Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   26.6.19 20:19:40

Onko täällä kenelläkään ilona refluksia? Jos on, niin millaisia ruokia syötte yleensä?

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Vaeltaja 
Päivämäärä:   26.6.19 20:39:46

Olen siirtynyt kasvisvoittoisempaan ruokaan, mutta kaikki kasviksetkaan eivät käy refluksin kanssa, lisäksi on allergioita. Iltaisin ainakin pyrin syömään kevyemmin, muuten on hankala yö edessä.

Puuroja ja keittoja menee pahimpina aikoona, mulla on ns. kurkkurefluksi.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   26.6.19 21:15:54

Käytätkö lääkitystä?

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Vaeltaja 
Päivämäärä:   26.6.19 21:25:09

Lääkäri määräsi omepratsolin (?) Eli somacin tupla-annoksella, kunnes käyn tähystyksessä. Tähystäminen epäonnistui, joten syön nyt somacia normiannoksella ja ihan samarinia iltaisin.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.6.19 21:30:28

Ihme kyllä, mä pääsin keto ruokavaliolla vuosikausia kestäneestä järkystä närästyksestä eroon, vaikka luulisi että rasvat vain pahentavat tilannetta.

Ilmeisesti mulla sokeri, vilja ja tärkkelys on pahimmat närästäjät ja happaman sisällön suuhun nousun aiheuttajia.

Kaikki lääkärit tosiaan käskivät välttää rasvaisia ruokia ja määräsivät happosalpaajia ja mahansuijalääkkeitä. Eikä niistä ollut mitään hyötyä.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   26.6.19 21:48:22

Minulla ei kana närästä, mutta rasvaisempi liha närästää, tai maha alkaa kamalasti möyryämään.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   27.6.19 01:20:06

Minulla myös refluksitauti. Kestän muuten syödä kohtuullisesti melkein mitä vain, kunhan en erehdy syömään suklaata. Suklaa saa viimeistään saman päivän iltaan mennessä aikaiseksi sellaisen närästyksen, että siitä on oksat pois.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Onneksi 
Päivämäärä:   27.6.19 07:25:22

Helpompi laittaa mitä en voi syödä ja juoda eli lähes kaikki hedelmät, rasvainen ruoka/herkut yms., makkara, voimakkaasti maustetut ruoat, kananmuna, paprika, mehut, limut, alkoholi, suklaa, ruis, täysjyvävehnä leivät, jogurtti.

Muuten voi syödä aikalailla mitä vain. Pyrin syömään lounaalla saattia ja keitettyjä kasviksia paljon perusruoan lisäksi jotta lihan ja hiilarin määrä jäisi pienemmäksi.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Kathryn 
Päivämäärä:   27.6.19 11:47:14

Mulla ilmeisesti aika lievä kun voin syödä melkein mitä vain kunhan ei montaa päivää putkeen elä kovin epäterveellisesti (rasvaista ja hiilareita). Olen kuitenkin huomannut, että liikunnalla on melkeinpä suurempi merkitys. Jos on pidempi sohvaperuna-kausi niin sitten iskee oireet päälle. Sen jälkeen kun aloin ylläpitää hevosta niin ei ole ehtinyt sohvalla liikaa makoilemaan eikä oo ollut kyllä närästystäkään :)

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   27.6.19 12:02:52

Refluksi on. En oo jaksanu miettiä mitä suuhun laitan.
Stressi on pahin.
Nykyään myös ruusufinni.. tiedä siitä sitten onko osasyy refluksi/ aiemmin koettu stressi/ mutta yhteyttä tuntuu olevan, niin monella muulla noita samoja.
Ja siis on tähystetty, mulla ei oo ns löysät läpät.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   27.6.19 21:24:19

Eihän M kärsi maitoallergiasta? Täällä loppui refluksi ja ruusufinni häipyi myös kun tuo löytyi ja maidon jätti pois.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: ööps 
Päivämäärä:   27.6.19 22:07:20

Stressi on pahin vaikka söis miten hyvin, kun taa kun elämä on huolettomampaa nii ei lipeämiset niin haittane. Monen monta ruokaa on kieltolistalla mutta kaurapuuro ehkä pahin mitä en voi syödä ollenkaan. Kasviksista kurkku, paprika ja porkkana pahimpia. Sipulin jätin vuosia sitten. Ja sit ne perus rasvaset ruuat, mausteiset jne.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   9.7.19 11:02:45

Miten teillä oireilee öisin refluksi?

