Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: pulma.. 
Päivämäärä:   19.8.19 00:52:47

Olen aiemmin olut henk.koht.avustajana ja minulla oli ilmeisesti tuuri kun avustettava oli super mukava.

No nyt pitäisi löytää töitä, ja mietin pitäisikö hakea uudelleen avustajaksi. Ainakin olisi täydet tunnit, eikä vajaita viikkoja kuten monessa paikassa (alasta riippumatta) on tarjolla.
Isoin pulma on että pitäisi ajaa paljon autolla (en tiedä millaisella) ja en erityisemmin pidä ajamisesta. Kammoan uusissa paikoissa ja pidemmän matkan ajamista ajamista ja autokin olisi vieras. Pelkään että kyseessä olisi vaikka pakettiauto. Varsinkin kun täysin tuntematonta henkilöä pitäisi aina kuskata. Olen ihan hyvä ajamaan, mutta en ole ikinä siitä juuri pitänyt.
Plussaa olisi että kyseinen avustaminen ei sisältäisi hoitotoimenpiteitä.

Onko tyhmää jättää kokonaan hakematta tuon auto jutun takia?

  Re: Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.19 01:01:42

Jotkut avustettavat edellyttävät avustajalta autolla ajamista, mutta vaikeavammaiset käyttävät usein invataksia. Ajaminen ei siis mitenkään ole välttämätön vaatimus.

Mitä tulee hoitotoimenpiteisiin, niin avustajan työnhän ei periaatteessa kuuluisi olla hoitotyötä, mutta osan avustettavista kohdalla avustaja joutuu niitä tekemään, yleensä ilman terveydenhoitoalan koulutusta, mikä on avustettavan turvallisuuden ja avustajan oikeusturvan kannalta riski. Monilla avustettavilla käy kuitenkin myös kotihoito. Sitten taas jos tarkoitat hoitotoimenpiteillä esimerkiksi pesemistä, vaippojen vaihtamista ja vessassa avustamista, niin nämä eivät ole hoitotyötä ja kuuluvat olennaisena osana avustajan työhön. Ei toki kaikilla avustettavilla, mutta kun kyseessä ovat vaikeavammaiset henkilöt niin aika iso osa heistä ei näitä pysty itsenäisesti tekemään.

  Re: Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.19 01:05:56

Lisäyksenä edelliseen, luin aloituksen vähän huolimattomasti, ilmeisesti olet hakemassa vain yhtä paikkaa, jossa siis pitäisi ajaa. Jos tämä on vaatimus ja tunnet siitä epävarmuutta, niin älä hae, mutta muitakin avustajan paikkoja on, ja iso osa niistä ei vaadi ajamista.

  Re: Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.8.19 08:34:55

Eihän se avustettava kauaa ole tuiki tuntematon. Sinuna hakisin, harvoin on tarjolla yhden avustettavan kanssa kokopäivätyötä, tuskin koskaan.

Vai onko kyseessä sellainen kiertävän avustajan pesti? Sellaiseen en hakisi, sillä mielestäni avustajan ja avustettavan tulee voida luottaa toisiinsa täysin, JA kiertävällä tulee aivan varmasti vastaan niitä täysin hirviömäisiä avustettavia, kun ei heillä pysy kukaan täysjärkinen kauaa.

  Re: Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: N31 
Päivämäärä:   19.8.19 08:39:31

"Sitten taas jos tarkoitat hoitotoimenpiteillä esimerkiksi pesemistä, vaippojen vaihtamista ja vessassa avustamista, niin nämä eivät ole hoitotyötä ja kuuluvat olennaisena osana avustajan työhön."

Nämä ovat nimenomaan hoitotyötä, sillä perushoitoon nuo kuuluvat. Lisäksi ruokailu ja siinä avustaminen (syöttäminen) on myös perushoitoa.

Hoitotoimenpiteitä ovat mm. ontelohaavan puhdistus, katetrointi/katetrin vaihto, avanteen vaihto jne.

  Re: Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.19 09:09:51

Oletko ajanut paljon vai vältteletkö ajamista?

Pakettiautoja on turha pelätä, niistä näkee hyvin ulos ja ovat pääsääntöisesti mukavia ajaa.

  Re: Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.19 09:35:20

"Nämä ovat nimenomaan hoitotyötä, sillä perushoitoon nuo kuuluvat. Lisäksi ruokailu ja siinä avustaminen (syöttäminen) on myös perushoitoa.

Hoitotoimenpiteitä ovat mm. ontelohaavan puhdistus, katetrointi/katetrin vaihto, avanteen vaihto jne."

Periaatteessa näin jos ollaan tarkkoja sanamuodosta, mutta itse tarkoitin hoitotyöllä varsinaista sairaanhoitoa tai työtä, johon tarvittaisiin hoitoalan koulutus. Peseytyminen ja vessassa käyminen taas ovat normaaliin arkeen kuuluvia asioita jotka ihminen tekisi itse ellei hänen vammansa sitä estäisi. Ja tämä kuuluu olennaisesti avustajan työhön. Ei toki kaikilla avustettavilla, mutta joillekin avustajiksi ryhtyville se tulee yllätyksenä, että työssä pitää usein tällaista tehdä, mitä ihmettelen, sen kun luulisi olevan aika selvää.

