Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: surku 
Päivämäärä:   22.7.19 10:15:44

Mitä tekisit tässä tilanteessa?
Hevonen on ollut sulla n. 10v ja sen ikä lähentelee 20. Sulle tullessa siltä löytyi heti alkava puhkuri ja kinnerpatit alkoivat vaivata. Molemmat hoidettu kuntoon ja muutaman vuoden sairauksien kanssa tasapainoitellen pystyi kisaamaan ja reenaamaan hevosen ehdoilla. Puhkuri alkoi huononemaan pari vuotta sitten ja kinnerpatti aktivoitui toisessa jalassa viime kesänä. Syksy paranneltu ja levätty, talvi meni todella hyvin ja päästiin jo vähän treenin makuun ja keväällä kun pieneen tarhaan joutui pariksi viikoksi kinner pamahti jälleen aktiiviseksi ja TODELLA kipeäksi, niin kipeäksi että oikein ontui. Hoidettu klinikalla mutta kesä laiduntanut kun ei ole halunnut lähteä edes maastoon. Ulkona ok 24/7 laitumella, jos sisällä on yön niin aamulla todella jäykkä. Kesä-heinäkuun tienoilla vielä ontui aamulla jos oli yön sisällä (todella huonoilla ilmoilla vain sisällä yöt).

Tämä hevonen rakastaa maastoilua ja metsissä samoilua. Ja vauhtia! Mitä kovempaa sen parempi..:)
Syksy ja talvi vaatisi todella paljon kevyttä liikuntaa, jos se vaan kestää sitä. Mut sit tulee vastaan oma aika ja jaksaminen. Ja raha.
Pihatto ei ole mahdollinen, vieraalle en vie ja säännöllisesti käyvää ja luotettavaa vuokraajaa on vaikea saada syrjäseudulle vain maastoilemaan.
Olen jo oikeastaan päätökseni tehnyt toisen terveysdentilan takia mutta silti päässä kummittelee ajatus et oikeesti oon vaan laiska ja ajattelen vain rahaa. Tähän hevoseen on siis vuosien aikana mennyt iha käsittämätön määrä rahaa ja lisää tulee menemään jos jatkamme yrittämistä.

Mitä te tekisitte?

  Re: Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   22.7.19 10:22:02

Lopettaisin. Hevosen ja itseni takia. Kuka voittaa jos hevonen pidettäisiin hengissä? Hevonen, johon sattuu ja jota pitää lääkitä ja kuljetella klinikalle? Sinä, jolta menee aikaa ja rahaa hoitoihin ja silti huono omatunto kolkuttaisi koko ajan?

  Re: Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.19 10:26:55

Ihailisin kipeää hevosta tarhassa ja söisin vähemmän, että rahat riittäisi.

  Re: Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: Hanne 
Päivämäärä:   22.7.19 10:35:41

Päästäisin pois. Itse asiassa olisin päästänyt jo.

  Re: Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   22.7.19 10:38:03

Saattelisin kaverin hyvällä mielellä viimeiselle matkalle.

  Re: Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: surku 
Päivämäärä:   22.7.19 10:41:31

Mä lopetan eläimeni kyllä ennen kuin menee kivut liian pitkälle. Mieluummin ajoissa kuin liian myöhään mutta tämän kanssa jotenkin oon ruvennut arpomaan et mikä olisi parasta. Päätöksen kyllä olen jo tehnyt ja ens syksyä ei tuu näkemään. :(

  Re: Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   22.7.19 10:42:33

Jokainen tekee omat päätökset eikä lopettamisen puolesta kuorolaulu tee lopettamispäätöstä yhtään helpommaksi kun niillä kuorolaulajilla ei ole tunteita pelissä, kylyä eläytyä tilanteeseen eikä sitä päätöstä tehtävänä.
Jos hevonen on TODELLA kipeä niin miksi sen pitää kipuilla vielä kesä laitumella.

  Re: Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: fläp 
Päivämäärä:   22.7.19 10:42:57

Lähettäjä: Hanne
Päivämäärä: 22.7.19 10:35:41

Päästäisin pois. Itse asiassa olisin päästänyt jo."

  Re: Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   22.7.19 10:50:32

Lopetuspäätös on monesti se milloin ne tunneasiat ovat kovasti pinnalla. Yhteinen historia, menettäminen, epäonnistumisen tunteet eli olenko tehnyt kaiken tai edes riittävästi. Se että usein neuvoksi annetaan kuitenkin se pois päästäminen tuskin aina kertoo siitä etteivät ihmiset tunne mitään vaan se että niitä tunteita on nimenomaan tunnettu hyvin voimakkaasti.