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Kesäheinä 
Päivämäärä:   9.7.19 21:30:05

Liittyykö teillä refluksiin ajoittain hengen ahdistusta? Itselläni näin etenkin ruokailun jälkeen. Tullut nyt uutena vaivana.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   9.7.19 21:37:09

Täällä ihan samaa, varsinkin sillon, kun on pahana :( just tänään syönnin jälkeen mietin, että miten voi olla sellainen olo, että raskas hengittää.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   10.7.19 10:19:51

Uppia

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   11.7.19 12:06:21

Up

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.7.19 12:14:04

En ole missään tutkimuksissa käynyt, mutta välillä närästää kyllä useinkin ja salilla vedet nousee takaisin suuhun pistävän maun kera.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   12.7.19 20:14:02

Miten teillä oireilee öisin refluksi? Närästääkö, vai muuten?

Itsellä oireilee siten, että herään joka yö 5-6 tuntia nukahtamisesta. Jos syönyt jotain epäterveellistä, niin saattaa olla sellainen tunne, että henkeä ahdistaa :( ilmeisesti ne hapot ja kaasut ärsyttää jotenkin?

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: miisu 
Päivämäärä:   12.7.19 20:22:37

Refluksiin auttaa sängynjalat 15cm nostaa.Välttää liiallista kahvinjuontia oireilee närästyksenä ja poltteluna. Vatsahapot nousee ylös.Läppävika ruokatorvessa.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: miisu 
Päivämäärä:   12.7.19 20:26:19

Anteeksi ei läppävika vaan sulkijalihas

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   12.7.19 20:27:45

Mulla on ollut refluksi viitisen vuotta (tai kuutisen, jos raskausaika lasketaan; refluksi jäi siis päälle raskauden jälkeen ilmeisesti mahanportin löystymisen takia). Olen siis ison osan syönyt lääkkeitä, mutta viime vuodet olen pärjännyt jaksoja ilman lääkitystäkin, nytkin on menossa lääkkeetön jakso.

Mulla ei monet sellaiset ruuat, joiden kerrotaan yleisesti närästävän, mutta joitain on:

- kahvi maidon kanssa (juon kauramaidolla; joskus kahvi yleisestikin närästää, mutta ei jatkuvasti)
- liha (en ylipäätään syö kovin paljon lihaa, mutta varsinkin illalla on huono)
- jos on paha jakso, niin rasvainen kalakin närästää
- minttutee (rakastan minttuteetä, mutta se pitää juoda päivällä, illalla ei lainkaan)

Mulla on sängynpääty nostettu, ollut jo vuosia.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   12.7.19 21:22:57

Täällä on sängynpääty nostettu ja kahvia juon vain aamulla 1/2 kuppia. Muutenkin välttelen kaikkia närästäviä ruokia, mutta silti oireilee.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   13.7.19 18:26:02

Up

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   13.7.19 19:14:13

Kahvi paha,juon silti aamulla mukillisen.Sillä selviää aamutallin..Mausteiset/rasvaiset ruuat,kurkku,paprika tuoreena,suklaa ei oiken sovi.Toki suklaata syön silti..Somac auttaa,ja välillä huikka antepsinia.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.7.19 19:27:54

Stressi vaikuttaa eniten itselläni. Hyvinä kausina voin syödä mitä vain, kunhan en syö useana päivänä putkeen huonosti. Huonoina kausina kahvi, kala, mausteiset ruuat, omena, suklaa, sipuli, aurajuusto ja monet muut bannissa. Savustettuja ruokia en voi syödä ollenkaan. Hengenahdistusoiretta on minullakin huonoina kausina.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   13.7.19 19:33:55

Onko sulla .. tuollaisia ahdistus tuntemuksia öisin huonolla kaudella?

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   15.7.19 10:48:18

Vielä kiinnostaisi tuo yöllä oireilu, kellään kokemusta?