  Re: Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: pulma.. 
Päivämäärä:   19.8.19 15:30:07

Hoitotoimenpiteillä tarkoitan nyt esim. suihkussa/vessassa avustamista, pukemista jne. Toki tuo on hieman väärä sana siihen.
Mutta tämä ei tosiaan sisältäisi noita tai nostamisia jne. Mitä edellinen paikka sisälsi.

., en mitenkään erityisemmin välttele ajamista, mutta harvoin olen vapaaehtoinenkaan. Luulen että olen ajanut melko keskiverrosti siitä asti kun kortin sain n. 8 vuotta sitten. Enemmän lyhyempiä ja tuttuja matkoja, toki muutama pidempikin on. Jännitän jos pitää ajaa jonnekin uuteen paikkaan.

  Re: Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: N31 
Päivämäärä:   19.8.19 16:03:48

”Hoitotoimenpiteillä tarkoitan nyt esim. suihkussa/vessassa avustamista, pukemista jne. Toki tuo on hieman väärä sana siihen.
Mutta tämä ei tosiaan sisältäisi noita tai nostamisia jne. Mitä edellinen paikka sisälsi.”

Tämähän on sitä avustajan hommaa. Mitä sitten haluaisit tehdä, jos noita et halua? Kun pääasiassa avustajaa haetaan juuri noihin asioihin. Toki jossain harrastuksissa avustaminen/tulkkina toimiminen on sitten yksi vaihtoehto, mutta siitä ei täysiä tunteja saa millään yhden ihmisen kanssa (varsinkin jos puhutaan 1-2 krt/vko olevasta harrastuksesta).

  Re: Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: pulma.. 
Päivämäärä:   19.8.19 16:50:02

N31, siis nimenomaan noissa ei tartte apua (muussa kyllä esim. siivous, ruoanlaitto, harrastukset, töihin kuskaus, kaupassa käynti..)
Olen siis koko ajan puhunut tässä että haenko tuota avustajan hommaa, ainut on vaan tuo autoilu mikä mietitytti.

  Re: Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.19 17:25:37

Asiaa tuntematta enempää luulen että nuo automatkat ovat aika vakioreittejä. Eli kun kerran tulee tutuksi tiet kauppaan, terveyskeskukseen, harrastukseen tms niin niitä samoja sitten ajelet jatkossakin.

  Re: Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: Yyhp 
Päivämäärä:   19.8.19 22:17:28

Ite ollu lähialueilla keikkailevana jo joitain vuosii ja tää sopii paljo paremmin mulle ku 8-16 kökötys ja militanttisen aikataulutettu elämä

  Re: Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   20.8.19 00:22:15

Hae vaan, autoilusta huolimatta tai oikeastaan sen takia! Epävarmuus hälvenee nopeasti ja sen jälkeen varmuutesi kasvaa koko ajan. Hyödyt siitä kokemuksesta itsekin. Etkä joudu edes ajamaan yksin, jos avustettava on kanssasi.

  Re: Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: Onni 
Päivämäärä:   20.8.19 17:13:00

Voiko työnantaja vaatia avustajaa toimimaan autonkuljettajana?
Eikö ihmisten kuljettamiseen rahaa / palkkaa vastaa vaadita taksilupaa tms?
Entä vastuukysymykset, jos jotain tapahtuu kun kuljetat autolla avustettavaa?
Kuka maksaa vakuutukset sun muut...
Pääsääntöisesti avustettavan kanssa käytetään taksia. Henkilökohtainen avustaja EI ole taksikuski!

  Re: Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: avustaja 
Päivämäärä:   20.8.19 17:36:49

Kyllä avustaja voi kuljettaa..ei tarvitse lupia mutta vain avustettavan autolla..ei avustajan omalla.

  Re: Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.19 17:46:19

"Eikö ihmisten kuljettamiseen rahaa / palkkaa vastaa vaadita taksilupaa tms?"

Se, että työssään joutuu myös kuljettamaan ihmisiä autolla, ei ole taksitoimintaa, joten ei vaadita taksilupia. On muitakin töitä joissa joutuu välillä kuljettamaan asiakkaita autolla.

  Re: Pitäisikö hakea

Lähettäjä: lehtokurppa 
Päivämäärä:   20.8.19 21:01:05

Ajamaan oppii ajamalla. Ottaisin tuon haasteena, jossa päävoittona olisi parempi ajotaito.

Itsekin pelkään ja jännitän uusia autoja, vieraita reittejä, mahdollisia konevikoja, vaikka mitä... Tavallaan se ei edes ikinä muutu helpoksi. Olen kuitenkin yli 30 vuotta 'pakottanut' itseni ajamaan, ja ilman sitä moni asia olisi jäänyt kokematta.

  Re: Pitäisikö hakea henk.koht.avustajaksi.. mutta ku

Lähettäjä: mökinmuori 
Päivämäärä:   21.8.19 11:51:55

Hae, käy itse ajamassa reitti läpi ennen työn alkua. Onnistu. Simple as that.
Huolissaan oleminen vain osoittaa miten harkitseva ja vastuuntuntoinen olet, ei se mitään heikkoutta ole.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.