  Re: Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: wyhw 
Päivämäärä:   22.7.19 10:51:14

Lähettäjä: fläp
Päivämäärä: 22.7.19 10:42:57

Lähettäjä: Hanne
Päivämäärä: 22.7.19 10:35:41

Päästäisin pois. Itse asiassa olisin päästänyt jo."

  Re: Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: Taru 
Päivämäärä:   22.7.19 10:58:34

Klo, kysymykset kuuluivat; kipeä hevonen? Mitä tekisit? Niihin kai tässä vastataan.
Liityn kuoroon. Olisin jo päästänyt pois.

  Re: Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: surku 
Päivämäärä:   22.7.19 13:11:19

Tunteethan tässä on kovasti pinnassa. Onhan tuo pitkäaikainen ystävä ja perheenjäsen. Tän aloituksen lähinnä tein kysyäkseni mitä muut tekis. Tiesin jo vastauksen valmiiksi mutta jostain syystä pääkopassa koko ajan huutaa et lopetutat eläimes vain rahan takia vaikka totuus on et katson eläinkohtaisesti voinnin ja lopetuksen.
Tässä takana on kuitenkin myös oma sairastuminen ja jaksaminen ja toisen eläimen pois laitto yllättäen keväällä et jotenkin tähän asiaan vaan takertuu et onko tääkin hevonen pakko laittaa just nyt.

  Re: Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   22.7.19 13:14:04

Kipeän seniorihevosen lopettaminen on juttu josta kukaan ei sano pahasti. Vaan jos härkäpäisesti pidät sitä elossa, tulee sanomista

  Re: Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   23.7.19 08:54:35

Koen varsin vahvasti tunteesi, sillä minulla on samankaltainen tilanne. Mietin myös sitä, teenkö päätöksen lopetuksesta vain rahan ja oman aikani vuoksi. Tämä tekee tilanteesta henkisesti erityisen raskaan, kun järki ja tunteet eivät aina kohtaa. Minun hevosellani on jatkuvaa lääkitystä (ei kipulääke) vaativa parantumaton sairaus, nivelrikkoa yhdessä jalassa ja hampaatkin ovat alkaneet pettää niin, että vaatisivat parin kk:n välein puhdistusta. Lisäksi kärsii jo nuoruudessa esiin tulleesta käytöshäiriöstä, jota on varsin hankala kitkeä pois. Ei onnu tai oloneuvoksena ole edes ep kun saa olla 24/7 ulkona, mutta jalka reagoi taivutukseen jo varsin selkeästi. Piikitys ei tule kyseeseen, tämä pitäisi nukuttaa... Silti mietin, että antaisinko sen vielä tuossa oleilla.. Mutta en tiedä, toisivatko tulevat päivät enää mitään arvokasta sen elämään.

Nyt kun luen tekstini, ei ratkaisuni vaikuta kylmältä. Joku toinen kuitenkin voisi vielä hoitaa/kokeilla hoitoa ja ehkä minäkin, jos kyseessä olisi nuorempi ja ainoa hevoseni. Toisaalta en halua, että hevonen alkaa selkeästi kärsimään eikä syksy/talvi ole nivelongelmaiselle hyvää aikaa. Ajatusteni myötä olen siis sitä mieltä, ettei sinunkaan tarvitse potea huonoa oloa hevosesi lopettamisesta. Sillä on ollut varmasti hyvä olla luonasi eikä se murehdi huomista tai huomisen puuttumista.

  Re: Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.7.19 09:27:12

Kukaan sellainen ihminen, jonka mielipiteellä pitäisi olla mitään painoarvoa, ei tule teitä tuomitsemaan / arvostelemaan edes päänsä sisällä jos lopetatte vanhan ja vaivaisen hevosen. Luultavasti tilanteen tuntevista järkevistä ihmisistä suurin osa on sitä mieltä että olisit voinut ihan hyvin lopettaa sen jo aiemmin. Pois vaan.

  Re: Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: ior 
Päivämäärä:   23.7.19 14:59:14

Laita pois, tulee huononemaan syksyn ja talven myötä! Päätös on aina vaikea tehdä mutta huomaat jälkeenpäin että se on helpotus kun kaveri ei ole enää kipeä mistään.

  Re: Kipeä hevonen? Mitä tekisit?

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   23.7.19 15:10:37

Tunnistan samoja ajatuksia kuin aloittaja, mutta luopuminen tuntuu ainoalta oikealta ratkaisulta. Muistot kuitenkin jäävät ikuisesti elämään mielessäsi ja unissa voi kohdata omia rakkaitaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.