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.7.19 10:57:50

Röyhy, nimenomaan öisin on tuo oireilu kun on makuuasennossa. Hankalimmillaan kyllä päivisinkin, mutta tätä ei onneksi ole ollut pitkään aikaan kun työstressi helpottanut.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.7.19 10:59:11

Myös yöyskä liittynyt tuohon ahdistusoireiluun. Astmatestit tuolloin tehtiin mutta lääkäri totesi liittyvän refluksiin.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: jepjep 
Päivämäärä:   15.7.19 11:04:16

Olen ollut kasvissyöjä yli 20 vuotta. Kaikki kasviksetkaan ei käy joten olen poistanut ruokavaliosta. Viljoja käytän vähän, maitotuotteita harvoin yleensä korvaan kaura tms. Alkoholia en käytä kuin harvoin ja silloinkin kohtuudella.

Aika hyvin pärjää, joskus on vaikeampaa. Ja stressi pahentaa huomattavasti oloa. Refluksiyskä tuttu täälläkin, tosin mulla on astma ja allergiaa siihen päälle.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   15.7.19 12:52:17

Käytattekö säännöllisesti happosalpaajia? Netistä kun lukee, niin suositellaan muutaman kk:n lääkekuuria. Itse olen saattanut syödä salpaajia enintään 4 päivää putkeen, niistä tulee niin ällöttävä olo :(

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   17.7.19 10:57:56

Up

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: wirke 
Päivämäärä:   17.7.19 11:23:17

Mulla on ollut reflux toistakymmentä vuotta. Kerran on tähystetty, silloin todettiin että mahanportissa oli vähän tulehdusta, mutta muuten oli ok. Nyt epäilen, että mahanportti on löystynyt, koska makuuasennossa oleminen on mennyt hankalaksi. Syöminen pitää lopettaa tuntikausia ennen nukkumaanmenoa (mikä on hankalaa sekin, koska mulla ei vuorotöistä johtuen ole säännöllistä nukkuma-aikaa). Syön Somacia 40mg ja otan iltaisin/öisin vielä lisäksi Gavisconea, jos siltä tuntuu.

Kahvia juon vain aamuisin, alkoholia käytän maltillisesti. Pahiten närästystä aiheuttaa salaatit (jäävuori, kaali, lehtisalaatti), sipuli ja rasvaiset piirakat. Rasvainen kala saattaa vaivata pitemmän aikaa.
Esimerkiksi kurkku tai paprika ei tee mitään, ei myöskään sitrushedelmät tai tomaatti. Ruisleipää syön silloin tällöin, pääosin kauraleipää.

Mulla oli kans karpatessa yllättävän hyvä olo, mutta en ilmeisesti syönyt tarpeeksi kuituja, koska maha teki tenän. Jos yritän syödä jonkun ruokavalion mukaan, mulla on taipumus syödä liian yksipuolisesti, koska en vaan jaksa paneutua tarpeeksi syömisen suunnitteluun...

Mitä lääkitykseen tulee; mulle ei ole sanottu, että Somacin syöminen pitäisi lopettaa. Viimeksi juttelin tästä lääkärin kanssa tammi-helmikuussa. Lääke tosin vaikuttaa vitamiinien imeytymiseen, mikä saattaa lääkäriltä unohtua mainita... Vasta kun aloin ihmettelemään, miksei tukka enää pysy päässä, sain kuulla että etenkin B-vitamiinia saisi syödä purkista lisää.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   17.7.19 12:31:49

Paskamainen vaiva kyllä :( minä kestäisin vielä päivällä närästyksen, mutta yöllä vaivaavan kanssa menee hermot.

Minulle ei vaan sovi happosalpaajat. Yhdestä tulee järkyttävä vatsakipu, huimaus ja pääkipu. Seuraavasta tulee sellainen hengästynyt olo ja yhdestä taas hengityksen salpaaminen ja älyttömästi limaa :( että mitähän sitä tekisi..

