Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Hölmö 
Päivämäärä:   19.10.19 06:09:57

Ja se harmittaa minua. Haluaisin olla avarakatseinen ja ymmärtää jokaisen näkökannan asioihin, mutta teen niin vain pintapuolisesti ja esitän ihmisille ymmärtäväni. Pääni sisällä ajatukset ovatkin sitten ihan toiset.

Pitäisi joskus olla oikeasti itse työtön ja täysin rahaton, niin varmasti alkaisin paremmin ymmärtää sitä tilannetta. Itse teen melko kuormittavaa työtä pienellä palkalla. Vaikka yhteiskunta luokitteleekin minut keskituloiseksi. Mutta keskituloinen olet, jos tienaat käteen jotain väliltä ~1500-4000. Siinä on aika isot tuloerot keskituloisten kesken...

Olen 30v enkä ole aikuisiälläni koskaan ollut työtön. Ja jotenkin vain laittaa ärsyttämään kun valitetaan ettei tuet riitä mihinkään ja niiden hakeminenkin on tehty hirveän hankalaksi. No minusta tuntuu toisinaan myös siltä, ettei palkkani riitä mihinkään eikä sen ansaitseminenkaan ole hirveän helpoksi tehty minullekaan. Jos vaihtoehtoina olisi, teenkö 150-160h töitä vai täytänkö muutaman hakemuslapun kuukaudessa rahani eteen, niin mikäli työmoraali antaisi periksi, niin miksen siirtyisi jälkimmäiseen.

Minusta, jos kerta ilmaista rahaa yhteiskunnalta saa, niin turha nillittää. Joissain maissa, jos et töitä tee eikä kukaan lähimmäinen elätä, niin olet oikeasti rahaton, koditon ja ruuaton. Vaikka tiedän ajattelutapani olevan typerä. Monet ovat työttömiä tahtomattaan ja sairausten vuoksi ja oikeasti on tiukkaa. Silti minun on vaikea heidän harmiaan ymmärtää. Koska olen vain liian ahdasmielinen. Jos sossu ja kela maksaa asumisen ja antaa vähän taskurahaa, leipäjonosta saa ruokaa ja kaikki tämä ilmaista, niin mikäs siinä ollessa...

Hyvää perjantai-aamua kaikille.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Hölmö 
Päivämäärä:   19.10.19 06:14:51

Oho tänään onkin lauantai.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   19.10.19 08:18:51

Et selvästi ole ymmärtänyt olennaista. Kaikille ihmisille jotain on vaivalloista, yleensä.
Tukien hakemisessa on rasittavaa epävarmuus. Sinä teet töitä ja saat aivan varmasti palkkasi. Jos työnantaja ei maksa , niin sitten Palkkaturva.
Tukien maksaminen ei ole niin itsestään selvää.Voit täysin mielivaltaisesti saada jonkun selvityspyynnön tai asiaa ei käsitellä ennen kuin itse toimitat jonkun puuttuvan paperin, jonka tarpeesta et ole tiennyt.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   19.10.19 08:23:34

Sinun pitäisi ymmärtää, että sellaisten ihmisten elämä voi olla (heille) yllättävän raskas ihan jo vaikka perustoimiltaan, kuten hygienian ylläpitäminen. Olisitko oikeasti mielummin sellainen ettet viikkoon pysty käymään suihkussa, ehkä mielenterveysongelmien aiheuttaman toimettomuuden tai kyvyttömyyden takia.

Minusta sellainen olisi kamalaa jo itsessään, ilman mitään arkea, rutiinia tms. Hukassa

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: dimanddi 
Päivämäärä:   19.10.19 08:30:51

Ja pitäisi ymmärtää myös köyhien menneisyys, monet ovat perheistä, joissa heistä ei ole välitetty tippaakaan, heitä on lapsena laiminlyöty ja jopa pahoinpidelty ja ahdisteltu. Koulussa on vähätelty, kiusattu, halveksittu, ja he ovat olleet köyhiä todennäköisesti jo lapsina.

On hyvin vaikeaa ponnistaa aikuisenakaan parempaan elämään, jos jo lapsena on kärsinyt köyhyydestä, turvattomuudesta ja kiusaamisesta. Sellainen jättää niin voimakkaan stigman ihmiseen, että siitä pääsee irti vain todella vahva ja onnekas.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.10.19 08:31:17

H, vaikea sairaus on hieman eri asia, suurin osa työttömistä on kuitenkin ihan työkykyisiä.

Minä ajattelen samoin kuin aloittaja. Teen pienellä palkalla palkkaan nähden kuormittavaa työtä. Olen aina ollut töissä ja minun on vaikea ymmärtää työttömiä kun itse olen ottanut vastaan kaiken mitä on tarjottu. Minulla on korkeakoulututkinto mu

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Hupi 
Päivämäärä:   19.10.19 08:31:27

Jaxuhali aloittajalle, yritä sinnitellä.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.10.19 08:37:32

Anteeksi viesti karkasi. Siis mutta teen ihan muita töitä kun koulutusta vastaavaa ei saa. Työmoraali ei anna myöden jäädä kotiin, vaikka ajatus houkuttelee kyllä. Pieni palkka riittää elämiseen kunhan tekee kompromisseja. Eihän se kivaa ole, ei voi tehdä montaakaan asiaa mitä haluaisi, suurperhettä ei voi perustaa kun rahat ei riitä. Olen kuitenkin ihan tyytyväinen tähän, minulla on koti ja ruokaa, vaatteet päällä. En ymmärrä miten ne tuet ei muka riitä, miksi lapsia on tehty useita, miksei ns. paskaduunit kelpaa muille.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: å 
Päivämäärä:   19.10.19 08:38:52

Minä ajattelen täysin samoin kuin aloittaja. Suomessa kukaan ei kuole nälkään, tuet on niin hyvät että niiden varassa pystyy elämään välillä liiankin leveästi.

Itsekin olen pienituloinen, välillä tuloni ovat olleet köyhyysrajan alapuolella. Silti en ole ikinä kokenut olevani erityisen köyhä koska olen mitoittanut rahankäyttöni sen mukaan paljonko sitä on. Sitten joku tyyliin saman verran tukia saava tulee valittamaan miten rankkaa on ja miten on köyhä jne jne. Ja saattavat käyttää rahojansa "välttämättömyyksiin" joihin minulla ei ikinä olisi varaa tuhlata vähäisiä varojani.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Kaisa 
Päivämäärä:   19.10.19 08:42:58

Palataan asiaan sitten kun teiltä menee työpaikka alta, uutta ei löydy -tai siis palkanmaksajaa ei löydy- ja putoatte työmarkkinatuelle kitkuttelemaan. Siihen asti näkemiin ja kuulemiin.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.10.19 08:44:36

Ja harvalla niiden papereiden täyttämiseen ja selvitysten tekemiseen menee 8 tuntia viitenä päivänä viikossa. Melko hyvällä tuntikorvauksella niitä tukia saa.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.10.19 08:50:04

Kaisa, muutaman kerran näin on käynytkin. Mutta aina jotain työtä löytyy kun ei ole turhan nirso. Siksi minun on vaikea ymmärtää. Kyllä Suomessa jotain uutta työtä on aina. Mutta 8ngelmahan on ettei sitä haluta tehdä. Ei haluta muuttaa, ei haluta vaihtaa paikkakuntaa, ei haluta sitä tätä tai tuota. Eikä siinä, mutta jos ensin omasta halustaan ei ota työpaikkaa vastaan ja sitten sulle vielä maksetaan kotona olemisesta, niin kuin siitä kehtaa valittaa?

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Hölmö 
Päivämäärä:   19.10.19 08:52:59

Kyllä minä tiedostan sen, että minun tulisi ymmärtää nämä kaikki seikat mitä tässäkin on nyt vastauksissa tuotu esiin. Kyllähän minä ne ymmärränkin pinnallisesti, mutta pohjimmainen ajatukseni on edelleen vain ja ainoastaan se, että jos ilmaista rahaa saadaan, niin miksi siitäkin pitää jatkuvasti vinkua.

Ja niin kuin heti alkuun totesin, tämä ajattelutapani jopa harmittaa minua ja minun tosiaan pitäisi joutua elämään itsekin tukien varassa, jotta voisin ymmärtää oikeasti.

Minäkään en ole päässyt koulutusta vastaaviin töihin, mutta silti olen aina töitä tehnyt, hakenuta ja saanut. Työllä ei ole ollut väliä, kunhan siitä palkkaa saa ja itsensä saa elätettyä ettei tarvi muiden rahoilla olla.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Hölmö 
Päivämäärä:   19.10.19 08:59:22

Ja niin kuin M kirjoitti, tuskin työttömät käyttävät kuukaudessa ~150 tuntia hakemusten täyttelyyn ja liitteiden selvittämiseen. Eli tuntipalkka heillä varmaan on parempikin kuin minulla.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: å 
Päivämäärä:   19.10.19 08:59:34

Minun rahatilanne ei ainakaan juurikaan muuttuisi vaikka jäisin työttömäksi. Kun ei tarvisi kulkea töissä niin voisin luopua esim autosta josta tulee paljon kuluja.

Että kieltämättä houkuttaisi jäädä tukien varaan, mutta kun moraali ei anna periksi loisimista.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: normi 
Päivämäärä:   19.10.19 09:06:51

Työllistymiseen vaikuttaa niin todella moni asia, ettei "aina" työssä ollut voi sitä ymmärtää. Ikä on yksi. Yli 45-vuotiaana ja varsinkin kun mennään yli viidenkympin, alkaa olla tosi vaikeaa löytää työtä. Koulutus voi olla vanhentunut tai sitä ei ole. Ne "p**kaduunit" ovat monesti fyysisiä ja/tai niin osa-aikaisia, että talous menee miinukselle. Kun työttömyys pitkittyy, alkavat työnantajat ajatella kuten aloittaja, että työnhakijalle ei vaan kelpaa mikään. Se on kierre, josta ei pääse helpolla pois.

Ja ne tulot. Pitkäaikaistyötön saa työmarkkinatukea n. 6ooe/kk netto enintään. Aktiivimalli alentaa vielä summaa, jos ei onnistu löytämään sen vaatimaa työtuntimäärää. Sen lisäksi ei saa mitään, jos on työssäkäyvä perheenjäsen. Yksin asuva saa asumistukea n. 200-300e. Tämän päälle saa toimeentulotukea pari sataa + reseptilääkkeet jos ei ole omaisuutta eikä säästöjä. Nettotulot siis n. 1000e/kk. Tästä vuokra vähintään 500e, muut asumiskulut (sähkö, vesi, vakuutukset) 50-100e/kk. Autoa on ehkä pakko pitää työllistymisen mahdollisuuden vuoksi. Kuukausikulut siitä vähintään 50-100e/kk, vaikka ajaisi minimin. Vaihtoehtoisesti bussikortti 40-70e/kk. Jää noin 300-400e/kk, jonka pitää kattaa ruoka, hygienia, vaatteet (huom. myös kengät ja ulkovaatteet), kaikki harrastukset, netti, puhelin... Ja jos kodinkone vaikka hajoaa, olisi hyvä olla säästössä hieman. Kela ei niitä kustanna.

Toista tätä vaikka kaksi vuotta niin näet, kuinka ruhtinaallisesti pitkäaikaistyöttömät elävät.

Moni pienehköllä tai isommallakin palkalla elävä älähtää nyt, että eihän minullakaan jää enempää käteen laskujen jälkeen. No. Mitä ne laskut ovat? Asuntolainan lyhennys ja korko, autolaina, ratsastustunnit, uuden sohvan osamaksut, heräteostokset kaupasta ja netistä... Niihin on useimmalla työssäkäyvällä kuitenkin varaa ja hyvä niin. Lisäksi kertyy sosiaalista ja aineellista pääomaa, jonka turvin on mahdollisuus edetä elämässä.

