Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Apua, lude vai jokin muu??

Lähettäjä: Apuaapua 
Päivämäärä:   25.6.19 23:12:47

Viime yönä huomasin nukkumaan mennessäni makuuhuoneen seinässä pienen, n. 2-3 mm kokoisen kuoriaiselta näyttävän ruskean ötökän. Kun pyyhkäisin sitä talouspapaerilla, se hajosi seinälle veritahraksi.

Voisiko kyse olla jostakin muusta kuin luteesta? Googlen tulokset viittaavat aina vain ko. hirvitykseen. Kävin paniikissa jo läpi koko sängyn, muttei sieltä patjojen välistä, lakanoista tai saumoista ainakaan löytynyt googlen kuvahaun mukaisia merkkejä luteista. Kyseessä on siis ensimmäinen moinen ötökkähavainto (ainakin toistaiseksi). Kyseinen ökökkä kiipesi seinää pitkin ei ihan sängyn vaan ikkunan vieressä. Mietin, olisiko (pliis, olisihan) se voinut tulla ulkoa, kun ikkunakin oli auki.

Huoneessa oli myös koko ajan valo päällä, käsittääkseni lutikat eivät valossa liiku? Öttiäinen liikkui aivan lampun vieressä.

Osaisiko arvon sennula auttaa, mistä voisi olla kyse?

  Re: Apua, lude vai jokin muu??

Lähettäjä: Apuaapua 
Päivämäärä:   26.6.19 00:25:30

Ylös

  Re: Apua, lude vai jokin muu??

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   26.6.19 00:51:56

Oletko reissannut? Asutko kerros-vai omakotitalossa? Onko puremia? Toki jos siitä verinen läiskä jäi, niin jostan on ehkä verta imenyt.

Ilman kuvaa vaikea sanoa. Kirjaskorpionia joskus pelästyin luteeksi, mutta sakset erottivat. Yhtäkkiä oli vaan saman näköinen (oli raato ja löytyi hyllystä) ja itse olen aika hysteerinen lutikoden kanssa, kun jonkin verran tulee reissattua. Syynään aina ekana hotellien sängyt, patjat, yöpöydät ym. ennen kuin puran tavaroita.

Mutta jos kuvien perusteella näyttää luteelta ja jäi tosiaan verinen läiskä, niin ottaisin ehkä pikaisesti yhteyttä tuholaistorjutaan. Ja pk-seudulla ainakin taitaa olla ludekoiriakin. Parempi katsoa kuin katua.

  Re: Apua, lude vai jokin muu??

Lähettäjä: Apuaapua 
Päivämäärä:   26.6.19 01:26:38

Rivitalossa asun, vuokralla olen tässä nelisen kuukautta ollut. Reissannut en ole.

Jälkiä en itsestä ole löytänyt (paitsi nyt paniikissa pari jälkeä jalasta, mutta toinen muistaakseni on hyttysen pisto).

Kirjaskorpioneja olen asunnosta myös löytänyt, mutta tällä ei saksia kyllä ollut. Voisko skorppari edes olla verinen?

Mietin myös, olisiko koiran mukana voinut kulkeutua jotakin sisälle. Ei kyllä näyttänyt punkilta...

  Re: Apua, lude vai jokin muu??

Lähettäjä: Apuaapua 
Päivämäärä:   26.6.19 01:28:16

Ja siis kuviin vertasin, mutta tämä oli mielestäni pienempi ka muistutti ennemmin malliltaan koppakuoriaista..

  Re: Apua, lude vai jokin muu??

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   26.6.19 02:24:20

Voinut tietysti naapuristakin tulla, en toki tiedä miten helposti rivitalossa pääsevät asunnosta toiseen. Kerrostalossa ainakin. Ja luteethan selviävät pitkiäkin aikoja ravinnotta, asunnossa on voinut olla luteita jo ennen kuin muutit ja nyt ovat heränneet.

En tiedä voiko se skorppari olla verinen. Ja äkkiä ei tule kyllä muita saman näköisiä mieleen. Lude toki on vähän eri näköinen kehityksen eri vaiheissa ja aterioinut lutikka on pitkän mallinen. Oletko verrannut näkemääsi noihin lutikan eri vaiheisiin, täsmääkö mihinkään?

Jahka täällä on aamulla joku viisaampi. Jos ei mitään vinkkejä tule, niin suosittelen kuitenkin ottamaan yhteyttä tuholaistorjuntaan. Varmuudeksi ja mielenrauhan takia ainakin.

  Re: Apua, lude vai jokin muu??

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   26.6.19 05:54:44

Kyllä tuo valitettavasti lude on, ja kun niitä alkaa olla rakenteissa paljon, tulevat ne esille valoisaan aikaan myös. Olet itse voinut saada ne muuttoautosta, käytetyn huonekalun tai käytetyn vaatteen mukana tai sitten naapurista. Tai sitten ovat olleet asunnossa jo kun muutit.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.