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   17.7.19 13:32:05

Somac on pantopratsoli, ei omepratsoli.
Kurkkurefluksi täälläkin ja joitain muita suolistovaivoja, ibs tyyppistä. Olen maidottomalla + fodmap, tosi tarkkaa on, samoin tietenkin fodmapin lisäksi ruokavaliosta pois sitrukset, grilliruoka jne refluksia aiheuttava.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: wirke 
Päivämäärä:   17.7.19 13:38:05

Röyhy,
onko sulla selvitetty refluxin syy? Eikö lääkäri ole ottanut mitään kantaa, miten sua pitäisi hoitaa, jos kokeillut lääkkeet ei käy?

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: rrrrrr 
Päivämäärä:   17.7.19 13:46:19

Esomepratsolilla yritetään pitää hallinnassa. Pahimmillaan yöllä lähteneet nesteet nousemaan ja tullut nenästä ulos. Poltti aika kivasti :(...
Mahdollisimman helposti sulavia, ei paljoa raakoja juureksia. Ei liikasyöntiä!! Pienet annoskoot hyvät.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   17.7.19 14:07:43

On tähystetty ja otettu gastropanelit, eikä mitään vikaa löydy :( lievää punaisuutta oli jossain kohtaa, mutta koepalat normaalit. Hapot oli kyllä aika vahvat testissä.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   18.7.19 11:50:54

Olipa taas mukava aamu, kun kurkkua poltteli :( mä en ymmärrä, että miksi tämä vaiva näin kiusaa, vaikka kuinka yritän syödä oikein.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   18.7.19 12:54:14

Mulla paha olne kuitenkin nytten saanu aika hyvin kurii ruokavaliolla eli siis teetä. Ei kahvia paljon aamun aloitan maustamaton jugurtti siihen myslii ja oikku en määrä. Marjoja hilloo tai mehukeittoosokeriton. Leipä tai puuroo.
Illalla usein syön ja jugurtti tai kermaviilin tms. Kasvikset kypsän porkkana paha ja kurkku ja omena.
Ei 18 jälkeen enään isoja annoksia ja se. Hapanmaitotalous tuort ei kahvii ei lihaan ei rasvoja tms

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   18.7.19 14:17:16

Mulla ei kestä ollenkaan syödä hapanmaitotuotteita. Ilmeisesti hapot niin vahvat muutenkin jo :(

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   19.7.19 11:19:59

Mulla kans refluksitauti. Joskus öisin ahdistaa henkeä ja vatsahapot nousevat ylös. Tupakoinnin lopettaminen helpotti vaivaa, käytössä myös jatkuva lääkitys. Palleatyrä aiheuttaa refluksin mutta en halua mennä leikkaukseen, vaikka sitä on tarjottu. Päivisin ongelmana on närästys toisinaan myös ruoka nousee ylös. Kahvi, kala, hapatetut tuotteet ja paprika, toisinaan myös alkoholi ovat pahimpia aiheuttajia.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   19.7.19 14:30:27

mulle tulee aina välillä kausia, että joka ikinen päivä närästää ja milloin mistäkin. Syön silloin viikon ajan 2 maitohappobakteeripilleriä päivittäin, yleensä tuon viikon kuurin jälkeen hapot on tasapainottuneet eikä närästystä enää tule.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   21.7.19 11:46:34

Täällä nyt yöt yhtä helv..ä :( herää siihen, että hapot kurkussa. Kiilatyynykin käytössä, mutta ei auta.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   21.7.19 19:07:37

Up

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.19 09:47:12

Raskauden aikana alkoi ja jäi päälle, 3 vuotta myöhemmin yhä sama. Illalla ei kestä syödä paljoa tai myöhään, koska silloin saletisti herään parin tunnin jälkeen, kun nesteet valahtaa kurkusta suuhun ja joskus nenään. Pari kertaa jopa herännyt siihen, että suuhun tipahti mahan sisältö, tokkurassa vedin henkeen, kauhea hengenahdistus ja joka paikka kirvelee. Kesti myös tajuta, että osa yskimisestä johtuu nimenomaan refluksista.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   23.7.19 15:59:55

Onko kenelläkään ollut limaista yskää tästä johtuen?

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjäse.pienitalli 
Päivämäärä:   23.7.19 18:00:27

Yllättäen nuo ilmavaivat ja vatsahappojen ylös tulo katosi, kun aloin syödä allergialääkkeitä.
Oliko tuo yhteensattuma? En tiedä.