On turhaa verrata oikeasti minimillä vuosikausia elävään, koska se ei vain ole mitenkään päin tasavertaista.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: normi 
Päivämäärä:   19.10.19 09:11:22

Ja toki Suomessakin on työssäkäyviä köyhiä. Joku osa-aikainen siistijän palkka saattaa jäädä juuri tukien ulkopuolelle ja käteen jäävä summa tosi pieneksi. Siksi pienten palkkojen verotusta pitäisikin alentaa vieläkin.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   19.10.19 09:16:04

Kisu on sekoittsnut kuntoutustuen ja ansiosidonnaisen eroavaisuuden. Kuntoutustuki on työssä rampautuneille ja tähtää tukitoimineen nopeaan toipumiseen kun taas ansiosidonnainen on tarkoitettu työtä hakevalle terveelle joka ahkeruulellaan työllistyy nopeasti.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   19.10.19 09:32:58

Palkkaturva korvaa joo jos palkka jää saamatta, MUTTA käsittelyaika on noin kuusi kuukautta! Sen varaan ei kannata suoraan laskea vaan puskuria pitää olla..

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Uhka 
Päivämäärä:   19.10.19 09:43:48

En ikimaailmassa haluaisi jäädä työttömäksi hyvästä työpaikastani, jossa on ihan vain tavallinen pieni palkka, ja vaikka täysiä tunteja ei saakaan ihan ja sopimukset ovat olleet määräaikaisia, mutta aina uudelleen jatkuvia. Pärjään palkalla kyllä. Mutta mitäs nyt, kun yt-neuvottelut paukahtivat päälle, ikää on 56, sellainen tuki- ja liikuntaelinvika, että mitään raskasta työtä tai pelkkää istuma- tai seisomatyötä en pysty tekemään. Tästä nykyisestä työstä en ole ollut lainkaan sairauslomalla tämän vian takia, enkä muutenkaan, kuin kuumeen tai vatsataudin satunnaisesti. tämän viiden vuoden aikana. Huolestuttaa kyllä, kun uutta työtä ei niin vain löydy. Miehellä on täällä vakituinen työpaikka, että työn perässä jonnekin muuttaminenkaan ei ole mahdollista.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 09:44:00

Tiedän useamman jotka on makailleet kotona ansiosidonnaisella täyden ajan ja luulleet menevänsä töihin sen jälkeen. Vaan eivätpä olekaan saaneet töitä.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Hölmö 
Päivämäärä:   19.10.19 09:51:14

"Moni pienehköllä tai isommallakin palkalla elävä älähtää nyt, että eihän minullakaan jää enempää käteen laskujen jälkeen. No. Mitä ne laskut ovat? Asuntolainan lyhennys ja korko, autolaina, ratsastustunnit, uuden sohvan osamaksut, heräteostokset kaupasta ja netistä.."

Olen kyllä elänyt useamman vuoden niin pienellä palkalla, että siitä ruokaan, vaatteisiin ja " humputteluun" jäi 400-500€/kk mikä siis hieman enemmän kuin sinun tuista. Ei ollut asuntolainaa, asuin vuokralla, ei ollut autolainaa, ei ollut autoa. Ainut laina, mikä oli, oli opintolaina, jota lyhensin sekä makselin velkaa pois sukulaiselle, jolta olin joutunut suurehkon summan lainaamaan.

Se luksus oli, että 50€ meni joka kuukausi säästöön automaattisesti. Joskus enemmänkin, jos kunnolla nuukailin ja sain nipistettyä tuosta vajaasta viidestäsadasta eurosta. Ehkä olisin niillä tuloilla voinut saada jotain pientä asumistukea mahdollisesti, mutta en ruvennut hakemaan kun palkallakin pärjäsi.

Sittemmin onneksi tulot kasvaneet, menot ei niinkään, joten enemmän käyttörahaa jää, mikä on ihan kiva. Voi jopa sen sohvan ostaa, jos tarve tulee. Käytettynä tosin kaikki huonekaluni ja vaatteeni olen aina ostanut.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Hölmö 
Päivämäärä:   19.10.19 09:55:13

"Tiedän useamman jotka on makailleet kotona ansiosidonnaisella täyden ajan ja luulleet menevänsä töihin sen jälkeen. Vaan eivätpä olekaan saaneet töitä"

Niin minäkin tiedän muutaman ja siksi en ikinä jäisi vain kotiin makoilemaan koko ajaksi vaan etsisin aktiivisesti töitä.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: menestyjä (kok.) 
Päivämäärä:   19.10.19 09:58:10

En minäkään ymmärrä sellaista yhteiskuntaa, jossa toisten ei ollenkaan tarvitse kantaa vastuuta itsestään ja läheisistään. Mutta minkäs teet.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Uhka 
Päivämäärä:   19.10.19 10:04:42

Minä taas tiedän hyvin monia aktiivisesti töitä etsiviä, jotka ovat olleet työttöminä vuosiakin. Välillä on voinut olla joku tukityö määrätyn ajan. Yhteistä näille tuntemilleni ihmisille on, että työhistoria on pitkä ja nyt on jo ikää 50-60 välillä. Ja myös se, että viimeinen pitkä työsuhde on päättynyt yt-neuvotteluihin tai yritys on vaihtanut omistajaa, jolloin osa entisestä väestä on laitettu pois.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Hölmö 
Päivämäärä:   19.10.19 10:12:39

Uhka, ja onko nämä siis juuri sellaisia työttömiä, jotka valittaa kuinka hankalaa ja vaativaa tukien hakeminen on ja kuinka enemmän asioita pitäisi saada ilmaiseksi?

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 10:19:38

Eivät kaikki köyhät ole ns laiskoja tai hulluja. Se on eri asia miten ihmisen psyyke reagoi kun on tarpeeksi sairautta, köyhyyttä, heitteillä yhteiskunnan puolesta kun systeemi ei toimi, mahdollisesti muita läheisiä eri ikäpolvista sairaina, perheessä esimerkiksi yhtä aikaa jollain Alzheimer, joillain persoonallisuusongelmia jotka tekevät heistä henkisesti ja fyysisesti väkivaltaisia. Työkyvyttömyyttä, pahoja sairauksia, työttömyyttä, toimintarajoitteita hienosti ilmaistuna.

Minä esimerkiksi olen monella tapaa sairas, enkä ole saanut käytännön elämässä niistä syistä johtuviin tarvittaviin asioihin apua kuin täysin sattumalta yksittäisesti. Tukiverkkoa ei ole, yksityistä eikä julkista, eikä varoja hankkia apua ja käyttää palveluja. Sosiaalitoimi on ollut katkera vitsi. Perusterveydenhuolto mokaillut niin, ettei sille ole painokelpoista sanaa, ja on ihme, olen hengissä kehdattuani änkeytyä täysin väkisin hoitoon ja vaatimalla, kieltäytymällä lähtemästä. Se oli sitten syöpä.
Kaverina on mm nivelreuma ja ne seuraukset, mitä tulee, kun perusterveydenhuolto ei anna erikoisterveydenhuollon tekemälle diagnoosille edes sitä arvoa, hoitaisi näiden ohjeiden ja normaalin hoitokäytännön mukaan tai lähettäisi takaisin polille, vaan jättää lääkkeettä, jolleivät yhdet sovi potilaalle.

Oi, olen niin pahoillani, että olen kehdannut olla ottamatta vastuuta ja vielä päättämättä päiviäni, sehän se oikeasti on mitä ajetaan takaa? Vai olisiko pitänyt itse olla lääkäri? Ne eivät kylkä vastuuta kanna mistään vaikka on **** muhkea tili.

Vai että kun ei kanneta vastuuta itse?

Ja lopettakaa nyt hitossa se idioottien määkyminen niistä makaamisista. Täytyy olla kakskymppinen poika, että sen kummemmin "makaa", on töissä tai ei. Kipeät on niin kipeitä, heillä on yleensä yöt kamalaa tuskaa ja kipua, ja minullakin makuuasento pahin. Kas, kun ei vielä huudeta samaa eläkeläisillekin, miten maataan ja syljetään kattoon.

Mistä ihmeestä tällaiset typerät on peräisin ja elää ihmisten päissä ja suissa, kohta on 2020. Ääliöt.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 10:27:08

Ps täällä yhden köyhän ja kipeän peseytymisongelmat joita on ollut kovin, ovat johtuneet kipeästä / rammasta kropasta, huimauksesta, liukkaista kylppärin lattioista sekä apuvälineiden puutteesta. Jopa siitä, ettei niistä ole ollut edes tietoa, sellaisia olisi, ja millaisia. Tietysti, kun on tarpeeksi huonossa kunnossa, ei rehellisesti jaksa / kykene.

Että siitäs teille. Sopii koettaa itse perässä.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Uhka 
Päivämäärä:   19.10.19 10:27:27

Hölmö, valittavat lähinnä siitä, kun eivät pääse mihinkään töihin jatkuvista yrityksistä huolimatta. Tietysti myös siitä, kun rahat eivät riitä laskuihin kunnolla. Tai sitten pelkäävät oman asunnon lähtevän alta, jos työtä ei ala löytyä pankkilainojen maksuun säännöllisesti. Asunnothan on ostettu silloin, kun oli vakituinen työ. Nämä tuntemani ihmiset ovat tottuneet tekemään työtä, mutta jääneet +50 ikäisinä pitkistä työsuhteista työttömiksi "tuotannollisista ja taloudellisista" syistä lähinnä. Fyysisiä rajoitteita on jonkun verran joillain iän tuomien sairauksien takia, mutta työkykyisiä noin kaikkiaan jokainen.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   19.10.19 10:31:25

Ootko sulta aloittaja ihan täysin jäänyt huomaamatta se, miten työmarkkinat ovat muuttuneet viimeisen 20 vuoden aikana?

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: koettu 
Päivämäärä:   19.10.19 10:42:08

Minä ymmärrän köyhiä oikein hyvin! Se on ihan jäätävä tunne kun tilillä on 1e rahaa ja vasta viikon tai kahden päästä tulee tilille lisää ja mitään muuta et ole tehnyt kuin ruokaa ostanut ja laskut maksanut, ei siis mitään kaljarallia tms takana.
Olen taistellut itseni absoluuttisesta köyhyydestä nyt köyhäksi palkansaajaksi, mutta olen niin tyytyväinen nyt siihen että minulla on varaa ostaa ruokaa myös loppukuusta! Saan laskut maksettua ja joskus vähän vaatteitakin, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa (matkustelu, baarissa käyminen, teatteriliput yms). Onneksi olen kotona ja luonnossa viihtyvää sorttia, ei se kuluttamattomuus niin haittaa. Pelastukseni on keskituloinen mies, muutoin olisin ihan luilla. Olen myös suunnattoman kiitollinen että ihan oikeasti ymmärrän köyhyyttä, mieluummin tämmöinen itse koettu ja sen myötä saatu ymmärrys (vaikka pirun vaikeaa on välillä ollutkin), kuin tuollainen täydellinen ymmärtämättömyys jotain asiaa kohtaan, vaikka sen myötä elämä olisikin ollut helpompaa!! Mutta kaikki eivät ole niin onnekkaita kuin minä että edes pystyisivät mitenkään vaikuttamaan tulotasoonsa. Köyhyydellä on ihan suunnaton vaikutus korvienväliin, eli ei se rahan vähyys vaan se toivottomuuden tunne kun et voi mihinkään vaikuttaa!

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: kettu.nen 
Päivämäärä:   19.10.19 10:45:05

Vain Suomessa köyhä voi kadehtia toista köyhää mikä takaa sen, että pieni eliitti saa puuhastella mitä lystää kun jengi keskittyy riitelemään keskenään.

