä pelleä! Tekeville löytyy aina jotain.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: kalumyyjä 
Päivämäärä:   21.10.19 18:25:20

"Kunnollisissa, tunnettujen tuotteiden myyntitöissä edustajilla on ihan kiinteä kuukausipalka, ei ne mitään provikkapalkkaisia ole. Myyntiedustajalla en nyt tarkoita mitään turhakkeen tyrkyttäjää kauppakeskuksessa tai lehtimyyjää, vaan henkilöä joka myy tuotetta/palvelua asiakkaille, jotka ovat jälleenmyyjiä. Käytännössä aina myyntiedustajilla on kiinteä kuukausipalkka. Toki kauppaa on myös tehtävä kk-palkkansa eteen, mutta tunnetut suositut tuotteet nyt myyvät itse itsensä, lähinnä edustaja käy sopimassa kampanjoista ja kertomassa uutuuksista."

No justiinsa niin. Ei mene ihan näin kyllä. Kas kun monet edustajat ovat yrittäjiä, eivätkä siten edes edustamiensa yritysten palkkalistoilla. Ja niilläkin, jotka ovat suoraan palkattu suoraan edutamaansa yritykseen on yleensä kiinteän palkan päälle provikat. Eivätkä kaikki tunnetutkaan tuotteet myy itse itseään! Kyllä kymppitonnin sänkyä saa myydä ihan tosissaan ketjun joka portaassa, vaikka olisi kuinka tunnettu merkki.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   21.10.19 19:30:00

Bg: oikeasti mikään laki ei velvoita sinua tekemään osa-aikatyötä, josta jää palkasta vähennettyjen työmatkakulujen jälkeen vähemmän käteen kuin työttömyyskorvausksesta. Tosin asut ilmeisesti sellaisella seudulla,että samalla kuukausilipulla saat matkustaa kaikissa busseissa.
Jo sinulla on jo kaksi parempaa työtä, miksi ihmeessä sinä enää asioit työkkärissä?

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: ©©© 
Päivämäärä:   21.10.19 19:38:13

"Mikäs parermpi (teko)syy työttömyyteen kuin autottomuus."

Mikäs tekosyy se on? Minullakin olisi varaa ostaa auto, mutta sen ylläpitoon raha ei riittäisi. Miksi pitäisi tehdä hankintoja, joiden omistamiseen on otettava velkaa?

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   21.10.19 19:40:01

Eikö, vaikka sen auton ansioista saisit työtä jota kannattaa tehdä? Ei se muutaman satkun kottero kauhiasti vie. Verot saa osiin ja pakollinen liikennevakuutus ei paljoa maksa. Toki lisää kulua mutta oleteaan että se ansiokin nousee.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: ©©© 
Päivämäärä:   21.10.19 19:52:03

"Eikö, vaikka sen auton ansioista saisit työtä jota kannattaa tehdä? "

Jos vanha kottero levähtää, korjauskulut voivat nousta tonneihin. Milläs sen maksat?

Me nollatuntilaiset emme tiedä edes kuukausittaista työmäärää. Ja kun tuntipalkka on mitätön, ei mihinkään ylimääräiseen ole varaa.

Esimerkiksi kotisiivoojista on pula, koska heillä ei ole autoja. Niitä on siivoojan palkalla vaikea ylläpitää.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   21.10.19 19:54:25

No ei mutta sen auton avulla voi kulkea kauemmaksi jolloin mahdollisuudet työllistyä lisääntyy reippaasti. Eikä tarvi kytätä kotona että josko joku hakisi töihin. Toki sen pitää olla kulkukelpoinen ja mitä tahansa voi mennä hajalle.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: ©©© 
Päivämäärä:   21.10.19 20:02:41

"No ei mutta sen auton avulla voi kulkea kauemmaksi jolloin mahdollisuudet työllistyä lisääntyy reippaasti"

Mitätön palkka olisi silti. Mitä sitten teen kun auto hajoaa eikä korjaamiseen ole varaa tai uusien renkaiden vuoksi ei saa ostettua ruokaa?

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   21.10.19 20:10:15

Ymmärrän nyt hyvin miksi olet nollatuntisopparilla ja työllistyt huonosti...

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   21.10.19 20:13:19

Ei vanhaan autonkotteroon tehdä mitään tonnien remonttia vaan etsitään toimiva auto satasilla.

  Re: Työ loppuu auton romuttamiseen, karenssi?

Lähettäjä: Tane 
Päivämäärä:   21.10.19 20:16:41

Mä en ymmärrä miksi kukaan suostuu ajamaan työnantajan ajoja omalla autolla.
Myyntityö erikseen, jos on jotain kaupparatsun homma mihin tietoisesti haluaa vaikka joutuu omalla autolla rälläämään pitkiäkin matkoja.

Joskus se on vaan pakko ajaa omalla autolla työnantajan ajoja, että olisi töitä.
Itsehän ostin toiminimelleni pakettiauton ihan sen takia, että voisin joustavammin palvella palkkatyöni työnantajan asiakkaita.
Maksatin kyllä tämän auton ja sen kulut työnantajaltani veloittamillani 25 000 vuotuisella kilometrillä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.