Mutta nuo vatsahapot ja oksentamisen tunne iski aina illalla, kun söi ja jäi sohvalle kattelemaan telkkaria.
Ja sängyssä piti nousta äkkiä istumaan, kun kauhea tunne mahassa iski.

Jossain vaiheessa yötä nuo oireet katosivat, eli pystyin nukkumaan kunnon yöunet.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   23.7.19 18:02:31

Minulla loppui siihen, kun jätin limpparit ja lonkeron pois, sekä vähensin sokerin käyttöä muutenkin. Sitä ennen meni pieni paketti Rennietä viikossa

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: xyz 
Päivämäärä:   23.7.19 19:23:10

Mulla on refluksitauti, johon altistaa palleatyrä ja jota pahentaa stressi. Selvimmät hankaluuksia aiheuttavat ruoka-aineet on rasvainen ruoka (esim. sipsit, kiinteät juustot, suklaa), runsas määrä raakoja kasviksia tai pähkinöitä ja hapolliset juomat. Voi olla muitakin, mutta olen pyrkinyt rajoittamaan syömiseni aika yksinkertaiseksi niin en ole tunnistanut kaikkea. Syön kasvispainotteista sekaruokaa, enkä kauheasti rajoita esim. työpaikkalounaalla syömisiäni minkään raaka-aineen vuoksi.

Mulla refluksi tuntuu lähinnä paineena kurkussa, mitä röyhtäisyn väkisin aikaan saaminen helpottaa. Öisin refluksi ei vaivaa. Liikunta oli jossain vaiheessa hankalaa hengenahdistuksen vuoksi, mutta näin paremmassa vaiheessa se helpottaa oloa.

Refluksin lisäksi parantelen mahahaavaa, joten aina ei oikein pysty erottamaan, mikä vaiva aiheutuu refluksista ja mikä mahahaavasta. Sama lääkitys niissä on, joten mahahaavaan saatu lääkitys (Somac) toki helpottaa myös refluksioireita, vaikkei täysin niitä estäkään.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   23.7.19 22:51:06

Up

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   27.7.19 18:20:05

Onko kenelläkään ollut tämän vuoksi sellaista räkäistä yskää? Tuntuu välillä lima rohisevan tuolla jossain, kun sisään vetää henkeä.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Jjj 
Päivämäärä:   27.7.19 22:52:13

Yli vuosikymmenen kärsin vaivasta, sitten päätin kaverin suosituksesta kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota. Jo toisena päivänä sai jättää lääkkeet pois, vuosikausia niitä oli mennyt päivittäin. Ei ole kyllä paluuta entiseen, en halua sitä olotilaa enää ikinä takaisin! En edes muista koska viimeksi olisi närästänyt.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   31.7.19 10:10:28

Vieläkö löytyy kohtalotovereita?

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: miimii 
Päivämäärä:   31.7.19 10:37:32

Löytyy! Vuosia sitten söin reseptillä omepratsolia, sittemmin oireet helpottuivat ja pitkään käytin lääkkeitä vain satunnaisesti (pari kertaa vuodessa kuurina). Nyt vaiva on pahentunut taas niin, että pitäisi mennä hakemaan lääkäriltä resepti. Elämä on stressaavaa, siitäkö sitten johtuu, kun muuten yritän vältellä oireita aiheuttavia ruokia/juomia.

Pahoja mulle on mm. kahvi (vaikka vaihdoin jo tummapaahtoiseen, sitä pystyin juomaan pitkään, nyt sekin närästää, tänään ostin kokeeksi Watsa-kahvia, koska aamut ilman kahvia nyt vaan ovat ihan hirveitä), paprika, kurkku, rasvaiset kalat ja varsinkin savustettuna, sipuli, valkosipuli, suklaa. Ainakin nuo tulevat pahimpina mieleen.

Ihan ensimmäinen oire alkavasta pahasta kaudesta on minulla hirveä yöhikoilu. Nykyään tiedän jo yhden hikoillun yön jälkeen aloittaa somacin/ranixalin. Öisin ei juuri närästä, koska otan lääkkeen iltaisin. Aamuisin esiintyy limaista yskää ja oireiden ollessa pahana kärsin myös hengenahdistuksesta.