Ensinnäkin, mikä on ongelma? Jos kerran työttömänä saa niin hyvin ja helposti rahaa, niin mikä estää jäämästä työttömäksi? Se on ihan mahdollista ja vapauttaa työpaikan jollekin, joka sen oikeasti haluaa ja tarvitsee.

Toisekseen, pienipalkkaisellekin kuuluu usein sellaiset luksukset jotka työttömältä uupuu, kuten eläkkeen kerääntyminen, työterveydenhuolto ja lomaoikeus. Että jos niistäkin haluaa luopua niin edelleenkään kukaan ei estä.

Kolmanneksi; mikä estää aloittajaa kouluttatumasta lisää ja hankkimasta isompipalkkaisen työn? Jos se kerran on niin hirvittävän helppoa, niin miksi olet niin laiska ja saamaton, että mieluummin puurrat naurettavan pienellä palkalla ja valitat siitä sen sijaan, että etenet urallasi ja vaadit isompaa palkkaa?
Ei kai se mitään rakettitiedettä ole? Laiskuutta sanon minä. Jos omasta vapaasta tahdosta puurtaa toisen taskuun liian pienellä palkalla, niin SE on omaa syytä ja tyhmyyttä.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: koettu 
Päivämäärä:   19.10.19 10:52:55

Minäkin neuvoisin aloittajaa "heittäytymään" työttömäksi joksikin aikaa, eikä sitten ansiosidonnaisia vaan ihan pelkkä työttömyyskorvauksen peruspäiväraha, takaan että viimeistään puolentoistavuoden päästä ymmärrät köyhiä ihan täydellisesti kun ei ole rahaa ostaa uusia (tai edes ehjiä käytettyjä) talvikenkiä kun edelliset kului puhki...!! Sitä liikkumavaraa kun budjetissa ei ole yhtään...

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.10.19 10:56:07

Työtätekevät maksavat lorvijoiden elatuksen. Minkään tuen ei pitäisi olla vastikkeetonta. Että sas korvauksen pitää tehdä jotain yleishyödyllistä edes x tuntia päivässä. Ei se voi mennä niin että muut maksaa viulut. Ihmisten pitää kantaa vastuu itsestään ja lähimmäisistään. Vanhempien lapsista ja sitten lasten vanhemmista yms. Yhteiskunta voi tukea, mutta sen pitää saada siitä hyvästä jotakin!.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Kekkuleera 
Päivämäärä:   19.10.19 10:59:43

Pienestä kitisijöitä en minäkään ymmärrä; juurikin sitä, että omien mielihalujen hallinnan puute pistetään yhteiskunnan viaksi. Tai että ruikutetaan muutenvaan.

Mikä mahtaisi olla teillä paremmin pärjäävillä selviytymisstrategia seuraavassa tilanteessa:

Kodista paljastuu isot rakennusvirheet, joiden seurauksena tiedossa on mittava remontti budjetilla 100 000 tai vaihtoehtona kodin myynti tontin hinnalla. Samassa rytinässä sairastut pahasti ja menetät kykysi tehdä ammattisi mukaista työtä. Voimia ei sairaana ole asioiden hoitamiseen, remontin järkkäämiseen, muuttoon tms. Puolison mielenterveys järkkyy, hän häipyy ja ottaa lapset mukanaan anoppilaan.
Jos tilaa ajan mielenterveyshoitajalle, saa vastaukseksi syyllistämistä: Miksi et sitä-tätä-tota. Taidat olla vaan tyhmä.
Meilä on tämmöinen tapaus lähipiirissä. Itselläni ei ole mitään asiaosaamista, millä voisin auttaa, mutta mitä sinä tekisit - syyllistäisitkö, neuvoisitko (osaamattomat neuvot taitaa vain v1tuttaa), tarjoiaisitko jotain käytännön apua vai mitä?

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Vinku 
Päivämäärä:   19.10.19 11:03:32

Palasin joitakin vuosia sitten ulkomailta Suomeen joten en ollut tukien piirissä. Sieltä jäi säästöjä pari tonnia mitkä oli Suomeen tullessa. Asuin puoli vuotta asuntoautossa jolla myös kuljin työhaastattelusta toiseen ja olin valmis aloittamaan mitkä tahansa työt missä tahansa. Pyykit ja tiskit pesin käsin, hain leipäjonosta ruoan ja kierrätyksestä talvivaatteet. Puolen vuoden päästä sain siivoustöitä pääkaupunkiseudulta, palkkaa reilu tonni kuussa, sillä sai kaasupullo ja huollon autoon mutta ei olisi ollut varaa vuokrata kämppää. Jatkoin työnhakua siivoustyön ohella, kun oli töihin päässyt niin seuraavan puolen vuoden aikana sai jo valita mitä töitä tekee kun ei ollutkaan työtön työnhakija..
Silloin olisin ollut hyvin kiitollinen pienistäkin tukirahoista, mutta toisaalta kierrätys ja leipäjonot pitivät minut hengissä ilman tukeakin. Eteläisemmässä Euroopassa en olisi saanut niitäkään.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   19.10.19 11:15:16

Ymmärryksen avaimet ovat varmasti jokaisella ihan omassa takataskussa, jos niitä vain viitsii käyttää ja on rehellinen itselleen. Otetaan esimerkiksi työttömyys: jos ihmettelet, mikä siinä muka on raskasta, niin kysy ihan itseltäsi, mikset heti huomispäivänä irtisanoudu työstäsi ja jää kotiin nauttimaan rahoista, jotka tulevat tilillesi, kun vähän täyttelet lomakkeita. Tuon kysymyksen vastauksen pitäisi kertoa, mikä työttömyydessä on raskasta: juuri se, joka aiheuttaa sen, että sinäkään et siihen vaihtoehtoon riemurinnoin tartu.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Hölmö 
Päivämäärä:   19.10.19 11:23:22

En ole täällä ihmettelemässä miksi ollaan työttömiä enkä kyseenalaista sitä, että pienellä rahalla pärjääminen on hankalaa. Vaan se asia, jota en ymmärrä, että maassa, jossa ei kukaan kuole nälkään eikä jää kodittomaksi, jos vaan viitsii tarvittavat hakemukset tehdä, niin nillitetään kuinka tämä ilmaisen rahan saminen on niin hankalaa ja ei se riitä mihinkään.

Sen takia minun pitäisi ruveta työttömäksi, jotta näkisin tuleeko minusta samanlainen valittaja ja oppisinko silloin myös ymmärtämään heitä.

Ihminen, joka ei syystä tai toisesta ole työelämässä, pärjää silti hengissä sillä hänet elätetään muiden rahoilla. Ja tästä huolimatta valitetaan kun enemmän pitäisi ilmaiseksi saada.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 11:25:01

"Minkään tuen ei pitäisi olla vastikkeetonta. Että sas korvauksen pitää tehdä jotain yleishyödyllistä edes x tuntia päivässä."

Mitä se "yleishyödyllinen" mielestäsi olisi? Aika moni tekee tällä hetkellä esimerkiksi lasten ja vanhusten hoitoa tai erilaisia siivous- ja ympäristönhuoltotöitä palkkatöikseen. Siinähän voi sitten kivasti irtisanoa nämä henkilöt; laitetaan armeija työttömiä leikkaamaan nurmikot ja ulkoiluttamaan vanhukset. Haluaisitko menettää oman työpaikkasi ilmaistyövoimalle?

"Ymmärryksen avaimet ovat varmasti jokaisella ihan omassa takataskussa, jos niitä vain viitsii käyttää ja on rehellinen itselleen. Otetaan esimerkiksi työttömyys: jos ihmettelet, mikä siinä muka on raskasta, niin kysy ihan itseltäsi, mikset heti huomispäivänä irtisanoudu työstäsi ja jää kotiin nauttimaan rahoista, jotka tulevat tilillesi, kun vähän täyttelet lomakkeita. Tuon kysymyksen vastauksen pitäisi kertoa, mikä työttömyydessä on raskasta: juuri se, joka aiheuttaa sen, että sinäkään et siihen vaihtoehtoon riemurinnoin tartu."

Aamen.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   19.10.19 11:32:44

Hölmö: "Vaan se asia, jota en ymmärrä, että maassa, jossa ei kukaan kuole nälkään eikä jää kodittomaksi, jos vaan viitsii tarvittavat hakemukset tehdä, niin nillitetään kuinka tämä ilmaisen rahan saminen on niin hankalaa ja ei se riitä mihinkään."

No, tästä olen jopa hieman samaa mieltä sikäli, että kyllä jokaiselta pitäisi löytyä sen verran realismia, että ymmärtäisi, ettei yhteiskunnan varoilla voida rahoittaa ihmiselle kovin korkean elintason elämää. Että kyllä silloin täytyy tyytyä melko niukkaan perustasoon, jolla eletään muttei paljon juhlita.

Itsekin kohottelen joskus kulmiani niille avautumiselle, kun ihminen kaikkine mahdollisine tukineen saa kuukaudessa summan, johon moni pienituloinen pätkätyöläinen ei yllä, ja silti hän on sitä mieltä, ettei sillä mitenkään voi pysyä hengissä ja että yhteiskunta kohtelee häntä kaltoin. Silloin tulee kyllä mieleen, että suhteellisuudentaju, missä olet?

Sen sijaan valitukset rahan saamisen hankaluudesta ymmärrän sikäli, että ne hankaluudet voivat ihan aikuisten oikeasti olla joskus sitä, että tilillä on nolla euroa ja lomake on juuttunut jonnekin koneiston rattaisiin. Ei kai sitä nyt oikeasti ole niin vaikea ymmärtää, että ihminen kokee melkoisena hankaluutena sen, jos hänellä ei byrokratian vuoksi ole laittaa leivän päälle kuin kieli ja se leipäkin on pian loppumassa eikä asunnon vuokraa pysty maksamaan. Mikä sitten olisi hankalaa, ellei tuo? Siinähän ovat uhattuna ihan ihmisen elämän perusasiat.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 11:41:05

Aloittaja on ihan kuin Amerikkaan sopiva. Muista, että tämä pska mutta liki-ilmainen terveydenhuoltokin vikoineen on niillä muiden rahoilla myös sinulle. Jos elettäisiin sinun utopiasasi, täällä joka köyhä sairas kuolisi pois, koska ei varaa vakuutuksiin. Niinhän sielläkin kaikki meillä normaali on kauhistus ja kitottua sosialismia vaikka miten itkisivät vakuutusyhtiöidensä ryöstäjyyttä. Pääasia olla itse osallistumatta sentilläkään yhteiseen pottiin, ts vaikka ampuu omaa jalkaansa mieluummin kuin suo jollekulle muulle mitään.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Hölmö 
Päivämäärä:   19.10.19 11:43:25

"Ei kai sitä nyt oikeasti ole niin vaikea ymmärtää, että ihminen kokee melkoisena hankaluutena sen, jos hänellä ei byrokratian vuoksi ole laittaa leivän päälle kuin kieli"

Suomessa jaetaan myös ilmaista ruoka-apua. Kuten toesin, täällä ei kukaan kuole nälkään,jos viitsii vähän vaivautua.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   19.10.19 11:46:32

"Vaan se asia, jota en ymmärrä, että maassa, jossa ei kukaan kuole nälkään eikä jää kodittomaksi, jos vaan viitsii tarvittavat hakemukset tehdä, niin nillitetään kuinka tämä ilmaisen rahan saminen on niin hankalaa ja ei se riitä mihinkään."

Kuka nillittää ja missä? Missä olet tavannut tämän valtavan tyytymättömien nillittäjien joukon? (Ne työttömät, joita olen tuntenut tai tunnen, eivät ole koskaan valittaneet oikeastaan muusta kuin siitä, että tuntevat itsensä huonommiksi kuin muut. Ovatko nämä siis poikkeustapauksia?)