Kiitos tästä topicista, löysin uutena lääkkeenä ylempänä mainitun Antepsinin! Posiviisena puolena tässä on, että tätä voi käyttää 8 viikkoa, kun näitä muita suositellaan käytettäväksi pari viikkoa (ilman lääkärin määräystä). Taidan ottaa nyt kunnon kuurin Antepsinia ja vieläkin enemmän nipistää syömisiä, jos saisin tämän taas vähän paremmin hallintaan. Tuntuu, että vaiva vaan pahenee iän myötä. Nyt eniten surettaa tämä kahvijuttu, mulla on kovat odotukset Watsa-kahvin suhteen.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   31.7.19 23:28:08

Kun olette lopettaneet salpaajien käytön, niin onko lopetus ollut sellainen, että ei närästä yhtään ilman, vai onko närästänyt ja sitten helpottaa?

Täällä syönyt mietoa Nexiumia nyt pari viikkoa, ja kun ei ota, niin lievä närästys tuntuu :(

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   1.8.19 15:54:28

Up

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   1.8.19 22:46:59

Miten teillä pysyy kilot päällä, kun joutuu ruokavaliota karsimaan? Täällä on tippunut 6 kiloa painoa tämän vaivan takia :( joka päivä saa kauheasti miettiä, että mistä saisi kaloreita.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: miimii 
Päivämäärä:   3.8.19 08:33:33

Olen aloittanut Antapsin-kuurin. Aamulla ihmettelin, kun ei ollut normaalia hirvittävää vatsan turvotusta. Googlettelin, voiko refluksi ja vatsan turvotus liittyä toisiinsa ja kyllähän ne voi! En ollut tiennyt! Kärsin myös ärtyvästä suolesta ja olin ilman muuta ajatellut, että turvotus johtuu siitä, mutta aina oppii uutta ja näköjään kaikki liittyy kaikkeen. Oli helpottava huomio!

Ehkä nyt tarvisi pitää kaurapuurokuuri, että saisi vatsan rauhoittumaan ja sitten pikkuhiljaa alkaa lisäilemään syömisiä.

Röyhy: olen siitä onnellinen, että minulla ei automaattisesti kaikki rasvainen aiheuta oireita. Sipsit närästävät ja turvottavat, mutta juustoja pystyn huoletta syömään. Samoin kaikki laktoosittomat maitotuotteet menee eli jäätelöt, rahkat, jugurtit. Muuten syön isoja annoksia siedettyä ruokaa ja leivät päälle (juustoineen). Ei ole kilot tippuneet.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.19 10:09:29

En ole ajatellut et mulla olis refluksia. Mutta mulla on aamuisin aika usein limaista yskää.. :/
Ja turvotusta on suht usein.
Ja yöhikoilua..
Voi ei onkohan mulla refluksia...

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   9.8.19 19:39:07

Onko teillä närästys sellaista, että lähes joka päivä joku ruoka alkaa närästämään, tai tekee jotain muuta oiretta?

Minulla ei välttämättä aina närästä, mutta välillä tuntee, että alkaa yskittämään tai henkeä salpaamaan, niin tietää, että siellä on putki auki mahaan :(

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: sas 
Päivämäärä:   9.8.19 20:30:13

rezcue mulla on auttanut parinviikon syönnin jälkeen alko helpottaan somac ei auttanut koko päivää

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: kääk 
Päivämäärä:   21.8.19 12:08:01

Mä tajusin eilen, että mulla on varmaan refluksi:(?

Siis ensimmäinen oire on varmaan ollut nielemisvaikeus jota on ollut enemmän ja vähemmän varmaan 5 vuotta. Häiritsee, mutta olen oppinut asian kanssa elämään. Olen ajatellut aina, että johtuu niska-hartioista yms ja sen jälkeen on vaan jäänyt päälle.