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.10.19 11:46:52


"Ei kai sitä nyt oikeasti ole niin vaikea ymmärtää, että ihminen kokee melkoisena hankaluutena sen, jos hänellä ei byrokratian vuoksi ole laittaa leivän päälle kuin kieli"

Suomessa jaetaan myös ilmaista ruoka-apua. Kuten toesin, täällä ei kukaan kuole nälkään,jos viitsii vähän vaivautua.
--
Kämppä lähtee alta, luottotiedot menee, sähköt katkeaa... Tarvitaan sitä rahaa muuhunkin kuin leipään.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   19.10.19 11:56:08

Hölmö: "Suomessa jaetaan myös ilmaista ruoka-apua. Kuten toesin, täällä ei kukaan kuole nälkään,jos viitsii vähän vaivautua."

Luonnehditko sinä sitä, että ihmisen täytyy nälän pelossa käydä kerjäämässä hyväntekeväisyyttä harjoittavilta tahoilta ruokaa, ihan tosissasi niin, että "viitsii vähän vaivautua"? Sinusta siis siinä ei olisi mitään ongelmaa, että joutuisit tuskailemaan, mistä ja mitä saat syödäksesi, kun kyllähän joku taho aina jakaa ilmaista ruokaa?

Koetapa nyt olla vähän rehellisempi itsellesi, ellet sitten ihan vihaamisen ilosta vain kerta kaikkiaan halua olla ymmärtämättä yhtään mitään. Se on toki ihan totta, ettei Suomessa nälkään hevillä kuole, mutta se sen sijaan on todella paksu valhe, että koska näin on, mikään ei voisi olla oikeasti hankalaa eikä oikeasti ongelma.

Silloin, kun ihmisen perustoimeentulo alkaa takuta ja ihminen saa pelätä syömisen, perushygienan ja asumisen vuoksi, kyseessä on ongelma. On silti, vaikkei se ongelma ikinä menisi niin pitkälle, että kuolisi nälkään sillan alla.

Ymmärrätkö edes, että olet nyt esittelemässä sellaista kantaa, ettei jokin asia voi mitenkään olla ongelma, jos tie ei nouse ihan totaalisesti pystyyn ihmisen edessä? Sovellatko samaa myös muihin asioihin vai oletko omistanut tuon mustavalkoisuuden vain köyhille? Miltä sinusta kuulostaisi sellainen ajatus, että työpaikkakiusaaminen ei voi olla oikeasti mikään ongelma, koska eihän Suomessa kukaan kuole siihen ja esimiehiin ja luottamusmieheen voi kyllä olla yhteydessä, jos vain viitsii vähän vaivautua? Tai että eihän maksamatta jäänyt palkka ole mikään ongelma, jos vain viitsii vaivautua ottamaan liittoon yhteyttä? Kuulostaako fiksulta?

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Hölmö 
Päivämäärä:   19.10.19 12:07:37

"Kuka nillittää ja missä?"

Viimeisimpänä juuri telkkarissa, joku nuori työtön nainen valitti kun on niin hankalaa tukien hakeminen ja on niin pienet tuet.

Sen lisäksi viikottain töissä, olen asiakaspalveluammatissa, saan kuunnella kun työttömät (suurin osa noin 30v) valittaa joko minulle tai toisilleen näistä samoista aiheista.

"Kämppä lähtee alta, luottotiedot menee, sähköt katkeaa..."

Todennäköisesti suuri osa näistä työssäni kohtaamista työttömistä on luottotiedottomia, mutta silti heillä on asunnot, sähköt, puhelimet ja toisinaan (joillain myös usein) humalaankin varaa.

Minun kohdalle näitä nillittäjiä on siis osunut monia.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: lakunappi 
Päivämäärä:   19.10.19 12:13:42

Hölmö, ainakin olet ymmärtänyt mistä asenteesi johtuu ja se on jo paljon.
Elämänkokemuksen puute lyhyesti sanottuna.

Olen itse kokeillut elää ilman palkkatyötä ja ilman mitään kelan tukia (ei siis euroakaan mistään).
Tein vapaaehtoistyötä ja voidakseni tehdä sitä en ollut työnhakijana sinä aikana. Ainoat tulot olivat satunnaisia lahjoituksia joista maksoin verot. Jopa käytetyistä vaatteista verottaja mielellään otti arvion mukaisen osuuden. :D

Se aika avasi kyllä silmät näkemään millaista on köyhyys (viikon ruokaraha saattoi olla pari euroa, eihän sillä muuta saa kuin makaronia joka päivä tai kaurapuuroa ilman lisukkeita) ja sen jälkeen on ollut vaikea ymmärtää miten paljon rahaa sitä saakaan kulumaan ihan "huomaamatta" silloin kun sitä on.
Minulle tuo vuosi oli niin kasvattava että en vaihtaisi sitä pois!

Osaan hyvin samaistua niiden ihmisten tuntemuksiin jotka ovat pudonneet yhteiskunnan turvaverkon ulkopuolelle ja menettäneet toivonsa, passivoituneet. Jos ei vatsasi ole täynnä ei sinulla ole energiaa enää hakea töitä, varsinkin jos pitkäaikaistyöttömänä saat vastaasi lähinnä halveksuntaa työnantajilta.

Minulla ei ole ollut vaikeuksia työllistyä silloin kun olen sitä halunnut, mutta nyt kun on jo ikää tiedän että sekin alkaa vaikuttaa - jos nyt joutuisin työttömäksi työura olisi luultavasti siinä, sillä kukaan ei halua palkata yli viisikymppisiä.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Hölmö 
Päivämäärä:   19.10.19 12:21:32

Genuine, kyllä, olen tässä ajatuksessani noin mustavalkoinen. Jos yhteiskunnlla pyyhkii niin hyvin, että voidan tarjota joillekin sen jäsenistä ilmaista rahaa ja ruokaa, koska ihminen ei pysty sitä itse tienaamaan, niin ei se silti oikeuta ketään vinkumaan sitä, että pitäisi saada vielä lisää ilmaiseksi.

En kiistä, etteikö se olisi vaikeaa ja nöyryyttävää joillekin elää toisten tarjoamilla tuilla sekä miettien päivästä toiseen miten tulee toimeen, mutta oikeuttaako se ketään vinkumaan kuinka veronmaksajien pitäisi maksaa enemmän veroa jotta esim. kunnallinen hammaslääkäri saataisiin täysin maksuttomaksi palveluksi.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 12:33:44

Niin, pääasia, että saadaan luottotiedottomia aikaan soten maksuilla ...

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 13:40:57

Eivät ne tuet ole mitään vastikkeettomia. Ihmiset maksavat ja ovat maksaneet veroja.

Jokaista tukee koko muu yhteiskunta.

Meillä on valtava rakennetyöttömyys ja ikärasismi, mutta oikeistotrollit kaatavat sen työttömien niskaan. Hei, jaetaan se palkkatyö! Kyllä se työttömille sopii!

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 14:04:24

Mun tukien vaikeus oli viimeksi se, että posti toi sossun tapaamisajan myöhässä ja tapaaminen oli jo mennyt. Tätä eivät sossussa, työkkärissä eivätkä kelassa usko (miksiköhän ne muuten edelleen luottaa postiin?), joten karenssia pukkaa ja tt-tukeakin alennettiin. Sossun tapaamisia kun ei näe edes työkkärin sivuilta, niin ei voi sieltäkään vahdata koska tapaamisaika on päätetty.

Uusi aika meni 3kk päähän ja karenssi on voimassa kunnes olen siellä käynyt. Jippii :)

Mutta ihan hyvinhän noilla tuilla elää silloin kun ne täysimääräisenä saa. En osaa pitää itseäni köyhänä, vaikka työtön sossupummi olenkin. Saa maksettua ruoan, vuokran, elätettyä pari koiraa ja vielä jää rahaa muuhunkin. En ole mistään rikkaasta perheestä, niin lapsesta asti olen oppinut elämään aika halvalla, ehkä sillä on vaikutusta asiaan.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.10.19 14:34:50

En ymmärrä ollenkaan tämän topan aloittajaa, köyhiä itse ymmärrän ja niitä jotka oikeasti joutuvat joka sentin laskemaan.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   19.10.19 14:39:14

"Lähettäjä.

Päivämäärä19.10.19 14:04:24

Mun tukien vaikeus oli viimeksi se, että posti toi sossun tapaamisajan myöhässä ja tapaaminen oli jo mennyt. Tätä eivät sossussa, työkkärissä eivätkä kelassa usko (miksiköhän ne muuten edelleen luottaa postiin?), joten karenssia pukkaa ja tt-tukeakin alennettiin. Sossun tapaamisia kun ei näe edes työkkärin sivuilta, niin ei voi sieltäkään vahdata koska tapaamisaika on päätetty.

Uusi aika meni 3kk päähän ja karenssi on voimassa kunnes olen siellä käynyt. Jippii :)

Mutta ihan hyvinhän noilla tuilla elää silloin kun ne täysimääräisenä saa. En osaa pitää itseäni köyhänä, vaikka työtön sossupummi olenkin. Saa maksettua ruoan, vuokran, elätettyä pari koiraa ja vielä jää rahaa muuhunkin. En ole mistään rikkaasta perheestä, niin lapsesta asti olen oppinut elämään aika halvalla, ehkä sillä on vaikutusta asiaan."

Eivätkö he ota yhteyttä sinuun myös puhelimitse? Minulle ovat jättäneet tekstiviestinkin postin lisäksi.

Samaistun, itse myös köyhästä perheestä ja tuet riittävät mainiosti elämiseen. Olenkin tottunut kituuttamaan ja olen tyytyväinen hyvin vähään, enkä harrasta mitään mikä maksaisi. Ei tulisi mieleenkään valittaa.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 14:53:11

Ö, eivät. Viimeksi eivät soittaneet perään edes silloin, kun paikan päällä olisi pitänyt olla. Vaikka asun ihan vieressä ja olisin viidessä minuutissa päässyt paikalle kyllä.

Saisikin noista ajoista ilmoituksen jollain muullakin tavalla, niin tulisi edes joku perille. Ei ole ensimmäinen kerta, kun tapaaminen jää välistä koska en ole saanut kirjettä ajoissa. Viimeksi selitys tosin kelpasi eikä karenssia tullut, yksi selvitys vain piti kirjoittaa. Nyt tämä on ilmeisesti niiden mielestä tekosyy, kun sama tapahtui viime vuonnakin.

Pitää seuraavalla tapaamisella muistaa kysyä tuosta, jos pystyisivät ilmoittamaan tapaamisista jollain muullakin tavalla. Etenkin kesäisin menee postit helposti naapuritaloon, kun osoitteet on vähän hassut. Alaovet lukossa, niin hankala päästä viemään posteja oikeaan osoitteeseen. Tämä on ongelma sen jatkuvan myöhästelyn lisäksi.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   19.10.19 14:56:12

Hölmö: "Jos yhteiskunnlla pyyhkii niin hyvin, että voidan tarjota joillekin sen jäsenistä ilmaista rahaa ja ruokaa, koska ihminen ei pysty sitä itse tienaamaan, niin ei se silti oikeuta ketään vinkumaan sitä, että pitäisi saada vielä lisää ilmaiseksi."

Sitä nyt kyllä hiukan vaihdoit puheenaihetta. Palasit jankkaamaan siitä, että "vingutaan lisää rahaa ilmaiseksi", vaikka viimeksi tässä oli kyllä puhe siitä, että byrokratia voi viivästyttää niidenkin vähien rahojen saamista niin, että ihminen ei oikeasti hetkellisesti saa edes niitä perustarpeita täytettyä tai hänen täytyy ainakin tosissaan pelätä asian puolesta. Me puhuimme siitä, onko tuohon fiksu asenne se, että höpöhöpö, mitään ongelmaa ei ole, kun ruoka-apuakin saa.

Et jostakin syystä halunnut kommentoida tätä mitenkään:

"Sovellatko samaa myös muihin asioihin vai oletko omistanut tuon mustavalkoisuuden vain köyhille? Miltä sinusta kuulostaisi sellainen ajatus, että työpaikkakiusaaminen ei voi olla oikeasti mikään ongelma, koska eihän Suomessa kukaan kuole siihen ja esimiehiin ja luottamusmieheen voi kyllä olla yhteydessä, jos vain viitsii vähän vaivautua? Tai että eihän maksamatta jäänyt palkka ole mikään ongelma, jos vain viitsii vaivautua ottamaan liittoon yhteyttä? Kuulostaako fiksulta?"

Pitääkö päätellä, että nähdessäsi, miltä mustavalkoisuutesi näyttää muihin asioihin sovellettuna, ehkä itsekin ymmärsit, ettei se vaikuta kovin fiksulta?

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   19.10.19 15:17:06

"Pitää seuraavalla tapaamisella muistaa kysyä tuosta, jos pystyisivät ilmoittamaan tapaamisista jollain muullakin tavalla. Etenkin kesäisin menee postit helposti naapuritaloon, kun osoitteet on vähän hassut. Alaovet lukossa, niin hankala päästä viemään posteja oikeaan osoitteeseen. Tämä on ongelma sen jatkuvan myöhästelyn lisäksi."

Juu, ehdottomasti kannattaa kysyä jos soittaisivat, jättäisit tekstarin tai edes sähköposti.

Kannattaa myös täyttää se valitus lappu päätöksestä karenssiin.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   19.10.19 15:17:25

Älkää sekoittako asioita! Ei köyhyys ole työttömyyden synonyymi. Köyhä voi olla monesta muustakin syystä kuin työttömänä. Moni työssä oleva on köyhä, kuten eräät tässä ketjussa todistavat.
On myös hyväosaisia työttömiä, joihin itse olen aikanani lukeutunut. Sain ansiosidonnaista, joka oli parempi kuin monen pienituloisen palkka, enkä valittanut.

Köyhä harvemmin nillittää sitä, että tukien hakeminen on niin vaivalloista. Suurempi ongelma on se, että ei ole mitään parempaa tarjolla tulevaisuudessa. Ei ole varaa opiskella, ei varaa muuttaa, ei varaa ostaa kunnon vaatteita ...

Elinikäinen köyhyys on vielä pahempi kuin satunnaisen työttömyyden tai sairauden vuoksi. Ikävää vaan, että monen kohdalla "tilapäinen" muuttuu pysyväksi, kun työkyky menee kokonaan.

Totta on sekin, että moni työtön on työkykyinen. Moni on myös työhaluinen eikä käsitä millään puheita työvoimapulasta.
Miten ihmeessä samalla paikkakunnalla voi olla sekä työttömiä kokkeja että niin kova pula kokeista, että pitää hankkia työvoimaa ulkomailta? Tuskin yksikään niistä työttömistä kokeista on saanut tilaisuutta kieltäytyä työpaikasta. Kas kun heitä ei edes kutsuta haastatteluun, ei työkokeiluun, ei hyvällä työllistämistuella ...

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.19 15:46:34

Miksi sosiaalityöntekijän tapaaminen on tekemisissä työvoiman karenssien kanssa, tai Kelan? Nyt en ymmärrä. Miksi olisi pakko olla sossun kanssa tekemisissä, ellei tarvitse?

Minä en ole saanut sosiaalityötä vaikka miten olisin _tarvinnut_. Vastentahtoisesti, mutta olisin, omassa tilanteessa. Ollut pakko pärjätä mitenkuten.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: olet onnekas 
Päivämäärä:   19.10.19 17:51:11

Aloittaja, olet onnekas. Olet niin onnekas, (eikä syy tilanteeseesi ole pelkät henkilökohtaiset ominaisuutesi), ettet edes taida ymmärtää olevasi onnekas. Kuplasi on niin vahva, että et ihan omien sanojesikaan mukaan ymmärrä, miksi muut eivät toimi tavallasi.
Vähemmän onnekkailla ei aina ole resursseja toimia samalla tavalla. Heillä ei välttämättä ole kapasiteettia pitkän tähtäimen toimintaan, koska koko pitkä tähtäin puuttuu konkreettisesti (vakavasti sairaalla, esim. hankalan tyypin syöpäpotilaalla, edessä kivulias kuolema joka aina muistuttaa itsestään, mitä nuorempi ja vahvempi sairastuessasi olet, sitä pidempi ja hirveämpi kituminen), tai koska henkinen stressi on vienyt toimintamallin akuuttiin selviytymiseen tässä ja nyt.
Oikeasti elämän murjoman ihmisen tilanne, koko maailma ja ajattelu on ihan toiselta planeetalta. Se hakemuksen täyttäminen voi viedä vaikka puoli vuotta ilman apua. Kaikki aika menee selviytymiseen, ihan konkreettisesti.
Suosittelisin kuplan puhkaisemista jollain "opintoretkellä", mutta psyyken itsesuojelumekanismit eivät sitä avartumista noin vaan salli. Se vaatisi karmean kriisin, trauman, turvaverkkojen pettämisen yhtäaikaa, ihmisten hylkäämisen, identiteetin ja minäkuvan murenemisen ja toimintakyvyn ja itseluottamuksen murskautumisen. Eipä kuulostakaan kovin kiinnostavalta "opintoretkeltä" enää, vai mitä? Siinä todellisuudessa moni selviää tälläkin hetkellä, muutama tunti kerrallaan, toisinaan vähemmän. Harmi, että se onkin totta eikä siitä voi herätä ja lähteä töihin, ihan niin kuin olisi toinen ihminen ja toisessa todellisuudessa, sellaisessa, joissa sadut tapahtuvat.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.10.19 18:04:32

Yksi sukulainen valittaa aina että on rahat loppu ja taas tuli työkkäristä työtarjous ”tuollaisiin paskahommiin” joihin on pakko hakea. Ei ole onnistunut vielä töitä löytämään. Ei lähde opiskelemaan koska ”en saa sitä koulua läpi eikä kiinnosta linja-autolla kulkea”.

Yllättäen alkoholiin ja tupakkaan löytyy rahaa sekä kaikkeen muuhun turhaan krääsään. Sitten saattaa laittaa mulle viestiä voinko heittää parikymppiä että saa kaupasta ruokaa. En ole vielä rahaa antanut kun se voi mennä ruuan sijasta alkoon.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Nahanvaihtaja 
Päivämäärä:   19.10.19 18:31:52

Älä sitten valita jos joskus sairastut vakavasti tai joudut onnettomuuteen. :)
Aloituksenkin teit vain siksi että saisit kiillottaa omaa sädekehääsi ja korostaa ''paremmuuttasi''. Et sinä oikeasti halua oppia ymmärtämään yhtään mitään, tekstistäsi voi moisen lukea rivien välistä.

You can't see the forest for the trees & You can't smell your own @!#$ on your knees.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   19.10.19 19:39:34

Joo ei ehkä nälkään kukaan kuole mutta aliravitsemusta on joka tapauksessa. Ruoka kysymys ei ole ainoa eikä pahin vaan asuminen ja muu ihmismäinen toiminta vai erakoitua itäisi ettei muita ihmisiä enää koskaan näkisi joo kyllä se rahanpuute vaan laittaa yksinäisen ihmisen erakoitumaan.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   19.10.19 20:08:44

Aloittaja! Mitä teet työksesi?

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: lehtokurppa 
Päivämäärä:   19.10.19 20:15:39

Aloittajan ongelma on se, ettei hirveästi hyödytä keskustelupalstalla nillittää, että työttömyys ja köyhyys saattavat olla ongelma (tuli varmaan tosi monelle meistä uutena asiana).

Sitten aloittaja voi muuttaa nimimerkkinsä (Hölmö), jos perustelee, miten yhteiskuntarakennetta voisi muuttaa niin, että tilanne paranisi. Ja vaikka rakentavat ajatukset ovat plussaa, vielä pitäisi mennä politiikkaan ja ajaa muutokset läpi.

Mutta ihan numeroina tilanne: työttömiä on puoli miljoonaa. Avoimia työpaikkoja on murto-osa siitä, mukaan lukien lääkärit ja puheterapeutit (se koulutus=, provisiopalkkaiset puhelinmyyjät ja jo ulkomaisilla työntekijöillä korvatut laivahitsarit.

Genuine jo hyvin valaisikin, että työttömyys ei yleensä ole oma valinta.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Intia 
Päivämäärä:   19.10.19 20:22:25

"Suosittelisin kuplan puhkaisemista jollain "opintoretkellä","

Kyllä!

Hetki sitten Intiasta palanneena olen ehdottomasti samaa mieltä! Joka ikinen Suomen sosiaaliturvasta valittava pitäisi viedä johonkin oikeasti köyhään maahan katsomaan, millaista on olla KÖYHÄ. Suomalainen köyhä ei ole köyhä.

Suomessa köyhällä on oma asunto, vähintään se yksiö ihan omaan käyttöön, siellä ei tarvitse asua koko suvun kesken. Hänellä on siellä keittiö, jossa on jääkaappi ja hella ja sinne tulee hanasta juomakelpoista vettä! Hänellä on kylpyhuone, jossa on toimiva wc ja suihku, jossa voi peseytä vaikka monta kertaa päivässä. Hän voi viedä roskansa taloyhtiön roskikseen, eikä niitä tarvitse heittää asunnon ikkunasta.

Hän SAA rahaa ruokaan, lääkkeisiin ja vaatteisiin, ei tarvitse kulkea alasti, kerjätä kadunkulmassa tai laittaa lapsiaan kerjäämään tai pimpata näitä seksiorjiksi rahan takia. Rahaa saa myös moneen muuhun asiaan; kännykkään, telkkariin jne. Tuetaan opiskelua ja työpaikan etsimistä.

Mutta kun se ei vielä riitä! Pitäisi, siis tekemättä mitään asian eteen, saada vielä enemmän, koska niillä, jotka tekevät paljon töitä, on enemmän.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: lehtokurppa 
Päivämäärä:   19.10.19 20:38:00

Intiassakin kannattaisi ottaa laput silmiltä. Esim. kerjäläinen voi olla tahallaan silvottu lisää, koska tuo niin paremmin rahaa perheelle. Yksin asuminen ei ole edes sopivaa. Aina löytyy jokin p*skapalkkatyö. Liikenneonnettomuuksien uhrien ryöstäminen on myös työ. Samoin on ok ottaa palkkansa lahjuksina. Tai viettää lyhyt loppuelämä alaikäisenä seksiorjana.

Ja mitä suomalainen työtön/köyhä oppi Intia-teemasta? Jos on nuori ja terve, aina voi ryhtyä rikshaksi.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Intia 
Päivämäärä:   19.10.19 20:41:17

Lehtokurppa: suomalainen köyhä voisi oppia olemaan kiitollinen siitä, miten hänestä pidetään huolta.

Suomestakin löytyy aina joku paskapalkkatyö, ero on vain siinä, ettei se kelpaa suomalaiselle.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: lehtokurppa 
Päivämäärä:   19.10.19 20:51:58

Mistä nimim. Intia aikoo taikoa puoli miljoonaa työpaikkaa? Edes p*skapalkkatyötä?