Kun ratsastin ratsastuskoulussa ilmeisesti närästi välillä varsinkin isossa ravissa. Mä en tiennyt edes, että se on närästystä. Ihan joskus saattoi tulla jotain nestettä suuhun. Ajattelin että en vain hengitä kunnolla ja siksi tulee huono olo. Nykyään kun on vuokraheppa niin tätä ei esiinny muuta kuin harvoin. Ja itsekseen jos ratsastaa niin tähänhän voi vaikuttaa.

Olen ajatellut, että mulla on ärtyvän suolen oireyhtymä kun maha on niin hankala. Turpoaa helposti yms. Tsemppaan nyt ruokien kanssa ja kyllä auttaa. Ja yritän hallita stressiä vähän paremmin.

Urheilen paljon ja siinä en muuten huomaa, mutta joskus lattialiikkeissä ilmeisesti sitten närästää. Ymmärsin vasta eilen, että se on varmaan närästystä. Mutta eilenkin söin omenan just ennen jumppaa.... eikö se närästä helposti. Kumartuessa närästää joskus esim. hevosen jalkoja hoitaessa. Mutta täytyypä kiinnittää huomiota jatkossa syömisiin ennen tallia. En ole tämmösiä osannut yhtään ennen ajatella.

Mielestäni harvoin närästää muuten. Öisin ei mitään ongelmaa esim.

Suklaata syön kyllä usein vähän. Otan esim. palan töissä jos on tarjolla. Vaikuttaakohan noin pienet määrät jo? Kahvin juon vain aamulla ja tummapaahtoisena.

Mikä mua eniten huolettaa niin se, että pitääkö mun mennä lääkäriin? Miten refluksi etenee jos sitä ei mitenkään hoida? Ei kait sitä voi kauheasti edes hoitaa? Eteneekö se aina? Jos yritän omilla valinnoilla vaikuttaa nyt jos tiedän että mulla se on, niin riittääkö se? Mä en halua mihinkään tähystykseen:( Eihän mun oo pakko mennä semmoseen? Onko teidät kaikki tähystetty?

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: Röyhy 
Päivämäärä:   21.8.19 12:23:52

Kyllä se refluksilta vaikuttaa, tai sitten syöt joka päivä sellaista, mikä vaikuttaa sulkijaan.

Suklaa on kyllä kaikista pahin, ei tarvita kuin yksi pala, niin alkaa älytön närästys.

Kokeile ostaa vaikka Rennietä apteekista, jos se auttaisi.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: miimii 
Päivämäärä:   21.8.19 12:32:21

Olen niin onnellinen, että tämän ketjun ansiosta löysin Antepsinin! Olen sitä nyt syönyt kolmisen viikkoa, alkuun 3-4 tablettia päivässä, nykyään 1-2, ja oireet ovat kadonneet lähes täysin. Watsa-kahvia juon tuon pussin loppuun, mutta kyllä sitten pitää vaihtaa entiseen kahviin, ei tuo maistu millekään, melkoista litkua on.

  Re: Refluksista kärsiviä?

Lähettäjä: juuh 
Päivämäärä:   21.8.19 17:52:44

Minulla on ollut jo useamman vuoden refluksivaivaa. Mahahapot nousee suuhun syönnin jälkeen ja "märehdin" usein ruokaani muutenkin, kun se nousee takaisin suuhun.

Syy oli selvillä jo ennen oireita, maha tähystettiin jo 10 v sitten mahakipujen vuoksi ja silloin hoitaja sanoi mahanporttini olevan niin väljä että voi aiheuttaa myöhemmin vaivaa.
Tähystys oli hirveä, yökkäsin yökkäämästä päästyäni koko letkun nielemisen ajan. Meni kurkkukin verille.

Mahakivut meni silloin ohi ja unohdin koko asian, kunnes kypsässä keski-iässä alkoi tämä mahahappojen nouseminen.
Kurkkua kirvelee usein.

En ole lääkäriin mennyt, kun pystyn kuitenkin syömään mitä haluan, kunhan en mahdottomasti ahmi.
Olen niin tottunut tuohon märehtimiseen... Pilaa varmaan kyllä hampaat pitemmän päälle.

Olen testannut omepratsolin kun sitä määrättiin lemmikille, itselleni tuli siitä huono olo niin jäi kertakokeiluun. Ihan ihmisten lääke siis. :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.