Julkisella sektorilla vai yksityisellä? Lisää valtion lainaa ottamalla vai jollakin radikaalilla yrityslainsäädäntöuudistuksella? Kuuntelen.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Intia 
Päivämäärä:   19.10.19 20:54:21

lehtokurppa: en vaatinut mitään ratkaisua työttömyyteen, vaan toin vain esille sen, kuinka hyvät oltavat suomalaisella köyhällä on.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: lehtokurppa 
Päivämäärä:   19.10.19 21:18:27

Intia, no ollaan sitten iloisia, kuinka hyvä on olla Suomessa köyhä.

Antaa hevosten ajatella, niillä on isommat päät.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Hölmö 
Päivämäärä:   19.10.19 22:07:50

Genuine, millä logiikalla rinnastat työpaikkakiusaamisen ja tukien saamisen? Toisessahan on kyse sanalla sanoen kiusaamisesta, toisessa taas rahan ilmaiseksi antamisesta, mikä tulisi nähdä ennemmin positiivisena asiana. Ymmärrän, ettei työttömänä olo välttämättä monille ole helppoa, mutta niin kuin olen alusta asti sanonut, niin en ymmärrä sitä miksi valitetaan kun ilmaiseksi saadaan.

Ja mitä tuohon vertaukseesi maksamattomasta palkasta, totta kai se korpeaisi, koska olen tehnyt töitä sen palkan eteen ja työsopimuksen mukaan se kuuluu minulle maksaa tiettynä päivänä. Asian kuitenkin saa hoidettua vaivautumalla selvittämään sen. En kokisi tarpeelliseksi itkeä siitä kaupan kassalle tai medialle.

Ja muutenkin se, että nillitän siitä kun minulla on sopimus palkanmaksusta, eikä sopimus toteudu on mielestäni melko eri asia kuin nillittäisin siitä ettei ilmaiseksi saamani raha riitä kaikeen mihin sen haluaisin riittävän.

-----

Olet onnekas, tiedän olevani onnekas kun olen saanut ainakin tähän asti tehdä työtä ja elättää sillä itsensä.

"Suosittelisin kuplan puhkaisemista jollain "opintoretkellä""

Minä voisin lähteä opintoretkelle kokeilemaan millaista on olla työtön Suomessa, jos joku Suomen sosiaaliturvasta valittava työtön lähtisi vastaavasti opintomatkalle vaikka juuri tuonne Intiaan kokeilemaan millaista siellä on olla työtön. Molempien maailmankatsomus voisi avartua.

-----

Nahanvaihtaja, toivon, että jos joskus sairastun vakavasti ja jään työttömäksi, niin että silloin osaisin olla kiitollinen ja onnellinen siitä että asun Suomessa, jossa kansalaisista pidetään parempaa huolta kuin monissa muissa maissa. Enkä alkaisi valittaa siitä kuinka minulle annetaan liian vähän ja lian hankalasti.

-----

j, olen asiakaspalvelija. Vähän kuin kaupan kassa, mutta sellaisessa paikassa, jossa ei kuljeta liukuhihnana kassan ohi vaan ihmisillä on aikaa jäädä avautumaan elämästään usein.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   19.10.19 22:34:19

Hölmö: "Genuine, millä logiikalla rinnastat työpaikkakiusaamisen ja tukien saamisen? Toisessahan on kyse sanalla sanoen kiusaamisesta, toisessa taas rahan ilmaiseksi antamisesta, mikä tulisi nähdä ennemmin positiivisena asiana. Ymmärrän, ettei työttömänä olo välttämättä monille ole helppoa, mutta niin kuin olen alusta asti sanonut, niin en ymmärrä sitä miksi valitetaan kun ilmaiseksi saadaan."

Ihan sillä logiikalla rinnastin työpaikkakiusaamisen ja tukien maksun takkuamisen, että molemmathan ovat asioita, joihin Suomessa on jokin auttava taho olemassa ja joihin ei yleensä kuole. Noilla perusteillahan sinä mitätöit ihmisten kokemuksen siitä, että tukien juuttuminen byrokratian rattaisiin voisi olla todellinen ongelma, joten miksei sillä samalla logiikalla voi perustella sitä, ettei työpaikkakiusaaminen ole todellinen ongelma? Siihenkään ei kuole ja on tahoja, joiden puoleen kääntyä, eli ehkä koko asiasta ei pitäisi vinkua lainkaan, vai mitä? Ehkä sitä ei edes saa kutsua ongelmaksi vaan pitäisi vain itse "viitsiä vaivautua" vähän enemmän, eikös?

"Ja muutenkin se, että nillitän siitä kun minulla on sopimus palkanmaksusta, eikä sopimus toteudu on mielestäni melko eri asia kuin nillittäisin siitä ettei ilmaiseksi saamani raha riitä kaikeen mihin sen haluaisin riittävän."

Edelleen yrität vetää keskustelua tietyille raiteille. Niille raiteille, joissa työttömien ongelmat ovat vain nillitystä siitä, ettei saa kaikkea kivaa. Me emme nyt kuitenkaan ole viime metreillä puhuneet siitä. Olemme puhuneet tukien maksun takkuamisesta byrokratian vuoksi. Sinulla voi olla sopimus palkanmaksusta, mutta meinasitko sitten, että se tukien maksun takkuaminen ei olisi minkään pykälien valossa ongelmallista? Ymmärrätkö, että Suomessa on jopa ihan LAKEJA koskien tukien maksua ja ihmisten perustoimeentulon turvaamista? Eivät ne tukirahat ole jotakin ekstraa, jota sossusta jaetaan hyvää hyvyyttään vaan siinäkin on kyse ihan ihmisten oikeuksista. Ihan samoin kuin sinulla on oikeus odottaa saavasi palkkasi ajallaan, tukiin oikeutetuilla ihmisillä on oikeus odottaa saavansa tuet kohtuullisessa ajassa.

Mutta sinähän et nyt ilmeisesti edes halua ymmärtää vaan haluat vain katkeroitua lisää siitä, että sinä käyt töissä ja joku muu saa tukea ja kehtaa silti roposineen ehkä olla tyytymätön johonkin. Suosittelisin sen katkeroitumisen sijaan parantamaan omaa elämääsi ja vähemmän kantamaan huolta jonkun muun - yleensä vähäosaisen - saamista pennosista.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   19.10.19 23:06:04

Se että jossain Intiassa on asiat huonommin ei tarkoita sitä, etteikö oman kotimaansa epäkohdista saisi valittaa tai pyrkiä siihen että niitä korjataan entistä paremmaksi.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: veera 
Päivämäärä:   19.10.19 23:26:10

Aloittajalle. Suomessa on varsin paljon työttömiä, joilla esim. 30v työhistoria takana.Eli 30v olet maksanut veroja ja työpanoksestasi on maksettu sairasvakuutusmaksut ja työttömyysvak. maksut. Yleensä ennenkuin jäät kokonaan työttömäksi sinulla on saattanut olla usean vuoden aikana lomautuksia,joten ansiosidonnainen työttömyystuki jää vuosi vuodelta pienemmäksi.Ja todellakin ketuttaa anoa "omia" rahojaan takaisin.Jos olet ollut suhkoht hyvällä palkalla ja jäät työttömäksi, niin et varmastikkaan kuole nälkään, mutta on erittäin vaikea sopeuttaa ykskaks menonsa pienemmiksi.Varsinkin jos työttömyys tulee yllätyksenä. Kaikkea mihin olet sitoutunut ei ole helppoa hetkessä muuttaa.Jos taas olet nuori ilman koulutusta tai työkokemusta, niin sinulle on vain tarjolla työmarkkinatuki + 9e/päivä. Mahdollisten muuttokulujen ja matkakulujen jälkeen ei paljon paskaakaan. Teit työt kuinka hyvin tahansa,ilman poissaoloja, sinua tuskin vakinaistetaan, vaan otetaan taas uusi tuettu työntekijä tai aivan ilmainen työharjoittelija.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Kuntatyö 
Päivämäärä:   20.10.19 00:15:31

Kunnilla on jo pitkään ollut tapana roikuttaa työntekijöitä määräaikaisissa työsuhteissa todella monia vuosia. Varsinkin koulunkäyntiavustajia, joita tuttavapiirissäni on kaksikin jo lähemmäs 10 vuotta määräaikaisissa työsuhteissa vuodesta toiseen ollutta. Koulujen kesäloma kun katkaisee työsopimukset välissä, niin perustellaan määräaikaisuutta sillä, että "ei tiedetä henkilöstön tarvetta jatkossa". Ihmettelen kyllä, jos ei esimerkiksi syyslukukaudella tiedetä kevätlukukauden tilannetta, kun samat oppilaathan koulussa ovat yleensä, kuin syyslukukaudellakin. Tämä on vain kepulikeino, ettei tarvitse vakinaistaa henkilökuntaa. Mieluiten pitäisivät sellaisia, joita voisi soittaa vaikka samana aamuna töihin, kun joku sairastuu, ettei vain tarvitse kunnolla palkata ketään, että homma toimisi päivästä toiseen.

Tosin kohtahan voi olla niin, ettei määräaikaisia palkata enää ollenkaan, kun monessa kaupungissa on koko henkilöstöä koskevat yt-nauvottelut käynnissä. Ainakin Riihimäellä väläytelty johdon toimesta, Kouvolassa tietysti ja olikohan Imatrallakin ja ties missä.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   20.10.19 02:59:47

No ite jäin opiskelujen jälkeen mt-ongelmien takia työttömäksi. Sit tavallaan putosin kelkasta ja vaikee on ollu päästä työelämään.

Oon tottunut elämään pienellä rahalla. Muistan et opiskeluaikana sain n. 450e käteen josta piti maksaa vielä vuokraa melkeen 200e + bussikortti + laskut.

Nyt työttömänä tuet on melkeen 100e suuremmat kuussa, ja käyn työharjoittelussa joten saan vielä päälle 9e/pv.

Kyllä mua silti harmittaa et voisin samalla tekemisellä tienata oikeenkin palkan, mutta kun en saa töitä. Suurin syy sille on mun sostilanteiden pelko ja paniikkihäiriö joka sit näkyy ujoutena haastattelussa ja toki aukko cv:ssä on epäilyttävä. Uuteen ympäristöön meno jännittää ja oon aika lukossa kaks ekaa viikkoo, mut sen jälkeen on tullut lähes joka harjottelusta hyvää palautetta, ja silti aina sen 6kk päästä tutustutan vaan uuden harjoittelijan hommiin ja heippa. Vaikee ees löytää semmosta paikkaa mihin vois harjottelun jälkeen työllistyä, ainakaan kunnolla. Oon joskus saanut parhaimmillaan 6vk käsöitä harjoittelun kautta mut se onkin mun pisin työputki.

Monet tutut on saaneet olla "rauhassa" työttömiä ettei työkkäri soittele ja pakota mihinkään, vaan ovat vuodesta toiseen kotona.
Ite en sanonut mitään työkkäriin et mulla on mt-ongelmia tai mitään ongelmia ylipäätään, mutta erityiskoulusta valmistumisen kautta kait muhun panostettiin entistä enemmän ja käyn semmosessa nuortenaikuisten tukihommassa, tai en tiedä miksi sitä sanotaan, ja siellä sit henkilökunta on tosi ymmärtäväistä ja aina hommaavat mulle semmosen paikan mikä edistää mun tavoitteita ja toiveita. Ne ei pakota mihinkään, ja olivat heti silleen et mun pitää sanoa jos mua jännittää joku asia liikaa tai tuntuu etten pysty jne. Joten tän palvelun takia en oo syrjäytynyt vaan jopa editynyt näissä sosiaalisissa tilanteissa mut silti tän työttömyyden takia tulevaisuus työelämässä näyttää hankalalta. Itseni työllistäminen ois yks vaihtoehto mut juurikin näitten mt-ongelien ja yli-ujouden takia vielä vaan yks haave.

Mut en ees miellä itteeni helpostikkaan köyhäksi, koska en oo koskaan ees oikeen saanut enempää rahaa kun mitä nyt. Ja joku kesätyön palkka on ollut vaan jotain täydellistä luksusta mikä on tullut kerran, ja sekin meni kyllä lähes kokonaan eläinlääkärikuluihin kun mulla kissa on.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Nahanvaihtaja 
Päivämäärä:   20.10.19 03:00:12

Newsflash, toope aloittaja; Kun sinä olet sairas ja kipeä ja väsynyt, niin se todellakin pistää valituttamaan, kun tukiasiat on tehty hankalaksi. Tipahdapas nyt sieltä korkean kaakin selästä ja haistele todellisuutta. Äläkä esitä jotain ahh-niin-jaloa julistamalla, että '' en minä kyllä, minä olisin kiitollinen!" Ja sonnat olisit, jos sairastuisit.
Ja asiakaspalvelija jolle asiakas ehtii juttelemaan pidempäänkin, vai? Mieleen tulee parturi-kampaaja. Mitä tuollainen nahkea ja kylmä ihminen ylipäätään tekee asiakaspalveluammatissa?
Genuinella onkin hyviä pointteja, suosittelen lukemaan ne ajatuksella, aloittaja. Jos ylipäätään kykenet ajatustyöhön...
Myös nimimerkki kettu.nen heittää hyvän kommentin. :D

Se, että aloittajaa kaihertaa, kun köyhä valittaa köyhyyttään, on vähän kuin kävelemään kykenevää kaihertaisi kun pyörätuolissa oleva valittaa pyörätuoliramppien vähyyttä.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Hölmö 
Päivämäärä:   20.10.19 07:56:13

Genuine,

"Edelleen yrität vetää keskustelua tietyille raiteille. Niille raiteille, joissa työttömien ongelmat ovat vain nillitystä siitä, ettei saa kaikkea kivaa."

En ole missään vaiheessa väittänyt, että työttömien ainoa ongelma on nillitys. Olen puhunut alusta asti siitä, että MINUN ongelma työttömien suhteen on se heidän nillitys. Ei siis kaikkia maamme työttömiä kohtaa, vain niitä nillittäjiä.

"Me emme nyt kuitenkaan ole viime metreillä puhuneet siitä. Olemme puhuneet tukien maksun takkuamisesta byrokratian vuoksi."

Miksi meidän tarvisi keskustella byrokratian takkuamisesta? Minä sanon, että olet siinä aivan oikeassa, enkä väitä vastaan. Mitä muuta haluat siitä jutella? Sinä voit viesti tolkulla siitä kirjoitella ja minä voin nyökytellä päätäni, jos haluat.

-----

Nahanvaihtaja,

"Äläkä esitä jotain ahh-niin-jaloa julistamalla, että '' en minä kyllä, minä olisin kiitollinen!" Ja sonnat olisit, jos sairastuisit."

Jos kirjoitan, että minä TOIVOISIN käyttäytyväni/ajattelevani jollain tavalla tietyissä tilanteissa, joissa en ole ollut, ei ole sama asia kuin kirjoittaisin: minä KYLLÄ käyttäytyisin...

"Se, että aloittajaa kaihertaa, kun köyhä valittaa köyhyyttään, on vähän kuin kävelemään kykenevää kaihertaisi kun pyörätuolissa oleva valittaa pyörätuoliramppien vähyyttä."

Ei minua ole missään kohtaa kaihertanut se, että köyhyydestä valitetaan. Olen minäkin lähipiirissä valittanut, että olisi kiva saada parempaa palkkaa. Vertauksesi toimisi tässä keskustelussa vain, jos sen muotoilisi: Sama kuin kävelemään kykenevää kaihertaisi kun pyörätuolissa oleva saisi ilmaiseksi tekojalat, joilla pääsisi kävelemään, mutta valittaisi kun olisi pitänyt hänelle antaa paremmat ja kalliimmat.

Eli vielä kerran, jos vaikka joku nyt lukisi ja ymmärtäisi, minua kaihertaa se, ettei jotkut osaa olla kiitollisia siitä, että asutaan Suomessa, jossa on asiat niin hyvin, että pystytään tarjoamaan sosiaaliturvaa. Eikä ihminen ole kokonaan oman onnensa nojassa, jos vaikka sairastuu johonkin, joka estää työskentelyn.

Ja niin kuin jo aloituksessa totesin, en tiedä vaikka itsekin muuttuisin kiittämättömäksi samassa tilanteessa, sillä en ole ikinä ollut. Paitsi tietenkin opiskelijana elin tukien, lainan ja keikkatöiden varassa, mutta silloin en ainakaan valittanut tuista.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   20.10.19 09:05:20

"Silti minun on vaikea heidän harmiaan ymmärtää. Koska olen vain liian ahdasmielinen." <- Myötätunto on suoraan verrannollista älyyn ja elämänviisauteen. Lapsuudenystäväni oli alkoholistin lapsi ja asui ulkovessatalossa köyhyydessä. En tuolloin lapsena juurikaan miettinyt taustojemme erilaisuutta vaikka itse asuin hulppeassa uima-allastalossa. Vasta aikuisena olen ymmärtänyt että kotioloilla oli vaikutusta ystäväni käytökseen mikä ei aina ollut sitä mitä itse arvostin. Tuolloin pidin huvittavana kun ystäväni naapuri sai raivarin kun heidän lapsensa kavereineen söi lihakeitosta lihat. Omassa kodissani sai vapaasti syödä mitä vain ja tarjota kylässä oleville kavereille. Eipä nyt tarvitse olla kovin älykäs ymmärtääkseen että on eri kokoinen harmistus kun naapurin lapset syö perheen ainoan vikkonloppuaterian kun se että lapset syö osan herkuista jotka on ostettu vieraita varten. Ellei ihminen vielä 30 vuotiaana ei ymmärrä köyhyyttä ja kykene tuntemaan myötätuntoa on peli ehkä jo menetetty.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.10.19 09:10:08

No tämän leskustelun myötä minä totean etten taida ikknä oppiakaan ymmärtämään köyhiä. Viesti viestin perään kuinka on kauheesti työttömyyttä ja sairautta ja vaikeaa. No niin on, se on kauheaa, mutta sitä on mahdoton poistaakaan. Suomessa on kuitenkin erittäin hyvä turvaverkko, työttömille ja sairaille tarjotaan asunto, ruokaa ja rahaa. Ihan ilmaiseksi. Ja mitä tapahtuu, valitetaan lisää, pitkiä viestejä selityksiä ja surkeutta. Eikö oikeasti vaan tule mieleen olla kiitollinen? Maksan mielelläni veroja pienestä palkastani että täällä pidetään kaikista huolta, mutta en kerta kaikkiaan käsitä tätä nurinaa. Onko suomalainen sisu muuttunut ylpeydeksi ja ahneudeksi, mikään ei riitä? "Kunhan itse koet" varmaan jossain vaiheessa koenkin. Ja kiitän joka päivä että asun Suomessa, minun ei tarvitse asua kadulla, myydä lapsiani ja itseäni, kerjätä ruokaani ja lopulta kuolla ilman terveydenhoitoa.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: sharina 
Päivämäärä:   20.10.19 09:39:31

"Lähettäjä: sirpa
Päivämäärä: 19.10.19 11:39:26

Elämäni hirvein kokemus oli, kun pääsin palkkatuella puoleksi vuodeksi töihin, olin aloittaessani ollut noin kolme vuotta työttömänä, ikää 40+ ja olin ikionnellinen, kun pääsen töihin. Sitten se ilo kyllä äkkiä loppui, minua kohdeltiin kuin jätettä, ei tervehditty, pyöriteltiin kahvitauoilla silmiä jos jotain puhuin, paasattiin miten kaikki tuet tulisi lopettaa lusmuilta ja vilkuiltiin minua ja joku siinä hymähtelikin. En koennut mitenkään ansaitsevani tuollaista kohtelua, tein työni hyvin, ei ollut poissaoloja ja olin kaikille ystävällinen vaan paskaa tuli niskaan. Olin tosi onnellinen, kun työ loppui ja ihan hyvillä mielin nyt "lusmuilen" työtätekevien rahoilla ja varsinkin saan tyydytystä, kun ne ilkiöt siellä raatavat."

Tätä samaa kokee myös monet vuokratyöntekijät, ei ainoastaan palkkatuetut!

Jo työpaikan pomosta lähtien on monen vakituisen työntekijän asenne vuokratyöntekijää kohtaan tuo sama. On heti asia selvä, että on alempiarvoinen ja mitätön...

Että tässä yhteiskunnassa on monella paha asennevamma ja hinnan maksaa myös itse asennevammaset. Olkaapa hyvä vaan ;D

Ja tosiaan, jos olet yli 45-vuotias, niin olet käytännössä työtön ongelma, joka ei tule työllistymään kauniista pheista huolimatta.

Vielä pitäisi lisääntyä ja tehdä lisää työttömiä, mihin tarkoitukseen?

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Huh! 
Päivämäärä:   20.10.19 10:20:46

Täytyy sanoa, että aloittajan asenne on kammottava! Mutta mitään uutta siinä ei kyllä ole. Ja valitettavaa on, että tuo asenne alkaa olla yhä yleisempi. Kaikki työttömät ja köyhät vaan kyykkyyn, tyytykää kohtaloonne älkääkä vinkuko. Niinhän?

Onko todella niin, ettei aloittajan mielestä kukaan köyhä ole oikeutettu kritisoimaan tukijärjestelmää? Että se on aina sitä vinkumista?

Sen myönnän, että Suomessa on moni asia hyvin, mutta parannettavaakin on ja paljon. Nykyinen tukiviidakko on tehty niin hankalaksi, että ei ole ihme jos siinä moni jo väsyy peräämään oikeuksiaan ja niitä tukia, mitkä jokaiselle jo ihan lakisääteisesti kuuluvat.

Ja sitten tuo ruoka- apukommentti oli jo naurettava, paitsi ettei naurata. Ihan tiedoksesi, ettei läheskään kaikilla ole mahdollisuutta lähteä seisomaan ruokajonoissa, vaikka tarve kuinka olisi. Lähin jono saattaa olla kymmenien kilometrien päässä, tai ainakin niin kaukana ettei sinne kävellen mennä. Julkisetkin maksavat, niin mitenkäs menet bussilla kun ei kukkarossa ole latin latia. Lyhyempikin matka voi olla ylivoimainen, jos terveys ei kestä.

Nojaa. Jokaisella köyhällä on toki upea asunto ja lämmintä vettä aina tulee hanasta. Sitä voi aina juoda niin ei ole niin nälkä. Ainakin niin kauan, kun on varaa maksaa sähkö. Ja vuokra. Mutta mitenkäs maksat, kun tukihakemukset jauhautuvat byrokratian rattaissa pahimmillaan kuukausia ja aina vaan vaaditaan sitä, tätä ja tuota lippulappua tai muuten ei tukia tipu. Ja sitten kun niitä ehkä jossain vaiheessa saa, sähköt on ainakin poikki ja pahimmassa tapauksessa saattaa olla jo edessä häätö maksamattomien vuokrien takia. Mutta uuden asunnon toki saa kädenkäänteessä, kun viitsii vain vähän vaivautua, eikö niin? Luottotiedoton ja häädetty onkin varmaan todella suosittu vuokralaisehdokas vuokranantajien keskuudessa.

Ai niin, unohdinko mainita, että niistä tuistakin maksetaan aina veroa. Työmarkkinatuesta 20 prosenttia, ansiosidonnaisesta 25 prosenttia, ihan riippumatta tuen suuruudesta. Melkoista palkkaa saa nostaa, ennen kuin veroprosentti on palkansaajalla noin kova.

Aloittajan kannattaa tosiaankin toivoa, että saa pitää työpaikkansa. Pudotus halveksittuun paarialuokkaan köyhäksi ja työttömäksi voisi olla liian kova...

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.10.19 10:31:59

"Euroopan neuvostolta toistuvasti kritiikkiä Suomen perusturvan liian alhaisesta tasosta"

https://tinyurl.com/yyedv334

Mutta kun ne tuen saajat kitisee...

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.10.19 10:44:42

Tuen saajat pitäisi velvoittaa työskentelemään tukiensa eteen..tätä kuulee usein. Työskentelemään mihin? Viemään joltakin palkansaajalta työpaikka vai mitä ehdotatte?

--
Joku ehdotti, että työttömät pistettäisiin "vaikeasti täytettäviin" työpaikkoihin. Googlasin silloin listan, piti sisällään mm. lääkärin, shn ja muiden vastaavien paikkoja, puhelinmyyntiä... No, valelääkäreitä on ollut ennenkin.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Huh! 
Päivämäärä:   20.10.19 10:47:44

"Lähettäjä: paju
Päivämäärä: 20.10.19 10:36:03

Tuen saajat pitäisi velvoittaa työskentelemään tukiensa eteen..tätä kuulee usein. Työskentelemään mihin? Viemään joltakin palkansaajalta työpaikka vai mitä ehdotatte?"

Tämä! Ajatushan itsessään on kaunis, mutta kun se ei toimi. Toki yritykset ja kunnat hyötyisivät suuresti siitä, että yhä suurempi joukko palkansaajia korvataan tukityöllistetyillä, mutta vastaavasti ne työttömiksi joutuneet putoaisivat sitten yhteiskunnan tukien varaan. Töitähän sinänsä olisi, mutta halukkaita palkanmaksajia ei sitten niinkään.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   20.10.19 10:47:56

eräässä työpaikassa alkoi kaksi vanhaa kurppaa heti laskeskella, että olenko peruspäivärahalainen vai ansiosidonnaisella.
josta taas asia pomppasi kysymykseen että milloin olit viimeksi töissä ja kuinka kauan :D ja missä asut...
ja kun rouvat sai haluamansa vastauksen alkoin "älykäs päättely" (?), että se on varmaan palkkatuettu ei se muuten olisi täällä... voi juma.

teki mieli vetää niiltä matto alta ja sanoa pari valikoitua sanaa. ne piti ihan idioottina muutoinkin.

voi se työttömyys iskeä keneen vaan ja tuollaiset toisten vähättelijät saisi laittaa ensimmäisenä kävelemään lankulle. niin se jo huojuu...

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   20.10.19 10:56:41

Jos aloittajan kritiikin kohde on joidenkin työttömien kiittämättömyys, sitä en edelleenkään ymmärrä, miksi nimenomaan niiden työttömien kiittämättömyys? Se, ettei osata olla kiitollisia siitä, mitä on, on todella laajamittainen ja monia ihmisiä koskeva ilmiö, ei vain työttömiä. Miksi juuri työttömän pitäisi olla erityisen kiitollinen ihminen, hän kun luultavasti kuitenkin lukeutuu vähäosaisiin?

Itselleen aloittaja kuitenkin sallii esim. palkasta valittamisen, vaikka sitä voisi perustellusti pitää aika paljon kiittämättömämpänä: aloittajalla sentään on töitä, mikä on monille vain kaukainen haave, ja hän sentään saa palkkaa, kerryttää työeläkettä, työkokemusta... Toisin sanoen oletettavasti nauttii monia työttömiä paremmasta elintasosta ja ennen muuta petaa itselleen parempaa tulevaisuutta. Eikö joku työtön voisi yhtä hyvin ihmetellä, miten tuollainen ihminen, joka on moniin työttömiin nähden niin etuoikeutettu, kehtaa valittaa yhtään mistään?

En sinänsä pidä sitä huonona ja vääränä pointtina, että monet eivät tosiaan osaa olla kiitollisia vaan valittavat valittamasta päästyäänkin. Ja kyllä, tuo ilmiö nostaa päätään myös joidenkin työttömien keskuudessa, kieltämättä. En kuitenkaan näe millään tavalla perusteltuna sitä, että kiitollisuutta ollaan penäämässä erityisesti vähäosaisilta ja erityisesti heitä halutaan hutkia kiitollisuuden puutteesta. Eihän siinä ole yksinkertaisesti mitään logiikkaa.

Mielestäni tämä topic edustaa yhtä melko vastenmielistä ja yllättävän yleistä ilmiötä: vähäosaisten kadehtimista. Kun jollakulla menee huonosti, niin tiettyjen ihmisten huomio kiinnittyy vain siihen, mitä toisella kuitenkin on, ja siitä kiukuttelemiseen, miten hän ei ole oikeastaan sitäkään vähää ansainnut. Jos kateus on ylipäätään käsittämätöntä, niin vähäosaisten kadehtiminen on erityisen käsittämätöntä.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: normi 
Päivämäärä:   20.10.19 14:24:05

Genuine: Yhdyn jokaiseen sanaasi tässä keskustelussa.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Tosi köyhä 
Päivämäärä:   20.10.19 14:31:27

Mites aloittaja mut ”tappaa”, ikää 55 vuotta, 2 vuotta työttömänä, pitäis maksaa velkaa 500€/kk ja tulot 488€/kk, mites tämä hoituu?
Velat tuli silloin, kun tienasin hyvin, nyt menee kaikki ulosottoon.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: PT 
Päivämäärä:   20.10.19 14:38:35

Jonkin aikaa sitten luin tutkimuksen, että 40% ihmisistä ei saavuta koskaan nk. aikuisen tasoa empatiakyvykkyydessä. Tämä näkyy minusta nykykeskusteluissa, jopa politiikassa.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Huh! 
Päivämäärä:   20.10.19 14:40:39

"Lähettäjä: PT
Päivämäärä: 20.10.19 14:38:35

Jonkin aikaa sitten luin tutkimuksen, että 40% ihmisistä ei saavuta koskaan nk. aikuisen tasoa empatiakyvykkyydessä. Tämä näkyy minusta nykykeskusteluissa, jopa politiikassa."

Tottahan tämä on. Ja nykyisessä asenneilmapiirissä empatiakyvyttömien joukko vain lisääntyy.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   20.10.19 16:18:03

Aloittaja ei nyt taida ymmärtää että kun ihminen putoaa työttömyyskuoppaan, siihen samaan kuoppaan tulee mm. masennus, ahdistuneisuus, epävarmuuden tuomat pelkotilat jotka ovat todella lamauttavia ystäviä siinä vaiheessa. Silloin voi todellakin olla haastavaa täyttää hskemus ja lähettää liitteitä siitä tästä ja tuosta. Ainiin, sitten tarvittiin vielä se viitisen vuotta sitten ollut ja siite tosite. Hmm, missäköhän se on vai oliko mulla ees sitä..?

En jaksanut lukea kaikkea, mutta aloittajan kyllä kannattaisi vaihtaa roolia vähätuloisen kanssa. Tällä hetkellä tilastoissa on, työtä on tarjolla vähemmän kuin tekijöitä. Lähtisitkä itse tekemään raskasta työtä 9 euron päiväpalkalla mitä työkkäri yällä hetkellä tukituöllustämisenä tarjoaa? En usko että hotsittaisi sinuakaan tällainen laillistettu orjatyö.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   20.10.19 16:36:10

Niin. Vaikkei jonkin lomakkeen täyttäminen sinänsä ole työ- tai tuntimääräisesti vertailukelpoinen täysipäiväisen palkkatyön kanssa, niin lomakkeiden täyttöön voi silti kypsyä ja se voi ahdistaa, jos tuntuu, että pienikin virhe lomakkeen täytössä voi johtaa siihen, ettei rahaa olekaan äkkiä käytössä lainkaan. Ja joskus lisäselvitysten kanssa voi joutua odottelemaan, vaikkei itse olisi tehnyt sitä pientäkään virhettä.

Ei myöskään tule aliarvoida niiden ongelmien ahdistavuutta, jotka liittyvät suoraan perustoimeentuloon. Vaikka ihminen olisi sinänsä ihan tervepäinen, niin jos oma ravinnonsaanti tai asuminen alkaa olla uhattuna, niin sellaisen ongelman ahdistavuus on helposti aika omissa sfääreissään moniin muihin ongelmiin verrattuna...

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   20.10.19 18:50:36

Genuine, juurikin näin. Siihen kun lisätään vielä sellaiset joilla on lapsia elätettävänä. Työkkäri voi vaatia että lähdetään pidemmällekin töihin. Ja työ on vastaanotettava. Matkoineen työpäivä voi venyä 15 tuntiseksi, siinä ei enää paljoa jää lapsille kerrottavaa. Pehkuihin ja aamulla sama rumba. Ei sellaistakaan haluaisi nimenomaan lapsilleen tarjota.

Näitä viihdeohjelmiahan nyt tehdään jossa varakas ja vähävarainen vaihtaa roolia. Aloittaja voisi hakea tällaiseen mukaan niin pääsee kokeilemaan ihan kameran edessä ja tuomaan mielipiteensä julkisuuteen naaman kanssa koko kansalle!

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.19 18:52:22

Jo on tosiaan aikoihin eletty, kun jollain lailla kadehditaan jopa ruokajonoihin turvautumaan joutuvia. Työpaikkani lähellä tätä ruokajakelua järjestetään, joten aika usein sen jonon itsekin näen. Eipä todellakaan houkuttele mennä kaatosateeseen ja pakkaseen seisomaan, ohikulkijoiden toljotettavaksi, päiväysvanhoja halpiseineksiä jonottamaan. Ihan oman lisänsä tämän jonon näkemiseen tuo se tosiseikka, että minä voin sitten eläkeläisenä olla siellä itsekin, tällä vähän vajaa 10€ tuntipalkalla kun ei eläkettä kovin paljon kerrytetä.

Tämmöinen sitten joitakuita kadehdittaa. Miksi ette itse kokeile sitä elämää jos se niin kovin huolettomalta vaikuttaa? Useimmat ovat siinä tilanteessa tahtomattaan, mutta kyllä siihen pääsee hyväosainenkin jos välttämättä haluaa. Poispääsy onkin sitten jo eri juttu, mutta mitäpä siitä huolehtimaan jos tuilla eläminen vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta....jostain syystä kukaan ei sitten olisikaan valmis vapaaehtoisesti siihen ryhtymään.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   3.11.19 08:21:29

Sharina, sama kokemus takana.
Vakkarit, varsinkin ne vanhat kurttusen raakkujat, haukkui ihan pataluhaksi.

Ihmisarvo se on jokaisella..

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.11.19 08:40:57

Olisi siis parasta lakkauttaa kaikki sosiaalituet ja korvaukset kokonaan kun niistä selvästi aiheutuu vain pahaa mieltä. Koko tukijärjestelmä on niin kallis ylläpitää että sittenhän kaikki olisivat tyytyväisiä.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.11.19 08:46:54

M, totta. Työttömien ei tarvisi mankua kuinka tukien saaminen on tehty vaikeaksi kun niitä ei saisikaan ollenkaan ja työssäkäyvien ei tarvisi mankua kun työttömät saa ilmaista rahaa.

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   3.11.19 09:13:08

Niin, työssäkäyvät voisivat sitten valittaa rikollisuuden lisääntymistä. Meiltä kai puuttuukin esim. sellaiset yritteliäisyyden muodot kuin liikenneonnettomuuksien uhrien ryöstäminen...

  Re: En ymmärrä köyhiä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.11.19 09:18:14

Miten joku voi olla kateellinen työttömille?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.